POLITIEKE STAKINGEN Buitenland MEDITATIE DE WARE BLIJDSCHAP eiiahdeh-iiieuws Bureau: Prins Hendrikstraat 122 c lüddelhamis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Ttelefoon Druhakerfl 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor Je ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHÈ EILANDEN ZATERDAG 13 DECEMBER 1947 20eJAARGANG No. 1679 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal Advertentieprijs 12 et. p. nülUmeter Bij contract speciaal tari^. staken is gezamenlijk het werk neer leggen. Het doel is verbeteringen te ver krijgen; gunstiger voorwaarden voor de arbeidsprestaties. Te laten voelen: wij hebben recht daarop. Gij, die ons die be tere voorwaarden onthoudt, die ons niet beloont naar werken, moet het weten, dat ge het zonder onze arbeid niet stel len kunt. Dat laten wtj voelen als wij weigeren voort te gaan met werken op deze voorwaarden. Het stakingswapen is een gevaarlijk wapen. Wij moeten meer en meer tot de overtuiging komen, dat heel de mensen maatschappij een samenhangend geheel is; dat we elkaar niet missen kunnen. Dat, wat wij doen, niet enkel en uitslui- tend voor onszelf is. Als ieder op zijn plaats in het maatschappelijk bestel weigert mede te werken, loopt alles vast, onverschillig, of degenen, die zo doen een leidende of een meer ondergeschikte po sitie innemen. Als iedere groep haar on misbaarheid wil laten gevoelen door te gaan staken, wordt het een chaos. Zulke groepen behoeven niet groot te zijn. Als alleen het personeel van een electrische centrale staakt, zit alles in het donker. De fabrieken kunnen niet draaien en al lerlei werk is lamgelegd. Als alleen de bakkers staken, loopt de broodvoorzie ning totaal vast en ontstaat er groot ongemak. Oorspronkelijk hield een staking recht streeks verband met de arbeidsvoor- TVaarden en de lonen. Om maar eens, een uiterste te noemen: Als een patroon zijn arbeiders in het geheel geen loon meer. wenste te betalen, zouden ze zeggen: Waarom zou ik dan werken? Ik heb er de plicht niet meer toe. Men legt.geza menlijk het werk neer en staakt om pp te kunnen roeien tegen het machtsmis bruik van de werkgevers. Maar, met in eigen hand nemen van liet recht, ont staat evenzeer het gevaar van machts misbruik bij de arbeiders. Staken moet daarom veroordeeld worden. De werkge vers schieten tekort in hun plicht, als zij den arbeiders hun gerechte loon onthou den; de arbeiders schieten tekort in hun plicht, als zij staken. De verhoudingen tussen werkgevers en werknemers beho ren op redelijkheid te zijn gegrond. Machtsmisbruik is het evenzeer ais de werkgevers door uitsluiting trachten af te dwingen, wat onredelijk is. Het een zowel als het ander is de vrucht van- het verlaten van de bodem van Gods Woord. De wet der naastenliefde moet ons de weg wijzen brj het bepalen van de billijke verhoudingen. Staken is machtsmisbruik. Dit machts misbruik strekt zich veel verder uit dan de oorspronkelijke, doelstelling: betere lonen en arbeidsvoorwaarden. Men kan ook andere dingen wensen, en om deze wensen kracht bfl te zetten) gaat men staken. Dat is de „directe actie"; de po litieke staking. Dat is natuurlijk in nog volstrekter zin revolutionnair. De verhoudingen op politiek gebied hebben deze politieke stakingen in de hand gewerkt. Zo langzamerhand heeft de overheidsbemoeiing zich steeds verder uitgebreid. De verwezenlijking van de gedachte der gelelde economie is, dat de overheid alles moet rege len. Niet slechts het recht handhaven, maar alles op maatschappelijk gebied regelen, dus ook de lonen en arbeidsvoor waarden. Zo heeft een staking niet al leen een economisch kaï^akter, maar krijgt ook een politiek karakter. Om re sultaten te verkrijgen moet men poli tieke wegen bewandelen. En het mach tige wapen is de staking; de politieke staJüng. Hiermede wordt rechtstreeks het pad der revolutie betreden. De conse quente vorm is de algemene staking. De overheid begint met het economisch be- stel in handen te nemen, en de vakver- enigingsleiders gebruiken de arbeiders massa's om de leiding van het econo misch leven in hun hand te nemen. Zie naar Frankrijk. Door communis tisch drijven tracht men de macht (als minderheid) in handen te krijgen. Daar wiaagt men gewetenloos de welstand van het land aan. Het ligt in de lijn der doelstellingen. Alleen in een verarmd land, temidden van een chaos, kan het communisme gedijen. Het is een bevrtjs van verdwazing. 'Straks volgt inflatie tot grote schade' van het land, iniionderheid •van gepensioneerden en kleine spaarders, maar ook van de zogenaamde bezitlozen. Zal men daar de revolutie kunnen be strijden door haar halfverwege tege moet te komen? Het is de halfheid van maatregelen, welke het daar zo ver heeft doen komen. Het is te hopen dat de ogen open gaan. Meer nog is te hopen dat het Franse volk terugkere tot de paden van Gods Woord. Ook voor ons zijn deze dingen ernstige waarschuwingen. Het samengaan van Rome met Rood doet ons met bekomme ring, de toekomst tegemoet zien. Frankrijk. Dinsdagavond heeft het Algemeen Vak verbond bevel gegeven op Woensdag overal het werk te hervatten. Deze beslissing houdt niet in, dat nu in het gehele land in eens alle werk is hervat, maar wel dat de communisten hun zeer onverantwoordelijk spel hebben verloren. Hier en daar wordt nog gedeel telijk gestaakt, doch het is niet meer van overwegende betekenis. Deze stakingen, welke precies dertig dagen hebben ge duurd, kosten de Franse staat enige mU- liarden en heeft zeer grote schade aan gebracht aan de productie, en maakt het voor de regering nog weer moeilijker, de inflatie te keren. De Franse regering stond voor een, wel heel moeiltjk probleem. Het land ver keerde aan de rand van de ondergang en er dreigde een ernstige burger oorlog te ontstaan. Orde, rust en veiligheid waren in zeer groot gevaar, getuige de vreselijke lage daden om treinen te laten ontsporen. De regering heeft krachtig ingegrepen en getoond, dat wanneer op zeer onver, antwoordelijke wijze de grondvesten wor den aangetast, waarop de samenleving is opgebouwd, er ingegrepen moet wor den teneinde het leven en het bezit der burgers veilig te stellen. Het gezonde verstand der Fransen heeft gezegevierd over het communisti sche gekuip. Ongetwijfeld komt deze overwinning het land ten goede. De Franse regering heeft ook onder kend, door welke buitenlanders het vuur tje werd opgestookt en heeft negftitien Russische onderdanen uit het land ver wezen. Dit heeft bij de Russen kwaad bloed gezet, zelfs zo, dat Moskou heeft ge meend de Franse repatrierings commis sies, eveneens het verblijf in Rusland te ontzeggen, terwijl tevens de handelsbe sprekingen werden opgezegd. De bewoordingen, welke Rusland heeft gebruikt, waren van zodanigen beledi- genden aard, dat de Franse tegering de ze nota heeft teruggezonden, daar zg weigert zulk een document te ontvangen. Door het opzeggen van het handelsve3> drag krijgt Frankrijk nu geen brood- graan uit de Sovjet Unie, terwijl de ex port er een nieuwe slag door krijgt. Bovendien dreigt er nog een verder gaand politiek gevolg uit voort te ko men. Frankrijk speelde zo'n beetje als be middelaar tussen het 'Oosten en het Wes- De zachtmoedigen, dit gezien heb bende zullen zich verblgden. Psalm 69 vers 33a. En nu is het waar dat velen van Gods Ijinderen hier op aarde lang van verre kunnen blijven staan, durvende hun dat grote heil door Christus ge wrocht niet toeëigenen. Maar daarom is dan ook dat juist de oorzaak van hunne droefheid dat ze niet met geloofstoeëige- ning mogen zeggen: Mijn Hêere en Mijn God. Dat maakt hun smart uit dat ze zo weinig van Jezus kennen en daarom zich zó weinig kunnen verblijden. Bedrukt volk, blijf liever liggen als een hondeken aan Zijne voeten; wacht liever aan de poort der genade, dan dat ge nemen zoudt om uit de nood te komen wat u niet van God geschon ken is. Zoek uw ledige geloofs hand maar veel tot Hem uit te strekken en uw geloofsoog al is het een gebroken oog op Hem te wenden. Hij zegt al Zijn ellendigen toe, dat Hij gewisselijk zal komen en niet achterblijven. O, hoe blij zou uw neergebogen ziele wezen, als ge Hem met de armen des geloofs mocht omhelzen. Maar wie weet om welke wijze einden Hij Zich blijft ver bergen? Misschien zljt ge nog niet ge noeg vernederd of ontdaan van uwe wet tische hoedanigheden. M^gschien steunt ge nog te veel op vorige genadens, zodat uwe ziel niet genoeg uitgeledigd is van het uwe en zo het zalig worden ten enen. male "niet is onmogelijk gemaakt. Misschien doet Hij het uit andere wijze oogmerken, omdat ge een verhevene na tuur hebt en u zoudt verheffen. Hij weet welke ballast elk scheepje noodig heeft om diep de golven te doorploegen. Hij tuchtigt somnnige met uitwendige krui sen, soms zo zwaar dat zij het leven moe de worden. Anderen idaar laat Hij de duivel wel op los voor een tijd, die maar alleen de opdracht mede krijgt: Ver schoon zijn leven. Anderen moeten hun leven lang onder het lichaam der zonde als onder een ondragelijke last zuchten. En voor anderen verbergt Hg het kind schap en doet ze in een onverzekerde staat voortsukkelen, zodat ze dikwgls zeggen: Ik ben zeer in twijfel, zelfs van het leven. Maar dit is zeker: de zachtmoedigen, dit gezien hebbende, zullen zich ver blijden. Zij zullen zien ze zullen eens zien, ja zalig zien en zich verblijden als ze Hem zien zullen gelijk Hij is voor de troon. Wat zal het toch meevallen voor dat volk die Hem hier op aarde maar als van verre zagen als Hij stond achter hunne muur, als Hij keek door een ven ster van Zijn Woord of blonk door een tralie van Zijne beloftenissen. En als ze meenden dat Hij Zich nader zoude open baren of vertonen, was Hij soms op eens weg. Hij bekwam dan uit hun gezicht. En anderen, die Hem van nabij door 't geloof mochten zien, och wat duurde dat bezoelj; dikwijls maar kort. Haast werd alles weer opgetrokken in de hemel en bleven zij uitwonende van de Heere. Ja, voorname heiligen, ondervonden het dat achter de uitnemende Godsopenbaringen de engel des satans gereed staat om ze te folteren. De ziele is liier voor 't he- meUeven niet geschikt, 't Zijn maar voor smaken en proeven van het geen in de heerlijkheid voor hen is weggelegd. Maar dan zullen ze zien en zich verblijden. O, wat een zaligheid zal dat wezen, welk een blijdschap, waarvan met recht beschreven staat: Niemand zal uwe blijd schap van u wegnemen. Het zal een he melse blijdschap wezen, die alleen zijn uitgangspunt heeft in het Voorwerp hun ner blijdschap: een Drieënig God. Een blijdschap dat God verheerlijkend is in al Zijn grote deugden en volmaaktheden. Een blijdschap in het werk zélve om al tijd met verheuging en zalige aanbidding met de allerdiepste ootmoed, de ere, de lof, de aanbidding en dankzegging, Hena Die op de troon zit en 't Lam toe te brengen. O, wat is de wereld toch arm met hare vermeende vreugde. Zij die nu lachen, zullen haast treuren en wenen. Volk van God, uwe droefenis zal haast tot blijd schap worden en dan zal uw rouwkla- gen en kermen van dö aarde, uw klagen over Godsgemis, zonden, duisternis en ongeloof eeuwig ophouden en ge zult de juichtonen aanheffen met al de hemelin gen: De bruiloft des Lams is gekomen. Ds. H. ten, en deze positie zal zij nu zeker moe ten inboeten. Hoewel dit ernstige nadelen zijn, zo wegen zij toch niet op, tegen de voordelen, welke behaald zijn op het com munisme. België. De politieke gemoederen zijn de laatste weken wel zeer in beroering gebracht. Het feit dat de Belgische minister Spaak, welke één der leden is van de commissie van Drie in Indonesië, naar zijn land is teruggeroepen, toonde over duidelijk laan dat jjolitieke moeilijkheden werden voorzien, en er belangrijke kwes ties aan, de orde kwamen. Uit de debatten in de Belgische kamer bleek dat de terugkeer van Koning Leo pold aan de orde werd gesteld. De Koningsgezinde partij rust niet, voordat de Monarch weder op zgn troon is hersteld. De mogelijkheid daartoe is nu het vraagstuk, waarvoor de regering zich ziet geplaatst, en wat de gemoede ren zo opzweept. De Katholieken zijn overwegend voor terugkeer. De Socialis ten willen wel aan de kinderen van de Koning de to^ang tot het land verlenen. Dit houdt in, dat zij de troons-opvoL- ging wel willen regelen, maar de terug keer van de Koning zelf niet wensen. De regering had het voornemen deze week een regerings verklaring af te leg gen, welke hierop neer zou komen, dat: tgdens de oorlog en de.Duitse bezet ting de Koning zijn eej? niet heeft verbeurd, doch, er ten opzichte van enkele zijner daden een voorbehoud werd gemaakt. De Koning heeft echter j.l. Zondag aan een Koningögezind blad medegedeeld dat, indien de regering in het openbaar zou bekend maken: „dat het hoofd der djmastie door' „niets is bevlekt", dan zou hij bereid zijn de troon te bau stijgen en met dubbele toewijding zich geven voor het welzgn van zijn laftd en voUc. Ook is hij mogelflk wel bereid, al leen zijn kinderen te laten optreden. Het ministerie ziet zich nu voor een zeer moeilijke taak geplaatst, want, nu moet het zich. begeven op een terrein, waar zij niet had willen komen. Verklaard zij, dat de eer van de Ko ning niet ongerept uit de oorlog geko men is, dan zal zij een groot deel van, het volk tegen zich krijgen. Erkend zij omgekeerd dat 's Konings eer niet ge schonden is, dan zegt men wat verhin derd nu de Koning opnieuw de troon te bestijgen. De regering heeft de moeilijkheid voor zien en Woensdag de kwestie van ver trouwen gesteld. Met 152 tegen 32 stem^ Zie voor vervolg pag. 2 Ie kolom

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1947 | | pagina 1