EILANDEN-NIEUWS nk Flakkee in de Prov. Staten DE NIEUWE BONNEN gemeenteraad Wliddelharnis 2e blad Zaterdag 10 Januari 1948 No. 1685 n. riek azijn lis m. Tel. Uit de artikelen van vorige nummers van ons blad is reeds gebleken dat ver schillende Flakkeese aangelegenheden in het schriftelijk overleg tussen Statenle den en het College van Gedeputeerde Staten viraren betrokken. Bij de openbare beraadslagingen na^ men de Flakkeese Statenleden de gele genheid te baat op verschillende vraag stukken nader in te gaan. Eerste spreker was de Heer Van der Brugge (A.R.]t Deze begon met zijn algemene waar dering uit te spreken voor het gevoerde wegenbeleid in het algemeen en voor de voortvarende wijze, waarop het College de wegen naar Galatheese sluis en Dirks- land-Herkingen heeft overgenomen in het bijzonder. Hij herinnerde aan de dis cussies het vorig jaar in de Staten ge houden over de noodzakelijkheid van een brugverbinding. Nu het rapport nog niet gereed is drong hij op spoed aan. Intussen rijst de vraag, kan de huidi ge toestand blijven bestaan tot de brug gereed is. Het aantal overgezette auto's bedroeg in 1935 2353; in 1939 92T8 in 1946 19.716, terwijl dit aantal in 1947 op 33.000 gesteld kan worden. Dit betekent in verhouding tot 1939 een stijging met 360% en met 1946 van 160%. Dit betreft alleen het veer Middelhar- nls-Hellevoetsluis, terwijl de andere ve ren eveneens een aanmerkelijke stijging te zien geven? Bij déze cijfers mag niet vergeten wor den, dat de lange Wachttijden het ver keer remmend beïnvloeden. De omvang van het verkeer wordt bepaald door de veercapaciteit en niet omgekeerd. 'Mede aan de hand van de gehouden enquête door de Flakkeese Gemeenschap wijst spreker op het enorme aantal ver loren uren. Dit aantal wordt geschat op 41.000 of 863 normale werkweken. Aangenomen, dat het nog vijf jaren duurt eer de brug gereed is, dan zullen nu reeds verbeteringen tot stand moeten komen. iSpr. stelt de vraag of Ged. St. alle Invloed mist om betere verkeerstoestan- den te scheppen. De Provinciale is toch belangrijk geïnteresseerd bij de R.T.M. Is de renteloze lening verleend zonder enige zeggenschap in het bedrijf te eisen Hoewel spr. de R.T.M, niet alle dank wil onthouden voor hetgeen na de oorlog is gepresteerd, vraagt hij toch of door de verleende concessie Flakkee volledig af hankelijk is van de R.T.M. Reeds het vorig jaar moest worden afgewacht het rapport de Verkeers-com- missie Zuid-Hollsmdse eUanden. De loca- liteit heeft tegen dit rapport ernstige be zwaren. Thans wordt weder een nieuwe commissie in uitzicht gesteld. Spr. vraagt of het College enig pers pectief kan bieden om de verkeersmoei lijkheden op te lossen of te verminderen. Een brugverbinding brengt de verdere noodzakelijke ontsluiting van het eiland, doch de oplossing der bestaande moeilijk heden kan geen uitstel gedogen. De Heer van der Brugge voerde voorts een pleidooi voor een provinciale bijdra ge in de kosten van instandhouding van de haven Galatheese-sluis. Deze haven is van meer dan locale betekenis. Staakt de fa. van der 'Schuyt het baggeren, dan wordt het tijhaven, waardoor een gere gelde verbinding ontbreken gaat. Het is goed, dat een Commissie de ver- keersprobleimen bekijkt maar alles mag en kan niet blijven liggen tot de brugcom- missie met haar werk gereed is. Het verkeer met Brabant is blijvend. Spr. Wenst te worden ingelicht welke ver plichtingen de localiteit niet is nageko men in verband het een in die richting gemaakte opmerking van het college. Hierna was het woord aan de Heer Van "Rossum (S.G.P.) Deze merkte op dat gedurende zijn Statenlidmaatschap telkenjare de slech te verbinding van Goeree en Overflak- kee met de vaste wal ter sprake is geko men, zonder dat vooruitgang is te be speuren, hoewel G.S. overtuigd zijn, dat verandering dringend nodig is. Verbetering is niet alleen van belang voor de eilandbewoners, maar ook voor de steden. Flakkee heeft met Gods hulp zich hersteld, maar de producten moeten ook weg kunnen. Spr. noemt daarvan verschillende voorbeelden. Het bieten blad vormde voor de weidestreken een zeer belangrijk veevoedsel. Spr. wijst vervolgens op de schade aan auto's bij het overzetten aangebracht. Niet alleen het bietenblad, doch ook de witlofwor- tels kunnen het best per auto vervoerd worden.' Spr. is er van overtuigd, dat G.S. een open oor voor het eiland heb ben en hoopt dat ze oplossing kunnen vinden. Vervolgens voert de Heer van Rossum het pleit voor de haven Galatheesesluis, De localiteit heeft deze dienst in het le ven geroepen. Zij is van goede wil en heeft de hulp van Rijk en Provincie no dig. Tenslotte klaagt spr. zeer over de afname van het comfort der R.T.M. De vertrektijden kloppen zelden op de dienst regeling, terwijl dikwijls de wagons on verwarmd en onverlicht zijn. Het geheel overziende concludeert spr. dat de eilandbewoners veel betalen voor overtocht, veel tijd moeten verliezen en aan de minst bescheiden eisen van het verkeer niet wordt voldaan. Daarna voerde de Heer van Dijk (Arb.) als derde spreker het woord. Hij merkte op, dat de stagnatie zeer is toe genomen, hoewel het personeel zijn uiter ste best doet dit te voorkomen. Hij on dersteunt de betogen der voorgaande sprekers en verzoekt een onderzoek naar de verkeerstoestanden en tijdelijke maat regelen totdat de brugverbinding een feit is. Spr. wees op de ongevallen die gebeurd zijn en las het telegram der Flakkeese burgemeesters voor, waarin melding werd gemaakt van het overlij den van een huisvader door nalatigheid der R.T.M. Namens het College van GedeputeerSe Staten sprak Mr. Bölsius. Deze verzekerde nogeens de grote be langstelling die het College voor de nij vere Flakkeese bevolking heeft en de bereidheid om daadwerkelijk Flakkee te helpen. Hij wees op de instelling der brugcommissie en de instelling op kor ten termijn van een nieuwe commissie, die het verkeer op de eilanden en van de eilanden onderling in studie zal ne men. Echter kan deze commissie in een_ half jaar niet gereed zijn. De Provincie heeft geen enkele zeggenschap in de R. T.M. De renteloze geldlening is zonder' voorwaarden inzake zeggenschap in het bedrijf verleend. De concessie is een Rijksconcessie. Eerst in 1959 zal de R. T.M. tot aflossing jjnoeten overgaan. Op het ogenblik zijn we machteloos. Met be langstelling zal het rapport der Ver- keerscommissie worden afgewacht en daarna kunnen we samenspreken. Het Rapport der Verkeerscommissie K. van Koophandel is nog niet bestudeerd. Over wogen zal worden met de Ned. Spoorwe gen overleg te plegen. Tot nog toe had dit overleg niet plaats. De localiteit zal precies moeten zeg gen wat ze wil. Ten aanzien van de haven Galatheese sluis merkte spr. op, dat de toestand daar zeer verouderd is. De Provinciale Waterstaat zal opdracht gegeven wor den na te gaan op welke wijze-hulp zal worden geboden. Niets zal aangenamer zijn het dan mooie eilknd en zijn bevol king te helpen. Bij de replieken zeide de Heer Van der Brugge dank voor de gedane toezeg gingen. De opgave aan de localiteit om concrete plEuinen voor te leggen is moei lijk en te zwaar. De provincie beschikt over een goed geoutilleerde dienst. Laat de technische dienst in samenwerking met de localiteit een oplossing tot stand brengen, waardoor de bestaande onhoud bare toestand niet nog enkele jaren blijft bestendigd. voor het tqdvak van 11 t.m. 24 Januari 1948. Elk der volgende bonnen geeft recht op het kopen van: BONKAAKTEN KA, KB, KC 713 113 Algemeen 750 gram suiker, bo- terhamstrooisel enz. of 1500 gram jam, stroop enz. of 750 gram versnaperingen 112 Algemeen 250 gram waspoeder 109 Alggemeen 1 ei 110 Algemeen 1600 gram brood (gel- dig t.m. 17 Jan. a.s.) 111 Algemeen 400 gram brood of 1 rantsoen gebak geldig t.m. 7 Febr. a.s.) 105 Beserve 800 gram brood (geldig t.m. 17 Jan. a.s.) 108 Reserve 400 gram brood (geldig t.m. 17 Jan. a.s.) 115 Algemeen 500 gram sinaasappe len (vóórinle veringsbon.) BONKAAKTEN KD, KE 713 613, 614 Algemeen 250 gram suiker, boterhamstrooisel enz. of 500 gram jam, stroop enz. of 250 gram versnaperingen. 613 Algemeen 500 gram waspoeder 609 Algemeen 1 ei 610 Algeimeen 400 gram brood (gel dig t.mj 17 Jan. a.s.) 611 Algemeen 400 gram brood of 1 rantso^en gebak. (geldig t.m. 17 Febr. a.s.) 604 Keserve 400 gram brood (geldig t.m. 17 Jan. a.s.); 608 Keserve 500 gram brood of zelf- irijzendbakmeel of kindermeel of kinderbiscuits 615 Algemeen 500 gram sinaasappe len (vóórinle veringsbon) BONKAAKTEN MA, MB, MC, MD, MH 801 (Bijz. arbeid, a.s. moeders en zieken) 1035 Suiker 250 gram suiker, boter hamstrooisel enz. of 500 gram jam, stroop enz. of 250 gram versnaperingen TABAK- EN VERSNAPERINGEN- KAARTEN QA, QB, QO 711 W—01, V02 Tabak 1 rantsoen ciga- retten of kerftabak V03 Tabak 2 rantsoenen cigaret- ten of kerftabak V01 Versnaperingen 200 gram ver- Bnaperingen lof 200 gram suiker, boterham strooisel lenz. of 400 gram jam, stroop enz. V03 Versnaperingen 100 gram ver snaperingen of 100 gram suiker, boterham strooisel enz. of 200 gram jam, stroop enz. Tabak 4i^Reserve 50 gram scheer zeep of 100 gram scheercrême of 400 gram snelscheercrême Bovengenoemde bonnen kunnen reeds op Vrijdag 9 Januari worden gebruikt. De bonnen 115 en 615 Al gemeen voor sinaasappelen moeten uiterlijk op 17 Januari a.s. bij eten handelaar in groenten en/of fruit worden ingeleverd. De bon voor scheerzeep blijft voorlopig geldig. Een rantsoen gebak bedraagt: on geveer: 280 gram beschuit (2 hele rollen), of 300 gram biscuits, onge vulde wafels, craeckers, matzes, toast, of 400 gram speculaas, koekjes of 560 gram ontbijtkoek, taai-taai, Amsterdamse korstjes of 600 gram stroopwafels of een .hoeveelheid ge bak, waarin 280 .gram bloem en/of zetmeel is verwerkt, met uitzondering van poffertjes, verse- Hollandse en Parijse wafels en oliebollen. Men doet verstandig door boven., staande opgave uit teknippen en te bewaren. Niet aangewezen zijn en vernietigd kunnen worden de bonnlen 049, 051, 549, 551, 554 Algemeen, 04O, 041, 042, 048, 547, 548, 070, 071, 072, 077, 576, 577 Reserve, 032, 033, 533, 062, 063, 563 Melk. .j (VERVOLG) De heer Koppelaar zeide met het beleid van B. en W. in grote trekken accoord te kunnen gaan. Hij sloot zich aan bij de waardering, die dhr. v. d. Brugge had geuit voor het vele werk door het Dag. Betstuur verricht. Wat de financiën betreft, zei spr,, dat B. en W. gezegd hebben soberheid te zullen betrachten, omdat een zuinig be heer noodzaak is. Spr. meende dat die goberheid niet moet worden gezocht in kleine bedragen, die vooral de minst draagkrachtigen treffen, doch op die posten moet worden bezuinigd, waardoor het geheel niet wordt geschaad. Tegen het heffen van nieuwe belastingen had spr. overwegende bezwaren, tenzij men van de absolute noodzaak overtuigd is. Wat de Volkshuisvesting betreft, zei spr., kan er van nood gesproken wor den. Laten B. én W. op het punt van in- k,7artiering dat noodgeval niet even los? Weliswaar lenen de meeste wonin gen zich niet voor samenwoning en ont staat er een scherpe verhouding tussen de bewoners, doch een jaar geleden wais er verwachting, dat er toch stappen ge daan zouden worden voor het vorderen van woonruimte. Spr. had de indruk, dat de noodtoestand niet genoeg in het oog wordt gehouden. Spr. vroeg B. en W. met de woningcommissie dit punt nauwkeurig te bezien. In verband met de opmerking van dhr. Boomsma vroeg spr. of er niet een systeem noodwoning aanwezig is om de nood te lenigen. Door de verkeersomlegging zijn er meerdere verkeerssluizen bijgekomen. Spr. gaf in overweging te bezien of de financiën het toelaten daarin verbetering te brengen. Ook wees hij op het gevaar lijke punt bij de sluis op de ikaai, welk obstakel juist voor het Prinselijk be zoek was weggenomen. Waarom is daar in niet eerder voorzien Dat de Westdijk voor wagenvervoer wordt opengesteld zal dankbaar worden aanvaard, zei spr. Hij vroeg of het niet mogelijk was de Nieuwstraat voor rijwielverkeer in beide richtingen open te stellen en de West- dijk 's Zaterdagsmidda,gs voor fietsen te sluiten. Wat de uitbreiding der industrie be treft zag spr. in het verkeersobstakel een der grootste belemmeringen. Hij be sprak de weinige service die de tram biedt en informeerde naar de mogelijk heid de vroegdienisten meer te doen aan sluiten op het treinverkeer naar het N., O, en Zuiden des lands. Verder wees spr* er op, dat de nutsbedrijven er op moeten letten de industrie te steunen en niet te bemoeilijken. De gasfabriek werkt mee, doch de Emgo bezorgt moeilijkheden. Tenslotte vroeg spr. aandacht voor het emmerstelsel op de Vluchtheuvel. Al ojx- ze arbeid en pogingen, zei spr. zijn af hankelijk van de hiulp en zegen God». De Overheid is Gods dienaresse. Met het dienen en onderhouden van Gods gebo den is alleen de bevolking gediend. Spr. hoopte dat B. en W. Gods Woord pri mair zuUen stellen en alles aan dat Wioord ondergeschikt maken. De Voorzitter antwoordt De sprekers beantwoordende, zei de Voorz., dat getracht wordt met alle mid delen - hoewel die beperkt zijn - het pro- bleemi Volkshuisvesting, op te lossen. Do Woningbouvvvereniging, die nu een open vereiniging geworden is, heeft tot nu toe gedaan wat er te doen was. Door materiaal-schaarste staat de bouw stop. Twee personen uit de gemeenteraad zul len in de woningbouwvereen. zitting ne men. Wat noodwoningen betreft, zei spr, heeft het Departement ons in de steek gelaten. De noodwoningen die gebouwd zijn, voldoen niet en ir. Kiers heeft af geraden deze alsnog te bouwen. De op ruiming van het emmerstelsel heeft de aandacht, dit moet verdwijnen! Inzake de woningvordering merkte spr. op, dat dit ook samenhangt met de kiub. inhoud der woningen en de samenstelling der gezinnen. Geval voor geval moet bezien worden. In brede zin zal inkwartiering Zie voor vervolg pag. 2 Ie kolom

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1948 | | pagina 13