vooruitzichten Vijf en twintig nieuwe textieipunten MEDITATIE Sions gevangenen vrijgelaten, EIIAnDEtl-niEUll/S Bureau: Prins Hendrikstraat 122c Middelharnis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN ZATERDAG 3 APRIL 1948 20e JAARGANG No. 1708 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal Advertentieprijs 12 et. p. millimeter Bij contract speciaal tarief. De Heere regeert. Dat de volken be ven! Rondom Hem zijn wolken en don kerheid. Waarheen wij onze blik richten in de wereld, overal zien wij beroering. Velen beschouwen vrede als normaal oor log als abnormaal, slechts als een tijde lijke verstoring van de vrede. Is het niet juist andersom? Strijd, moeite en ellende, ze zijn gewoon. Blijd schap, rust en vrede, ze zijn buitenge woon, ze zijn als een adempauze in dit ondermaanse, waarvan naar de psalm- dichter, iedere dag genoeg heeft aan zijn eigen kwaad. Vrede! Is het vrede, als niet direct wapen geweld wordt vernomen? Oorlog met de wapenen is niets anders dan voort zetting van een vastgelopen diploma tieke strijd.' Maar de hoop zegt: als het óns maar voorbij gaat. Ons als natie, ons per soonlijk vooral. Er is geen periode in de geschiedenis der mensheid of er is oorlog geweest. Oorlog en velerlei ellende. Zó gezien, heeft Nederland de laatste 130 jaren niet veel meegemaakt. Kan men in het licht van de huidige gebeur tenissen de tiendaagse veldtocht van 1830 nog als oorlog aanmerken? Slechts zijn wij enige jaren geleden opgeschrikt door de Duitse bezetting, begonnen met enige dagen oorlog, en afgesloten met het oorlogsgeweld bij de bevrijding. Die ellende ligt ons nog vers in het geheugen.' De wonden daarvan zijn nog niet of nauwelijks geheeld. Toen zijn er mensen ondergegaan alleen door verdriet; weggekwijnd. Nü is het nog wel niet S.Hes, maar er is in ons land toch een betrekkelijke rust; er is toch een zekere vrijheid. Een vrijheid, waaraan wij, Nederlanders, toch zo gehecht zijn. Wij weten uit de- bezettingstijd wat het betekend voor een volk, zijn vrij heid te moeten missen, ieder ogenblik opgeschrikt te kunnen worden door de vijand; Izonder oorzaak In banden ge slagen te kunnen worden, van zijn goe deren beroofd, weggevoerd te worden van de zijnen. Zijn -wij er ons van bewust dat er nu nog honderdduizenden, ,ja millioenen ziin. welke onder dezelfde, ja onder er ger omstandigheden verkeren? Dat er volken zijn, die nauwelijks weten wat het is in stilheid en gerustheid te leven Weten wij het, dat er in Griekenland duizenden kinderen van hun ouders zijn weggerukt om opgevoed te worden in communistische zin? Dat er in Rusland honderdduizenden mannen als dwangar beiders zuchten in kampen? Dat er in het door de Russen bezette gedeelte van Duitsland dagelijks mannen verdwijnen van wie men nimmermeer hoort? Dat in Polen, de Baltische landen, Tsjecho- Slowakije en andere landen, om van Rusland zelf maar niet te spreken, brede massa's zuchtend en zwijgend bukken moeten onder een regime, dat hen met de dood bedreigt, zo zij hun mond openen Hele volkeren, voor wie het begrip „vrijheid" een ledige klank is. Wij kunnen het onè alleen maar een weinig indeixken, als wij ons met onze gedachten weer verplaatsen in de jaren 19401945. Maar ook tóen nog gloorde er een hoop op het herkrggen dier vrij heid. Wij weten het: bij die hoop leef den wij. Nu hebben wij weer rust. En toch, onder deze betrekkelijke rust woelt een onrust. De geesten zijn in beweging. Het is, of de oordelen Gods zich tegen ons rusten. Het is niet alleen de alge mene dreiging, over de gehele wereld, waar alles als in het harnas tegenover elkaar staat. Maar wat ons verontrust, wat ons het ergste doet vrezen, het is de geest des diepen sla,aps, welke Gods kerk bevangen heeft. Onder de toela ting Gods kwijnt het leven v?m Gods kerk. De liefde verkoelt en de onge rechtigheid vermenigvuldigt. Het zou tende zout is smakeloos geworden. Vrij heid, echte vrijheid wordt alleen maar genoten onder de Banier des Evange lies. De ware vrijheid bestaat in het Met ingang van 1 April zijn 23 punten van de nieuwe textielkaart VA 804 geldig. Het zgn de pimten gemerkt: TextieX 3 één punt, Tex tiel J vyf punten, Textiel 3 reserve ter waarde van 10 punten en Tex tiel K één punt. Vijf van deze punten zyn als extra te beschouwen. De bonnen Textiel K vijf punten en Textiel K reserve zijn voorlopig nog niet aangewezen. Amerika Het plan Marshall is zowel door de Amerikaanse Senaat, als door het Huis van Afgevaardigden aangenomen. De steun v/elke verleend wordt bedraagt 6205 millioen dollar. Het Huis van Afgevaardigden heeft echter roet in het eten gegooid. Dit col lege' heeft ook Spanje opgenomen bij de landen, welke hulp van Amerika ont vangen. Volgens de laatste berichten, zou Marshall thans trachten al het mogelij ke te doen, om dit besluit verder onge daan te maken; Aan de opname van Spanje en het gelijk behandelen van dit land, met de overige zestien landen, zijn grote bezwaren verbonden. Spanje is een fascistisch land, het welk met behulp van Hitler en Musso lini in het zadel geholpen is. Op 18 April zullen er D.V. in Italië verkiezingen worden gehouden, en groot is de vrees, dat het erkennen van Spanje, een grote tegenslag zal geven, voor de regerings partijen, en de com munisten hierdoor wind in de zeilen ge blazen wordt. De democratie heeft in Italië niets te verliezen. Als de uitslag zo gunstig is als wordt geraamd, dan zullen de com munisten 40 procent behalen van het aantal stemmen, en de andere partijen 60 procent. Het kan echter heel goed zijn, dat deze cijfers te gunstig berekend zijn, en wanneet nu door deze daad van Ame rika de stemming nog ongunstiger wordt beïnvloed, zal het er omgaan wie van de partijen de meerderheid ver krijgt. Zulk een risico schijnt minister Mars hall zelf niet te durven nemen, vandaar dat hij poogt de beslissing ten opzichte van Spanje weder te doen intrekken of althans tijdelijk op te schorten. Algemeen erkend men dat Euj;opa, Spanje ook nodig heeft tegenover het Russische gevaar. Toch ziet men ook aan de andere zijde hoe voorzichtig men te werk moet gaan om een volk dat bij ^et een of ander conflict betrokken is gewillig onderworpen zijn onder de band van Gods Woord. Dat.werpt een vrucht af ook voor hen die vijanden zijn van het kruis van Christus. Nu zit God om de volkeren te richten. En dat oor deel begint van het huis Gods. Blind is hij, die niet ziet hoe droef het gesteld is onder de belijders der waarheid. De lauwheid, de "dorheid, het gieren van een- ieder voor zijn eigen huis. Wat willen wij spreken over het gezag van Gods Woord, als wrj zelf daaronder niet buigen? Als wij belijden een geloof, fcn het draagt geen vruch ten tot heerlijkheid Gods? Hoe zullen wij strijden en pleiten voor vrijheid, als wij die zelf misbruiken tot een oorzaak voor het vlees? Rooms en rood, zij ge ven de toon aan. Onze vrijheden worden reeds belaagd en zijn reeds geknot. Zal er kracht uitgaan van een ge dachte van godzaligheid, ajs wij de kracht daarvan verloochenen? Heel de wereld is bevreesd voor het oordeel, dat het beginnen zal van het communisme. Maar het oordeel begint van Het huis Gods. Dat is het wat ons benauwt; dat zijn de donkere vooruitzichten onzer dagen. Evenwel. De Heere regeert, dat de volken be;ven! I. De omzwevende gevangene zal haastiglijk los gelaten worden en hij zal in de kuil niet sterven en zijn brood zal hem niet ont breken. Jes. 51 14. Terecht is de profeet Jesaja door vele godgeleerden „de Evangelist van het Oude Verbond" genoemd. Veel blinkt hij boven andere profeten uit in de dier baarste voorspellingen van - de door bud-Testamentische heiligen zo .met smart verwachtten Messias. Nu eens van Zijn geboorte handelend uit Isaï's wortel, dan weer van Zijn bitter lijden en sterven voorspellende, spreekt hij ook dikwijls onder figuurlijke en symboli sche voorstellingen van de gezegende verlossing die onder Zijn bediening te weeggebracht zou worden, nemende Is raels verlossing uit de band hunner vij anden ten voorbeeld. Dit laatste is ook den strekking van liet capittel waaruit bovenges^;hreven woorden genomen zijn; sprekende voert hij Jehova in, Die Israël terugleidt, in het begin van het hoofdstuk, naar hunne afkomst uit Abraham, die van nature een heiden was, maar ook door een bovennatuurlijk wonder 'n vader van zo een machtig en groot volk ge worden was. Een oude versleten man en een vrouw met een verstorven baarmoe der waren de ouders waaruit Israël ge sproten was. Hoe dierbaar wijst de Heere Zijn volk naar hunne afkomst om ze klein te houden. Uit de zonde en v>ferelddienst uit de onmogelijkheid van 's mensen zijde, trekt de Heere Zijne lievelingen, opdat alle roem zou uitge sloten blijven van hare zijde en zij al leen in de vrije genade Gods aan haar bewezen krachtens afkomst en hoe danigheid zouden roemen. Als nu de Kerk in vers 9 sprekende in gevoerd wordt om de grote genade Gods over hen te bewonderen, waar hun te genwoordige toestand vergeleken wordt bij de tevoren genoten weldaden, zucht ze om vernieuwe genade en licht: Ont waakt, ontwaakt, trekt sterkte aan gij arm des Heeren. Ze voelt zich thans in verlatenheid en duisternis, ja tussen de vijanden die tot hunne ziel zeggen: gij hebt geen heil bij God. O die vorige da gen, die blijde tijden waarin de won deren des Heeren zo klaar geopend la gen voor hun oog en hart, toen zij Hem volgden door bezaaide en onbezaaide landen, kunnen het volk van God dik wijls met zielesmart vervullen, dat ze zoveel van hun teerheid en aangename ontmoetingen zijn kwijtgeraakt. Asaf klaagt daarover in Ps. 77: Ik dacht aan mijn snarenspel enz. Maar hoe dierbaar komt de Heere in ons versje dat zuchtende volk -onder vangen door de gezegende toezegging van hunne verlossing onder vorst Mes sias. Ds. H. (Wordt vervolgd) geweest, niet onnodig te grieven. Al zullen de Italianen het kunnen ver staan, dat Amerika ook Spanje wenst te betreltken in het Westelijk blok, toch waar zij het fascistische juk hebben afgeworpen, zullen zij moeilijk weer te bewegen zijn, met het fascistische Span je gemene zaak te maken, evenals dit gebeurde onder Mussolini. Algemeen wordt deze daad van Ame rika niet tactvol genoemd. Palestina. De toestand in Palestina wordt hoe langer hoe ernstiger. Soms zijn de ge vechten van dien aard, dat er gespro ken kan worden, van een binnenlandse oorlog. Deze toestand baart de Grote Mo gendheden zeer veel zorg, want wan neer de Arabieren niet in bedwang zijn te houden, dan wordt er gevreesd dat zij een grote slachting zullen teweeg brengen onder de Joden. Hoe meer de moeilijkheden zich toe spitsen, hoe groter ook de kans wordt dat Rusland zich in deze aangelegen heid zal mengen en de Joden te hulp komen. Daarom heeft Amerika deze week de toestand in Palestina ter spra ke gebracht op de vergadering van üS Verenigde Naties. Amerika drtngt aan, dat de Verenig de Naties, zullen trachten om beide partijen te bewegen, de wapens neer te leggen, en Palestina te stellen onder Voogdijschapvan de Verenigde Volke ren. Een beslissing hieromtrent is nog niet genomen. Algemeen vraagt men zich af, tot welk besluit de vergadering der Ver enigde Naties komen zal. Quitsland Vorige week schreven wij over de moeilijkheden, welke waren ontstaan op de geallieerde districts-vergadering te Berlijn. Zoals men weet hebben de Russen de vergadering verlaten, onder het uiten van de ernstigste beschuldigingen. Thans hebben zij weer nieuwe maat- realen getroffen waarmede zij de an dere Mogendheden grote moeite veroor zaken. Zij 'geven op, dat de zwarte handel alsmede de spionnage grote afmetingen aannemen, ,en ^p-*^ zij daarom iedereen die de Russische Zone binnenkomt of verlaat, moet worden onderzocht. De Amerikanen, Engelsen en Fransen er kennen dat Rusland tegen misbruiken terdege maatregelen mag nemen, doch dat personen die voorzien zijn van een geallieerde doorlaat pas, niet gevisi teerd mogen worden. Als een gevolg vaVi deze maatregel konden deze week 25.000 personen van Amerikaanse, Engelsen en Franse na tionaliteit Berlijn niet verlaten, tenzij de Russen toestemming gaven. Het is dezelfde methode als onder het Hitler regiem. Wanneer Hitler in grijpende maatregelen nam, kon hij steeds het een of andere voorwendsel vinden om aan het misbruik dat hij maakte, een schijn van waarheid te geven. Zo is het ook hier en wordt de toe stand daardoor niet weinig verscherpt. ------O------ DE NATIONALE HERDENKING OP 4 MEI Aan de richtlijnen, die de commissie Nationale Herdenking 19401945 aan de gemeentebesturen heeft doen toe komen ter gelegenheid van het eerbe toon aan voor onze vrijheid gesneuvel de Nederlandse en geallieerde militairen zeelieden en verzetsstrijders, ontlenen, wij o.m. het volgende: Van 's avonds zes uur af zullen van alle openbare gebouwen en particuiere woningen de vlaggen halfstok gehan gen 'worden. Om half acht zal ieder kunnen deelnemen aaii een stille tocht naar een der plaatsen, waar de gesneu velden zullen worden herdacht. Om 8 uur zal op die plaatsen en zo moge lijk overal twee minuten stilte in acht worden "genomen. Er zullen geen toespraken gehouden worden. Het strooien van bloemen is toegestaan. In de kerken zullen herdenkingsbijeenkom sten worden gehouden. Na zes uur mo gen geen openbare vermakelijkheden plaats vinden en moeten alle verkoop lokaliteiten gesloten zijn. De commissie verzoekt op de scholen op die dag de laatste lesuren te wijden aan de strijd voor Nederlands vrijheid. Zij verzoekt tevens alle kerken etc. op Zondag 2 Méi een ure van gebed te houden. -O- DISTRIBTJTIE VAN VENSTERGLAS OPGEHEVEN De distributie van vensterglas in alle dikten is met ingang van 1 April op geheven. De grote tekorten aan tuindersglas, blank gepolijst 'spiegelglas, gewapend glas en brute glas, vormen vooralsnog een beletsel, om tot opheffing der dis- tributiemaatregelen betreffende laatst genoemde glassoorten over te gaan.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1948 | | pagina 1