EILANDEN-NIEUWS
nk
Flakkee in de
Prov. Staten
DE NIEUWE BONNEN
gemeenteraad Wliddelharnis
2e blad
Zaterdag 10 Januari 1948
No. 1685
n.
riek
azijn
lis
m.
Tel.
Uit de artikelen van vorige nummers
van ons blad is reeds gebleken dat ver
schillende Flakkeese aangelegenheden in
het schriftelijk overleg tussen Statenle
den en het College van Gedeputeerde
Staten viraren betrokken.
Bij de openbare beraadslagingen na^
men de Flakkeese Statenleden de gele
genheid te baat op verschillende vraag
stukken nader in te gaan.
Eerste spreker was de Heer Van der
Brugge (A.R.]t
Deze begon met zijn algemene waar
dering uit te spreken voor het gevoerde
wegenbeleid in het algemeen en voor de
voortvarende wijze, waarop het College
de wegen naar Galatheese sluis en Dirks-
land-Herkingen heeft overgenomen in
het bijzonder. Hij herinnerde aan de dis
cussies het vorig jaar in de Staten ge
houden over de noodzakelijkheid van een
brugverbinding. Nu het rapport nog niet
gereed is drong hij op spoed aan.
Intussen rijst de vraag, kan de huidi
ge toestand blijven bestaan tot de brug
gereed is. Het aantal overgezette auto's
bedroeg in 1935 2353; in 1939 92T8 in
1946 19.716, terwijl dit aantal in 1947 op
33.000 gesteld kan worden. Dit betekent
in verhouding tot 1939 een stijging met
360% en met 1946 van 160%.
Dit betreft alleen het veer Middelhar-
nls-Hellevoetsluis, terwijl de andere ve
ren eveneens een aanmerkelijke stijging
te zien geven?
Bij déze cijfers mag niet vergeten wor
den, dat de lange Wachttijden het ver
keer remmend beïnvloeden. De omvang
van het verkeer wordt bepaald door de
veercapaciteit en niet omgekeerd.
'Mede aan de hand van de gehouden
enquête door de Flakkeese Gemeenschap
wijst spreker op het enorme aantal ver
loren uren. Dit aantal wordt geschat op
41.000 of 863 normale werkweken.
Aangenomen, dat het nog vijf jaren
duurt eer de brug gereed is, dan zullen
nu reeds verbeteringen tot stand moeten
komen.
iSpr. stelt de vraag of Ged. St. alle
Invloed mist om betere verkeerstoestan-
den te scheppen. De Provinciale is toch
belangrijk geïnteresseerd bij de R.T.M.
Is de renteloze lening verleend zonder
enige zeggenschap in het bedrijf te
eisen
Hoewel spr. de R.T.M, niet alle dank
wil onthouden voor hetgeen na de oorlog
is gepresteerd, vraagt hij toch of door de
verleende concessie Flakkee volledig af
hankelijk is van de R.T.M.
Reeds het vorig jaar moest worden
afgewacht het rapport de Verkeers-com-
missie Zuid-Hollsmdse eUanden. De loca-
liteit heeft tegen dit rapport ernstige be
zwaren. Thans wordt weder een nieuwe
commissie in uitzicht gesteld.
Spr. vraagt of het College enig pers
pectief kan bieden om de verkeersmoei
lijkheden op te lossen of te verminderen.
Een brugverbinding brengt de verdere
noodzakelijke ontsluiting van het eiland,
doch de oplossing der bestaande moeilijk
heden kan geen uitstel gedogen.
De Heer van der Brugge voerde voorts
een pleidooi voor een provinciale bijdra
ge in de kosten van instandhouding van
de haven Galatheese-sluis. Deze haven is
van meer dan locale betekenis. Staakt
de fa. van der 'Schuyt het baggeren, dan
wordt het tijhaven, waardoor een gere
gelde verbinding ontbreken gaat.
Het is goed, dat een Commissie de ver-
keersprobleimen bekijkt maar alles mag
en kan niet blijven liggen tot de brugcom-
missie met haar werk gereed is. Het
verkeer met Brabant is blijvend. Spr.
Wenst te worden ingelicht welke ver
plichtingen de localiteit niet is nageko
men in verband het een in die richting
gemaakte opmerking van het college.
Hierna was het woord aan de Heer
Van "Rossum (S.G.P.)
Deze merkte op dat gedurende zijn
Statenlidmaatschap telkenjare de slech
te verbinding van Goeree en Overflak-
kee met de vaste wal ter sprake is geko
men, zonder dat vooruitgang is te be
speuren, hoewel G.S. overtuigd zijn, dat
verandering dringend nodig is.
Verbetering is niet alleen van belang
voor de eilandbewoners, maar ook voor
de steden. Flakkee heeft met Gods hulp
zich hersteld, maar de producten moeten
ook weg kunnen. Spr. noemt daarvan
verschillende voorbeelden. Het bieten
blad vormde voor de weidestreken een
zeer belangrijk veevoedsel. Spr. wijst
vervolgens op de schade aan auto's bij
het overzetten aangebracht. Niet alleen
het bietenblad, doch ook de witlofwor-
tels kunnen het best per auto vervoerd
worden.' Spr. is er van overtuigd, dat
G.S. een open oor voor het eiland heb
ben en hoopt dat ze oplossing kunnen
vinden.
Vervolgens voert de Heer van Rossum
het pleit voor de haven Galatheesesluis,
De localiteit heeft deze dienst in het le
ven geroepen. Zij is van goede wil en
heeft de hulp van Rijk en Provincie no
dig. Tenslotte klaagt spr. zeer over de
afname van het comfort der R.T.M. De
vertrektijden kloppen zelden op de dienst
regeling, terwijl dikwijls de wagons on
verwarmd en onverlicht zijn.
Het geheel overziende concludeert spr.
dat de eilandbewoners veel betalen voor
overtocht, veel tijd moeten verliezen en
aan de minst bescheiden eisen van het
verkeer niet wordt voldaan.
Daarna voerde de Heer van Dijk
(Arb.) als derde spreker het woord. Hij
merkte op, dat de stagnatie zeer is toe
genomen, hoewel het personeel zijn uiter
ste best doet dit te voorkomen. Hij on
dersteunt de betogen der voorgaande
sprekers en verzoekt een onderzoek naar
de verkeerstoestanden en tijdelijke maat
regelen totdat de brugverbinding een
feit is. Spr. wees op de ongevallen die
gebeurd zijn en las het telegram der
Flakkeese burgemeesters voor, waarin
melding werd gemaakt van het overlij
den van een huisvader door nalatigheid
der R.T.M.
Namens het College van GedeputeerSe
Staten sprak Mr. Bölsius.
Deze verzekerde nogeens de grote be
langstelling die het College voor de nij
vere Flakkeese bevolking heeft en de
bereidheid om daadwerkelijk Flakkee te
helpen. Hij wees op de instelling der
brugcommissie en de instelling op kor
ten termijn van een nieuwe commissie,
die het verkeer op de eilanden en van
de eilanden onderling in studie zal ne
men. Echter kan deze commissie in een_
half jaar niet gereed zijn. De Provincie
heeft geen enkele zeggenschap in de R.
T.M. De renteloze geldlening is zonder'
voorwaarden inzake zeggenschap in het
bedrijf verleend. De concessie is een
Rijksconcessie. Eerst in 1959 zal de R.
T.M. tot aflossing jjnoeten overgaan. Op
het ogenblik zijn we machteloos. Met be
langstelling zal het rapport der Ver-
keerscommissie worden afgewacht en
daarna kunnen we samenspreken. Het
Rapport der Verkeerscommissie K. van
Koophandel is nog niet bestudeerd. Over
wogen zal worden met de Ned. Spoorwe
gen overleg te plegen. Tot nog toe had
dit overleg niet plaats.
De localiteit zal precies moeten zeg
gen wat ze wil.
Ten aanzien van de haven Galatheese
sluis merkte spr. op, dat de toestand
daar zeer verouderd is. De Provinciale
Waterstaat zal opdracht gegeven wor
den na te gaan op welke wijze-hulp zal
worden geboden. Niets zal aangenamer
zijn het dan mooie eilknd en zijn bevol
king te helpen.
Bij de replieken zeide de Heer Van
der Brugge dank voor de gedane toezeg
gingen. De opgave aan de localiteit om
concrete plEuinen voor te leggen is moei
lijk en te zwaar. De provincie beschikt
over een goed geoutilleerde dienst. Laat
de technische dienst in samenwerking
met de localiteit een oplossing tot stand
brengen, waardoor de bestaande onhoud
bare toestand niet nog enkele jaren blijft
bestendigd.
voor het tqdvak van 11 t.m. 24 Januari 1948.
Elk der volgende bonnen geeft recht
op het kopen van:
BONKAAKTEN KA, KB, KC 713
113 Algemeen 750 gram suiker, bo-
terhamstrooisel enz.
of 1500 gram jam, stroop enz.
of 750 gram versnaperingen
112 Algemeen 250 gram waspoeder
109 Alggemeen 1 ei
110 Algemeen 1600 gram brood (gel-
dig t.m. 17 Jan. a.s.)
111 Algemeen 400 gram brood of 1
rantsoen gebak
geldig t.m. 7 Febr. a.s.)
105 Beserve 800 gram brood (geldig
t.m. 17 Jan. a.s.)
108 Reserve 400 gram brood (geldig
t.m. 17 Jan. a.s.)
115 Algemeen 500 gram sinaasappe
len (vóórinle veringsbon.)
BONKAAKTEN KD, KE 713
613, 614 Algemeen 250 gram suiker,
boterhamstrooisel enz.
of 500 gram jam, stroop enz.
of 250 gram versnaperingen.
613 Algemeen 500 gram waspoeder
609 Algemeen 1 ei
610 Algeimeen 400 gram brood (gel
dig t.mj 17 Jan. a.s.)
611 Algemeen 400 gram brood of 1
rantso^en gebak.
(geldig t.m. 17 Febr. a.s.)
604 Keserve 400 gram brood (geldig
t.m. 17 Jan. a.s.);
608 Keserve 500 gram brood of zelf-
irijzendbakmeel of kindermeel of
kinderbiscuits
615 Algemeen 500 gram sinaasappe
len (vóórinle veringsbon)
BONKAAKTEN MA, MB, MC, MD,
MH 801 (Bijz. arbeid, a.s. moeders
en zieken)
1035 Suiker 250 gram suiker, boter
hamstrooisel enz.
of 500 gram jam, stroop enz.
of 250 gram versnaperingen
TABAK- EN VERSNAPERINGEN-
KAARTEN QA, QB, QO 711
W—01, V02 Tabak 1 rantsoen ciga-
retten of kerftabak
V03 Tabak 2 rantsoenen cigaret-
ten of kerftabak
V01 Versnaperingen 200 gram ver-
Bnaperingen
lof 200 gram suiker, boterham
strooisel lenz.
of 400 gram jam, stroop enz.
V03 Versnaperingen 100 gram ver
snaperingen
of 100 gram suiker, boterham
strooisel enz.
of 200 gram jam, stroop enz.
Tabak 4i^Reserve 50 gram scheer
zeep of 100 gram scheercrême of
400 gram snelscheercrême
Bovengenoemde bonnen kunnen
reeds op Vrijdag 9 Januari worden
gebruikt. De bonnen 115 en 615 Al
gemeen voor sinaasappelen moeten
uiterlijk op 17 Januari a.s. bij eten
handelaar in groenten en/of fruit
worden ingeleverd. De bon voor
scheerzeep blijft voorlopig geldig.
Een rantsoen gebak bedraagt: on
geveer: 280 gram beschuit (2 hele
rollen), of 300 gram biscuits, onge
vulde wafels, craeckers, matzes,
toast, of 400 gram speculaas, koekjes
of 560 gram ontbijtkoek, taai-taai,
Amsterdamse korstjes of 600 gram
stroopwafels of een .hoeveelheid ge
bak, waarin 280 .gram bloem en/of
zetmeel is verwerkt, met uitzondering
van poffertjes, verse- Hollandse en
Parijse wafels en oliebollen.
Men doet verstandig door boven.,
staande opgave uit teknippen en te
bewaren.
Niet aangewezen zijn en vernietigd
kunnen worden de bonnlen 049, 051,
549, 551, 554 Algemeen, 04O, 041,
042, 048, 547, 548, 070, 071, 072, 077,
576, 577 Reserve, 032, 033, 533, 062,
063, 563 Melk.
.j
(VERVOLG)
De heer Koppelaar
zeide met het beleid van B. en W. in
grote trekken accoord te kunnen gaan.
Hij sloot zich aan bij de waardering, die
dhr. v. d. Brugge had geuit voor het vele
werk door het Dag. Betstuur verricht.
Wat de financiën betreft, zei spr,, dat
B. en W. gezegd hebben soberheid te
zullen betrachten, omdat een zuinig be
heer noodzaak is. Spr. meende dat die
goberheid niet moet worden gezocht in
kleine bedragen, die vooral de minst
draagkrachtigen treffen, doch op die
posten moet worden bezuinigd, waardoor
het geheel niet wordt geschaad. Tegen
het heffen van nieuwe belastingen had
spr. overwegende bezwaren, tenzij men
van de absolute noodzaak overtuigd is.
Wat de Volkshuisvesting betreft, zei
spr., kan er van nood gesproken wor
den. Laten B. én W. op het punt van in-
k,7artiering dat noodgeval niet even
los? Weliswaar lenen de meeste wonin
gen zich niet voor samenwoning en ont
staat er een scherpe verhouding tussen
de bewoners, doch een jaar geleden wais
er verwachting, dat er toch stappen ge
daan zouden worden voor het vorderen
van woonruimte. Spr. had de indruk, dat
de noodtoestand niet genoeg in het
oog wordt gehouden. Spr. vroeg B.
en W. met de woningcommissie dit punt
nauwkeurig te bezien. In verband met
de opmerking van dhr. Boomsma vroeg
spr. of er niet een systeem noodwoning
aanwezig is om de nood te lenigen.
Door de verkeersomlegging zijn er
meerdere verkeerssluizen bijgekomen.
Spr. gaf in overweging te bezien of de
financiën het toelaten daarin verbetering
te brengen. Ook wees hij op het gevaar
lijke punt bij de sluis op de ikaai, welk
obstakel juist voor het Prinselijk be
zoek was weggenomen. Waarom is daar
in niet eerder voorzien Dat de Westdijk
voor wagenvervoer wordt opengesteld
zal dankbaar worden aanvaard, zei spr.
Hij vroeg of het niet mogelijk was de
Nieuwstraat voor rijwielverkeer in beide
richtingen open te stellen en de West-
dijk 's Zaterdagsmidda,gs voor fietsen
te sluiten.
Wat de uitbreiding der industrie be
treft zag spr. in het verkeersobstakel
een der grootste belemmeringen. Hij be
sprak de weinige service die de tram
biedt en informeerde naar de mogelijk
heid de vroegdienisten meer te doen aan
sluiten op het treinverkeer naar het N., O,
en Zuiden des lands. Verder wees spr*
er op, dat de nutsbedrijven er op moeten
letten de industrie te steunen en niet te
bemoeilijken. De gasfabriek werkt mee,
doch de Emgo bezorgt moeilijkheden.
Tenslotte vroeg spr. aandacht voor het
emmerstelsel op de Vluchtheuvel. Al ojx-
ze arbeid en pogingen, zei spr. zijn af
hankelijk van de hiulp en zegen God».
De Overheid is Gods dienaresse. Met het
dienen en onderhouden van Gods gebo
den is alleen de bevolking gediend. Spr.
hoopte dat B. en W. Gods Woord pri
mair zuUen stellen en alles aan dat
Wioord ondergeschikt maken.
De Voorzitter antwoordt
De sprekers beantwoordende, zei de
Voorz., dat getracht wordt met alle mid
delen - hoewel die beperkt zijn - het pro-
bleemi Volkshuisvesting, op te lossen. Do
Woningbouvvvereniging, die nu een
open vereiniging geworden is, heeft tot
nu toe gedaan wat er te doen was. Door
materiaal-schaarste staat de bouw stop.
Twee personen uit de gemeenteraad zul
len in de woningbouwvereen. zitting ne
men. Wat noodwoningen betreft, zei spr,
heeft het Departement ons in de steek
gelaten. De noodwoningen die gebouwd
zijn, voldoen niet en ir. Kiers heeft af
geraden deze alsnog te bouwen. De op
ruiming van het emmerstelsel heeft de
aandacht, dit moet verdwijnen! Inzake
de woningvordering merkte spr. op, dat
dit ook samenhangt met de kiub. inhoud
der woningen en de samenstelling der
gezinnen. Geval voor geval moet bezien
worden. In brede zin zal inkwartiering
Zie voor vervolg pag. 2 Ie kolom