Het Kapitalisme Uit het er ''Ülu op de borst >nst 1 MEDITATIE Het verstandelijk letten op de goedertierenheden des Heeren. n-niEuws Bureau: Prins Hendrikstraat 122c Middelharnis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN ZATERDAG H FEBRUARI 1948 20eJAARGANG No. 1695 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal Advertentieprijs 12 et. p. ntiillimeter Bij contract speciaal tarief. Wat eèn lelrjk woord! Past dat nog bij onze tqd? i" Wat stormen hebben zich tegen het Kapitalisme verheven. Het ji^as het bolwerk van de bezitten de klasse. Met hun kapitalistische macht konden zij de bezitlozen knech ten. Alle systeem en orde, welke sa menhangen met het kapitalisme zijn uit de boze, en moeten dies opgeruimd. Er moet voor een systeem, waarin geld, waarin bezit een rol speelt, een ander, een beter komen. Kapitalisme en on- i-echtvaardigheid zijn voor sommigen identiek, een en hetzelfde. Overwin het kapitalisme en het gro te kwaad in de wereld is overwonnen. Grote kapitalen in handen van weini gen leiden tot onrecht. Geef alle men sen evenveel (even weinig) en de vrede onder de mensen is getekend. Voer de gemeenschap van goederen in, waar van de houding van de eerste Christen gemeente zulk een schoon voorbeeld was: Ze hadden alle goederen gemeen. Wg zullen de laatsten zijn om te be waren, dat er door hen, die ruim met geld en goed bedeeld zijn, nimmer kwaad daarmee wordt gedaan; dat aan het verkrijgen van zulke rijkdommen dikwijls onrechtvaardigheid, ja onge rechtigheid kleeft. Tot onze waarschu wing lezen wg in Gods Woord: Die rflk willen worden, vallen in vele verzoekin gen en in de strik en in vele dwaze en schadelijke begeerlijkheden. Wij zijn dankbaar, dat wij niet geroe pen worden om na te speuren, langs wat wegen velen, ook al zgn ze van christelijke belijdenis, hun goed hebben verkregen en behouden. De Schrift spreekt niet voor niets van de onrecht vaardige Mammon. Die dwaze en schadelijke begeerlijk heid en het onrechtvaardig' schrapen naar geld is echter volstrekt niet be perkt tot hen, die hun pogen met suc ces bekroond zagen. Niet allen die rijk zijn, maar die het vi^Uen worden, val len in de strik. Wie zal, zijn hand in eigen boezem stekende, deze er niet me laats uithalen? Ook zij, die fulmineren tegen de bezitters, en die voorstaan de afschaffing van het privaatbezit, ma ken er zich aan schuldig. Wilt ge een bewijs? Zij spelen zo graag in de lo terij. Van hun zuur verdiende centjes, die niet ofnauwelijks toereikend zijn om in hun onderhoud te voorzien, moet wat weggelegd worden om te dingen naar de „honderdduizend." Zij werken er aan mee, om het zo schaars ver spreide kleine bezit op één grote hoop te vegen, en van de gelukkige winner eenkapitalist te maken. En dat met de uitgesproken hoop, dat zij (elk voor zich) dat zélf zullen zijn. De we reld is vol adspirant-kapitalisten; niet in de laatste plaats onder hen, die „het" kapitalisme bestrijden. En, komen ze er met een „niet" of met „eigen geld" uit, dan hebben ze toch de kittelende ge dachte in hun binnenste laten vernach ten, dat ze rijk konden worden. Maar goed, ge zult zeggen: hun leer is beter dan him leven. Voorwaar geen zeldzaam verschijnsel in deze we reld. Maar beroep u nu niet op deze eerste christengemeente met haar goederen gemeenschap. In de eerste plaats na men ze het niet van elkaar, maar ga- \'en het vrijwillig. Zij hebben in die •hoogtijdag der kerk, dagelijks van huis tot huis brbodbrekende niet gearbeid. Zij moesten tgdelijk op andere wijze on derhouden worden. Zij die bezitters wa ren Verkochten het hunne, oni met el kaar van de opbrengst te leven. Maar, *il dat nu zeggen, dat in de normale gang van het leven niet meer zou gel den, dat wij in stilheid werkende, ons eigen brood zouden eten? Toeg;egeven kan worden, dat er door de onrechtvaardige Mammon tal van maatschappelijke misstanden zijn." Maar begin bij uzelf. Ontworstel u dan aan de macht van het geld, want waarvan gij overwonnen zijt, daarvan zijt gij een dienstknecht. Toegegeven kan worden, dat dat Amerikaanse „denken in dollars" een groot maatschappelijk kwaad is. Maar zoek nu het kwaad niet uitsluitend bij het Amerikaanse kapitalisme. De kwaal schuilt dieper. Ook op de bodem van deze vragen ligt der wereld zonde schuld. In verband met het gewraakt kapi talisme willen wij op een verschijnsel wijzen. Het bezit van kapitaal geeft macht. Er is nu in onze dagen een zeer sterk streven naar staatsalmacht, naar staatsabsolutisme. Dat brengt mee, dat de staat dan ook de macht, over het kapitaal moet heb'ben. liet kapitaal wordt dan ook niet door het communis me afgeschaft, maar aangetrokken. Het gaat er mee als met de ontwapenings leus: „De wapens neer." Spoedig bleek het ware streven te zijn: „de wapens hier!" Dat is het verschijnsel van het staats- kapitalisme. Hierbetreft het niet de machtspositie van particulieren of groe pen met hun strijd in trusts en kartels, maar die van naties, ja groepen van naties. Zo wordt ook in de hogere» poli tieke regionen „in dollars gedacht." Het communistische Rusland is sterk staats kapitalistisch. Intussen vtrordt braaf gescholden op het Amerikaanse kapita lisme. En als dé Sovjet-econoom Dr. Varga tot de wetenschappelgke conclu sie komt, dat er in de „kapitalistische landen" de eerste tien jaren geen kapi talistische crisis te wachten zijn, dan moet hij de laan uit. Rusland propageertcommunisme, maar streeft staatsabsolutisme en staatskapitalisme na. Politieke Koorddans Actie in R.K. kringen tegen het Kabinet- Beel. Nu we dit jaar tussentijdse verkie zingen, hebben, wordt er veel gegist, of de coalitie tussen de Partij van dè Ar beid en del Kath. Volkspartij bestendig zal blijven. In grote kringen van ons ;Volk wil men de continuering van het huidige regeerbeleid niet, wat wel blijkt uit de groep, die uit de Partij van de Arbeid is getreden en zich vóór de verkiezin gen vormt in de Volkspartij voor Vrij heid en Democratie. Maar ook in Roomse kringen ontke tent zich een actie tegen deze samen werking. Er is een Comité gevormd, on der voorzitterschap van de Heer Ch. J. J. M. Welter, die een periodiek uitge ven en fel te keer gaan tegen de huidi ge gang van zaken. Het jongste num mer van dit blad, dat de naam „Actie" draagt, is op mijn schrijftafel verzeild geraakt,- waarin interessante dingen te lezen zijn. Het lioofdartikel heeft tot opschrift: „Politieke Koorddans" met daaronder Wie is wijs? die neme deze dingen waar; en dat zij verstandelijk letten op de goedertierenheden des Heeren Psalm 107 43. II. Het oordeel begint steeds van 't huis Gods. Als Gods volk het pad bijster is, moet het de wrange vruchten daarvan plukken, en de wereld moet er tevens in delen. Het gaat altijd om dat volk. O, dat men eens wijs werde en deze din gen waarname! Gewis de Heere zou tot Zijne plaats wederkeren en aan Zijn verbond gedenken. Nu handelt de Heere evenwel onder dat alles nog genadig met zijne kinderen. Hij onderhandelt zo wel met de enkeling als met Zijn volk in 't geheel. Daarom zien wij nog steeds dat sommigen van Gods kinderen ook in deze ttjd rijk in de gunst des Heeren zowel in 't tijdelijke als in 't geestelijke mogen delen. Dat zijn zij, die door Gods genade de ware vrijsheid in de practijk der Godza ligheid mogen uitleven en in kinderlijke vreze mogen wandelen. Wellicht heb ben deze ook andere tijden tot hun die pe schaamte achter zich. Wegen waar in zij de ongimste Gods wegens het af- vrtjken van de paden des rechts moes ten ondergaan. Door opzoekende liefde Gods in Christus hebben zij zich bij vernieuwing als dwazen voor Hem le ren kennen en onder diep schuldbesef leren buigen voor Hem. Maar toen heeft de Heere hen ook weer verlost, hun pad recht gemaakt en de Zalige verbondsgemeenschap met God in Christus geschonken, en de zalige gimst bewijzen zowel in de natuur als in de genade gegeven. Deze z^jn het, die ver waardigd worden verstandelijk te letten op de goedertierenheden des Heeren. Zij gaan gelijk als David gedurig en be daard hunne wegen na en letten ook steeds verstandelijk op 'tWoord onder allerlei ontmoetingen hun toegezegd. Zg weten dat zij dat slechts aan de goe dertierenheden des Heeren te danken hebben. Zij zyn bekl,eed met ootmoed en kinderlijke vreze. Zij haten en vlieden van nu aan de paden der zonde in eiken vorm. Zij weten dat genade geen waar borg geeft tegen de zonde, maar wel de vreze Gods. En, die vreze Gods is weer het beginsel der wijsheid. Die nu door Gods genade op aarde zulk een blijmoe dig leven heeft, die is daar niet hoog moedig op. Want die weten het, dat het vrije ontferming is..Die gaan niet prat op de vorige wandel, maar dragen nog gedurig smart daarover, dat men de Heere arbeid gaf met zijne zonde. De scheiding daardoor gevoeld en beweend WQ.rdt telkens met weemoed herdacht. Maar de hedendaagse goedertierenheden des Heeren gesmaakt en ondervonden op heel het levenspad, dat nu bewan deld wordt, geven stof te over, om met vreugde in de ziel te roemen in vrijes gunst alleen. Wijlen Ds. Groen. een variant op het bekende gedicht Vondel: Waar werd, oprechter trouw Dan tussen Beel en Koos Ter wereld ooit gevonden. Men gaat dan in het brede na, hoe de samenwerking tussen de P.v.d.A. en de K.V.P. is tot stand gekomen en ook, hoe men nu reeds, voor de verkiezin gen aan het werk is het ministerie- Beel te continueren. Wij laten hieronder een stukje uit het artikel volgen. In de „Maas en Roerbode" van 27 Dec. 1947 stond het volgende te lezen: Overeenkomstig de houding van dr. Beel en (de houding) van de K.V.P.- resolutie van 22 Dec. 1945, heeft het partijbestuur van de K.V.P. contact ge zocht met de verschillende partijen (met uitzondering van C.P.N.) om zo moge lijk vóór de verkiezingen te komen tot een gemeenschappelijk urgentie-^pro- gram. Er is naar brede samenwerking gestreefd, doch zonder practisch ge volg." En het blad „Actie" vervolgd hierop: Toen is het Kabinet Beel gebo ren. Wat is er ditmaal gebeurd Dr. Beel deed thans hetzelfde. Hij ontving ant woord van K.V.P. en P.v.d.A.; met deze partijen trad hij in overleg, wat tot het gewenste resultaat schijnt te hebben geleid. Ook de beide Protestantse par tijen van de rechterzijde zonden ant woord. Zij mochten echter geen nader bericht ontvangen. Dat was niet bijzon der beleefd, maar dat moest dr. Beel zelf weten. Doch dan moet men ach teraf niet zeggen: dr. Beel was wel ge dwongen om alleen bij katholieken en Partij v. 4. A. zijn heil te zoeken. Als men ten minste prijs stelt op het ver tellen van de gehele waarheid. Het is toch van waarde, dat de kie zers Weten: tussen dr. Beel en de beide partijen, die hem tot dusver steunden, is reeds thans, vóór de verkiezingen, overeenstemming bereikt omtrent een regeringsprogram, dat zal worden ge volgd na de verkiezingen door een Ka- binedt-Beel. Dit Kabinet met dat pro gram zal de uitvoerder zijn met steun van dezelfde beide partijen. Dit is een verkeerd 'beleid. Maar als men het viril volgen, dienen zij, die moe ten stemmen, te weten, wat de gevol gen zullen zijn van het bepalen hunner keuze. Welnu, die gevolgen zijn klaar als de dag: de K.V.P. met haar tegenwoordige leiding wil de politieke structuur, zoals die thans is, bestendigen. In geheel de gedachtenwisseling met de K.V.P. volgt deze dit beleid: welke bezwaren er ook zijn gerezen tegen het bange beleid- Beel-Roname-Vorrink, - dit is niettemin het bes'te, of het minst verwerpelijke, dat bereikbaar is. Men maakt nu reeds, een half jaar vóór de verkiezingen, in overleg met deze beide heren, de poli tiek voor de volgende vierjaarijkse pe riode gereed. Inzet van deze verkiezin gen is de continuering van Beel. Is dan tot dusver zijn beleid zo voor treffelijk geweest, dat dit bovenal in 's lands belang was? Men zal ons zeggen: Beel heeft dan toch maar zonder bloedvergieten in In- dië de zaak in het goede spoor gebracht en Soekarno uit zijn machtpositie ge- vi^erkt. Maar is dit wel de waarheid? Een jaar lang heeft Beel niet anders gedaan dan doortasten ontgaan. HQ' heeft van de gang van zaken ons voUs zo weinig mogelijk meegedeeld. Dat doet hij nog, voorzover het hem maar' enigszins mogelijk blijft. In Amerika en Canada en in Indië heeft hij de voor lichting van ons volk zo veel hij kon onderdrukt. Zijn voorlichtingsdienst, zeer kostbaar en uitgebreid, diende niet om voorlichting te geven, doch om voorlichting te voorkomen. Een ambte naar in de nieuwe wereld, die daar wèl voor het,publiek de waarheid liet uit schijnen, werd ontslagpen alsof,, hij een misdrijf had gepleegd. De waarheid moesten wij vernemen uit particuliere brieven. De Hoge Commissarissen, die Beel naar Indië uitzond, bleken voor' hun taak absoluut ongeschikt. De En gelse uitverkorene, aan wiens leiding Beel zich onderwierp, bleek geheel an dere doel^nden te beogen dan het be-- lang van Nederland. Soekarno werd in'. (Vervolg pag. 2,- 1ste kolom' onderaan)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1948 | | pagina 1