EILANDEN-NIEUWS
Verleden en
toekomst -^^^^-^
25-|ari9 besËaan der ChrisSelijke School
te St. Annaland
De nieuwe bonnesi
2e blad
Zaterdag 20 Maari 1948
No. 1705
Zondagsdiensten Artsen.
RHEUMATISCHE PIJNEN
Sprekers Ds. Tukker, Ned. Herv. Pred. te Bleskensgraaf
en de Heer J. H. Koppelaar te Middelhamis
INGEZONDEN
-a^-'3 "Uvraf".,
Als 's avonds de lichten ini de werk-'
plaats zijn ontstoken en de ramen afge
sloten, dan kan het gebeuren dat men
van alles en nog wat overdenkt. Van
morgen had ik nodig voor zaken naar
het Westen der stad te gaan eti toen ik
in lijn 9 zat én moest wachten voor de
brug die open stond, hoorde ik twee
oude mensen voor mij op het bankje
iets bespreken. De een was een vrouw
tje" van tegen de 70 jaren en de man
haast 80 hoorde ik hen zeggen. Het
was vol in de tram en toch erg stil;-
alleen de twee oude mensen waren aan
het woord. De vrouw klaagde over haar
zo kommervolle leven, hoe ze helemaal
in Ridderkerk wonende toch haar doch
ter nog moest komen helpen die ziek
was en vijf kinderen te verzorgen had
en hoe ze al tobbende door de wereld
moesten. De oude man, die er nog heel
flink uitzag ondanks zijn hoge leeftijd,
luisterde aandachtig en zei toen het
vrouwtje gedaan had: „Ja vrouwke, het
is soms niet makkelijk om er door te
komen, maar uit het leven gaan is nog
moeilijker"
Ook ik heb veel moeten werken in
mijn leven, mijn Moeder was weduwe
en ik de oudste van de acht. We woon
den aan de grens in Brabant en ik
moest elke dag voor Moeder naar Bre
da, dat was 5 uur gaans elke dag; en
weer of geen weer ik moest er
door. En nu ben ik haast tachtig jaar
en nu moet ik haast uit het leven. Moe
der zei altijd: Jongen, denk er,om dat
ge zorgt dat Uw paske goed is als je de
grens over moet, dan is alles voor
eeuwig goed en nu juffrouw p mag
ik zeggen: mijn paske is goed, door mijn
Heere en Heiland in orde gfemaakt;
Gode zij dank.
De oude man zweeg, en bleef stil voor
zich uit peinzen; de volle tram luister
de, en ik zelf ontroerde. Oude gezegen
de man dacht ik, vandaar die grote rust
en vrede op uw gezicht. De brug
zakte, de tram belde, het leven ging
rusteloos voort.
Nu is het avond, buiten koud en bin
nen warm en goed. Nu denk ik aan het
paske en 'aan alles wat de man in
de tram sprak, ^oede en ware wijsheid:
ook over zijn Moeder. Ook dacht ik wat
„Schrammetje", onlangs schreef over de
hedendaagse jeugd, en zo over eigen
jeugd en mijn hardwerkende vader en
moeder uit die dagen. Ook over het
„kattekwaad", dat wij bedreven, anders
dan nu, ik zeg niet beter enkel
anders. We hadden b.v. in onze tijd twee
vrouwtjes op ons dorp waar vvre met
slecht weer altijd terecht kwamen en
onderkomen vonden tot 's avonds acht
uur, en dan vlug naar huis.
De een was „Ouwe Alida woonde
'in klein huisje met een blauw stoepje
van twee treedjes voor de deur en dreef
een snoepwinkeltje. Het theeblad met
het lekkers stond midden op tafel, en
zij in 't hoekje bij het raam; heel dik
en met nauwe oogjes, ze deed net of ze
altijd sliep, maar zag alles. De ander
woonde onder „diekje", en we noemden
haar altijd het „geitje", vanwege het
spitse gezichtje dat ze had. En dan
stonden we daar uren met één cent te
gelijk ons bezit te verteren, en gedurig
mekkerde een van ons, net als een geit
en we gaven elkaar kopstootjes. En al
tijd bleef het „geitje" maar geduldig
wachten achter het kleine toonbankje
tot we weggingen, en met een harde
slag de deur achter ons toe trokken.
Dan weer, op andere avonden gingen
we mussen vangen; die sliepen onder de
klossen van de goot. We moesten daar
laag gebouwde huisjes voor hebben,
vlug op mekaars schouders staan, de
twee handen tegelijk om de klos van de
goot en de mus was gevangen. Als we
vijf stuks binnen hadden zochten we
een geschikt huis,' waar je ze direct in
de huiskame» kon laten vliegen, en veel
al was het „Kas-klokje", daar de dupe'
van. „Kas-klokje", was altijd alleen ge
bleven in de wereld, en ze was eenzaam
en leefde door het maken van keuvels;
ook was ze erg dik, en heel kort van
lichaam; vandaar die bijnaam.
En nu, terwijl we dit alles uit het
verleden ons geestesoog zien passeren,
zijn we al vijftig jaar geweest.
„Ouwe Alida, het Geitje en het Kas-
klokje", zijn er niet meer; Even buiten
het dorp op het stille kerkhof liggen ze
begraven. De. schone oude bomen rond
de doden-akker, waar eens allerlei vo
gels hun avondlied zongen als de zon
langzaam wegzonk in 't westen zijn
er ook nii^t meer. Maar anders is alles
nog het zelfde; ook de grote gesmede
ijzeren poort voor de ingang met aan
weerszijde gedoofde flambouwen. En
dan is er ook nog het opschrift op de
poort: „Zijt ook gij bereid!" En dat is
het waar ik nu telkens op terug denk;
want ik ben niet bereid. In de voorbij
gegane oorlog hebben we de dood in de
ogen moeten zien, de dood zat naast
ons en ik was niet bereid. Alles kwam
dacht ik te onverwachts. Maar toch had
ik vijftig lange jaren de tijd van mijn
Schepper gekregen. Nu zal ik mij moe
ten haasten want de jaren snellen heen.
En ik zal beslist bereid moeten zijn. Eer
dan de zilveren koorde ontketend wordt,
en de gouden schaal in stukken gestoten
wordt. En dat het stof wederom tot
aarde keert, als het geweest is; en de
geest weder tot God keert. Die hem ge
geven heeft. Maar geen mens op aarde
kan mij daar in helpen.
„Zijt ook gij bereid!" staat op de
poorten van het oude kerkhof te Nieu
we Tonger Hedenavond stond het in
vlammende letters voor mijn ogen.
S. KOPPENAAL.
ZONDAG 31 MAART 1948
Middelharnis-Sommelsdijk. Dienst heeft
Dr. A. Kievit, Telef. 90, Middelhamis.
Afwezig de doktoren C. F. Arends, Tj.
Kuipers eri P. Knöps.
Dirksland-Melissant-Herkingen. Afwe
zig de artsen G. Huisman en Dr. P.
Boot. Voor spoedgevallen: B. Elvé, arts,
Telef. 262, Dirksland.'
Oost-Flakkee: Voor spoedgevallen: P.
Bouman, arts,.Telef. 19, Stad aan 'tHa-
ringvliet en C. W. Kramers, arts, Telef.
42, Ooltgensplaat.
------------
12000 DUIZEND GULDEN GESTOLEN
Inbrekers hebben uit een slagerij te
Hilversum twaalfduizend gulden en eni
ge gouden sieraden gestolen.
NEDERLAND MOET 45 MILLIOEN
POND BETALEN AAN ENGELAND
Volgens de overeenkomst aangaande
afwikkeling van de vorderingen en
schulden uit oorlogstijd, die Vrijdag door
de Ned. en Britse ministers van finan
ciën werd ondertekend, zal Nederland
aan Engeland 45 millioen pond sterling
betalen. De betaling zal geschieden in
twintig jaarlijkse termijnen. De eerste
betaling vervalt op 28 Februari van het
volgend jaar.
NEGENHONDERD HULPSTATIONS
VOOR AUTOMOBILISTEN
MET PECH
De A.N.W.B.,is er in geslaagd de hulp
verlening aan het gemotoriseerde ver
keer, dat met pech te kampen krijgt,
aanzienlijk te verruimen. Dank zij de
samenwerking tussen de bond en een
groot aantal Nederlandse auto- en mo-
torbedrijven is het gelukt het reeds be
staande net van bonds-autohulpstations
tot ruim 900 uit te breiden.
PUBLICATIE
RIJKSARBEIDSBUREAU
De Directeur van het Arbeidsbureau'
te Middelhamis maakt bekend, dat de
directie van de Noord Oost Polder heeft
medegedeeld dat op zeer beperkte schaal
landarbeiders in voornoemde polder ge
plaatst kunnen worden.
In afwijking van de tot nog toe ge
volgde methode zal voortaan aan de
plaatsing een sollicitatie vooraf moeten
gaan.
Gegadigden kunnen zich melden op
het Arbeidsbureau waar een sollicitatie
voor hen zal worden opgemaakt.
De Directeur,
M. v. d. BRUGGE.
Sanapirin-tabletten (Mijnhardt) tas
ten het kwaad bij de wortel aan.
Koker a 25 tabletten 40 et. In wei
voorziene Apoth. en Drogisterijen.
Woensdag 17 Maart des avonds 6.30
uur is het feit herdacht dat de Chr.
School te St. Annaland 25 jaar bestond.
Het Schoolbestuur meende dit niet be
ter te kunnen herdenken dan door het
laten optreden van twee sprekers uit de
onderscheiden kerkelijke richting, in de
Ned. Herv. Kerk tèr plaatse. -
Als eerste spreker was hiertoe uitge
nodigd Ds. W. L. Tukker van Bleskens
graaf, welke opende met te laten zingen
Ps. 25 2, waarna Z.Eerw. de geloofs
belijdenis en Psalm 103 las en voorging
in gebed.
Allereerst heette hij de aanwezigen
welkom, B. en W. (die niet tegenwoor
dig waren) Kerkeraden, Oud-personeel
en personeel en verdere genodigden.
In zijn inleidend woord zei Ds. Tuk
ker, dat men tegenwoordig meent, dat
de antithese doorbroken is. Er zijn geen
tegenstellingen meer. Geen tegenstellin
gen tussen 'bekeerd en onbekeerd, tus
sen Chr. en niet-Chr. onderwijs enz. Be
ter is men lid van een onchristelijke
partij men kan Christelgk zijn en lid
van de Partij v. d. Arbeid! Dit alles zou
waar zijn, als er op de 1ste bladzijde
van Gods Woord niet stond: „Ik zal
voor het tijdvak van 21 Maart t.m. 3 April 1948
Elk der volgende bonnen geeft recht op het kopen van:
BONKAARTEN KA, KB, KC 804
359 Algemeen plm. 225 gram huis-
houdzeep of 180 gram toiletzeep
260 Algemeen 100 gram bloem of
zelfrijzend bakmeel of kinder-
meel
261 Algemeen 400 gram brood of 1
rantsoen gebak
262 Algemeen 1600 gr. brood (gel
dig t.m. 27 Maart a.s.)
263 Algemeen 200 gram brood (gel
dig t.m. 27 Maart a.s.)
264 Algemeen 4 eieren
265 Aïgen^een 750 gram suiker, bo-
terhamstrooisel enz.
of 1500 gram jam, stroop 'enz.
of 750 gram versnaperingen
254 Reserve 800 gram brood (geldig
t.m. 27 Maart a.s.)
258 Reserve 400 gram' brood (geldig
t.m. 27 Maart a.s.)
270 Algemeen 500 gram sinaasappe
len (vóórinlevering)
BONKAARTEN KD, KE 804
759 Algemeen plm. 450 gram huis-
houdzeep of 360 gram toiletzeep
760 Algemeen 100 grayn bloem of
zelfrijzend bakmeel of kinder-
meel of kinderbiscuits
761 Algemeen 400 gram brood of 1
rantsoen gebak
762 Algemieen 400 gram brood (gel
dig t.m. 27 Maart a.s.)
763 Algemeen 200 gram brood (gel
dig t.m. 27 Maart a.s.)
764 Algemeen 4 eieren
765 Algemeen 500 gram suiker, bo-
terhamstrooisel enz.
of 1000 gram jam, stroop enz.
of 500 gram versnaperingen
755 Reserve 400 gram brood (geldig
t.m. 27 Maart a.s.)
758 Reserve 500 gram bloem of zelf
rijzend bakmeel of kindermeel of
kinderbiscuits
770 Algemeen 1 kg sinaasappelen
(vóórinlevering)
TABAK- EN VERSNAPERINGEN-
KAARTEN enz. QA, QB, QC 802
25, 26, 29 Tabak 2 rantsoenen siga
retten of kerftabak
27 Versnaperingen 200 gram versna
peringen
of 200 gram suiker, boterham-
strooisel enz.
of 400 gram jam, stroop enz.
30 Versnaperingen 100 gram versna
peringen
of 100 gram suiker, boterham-
strooisel enz.
of 200 gram jam, stroop enz.
Bovengenoemde bonnen kunnen
reeds op Vrijdag 19 Maart worden
gebruikt. De bonnen 270 en 770 Al
gemeen (sinaasappelen), welke op de
bonkabrten voorkomen boven aan de
kaart, moeten uiterlijk op 27 Maart
bij een handelaar in groente en/of
fruit worden ingeleverd.
Niet aangewezen bonnen en ver
nietigd kunnen worden:
de bonnen 212, 214, 215, 714 en 715
Melk, 229, 221, 222, 725 en 727 Re
serve, 210 en 710 Algemeen.
vijandschap zetten." De strijd tussen
vrouwenzaad en slangenzaad geldt nög
op alle terrein. Deze 2 groepen wil spr.
bezien. Tot uitgangspunt nam hij daar
toe Genesis 26 18:
„Als nu Izak weergekeerd was
groef hij die waterputten op, die zij
ten tijde van Abraham zijn vader
gegraven, en die de Filistijnen na
Abrahams dood toegestopt hadden,
en hij noemde derzelven 'namen
naar de namen, waarmede zijn va
der die genoemd had."
Z.Eerw. stond stil bij 3 punten:
Ie hoe het viras,
2e hoe het werd,
3e hoe het zijn moet. -
Spreker voerde zijn gehoor terug naar
de geschiedenis van Abraham, de rus
tige, statige figuur, vol geloofs vertrou
wen, die om zijn Godsvreze zeer geze
gend werd. Hij brak uit in menigte. Ook
zijn vee. Daartoe werden putten gegra
ven om het vee te drenken. Spr. trok
een parallel tussen Abraham en onze
Reformatoren, de klassieke figuren die
ook putten aanboorden, de put van het
levende Woord Gods. Nederland is groot
geworden, niet door die mannen, maar
door het zegevierende Woord Gods. Ztj
boorden die putten ook aan voor onze
kinderen, er werden scholen gebouwd,
onder één dak met de kerk. Bouwende
op dat Woord werd Nederland groot,
zodat onze vlag woei op alle zeeën, ze
werden groot door de vreze Gods.
II. De tekst spreekt van Izak die de
waterputten van zijnvader opgroef. Izak
was niet de held zoals zijn vader. Er wa
ren vijanden ten tijde van Abrahaiji
maar ze kregen geen vat; na Abrahams
dood stopten ze de waterputten dicht.
De vijanden zijn de cultuur-verwoesters,
ze doen zich wel keurig voor zoals Abi-
melech wij zouden zeggen het is een
heer maar ondertussen, zij namen de
kans waar en stopten de putten met
aarde. Als het zwakkere geslacht komt,
trekken de vijanden partij.
Er is een tijd geweest dat de Remon
stranten werden uitgestoten, later stop
ten ze de kerkelijke putten dicht. Zelf
hadden ze geen behoefte aan water
aan het Woord voor het volk werd
het ook ondermijnd. Successievelijk
moesten de bronnen voor de scholen ook
dicht. Men poogde de kerk-school tema
ken tot ee» staatsschool. Men zou nu
opvoeden tn „Christel, en maatschappe
lijke deugden." De strijd ontbrandde,
Spr. legt er de nadruk op, dat wij niet
begonnen, maar de tegenstanders.
Bij de wet van 1857 werd vastgelegd,
dat de school een neutrale school zou
zijn. Onze mensen, die het anders wil
den, mopsten klandestien chr. onderwijs
zoeken en dubbel schoolgeld betalen.
Ze moesten niet alleen hun eigen mees
ters die het voor een beetje deden
maar ook de mensen van de O.L.S. be
talen! Om de gelijkstelling werd een
'hete strijd gestreden. In 1889 gaf men
de Chr. scholen een kleine subsidie, eerst
in 1920 kwam de gelijkstelling. Men
voerde wel een aanpassings-politiek: op
de dorpen liet men b.v. in de O.L..S een
psalmversje zingen.' Spreker heeft zelf
7 jaar op de O.L.S. geweest en in die 7
jaar is echter op zgn school nooit een
psalm gezongen! Nooit kwam er één on-
(Vervolg pag. 2 Ie kolom)