Zondagsrusten Zondagsheiliging ,,Ejhtig\cJiCeM04eiykR^eK'* |l fjl ^g te >ofd? kus 16 23 Iw- Icht lis Een interessante lezing voor de Chr. Boeren- en Tuindersbond. (in alle door eente.. 0.30 Molder Bij Sper l maat lom het llijk te Isel en |inden, wor- tde le lde be- Igehou- pn van Hat zij kn zul- Irs hei lij Uw l geval Jiaatre- Int ne- l'om er dat zij len ge- 1 af wij- Ivorige ■jdrage In. Wil In. om llenden foor de wat Ite ko- |kundi- met het Bureau: Prins Hendrjkstraat 122c Middelhamis, Telef. 17, 'Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN WOENSDAG 25 FEBRUARI 1948 20e JAARGANG No. 1608 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal Advertentieprijs 12 et. p. millimeter Bij contract speciaal tarief. Voor allen, die leven onder het licht van Gods Woord, geldt het 4e gebod, om ds Rustdag te heiligen. Dat brengt vele moeilijkheden met zich mede, voor al in een maatschappij, welke officieel nog wel christelijk heet, maar in me nig opzicht de kenmerken daarvan mist. Wij willen het goede dat er is niet klein achten. Als eens plotseling alles wat aan dat goddelijk gebod herinnerde en er aan is ontsproten, werd wegge vaagd, zouden wij raar staan kijken. Die 's Heeren wet liefheeft, en eer biedig erkent, niet alleen dat hij per soonlijk daaraan gebonden is, maar ook erkent dat het ten hoogste betamelijk is, dat alle mensen Hem eren, zullen maar al te zeer hun ziel kwellen van wege de menigvuldige overtredingen. Met ontzag denken wij aan de verheven Majesteit en blikken in de afgrond Zij ner oordelen en stamelen het na; „Vreest God en houdt Zijn geboden, want dat betaamt allen mensen." Hét met voeten treden van de wet des Heeren smart hun ziel. Neen, zij zijn niet klaar ermee als het bestel van het openbare leven en de wetten des lands nog maar zo zijn, dat zij persoon lijk niet gedwongen worden te overtre den. Het is hun tenslotte ook niet ge noeg, als de principes van ,,het chris telijk volksdeel" door particulier en overheid wordt ontzien en geëerbiedigd, Nog verder is er van af, dat zij zich erin zouden verlustigen, dat, waar an deren overtreden, zij die wet nog hou den en zich dus kunnen vleien voor treffelijker te zijn dan hun naaste. Pleiten voor de rechten van de chris tenen, is pleiten voor de rechten van de mens, en is nog niet pleiten voor de rechten Gods. Schoon ons nationale leven weleer in menig opzicht de invloed van Gods Woord ondergaan heeft, is het onmis kenbaar, dat de revolutiegedaChte ern stige gevolgen voor dat leven heeft ge had. Niet alleen met betrekking tot het 4e gebod, maar ook van alle andere geboden, is de structuur van het open bare leven zodanig, dat de vrije levens ontplooiing van hen, die Gods wet tot hun richtsnoer wensen te stellen, er ernstig door wordt belemmerd. Dat dringt de christen vaak'in een hoek en noopt hem zich afzijdig te houden, daar waar hij anders niet noodwendig af zijdig zou behoeven te staan. Dat drukt op „het christelijk volksdeel" wel eenS' al te zeer het stempel van zonderling- zijn. Wij weten het, het zal in deze bede ling zo zijn en blijven, de ene tijd meer, de andere minder. Naar het innerlijke zal het steeds zijn: „Uw leven is met Christus -verborgen in God." Maar toch heet het: ,,Gij zijt het zout der aarde." Voorwaar een gewichtige levensroeping. Want indien het zout smakeloos wordt, waarmede zal het gezouten worden? Voor het openbare leven mag de eis van Gods wet niet losgelaten worden, en dat (gelijk gezegd is) niet in de eer ste plaats'omdat er ook met de christe nen gerekend moet worden, als demo cratisch principe, maar omdat Gods ge bod ieder verplicht, en overheid en on derdaan naar die wet zullen gewogen worden in de weegscliaal van Gods ge richt. Komt de christen in conflict en zou hij in een weg genoopt worden Gods ge bod te overtreden, dan heeft hij terug te treden. Hoeveel betrekkingen vindt hij niet voor zich gesloten, doordat hij Verplicht zou zijn tot niet-noodzake- kelijke Zondagsarbeid. Van hoeveel din gen heeft hij zich niet te onthouden, om dat de heiliging van Gods dag in het gedrang kom.t. Denk aan de openbare middelen van vervoer, waarbij de Zon dag niet wordt ontzien. Het is te betreu ren dat er belijdende christenen zijn, die er geen bezwaar tegen hebben, op Zon dag daarvan gebruik te maken. Dat ver lamt het getuigenis tegen deze zonden. Wij beroemen ons op een luchtvaart dienst, welke de toets met die van an dere landen kan doorstaan. Maar moest het ons hart niet bedroeven, dat daar bij geen rekening met Gods wet wordt gehouden Wij weten het, door de lauw heid van de belijders is men er in som mige kringen al overheen, dat dat ge schiedt. Er wordt overheen geredeneerd met fillerlei argumenten, dat dit onmo gelijk is en dat in de war loopt. Het moderne leven eist nu eenmaal, volgens velen, dat die dingen doorgaan, ook op Zondag. Het kè,n niet anders, zegt men. Wij hebben in de achter ons liggende bezettingstijd wel anders ervaren, wat er allemaal kon. Straks hopen wij met heel Nederlands volk Gods weldadigheid te gedenken, dat Koningin Wilhelmina 50 jaren heeft mogen regeren. Men maakt zich op om feestprogramma's samen te stel len. Zal daar Gods dag ook weer mee gemoeid zijn? Dan hebben wij er ons van te onthouden. Niet in de eerste plaats om ons te ontzien en onze ge voelens niet te kwetsen, miaar omdat het de onontkombare eis Gods is, om Zijn dag te eren en te heiligen, dient daartegen ons getuigenis te worden ge steld. Dat gelde niet als stijfhoofdig heid, maar als het waarachtig zoeken van Gods eer en het welzijn van ons land, opdat ons niet overkome, wat aan Israël gedreigd werd: Ik zal uw feesten veranderen in rouw. IN 't IJS BEKNELD Het vissersvaartuig Bruinisse 30 is ter hoogte van Schiermonnikoog in het ijs vastgeraakt. De uit drie koppen be staande bemanning heeft een benarde dag doorgebracht, want er was geen voedsel meer aan boord en pok de voor raad brandstof was weldra uitgeput. Toen het ijs om het schip sterk genoeg was, zijn de drie mannen te voet naar Schiermonnikoog gegaan. Daar wacht men nu af, tot er kans bestaat met het schip naar Bruinisse terug te keren. KINDJE LEVEND VERBRAND Zaterdagavond brak er in een uit bouw van café De Pianco te den Haag brand uit. Een kachel was hiervan de oorzaak. In de kamer stond een baby van drie'maanden en hoewel het uiter ste werd gedaan om deze kleine te red den, bleek dit door de hevige vlammen zee onmogelijk. Toen de brandweer arri veerde was de kamer geheel uitgebrand. Slechts een kwartier tevoren had de moeder de kamer verlaten om in het café te helpen. Welk land biedt de beste kansen Donderdagmiddag hield voor de C.B. T.B. de WelEd. Heer Cnossen, directevn: van de Centrale Stichting voor Land bouw en Emigratie in Hotel Spee te Sommelsdijk een causerie over het on derwerp „Emigratie-mogelijkheden." Toen de Hertog van Wellington in 1853 op zijn sterfbed lag, begon spr., zeide hij dankbaar te zijn te sterven vóór Engeland geheel ten onder gegaan was. Reeds in 1848 verscheen er een boek, waarin v>rerd betoogd, dat het geen zin had iets ten bate der arbei dersklasse te doen, omdat er na een paar jaar weer zoveel meer zijn, die de verbeteringen opeten. Ook in de Kamer werden onlangs van Min. Vos pessimis tische klanken gehoord toen hij sprak over de bevolkingsaanwas. In 1946 is de bevolking in Nederland met meer dan 200.000 zielen gegroeid, terwijl er in 1947 een ongeveer gelijk getal is bij gekomen. Deze pessimistische klanken zijn practisch wel enigszins overdreven. Na Wellington's dood ging Engeland een gouden tijd tegemoet. Thans wor stelt men er met het kwaad, dat er geen voldoende jonge mensen zijn om in het productieproces in te schakelen. Ook in België is dit het geval. België is 1% millioen inwoners bij Nederland ten achter. De groei van, ons volk moet echter gezien worden als een zegen, als een uiting, van de gezonde vitaliteit van het Nederlandse volk. Volgend jaar zal de 10 millioenste Nederlander worden ingeschreven. In Nederland is geen vol doende ruimte voor al deze mensen. Daarop kwam spr. tot de Emigratie, v/aaraan hij een nationale en internatio nale kant zag. In 1830 had ons land'een bevolking van 3 millioen mensen; thans meer dan 9% millioen en wie de Socio logische geschiedenis van ons volk volgt,, kan concluderen, dat de gemid delde welvaart zeker hoger is dan in 1830. De kwestie van overbevolking is dus een relatief begrip. Het hangt niet samen met het aantal vierkante kilo meters, doch ook met de constructie "van het volk. In 1900 was het volk voor l/s deel werkzaam in het landbouwbe drijf, l/a in handel en verkeer, 1/3 in de industrie. In 1940 waren er in in de in dustrie alleen méér werkzaam, dan in de .andere bedrijfstakken. De landbou-\y is niet in staat alle krachten op te van gen. Deed de industrie zulks niet, dan zou dit tot amioede leiden. Sinds 1830 is door ontginning, ontwatering enz. 700.000 H.A. land aan Ned. grondgebied toegevoegd. Het streven der Regering naar een beter rendement verdient me dewerking, mits niet een bepaald poli tiek streven wordt ingedragen om ten opzichte van de landbouvy de socialisti sche tendenzen te verwezenlijken. Men is thans meer dan aan de grens om de bevolking te kunnen voeden. Emigratie is een der middelen die aangewend kun nen en mogen worden om hierin verbe tering te brengen. In de tropen is geen gelegenheid om een zelfstandig bedrijf te vestigen in verband met klimaat en bedrijfsvorm. Nederland zit met het probleem der kleine boeren eft ook de grote boeren met flink gezin hebben geen vooruitzicht om hun kinderen tot de zelfstandigheid te laten komen, die Vader heeft. Principieel gezien heeft het Nederlandse volk mede te werken tot uitbouw van de samenleving. Levensruimte Onmetelijke velden liggen er nog braak op de wereld, waarin nog nooit de ploegschaar gezet is. De grote volks verschuivingen, die' sinds 1850 hebben plaats gehad 60 millioen mensen ver trokken sindsdien naar de nieuwe we reld hebben rijke vruchten voor Europa afgeworpen. Wat zou er van Europa geworden zijn, indien de V.S. niet hadden ingegrepen in de hier woe dende oorlogen? Schijnwelvaart In Nederland heerst nog een bepaalde welvaart; wie echter de redevoeringen van Min. Lieftinck leest, beseft dat het een gevaarlijke, een sohijnwelvaart is. Het betekent, dat we op deze wijze niet kunnen doorgaan. Dat vraagt conse quenties. In de landbouw kan ieder geen bestaan worden gegeven. Als er in de wereld een mogelijkheid is om zelfstan dig te kunnen worden moet dit met bei de handen worden aangegrepen. Brazilië De mogelijkheden voor emigratie zijn nog beperkt. Eerst was er veel belang stelling voor Brazilië. Men dacht een gehele dorpsgemeenschap daarheen te kunnen overplaatsen. De realiteit werd uit het 00^ verloren. Wie emigreert, doet een verantwoordelijke stap. Hij moet welbewust zijn wat hij achterlaat en waar hij voor komt te staan. Velen hebben de mening, als ze Nederland HANS WESTDIJK t In het oude Goedereede heerst ver slagenheid. De gehele burgerij is diep onder de indruk van het leed, dat de fara.Uie Westdijk getroffen heeft. Twee zoons, uit dit gezin vervulden hun militaire plicht onder de bran dende tropenzon in het verre Indië, v/aai heen zij met de hoop in het hart op een behouden terugkeer heen trokken. Thans ontving men de droeve mare, dat een van hun nim mer de straten van hst oude stadje meer zal betreden om zich na iieiy vervullen van zijn Vaderlandse plicht weer bij de zijnen te voegen. Het do- dodelijk lood sneed het jonge leven van Hans Westdijk af, een leven, dat hij gaf in de dienst van zijn land. Het was dan ook geen gemakke lijke taak voor Burgenueester Van Khobelsdorff om deze droeve tijding, die hem van de militaire autoriteiten was gemeld, aan de familie over te brengen. Over de juiste toedracht van het sneuvelen van deze 21-ja rige, in Goedreede algemeen geachte jongeling zijn nog geen bijzonderhe den bekend. Het is niet uitgesloten, dat hij ondanks de wapenstilstand, toch nog door een verraderlijke kogel der guerillabenden werd getroffen. Het zal zijn broeder met de an dere soldaten hard vallen, wanneer zij te zijner tijd mogen terugkeren, deze wapenbroeders onder de wui vende palmen van ons schone Indië te moeten achterlaten. Ook wij betuigen onze deelneming met de zwaarbeproefde familie. maar uit zijn dat ze .dan binnen enkele jaren behoorlijk rijk zullen z^jn. Daai:-' tegei;i moest spr. ernstig waarschuwen. Naar Brazilië was emigratie aUeen .mogelijk met steun van de Regering en wanneer men een bepaald deel van dat land een eigen karakter kon geven. Waar men in Brazilië gedurende de laat ste oorlog moeilijkheden heeft gehad met de Duitse nederzettingen, staat men er thans afwijzend tegen emigratie in groepsverband. Emigratie naar Australia waarmee een overeenkomst was geslo ten dat er zich een aantal vrijgezellen konden vestigen kon niet worden uitge voerd, omdat er geen passage was, ter wijl door de internationale omstandighe den mede de lust van daarheen te gaan verflauwd is. Bovendien zijn de vrijge zellen slechts een klein gedeelte van het totaal der 5000 jonge m.annen, die klaar staan om te trouwen, doch in Nederland .geen boerderg kunnen krijgen. Voor FrankTflk bestaat ook veel belangstelling. Er zijn boerderijen, de opbrengsten zijn goed, de lonen en pachten laag. Evenwel is er ook een bezwaar als het Braziliaanse, terwijl men bg het pachten van een be drijf verplicht wordt de inventaris te gen een hoog bedrag over te nemen. Waar de dollarpot leeg is en Min. Lieftinck met de handen in het haar zit, kan geen redelijk bedrag worden meegegeven en moet de emigrant prac tisch alles achterlaten, zodat een nieuw begin in. Frankrijk onmogelijk gemaakt is. Naar Amerika. In de Verenigde Staten hebben boe ren voorkeur van vestiging. Eis is ech ter, dat men 20.000 dollar mee moet brengen öf een in Amerika wonend fa milielid moet zich garant stellen voor de emigrant. Bij het R'damse consulaat staan 18.000 mensen ingeschreven voor emigratie naar de V.S. Br mogen per jaar slechts 3100 personen weg, zodat het dus jaren kan duren eer men aan de beurt is. Anders staat het met emi gratie naar Canada, waarheen ongelimiteerd kan worden ge- (Vervolg pag. 2 Ie Kölonl)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1948 | | pagina 1