Het drogen van gras. (De FLAKKEESE GEMEENSCHAP hïjeen 2,^ eiiahdeh-hieuws BureauPrins Hendrikstraat 122 c Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drubkerg 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN WOENSDAG 4 FEBRUARI 1048 20e JAARGANG No. 1602 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal Advertentieprgs 12 et. p. millimeter Bij contract speciaaj tari^. Bij de steeds toenemende bevolking is een intensief gebruik van bouw- eïi grasland eis. Als wij berekenen wat er jaarlijks verloren gaat en wat nuttig aangewend zou kunnen worden ten bate van ue voeding vau ons volk, zouden wij de handen ineen slaan. Niet ieder is even zuinig. Het best wórdt zuinigheid geleerd als wij kennis krijgen van ons eigen hart, ter toets gebracht' aan Gods Woord. Als wij zien, ,hoe wij alles ver beurd he^en, dat het louter goedheid Gods is, wat wij nog mogen genieten, dan zullen wij er niet licht mee morsen. Dan zullen wij ook dankbaar erkennen dat God ons verstand geeft om onze arbeid te verrichten en om zijn gaven wel te besteden. Sommigen moeten in hun eenvoudig heid niets hebben van wetenschappelijke methoden en onderzoekingen op land bouwgebied. Dat is te verklaren. De geest onzes tiji^ is een geest van ho vaardij. Wij zoeken er God niét in, en vinden Hem er niet jn, én prijzen Hem er niet in. Dat stoot af bij de eenvoudi- gen, die dat wel wensen te doen. Maar ook, als, bij het toenemen van allerlei problemen in de wereld, Gods algemene goedheid over de mens, die mens nog verstand geeft om de moei lijkheden op te lossen, zodat wat vroe ger onoverkomelijk scheen, het nu niet meer is, dan mogen, ja moeten wij dat dankbaar aanvaarden. Het is waar, bij het toenemen van de wetenschap, van het kunnen en kennen van de mens, schijnt het dikvrijls dat hij hoe langer hoe minder afhankelijk van zijn Schepper wordt. Neem- bijvoorbeeld: Vroeger werd de zee bevaren met zeil schepen. We waren in hoge mate van wind en getij afhankelijk. Dat deed de mens roepen in zijn nood tot God. Nu heeft men stoomsóhepen en voelt men zich minder afhankelijk. Bij de tuin bouw is men ten zeerste afhankelijk van het weer. Bij het gebruik van broeikas- sen en warenhuizen is men daar minder van afhankelijk. Bn de dankbaarheid is onder de mensen niet toegenomen, wel de hovaardigheid. Het gaat er maar om hoe wij de gaven Gods gebruiken en of wij er Hem in vinden. Ook voor onze tijden geldt het van de landman: ,,[Eii zijn God onderricht hem van de wijze, Hij leert hem." Ook in dat opzicht heeft God de eeuw in 's mensen hart gelegd. Als een gedeelte van het gras, dat in de zomer gegroeid is, tot voeder van het vee voor de winterdag bewaard moet blijven, wordt er van ouds gehooid. Maar als de regens in de hooitijd het gras dat gemaaid is, steeds weer nat maakt, gaat het in voedingswaarde ach- teruit. Nu is men er toe overgegaan, het gras niet in de zon langzaam te drogen, maar het door middel van brandstofwarmte snel te di'ogen. In ons blad, dat voornamelijk te plat- telande wordt gelezen, mag op deze din gen wel eens de aandacht gevestigd worden. Men heeft nu ontdekt, dat de voe dingswaarde van gedroogd gras veel ho ger is dan van hooi. Om maar eens cij fers te noemen: Zal bij prima hooi de hoeveelheid verteerbare ruwe eiwitten ca. 8% bedragen, bij gedroogd gras kan dit percentage 20 en meer bedragen, ledere veehouder weet, dat hij enkel met hooi zijn koeien niet in het leven kan houden, tenminste zullen ze niet vol doende melk blflven geven. Men zal ze moeten bijvoeren met krachtvoer, en dat moet grotendeels worden ingevoerd. Maar met gedroogd gras kan dit inge voerde krachtvoer worden gemist, en kan met bijvoedering van allerlei zelf- verbouwde producten, om de voedering niet al te eenzijdig te maken, worden volstaan. Bij het drogen van gras gaat veel minder verloren door wegwaaien enz. Bij het hooien kan men één-, hoogstens tweemaal per seizoen oogsten. Om te hooien laat men het gras lang worden, maar daardoor neemt procentsgewijs het eiwitgehalte af. Bij grasdrogen kan nwn vier of vijf sneden oogsten, waarbij het gras ca. 15 cm lang wordt afgemaaid. De totaaloQgst wordt groter. De voe dingswaarde is,veel hoger, reeds van het verse gras omdat het kort is. Het ge droogde gras, in pakken geperst of tot grasmeel vermaJen, vergt minder opslag ruimte. De kwaliteit van de melk van met gedroogd gras gevoerde koeien is bsier en vooral de smaak van de boter is veel beter dan bij het gebruik van gekuild gras (dat opzichzelf meer voe dingswaarde heeft dan hooi.) Tn Engeland wordt door de sanatoria voor de levering van melk vaak de voor- v/aarde gesteld, dat de koeien met ge droogd gras gedurende de staltijd wor den gevoerd. Goed gedroogd gras ziet er oppervlak kig uit als vers gras. Het is ,,zo groen als gras." De kosten zijn verantwoord, mits het droogsysteem goed is. Ook in dat opzicht zijn er reeds belangrijke versieringen gemaakt. Nadat het gras. drogen uit Engeland is overgenomen, zijn hier te lande de systemen reeds zoveel verbeterd, dat de kosten aanzien lijk lager zijn geworden. Eis is dat er een goede, liefst coöperatieve organisa tie is voor een voldoende groot gebied. De grasdrogers mogen niet al te klein zijn, om tegen matige prijs te kunnen werken. Vooral in Friesland, het weide gebied, zijn reeds vele drogers ontstaan. Ook in Zeeland is men ermee begonnen, eiland Tholen, Schouwen Duiveland. Ook hierdoor kan een bijdrage gele verd worden voor ons volkshuishouding bij de bevolkingsaanwas. ChET VERKEERSVRAAGSTUK VORMT NOG STEEDS DE HOOFDMOOt") Vrijdagmiddag kwam de Flakkeese Gemeenschap in Hotel Spee te Sommels- drjk in vergadering bijeen. Voor deze vergaderingen waren ook de bestuurs leden van de bij de F. G. aangesloten in stellingen als gast uitgenodigd. Hieraan was slechts ten dele gevolg gegeven. Wel waren er naast verschillende Pol- derbesturen ook een gedeelte der Flak keese Gemeenteraadsleden vertegen woordigd, doch over het geheel had de opkomst groter ''kunnen zijn. De Voorzitter, Burgemeester Rijnders, riep na opening de aanwezigen een wel komstwoord toe en hield daarna een uitvoerige rede, waarin hij het moeilijke en verantwoordelijke werk van de Stich ting duidelijk liet uitkomen. Waar deze rede te lang is om in zijn geheel over te nemen, volstaan wij met de voornaam ste punten te citeren. Spr. schetste eerst het karakter der Flakkeese bevolking, die cultureel en so ciaal ten achter staat bij andere gebie den. In verschillend opzicht zijn we tien tallen jaren ten achter. Het gebrek aan bewustwording had tot gevolg dat de streek onbekend waa en er te weinig aandacht aan werd besteed. Om hierin verandering te brengen werd de Flakk. Gemeenschap geboren. Spr. constateer de, dat de onbekendheid voor ons eiland practisch niet meer aanwezig is. In de grote pers is er op gewezen dat Flak- kee zijn eigen bijdrage geeft tot vergro-^ ting der export. Zelfs in het Buitenland verschenen foto's en artikelen over Flakkee. Verder wees spr. op de belangstelling voor Flakkee van uit de Regeringsbu- reaux, waarbij hij herinnerde aan de bezoeken van de Comm. der Koningin en het Vorstelijk bezoeft op' 27 Oct. j.l. Door de samenwerking met de Staten leden werd er op de Staten-zittingen menig „Flakkeesch uurtje" gehouden «en veelbelovende toezeggingen gedaan. De poging om meerdere bekendheid aan de mogelijkheden en moeilijkheden' der streek te geven, noemde spr. geslaagd. Door het bezig zijn met het grootste der Flakkeese problemen, het verkeers- vraagstuk, kwam de F.G. nog niet aan ander werk toe, doch spr. kon toezeg gen dat dit jaar plannen voor uitleg der werkzaamheden, die een breder arbeids- terrein omvatten, zaïllen worden voorge legd.' Het vefrkeersppoWeem Breedvoerig stond spr. daarna stil bij het verkeersprobleem. De brugcommissie onder leiding van Mr. Bolsius, hield me nige vergadering, doch kwam nog niet gereed met het eind-rapport.. Wel is in dertijd een rapport verschenen van «en door de Kamer van Koophandel inge stelde Commissie tot bestudering van het streekvervoer op de Z.H. en Noord- Zeeuwse eilanden echter, waartegen de regionale commissie Flakkee en de Flakk. Gem. zich hebben verzet. Men wilde ©en re-organisatie der R.T.M, en deze aanwijzen als het enig toelaatbare streekvervoersbedrijf met een nog ster ker monopolistisch karakter dan het thans heeft. Het tegenrapport van de lokaliteit is echter genegeerd, waardoor de K. v. K. wel zeer subjectief tewerk gaat. De F.G. heeft thans de zaak aan gevat en zal een studie maken van het verkeersapparaat, dat men op de duur nodig heeft. Wordt de vaste oeverver binding werkelijkheid en gaat het Rot terdamse Botlekplan door, dan wordt de toekomstige verkeerssituatie geheel an ders. Ook zal er van Schouwen en Dui veland een groeiende belangstelling ont staan, indien over Flakkee de weg naar R'dam jbelangrijk bekort wordt. In de e.v. Alg. vergadering hoopte spr. over dit onderzoek nadere mededelingen te kunnen doen. De veerdiensten. Wat de veerdiensten betreft, zei spr. dat er bij enige zeer belangrijke Over heidsorganen de groeiende wil leeft, Flakkee uit het isolement te verlossen, doch dat er ook nog velen zijn, die zich niet realiseren, dat de verkeers-chaos een noodtoestand op verkeersgebied op Flakkee heeft veroorzaakt. Spr. schet ste het wachten op „la place des heures perdues", «(het plein der verloren uren") bij de aanlegsteigers der veerboten, en de uiterst primitieve toestanden welke nog bij de veerverbindingen bestaan. Op 24, 25 en 26 November j.l. is een eerste veerdienst enquête gehouden. Er liep een hoge zeegang, zodat een enkele dienst niet kon worden uitgevoerd. Daardoor liep het vervoer, terug en kon den de betrekkelijk weinige auto's vrij vlot worden vervoerd. Op 26 Nov. sloeg een zwaargeladen 12-tons vrachtwagen op het Haringvliet over boord, wat ge lukkig geen niensenlevens eiste. Vtoor zover kon worden nagegaan, wer den tijdens de enquête-dagen in totaal 857 motorvoertuigen overgezet door de 3 veerdiensten. Brj normaal weer was dit op 1, 2 en 3 Dec. '47 'een totaal van 911 motorvoertuigen. Het vervoers-jaartotaal in 1947 is ge weest: Middelharnis-Helle'voetsluis 32073 voertuigen Den Bommel-Numans- dorp 16897 voertuigen Galathee-Dintelsas 10000 voertuigen Totaal 58970 voertuigen Van de bovengenoemde 857 motor voertuigen waren 487 chauffeurs bereid de enquête-formulieren in te vullen. De wachttijden tussen het moinent van aam komst bij de ponton en toelating op de boot waren zeer variërend. 22% had geen wachttijd, 57% van tot 1 uur; 17%% van 1% tot 2 uur en da rest van 2% tot 4% uur. Verschillenden moesten een vorige avond bij de pontons plaats nemen om aeker te zijn met één van de ochtenddiensten mee te kunnen. Deze nacht-wachturen zijn niet berekend. Het aantal wachttijden per jaar kan geraamd worden op 50156 uren, is 1045 werkweken van 48 uren. Over de overtocht deden 50% der auto's li.11% uur, 15% deed er 1% 3% uur over. Per jaar werden plm. 60.000 uren op de veerboten doorge bracht, dit zijn 1250 werkweken van 48 uren. Bij het veer M'harnis-Hellevoetsluis is het oponthoud het grootst. Van dit veer zijn de cijfers voor de overtochtsduur: 34% - 1 uur; 31% - IVa uur; 14% - 2 uur; 16% - 21/2,—3 uur; 5% 31/2—7% uur (zwaar weer.) 'De directe en indirecte kosten voor auto, chauffeur en veergeld belopen over deze uren 647.124.wat voor' Flakkee een belastingdruk uitmaakt vg,n 17.per inwoner of 68..per ge zin van 4 personen, ongeacht nog de kosten van wachten en varen der pas sagiers, die van de tram gebruik ma ken. Regelmatig vinden beschadigingen aan de voertuigen plaats. De bescha digingen op de enquête-dagen, door de slechte weersgesteldheid groter dan nor maal, beliep op het veer M'harnis-Hel levoetsluis 570.50 en op het veer den Bommel-Numansdorp il6.De over boord geslagen vrachtwagen werd, on geacht de lading, getaxeerd op 8600.-. Het lange wachten en oponthoud door het varen vraagt betaling van over werk aan de chauffeurs, wat voor de Flakkeeërs weer een extra belasting druk betekent. Bij de enquête konden de chauffeurs hun klachten en wensen ken baar maken. In het algemeen leeft het verlangen naar een vaste oeververbin ding. Zolang deze er niet is, dienen de veerverbindmgen verbeterd te worden, zowel wat frequentie en service betreft. Gevraagd werd tijdelijk de Moerdijk veerboten met koplading in te leggen. Voor het op- en afrijden op de boten over het Haringvliet dringt men aan op het maken van beweegbare kleppen. De pontons worden te smal geacht. Over de service van het personeel werd verschil lend geoordeeld. In 't algemeen is er* waardering voor de hulpverlening, doch acht men het niet juist, dat het perso neel met zulke primitieve hulpmiddelen moet werken. De vraag werd vele ma len gesteld of het juist is dat de veer- gelden zo hoog blijden. lOver het nako men der dienstregelingen waren ook klachten, zomede over de omstandigheid dat het publiek te veel onkundig wordt, gelaten over wijzigingen in de dienst regeling. Verschillende klachten weyden geuit over het gemis aan wachtgelegen- heid te Middelhamis, de vaak slechte consumptie op de veerboot Mhs-HeUe- voetsluis, niet verlichte tramwagens enz. Als een groot bezwaar wordt ge voeld de omstandigheid, dat het ver keer geregeld wordt zonder zeggen schap van Overheidswege. Mien wil Pro vinciaal toezicht, waardoor met de be langen der localiteit wordt gerekend. Zie voor vervolg pag. 2 Ie kolom

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1948 | | pagina 1