r
Revolutie
MEDITATIE
Goede Vrijdag
Veerdienst
Flakkee-Schouwen Duiveland
EIIAI1DEI111IEU1I/S
Bureau: Prins Hendrikstraa't 122c
Middelharnis, Telef. 17, Giro 167930
Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19
CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG
voor Je ZUID-HOLLANDSCHE en ZÉEUWSCHE EILANDEN
ZATERDAG 27 MAART 1948 20e JAARGANG No. 1707
Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal
Advertentieprijs 12 et. p. miUimeter
Bij contract speciaal tarief.
Die zit in de luclit.
Men spreekt er over, en verviracht
haai'.
Men ziet haar komen. Men riclit het
oog naar de kant vanwaar zij verwacht
wordt. Vreest men haar? Of, vreest
men slechts haar gevolgen? Bestrijdt
men de revolutie of slechts haar vrucht
Br schijnt een grote eensgezindheid te
heersen in de bestrijding der revolutie.
Men verwacht de revolutie van de zijde
van het communisme. De draagster
daarvan is de Communistische Partij
Nederland. In Rotterdams Raad hebben
alle partijen gezamenlijk te kennen ge
geven, dat een communistische wethou
der niet op zijn plaats is. In Amsterdam
met 30% commiuiisten wil men ook de
communistische wethouders eruit heb
ben. Onze regering wil ze niet meer be
noemd zien in allerlei commissies. Uit de
conimissie van Buitenlandse zaken. Uit
de commissie van voorbereiding van de
nieuwe staatkundige verhoudingen met
West-Indië.
De stroming is internationaal.
Men voelt het algemeen aan, dat de
communisten in de verschillende landen
niet anders zijn dan de slippendragers
van Stalin en het Stalinisme. Vandaar
ziet men de dreiging voor West-Eufopa.
In Brussel hebben vijf landen van
West-Europa een verdrag van onderlin
ge bijstand getekend, als uiting van
deze eensgezinde weerstand.
Intussen, wordt het duidelijk, dat de
v/ereld hoe langer hoe minder bij begin
selen leeft of principieel denkt. Men on
derkent wel de revolutie als deze zich
openbaart in het russische Stalinisme,
öat eigenlijk maar weinig met commu
nisme te maken heeft. Men ziet wel in,
dat men zich teweer moet stellen tegen
deze rijpe vrucht der revolutie. Men is
bereid .de wapenen op te nemen tegen
haar, jneer dan men de geestelijke wa
penen hanteert tegen de geest der re
volutie.
Zal kracht van wapenen in staat zijn
die vloedgolf te weerstaan, als de geest
kracht en daarmede de daadkracht der
natiën ontbreekt? Kan verwacht, dat,
met het afwijzen van wat men niet wil,
de grondslag gelegd wordt voor een
staatsbeleid, dat vrede, welvaart en rust
brengt, terwijl dat gebouw opgetrokken
wordt zonder vast fundament? Zal met
een dam van los zand een vloedgolf
kunnen gekeerd?
Vijf landen hebben, onder grote in
stemming van vele anderen, de handen
ineen geslagen voor een West-Europeese
samenwerking. Amerika's president
prijst het als van grote betekenis. De
wereld ademt op en acht de 17e Maart
1948 een datum van wereldhistorische
betekenis.
Maar, sluit men de vijand wel waar
lijk bulten de veste? Hoe dikwijls heeft
de geschiedenis het geleerd, dat de
sterkste veste niet bestand was, als zich
de vijand binnen de wallen bevond.
Wij staan allerminst op het standpunt
dat het geen roeping zou zijn, dat maat
regelen worden genomen, daden worden
verricht, teneinde het kwaad te keren.
Maar wij kunnen niet in vuur geraken
als wij lezen, Roe de staatshoofden der
5 landen, België, Frankrijk, Luxemburg,
Nederland en Engeland, hun'vertrouwen
bevestigen in de fundamentele rechten
van de mens, in de waardigheid en de
waarde van de menselijke persoonlijk
heid en in andere idealen.
Hiermede eindigt de revolutie niet.
Wij denken aan de uitspraak van Dela-
menais, met instemming door Groen v.
Prinsterer aangehaald, dat de revolutie
is begonnen met de - verklaring van de
rechten van de mens, en dat ze slechts
eindigen zal met de verklaring van de
rechten Gods.
Als ge nu," los van- alle. omstandighe
den, de uitspraak van de preambule van
dat zo zeer geprezen verdrag leest, en
ge legt het eens neer naast de in Schrift
en historie gegronde uitspraak van bo
vengenoemde Franse en rooms-katho-
lieke schrijver, dan zou men niet kun
nen vermoeden, dat dat verdrag gericht
was tegen de revolutie.
Vfij willen er ds betekenis niet van
verkleinen. Wij willen dit verdrag niet
zien buiten de omstandigheden, waaron
der het geborfti werd, maar willen er
alleen maar de aandacht op vestigen,
dat het ook hier uitkomt, wat wij ber
weerden, dat 'men het verleerd heeft
principieel te denken en te handelen.
Wij vragen: Wat heeft het voor bete
kenis, als in art. 3 de hoge verdrag
sluitende partijen gezamenlijk alle po
gingen zullen doen om haar volkeren
een dieper begrip bij te brengen van de
beginselen,- die ten grondslag liggen aan
haar gemeenschappelijke beschaving.
Beschaving, christelijke beschaving, is
vrucht van het Evangelie. Beschaving
zien wij ten gronde gaan, als het Evan
gelie wordt losgelaten. Wij zien haar ta
nen, ook dan als men in naam vast
houdt aan de christelijke belijdenis, als
de kracht daarvan geloochend wordt.
Hoe zullen wij deze vrucht behouden
zonder de booVn?
De volkeren worden geschud. Er
wordt alarm geslagen. Luide moet het
aan Nederland en aan alle natiën toe
geroepen worden, dat ze hebben te kie
zen óf tervigkeer tot- en onderwerping
aan het Woord van God óf ondergaan
in revolutie en gUende. Wat van de hoge
God vervalt moet vallen. Ben derde weg
is er niet.
HET VERBOND VAN BRUSSEL,.
'Er heerst enig optimisme over het
verdrag van Brussel.
Daar is een verbond gesloten tussen
de landen van West-Europa. De Bene-
luxlanden samen met Frankrijk en En
geland.
Het is een politielc-economisch en
militair verbond. Het is. een verdrag
dat zich richt tegen het communistisch
Rusland. De tijd van onze traditionele
neutraliteitspolitiek is voorbij. We zijn
verbonden met het Westen van Europa
tegen het steeds meer opdringende
Rusland.
We herinneren ons nog dat Churchill
er bij de Westelijke landen op aandrong
een alliantie te vormen tegen Hitler-
Duitsland. Het werd die staatsman kwa
lijk genomen, dat hij zich bemoeide met
het vasteland van Europa. We wensten
vast te houden aan onze beproefde neu
traliteitspolitiek. Die politiek is nu door
broken. We hebben dfe weg verlaten en
doen mede aan het vormen van een
Westelijk blok tegen Rusland.
De omstandigheden dringen tot han
delen. Stil afwachten dient de tegen
partij. Het Rusland van Stalin, het com
munisme dringt al meer op naar het
Westen. Churchill stelde tevergeefs
voor een front te maken tegen Hitler.
Nu maakt men een front tegen ëtalln.
Ook ons land doet daaraan mede. Door
de nood gedwongen.
Aan het verder naar het Westen drin
gen van Rusland moet wat worden ge
daan. De gebeurtenissen in Tsjecho-
Slowaklje hebben het Westen opge
schrikt. Het ene land voor het andere
na kwam onder de Invloed van Rusland.
De dreiging van het Communisme komt
nader en nader.
Algemeen is men van mening, dat
verzet geboden Is zal niet het ene land
na het andere ten onder.gaan onder
het Russische schrikbewind.
Zelfbehoud noopt tot handeling.
En zo heeft men te Brussel dan de
handen ineen geslagen en heeft het
Westen zich in bond gesteld tegen het
Communisme.
Enig optimisme is daarvan het ge
volg. Men is min of meer opgelucht dat
er althans iets is gedaan.
Men hoopt dat men het Russisch
Communisme een^ halt kan toeroepen.
Alzo heeft Nederland een verbond ge
sloten tegen het Communisme. Hoe ern
stig Is toch de toestand. De consequen
tie van een en ander is oorlog. Het
sluiten van het verbond is de eerste
stap na de oorlog. Zeker er moet ge
handeld, maar laat men zich niet over
geven aan de mening dat het gevaar
gekeerd is. Het staat zo: De twee par
tijen zijn gevormd. En de ene partij
streeft een ideologie na, die menselijker
wijze, op oorlog" moet uitlopen. En
daarbij is Nederland ook partij.
Ons land moet zich nu niet als voor
heen voorbereiden om zijn neutraliteit
En men heeft Zijn graf bij de
goddelozen .gesteld, en Hrj is bij
de rijke in Zijne dood geweest.
Jesaja 53 9.
Op dezen Goeden Vrijdag, herdenken
wij in het kort de woorden van Je-
saja's profetie.
Treffelijke woorden, waarin ons voor
gesteld wordt, wat de begeerte der
vijanden was, dat Christus met de ndls-
dadlgers gestorven, ook met de misdadi
gers zou worden begraven. Maar Gods
raad was anders. Hij zou btjde rijke in
Zijne dood zijn.
Hoe zal'die raad worden vervuld? Im
mers, alles op Golgotha tekent armoede
en schande. Onder de kruispaal werden^
de lichamen der misdadigers van het
kruishout afgerukt, v/eg geworpen. Een
ezelsbegrafenis was hun deel. En dien
smaad wilden de Joden ook Christus
aan doen. Niet genoeg was het, dat Hij
gekruist Is geweest! Dat Hij als de
grootste der misdadigers aan zulk een
vervloekte en smadelijke dood was over
gegeven. Het graf eens misdadigers
moest ook Zijn deel zijn. Daarom was
de kuil reeds besteld, waarin men Zijn
dood lichaam zou wegwerpen, daar,
waar men de lichamen dergoddelozen
wegwierp onder de kruispaal, om de
zelve als vuilnis te vertreden. Zo ver
smaadden zij de Rotssteen des heils in
Zijn dood en graf.
Maar God had het anders^ beschikt.
Begraven moest Hij worden. Ook
daardoor moest openbaar worden, dat
Christus waarlijk gestorven was. Maar
Hij mocht niet begraven Worden, zoals
de vijanden zó gaarne wilden. Het is
Gods Hand, welke belet, dat het lichaam
van Christus onder de kruispaal weg
gestopt zal worden.
De Vader zelf heeft reeds vrienden-
handen bestelt om aan de Heere der
Heerlijkheid ene Koninklijke begrafe
nis te geven. Het Woord zal worden
vervuld: en Hij is bij de rijke in Zijne
dood geweest. Waren niet Jozef van
Arimathea en Nicodemus mannen van
hoge en aanzienlijke betrekking en be
horend tot de rijken in de landen?
Hoeveel hebben deze beide mannen
met elkander gemeen. Beiden rijk be
deeld met aardse goederen; beiden be
kleed met een aanzienlijk ambt en be
roeping, beiden behoren tot de discipe
len van Christus/ doch ook beiden tot
hiertoe bedekt om de vreze der Joden,
die belden worden nu openbaar. God
maakt deze vreesachtigen en zwakken
tot helden.
Niets kan hen wederhouden. De "band
van mensenvrees was verbroken. Het
dee^t hun niet, dat men hen openlijk
zal smaden, waar zij de Gekruiste eren.
Zij verstouten zich en begeren het li
chaam van Pilatus. En Augustinus zegt
daarvan, waar Pilatus het hun toe
stond: „Dien hij onwillig .tot de dood
gaf, staat hij gewillig aan hen af."
AUe toebereidselen hebbeu zij ge
maakt. Alles moet dienen tot de uit
voering van dit laatste liefdewerk des
geloofs. Is de sabbat nafcij, ook het
graf is nabij, Jozefs eigen graf, in een
steenrots uitgehouwen. Aan keur van
specerijen ontbreekt het hun niet. Geen
kosten zijn te groot en geen eer te hoog
voor Deze door Jood en heiden zo diep
versmade.
Wegens invallende Paas
dagen zal ons Blad aanstaande
Woensdag niet uilhomen. Het
e.ü. numnter verschijnt dus weer
D.V. Zaterdag 3 April a.s.
Alzo is het woord van de Profeet ver
vuld. Neen, geen .tittel of jota van de
woorden Gods zal ooit ter aarde val
len. Wat deze mannen verrichten is ai
rede vrucht van het lijden en sterven
van Hem aan Wien zij himne liefde
bewezen hebben. Wat vermag de ge
nade Gods toch veel. Bij veel minder
gevaar hielden zij zich verborgen en
nu, in het hachelljkste uur, toen de
boosheid van Jood en heiden ten top
gestegen was om zich te verzadigen in
de versmading van Christus, nu zijn zij
de eersten om openlijk voor Hem uit te
komen en Hem in het openbaar te eren.
Mag dat niet tot bemoediging ver
strekken van Gods kinderen als een ure
van beproeving voor hen aanbreekt?
God zal Zijn vreesachtig volk bijstaan
en_het g-even in de ure als zij het be
hoeven, alzo dat de zwakke zal zeggen:
ik ben een held.
Toch is de dierbare Borg met de rijke
in Zijne dood geweest, is Zijn begrafe
nis de doorgang tot Zijn eeuwige heer
lijkheid, toch is ze een diepe vernede
ring Christi. Ook die tol moest Hij be
talen. O, het graf. Van hoeveel leed
spreekt het. Hier vergaat alle heerlijk
heid des mensen. Het oordeel kleeft aan
hetzelve: „Stof zijt gij en tot stof zult
gij wederkeren."
Tot in het graf heeft de Zone Gods
Zich moeten vernederen, het oordeel der
zonde moeten dragen, maar dan ook
deze laatste sterkte ingenomen om de
sleutel aan het graf te ontwringen.
Welk een zoete sprake gaat er uit van
deze plaats. Welk een troostrijke spra
ke voor 's Heeren gunstvolk hier be
luisterd.
Heilverwervend ligt Hij neder, Die als
de Zone Gods ook in de dood niet van
dit Zijn lichaam is gescheiden. Hij heeft
de vloek van het graf weggenomen en
het veranderd in een rustplaats des
vredes. Daar in dat graf, ligt begraven
al de schuld en ongerechtigheid Zijns
volks. Door het geloof mag het inge
leefd, wat de Apostel zegt; Wij zijn dan
met Hem gekruist en gestorven, ma;ar
ook met Hem begraven. De oude mens
gaat, in het graf met Christus, daar
geheel onder, om In en met Hem op
gewekt te worden tot de heerlijkheid
Gods.
Laat de goddeloze beven. O mens,
ook uw graf Jlgt gereed. O, bedenk nog,
wat tot uv^e vrede is dienend.
Maar gij, die de Heere vreest, ver
toeft een wijle bij het graf Christi.
Neen, dat Is geen graf om aan te wenen
of het moest zijn vanwege onze zonden.
De dierbare Borg heeft dat handschrift
onzer zonden aan het kruis gehecht;
heeft de zonden Zijner kinderen ver
oordeeld in het vlees en nu aan dood en
graf de prikkel en hejt verderf ontno
men. De dood kan niet meer schaden;
het graf is zijn verschrikking kwijt.
Het is, o volk, veranderd in een'zoete
rustplaats. 2oekt door het geloof in de
vereniging met Christus die troost en
sterkte te smaken.
Ds. B..
te verdedigen maar het moet zich in
bond met de anderen voorbereiden om
de agressie uit het Oosten te weren.
Ernstige gebeurtenissen beginnen hun
schaduwen reeds vooruit te werpen.
------O-------
RECTIFICATIE
In ons laatste Kantongerecht-verslag
stond vermeld dat dhr. L. Braber te
Middelharnis werd veroordeeld tot 15.-
boete voor melk met te laag vetge
halte. Dit moest zijn L. Braber te Stad
aan 't Haringvliet.
In onze advertentie-kolommen komt
de nieuwe Zomerdienstregeling voor,
van de veerdienst Plakkee-Zijpe, in
gaande per 1 April a.s.
Passagiers dienen er erg in te hebben
dat tot dus tot vóór 1 April a.s. de
oude dienstregeling geldt.
Er wordt van dit veer nog steeds
zeer veel gebruik gemaakt.