De zelfstandigheid der Gemeenteii Welgelukzalig Uil hel nsi er 2^ MEDITATIE EiiAriDEii-niEuia Bureau: Prins Hendrikstraat 122 c Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930 PpstTjpx8. Telefoon DruMterij 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor de Zyip-HOLLANDSCHE f^ii; ;^E;pUWSCHE EILANDEN ZATERDAG 10 JANUARI 1948 20e JAARGANG No. 1685 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal Advertentleprfls 12 et. p. mUUmetec Bjj contract speciaal tt^U^. De zedfstandigheid der gemeenten ia een van de ptjlers van ons «taatshestel. De gemeente heeft haar eigen huishou ding. Die geimeenten zijn niet gemaakt, niet ingesteld, ze zfln gegroeid- Daarin iiehben wij het Godsbestel te zien. Daar in £s een zékere olsde. Maar.dat is niet precies hetzelfde als wat men tegen woordig onder ordening verstaat. In de tijd van de Bataafse republiek •werd dit voorbij gezien. Onder de Fran se overheersing werd het land' op een willekeurige wijze verdeeld in departe menten, en deze waren weer verdeeld in gemeenten. Het was alles verdeling van bovenaf. En aan de top de centrale, re gelende macht. Voor het organische had men geen oog. Het was alles mecha nisch. H: Ook in onze tijd heerst een geest, wel ke voert naar aantasting van de ge meentelijke autonomie. Hiervoor zijn oorzaken aan te wijzen. Hoe dichter de me'nsen bij elkaar le ven, hoe meer zij aan zelfstandigheid inboeten. De samenleving eist een ge- deeltelijk opgeven van de eigen vrijheid ten behoeve van onze naaste. De mens is naast individu ook gemeenschaps mens. Maar zo is het met gemeenten ook. Hoe dichter zij zich bij' elkaar bevinden, hoe meer de zelfstandigheid in het ge drang komt. Doof de bevolkingstoename "nu, worden de afstanden tussen de ge meenten hoe langer hoe kleiner. Boven dien worden de afstanden door het toe nemende verkew en de betere verkeer- wegen betrekkelijk ook hoe langer hoe korter. Er komen hoe langer hoe meer ge-f meenschappelijke belangen. Grote steden breiden zich zover uit, dat ze de omlig gende dorpen in haar bebouwing opne men. Van zulke dorpen gaat de zelf standigheid teloor. Maar er is meer. Hoe langer hoe me'er komt er een geesi van centralisatie op. Deze is snel gegroeid in de oorlogs- en bezettingstijd. Toen overheersten- de ge meenschappelijke belangen door de ge meenschappelijke niood zozeer, dat de plaatselijke belangen op dé achtergrond traden. Ook de nog heersende finantiële nood doet er het zijne toe. Menige ge meente is f inantieel in de druk gekomen en daardoor afhankelijk geworden van het Rijk. Ook hierdoor wordt afbreuk gedaan aan de zelfstandigheid. Vooral na de oorlog" is er over het ge. heel een geest van centralisatie geko- mien. Bij de partijen, die de leiding van 's lands zaken hoofdzakelijk in handen heb ben gekregen, vooral bij de Partij v. d. Ajïbeid behoeft men nu niet in de eer ste plaats historische zin te zoeken. Bo vendien, de overheersing gaat altijd van klein en groot, van stad naar platteland. In de steden vindt men in het algemeen het rode element het sterkst vertegen woordigd. Denk aan Amsterdam met 30% communisten. Op het platteland vindt men hier en daar nog het christe lijk beginsel het sterkst vertegenwoor digd. Schakel dius het platteland maar gelijk met de stad en ge bevordert het teloor gaan der christelijke waarden. Voor de regering .zijn alle gemeenten gelijk, waarom dan ook maar niet zoveel mogelijk gemeenten samengevoegd? Op Flakkee weet men er wat van. Krijgt men van hogerhand zijn zin, dan worden sommige gemeenten rauwelings samen- gebimdeld. Wat doet het ertoe dat het plaatselijk karakter verloren gaat? Nu ligt Flakkee nog betrekkelijk in een isolement. Begrijpelflk wordt er naar verlangd, dat straks een brugverbinding met de vaste wal hieraan een einde maakt. De verkeerswegen moeten verbe terd, het is een eis van de tijd. Maar men moet bedenken, dat men zijn tol betalen zal in het steeds meer verliezen van zijn plaatselgke zelfstandigheid. Het is nu ceeda zo, dat burgemees ters klagen, dat zfl in plaats van m£^- straat, ambtenaar zijn geworden, ter uit voering van de bevelen en voorschrif ten die van uit den Haag hun wierden gegeven. Daar heerst Zo langzamerhand de hqgere ambtenaar achter de scher men. Het heet dat deze centralisatie bezui niging zal brengen. Wfl moeben het nog zien. Het tegendeel is te vrezen. Op die weg voortgaa,nde, zullen wij uitkomen bij een ambtenarenstaat, zo niet bij een politiestaat, als de zogenaamde democra tische Partij V. d. Arbeid haar zin krijgt. Al zijn wij ons bevmst, dat de gemeen telijke zelfstandigheid niet dezelfde kan zijn als vijftig jaar geleden, zo zal toch het juiste beginsel aan deze autonomie haar juiste vorm voor "onze tijd moeten geven. Hiervoor dient te worden ge waakt. GKOTE DWAASHEID. Gedurende de Kerstdagen heeft de Ne derlandse Vredes Partij, de roemruchte Communistische Partij Nederland (De Waarheid) te Amsterdam, haar tweede Congres sedert de bevrijding gehouden. Wij zullen de vrede op aarde ver werkelijken was het devies. Paul de Groot zeide: Naar een wereld vrij van vrees en gebrek. Toen wij het verslag lazen, moesten wij denken aan het woord 'der Schrift: „Zij hebben Mijn Woord verworpen, wat wijsheid zouden zij dan hebben." De mensheid is nu bijna zesduizend ja ren bezig, om de verloren paradijs vrede terug te vinden. Nu, nu de gehele wereld in grote ver warring is, de vreselijkste middelen zijn uitgevonden, om de mensheid te ver moorden, zo zelfs, dat men spreekt, dat de wereld zich in haar laatste stadium bevindt, nu zeggen de ÏTederlandse Com munisten Wij zullen de vrede verwerkelijken. Hoe Door het geloof in den Heere Jezus Christus? De Vrede Vorst, waarvan de Engelen gezongen hebben bij Zijn komst in het j?lees „Vrede op aarde?" Néén, niets daarvan. Dat bewijst het Congres. Inplaats van Zijn-geboorte te herden ken, Zijn rechten, wetten en inzettingèn te betrachten en die als het enige hulp middel voor te stellen, verdiepte men zioh in de sterkte, de wijsheid enz. van de dwaze zondige sterveling, die meent het tegen God te kunnen' uithouden. Het is grote dwaasheid, welke op een totale mislukking zal uitlopen. Het zijn voor ons ernstige tekenen, waarop -de Heere Jezus zelve wijst. Dat wij die tekenen mochten verstaan en er door gedreven worden in de bin- nenkameren des harten, om zowel voor ons zelf als voor onfe kinderen, gesterkt te worden in den naderenden strijd, wel- Ite uit deze afval noodwendig komen zal. H. DE KOBTEt De oud-Middelharnisser, de heer H. de Korte, laatst wonende te Nieuwa^al, voor heen te Umuiden is in de ouderdom van 67 jaar en 5 maanden overleden. In zijn leven was de heer de Korte visser van beroep, later heeft hij een Visserijschool opgericht te Umuiden, welke schooi naderhand bij het Nijver heidsonderwijs is ingeschakeld. Kortgeleden heeft de heer de Korte een serie artikelen geschreven in ons blad over de visserq te MiddeUiamis, die de algemene aandacht trokken. Ze ga ven getuigenis van zijn ervarendheid en oudheidkundige kennis. De heer de Korte was sinds jaren in- Welgelukzalig is de mens, die naar Mij hoort, dagelijks wakende aan Mijne poorten, waarnemende de pos ten Mijner deuren. (Spr. 8 34.) Gelijk de dauwdruppels in de morgen, schitteren bij de opkomende zon, zo zijn de Spreuken als diademen bij het Kcht des Qeestes. Helder en klaar komt de Zon der Ge rechtigheid Zich vooral in dit hoofdstuk te openbaren. De opperste Wijsheid doet Zich hier horen in de majesteit Zijner deugden en het welgelukzalige 'hiervan is de levenservaring te mogen wegdragen. Welgelukzalig is de mens die; bijge volg ligt hier' ejen tegenstelling in opge sloten. En deze tegenstelling houdt in dat niet allen die naam van welgeluk zalig kunnen dragen. Het heeft Gode van eeuwigheid be haagd, sommigen te verkiezen tot be houdenis en de anderen in hun schuld te laten liggen. Voor dat van eeuwigheid gekend en tot zaligheid verkozen, bood Hij Zich aan die in de eeuwigheid was, ten allen tijde Vaders vemïaking en Wiens verma^ king ook was met de mensenkinderen. Zo moesten de besluiten baren en de tijd aanbreken voor de eeuwigheidsliefde Zich zou- doen kennen. Immers als de ganse schepping is voleindigd en de Haere God ziet dat aUes wat Hij schiep zeer goed was, ging dit ook in het bij zonder over de metis. Met het beeld Gods is hfl hewelda^ digd. Kennis, gerechtigheid en heiligh^d is hem geschonken en waar'de Heerte in eind^ozé goedheid verbondsgew^jze, 'met de mens handelt, wordt hem beloofd, dal hij in de staat ■yan te kunnen sapn- digen, na volbrachte gehoorzaamheid zal overgaan in de staat van niet meer te kunnen zondigen. Maar dit verbond verbrak de mens mioed- en vry- willig. In die breuk liggen we nu allen. We zijn allen van weigelukzalige, rainp- zalige schepselen geworden en aan de zode des mensen is er nooit meer enige mogelijkheid ova. uit de dieple zich op te halen. Aan de zijde des mensen nu voor eeuwig afgesneden, maar nu de eeuwige CJodsgedachte om schuldigen genade, par don toe te kennen in de van eeuwiglie^ö gegenereerden Zoon des eeu'wigen 'Va ders. Hij, Die dé toorn van het Goddeli^ik recht dragen zou, de natuur van de zon daar zou aannemen, al hun schuld op Zich zou laden en in hun dood zou id- dalen. Nooit uit te denken mysterie. ^- gelen begering om in te zien; aan ver lorenen geopenbaard; „Alzo lief heeft God de wereld gehad"in den Christus en door Dien Bloedbruidegom het volk ka- pitaial verworven, waardoor bij Geestes bediening der levenservaring van kan worden ontvangen, genade voor genade. Voorwaar hier geldt het: ,t heUgeheün wordt aan zijn vrienden, naar Zijn vree verbond geopenbaard. Van dat heiligdom spreekt nu het woord onzer overdenking. ILet op, het staat in het enkelvoud, niet z ij n de mengen, maar is de mens. Het gaat in onze dagen zo massaal, maar de geeste- Igke kerk leert het persoonlijk. (IWordt vervolgd) Begur 1948 Tal van problemen HiuMe aan rustig gezinde arbei dcrs Geen Bassische methoden hier! Dit is dan weer het eerste Kijkvenster dat ■wij in dit nieuwe jaar schrijven. In 1947 heböen wij in deze rubriek tal van problemen aangesneden en gepoogd richt, lijnen aan te geven, wat wij bij leven en welzijn in 1948 ook weer hopen te doen. Aan stof om te schrijven ontbreekt het in deze tijd meestal niet; er zijn zóveel problemen en vraagstukken, zowel bin wen- als buitenlands, ook op maatschap pelijk en kerkelijk gebied, dat er tien tallen kolommen mee kunnen worden ge vuld. Als hel venster nu maar niet be slagen is en wij alles in het juiste licht mogen zien! Daar komt het op aan. Vraagstukken^ zijn er in overvloed. Om even aan te stippen: het finantiële vraagstuk in ons land. Daar staat maa,t- schappelijk gesproken alles mee in ver band. Het Indische vraagstuk, dat te vens een politiek vraagstuk is, voert ons finantieel naar de afgrond. Schemert soms even de hoop, dat het zal worden opgelost, op het andere moment wordt die höop weer de bodem in geslagen. We hebben ook een regering, waarvan we eigenlijk nooit precies weten waar' we aan toe zijn. Nu is het weer liet plan- Marshall, waar van regeringswege de hoop op wordt gevestigd. De bladen pu bliceren met grote koppen, hoe wfl op deze 'Wijze uit de impasse zullen geralcen. Zeker is, dat wij in alle opzichten van valide en een plotselinge ziekte heeft zijn krachten gesloopt, waaraan hij ook is overleden. Wfl betuigen de Weduwe 052e oprech te deelneming met dit voor hstar zo 2}ware verlies. andere landen afhankelijk zijn. Trouwens geen enkele Staat kan een apart huis houdelijk bewind voeren. De Amerikaanse hulp aan Europa om vat zestien landen, die op het aanbod van Marshall ingaan en zeer binnenkort zullen bijeenkomen. De communisten be schuldigen Amerika, dat deze hulp ver momd imperialisme, zelfs interventie be tekent! We hebben allen met elkaar te maken, en wanneer het in een of ander land „mis" gaat, ondervinden we daar de kwade invloeden van. Neem eens, 'vvanneer de communisti sche actie waarbij zowat alles staakte, - in Frankrijk had geslaagd, U had eena gezien, welk een geweldige invloed dat Op andere landen zou gehad hebben! Na Frankrijk was 'Engeland-aan de beurt. Engeland heeft ook met een geweldige crisis te maken, maar men regegrt daar met een meer straffe hand. Daar kan Nederland nog wel een voorbeeld aan nemen! Zie maar! hoe ze daar een wets.- ontwerp hebben geniaakt, dat alle niets- nutters, die nooit werken (en daar zijn zwarthandelaars ook bij!) verplicht zijn zich te melden! M^ waarschuwt daar ook de arbeiders, dat het communisme, geen kans krijgt! Gelukkig zijn er in oiïS land nog rustig-gezinde arbeiders, arbei ders met ruggegraat, die in stilte werken om elke staking te breken. Zulken wil ik Jiier bij de aanvang van dit nieuwe jaar hulde brengen. Ik 'wil iedere arbeider in ons land, .waar hij ooit woont en werkt opwekken, om op conu miunistische wanorde bedacht te zijn en wat er ook gebeure, op zijn post te blij ven. Geen Russische methoden hier, géén chaos, géén slavernij in Nederland! Zitten We nu aan de grond en worden er van ons veel offers gevraagd, vfaiv neer we daaraan voet geven, is het men selijkerwijs geheel verloren. Laten we daarom deze nieu'we vijand dapper tege moet treden én zoveel in ons mensel^ke vermogen is," ons niet door hjem in "de ellende laten storten. WAAJKNEMEIB.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1948 | | pagina 1