Overheidstaak Welgelukzalig Uit het er >nst z:.n^. MEDITATIE n. 1 EiiAHDEn-niEui/s Bureau: Prins Hendrlkstraat 122 c Mddelhamis, Telef..l7, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Druldcerij 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN ZATERDAG 17 JANUARI 1P48 20e JAARGANG No. 1687 Abonnementsprijs 1,50 p. kwartaal Advertentieprijs 12 et. p. millimeter Btj contract speciaal tarief. De overheidsbemoeienis wordt hoe lan ger hoe meer verstrengeld met het maat schappelijke leven. De overheid, welke het recht in het openbare leven heeft te handhaven, gaat dit leven zelf hoe langer hoe meer rege len. In naam van de handhaving van het recht neemt zij hoe langer hoe meer de taak van de maatsehappëlijké oi^amen over. Immers, deze maatschappelijke or ganen zijn werkzaam om eigen voordeel, ten eigen bate. Hierbij kan onrecht ge pleegd worden. Neem nu eenvoudig de taak dier organen over, bind ze aan handen en voeten, en er kan geen on recht meer gepleegd worden. Socialiseer allerlei bedrijven. De gemeenschap wordt eigenaresse. De overheid bestuurt zelf de bedrijven en de kans op het plegen van onrecht verdwijnt. Maar er zijn nu andere gevaren. Het eerste is dat de ambtenaren van hun po sitie misbruik'^ kunnen maiken, en het tweede is dat de boel vastloopt, doordat het systeem niet deugt. De kans, dat de leiding in verkeerde handen komt is veel groter dan bij het particuliere bedrijf. Loopt het met de leiding in een parti culier bedrijf mis, dan lijden de particu liere eigenaars de schade. En dat doet hen waakzaam zijn met betrekking tot de leiding. Doopt het in een staatsbe drijf mis, dan kan de belastingbetaler er voor opdraaien of men verhaalt het op de consument. In het streven van het staatsabsolu- tisme wil men de overheidstaak hoe lart- ger hoe-meer uitbreiden. Dat wordt de mocratie genoemd. Wat is democratie? Dit, dat brede la.gen van de bevolking deel nemen in de wetgevende arbeid en dat de publieke zaak publiek wordt be handeld. Dat de overheid een besturende taak heeft en de volksvertegenwoordi ging een controlerende taak. Maar die algemene zucht om alles onder staatsbe- heer te brengen gaat niet gepaard met het verlangen, dat de overheid van haar besturende taak verantwoording aam de volksvertegenwoordiging aflegt, Integen deel, men zoekt naar allerlei vormen van staatsbemoeilng, waarbij de volks vertegenwoordiging buiten spel blijft. Heeft men een monopolistisch bedrijf, zoals een gasfabriek, een gemeente tram, een vuilophaaldienst, daar moet een begroting voor worden ingediend en verslag er van worden gedaan aan de gemeenteraad. Zo is het ook met allerlei rijksdiensten. De betrokken minister is aan het budgetrecht gebonden'. Dan wordt de publieke zaak publiek behan deld. Maar in die richting zoekt men het dan ook bij voorkeur niet. Men laat al lerlei ondernemingen liever naar de vorm een privaatrechtelijk karakter behouden. MfCn sticht op regeringisinitiatief een naamloze vennootschap en neemt van staatswege hierin deel met 51% der aan delen. De Staat heeft de meerderheid van stemmen en dus de zeggenschap. Wan neer eenmaal door een wet de deelname aan zulk een N.V. vastligt, heeft de volksvertegenwoordiging er practisch niets meer mee te maken. Het is en blijft een „particuliere" onderneming. In tussen delen de amhtenaren (want dat zijn toch in wezen de personen, die door de regering als aandeelhoudster, met het toeziciit zijn belast)^ er de lakens uit. Zulk N.V.'s van reuzenafmeting hebben het dikwijls niet zo moeilijk. Concurren tie is dikwijls niet te vrezen. Zou deze komen, dan kan de Staat met haar macht op publiek terrein de vereiste ver gunningen aan die concurrent onthou den. Wij leven toch in een tijd waar al les aan een vergimning is gebonden. Voor grote lichamen i)s het daarom aan trekkelijk om staatsdeehiame te krggen. Nu zijn er ongetwijfeld bedrijven die een monopolistisch karakter dragen, maar daar behoeft men als regel de stok van het vergunningsstelsel niet te han teren. Maar er zijn vele bedrijven en be drijfstakken, waarvan zulk een monopo listisch karakter niet is in te zien. Het enkele argument, dat één groot bedrijf met een beter effect kan werken, dan vele kleine bedrijven, doordat schadelijke concurrentie wordt uitgeschakeld, is moeilijk te accepteren. Zo zou men wel kunnen redeneren: Al die kleine bak kerijen beconcurreren elkaar, maak één groot staatsbakkerijbedrijf. lOp zulk een voorbeeld van staatsbe- moeiing, welke maar staatsalmacht leidt, willen wij nog wijzen. De K.L.M, is uit gegroeid tot een reuzenbedrijf. De Staa.t heeft het merendeel der aandelen. Het passagiersvervoer breidt zich hij de dag uit, ook over de oceaan. Nu is daar de Holland-Amerikalijn, welke reeds 75 ja ren het passagiersvervoer over de oceaan verzorgt. Deze doet meer. Zij verzorgt ook het snellere vervoer. Daarvoor wor den schepen gebezigd, welke zowel vracht als passagiers vervoeren. Het één maakt het ander rendabel door een juis te combin.atie. Nu gaat het passagiers vervoer hoe Ipnger hoe meer door de lucht. De H.A.L. moet zich daarhij na^ tuurlijk aanpassen,, en kan dat ook met haar grote ervaring. Daarbij zal zij een combinatie van scheeps- en luchtvervoer moeten toepas sen. Maar zij krijgt geen vergunning van de regering om een transatlantische luchtlijn te exploiteren. Maar met het vrachtvervoer, dat zonder passagiersver. voer niet rendabel is te maken, laat men haar zitten. Hier dreigt het gevaar van staatsalmacht. Dit is de vrucht van het buiten haar eigenlijke staatstaak treden van de -overheid. Dat doen bij voorkeur de socialisten, die rasechte democraten willen heten. Intussen komt de democratie steeds meer in het gedrang. MilSDAAD. Vorige week Maandag is! een bekende tabakshandelaar te Rotterdam, oud 71 jaar, door drie onverlaten ontvoerd. Per auto werd de oude heer afgehaald, en verzocht mede te gaan naar de Poli tieke Recherche afd. Colla;boratie, om in een bepaalde zaak, enkele verklaringen af te leggen. Men ontvoerde hem naar een pakhuis in het Noorden der stad, waar hij twee brieven heeft moeten schrijven en aan handen en voeten gebonden werd. ITegen de nacht, heeft men de tabaks handelaar thuis gebracht, op conditie dat een handgeld zou worden gegeven en later een zeer hoog losgeld worden be taald. Doordat een inspecteur eeer veel werk maakte van het vaststellen der signale menten, was deze nog zeer laat, bij de ongeruiste familieleden, en derhalve in de woning aanwezig, toen papa weer werd thuis gebracht. De politie man wist een der ontvoer ders te overmeesteren en hem zijn wa pens te ontnemen, en zolang in bedwang te houden, totdat hulp kwam opdagen. De gearresteerde was meubelmaker. Hij legde een volledige bekentenis af, waardoor ook de mede plichtigen zijn gearresteerd. In het buitenland,- komen dergelijke ontvoeringen, meeimalen voor, vooral in Amerika, Al is het dus geen feit, waarvan wij zelden of nooit hoi^n, toch is het- voor ons land een ongewone gebeurtenis. Het is een duidelijk bewijs, hoe de mdraal ook onder ons volk, steeds dieper weg zakt. Dit vinden wij het ergste van het ge hele geval. Welgelukzalig is de mens, die naar Mij hoort, dagelijks wakende aan Mijne poorten, waarnemende de pos ten Mijner deuren. (Spr. 8 34.) Welk schepsel wordt nu welgelukza^ lig gesproken? Eerstens: die naar Mij hoort. Dat horen nu doet van nature nie mand, geen rijke noch arme. Br is nie mand die naar God vraagt. (Zalig voorrecht en noodzakelijke wel daad als het wonderwerk des Heiligen Geestes ervaren mag worden en het zal zijn dat de doden horen zullen de stem me des Zoons Gods en horende zullen leven. Van de Goddelijke eis, om te horen, zal niemand zich kunnen ontdoen en naar mate we onder de meest zuivere kerkelijke gang hebhen geleefd, zal het zoveel te ontzettender zijn in de moge lijkheid te hebben geleefd om te kunnen behouden word|en en om eigen onwü en onmacht te zullen verloren gaan. Bij de verklaring over het „horen" hebben, we wel op onderscheid te letten. Er is een uitwendig horen. Voortko mende 't zij uit een historisch-, tijd- of wondergeloof. Mocht Nederland nog eens de roepstemmen len oordelen ter harte nemen, gelijk Ninevé nog uitwendig hoorde. Maar dieper zinken we weg, waar de Sprake des Heeren ook niet uit wendig meer gehoord wordt. Geen stem, noch opmerking. Er zal dus uit het.eeru zijdige Godswerk bediening en bearbei ding des Heiligen Geestes nodig zijn om te komen tot horen. In dat wonderwerk, dat doden horen zullen is een Drieënig Goddelijk Wezen arbeidzaams De Vader in trekking, de Zoon in verlossing, de HeUige Geest in toepassing. Al weet de uitverkoren zon daar in het uur der minne die onderschei- ding niet, zo krijgt hij het toch te ho ren. De Goddelijke lijn zal gekend woi*- den. „En dit is het eeuwige leven dat zg U kennen den énen waarachtig'en God en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt." Alzo Christuskennis na Godskennis, dus vooraf Godskennis. Dat van God geleerd schepsel leert niu de waarachtigheid der dingen ken nen. Hij leert horen. Hij hoort tot hier toe en niet verder. Hij hoort dat de Heere geen ledige Aanschouwer is. Hij hoort hoe onderscheiden de wegen van toebrenging ook zijn, nochtans er de een heid is. Hij hoort de schuld dat hij het tegen die „Mij" zolang heeft volgehou den die heilig is in Zijn schrikkelijke deugden, maar ook nog goedertieren, geen lust hebbende in de dood der zon daars. Bij dit horen valt een keuze, dat al was er geen hemel tot beloning en geea hel tot straf, dat de Heere Wiens stem zij hoordten, waardig is gekend, gediend en geprezen te worden. Ho© worden de Psahnen Davids dat volk dierbaar en hoe hartelijk zingen ze het de dichter na; Sla de zonden nimmer ga. Die mijn jonltheid heeft bedreven Denk aan mij toch in gena. Om Uw goedheid eer te geven." Het Joodise vraagstuk Het Chili asme en de Joden Een „inepta labulas" Vadesr Brake! contra Jo hannes de Heer. De vorige week schreef ik over ver schillende vraagstukken, die in hét hui dige wereldgebeuren aanhangig zijn. Er is ook een Joods vraagstuk. Een vraagstuk dat niet nieuw, maar al eeuwen oud is. Dat echter thans de we reldpers volop copy verschaft, omdat het zeer bimienkort zal komen tot stichting van een officiële Joods© Staat. Een Jood se republiek, met een eigen regering en een eigen Joods leger. De verwezenlij king van de Zionis.tische idee van Theo- door Herzl, de vurige voorvechter om te komen tot een nationale herieving van het Jodendom, met als nationaal tehuis Palestina. Op het Zionistische congres^ te Bazel, waren in 1947 niet minder dan 2.000.000 Joden vertegenwoordigd, wel een teken, dat het den Joden volle ernst is, om thans door te zetten. Er vloeit weer bloed in het heilige land. Er wordt hevig met de Arabieren ge vochten. Met geweld van wapenen moet „levensruimte" worden gemaakt om de nationale opbouw voor de Joodse Staat De tabakshandelaar, heeft wel gele den door de schrik, doch men heeft hem, geen ernstig lichameUjk letsel toege bracht. Als de man nog isterk genoeg is, is hij met de schrik vrij gekomen. Doch, al is de poging gelukkig mis lukt, het feit, dat men zoiets beraamd en uitvoert, is niet ongedaan te maken of te verbloemen. Het is te hopen, dat de rechtbank een voorbeeldige straf zal eisen, want de overheid, heeft door middel van het God delijk recht, tot taak, te waleen voor het leven van haar burgers. in Palestina te kunnen volvoeren. Deze Zionistische beweging is zuiver nationaal, evenals de ondergrondse ver zetgroepen, de Haganah (zelfverdedi ging) de Irgoen Zwai Leumi (nationale militaire organisatie) .en de Stern-groep^ (Vrijheid van Israël.) Trouwens, zij zeg gen zelf dat zij geen opdracht hebben endge profetie te vervullen, maar den Jo den een nationaal tehuis' te verschaffen. De ondertoon, bij de Joden is echter nog altijd een messias-verwachting hier op aarde. Er is sinds eeuwen over het Joodse vraagstuk veel geschreven en gedebat teerd. Want het is ook een Theologisch vraagstuk. De Chiliastische inzichten^), waarbij de uitspraken in de Heilige Schrift, die hierop slaan, letterlijk worden opgevat, komen hierop neer, dat het Jodendom in het laatst der dagen, vóór de komst van Christus op de wol ken een grote rol zal spelen, of liever, dat het Jodendom massaal de Christus der Schriften zal toevallen en de wereld beheersen. Dit CJhiliasme is JHidEiïstisch van oor sprong en dateert al uit de eerste eeuwen onzer jaartelling. Origenes (derde eeuw) noemde het toen al een „ineptas fabu-. las" teen dwaze fabel!" Johannes de Heer, de man vam „Het Zoeklicht", die zich zeer verdiept in de €schatalogie2), heeft over het Joodse vraagstuk, zijn ontstaan, ontwikkeling en oplossing, een lijvige brochure ge- isChreven, die de derde druk al beleefd. En het „Zoeklicht" houdt zich ook veel met dit probleem bezig. Het klemt zich vast aan letterlijke verklaringen van de profeöën in het Oude en Nieuwe Testament. Vóór het einde allei* dingen verwacht hij een groot Joods tijdperk, herbouwing van de tempel te Jeruzalem, offeramden, priesters, sabbath en feest dagen, met „waarschijnlijk" heilnnerings offers, die terug zullen zien op het vol brachte Btorgwerk diristi. WiMiehnuB k Brakel in zijn „Redelijke Godsdienst" (2dln.) is ook chiliast, maar zeer gematigd. Hij verwacht ook nog

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1948 | | pagina 1