r Revolutie MEDITATIE Goede Vrijdag Veerdienst Flakkee-Schouwen Duiveland EIIAI1DEI111IEU1I/S Bureau: Prins Hendrikstraa't 122c Middelharnis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor Je ZUID-HOLLANDSCHE en ZÉEUWSCHE EILANDEN ZATERDAG 27 MAART 1948 20e JAARGANG No. 1707 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal Advertentieprijs 12 et. p. miUimeter Bij contract speciaal tarief. Die zit in de luclit. Men spreekt er over, en verviracht haai'. Men ziet haar komen. Men riclit het oog naar de kant vanwaar zij verwacht wordt. Vreest men haar? Of, vreest men slechts haar gevolgen? Bestrijdt men de revolutie of slechts haar vrucht Br schijnt een grote eensgezindheid te heersen in de bestrijding der revolutie. Men verwacht de revolutie van de zijde van het communisme. De draagster daarvan is de Communistische Partij Nederland. In Rotterdams Raad hebben alle partijen gezamenlijk te kennen ge geven, dat een communistische wethou der niet op zijn plaats is. In Amsterdam met 30% commiuiisten wil men ook de communistische wethouders eruit heb ben. Onze regering wil ze niet meer be noemd zien in allerlei commissies. Uit de conimissie van Buitenlandse zaken. Uit de commissie van voorbereiding van de nieuwe staatkundige verhoudingen met West-Indië. De stroming is internationaal. Men voelt het algemeen aan, dat de communisten in de verschillende landen niet anders zijn dan de slippendragers van Stalin en het Stalinisme. Vandaar ziet men de dreiging voor West-Eufopa. In Brussel hebben vijf landen van West-Europa een verdrag van onderlin ge bijstand getekend, als uiting van deze eensgezinde weerstand. Intussen, wordt het duidelijk, dat de v/ereld hoe langer hoe minder bij begin selen leeft of principieel denkt. Men on derkent wel de revolutie als deze zich openbaart in het russische Stalinisme, öat eigenlijk maar weinig met commu nisme te maken heeft. Men ziet wel in, dat men zich teweer moet stellen tegen deze rijpe vrucht der revolutie. Men is bereid .de wapenen op te nemen tegen haar, jneer dan men de geestelijke wa penen hanteert tegen de geest der re volutie. Zal kracht van wapenen in staat zijn die vloedgolf te weerstaan, als de geest kracht en daarmede de daadkracht der natiën ontbreekt? Kan verwacht, dat, met het afwijzen van wat men niet wil, de grondslag gelegd wordt voor een staatsbeleid, dat vrede, welvaart en rust brengt, terwijl dat gebouw opgetrokken wordt zonder vast fundament? Zal met een dam van los zand een vloedgolf kunnen gekeerd? Vijf landen hebben, onder grote in stemming van vele anderen, de handen ineen geslagen voor een West-Europeese samenwerking. Amerika's president prijst het als van grote betekenis. De wereld ademt op en acht de 17e Maart 1948 een datum van wereldhistorische betekenis. Maar, sluit men de vijand wel waar lijk bulten de veste? Hoe dikwijls heeft de geschiedenis het geleerd, dat de sterkste veste niet bestand was, als zich de vijand binnen de wallen bevond. Wij staan allerminst op het standpunt dat het geen roeping zou zijn, dat maat regelen worden genomen, daden worden verricht, teneinde het kwaad te keren. Maar wij kunnen niet in vuur geraken als wij lezen, Roe de staatshoofden der 5 landen, België, Frankrijk, Luxemburg, Nederland en Engeland, hun'vertrouwen bevestigen in de fundamentele rechten van de mens, in de waardigheid en de waarde van de menselijke persoonlijk heid en in andere idealen. Hiermede eindigt de revolutie niet. Wij denken aan de uitspraak van Dela- menais, met instemming door Groen v. Prinsterer aangehaald, dat de revolutie is begonnen met de - verklaring van de rechten van de mens, en dat ze slechts eindigen zal met de verklaring van de rechten Gods. Als ge nu," los van- alle. omstandighe den, de uitspraak van de preambule van dat zo zeer geprezen verdrag leest, en ge legt het eens neer naast de in Schrift en historie gegronde uitspraak van bo vengenoemde Franse en rooms-katho- lieke schrijver, dan zou men niet kun nen vermoeden, dat dat verdrag gericht was tegen de revolutie. Vfij willen er ds betekenis niet van verkleinen. Wij willen dit verdrag niet zien buiten de omstandigheden, waaron der het geborfti werd, maar willen er alleen maar de aandacht op vestigen, dat het ook hier uitkomt, wat wij ber weerden, dat 'men het verleerd heeft principieel te denken en te handelen. Wij vragen: Wat heeft het voor bete kenis, als in art. 3 de hoge verdrag sluitende partijen gezamenlijk alle po gingen zullen doen om haar volkeren een dieper begrip bij te brengen van de beginselen,- die ten grondslag liggen aan haar gemeenschappelijke beschaving. Beschaving, christelijke beschaving, is vrucht van het Evangelie. Beschaving zien wij ten gronde gaan, als het Evan gelie wordt losgelaten. Wij zien haar ta nen, ook dan als men in naam vast houdt aan de christelijke belijdenis, als de kracht daarvan geloochend wordt. Hoe zullen wij deze vrucht behouden zonder de booVn? De volkeren worden geschud. Er wordt alarm geslagen. Luide moet het aan Nederland en aan alle natiën toe geroepen worden, dat ze hebben te kie zen óf tervigkeer tot- en onderwerping aan het Woord van God óf ondergaan in revolutie en gUende. Wat van de hoge God vervalt moet vallen. Ben derde weg is er niet. HET VERBOND VAN BRUSSEL,. 'Er heerst enig optimisme over het verdrag van Brussel. Daar is een verbond gesloten tussen de landen van West-Europa. De Bene- luxlanden samen met Frankrijk en En geland. Het is een politielc-economisch en militair verbond. Het is. een verdrag dat zich richt tegen het communistisch Rusland. De tijd van onze traditionele neutraliteitspolitiek is voorbij. We zijn verbonden met het Westen van Europa tegen het steeds meer opdringende Rusland. We herinneren ons nog dat Churchill er bij de Westelijke landen op aandrong een alliantie te vormen tegen Hitler- Duitsland. Het werd die staatsman kwa lijk genomen, dat hij zich bemoeide met het vasteland van Europa. We wensten vast te houden aan onze beproefde neu traliteitspolitiek. Die politiek is nu door broken. We hebben dfe weg verlaten en doen mede aan het vormen van een Westelijk blok tegen Rusland. De omstandigheden dringen tot han delen. Stil afwachten dient de tegen partij. Het Rusland van Stalin, het com munisme dringt al meer op naar het Westen. Churchill stelde tevergeefs voor een front te maken tegen Hitler. Nu maakt men een front tegen ëtalln. Ook ons land doet daaraan mede. Door de nood gedwongen. Aan het verder naar het Westen drin gen van Rusland moet wat worden ge daan. De gebeurtenissen in Tsjecho- Slowaklje hebben het Westen opge schrikt. Het ene land voor het andere na kwam onder de Invloed van Rusland. De dreiging van het Communisme komt nader en nader. Algemeen is men van mening, dat verzet geboden Is zal niet het ene land na het andere ten onder.gaan onder het Russische schrikbewind. Zelfbehoud noopt tot handeling. En zo heeft men te Brussel dan de handen ineen geslagen en heeft het Westen zich in bond gesteld tegen het Communisme. Enig optimisme is daarvan het ge volg. Men is min of meer opgelucht dat er althans iets is gedaan. Men hoopt dat men het Russisch Communisme een^ halt kan toeroepen. Alzo heeft Nederland een verbond ge sloten tegen het Communisme. Hoe ern stig Is toch de toestand. De consequen tie van een en ander is oorlog. Het sluiten van het verbond is de eerste stap na de oorlog. Zeker er moet ge handeld, maar laat men zich niet over geven aan de mening dat het gevaar gekeerd is. Het staat zo: De twee par tijen zijn gevormd. En de ene partij streeft een ideologie na, die menselijker wijze, op oorlog" moet uitlopen. En daarbij is Nederland ook partij. Ons land moet zich nu niet als voor heen voorbereiden om zijn neutraliteit En men heeft Zijn graf bij de goddelozen .gesteld, en Hrj is bij de rijke in Zijne dood geweest. Jesaja 53 9. Op dezen Goeden Vrijdag, herdenken wij in het kort de woorden van Je- saja's profetie. Treffelijke woorden, waarin ons voor gesteld wordt, wat de begeerte der vijanden was, dat Christus met de ndls- dadlgers gestorven, ook met de misdadi gers zou worden begraven. Maar Gods raad was anders. Hij zou btjde rijke in Zijne dood zijn. Hoe zal'die raad worden vervuld? Im mers, alles op Golgotha tekent armoede en schande. Onder de kruispaal werden^ de lichamen der misdadigers van het kruishout afgerukt, v/eg geworpen. Een ezelsbegrafenis was hun deel. En dien smaad wilden de Joden ook Christus aan doen. Niet genoeg was het, dat Hij gekruist Is geweest! Dat Hij als de grootste der misdadigers aan zulk een vervloekte en smadelijke dood was over gegeven. Het graf eens misdadigers moest ook Zijn deel zijn. Daarom was de kuil reeds besteld, waarin men Zijn dood lichaam zou wegwerpen, daar, waar men de lichamen dergoddelozen wegwierp onder de kruispaal, om de zelve als vuilnis te vertreden. Zo ver smaadden zij de Rotssteen des heils in Zijn dood en graf. Maar God had het anders^ beschikt. Begraven moest Hij worden. Ook daardoor moest openbaar worden, dat Christus waarlijk gestorven was. Maar Hij mocht niet begraven Worden, zoals de vijanden zó gaarne wilden. Het is Gods Hand, welke belet, dat het lichaam van Christus onder de kruispaal weg gestopt zal worden. De Vader zelf heeft reeds vrienden- handen bestelt om aan de Heere der Heerlijkheid ene Koninklijke begrafe nis te geven. Het Woord zal worden vervuld: en Hij is bij de rijke in Zijne dood geweest. Waren niet Jozef van Arimathea en Nicodemus mannen van hoge en aanzienlijke betrekking en be horend tot de rijken in de landen? Hoeveel hebben deze beide mannen met elkander gemeen. Beiden rijk be deeld met aardse goederen; beiden be kleed met een aanzienlijk ambt en be roeping, beiden behoren tot de discipe len van Christus/ doch ook beiden tot hiertoe bedekt om de vreze der Joden, die belden worden nu openbaar. God maakt deze vreesachtigen en zwakken tot helden. Niets kan hen wederhouden. De "band van mensenvrees was verbroken. Het dee^t hun niet, dat men hen openlijk zal smaden, waar zij de Gekruiste eren. Zij verstouten zich en begeren het li chaam van Pilatus. En Augustinus zegt daarvan, waar Pilatus het hun toe stond: „Dien hij onwillig .tot de dood gaf, staat hij gewillig aan hen af." AUe toebereidselen hebbeu zij ge maakt. Alles moet dienen tot de uit voering van dit laatste liefdewerk des geloofs. Is de sabbat nafcij, ook het graf is nabij, Jozefs eigen graf, in een steenrots uitgehouwen. Aan keur van specerijen ontbreekt het hun niet. Geen kosten zijn te groot en geen eer te hoog voor Deze door Jood en heiden zo diep versmade. Wegens invallende Paas dagen zal ons Blad aanstaande Woensdag niet uilhomen. Het e.ü. numnter verschijnt dus weer D.V. Zaterdag 3 April a.s. Alzo is het woord van de Profeet ver vuld. Neen, geen .tittel of jota van de woorden Gods zal ooit ter aarde val len. Wat deze mannen verrichten is ai rede vrucht van het lijden en sterven van Hem aan Wien zij himne liefde bewezen hebben. Wat vermag de ge nade Gods toch veel. Bij veel minder gevaar hielden zij zich verborgen en nu, in het hachelljkste uur, toen de boosheid van Jood en heiden ten top gestegen was om zich te verzadigen in de versmading van Christus, nu zijn zij de eersten om openlijk voor Hem uit te komen en Hem in het openbaar te eren. Mag dat niet tot bemoediging ver strekken van Gods kinderen als een ure van beproeving voor hen aanbreekt? God zal Zijn vreesachtig volk bijstaan en_het g-even in de ure als zij het be hoeven, alzo dat de zwakke zal zeggen: ik ben een held. Toch is de dierbare Borg met de rijke in Zijne dood geweest, is Zijn begrafe nis de doorgang tot Zijn eeuwige heer lijkheid, toch is ze een diepe vernede ring Christi. Ook die tol moest Hij be talen. O, het graf. Van hoeveel leed spreekt het. Hier vergaat alle heerlijk heid des mensen. Het oordeel kleeft aan hetzelve: „Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren." Tot in het graf heeft de Zone Gods Zich moeten vernederen, het oordeel der zonde moeten dragen, maar dan ook deze laatste sterkte ingenomen om de sleutel aan het graf te ontwringen. Welk een zoete sprake gaat er uit van deze plaats. Welk een troostrijke spra ke voor 's Heeren gunstvolk hier be luisterd. Heilverwervend ligt Hij neder, Die als de Zone Gods ook in de dood niet van dit Zijn lichaam is gescheiden. Hij heeft de vloek van het graf weggenomen en het veranderd in een rustplaats des vredes. Daar in dat graf, ligt begraven al de schuld en ongerechtigheid Zijns volks. Door het geloof mag het inge leefd, wat de Apostel zegt; Wij zijn dan met Hem gekruist en gestorven, ma;ar ook met Hem begraven. De oude mens gaat, in het graf met Christus, daar geheel onder, om In en met Hem op gewekt te worden tot de heerlijkheid Gods. Laat de goddeloze beven. O mens, ook uw graf Jlgt gereed. O, bedenk nog, wat tot uv^e vrede is dienend. Maar gij, die de Heere vreest, ver toeft een wijle bij het graf Christi. Neen, dat Is geen graf om aan te wenen of het moest zijn vanwege onze zonden. De dierbare Borg heeft dat handschrift onzer zonden aan het kruis gehecht; heeft de zonden Zijner kinderen ver oordeeld in het vlees en nu aan dood en graf de prikkel en hejt verderf ontno men. De dood kan niet meer schaden; het graf is zijn verschrikking kwijt. Het is, o volk, veranderd in een'zoete rustplaats. 2oekt door het geloof in de vereniging met Christus die troost en sterkte te smaken. Ds. B.. te verdedigen maar het moet zich in bond met de anderen voorbereiden om de agressie uit het Oosten te weren. Ernstige gebeurtenissen beginnen hun schaduwen reeds vooruit te werpen. ------O------- RECTIFICATIE In ons laatste Kantongerecht-verslag stond vermeld dat dhr. L. Braber te Middelharnis werd veroordeeld tot 15.- boete voor melk met te laag vetge halte. Dit moest zijn L. Braber te Stad aan 't Haringvliet. In onze advertentie-kolommen komt de nieuwe Zomerdienstregeling voor, van de veerdienst Plakkee-Zijpe, in gaande per 1 April a.s. Passagiers dienen er erg in te hebben dat tot dus tot vóór 1 April a.s. de oude dienstregeling geldt. Er wordt van dit veer nog steeds zeer veel gebruik gemaakt.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1948 | | pagina 1