Optimisme
Buitenland
1^<^
i
Q)n-s.Q jarige Kwonprinses
MEDITATIE
Bedreigd maar veilig.
EiiAnDEn-niEui/s
Bureau: Prins Hendrikstraat 122c
Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930
I Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19
T
CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG
Toor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN
ZATERDAG l MEI 1948 20e JAARGANG No. 1716
Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal
Advertentieprijs 12 et. p. miUimeter
Bij contract speciaal tarief.
Zorgeloosheid Zorg Bezorgdheid.
Ziehier, drie dingen, welke men op
kan merken onder de mensen.
Zoi'gelpos is dé mens als hij maar
raalt leeft, (of liever: mis leeft). "Zijn
verantwoordelijkheid niet beseft en
meent zijn lusten de toom te kunnen
vieren.
Maar, een mens is toch geschapen om
vooruit te gaan, en na het huidige ogen
blik het volgende te beleven. Moeten
wij niet denken aan- en zorgen voor
ons nageslacht? Is er geen natuurlijke
liefde in ons hart tot onze nakome
lingen
Het is waar, de toestanden, waarin
wij in de wereld verkeren, zijn zeer on
zeker. De meest plotselinge wendingen
doen zich op. De ene dag is de lucht
vervuld van optimistische geluiden, om
de volgende dag plaats te maken voor
het meest zwarte pessiniisme. Wij heb
ben zo graag iets, waaraan wij ons in
gedachten, als aan iets toekomends,
kunnen vastklampen. Eigenlijk» komt
daarin" uit, dat de mens is geschapen
met een eéuwigheidsbesef. Met een be
sef van de besturende almacht Gods,
die de volheid aller dingen in Zich be
sluit, terwijl wij als eindige mensen,
daarmede slechts één aanrakingspunt
hebben, wat wij heden noemen. Terug
ziende, hebben wij enige wetenschap
(geheugen) van die reeks van aanra
kingspunten met de Eeuwige en Onver
anderlijke, welke voor ons de reeds door
ons beleefde tijd uitmaken. Zo is de
eeuw in 's nriensen hart gelegd.
Maar van wat nog door ons in onze
toekomst beleefd zal worden, daarvan
hebben wij geen wetenschap. Wij kun
nen wel achteruit zien, maar niet voor
uit.
Nu bestaat ons leven in het beleven
van het huidige tijdstip. Daarin hebben
wij een roeping te vervullen voor de
toekomst, voor het naast volgende
ogenblik. Maar dat voor ons verborgen
pad der naaste toekomst kunnen wij
als redelijke schepselen niet anders be
leven dan in gehoorzaanaheid. In ge
hoorzaamheid aan Gods gebod. Met on
derwerping aan Zijn wet, en steunende
op Zijn leiding.
Van deze vaste gang heeft de mens
zichzelf beroofd. Bij zijn eigen licht wil
hij deze duisternis doorwandelen.
Daarom, omdat het slechts inbeelding
is, dat hij hier fiet spoor der toekomst
met vast tred kan gaan, kant hij zich
tegen al wat vóór hem ligt en wat hem
verschrikt, en wordt zorgeloos. Zelfs
wil hij, vanwege de teleurstellingen, die
hij vreest, niet aan de toekomst den
ken, en zet zijn hart en zinnen, zijn
gedachten en genegenheden, op het te
genwoordige, en banf, zo mogelijk, uit
zijn hart elke gedachte van zorg en ver
antwoordelijkheid.
Dat tré.cht hij te doen, maar het lukt
hem niet. Het zou hem slechts lukken
als hij machtig was de voortgang van
de tijd te stuiten.
Hoe gans anders is het, als wij in on
ze levensgangen de leiding Gods mogen
onderkennen en aanvaarden.
Dan kunnen wij het tegenwoordige
accepteren. Dan beleven wij in het he
den het aanrakingspunt met de eeuwig
heid, ja met de Eeuwige. Dan kilijnen
wij ook te midden van de stormen van
het wereldgebeuren en de naakte bewij
zen van de .verantwoordelijkheid der
tijden, en van de zekerheid en het ont
zaglijke van de wisselingen daarvan,
onze plicht betrachten. Dan vallen on
ze handen niet slap. Ons hart wordt
dan bevrijd van bekommernissen. Niet
om ons oog te sluiten voor wat ons an
ders zou bekommeren, en om in zorge
loosheid het heden te doorleven, maar
omdat wij bereid zijn alles uit Gods
hand te aanvaarden, wat Hij voor ons
nog in de schoot der eeuwigheid voor
ons verborgen heeft.
Dan kunnen wij, met de Prediker,, de
blijdschap prijzen, dewijl een me;is niets
beters heeft onder de zon, dan te eten
te drinken en blijde te zijn; want dat
zal hem aankleven van zijn arbeid, de
dagen zijns levens, die hem öod geeft
onder de zon.
Deze gedachten vervulden ons hart,
zo dikwijls wij naar de pen grijpen om
iets te schrgven over maatschappelijke
en staatkundige toestanden in en buiten
ons Vaderland. Als wij traphten de
geesten te beproeven, dan kan alleen
dit optimisme (niet een blind en zorge
loos optimisme) het" steunsel van ons
hart zijn in al onze betrachtingen, in
het verrichten van onze arbeid, in het
behartigen van onze zaken, namelijk dat
de Heere in de hoogte staat boven het
bruisen van de geweldige wateren. Dat
alle golfslag van de beroeringen in kerk
en staat hem niet aanraakt, die geze
ten is in de schiailplaats der Aller
hoogste.
30 April is weer een dag van na
tionale vreugde: de jaardag van
onze Kroonprinses.
Prinses Juliana heeft van haar
prilste jeugd af aan de liefde van
ons volk gehad, ook op onze eilan
den, wat wel gebleken is bij het
bezoek van Hare Koninklijke Hoog
heid aan Goeree Overflakkee. Hoe
gemakkelijk bewoog ze zich onder
ons eenvoudige volk en met hoeveel
geestdrift \jterd ze toegejuicht! Dat
zijn nooit te vergeten dagen geweest!
De Heere moge haar behoeden en
bewaren voor haar Gemaal en kin
deren, inzonderheid ook voor onze
geliefde Vorstin, om Die bij 't klim-
m.en der jaren tot steun te zijn.
Leve Prinses Juliana!
Palestina.
Hoe de toestand in Palestina momen
teel is, is moeilijk te zeggen. De berich
ten zijn zeer verward.
De Arabische leiders hebben te Am
man krijgsraad gehouden, en zijp over-
eeng'ekotnen dat Transjordanië, Irak,
Egypte en de Libanon na 15 Mei a.s.
met 40.000 man Palestina zullen bin-
nenrukken en de Palestijnse Arabieren
te hulp komen.
De Joden, op^de hoogte van de plan
nen der Arabieren, schijnen het binnen-
rukken van deze troepen, niet af te
wachten, maar zich reeds bij voorbaat
te willen verzekeren van strategische
steunpunten. Zij hebben de plaats Haifa
bezet, terwijl om de bekende haven-
plaats Jaffa, hevig gestreden wordt. De
Joden moeten hier werkelijk overwicht
hebben. Joodse berichten melden dat de
stad gevallen is, doch de Arabieren
zeggen, dat hun troepen nog stand hou
den, en krachtige tegenstand bieden.
Onder de krijgsgevangenen welke
door de Joden werden gemaakt, bevon
den zich Duitse officieren, welke in
Afrika gestreden hadden ooder generaal
Rommel.
Dat de Joden werkelijk goede vorde
ringen maken blijkt uit het feit, dat de
Engelsen tussen beiden zijn gekomen.
De Engelsen hebben de Joden gesom
meerd, de strijd om Jaffa tè staken.
Zie, zij zullen zich zekerlijk ver
gaderen, doch niet uit Mjj; wie
zich tegen u vergaderen zal,''die
zal om uwentwille vallen.
Jes. 54 15.
Gods kinderen zijn het zout der aar
de. In de meest bedorven tijden is er al
tijd nog een overblijfsel naar de ver
kiezing der gena, dat God vreest. On
danks de droeve afval van de grote me
nigte, heeft de Heere Zfln getrouwe
getuigen hier beneden. Maar ze zijn dan
ook't voorwerp van haat en verachting,
van smaad en verdrukking der wereld.
De weg van Gods volk is als de weg
van hun dierbaar Hoofd en Heere. „Heb
ben zij Mij vervolgd, zij zullen ook U
vervolgen." „In de wereld zult gij ver
drukking hebben. Maar heb goeden
moed. Ik heb de Wereld overwonnen".
Alzo sprak Christus tot Zijne discipelen.
Het gaat met Gods kinderen door lij
den tot heerlijkheid. Eerst het kruis dan
de kroon. Berst de strijd, dan de over
winning.
Met een woord van opmerking begint
onze tekst. „Ziet, zo zegt de Heere, om
Zijne kinderen opmerkzaam te maken
op hetgeen volgen zal als ook om de
zekerheid te kennen te geven der din
gen, i^aaraan Sion onderworpen is. „Zij
zullen zich 'zekerlijk vergaderen".
Deze wereld, die in het boze ligt, zal
nooit het vaderland of de rustplaats
kunnen zijn van Gods kinderen. Zolang
zij uitwonen van de Heere, hebben zij
niet anders te wachten, dat de vijand
zal aankomen als een stroom om ware
het mogelijk hen te vernielen.
Zij zullen zich zekerlijk vergaderen.
Höe groot is de Goedertierenheid des
Heeren. De blinde wereld wil van ge
vaar niet weten, wil in haar Vijand
schap er niet van horen welk jammer
lijk einde zij tegemoet gaan. Maar de
JHeere troost nooit Zijn volk tegen enig
gevaar zonder het aan te wijzen.
De Heere verbergt de moeite en de
gevaren voor Zijne kinderen niet, maar
toont ook de uitkomst hunner zaak.
God wil dat Zijne gunstgenoten met de
werkelijkheid rekening houden; dat dit
land,het land der ruste niet is; dat zij
verkeren in des vijands land en nooit
anders te wachten hebben dan de vij-
MEDED^ING
S»~ In verband met a.s. Hemelvaarts
dag verzoeken wij onze correspondenten
de copy voor de volgende nummers zo
vroegtijdig in te zenden.
Administratie.
andschap der wereld. De Heere toont
het gevaar opdat Zijn volk zich nimmer
zou verheffen, maar in nederigheid en
afhankelijkheid zou leven om steeds te
bedenken, de noodzakelijkheid van
Christus in Zijn Koninklijke bediening
over Zijn kerk, om in Hem meer dan
overwinnaar te zijn over alle macht des
vijands.
Zie, zij zullen zich zekerlijk verga
deren. De Mond der Waarheid betuigt
het, maar voegt er aan toe: doch niet
uit Mij". Is dat niet tot vertroosting
van Sion? Het kan zo bange zijn voor
des Heeréh, gunstgenoten als zij zien op
de grote menigte hunner vijanden, op
de sterke menigte die zich tegen hen
vergadert, dan zijn zij gereed om te be
zwijken en met.David te zeggen: „Nu
zal ik een der dagen voor Sauls hand
omkomen".
Dan kennen-zij zich als'verdrukten,
door onweder voortgedrevenen, onge-
troosten. En toch, vrees niet, gij worm-
ke Jacobs, gij volksken Israels, de Heere
is aan uwe zijde en nooit aan de zijde
des vijands. En dat beslist. Zo God
voor ons is, wie zal tegen ons zijn. De
Heere staat aan de spitse Zijns volks.
Zijn machtig arm beschermt de
vromen,
En redt huil zielen van de dood,
Hij zal hen nimmer om doen komen
In dure tijd of hongersnood.
Neen, de Heere is niet aan de zijde
des vijands. Laten zij zich vergaderen,
het is niet uit God, niet mei; God, niet
naar Zijn wil en bevel. Daarom zullen
,zij geen voorspoed hebben. Hoe stolpt
verhief zich Farao van Egypte. Alles
was er qp toegelegd Israël te verplet-'
ten. Hij spotte met de boden Gods. Hij
verachtte de God Israels: Wie is de
Heere, Wiens stem ik gehoorzamen zou
om Israël te laten trekken Ik ken de
Heere niet en zal ook Israël niet laten
trekken. Maar trots zijn hoogmoed en
vermeende sterkte is zijn verderf ge
reed. De Heere zal de twist Zijns volks
twisten en Zijn Sion door gerechtigheid
bevestigen, want: „wie zich tegen u
vergaderen zal, die zal om uwentwU
vallen". Ds. B.
Toen hieraan geen gevolg werd gege
ven, zijn artillerie en luchtmacht inge
zet tegen de Joodse strijdkrachten.
In het Britse Lagerhuis is de rege
ring over de verwarde toestand in Pa
lestina, zeer heftig aangevallen. Minis
ter Bevin heeft medegedeeld, dat de En
gelse regering op dit late uur niet meer
tussen beide kan komen en de ontrui
ming stopzetten. De verantwoordelijk
heid berust nu, bij de Verenigde Naties.
Toch blijft de toestand in nevelen ge
huld. In Palestina is een, Arabische le
gioen, d.w.z. Arabische soldaten in En
gelsen dienst. Zo ook in Transjordanië.
Aan .dit veiligheidsleger betaalt Enge
land zelfs ieder jaar, een zekere toela
ge, terwijl het onder commando staat
van Engelse officieren.
De Joden eisen nu ontwapening, of
anders ontruiming van het Palestijnse
grondgebied, met verbod dit als soldaat
te mogen betreden. Dit Arabische le
gioen beschikt over 180'tanks, benevens
artillerie, mortieren en ook entkele vlieg
tuigen.
Zullen deze goed afgerichte man
schappen, nu straks als de Engelsen
weg zijn, hun wapens opnementegen de
Joden
Het is een ware heksenketel, en ter-
wille van verschillende belangen, wordt
het leven vanduizenden mensen, in de
waagschaal gesteld.
Zou er een burgeroorlog ontbranden,
dan dreigen vele historische plaatsen
verwoest te worden. Jeruzalem, Hebron,
Bethlehem enz. Het zijn plaatsnamen,
welke wij van kindsaf gehoord helïben.
Zullen nu deze plaatsen, die als „heilige
plaatsen" in de geschiedenis staan aan
getekend, straks puinhopen zijn, door
mortier en bommen verwoest?
Het staat te vrezen, als de Vereen.
Naties beide partijen niet kunnen be
wegen, de wapens neer te leggen.
I^ngeland.
De Engelse regering heeft het niet
gemakkelijk. Dé politiek welke zij zo
wel* in het binnen als in het buitenland
voert, is aan heel wat critiek onderhe
vig. Churchills waarschuwingen, blijken
meer en meer uit te komen. Ja, er is
zelfs enige verwachting, dat als op dit
ogenblik er nieuwe verkiezingen zouden
worden gehouden, de Labours regering
zou, moeten aftreden.
Juist, nu zij alle zeilen moet bijzetten
om zich staande te houden, is onenig
heid in eigen partij, haar zeer onwel
kom.
Toch broeit het, en ieder ogenblik
dreigt er een scheuring. Het zijn^^ de
uiterst linksen, welke overhellen, naar
het communisme, die ieder ogenblik,
roet in het eten gooien.
Platts Mills, een der linkse voorman
nen in het parlement heeft aan Nenni
een telegram gezonden met- gelukwen
sen voor de te houden verkiezingen.
Dit telegram was enkele dagen voor de
stemming verzonden en had dus ken
nelijk de bedoeling de Italiaanse arbei
ders te beïnvloeden, met deze Engelse
sympathiekbetuiging. Het juiste getal
is niet bekend, doch men spreekt dat
ongeveer dertig Lagerhuisleden, dit te
legram mede ondertekend hebben.
De Italiaanse socialisten, waren in
twee kampen verdeeld. De rechtse soci
alisten onder Saragat, steunden de re
gering, terwijl de linkse socialisten on
der Nenni, overhelden naar de commu
nisten.
Zie vervolg pag. 2 Ie koloöi