EILANDEN-NIEUWS Verleden en toekomst -^^^^-^ 25-|ari9 besËaan der ChrisSelijke School te St. Annaland De nieuwe bonnesi 2e blad Zaterdag 20 Maari 1948 No. 1705 Zondagsdiensten Artsen. RHEUMATISCHE PIJNEN Sprekers Ds. Tukker, Ned. Herv. Pred. te Bleskensgraaf en de Heer J. H. Koppelaar te Middelhamis INGEZONDEN -a^-'3 "Uvraf"., Als 's avonds de lichten ini de werk-' plaats zijn ontstoken en de ramen afge sloten, dan kan het gebeuren dat men van alles en nog wat overdenkt. Van morgen had ik nodig voor zaken naar het Westen der stad te gaan eti toen ik in lijn 9 zat én moest wachten voor de brug die open stond, hoorde ik twee oude mensen voor mij op het bankje iets bespreken. De een was een vrouw tje" van tegen de 70 jaren en de man haast 80 hoorde ik hen zeggen. Het was vol in de tram en toch erg stil;- alleen de twee oude mensen waren aan het woord. De vrouw klaagde over haar zo kommervolle leven, hoe ze helemaal in Ridderkerk wonende toch haar doch ter nog moest komen helpen die ziek was en vijf kinderen te verzorgen had en hoe ze al tobbende door de wereld moesten. De oude man, die er nog heel flink uitzag ondanks zijn hoge leeftijd, luisterde aandachtig en zei toen het vrouwtje gedaan had: „Ja vrouwke, het is soms niet makkelijk om er door te komen, maar uit het leven gaan is nog moeilijker" Ook ik heb veel moeten werken in mijn leven, mijn Moeder was weduwe en ik de oudste van de acht. We woon den aan de grens in Brabant en ik moest elke dag voor Moeder naar Bre da, dat was 5 uur gaans elke dag; en weer of geen weer ik moest er door. En nu ben ik haast tachtig jaar en nu moet ik haast uit het leven. Moe der zei altijd: Jongen, denk er,om dat ge zorgt dat Uw paske goed is als je de grens over moet, dan is alles voor eeuwig goed en nu juffrouw p mag ik zeggen: mijn paske is goed, door mijn Heere en Heiland in orde gfemaakt; Gode zij dank. De oude man zweeg, en bleef stil voor zich uit peinzen; de volle tram luister de, en ik zelf ontroerde. Oude gezegen de man dacht ik, vandaar die grote rust en vrede op uw gezicht. De brug zakte, de tram belde, het leven ging rusteloos voort. Nu is het avond, buiten koud en bin nen warm en goed. Nu denk ik aan het paske en 'aan alles wat de man in de tram sprak, ^oede en ware wijsheid: ook over zijn Moeder. Ook dacht ik wat „Schrammetje", onlangs schreef over de hedendaagse jeugd, en zo over eigen jeugd en mijn hardwerkende vader en moeder uit die dagen. Ook over het „kattekwaad", dat wij bedreven, anders dan nu, ik zeg niet beter enkel anders. We hadden b.v. in onze tijd twee vrouwtjes op ons dorp waar vvre met slecht weer altijd terecht kwamen en onderkomen vonden tot 's avonds acht uur, en dan vlug naar huis. De een was „Ouwe Alida woonde 'in klein huisje met een blauw stoepje van twee treedjes voor de deur en dreef een snoepwinkeltje. Het theeblad met het lekkers stond midden op tafel, en zij in 't hoekje bij het raam; heel dik en met nauwe oogjes, ze deed net of ze altijd sliep, maar zag alles. De ander woonde onder „diekje", en we noemden haar altijd het „geitje", vanwege het spitse gezichtje dat ze had. En dan stonden we daar uren met één cent te gelijk ons bezit te verteren, en gedurig mekkerde een van ons, net als een geit en we gaven elkaar kopstootjes. En al tijd bleef het „geitje" maar geduldig wachten achter het kleine toonbankje tot we weggingen, en met een harde slag de deur achter ons toe trokken. Dan weer, op andere avonden gingen we mussen vangen; die sliepen onder de klossen van de goot. We moesten daar laag gebouwde huisjes voor hebben, vlug op mekaars schouders staan, de twee handen tegelijk om de klos van de goot en de mus was gevangen. Als we vijf stuks binnen hadden zochten we een geschikt huis,' waar je ze direct in de huiskame» kon laten vliegen, en veel al was het „Kas-klokje", daar de dupe' van. „Kas-klokje", was altijd alleen ge bleven in de wereld, en ze was eenzaam en leefde door het maken van keuvels; ook was ze erg dik, en heel kort van lichaam; vandaar die bijnaam. En nu, terwijl we dit alles uit het verleden ons geestesoog zien passeren, zijn we al vijftig jaar geweest. „Ouwe Alida, het Geitje en het Kas- klokje", zijn er niet meer; Even buiten het dorp op het stille kerkhof liggen ze begraven. De. schone oude bomen rond de doden-akker, waar eens allerlei vo gels hun avondlied zongen als de zon langzaam wegzonk in 't westen zijn er ook nii^t meer. Maar anders is alles nog het zelfde; ook de grote gesmede ijzeren poort voor de ingang met aan weerszijde gedoofde flambouwen. En dan is er ook nog het opschrift op de poort: „Zijt ook gij bereid!" En dat is het waar ik nu telkens op terug denk; want ik ben niet bereid. In de voorbij gegane oorlog hebben we de dood in de ogen moeten zien, de dood zat naast ons en ik was niet bereid. Alles kwam dacht ik te onverwachts. Maar toch had ik vijftig lange jaren de tijd van mijn Schepper gekregen. Nu zal ik mij moe ten haasten want de jaren snellen heen. En ik zal beslist bereid moeten zijn. Eer dan de zilveren koorde ontketend wordt, en de gouden schaal in stukken gestoten wordt. En dat het stof wederom tot aarde keert, als het geweest is; en de geest weder tot God keert. Die hem ge geven heeft. Maar geen mens op aarde kan mij daar in helpen. „Zijt ook gij bereid!" staat op de poorten van het oude kerkhof te Nieu we Tonger Hedenavond stond het in vlammende letters voor mijn ogen. S. KOPPENAAL. ZONDAG 31 MAART 1948 Middelharnis-Sommelsdijk. Dienst heeft Dr. A. Kievit, Telef. 90, Middelhamis. Afwezig de doktoren C. F. Arends, Tj. Kuipers eri P. Knöps. Dirksland-Melissant-Herkingen. Afwe zig de artsen G. Huisman en Dr. P. Boot. Voor spoedgevallen: B. Elvé, arts, Telef. 262, Dirksland.' Oost-Flakkee: Voor spoedgevallen: P. Bouman, arts,.Telef. 19, Stad aan 'tHa- ringvliet en C. W. Kramers, arts, Telef. 42, Ooltgensplaat. ------------ 12000 DUIZEND GULDEN GESTOLEN Inbrekers hebben uit een slagerij te Hilversum twaalfduizend gulden en eni ge gouden sieraden gestolen. NEDERLAND MOET 45 MILLIOEN POND BETALEN AAN ENGELAND Volgens de overeenkomst aangaande afwikkeling van de vorderingen en schulden uit oorlogstijd, die Vrijdag door de Ned. en Britse ministers van finan ciën werd ondertekend, zal Nederland aan Engeland 45 millioen pond sterling betalen. De betaling zal geschieden in twintig jaarlijkse termijnen. De eerste betaling vervalt op 28 Februari van het volgend jaar. NEGENHONDERD HULPSTATIONS VOOR AUTOMOBILISTEN MET PECH De A.N.W.B.,is er in geslaagd de hulp verlening aan het gemotoriseerde ver keer, dat met pech te kampen krijgt, aanzienlijk te verruimen. Dank zij de samenwerking tussen de bond en een groot aantal Nederlandse auto- en mo- torbedrijven is het gelukt het reeds be staande net van bonds-autohulpstations tot ruim 900 uit te breiden. PUBLICATIE RIJKSARBEIDSBUREAU De Directeur van het Arbeidsbureau' te Middelhamis maakt bekend, dat de directie van de Noord Oost Polder heeft medegedeeld dat op zeer beperkte schaal landarbeiders in voornoemde polder ge plaatst kunnen worden. In afwijking van de tot nog toe ge volgde methode zal voortaan aan de plaatsing een sollicitatie vooraf moeten gaan. Gegadigden kunnen zich melden op het Arbeidsbureau waar een sollicitatie voor hen zal worden opgemaakt. De Directeur, M. v. d. BRUGGE. Sanapirin-tabletten (Mijnhardt) tas ten het kwaad bij de wortel aan. Koker a 25 tabletten 40 et. In wei voorziene Apoth. en Drogisterijen. Woensdag 17 Maart des avonds 6.30 uur is het feit herdacht dat de Chr. School te St. Annaland 25 jaar bestond. Het Schoolbestuur meende dit niet be ter te kunnen herdenken dan door het laten optreden van twee sprekers uit de onderscheiden kerkelijke richting, in de Ned. Herv. Kerk tèr plaatse. - Als eerste spreker was hiertoe uitge nodigd Ds. W. L. Tukker van Bleskens graaf, welke opende met te laten zingen Ps. 25 2, waarna Z.Eerw. de geloofs belijdenis en Psalm 103 las en voorging in gebed. Allereerst heette hij de aanwezigen welkom, B. en W. (die niet tegenwoor dig waren) Kerkeraden, Oud-personeel en personeel en verdere genodigden. In zijn inleidend woord zei Ds. Tuk ker, dat men tegenwoordig meent, dat de antithese doorbroken is. Er zijn geen tegenstellingen meer. Geen tegenstellin gen tussen 'bekeerd en onbekeerd, tus sen Chr. en niet-Chr. onderwijs enz. Be ter is men lid van een onchristelijke partij men kan Christelgk zijn en lid van de Partij v. d. Arbeid! Dit alles zou waar zijn, als er op de 1ste bladzijde van Gods Woord niet stond: „Ik zal voor het tijdvak van 21 Maart t.m. 3 April 1948 Elk der volgende bonnen geeft recht op het kopen van: BONKAARTEN KA, KB, KC 804 359 Algemeen plm. 225 gram huis- houdzeep of 180 gram toiletzeep 260 Algemeen 100 gram bloem of zelfrijzend bakmeel of kinder- meel 261 Algemeen 400 gram brood of 1 rantsoen gebak 262 Algemeen 1600 gr. brood (gel dig t.m. 27 Maart a.s.) 263 Algemeen 200 gram brood (gel dig t.m. 27 Maart a.s.) 264 Algemeen 4 eieren 265 Aïgen^een 750 gram suiker, bo- terhamstrooisel enz. of 1500 gram jam, stroop 'enz. of 750 gram versnaperingen 254 Reserve 800 gram brood (geldig t.m. 27 Maart a.s.) 258 Reserve 400 gram' brood (geldig t.m. 27 Maart a.s.) 270 Algemeen 500 gram sinaasappe len (vóórinlevering) BONKAARTEN KD, KE 804 759 Algemeen plm. 450 gram huis- houdzeep of 360 gram toiletzeep 760 Algemeen 100 grayn bloem of zelfrijzend bakmeel of kinder- meel of kinderbiscuits 761 Algemeen 400 gram brood of 1 rantsoen gebak 762 Algemieen 400 gram brood (gel dig t.m. 27 Maart a.s.) 763 Algemeen 200 gram brood (gel dig t.m. 27 Maart a.s.) 764 Algemeen 4 eieren 765 Algemeen 500 gram suiker, bo- terhamstrooisel enz. of 1000 gram jam, stroop enz. of 500 gram versnaperingen 755 Reserve 400 gram brood (geldig t.m. 27 Maart a.s.) 758 Reserve 500 gram bloem of zelf rijzend bakmeel of kindermeel of kinderbiscuits 770 Algemeen 1 kg sinaasappelen (vóórinlevering) TABAK- EN VERSNAPERINGEN- KAARTEN enz. QA, QB, QC 802 25, 26, 29 Tabak 2 rantsoenen siga retten of kerftabak 27 Versnaperingen 200 gram versna peringen of 200 gram suiker, boterham- strooisel enz. of 400 gram jam, stroop enz. 30 Versnaperingen 100 gram versna peringen of 100 gram suiker, boterham- strooisel enz. of 200 gram jam, stroop enz. Bovengenoemde bonnen kunnen reeds op Vrijdag 19 Maart worden gebruikt. De bonnen 270 en 770 Al gemeen (sinaasappelen), welke op de bonkabrten voorkomen boven aan de kaart, moeten uiterlijk op 27 Maart bij een handelaar in groente en/of fruit worden ingeleverd. Niet aangewezen bonnen en ver nietigd kunnen worden: de bonnen 212, 214, 215, 714 en 715 Melk, 229, 221, 222, 725 en 727 Re serve, 210 en 710 Algemeen. vijandschap zetten." De strijd tussen vrouwenzaad en slangenzaad geldt nög op alle terrein. Deze 2 groepen wil spr. bezien. Tot uitgangspunt nam hij daar toe Genesis 26 18: „Als nu Izak weergekeerd was groef hij die waterputten op, die zij ten tijde van Abraham zijn vader gegraven, en die de Filistijnen na Abrahams dood toegestopt hadden, en hij noemde derzelven 'namen naar de namen, waarmede zijn va der die genoemd had." Z.Eerw. stond stil bij 3 punten: Ie hoe het viras, 2e hoe het werd, 3e hoe het zijn moet. - Spreker voerde zijn gehoor terug naar de geschiedenis van Abraham, de rus tige, statige figuur, vol geloofs vertrou wen, die om zijn Godsvreze zeer geze gend werd. Hij brak uit in menigte. Ook zijn vee. Daartoe werden putten gegra ven om het vee te drenken. Spr. trok een parallel tussen Abraham en onze Reformatoren, de klassieke figuren die ook putten aanboorden, de put van het levende Woord Gods. Nederland is groot geworden, niet door die mannen, maar door het zegevierende Woord Gods. Ztj boorden die putten ook aan voor onze kinderen, er werden scholen gebouwd, onder één dak met de kerk. Bouwende op dat Woord werd Nederland groot, zodat onze vlag woei op alle zeeën, ze werden groot door de vreze Gods. II. De tekst spreekt van Izak die de waterputten van zijnvader opgroef. Izak was niet de held zoals zijn vader. Er wa ren vijanden ten tijde van Abrahaiji maar ze kregen geen vat; na Abrahams dood stopten ze de waterputten dicht. De vijanden zijn de cultuur-verwoesters, ze doen zich wel keurig voor zoals Abi- melech wij zouden zeggen het is een heer maar ondertussen, zij namen de kans waar en stopten de putten met aarde. Als het zwakkere geslacht komt, trekken de vijanden partij. Er is een tijd geweest dat de Remon stranten werden uitgestoten, later stop ten ze de kerkelijke putten dicht. Zelf hadden ze geen behoefte aan water aan het Woord voor het volk werd het ook ondermijnd. Successievelijk moesten de bronnen voor de scholen ook dicht. Men poogde de kerk-school tema ken tot ee» staatsschool. Men zou nu opvoeden tn „Christel, en maatschappe lijke deugden." De strijd ontbrandde, Spr. legt er de nadruk op, dat wij niet begonnen, maar de tegenstanders. Bij de wet van 1857 werd vastgelegd, dat de school een neutrale school zou zijn. Onze mensen, die het anders wil den, mopsten klandestien chr. onderwijs zoeken en dubbel schoolgeld betalen. Ze moesten niet alleen hun eigen mees ters die het voor een beetje deden maar ook de mensen van de O.L.S. be talen! Om de gelijkstelling werd een 'hete strijd gestreden. In 1889 gaf men de Chr. scholen een kleine subsidie, eerst in 1920 kwam de gelijkstelling. Men voerde wel een aanpassings-politiek: op de dorpen liet men b.v. in de O.L..S een psalmversje zingen.' Spreker heeft zelf 7 jaar op de O.L.S. geweest en in die 7 jaar is echter op zgn school nooit een psalm gezongen! Nooit kwam er één on- (Vervolg pag. 2 Ie kolom)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1948 | | pagina 5