Het bezoek van H.H.K.K.H.H. Prinses-Regentes Juliana en Prins Bernhard op a.s. Maandag. (De Kerk en de Tram. MEDITATIE Ingaan in 't Heiligdom. Nadere bijzonderheden Dirksland, Melissant en Her kingen krijgen een nieuwe Burgemeester. EIIAnDEn-IIIEUl/S Bureau: Prins Hendrikstraat 122 c ICddelhamls, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8.< Telefoon Drul^erq 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN ZATERDAG 25 OCTOBER 1947 20e JAARGANG No. 1665 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal Advertentieprijs 12 et* p. millimeter By contract speciaal tari^. Voor ons ligt de Kerkbode voor de Ned. Herv. Gemeenten in de Ring Tho- len" van 18 Oct. 1947. We snuffelen daar wat in. Het Kerknieuws heeft on ze bijzondere belangstelling. Het brengt ons op de hoogte van het kerkelijk leven in onze streek. De kerk heeft onder ons nog een do. minerende overwegende plaats. We we ten het, er is veel vorm, doch ons volk erkent nog in grote meerderheid de plicht om op te gaan naar Gods huis om het Woord te horen. Een goede gewoonte. Ook een gewoon te van de Heere Jeeus. Hij gfing naar gewoonte op de Sabbath naar de Syna goge, niet wit gewoonte. Het moge onder ons meer en meer zo worden. De grote afval van de kerk, zoals wij die bijv. in statistische gegevens meer malen onder het oog kregen, betreffende onze hoofdstad, wordt hier gelukkig niet gevonden. Wel constateren we verval. De „op gaande" schare wordt kleiner. De tijd geest ondermijnt ook bij ons het ge hoorzaamheidsbesef aan het bevel Gods, om op de Zondag naarstig ten huize Gods te komen, het Woord te horen, de sacramenten te gebruiken en de armen Christelijke handreiking te doen. Daarom is een opwekking tot getrou we opkomst naar de kerk noodzakelijk, ja eis voor degenen, die als predikant of ambtsdrager, in het kerkelijk leven een vooraanstaande plaats innemen. Moeten wij die eis niet brengen onder het ambt aller gelovigen?; „Kom ga met ons en doe als wij!" Leeft niet teveel, ook onder ons: „Ben ik mijns broeders hoeder?" Vergeten we toch nooit wie dat gezegd heeft. Nie mand zal begeren Kaïn te heten. Doch genoeg. De dominee van St. Filipsland blijkt in deze zijn plicht te verstaan. Hij roept zijn mensen op trouw ter kerk te ko men. En hij biedt met zijn kerkeraad hen daarbij de helpende hand, door de kerkdienst op Zondagmorgen 10 min. te verzetten. Nu kunnen de „buitenmen sen" met de tram komen en nog op tijd in de kerk zijn. 'Eerlijk gezegd valt de opwekking van dominee in deze vorm ons tegen. Hij acht het, en terecht, een smaad traag te zfln in de dienst des Heeren. Doch, dat men die traagheid moet la ten varen door op Zondag gebruik te maken van een openbaar yervoemaiddel wil er bij ohs niet in. Wij menen dit in flagrante strijd te zijn met de heiliging van de Zondag en zouden nimmer durven adviseren zoals dominee deed. Ook achten wij het gebruik maken van de tram op Zondag in strijd met de Zondagsrust naar Gereformeerde opvat ting, volgens welke alle slaafse arbeid verboden is. Wij kunnen het vervoer van kerkbezoekers in dit verband niet zien als een werk van noodzakelijkheid. Het kan naar onze mening anders, en moet anders. Waar een wil is, is een weg. De weg die dominee noemt, achten wij absoluut ongeoorloofd. Het personeel van de tram doet dienst ook zonder kerkgangers-passagiers, doch wij zouden door ons kerkbezoek geen mede-verantwoordelijkseid durven nemen voor hun~ arbeid. - We braken nu de grenzen der chris telijke vrijheid. In dit geval wordt de grens bepaalt door het karakter van de Zondag, zijnde de Dag des Heeren. Wij kunnen het niet anders zien als «ntwflding wanneer men op Gods dag Dewijl wij dan. Broeders, vrijmoedig heid heiblben om in te gaan in het I Heiligdom door het bloed van Je. zus, op enen versen en levenden weg, welke Hij ons ingewijd heeft door het voorhangsel, dat is doof Zijn vlees, en dewijl wij hebben een grote Priester over het huis Gods, zo laat ons toegaan met een waa,r- aohtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs, onze harten gereinigd zijnde van het kwade geweten en het lichaam gewassen zflnde met rein water. Hebr. 10 19—22. Paulus schrijft aan de Heibreën. Voor de gelovigen uit de Joden was deze Ibrief bestemd. Met welk een lieflijken drang spreekt de Apostel de gelovigen uit de Hebreen aan. Broeders zijn ze hem, die eenzelfde dierbaar geloof heb ben ontvangen en der Goddelijke natuur deelachtig zijn geworden. Het doel van zijn schrijven is hen te vermanen, hoe in Christus, de grote Hogepriester over het huis Gods alle voorgaande plechtig heden des Ouden Verbonds zijn vervuld. CShristus is m^eerder Hoogepriester dan Aaron; Zijne offerande van meerder waardij dan alle voorgaande offers. Christus (heeft met éne offerande in eeuwigheid volmaakt degenen, die gehei ligd worden. In onze tekst spreekt de Apostel van: ingaan in het Heiligdom en dat met vrijmoedigheid. Welk Heiligdom is dit? Gezinspeeld wordt op de TabernaJtel, waarin het Heilige der heiligen. Daarin was de Arks des Verbonds met het Ver zoendeksel. In dat binnenste Heiligdom ging alleen de Hogepriester eenmaal (des jaars, en dat niet zonder bloed, hetwelk hij offerde voor ziohzelven en voor des volks misdaden. Maar dat Heiligdom en het ingaan in hetzelve met reukwerk en het bloed was slechts een schaduw. Neen, van dat heiligdom spreekt de Apos tel niet. Hij doelt niet op enige plaats hier op aarde, maar hij spreekt van de hemel, de vaste plaats van Gods eeuwige woning. Hij getuigt van het Heiligdom des hemels, waar God woont en troont met Majesteit en Heerlijkheid. Daarom ook wel genaamd: de troon der genade. „I^aat ons dan met vrijmoedigheid toe gaan tot de troon der genade; opdat wg barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden om geholpen te worden ter 'bekwamer tijd." Het is door Christus dat de hemelen geopend zqn en de toegang tot God is ontsloten. Daarvan sprak Christus tot Zijne discipelen, „al wat gij van de Va der bidden zult in Mijnen Naam, dat zal Hrj u geven, want de Vader zelf heeft vt lief." Dat ingaan in het Heiligdom des hemels is dan ook niet anders, dan har ten en handen op te heffen tot God. Im mers, op het gebed loopt het leven van Gods volk uit. De Heere voert Zqn volk met smekingen en geween. Het gebed is het middelpunt van de redelijke Gods dienst. Neen, zonder gebed kunnen Gods kinderen niet. Het is de ademtocht hun ner ziele, de kracht des harten. En dat met vrijmoedigheid. „Wg hebben vrijmoedigheid" zegt de Apostel. Neen, hij zegt niet. wij nemen vrijmoedigheid. Dat is eigen aan een ge slacht, dat rein is in zijne ogen en van zijn drek niet gewassen is. Die nemen vrijmoedigheid, of 'liever vermetelheid of roekeloosheid. Wordt vervolgd. Wij zijn thaiis in de gelegenheid 'onze lezers in grote lijnen het programma van het hoog bezoek aan Flakkee op a.s. Maandag mede te delen. Wanneer de Vorstelijke'peVsonen des morgens te Hellevoetsluig arriveren, zal aldaar de begroeting plaats hebben door Mr. L. A. Kesper, Commissaris der Ko ningin, in de Provincie Z. Holland, waar bij tevens aanwezig ajn het college van B. en W. van Hellevoetsluis. Per s.s. „Minister Lely" van de R.T.M, zal hel; hoge gezelschap naar Middelharnis va ren. Gedurende deze vaart zal Mr. L. J. den Hollander te Middelharnis inlichtin. gen verstrekken over de wensen van Flakkee inzake de ^aste oeververbin ding. Op het havenhoofd, waar de begroe ting op Flakkeesen bodem zal plaats hebtoen door Burgemeester Rijnders en het gemeentebestuur van Middelharnis, zullen enige sportverenigingen uit Mid delharnis en omgeving zomede enige Chr. Jeugdorganisaties zijn opgesteld. van een openbaar vervoermiddel geibruik maakt, ook al gaat men naar de kerk. De bijbel geeft ons naast het reeds ge noemde geen opsomming van wat mag en niet mag op de Zondag. Wij wensen ook geen farizeïstische geboden voor te staan, of ter beleving voor te dragen. Met de tijden veranderen ook de ge woonten en gebruiken, doch in de dienst des Heeren zijn wij naar onze mening gebonden aan Zijn onverandermk Woord Is men gezond en is er gelegenheid de verkondiging des Woords te horen, men make er gebruik van. Het is het middel tot de zaligheid. Men doe er zo nodig wat moeite vpor. Helaas is het spoedig te koud of te warm of te ver; helaas zijn daarnaast nog duizend-en-één uit vluchten gangbaar. We gaan daar niet op in. Men bedenke, dat het visnet wordt uitgeworpen in de zee. Begeert men „gevangen" te worden men begeve zich daar waar Gods vis sers het net uitwerpen. En dat het net vol worde. Is men niet gezond, of invalide, of zijn er omstandigheden, die ons binden, men grijpe dan ook de kansen, ons ge geven. Er is overjarig en nieuw koren in overvloed, en „Neem het iboek des Heeren en lees." Daarna- wördt^geredea■tOïSiaaupi-de'Uia:. ven (kaai) en zullen de Vorstelijke Per sonen zich lopende over de Voorstraat naar het Raadhuis begeven. Op de Voorstraat zal de schooljeugd der Lagere School (plm. 1000 kinderen) worden opgesteld, welke een zanghuldé zullen brengen, door het zingen van een Welkomstlied van de hand van Mevr. Volwerk-Hommel. De Transport-colonne van het Rode Kruis, de Padvinders en de Muziekver. ,,Sempre Crescendo" zullen ook op de Voorstraat aanwezig zijn, terwijl ook het puibliek zal worden toegelaten. Na ontvangst in de Raadzaal zal Burg. Rijnders een rede houden, waarin hij de belangrijkste aspecten van het eiland naar voren zal brengen. Een aantal vertegenwoordigers van diverse instellingen en bevolkingsgroe pen van het eiland zullen mede op het Raadhuis aanwezig zijn, door welke en kele geschenken zullen worden aange boden. Ook behoort het Echtpaar A. F. Rosendaal^van de Sande (de schoon ouders van dhr. Jacobi) die juist Maan dag hun diamanten huwelijksfeest hopen te herdenken, tot de genodigden. Wanneer Middelharnis wordt verlaten, zal allereerst naar Stad aan 't Haring vliet worden gereden, waar de school jeugd en plaatselijke verenigingen zullen defileren. Het diamanten echtpaar v. d. Mast-Swartz zal het Prinselijk Paar een geschenk aanbieden. Vervolgens gaat het naar den Bom mel, waar een rondrit door de gemeente wordt gemaakt. Op de boerderij „Groe newoud" van dhr. Leo Jacobs, een uit de oorlog illegale plaats, zal een ontmoe ting plaats hebben met vertegenwoordi gers der illegaliteit. Daarna wordt de reis voortgezet naar Oude Tonge, waar een korte uiteenzetting zal worden ge geven door Burg. van Dijk over de be staansmiddelen der gemeente, de ver langens der bevolking inzake de vaste oeververbinding, de electrificatie van Oost Flakkee en de herbeplanting der gemeente. In een optocht van wagens zal een en ander op symbolische wijze tot uitdrukking worden gebracht. Daarna is Achthuizen het doel van de tocht. Waar Z.K.H. Prins Bernhard een krans zal leggen aan de voet van het gedenkteken voor de oorlogsslacht offers onder de burgerbevolking. iv^e-Ooltgensplaat zal een parade wor-i.i den gehouden van rollend materieel, het. welk gebezigd wordt bij het vervoer van landbouwproducten. De voertuigen zul len de ontwikkeling op dit gebied der laatste 15 jaar weergeven. Onder de koffiemaaltijd, die te Oolt- gensplaat gehouden worden zullen Burg'. Rijnders "en ir. van Beekom spreken resp. over het werk der Flakkeese Ge meenschap, en de gevolgen van de inun datie, alsmede de maatregelen tot her stel daarvan. Na Ooltgensplaat wordt N'Tonge be zocht, waar een defUé van verzamelde ruiters van Flakkee zal plaats hebben, terwijl te Herkingen, waarheen daarna gereden wordt, de Visba,nk, waar nog' steeds de Princevlag op staat, zal wor den bezocht. Ook hier zal een cadeau worden aangeboden. Zie .voor vervolg pag. 2 Ie kolom Bij Koninklijk besluit is per 1 Novem ber a.s. tot burgemeester, van Dirksland, Melissant en Herkingeh benoemd de heer D. VAN HEUST te Middelljurg. De heer van Heijst was voorheen werkzaam aan de Provinciale Griffie in Zeeland; thans is hij directeur bij de Stichting herstel Zeeland, afdeling Wal cheren. De nieuwbenoemde is plm. 38 jaar oud; politiek behoort hij tot de Antl- Rev. partij, en kerkelijk tot de Geref. Kerk. Hij is gehuwd en vader van vier kinderen. Deze benoeming houdt tegelijkertijd in het eervol ontslag van waam. bunge- meester Ottink, welke sedert de bevrij ding, dus 2% jaar lang deze functie te Dirksland heeft bekleedt. De heer Ottink is bij alle lagen der be. volking zeer gezien en een e.v. benoe ming van zijn persoon, zou zeer zeker zijn toegejuicht. De heer Ottink heeft echter niet gesolliciteerd en blijft aan het bedrijf van de fa. Kooman Co verbonden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1947 | | pagina 1