vooruitzichten
Vijf en twintig nieuwe
textieipunten
MEDITATIE
Sions gevangenen
vrijgelaten,
EIIAnDEtl-niEUll/S
Bureau: Prins Hendrikstraat 122c
Middelharnis, Telef. 17, Giro 167930
Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19
CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG
voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN
ZATERDAG 3 APRIL 1948 20e JAARGANG No. 1708
Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal
Advertentieprijs 12 et. p. millimeter
Bij contract speciaal tarief.
De Heere regeert. Dat de volken be
ven! Rondom Hem zijn wolken en don
kerheid.
Waarheen wij onze blik richten in de
wereld, overal zien wij beroering. Velen
beschouwen vrede als normaal oor
log als abnormaal, slechts als een tijde
lijke verstoring van de vrede.
Is het niet juist andersom? Strijd,
moeite en ellende, ze zijn gewoon. Blijd
schap, rust en vrede, ze zijn buitenge
woon, ze zijn als een adempauze in dit
ondermaanse, waarvan naar de psalm-
dichter, iedere dag genoeg heeft aan
zijn eigen kwaad.
Vrede!
Is het vrede, als niet direct wapen
geweld wordt vernomen? Oorlog met
de wapenen is niets anders dan voort
zetting van een vastgelopen diploma
tieke strijd.'
Maar de hoop zegt: als het óns maar
voorbij gaat. Ons als natie, ons per
soonlijk vooral.
Er is geen periode in de geschiedenis
der mensheid of er is oorlog geweest.
Oorlog en velerlei ellende.
Zó gezien, heeft Nederland de laatste
130 jaren niet veel meegemaakt. Kan
men in het licht van de huidige gebeur
tenissen de tiendaagse veldtocht van
1830 nog als oorlog aanmerken?
Slechts zijn wij enige jaren geleden
opgeschrikt door de Duitse bezetting,
begonnen met enige dagen oorlog, en
afgesloten met het oorlogsgeweld bij de
bevrijding. Die ellende ligt ons nog vers
in het geheugen.' De wonden daarvan
zijn nog niet of nauwelijks geheeld.
Toen zijn er mensen ondergegaan alleen
door verdriet; weggekwijnd.
Nü is het nog wel niet S.Hes, maar
er is in ons land toch een betrekkelijke
rust; er is toch een zekere vrijheid. Een
vrijheid, waaraan wij, Nederlanders,
toch zo gehecht zijn.
Wij weten uit de- bezettingstijd wat
het betekend voor een volk, zijn vrij
heid te moeten missen, ieder ogenblik
opgeschrikt te kunnen worden door de
vijand; Izonder oorzaak In banden ge
slagen te kunnen worden, van zijn goe
deren beroofd, weggevoerd te worden
van de zijnen.
Zijn -wij er ons van bewust dat er nu
nog honderdduizenden, ,ja millioenen
ziin. welke onder dezelfde, ja onder er
ger omstandigheden verkeren? Dat er
volken zijn, die nauwelijks weten wat
het is in stilheid en gerustheid te leven
Weten wij het, dat er in Griekenland
duizenden kinderen van hun ouders zijn
weggerukt om opgevoed te worden in
communistische zin? Dat er in Rusland
honderdduizenden mannen als dwangar
beiders zuchten in kampen? Dat er in
het door de Russen bezette gedeelte van
Duitsland dagelijks mannen verdwijnen
van wie men nimmermeer hoort? Dat
in Polen, de Baltische landen, Tsjecho-
Slowakije en andere landen, om van
Rusland zelf maar niet te spreken,
brede massa's zuchtend en zwijgend
bukken moeten onder een regime, dat
hen met de dood bedreigt, zo zij hun
mond openen Hele volkeren, voor wie
het begrip „vrijheid" een ledige klank
is. Wij kunnen het onè alleen maar een
weinig indeixken, als wij ons met onze
gedachten weer verplaatsen in de jaren
19401945. Maar ook tóen nog gloorde
er een hoop op het herkrggen dier vrij
heid. Wij weten het: bij die hoop leef
den wij.
Nu hebben wij weer rust. En toch,
onder deze betrekkelijke rust woelt een
onrust. De geesten zijn in beweging.
Het is, of de oordelen Gods zich tegen
ons rusten. Het is niet alleen de alge
mene dreiging, over de gehele wereld,
waar alles als in het harnas tegenover
elkaar staat. Maar wat ons verontrust,
wat ons het ergste doet vrezen, het is
de geest des diepen sla,aps, welke Gods
kerk bevangen heeft. Onder de toela
ting Gods kwijnt het leven v?m Gods
kerk. De liefde verkoelt en de onge
rechtigheid vermenigvuldigt. Het zou
tende zout is smakeloos geworden. Vrij
heid, echte vrijheid wordt alleen maar
genoten onder de Banier des Evange
lies. De ware vrijheid bestaat in het
Met ingang van 1 April zijn 23
punten van de nieuwe textielkaart
VA 804 geldig. Het zgn de pimten
gemerkt: TextieX 3 één punt, Tex
tiel J vyf punten, Textiel 3 reserve
ter waarde van 10 punten en Tex
tiel K één punt.
Vijf van deze punten zyn als extra
te beschouwen. De bonnen Textiel
K vijf punten en Textiel K reserve
zijn voorlopig nog niet aangewezen.
Amerika
Het plan Marshall is zowel door de
Amerikaanse Senaat, als door het Huis
van Afgevaardigden aangenomen. De
steun v/elke verleend wordt bedraagt
6205 millioen dollar.
Het Huis van Afgevaardigden heeft
echter roet in het eten gegooid. Dit col
lege' heeft ook Spanje opgenomen bij
de landen, welke hulp van Amerika ont
vangen.
Volgens de laatste berichten, zou
Marshall thans trachten al het mogelij
ke te doen, om dit besluit verder onge
daan te maken; Aan de opname van
Spanje en het gelijk behandelen van dit
land, met de overige zestien landen, zijn
grote bezwaren verbonden.
Spanje is een fascistisch land, het
welk met behulp van Hitler en Musso
lini in het zadel geholpen is.
Op 18 April zullen er D.V. in Italië
verkiezingen worden gehouden, en groot
is de vrees, dat het erkennen van
Spanje, een grote tegenslag zal geven,
voor de regerings partijen, en de com
munisten hierdoor wind in de zeilen ge
blazen wordt.
De democratie heeft in Italië niets te
verliezen. Als de uitslag zo gunstig is
als wordt geraamd, dan zullen de com
munisten 40 procent behalen van het
aantal stemmen, en de andere partijen
60 procent.
Het kan echter heel goed zijn, dat
deze cijfers te gunstig berekend zijn, en
wanneet nu door deze daad van Ame
rika de stemming nog ongunstiger
wordt beïnvloed, zal het er omgaan wie
van de partijen de meerderheid ver
krijgt.
Zulk een risico schijnt minister Mars
hall zelf niet te durven nemen, vandaar
dat hij poogt de beslissing ten opzichte
van Spanje weder te doen intrekken
of althans tijdelijk op te schorten.
Algemeen erkend men dat Euj;opa,
Spanje ook nodig heeft tegenover het
Russische gevaar. Toch ziet men ook
aan de andere zijde hoe voorzichtig men
te werk moet gaan om een volk dat bij
^et een of ander conflict betrokken is
gewillig onderworpen zijn onder de band
van Gods Woord. Dat.werpt een vrucht
af ook voor hen die vijanden zijn van
het kruis van Christus. Nu zit God
om de volkeren te richten. En dat oor
deel begint van het huis Gods.
Blind is hij, die niet ziet hoe droef
het gesteld is onder de belijders der
waarheid. De lauwheid, de "dorheid, het
gieren van een- ieder voor zijn eigen
huis. Wat willen wij spreken over het
gezag van Gods Woord, als wrj zelf
daaronder niet buigen? Als wij belijden
een geloof, fcn het draagt geen vruch
ten tot heerlijkheid Gods? Hoe zullen
wij strijden en pleiten voor vrijheid, als
wij die zelf misbruiken tot een oorzaak
voor het vlees? Rooms en rood, zij ge
ven de toon aan. Onze vrijheden worden
reeds belaagd en zijn reeds geknot.
Zal er kracht uitgaan van een ge
dachte van godzaligheid, ajs wij de
kracht daarvan verloochenen? Heel de
wereld is bevreesd voor het oordeel, dat
het beginnen zal van het communisme.
Maar het oordeel begint van Het huis
Gods. Dat is het wat ons benauwt; dat
zijn de donkere vooruitzichten onzer
dagen.
Evenwel. De Heere regeert, dat de
volken be;ven!
I.
De omzwevende gevangene zal
haastiglijk los gelaten worden en
hij zal in de kuil niet sterven en
zijn brood zal hem niet ont
breken. Jes. 51 14.
Terecht is de profeet Jesaja door
vele godgeleerden „de Evangelist van
het Oude Verbond" genoemd. Veel blinkt
hij boven andere profeten uit in de dier
baarste voorspellingen van - de door
bud-Testamentische heiligen zo .met
smart verwachtten Messias. Nu eens
van Zijn geboorte handelend uit Isaï's
wortel, dan weer van Zijn bitter lijden
en sterven voorspellende, spreekt hij ook
dikwijls onder figuurlijke en symboli
sche voorstellingen van de gezegende
verlossing die onder Zijn bediening te
weeggebracht zou worden, nemende Is
raels verlossing uit de band hunner vij
anden ten voorbeeld.
Dit laatste is ook den strekking van
liet capittel waaruit bovenges^;hreven
woorden genomen zijn; sprekende voert
hij Jehova in, Die Israël terugleidt, in
het begin van het hoofdstuk, naar
hunne afkomst uit Abraham, die van
nature een heiden was, maar ook door
een bovennatuurlijk wonder 'n vader
van zo een machtig en groot volk ge
worden was. Een oude versleten man en
een vrouw met een verstorven baarmoe
der waren de ouders waaruit Israël ge
sproten was. Hoe dierbaar wijst de
Heere Zijn volk naar hunne afkomst om
ze klein te houden. Uit de zonde en
v>ferelddienst uit de onmogelijkheid van
's mensen zijde, trekt de Heere Zijne
lievelingen, opdat alle roem zou uitge
sloten blijven van hare zijde en zij al
leen in de vrije genade Gods aan haar
bewezen krachtens afkomst en hoe
danigheid zouden roemen.
Als nu de Kerk in vers 9 sprekende in
gevoerd wordt om de grote genade Gods
over hen te bewonderen, waar hun te
genwoordige toestand vergeleken wordt
bij de tevoren genoten weldaden, zucht
ze om vernieuwe genade en licht: Ont
waakt, ontwaakt, trekt sterkte aan gij
arm des Heeren. Ze voelt zich thans in
verlatenheid en duisternis, ja tussen de
vijanden die tot hunne ziel zeggen: gij
hebt geen heil bij God. O die vorige da
gen, die blijde tijden waarin de won
deren des Heeren zo klaar geopend la
gen voor hun oog en hart, toen zij Hem
volgden door bezaaide en onbezaaide
landen, kunnen het volk van God dik
wijls met zielesmart vervullen, dat ze
zoveel van hun teerheid en aangename
ontmoetingen zijn kwijtgeraakt. Asaf
klaagt daarover in Ps. 77:
Ik dacht aan mijn snarenspel enz.
Maar hoe dierbaar komt de Heere in
ons versje dat zuchtende volk -onder
vangen door de gezegende toezegging
van hunne verlossing onder vorst Mes
sias.
Ds. H.
(Wordt vervolgd)
geweest, niet onnodig te grieven. Al
zullen de Italianen het kunnen ver
staan, dat Amerika ook Spanje wenst
te betreltken in het Westelijk blok, toch
waar zij het fascistische juk hebben
afgeworpen, zullen zij moeilijk weer te
bewegen zijn, met het fascistische Span
je gemene zaak te maken, evenals dit
gebeurde onder Mussolini.
Algemeen wordt deze daad van Ame
rika niet tactvol genoemd.
Palestina.
De toestand in Palestina wordt hoe
langer hoe ernstiger. Soms zijn de ge
vechten van dien aard, dat er gespro
ken kan worden, van een binnenlandse
oorlog.
Deze toestand baart de Grote Mo
gendheden zeer veel zorg, want wan
neer de Arabieren niet in bedwang zijn
te houden, dan wordt er gevreesd dat
zij een grote slachting zullen teweeg
brengen onder de Joden.
Hoe meer de moeilijkheden zich toe
spitsen, hoe groter ook de kans wordt
dat Rusland zich in deze aangelegen
heid zal mengen en de Joden te hulp
komen. Daarom heeft Amerika deze
week de toestand in Palestina ter spra
ke gebracht op de vergadering van üS
Verenigde Naties.
Amerika drtngt aan, dat de Verenig
de Naties, zullen trachten om beide
partijen te bewegen, de wapens neer te
leggen, en Palestina te stellen onder
Voogdijschapvan de Verenigde Volke
ren. Een beslissing hieromtrent is nog
niet genomen.
Algemeen vraagt men zich af, tot
welk besluit de vergadering der Ver
enigde Naties komen zal.
Quitsland
Vorige week schreven wij over de
moeilijkheden, welke waren ontstaan op
de geallieerde districts-vergadering te
Berlijn.
Zoals men weet hebben de Russen
de vergadering verlaten, onder het
uiten van de ernstigste beschuldigingen.
Thans hebben zij weer nieuwe maat-
realen getroffen waarmede zij de an
dere Mogendheden grote moeite veroor
zaken.
Zij 'geven op, dat de zwarte handel
alsmede de spionnage grote afmetingen
aannemen, ,en ^p-*^ zij daarom iedereen
die de Russische Zone binnenkomt of
verlaat, moet worden onderzocht. De
Amerikanen, Engelsen en Fransen er
kennen dat Rusland tegen misbruiken
terdege maatregelen mag nemen, doch
dat personen die voorzien zijn van een
geallieerde doorlaat pas, niet gevisi
teerd mogen worden.
Als een gevolg vaVi deze maatregel
konden deze week 25.000 personen van
Amerikaanse, Engelsen en Franse na
tionaliteit Berlijn niet verlaten, tenzij
de Russen toestemming gaven.
Het is dezelfde methode als onder
het Hitler regiem. Wanneer Hitler in
grijpende maatregelen nam, kon hij
steeds het een of andere voorwendsel
vinden om aan het misbruik dat hij
maakte, een schijn van waarheid te
geven.
Zo is het ook hier en wordt de toe
stand daardoor niet weinig verscherpt.
------O------
DE NATIONALE HERDENKING
OP 4 MEI
Aan de richtlijnen, die de commissie
Nationale Herdenking 19401945 aan
de gemeentebesturen heeft doen toe
komen ter gelegenheid van het eerbe
toon aan voor onze vrijheid gesneuvel
de Nederlandse en geallieerde militairen
zeelieden en verzetsstrijders, ontlenen,
wij o.m. het volgende:
Van 's avonds zes uur af zullen van
alle openbare gebouwen en particuiere
woningen de vlaggen halfstok gehan
gen 'worden. Om half acht zal ieder
kunnen deelnemen aaii een stille tocht
naar een der plaatsen, waar de gesneu
velden zullen worden herdacht. Om 8
uur zal op die plaatsen en zo moge
lijk overal twee minuten stilte in
acht worden "genomen. Er zullen geen
toespraken gehouden worden. Het
strooien van bloemen is toegestaan. In
de kerken zullen herdenkingsbijeenkom
sten worden gehouden. Na zes uur mo
gen geen openbare vermakelijkheden
plaats vinden en moeten alle verkoop
lokaliteiten gesloten zijn.
De commissie verzoekt op de scholen
op die dag de laatste lesuren te wijden
aan de strijd voor Nederlands vrijheid.
Zij verzoekt tevens alle kerken etc. op
Zondag 2 Méi een ure van gebed te
houden.
-O-
DISTRIBTJTIE VAN VENSTERGLAS
OPGEHEVEN
De distributie van vensterglas in alle
dikten is met ingang van 1 April op
geheven.
De grote tekorten aan tuindersglas,
blank gepolijst 'spiegelglas, gewapend
glas en brute glas, vormen vooralsnog
een beletsel, om tot opheffing der dis-
tributiemaatregelen betreffende laatst
genoemde glassoorten over te gaan.