w ONRUST zhjt Idest Buitenland -^ sten ^3 op! mol ^ert azrjnert rag.d oenen. MEDITATIE Gods wakend oog over Zijn gunstvolk llndlen U |p bouwt el. Komt ens pra- skade) EIIAnDEtl-HIEUWS Bureau: Prins HendrikstraAt 122c Middelharnis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSIAG voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN ZATERDAG 31 JULI 1948 21e JAARGANG No. 1741 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaa Advertentieprijs 12 et. p. milllmete; Bij contract speciaal tarici pe te n.m. li n k e ICoöp. stuur. 1 f. 339 OON 189 ESTDIJK AATDIJK EIS* iski Air fen een in vlogen en ergste in 9 mensen vliegtuig den mede, lp van 21 en een ing en de ur van de iren. De itiedag in ÜKT BIJ a>A fiersvlieg- in Cana- g mensen ■t Menier Gaspe en zijn be tte. ïbben het it gebied,, n is. De wereld is vol onrust. Is dat niet altoos zo geweest? Inder daad, sedert de mens van zijn Schepper is afgevallen, mist hij het rustpunt van zijn hart. Ware er niet terstond na de val een openbaring van verlossing geko men, alles zou in dood' en verderf zijn ondergegaan. Nu doet God Èijn zon op gaan over bozen en goeden en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardi- gen. Zaaiïng en oogst zullen niet op houden van de aarde. Hij vervult de harten van de kinderen der mensen met spijze en vrolijkheid. Toch is er onderscheid in de verschil lende bedelingen en onder verschillen de mensen. Kaïn vond geen rust en bouwde daarom een stad. Israël beleef de een tijd van verdrukking in Egyp- teland, maar mocht later in het land der rust ingaan en zitten onder zijn wijn stok en vijgeboom. Het behoort tot de algemene zege ningen als wij een stil en gerust leven mogen leiden. Daaraan ontbreekt in on ze tijd veel. Dat is een teken des tijds. Onrust vervult het hart der mensen. De aarde is vervuld met wrevel. De klagers over hun staat zijn vele. Wie is tevreden met hetgeen hij heeft? De begeerte naar méér, dan wij opkim- nen, heeft den mens aangegrepen. Thans geldt als een teken van wijs heid, als men niet tevreden is met het geen wat Gods hand ons toebrengt. On rust is er in de hele wereld. De vrede is van de aarde genonien. Alles woelt, kookt en gist. Waar zal men rust vinden? In geld en goed? Als de dorst daarnaar ons te pakken heeft, dan wordt -het laatste beetje rust uit ons leven dikwijls weg gevaagd. Jagen wij geen hersenschim na? Zóveel wil men hebben, dat men zijn ganse leven niet tekort komt. Anderen zeggen: Ik behoef zoveel niet te heb ben, als ik daarvan dan mijn gehele le ven maar zeker kan zijn. Maar wie kan die zekerheid verschaffen? Naar Salo- mo's woord is des rijken goed de stad zijner sterkte. Maar, is er ooit een tijd geweest waar in het bewezen is, dat men op zijn goed niet kan vertrouwen, dan is het nü. De voorbeelden zijn er te over, dat, die van daag de rijkste man is, morgen als een zwerveling over de aarde kan dolen. De bezettingstijd heeft het ons geleerd, dat die het meeste goed ha.d, en de grootste eer en macht, het meest kwetsbaar was. Wat baten geld en goed als er oorlog komt? En, is de wereld niet vol oorlogsdrei ging? Oorlogen, welke zelfs de verste uithoeken der aarde kunnen bereiken. Het beeld van de .totale oorlog" doemt op als een schrikbeeld. Ook als feurger kan men de slag niet meer ontwijken. Dat hebben wij ervaren in de bezet tingstijd en dat heeft de laatste wereld oorlog bewezen: De uitvinding der atoomwapens, w&ardoor vernietiging van ganse steden mogelijk is, vergroot dat schfikbeeld. Het diep ingrijpen door al lerlei overheidsbemoeiingen, waarbij de rechten en belangen der burgers maar al te vaak in het gedrang komen,' is mede een oorzaak dat men zich onzeker gevoelt. De algemene verarming door de oorlogshandelingen geeft ook gi;ote on zekerheid voor de toekomst. Vroeger meende men zich met ver zekeringen te kunnen dekken tegen alle mogelijk voorkomende o'ngevallen. Te gen brand, tegen werkloosheid, tegen ziekte enz. ja van A. tot Z. had men verzekeringen. Nu moet de Staat alles regelen en alles garanderen. En nog is men niet gerust. HET BROOD WORDT BETER Met ingang van, 1 Augustus wordt het brood stukken beter. De maisbloem verdwijnt namelijk geheel uit de brood- bloem. Na genoemde datum zal de broodbloem bestaan uit twintig procent buitenlandse of inlandse rogge en tach tig procent buitenlandse tarwe, uitma- linf vijf en tachtig procent. Het zoeken naar rust en het begeren van zekerheid is wel een oorzaak, dat men steeds meer staatsbemoeiïng wenst op sociaal gebied. Al die sociale voor zieningen worden niet in de laatste plaats begeerd om zekerheid te krijgen; een plechtanker temidden van de stor men des tijds, van de onzekerheden en onrust waarmee het mensdom omringd is Maar ook hieraan knaagt de onze kerheid. Revolutie en oorlog kunnen deze zekerheden als met één slag weg vagen. Het is een weldaad, zo voor een mens in^het bijzonder als voor een volk in zijn geheel, als een zekere rust mag worden genoten, mits dit niet ontaarde in stille gerustheid en zatheid van brood, ge paard met hoogmoed, hetwelk de zon den van Sodom waren. Het schijnt echter dat thans in ver vulling gaat, dat de vrede (dat is altijd een betrekkelijke) van de aarde is weg genomen. D*n is het nog groter" voorrecht als een mens zfln rust mag vinden in God. Deze rust is in Christus een volstrekte als het straks eeuwigheid zal worden; maar reeds in de tijd is deze rust van grote waardij. Zo ooit, dan dringen nu de tijden om met al onze wegen onze rust in God te zoeken. Hij. wil een schuilplaats des vredes zijn voor hen, die Hem als hun rust begeren en zoe ken. Laat dan de onrust in de wereld toenemen, ja de bergen verzet worden in het hart der zee, Zijn rust zal heer lijk zijn. En, zal het hier strijd en moeite blijven en druk en kruis voor hen die Zijn. naam belijden, en die zoeken te wandelen in Zijn wegen, dan is hun toe gezegd een rust, die nimmermeer zal verstoord worden. Tot die rust worden wij, levende on der het licht des Evangelies geroepen. Daartoe worden de volkeren geroepen. Dit zou het geneesmiddel zijn voor staat en maatschappij. Maar het volk en het koninkrijk, welke Hem niet zullen die nen, zullen-vergaan, zegt ons het onbe drieglijke Woord van God. KABINETS CRISIS. Wij zijn alweer een week verder, en nog is dr Beel niet 'geslaagd, met tfet vormen van eeii nieuw kabinet. De wens van de P.v.d.A. schijnt niet in vervulling te gaan. De Socialisten toch stonden op het standpunt dat vol gens hun inzicht, een Rooms Rood Ka binet de meest gewenste vorm van sa menwerking was. Dit standpunt schijnt men echter in de kringen der Katholieken niet geheel te delen. Een zeker gedeelte der Katholieken gaan de maatregelen der Socialisten te ver. Zou dus opnieuw een Rooms Rood Kabinet optreden en op den ouden voet voortgaan, dan dreigen er moeilijkheden bij de Roomsen. Zakenlieden, Industriëlen, Midden standers, zij allen voelen aan de lijve de ontzaggelijk zware druk, niet alleen der directe belastingen, maar ook der sociale lasten. Minister Beel moet nu bezig zijn, aan een extra parlementair kabinet, dat voor het overgrote gedeelte uit de oude ministers bestaat, waaraan een of twee nieuwe ministers worden toegevoegd hetzij uit de V.V.D. of C.H.U. Vooral de bezetting van de post Bui tenlandse Zaken moet op moeilijkheden stuiten. Verschillende vooraanstaande perso nen zijn hiervoor gepolst, do^h deze hebben bedankt. Zou Dr Beel voor deze post een per soon vinden, welke door de partij R.K., P.v.d.A., V.V.D. en C.H.U. wordt aan vaard, dan kunnen wij de nieuwe sa menstelling iedere dag verwachten. Slaagt hij niet, dan zal het ons zeer benieuwen, hoe dan het verloop zal zijn, want er moet een meerderheid zijn van 67 leden voor de nieuwe grondwet. Laat ons nog rustig afwachten. Hij zal den weg Zijner gunst- genoten bewaren. (Spreuken 2 8b.) Niemand' wordt met zovele en met zulke tedere benamingen in de Schrift genoemd dan de kinderen Slons. De gro ten der aarde mogen vele eretitels dra gen, maar wat betekenen die in verge lijking, waarmede de Heere de" Zijnen noemt. Hoe dikwijls dragen de mach tigen der aarde hunne eretitels ten on rechte; ontvangen in hoogmoed en ijdel heid, vergaan zij even spoedig. Niet al zo die benamingen, waarmede de Heere, de God .Zijns volks, de Zijnen noemt. Die~ zijn bestendig en van blij venden aard, gelijk de wijze Spreukendichter hen noemt: gunstgenoten Gods. Kan er tederder benaming zijn? Die is zo teder, dat zelfs het horen van dien naam het hart van de waar gelovige aandoet. Die is zo dierbaar, dat het Gods volk met verwondering en aan bidding vervult. Die is'zo groot, dat zij het geluk daarvan niet omvatten kun nen. Wat betekent de gunst van men sen De gunst des Heeren gaat alles te boven. Zij bestaat in de verborgene lief de en genegenheid des Heeren, en is een bewijs, hoe hoog de Heere de Zijnen acht. Zij zijn Zijn Hefsiba: Mijn lust is aan haar. Hoe menigwerf worden zij zo genaamd. In Ps. 30: Psalmzingt den Heere, gij Zijne gunstgenoten. In Ps. 50: verzamelt Mij Mijne gunstgenoten, die Mijn verbond maken met offerande. En om niet meer te noemen in Ps. 116: kostelijk is in de ogen des Heeren de dood Zijner gunstgenoten. Maar hoe kan het, dat de Heere hen zo noemt' Niemand is het toch van na ture. Dan is onze vader een Amorieter en onze moeder een Hetietische. Dan zijn we kinderen destooms, liggend, on der den vloek van een verbroken werk- verbond. Hoe kunnen we dan gunstge noten Gods genaamd worden. Het is toch niet uit voorgezien geloof en goede werken? Het is toch evenmin om^enige waardigheid in ons? Zijn we niet de minste gunst onwaardig? Moet niet al Gods volk met de hoofdman over hon derd betuigen; „Heere, ik ben niet waar dig dat Gij onder mijn dak zoudt in komen?" Hoe kunnen zij dan gunstge noten Gods genaamd worden? Alles komt hier van 's Heeren zijde. De'diep ste bron en fontein is, dat Hij ze van eeuwigheid in liefde gekend heeft. O, dat in liefde gekend zijn. Het is de ver- ;borgen springader van Gods onverdien de gunst. Die vrije gunst, die eeuwig Hem bewoog. Een liefde en gimst, die de kennis te boven gaat. Een liefde in Christus. Zo groot is die gunst, dat de Vader den Zoon Zijner liefde niet ge spaard heeft, maar Hem heeft overge geven om Zijn vollen toom te dragen en voldragen in hunne plaats, opdat in de voldoening van Zijn recht Zijne vrije gunst Hem betamelijk zou kunnen uit vloeien tot de voorwerpen Zijner keur. Zo groot is de liefde Christi, dat Hij Zich vrijwillig verpande Borg te zijn voor hen, om ze met Zijn bloed los te kopen uit de zonde en uit het oordeel en hen een oorzaak van eeuwige zalig heid te zijn. En zo groot is de liefde des Heiligen Geestes, dat Hij de volle bediening op Zich nam, om ze in de tijd tot de gunstgenoten Gods in te winnen; de vijandschap in hen te verbreken; de liefde öods in hunne harten uit te stor ten, dat zij verliefd zouden worden op die vrije gunst en souvereine liefde. Neen, geen benaming, waardoor zo zeer de nauwe en innige betrekking wordt uitgedrukt, welke de Heere heeft op Zijn volk. Ze zijn de voorwerpen Zg- ner innigste genegenheid. Hij verzorgt hen in Zijne gunst. Doet. hen delen in het licht van Zijn vriendelijk aanschijn. Hij doet hen verkeren in Zijne tent. Hij vertroost hen' onder alle leed. Hoe wei- gelukzalig is het volk, wiens God de Heere is; het volk dat Hij Zich ten erve verkoren heeft. Niemand, die zulk een droefheid kent', als Gods gunstgenoten; maar ook nie mand, die zulk een blijdschap smaakt; een blijdschap in den Heere. Niemand, die aan zoveel gevaar-vis blootgesteld, maar ook niemand, die zo veilig is als het volk van God, want'Hij zal de weg Zijner gunstgenoten bewaren. Zal niet de weg der goddelozen vergaan? Hun weg is als donkerheid en zij weten niet waarover zij struikelen zullen. Maar de Heere kent de weg der rechtvaardigen. Welke weg is deze? Het is hun ganse levensloop hier op aarde; de weg door dit Mesech, door dit tranendal, waarop zoveel kruis en tegenspoed hun deel is; Hoe zouden de wandelaars naar Sioji deze weg kunnen bewandelen, hoe zou den ze het einde kunnen bereiken, ware de Heere niet hunne sterkte. Ware Christus niet hun Overste Leidsman. Ds B.* (Wordt vervolgd) Berlijn. Het schijnt dat de Westerse mogend heden duidelijk inzien, dat Rusland, in zake Berlijn, in geen geval bereid is, ook maar een duimbreed toe te geven. Hoe deze houding hu precies te ver klaren is, is hétl moeilijk weer te geven. Trotseert Rusland werkelijk een derde wereldoorlog, stuurt het hierop aan, of neemt het de houding aan, dat de Wes- tersen wel een zeer grote mond opzet ten, maar als het er op aan komt, toch» niet durven door te tasten? Hoe wij ze ook verslijten naogen, de Russen zijn werkelijk diplomaten. Vertolkt deze laatste gedachte, de houding^ van Rusland, dan, hebben zij voor een groot gedeelte gelijk. Amerika, Engeland en Frankrijk zijn nu aangeland op het standpunt, dat zij moeten gaan schipperen of'toeslaan. En zie, nu wordt de vraag ernstig overwo gen of het blijven te Berlijn, op dit ogen blik, w:el van zulk een groot belang is, om er een nieuwe oorlog voor te ont ketenen. De gevolgen van een derde oorlog worden natuurlijk van alle kanten be keken. De geheime diensten weten zeer veel, wat nimmer naar buiten bekend zal worden. Hoe men de houding van Rusland ook noemen wil, dit staat vast, dat zij zelf de moeilijkheden hebben veroorzaakt, en nog geen moment de schijn hebben ge geven, dat zij er berouw van hebben. Zij benaderen blijkbaar hun doel. Met welke dreigementen, de Wester se mogendheden Rusland bedreigde, de houding der Russen was, alsof zij zei den: „sla maar toe als u durft." Heeft nu deze houding de Westersen tot nar denken gebracht? Het heeft er enige schijn van. De Russen lieten doorschemeren, wat zij wensten, en direct vatten de Wester sen dit aan, om nog een laatste poging te wagen.,Thans zullen Amerika, En geland en Frankrijk ieder afzonderlijk, dezelfde nota bij Moskou indienen. De ambassadeurs van de drie genoem de landen hebben gezamenlijk een on derhoud met Stalin aangevraagd. Wordt dit toegestaan, dan zullen zij eerst ieder afzonderlijk mét Molotow spreken en hem de zienswijze van hxm regering mededelen. Daarna zullen zij met hun drieën, hun opwachting bij Stalin maken, en hem, ieder afzonderlijk een nota overhandi gen, die wat betreft inhoud, gelijklui dend is aan de anderen. Op deze wijze krijgen zij gezamenlijk een indruk hoe Stalin op deze nota re ageert, en of Rusland werkelijk begeert dat opnieuw over de toekomst van Duitsland zal worden onderhandeld. Is Rusland bereid opnieuw het vredes verdrag voor Duitsland aan een bespre king te ondenverpen dan zullen ook de Westersen een grote mate van bereid heid tonen* Zelfs wilmen de plannen vooi: West-Duitsland even opschorten. Het Zie voor vervolg pag. 2 Ie kolom

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1948 | | pagina 1