De zelfstandigheid der Gemeenten Welgelukzalig Uit het Kijkvensi ei MEDITATIE I EiiAnDEn-niEui/s Bureau: Prins Hendrikstraat 122 c Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Ilelefoon Drukfeerirj 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor ie ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN ZATERDAG 10 JANUARI J948 20e JAARGANG No. 1683 Abonnementsprijs l.öO p. kwartaal Advertentieprijs 12 et. p. millimeter Bt) contract speciaal tarief. De zelfstandigheid der gemeenten is een van de pijlers van ons staatsbestel. De gemeente heeft haar eigen huishou ding. Die gemsenten zijn niet gemaakt, niet ingesteld, ze zijn gegroeid. Daarin hebben wij het Godsbestel te zien. Daar in is een zeikere orde. Maar dat is niet precies hetzelfde als wat men tegen woordig onder ordening verstaat. In de tijd van de Bataafse republiek werd dit voorbij gezien. Onder de Fran se overheersing werd het land op een willekeurige wijze verdeeld in departe menten, en deze waren weer verdeeld in gemeenten. Het was alles verdeling van bovenaf. En aan de top de centrale, re gelende macht. Voor het organische had men geen oog. Het was alles mecha nisch. Ook in onze tijd heerst een geest, wel ke voert naar aantasting van de ge meentelijke autonomie. Hiervoor zijn oorzaken aan te wijzen. Hoe dichter de mensen bij elkaar le ven, hoe meer zij aan zelfstandigheid inboeten. De samenleving eist een ge deeltelijk opgeven van de eigen vrijheid ten behoeve van onze naaste. De mens is naast individu ook gemeenschaps mens. Maar zo is het met gemeenten ook. Hoe dichter zij zich bij elkaar bevinden, hoe meer de zelfstandigheid in het ge drang komt. Door de bevolkingstoename nu, worden de afstanden tussen de ge meenten hoe langer hoe kleiner. Boven- 1 dien worden de afstanden door het toe- nemende verkeer en de betere verkeer- wegen betrekkelijk ook hoe langer hoe korter. Er komen hoe langer hoe meer ge meenschappelijke belangen. Grote steden breiden zich zover uit, dat ze de omlig gende dorpen in haar bebouwing opne- mien. Van zulke dorpen gaat de zelf standigheid teloor. Maar er is meer. Hoe langer hoe meer komt er een geest vdn centralisatie op. Deze is snel gegroeid in de oorlogs- en bezettingstijd. Toen overheersten de ge meenschappelijke belangen door de ge- meenschappelijke nood zozeer, dat de j plaatselijke belangen op de achtergrond traden. Ook de nog heersende f inantiële nood doet er Jiet zijne toe. Menige ge meente is finahtieel in de druk gekomen en daardoor afhankelijk geworden van het Rijk. Ook hierdoor wordt afbreuk I gedaan aan de zelfstandigheid. I Vooral na de oorlog is er over het ge- Iheel een geest van centralisatie geko- Hïen. Bij de partijen, die de leiding van 's lands zaken hoofdzakelijk in handen heb ben gekregen, vooral bij de Partij v. d. Arbeid behoeft men nu niet in de eer- ste plaats historische zin te zoeken. Bo vendien, de overheersing gaat altijd van klein en groot,,van stad naar platteland. In de steden vindt men in het algemeen het rode elemient het sterkst vertegen woordigd'. Denk aan Amsterdam met 30% communisten. Op het platteland vindt men hier en daar nog lïet christe lijk beginsel het sterkst vertegenwoor digd. Schakel dus het platteland maar gelijk met de stad en ge bevordert het teloor gaan der christelijke waarden. Voor de regering zijn alle gemeenten gelijk, waarom dan ook maar niet zoveel mogelijk gemeenten samengevoegd? Op Flakkee weet men er wat van. Krijgt men van hogerhand zijn zin, dan worden sommige gemeenten rauwelings samen- gebundeld. Wat doet het ertoe dat het plaatselijk karakter verloren gaat? Nu ligt Flakkee nog betrekkelök in een isolement. Begrijpelijk wordt ernaar verlangd, dat straks een brugverbinding met de vaste wal hieraan een einde maakt. De verkeerswegen moeten verbe terd, het is een eis van de tijd. Maar men moet bedenken, dat naen zqn tol betalen zal in het steeds meer verliezen van zön plaatselftke zelfstandigheid. Het is nu reeds zo, dat burgemees ters klagen, dat zij in plaats van magi straat, ambtenaar zön geworden, ter uit voering van de bevelen en voorschrif ten die van uit den Haag hun worden gegeven. Daar heerst zo langzamerhand de hogere ambtenaar achter de scher men. Het heet dat deze centralisa,tie bezui niging zal brengen. Wij moeten het nog zien. Het tegendeel is te vrezen. Op die weg voortgaande, zullen wij uitkomen bij een ambtenarenstaat, zo niet bij een politiestaat, alsi de zogenaamde democra tische Partij V. d. Arbeid haar zin krijgt. Al zfln wij ons bewust, dat de gemeen telijke zelfstandigheid niet dezelfde kan zijn als vijftig jaar geleden, zo zal toch het juiste beginsel aan deze autonomie haar juiste vorm voor onze tijd moeten geven. Hiervoor dient te worden ge waakt. CtBOTE DWAASHEIÖ. Gedurende de Kerstdagen heeft de Ne derlandse Vredes Partij, de roemruchte Communistische Partij Nederland (De Waarheid) te Amsterdam, haar tweede Congres sedert de bevrijding gehouden. Wij zullen de vrede op aard© ver- werkelijlcen was het devies. Paul de Groot zeide: Naar een wereld vrij van vrees en gebrek. Toen wij het'verslag lazen, moesten wij denken aan het woord der Schrift: „Zij hebben Mijn Woord verworpen, wat wijsheid zouden zij dan hebben." De mensheid is nu bijna zesduizend ja ren bezig, om de verloren paradijs vrede terug te vinden. Nu, nu de gehele wereld in grote ver warring is, de vreselijkste middelen zijn uitgevonden, om de mensheid te ver moorden, zo zelfs, dat men spreekt, dat de wereld zich 'in haar laatste stadium bevindt, nu zeggen de Nederlandse Com munisten Wij zullen de vrede verwerkelijken. Hoe? Door het geloof in den Heere Jezus Christus? De Vrede Vorst, waarvan de Engelen gezongen hebben bij Zijn komst in het vlees „Vrede op aarde?" Néén, niets daarvan. Dat bewijst het Congres. Inplaats van Zijn geboorte te herden ken. Zijn rechten, wetten en inzettingen te betrachten en die als het enige hulp middel voor te stellen, verdiepte nnen zich in de sterkte, de wijsheid enz. van de dwaze zondige sterveling, die meent het tegen God te kunnen uithouden. Het is grote dwaasheid, welke op een totale mislukking zal uitlopen. Het zijn voor ons ernstige tekenen, waarop de Heere Jezus zelve wijst. Dat wij die tekenen mochten verstaan en er door gedreven worden in de bin- nenkameren des harten, om zowel voor ons zelf als voor onze kinderen, gesterkt te worden in den naderenden strijd, wel ke uit deze afval noodwendig komen zal. H. DE KOKTEf De oud-Middelharnisser, de heer H. de Korte, laatst wonende te Nieuwaal, voor heen ts Umuiden is in de ouderdom van 67 jaar en 5 maanden overleden. In zijn leven was de heer de Korte visser van beroep, later heeft hij een Visserflschool opgericht te Umuiden, welke school naderhand bij het Nijver heidsonderwijs is ingeschakeld. Kortgeleden heeft de heer de Korte een serie artikelen geschreven in ons blad over de visserij te Middelhamis, die de algemene aandacht trokken. Ze ga ven getuigenis van zqn ervarendheid en oudheidkundige kennis. De heer de Korte was sinds jaren in- Welgelukzalig is de mens, die naar Mij hoort, dagelijks wakende aan Mijne poorten, waarnemende de pos ten Mijner deuren. (Spr. 8 34.) Gelijk de dauwdruppels in de morgen schitteren bij de opkomende zon, zo zijn de Spreuken als diademen bij het licht des Geestes. Helder en klaar komt de Z5on der Ge rechtigheid Zich vooral in dit hoofdstuk te openbaren. De opperste Wijsheid doet Zich hier horen in de majesteit Zijner deugden en het welgelukzalige hiervan is de levenservaring te mogen wegdragen. Welgelukzalig is de mens die; bijge volg ligt hier 0en tegenstelling in opge sloten. En deze tegenstelling houdt in dat niet allen die naam van welgeluk zalig kunnen dragen. Het heeft Gode van eeuwigheid be haagd, sommigen te verkiezen tot be houdenis en de anderen in hun schuld te laten liggen. ^oor dat van eeuwigheid gekend en tot zaligheid verkozen, bood Hij Zich aan die in de eeuwigheid was, ten alten tijde Vaders vermaking en Wiens verma^ king ook was met de mensenkinderen. Zo moesten de besluiten baren en de tijd aanbreken voor de eeuwigheidsliefde Zich zou doen kennen. Immers als de ganse schepping is voleindigd len de Heere God ziet dat alles wat Hij schiep zeer goed was, ging dit ook in het bij zonder over de mens. Met het beeld Gods is hfl bewelda.- digd. Kennis, gerechtigheid en heiligheid is hem geschonken en waar de Heere in eindeloze goedheid verbondsgew^ze, met de mens handelt, wordt hem beloofd, dat hij in de staat van te kunnen zon digen, na volbrachte gehoorzaamheid zal overgaan in de staat van niet meer te kunnen zondigen. Maar dit verbond verbrak de mens nwed- en vrg- willig. In die breuk liggen we nu alleo. We zijn allen van welgelukzalige, ramp zalige schepselen gewoi'den en aan de zijde des mensen is er nooit meer enige mogelijkheid om Uit de diepte zich op te halen. Aan de zijde des mensen nu voor eeuwig afgesneden, maar nu de eeuwige Godsgedachte om schuldigen genade, par don toe te keimen in de van eeuwigheid gegenereerden Zoon des eeuwigen Va ders. Hij, Die dé toom van het Goddelijk recht dragen zou, de natuur van de zon daar zou êiannemen, al hun schuld op Zich zou laden en in hun dood zou af dalen. Nooit uit te denken mysterie. En gelen begering om in te zien; aan ver lorenen geopenbaard; „Alzo lief heeft God de wereld gehad"in den Christus en door Dien Bloedbruidegom het volk ka pitaal verworven, waardoor bij Geestes bediening der levenservaring van kan worden ontvangen, genade voor genade. Voorwaar hier geldt het: ,t heUgeheün wordt aan zijn vrienden, naar Zijn vree verbond geopenbaard. Van dat heiligdom spreekt nu het woord onzer overdenking. ILet op, het staat in het enkelvoud, niet z ij n de mensen, maar is de mens. Het gaat in onze dagen zo massaal, maar de geeste lijke kerk leert het persoonlijk. (Wordt vervolgd) Begin 1948 Tal van problemen Hulde aan rastig gezindei arbei ders Geen Rassische methoden hier! Dit is dan weer het eerste Kijkvenster dat wij in dit nieuwe jaar schrijven. In 1947 hebben wij in deze rubriek tal van problem,en aangesneden en gepoogd richt lijnen aan te geven, wat wij bij leven' en welzijn in 1948 ook weer hopen te doen. Aan stof om te schrijven ontbreekt het in deze tijd meestal niet; er zijn zóveel problemen en vraagstukken, zowel bin nen- als buitenlands, ook op maatschap pelijk en kerkelijk gebied, dat er tien tallen kolommen mee kunnen worden ge vuld. Als het venster nu maar niet be slagen is en wij alles in het juiste licht mogen zien! Daar komt het op aan. Vraagstukken zijn er in overvloed. Om even aan te stippen; het finantiele vraagstuk in ons land. Daar staat maat schappelijk gesproken alles mee in ver band. Het Indische vraagstuk, dat te vens een politiek vraagstuk is, voert ons fitiantieel naar de afgrond. Schemert soms even de hoop, dat het zal worden, opgelost, op het andere moment wordt die hoop weer de bodem in geslagen. We hebben ook een regering, waarvan we eigenlijk nooit precies weten waar' we aan toe zijn. Nu is het weer het plan- Marshall, waar van regeringswege de hoop op wordt gevestigd. De bladen pu bliceren met grote koppen, hoe wij op deze vrijze uit de impasse zullen geraken. Zeker is, dat wij in alle opzichten van valide en een plotselinge ziekte heeft zijn krachten gesloopt, waaraan hij ook is overleden. Wij betuigen de Weduwe onze oprech te deelneming met dit voor haar zo awaxe verlies. andere landen afhankelijk zijn. Trouwens geen enkele Staat kan een apart huis houdelijk bewind voeren. De Amerikaanse hulp aan Europa om vat zestien landen, die op het aanbod van MarshaU ingaan en zeer binnenkort zullen bijeenkomen. De communisten be schuldigen Amerika, dat deze hulp ver momd imperialisme, zelfs interventie be tekent! We hebben allen met elkaar te maken, en wanneer het in. een of ander land „mis" gaat, ondervinden jye daar de kwade invloeden van. Neem eens, wanneer de communisti sche actie waarbij zowat alles staakte, in Frankrijk had geslaagd, U had eena gezien, welk een geweldige invloed dat Op andere landen zou gehad hebben! Na Frankrijk was Engeland aan de beurt. Engeland heeft ook met een geweldige crisis te maken, maar mien regeert daar met een meer straffe hand. Daar kan Nederland nog wel een voorbeeld aan nemen! Zie maar! hoe ze daar een wets ontwerp hebben gemaakt, dat alle niets- nutters, die nooit werken (en daar zijn zwarthandelaars ook bij!) verplicht zijn zich te melden! Men waarschuwt daar ook de arbeidere, dat het communisme geen kans krijgt! Gelukkig zijn er in ons land nog rustig-gezinde arbeiders, arbei ders met ruggegraat, die in stilte werken om elke staking te breken. Zulken wil ik hier bij de aanvang van dit nieuwe jaar hulde brengen. Ik wil iedere arbeider in ons land, waar hij ook woont en werkt opwekken, om op conu mlunistische wanorde bedacht te zijn en wat er ook gebeure, op zijn post te blfl- ven. Geen Russische methoden hier, géén chaos, géén slavernij in Nederland! Zitten we nu aan de grond en worden er van ons veel offers gevra^d, wan neer we daaraan voet geven, is het men selijkerwijs geheel verloren. Laten we daarom deze nieuwe vijand dapper tege moet treden en zoveel in ons men-seltjke vermogen is, ons niet door hem in de ellende laten storten. WAAKNEÏMEIR.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1948 | | pagina 9