EILANDEN-NIEUWS
Verleden en
toekomst
25-jari9 bestaan der Christelijke Schooi
te St. Annaland
De nieuwe bonnen
2e blad
Zaterdag 20 Maart 1948
No. 1705
Zondagsdiensten Artsen.
Bondag n maart i948
RHEUMATISCHE PIJNEN
SprekersDs. Tukker, Ned. Herv. Pred. te Bleskensgraaf
en de Heer J. H. Koppelaar te Middelharnis
e INGEZONDEN~)
Als 's avonds de lichten in de werk
plaats zijn ontstoken en de ramen afge
sloten, dan kan het gebeuren dat men
van alles en no^ wat overdenkt. Van
morgen had ik nodig voor zaken nakr
liet Westen der stad te gaan en toen ik
jn lijn 9 zat en moest wachten voor de'
brug die open stond, hoorde ik twee
oude mensen voor mij op het bankje
iets bespreken. De een was een vrouw
tje van tegen de- 70 jaren en de man
haast 80 hoorde ik hen .zeggen. Het
was vol in de tram en toch 'erg stil;
alleen de twee oude mensen waren aan
het woord. De vrouw klaagde over haar
zo kommervolle leven, hoe ze helemaal
1 Ridderkerk wonende toch haar doch
ter nog moest komen helpen die ziek
«s en vijf kinderen te verzorgen had
en hoe ze ..al tobbende door de wereld
moesten. De oude nian, die er nog heel
flink uitzag ondanks zijn hoge leeftijd,
luisterde aandachtig en zei toen het
vrouwftje gedaan had: „Ja vrouwke, het
soms niet makkelijk om er. door te
tomen, maar uit het leven gaan is nog
moeilijker"
Ook ik heb veel moeten werken in
mijn leven, mijn Moeder was weduwe
en ik de oudste van de acht. We woon
den aan de grens in Brabant en ik
moest elke dag voor Moeder naar Bre
da, dat was 5 uur gaans elke dag; en
vïeer of geen weer ik moest er
door. En nu ben ik haast tachtig jaar
en nu moet ik h,aast uit het leven. Moe
der zei altijd: „Jongen, denk er om dat
ge zorgt dat Uw paske goed is als je de
grens over moet,- dan is alles voor
eeuwig goed en nu juffrouw mag
ik zeggen: mijn paske is goed, door mijn
Heere en Heiland in orde gemaakt;
Gode zij dank.
De oude man zweeg, en bleef stil voor
zich uit peinzen; de volle tram luister
de, en ik zelf ontroerde. Oude gezegen
de man dacht ik, vandaar die grote rust
en vrede op uw gezicht. De brug
zakte, de tram belde, het leven ging
rusteloos voort.
Nu is het avond, buiten koud en bin
nen warm en goed. Nu denk ik aan het
paske en aan alles wat de man in
de tram sprak, goede en ware wijsheid:
ook over zijn Moeder. OcSk dacht ik wat
„Schrammetje", onlangs schreef over de
hedendaagse jeugd, en zo over eigen
jeugd en mijn hardwerkende vader en
moeder uit dié dagen. Ook over het
„kattekwaad", dat wij bedreven, anders
dan nu, ik zeg niet beter enkel
anders. We hadden b.v. in onze tijd twee
vrouwtjes op ons dorp waar we met
slecht weer altijd terecht kwamen en
onderkomen vpnden tot *s avonds acht
uur, en dan vlug naar huis.
De een was „Ouwe Alida woonde
in klein huisje met een blauw stoepje
van twee treedjes voor de deur en dreef
een snoepwinkeltje. Het theeblad met
het lekkers stond midden op tafel, en
in 't hoekje bij het raam; heel dik
en met nauwe oogjes, ze deed net of ze
altijd sliep, maar zag alles. De ander
woonde onder „diekje", en we noemden
haar altijd het „geitje", vanwege het
spitse gezichtje dat ze had. En dan
stonden we daar uren met één cent te
gelijk ons bezit te verteren, en gedurig
mekkerde een van ons, net als een geit
en we gaven elkaar kopstootjes. En al
tijd bleef het „geitje" maar geduldig
wachten achter het kleine toonbankje
tot we weggingen, en met een harde
slag de deur achter ons toe trokken.
Dan weer, op andere avonden gingen
We mussen vangen; die sliepen onder de
lïlosseu van de goot. We moesten daar
laag gebouwde huisjes voor .hebben,
^lug op mekaars schouders staan, de
twee handen tegelijk om de klos van de
goot ea de mus was gevangen. Als vfe
Vijf stuks binnen hadden zochten we
een geschikt huis, waar je ze direct in
lie huiskamer kon laten vliegen, en veel
al was het „Kas-klokje", daar de dupe
Van. „Kas-klokje", was altijd alleen ge
bleven in de wereld, en ze was eenzaam
«n leefde door het maken van keuvels;
ook was ze erg dik, en heel kort van
lichaam; vandaar die bijnaam.
En nu, terwijl we dit alles uit, het
Verleden ons geestesoog zien passeren,
zijn we al vijftig jaar geweest.
"Ouwe Alida, het Geitje en het Kas-
klokje", zijn er niet meer. Even buiten
het dorp op het stille kerkhof liggen ze
begraven. De schone oude bomen rond
de doden-akker, waar eens allerlei vo
gels hun avondlied zongen als de zon
langzaam wegzonk in 't westen zijn
er ook niet meer. Maar anders is alles
nog het zelfde; ook de grote gesmede
ijzeren poort voor de ingang met aan
weerszijde gedoofde flambouwen. En
dan is er ook nog het opschrift op de
poort: „Zijt ook gij bereid!" En dat is
hét waar ik nu telkens op terug denk;
want ik ben niet bereid. In de voorbij
gegane oorlog hebben we de dood in de
ogeil moeten zien, de dood zat naast
ons enik. was niet bereid. Alles kwam
dacht ik te onverwachts. Maar to9h had
ik vijftig lange jaren de tijd van mijn
Schepper gekregen. Nu zal ik mij moe
ten haasten want de jaren snellen heen.
En ik zal beslist bereid moeten zijn. Eer
dan de zilveren koorde ontketend wordt,
en de gouden schaal in stukken gestoten
wordt. En dat het stof wederom tot
aarde keert, als het geweest is; en de
geest weder tot God keert. Die hem ge
geven heeft. Maar geen mens op aarde
kan mij daar in helpen.
„Zijt ook gij bereid!" staat op de
poorten van het oude kerkhof te Nieu
we Tonge: Hedenavond stond het in
vlammende letters voor mijn ogen.
S. KOPPENAAL.
MiddeUiarnis-Sonmaelsdijk. Dienst heeft
Dr. A. Kievit, Telef. 90, Middelhamis.
Afwezig de doktoren C. F. Arends, Tj.
Kuipers en P. Knöps.
Dirksland-Melissant-Herkingen. Afwe
zig de artsen G. Huisman en Dr. P.
Boot. Voor spoedgevallen: B. Elvé, arts,
Telef. 262, Dirksland.
Oost-FJakkee: Voor spoedgevallen: P.
Bouman, arts, Telef. 19, Stad aan 'tHa-,
ringvliet en C. W. Kramers, arts, Telef.
42, Ooltgensplaat.
-------O------
13000 DUIZEND GULDEN GESTOLEN
Inbrekers hebben uit een slagerij te
Hilversum twaalfduizend gulden en eni
ge gouden sieraden gestolen.
NEDERLAND MOET 45 MILLIOEN
POND BETALEN AAN ENGELAND
Volgens *de overeenkomst aangaande
afwikkeling' van ds vorderingen en
schulden uit oorlogstijd, die Vrijdag door
de Ned. en Britse ministers van finan
ciën werd ondertekend, zal Nederland
aan Engeland 45 millioen pond sterling
betalen. De betaling zal geschieden in
twintig jaarlijkse termijnen. De eerste
betaling vervalt op 28 Februari van het
volgend jaar.
NEGENHONDERD HÜLPSTATIONS
VOOR AUTOMOBILISTEN
MET PECH
De A.N.W.B. is er in geslaagd de hulp
verlening aan het geinotoriseerde ver
keer, dat met pech te kampen krijgt,
aanzienlijk te verruimen. Dank zij de
samenwerking tussen de bond en een
groot aantal Nederlandse auto- en mo-
torbedrijven is het gelukt het reeds be
staande net van bonds-autohulpstations
tot ruim 900 uit te breiden.
PUBLICATIE
RIJKSARBEIDSBUREAU
De Directeur van het Arbeidsbureau
te Middelharnis maalct bekend, dat de
directie van de Noord Oost Polder heeft
medegedeeld dat op zeer beperkte schaal
landarbeiders in voornoemde polder ge
plaatst kunnen worden.
In afwijking van de tot nog toe ge
volgde methode zal voortaan aan de
plaatsing een sollicitatie vooraf moeten
gaan.
Gegadigden kunnen zich melden op
het Arbeidsbureau waar een sollicitatie
voor hen zal worden opgemaakt.
De Directeur,
M. V. d. BRUGGE.
Sanapirin-tabletten (Mijnhardt) tas
ten het kwaad bij de wortel aan.
Koker a 25 tabletten 40 et. In wei-
voorziene Apoth. en Drogisterijen.
Woensdag 17 Maart des avonds 6.30
uur is het feit herdacht dat de Chr.
School te St. Annaland 25 jaar bestond.
Het Schoolbestuur meende dit niet be
ter te kunnen herdenken dan door het
laten optreden van twee sprekers uit de
onderscheiden kerkelijke richting, in de
Ned. Herv. Kerk ter plaatse.
Als eerste spreker was hiertoe uitge
nodigd Ds. W. L. Tukker van Bleskens
graaf, welke opende met te laten zingen
Ps. 25 2, waarna Z.Eerw. de geloofsr
belijdenis en Psalm 103 las en voorging
in gebed.
Allereerst heette hij de aanwezigen
welkom, B. en W. (die niet tegenwoor
dig waren) Kerkeraden, Oud-personeel
en personeel en verdere genodigden.
In zijn inleidend woord zei Ds. Tuk
ker, dat men tegenwoordig meent, dat
de antithese doorbroken is. Er zgn geen
tegenstellingen meer. Geen tegenstellin
gen tussen bekeerd en onbekeerd, tus
sen Chr. en niet-Chr. onderwijs enz. Be
ter is men lid van een onchristelijke
partij men kan Christelijk zijn en lid
van de Partij v. d. Arbeid! Dit alles zou
waar zijn, als er op de 1ste bla,dzijde
van Gods Woord niet stond: „Ik zal
voor het tijdvak van 21 Maart t.m. S April 1948
Elk der volgende bonnen geeft recht op het kopen van:-
BONKAARTEN KA, KB, KC 804
359 Algemeen plm. 225 gram huis-
houdzeep of 180 gram toUetzeep
360 Algemeen 100 gram bloem of
zelfrijzend bakmeel of kinder-
meel
361 Algemeen 400 gram brood of
rantsoen gebak
363 Algemeen 1600 gr. brood (gel
dig t.m. 27 Maart a.s.)
263 Algemeen 200 gram brood (gel
dig t.m. 27 Maart a.s.)
364 Algemeen 4 eieren
365 Algemeen 750 gram suiker, bo-
terhamstrooisel enz.
of 1500 gram jam, stroop enz.
of 750 gram versnaperingen
354 Reserve 800 gram brood (geldig
t.m. 27 Maart a.s.)
358 Reserve 400 gram brood (geldig
t.m. 27 Maart a.s.)
3'ÏO Algemeen 500 gram sinaasappe
len (vóórinlevering)
BONKAARTEN KD, KE 804
759 Algemeen plm. 450 gram huis-
houdzeep of 360 gram toiletzeep
760 Algemeen 100 gram bloem of
zelfrijzend bakmeel of kinder-
meel of kinderbiscuits
761 Algemeen 400 gram brood of 1
rantsoen gebak
762 Algemeen 400 gram brood (gel
dig t.m. 27 Maart a.s.)
763 Algemeen 200 gram brood (gel
dig t.m. 27 Maart a.s.)
764 Algemeen 4 eieren
765 Algemeen 500 gram suiker, bo-
terhamstrooisel enz.
of 1000 gram jam, stroop enz.
of 500 gram versnaperingen
755 Reserve 400 gram brood (geldig
t.m. 27 Maart a.s.)
758 Reserve 500 gram bloem of zelf
rijzend bakmeel of kindermeel of
kinderbiscuits
770 Algemeen 1 kg sinaasappelen
(vóórinlevering)
TABAK- EN VERSNAPERINGEN-
KAARTEN enz. QA, QB, QO 803
35, 26, 39 Tabak 2 rantsoenen siga
retten of kerftabak
37 Versnaperingen 200 gram versna
peringen
of 200 gram suiker, boterham-
strooisel enz.
of 400 gram jam, stroop enz.
30 Versnaperingen 100 gram versna
peringen
of 100 gram suiker, boterham-
strpoisel enz.
of 200 gram jam, stroop enz.
'Bovengenoemde bonnen kunnen
reeds op Vrijdag 19 Maart worden
gebruikt. De bonnen 270 en 770 Al
gemeen (sinaasappelen), welke op de
bonkaarten voorkomen boven aan de
kaart, moeten uiterlijk op 27 Maart
bij een handelaar in groente en/of
fruit worden ingeleverd.
Niet aangewezen bonnen en ver
nietigd kunnen worden:
de bonneA 212, 214, 215, 714 en 715
Melk, 229, 221, 222, 725 en "727 Re
serve, 210 en 710 Algemeen.
vijandschap zetten." De strijd tussen
vrouwenzaad en slangenzaad geldt nóg
op alle terrein. Deze 2 groepen wil spr.
bezien. Tot uitgangspunt nam hij daar
toe Genesis 26 18:
,,Als nu Izak weergekeerd was
groef hij die waterputten op, die zij
ten tijde van Abraham zijn vader
gegraven, en die de Filistijnen na
Abrahams dood toegestopt hadden,
en hij noemde derzelven namen
naar de namen, waarmede zijn va
der die genoemd had."
Z.Eerw. stond stil bij 3 punten:
Ie hoe bet was,
2e hoe het werd,
3e hoe het zijn moet.
Spreker voerde zijn gehoor terug naar
de geschiedenis van Abraham, de rus
tige, statige figuur, vol geloofs vertrou
wen, die om zijn Godsvreze zeer geze
gend werd. Hij brak uit in menigte. Ook
zijn vee. Daartoe werden putten gegra
ven om het vee te drenken. Spr. trok
een parallel tussen Abraham en onze
Reformatoren, de klassieke figuren die
ook putten aanboorden, de put van het
levende Woord Gods. Nederland is groot
geworden, niet door die mannen, maar
door het zegevierende Woord Gods. Zij
boorden die putten ook aan voor onze
kinderen, er werden scholen gebouwd,
onder één dak met de kerk. Bouwgnde
op dat Woord werd Nederland groot,
zodat onze vlag woei op alle zeeën, ze
werden groot door de vreze Gods.
II. De tekst spreekt van Izak die de
waterputten van zijnvader opgroef. Izak
was niet de held zoals zijn vader. Er wa
ren vijanden ten tijde van Abraharii
maar ze kregen geen vat; na Abrahams
dood stopten ze de waterputten dicht.
De vijanden zijn de cultuur-verwoesters,
ze doen zich wel keurig voor zoals Abi-
melech wij zouden zeggen het is een
heer maar ondertussen, zij namen de
kans waar en stopten de putten met
aarde. Als het zwakkere geslacht komt,
trekken de vijanden partij.
Er is een tijd geweest dat de Remon
stranten werden uitgestoten, later stop
ten ze de kerkelijke putten dicht. Zelf
hadden ze geen behoefte aan water
aan het Woord voor het volk -werd
het ook ondermijnd. Successievelijk
moesten de bronnen voor de scholen ook
dicht. Men poogde de kerk-school tema
ken tot een staatsschool. Men zou nu
opvoeden in „Christel, en maatschappe-,
lijke deugden." De strijd ontbrandde,
Spr. legt er de nadruk op, dat wij niet
begonnen, maar de tegenstanders.
Bij de wet van 1857 werd-vastgelegd,
dat de school een neutrale schooj zou
zijn. Onze mensen, die het anders wil
den, moesten klandestien chr. onderwijs
zoeken en dubbel schoolgeld betalen.
Ze moesten niet alleen hun eigen mees
ters die het voor een beetje deden
maar ook de mensen van de O.L.S. be
talen! Om de gelijkstelling werd een
hete strijd gestreden. In 1889 gaf men
de Chr. scholen een kleine subsidie, eerst
in 1920 kwam de gelijkstelling. Men
voerde wel een aanpassings-politiek: op
de dorpen liet men b.v. in de O.L..S een
psalmversje zingen! Spreker heeft zelf
7 jaar op de O.L.S. geweest en in die 7
jaar is echter op zijn school nooit een
psalm gezongen! Nooit kwam er één on-
(Vervolg pag. 2 Ie koïom)