Gummidoek
f6.50
Fa. GEBR. BUIJSSE
QlJdtkjostm^
BEDDEN
Rotterdamse Tramweg Maatschappij
^UJcCt kosten
MEUBELEM
^^vi Rêéüwijk's
.J
van Reeuwijk's
Schrammetje
HUISKAMERS SLAAPÜMEiS
KW. BINNENWEG 30
r^^
r----------------------------->i
Heden weer ontvangen
voor
Gummipijpen
Regenjassen
Mantels
en Capes
150 ctxs. breed
per meter
Telef52 - Middelharnis
schrijft:
''Hu
■Woensdag 8 October 1947
„EILANDEN-NIEUWS"
Bladz. 3
r^/^/^
Eiken
346.-
Blank berken
353
Fins berken
449-
Old Finish
529
Eng. old Fin
sh 592.-
Blank eiken
695
Mahonie
485.-
Eng. stijl
841
Golhiek
849.-
Mahonie
713
Noten
985.-
Blank kersen
850
Teakhout
1228.-
Noten
925.
In andere edele houtsoorten
1350.- 1550.- 1639.-
In andere edele houfsoorten
1156.- 1438- 1850.-
AHevering door vakkundig
personeel mei eigen auto's
'WO'NiNGINRICHTIN.G
ROTTERDAM
-/y/^
109.50
28.«°
17.0=
v.a. 2. «o
Verende matrassen
Spiraal rnalrassen
Wollen dekens
Gordijnstoffen per mtr,
Vloerbedekking
JOO cm breed, zonder verg. T/^
Tafelkleden
zonder vergunning v.a 25.°°
Kleedjes, handv/eefstof,
.zonder vergunning 12.''*
Direct leverbaar
WbNl.^ëÏNWCHÏl^GV';"
NW.
BINNENWEG 30
ROTTERDAM
BEVKEDIGENDE INKOMSTEN.
EEN GERFNGE PRIJSVERHOGING
TE WACHTEN.
De Rotterdamse Tramweg Mij. boekte
in Juli j,l. aldus lezen wij in het Finan
cieel Dagblad, volgens voorlopige opgave
een totale opbrengst van f 441.824,
tegen f 449.669,— in Juli 1946, hetgeen
neerkomt op een vermindering der ont
vangsten met 2%. In totaal is in de eer
ste zeven maanden van het lopende jaar
f 2.246.764,ontvangen, dat is eveneens
slechts 2% minder dan in de overeen
komstige periode van "vorig jaar toen de
ontvangsten f 2.293.059,— beliepen.
De opbrengst van de verschillende tak-
iën van dienst waren in Juni j.l, verge
leken met Juli 1946 als volgt:
Reizigersvervoer tramwegen en veer
diensten f 297.464 (328.011) 9%, goe
derenvervoer tram-, veer- en autobus-
diensten f 62.751 (54.601) 15%, reizi
gersvervoer autobusdiensten f 15.'734
(12.922) 22%, bijz. vervoer en diver-
[sen f 65.875 (54.135) 22%, totaal ge-
neraal f 441.824 (449.669) 2%.
Hoewel de totale ontvangsten slechts
met 2% achteruitliepen, meent de direc-
tie een waarschuwend geluid te moeten
I laten horen. Met klem, zo zegt zij in haat
j toelichting op de gegeven cijfers, moet
er op worden gewezen, dat naast de hé-
vredigende inkomsten zeer hoge uitgaven
(staan. De brandstoffereprijzen werden
i nogmaals verhoogd met ca. ,15%, terwijl
I deze verhoging niet op de vervöersprijzen
I mag worden verhaald. Ook de prijzen
[■van de benodigde materialen gaan nog
j voortdurend omhoog en voor de oorlogs-
I schade.is nog steeds geen bevredigende
regeling tot stand gekomen, zodat reeds
f bij een geringe teruggang van het ver-
I voer prijsverhoging noodzakelijk zal wor
den, welke dan juist zou komep op een
[moment, waarop prijsverlaging eerder op
1 haar plaats zou zijn. Het ware derhalve
[ten zeerste gewenst, aldus de directie,
[thans een g-eringe prijsverhoging in te
voeren, speciaal op de te "lage goederen-
j tarieven voor het vervoer per autobus.
Ten aanzien van de ontwikkeling der
[verschillende diensten wordt opge;merkt,
[dat de ontvangsten uit het reizigersver-
Ivoer in Juli minder zijn teruggelopen
fdan in Juni toen de daling t.o.v. 1946
[20% bedroeg.
Merkwaardig is, dat de opbrengst van
I de abonnementen ook in Juli weer groter
[was dan in de overeenkomstige maand
|van het vorig jaar.
Het goederenvervoer blijft vooruitgaan
f Deze maand voornamelijk door de belang-
I rijke toeneming van het vervoer van
{bagage.
Er is een nauw verband tussen de
[teruggang in het vervoer van reizigers
|*P gewone plaatsbewijzen en de toena
me van het bagagevervoer. Doordat er
steeds meer rijwielen komen, daalt het
reizigersvervoer, maar een aantal van
hen maakt voor een deel van de reis
of de heen- of terugreis gebruik van
de tram. De toeneming van het reizigers
vervoer met de autobusdiensten is toe te
schrijven aan een blijvende vermeerde
ring van het vervoer op de^ autobuslijnen
op Flakkee en aan het feit, dat op
Schouwen en Duiveland een tweede lijn
werd geopend en de dienst Rotterdam
Maasoord werd verdubbeld.
Bij het bijzonder vervoer waren de op
brengsten uit de verhuur van autobussen
en schepen zeer bevredigend.
Ondanks het feit, dat door het verlies
van het vervoer van D.U.W. arbeiders,
de post „Diversen" met f 30.000 terug
liep, valt een vooruitgang te constateren
van.ruim f 11.000.
Ontvangsten tfanuari t/m Juli.
1947
1946
Reiz.verv. Tramweg-
en Veerdiensten 1628,505
1725,056
6
Goed.verv. Tram
besteldiensten 377,144
295,632
+28
Veer- en Auto-
reiz.verv. Auto
busdiensten 105,672
75,297
+40
Bljz.verv. en div. 135,443
197,074
—31
Totaal 2246,764
2293,059
2
Het laatste cijfer duidt aan: voor-
of achteruitgang in
DE NIEUWE BONKAARTEN
De thans in gebruik zijnde bonkaarten
voof voedingsmiddelen hebben aanlei
ding- gegeven tot de klacht, dat deze
niet voldoende overzichtelijk zijn. Op de
ze bonkaarten zijn de bonnen Diversen"
„Reserve", „Brood", „Vlees", „Boter," en
„Melk" ten dele voorzien van dezelfde
nummers. Het is gebleken, dat dit tot
vergissingen aanleiding heeft gegeven.
Teneinde aan de bezwaren tegemoet te
komen is thans een nieuw model bon-
kaart ontworpen, welke op 23 November
a.s. in gebruik zal worden genomen. Op
deze kaart komen bonnen „Algemeen',,
Reserve", „Boter", „Vlees" en „Melk"
voor, welke voorzien zijn van een door
lopende nummering. Voor verschillende
artikelen kan dUs nimmer een bon met
hetzelfde nummer worden aangewezen.
In de provincie Noord-Holland, Zuid-
Holland en Utrecht is bovendien op deze
kaart op de vlees- en melkbonnen de
opdruk „West" aangebracht.
Hierdoor is het, wanneer dit wenselijk
zou blijken, mogelijk voor de bovenge
noemde provincies bonnen voor deze ar
tikelen aan te wijzen, welke in de rest
van het land niet geldig zijn en omge
keerd. Of een zodanige maatregel zal
worden genomen staat nog niet vast.
Vorige week babbelde ik over de vele
millioenen guldens, die er in ons staats-
huishouden tekort zijn. Heel duidelijk
zeggen die cijfers ons, dat we straat- en
straatarm zijn. En knet een berooide
beurs kan men geen inkopen doen. Dat
kan onze regering,,, die uit heel geleerde
(en misschien rijke)! meneren bestaat
niet en dat kan Schrammetje, als dood
eenvoudig metselaar, ook niet. Als er
dus wat in het buitenland gekocht moet
worden, vraagt min om deviezen. De
viezen zijn waardepapieren, die men ver
krijgt door aan het buitenland goederen
te leveren. Daarop -kan men dan voor
een gelijke waarde terug kopen. Men
leest tegenwoordig veel over het kwe
ken" van deviezen. De mensen, die soms
mochten denken, dat dit uit deviezen-
zaad in een broeikas gebeurt, moet ik
deze illusie ontnemen. Deviezen „kweekt"
men alleen door in ons land niet te sta
ken, maar zoveel en zo hard mogelijk te
werken en de vervaardigde producten
met bekwame spoed naar het buitenland
te zenden. Daarvoor kunnen we dus_^ ar
tikelen of goederen, die men in Neder
land niet kan vervaardigen, terugkopen.
Het is niet pleizierig voor ons, dat de
mooiste costuums, linnen, wollen goede
ren en tal van andere dingen wel in ons
land worden gemaakt en alles onze neus
voorbijgaat, maar dat brengt onze ar
moe mee. Dat zal nog wel even duren
ook. Het is dus van belang, dat de Re
gering ^'oed toeziet, dat er zoveel moge
lijk goede spullen weggaan, want die
brengen vanzelfsprekend de meeste de
viezen op. Maar ook moet goed worden
opgelet, dat er alleen goede en nood
zakelijke spullen terugkomen, die door
ter zake kundige personen worden inge
kocht. Als dat niet gebeurt, worden er
flaters geslagen, die de staatskas dui
zenden guldens kosten. Wat al meer dan
eens voorgekomen is! Maar ook moet er
eerlijk tegenover ieder staatsburger wor
den gehandeld en de een niet boven de
ander bevoorrecht worden. Ook dit laat
te wensen over.
Het is in ons land zo, dat duizenden
zakemnensen zitten te springen op nieu
we machines. Voor uitbreiding of voor
vernieuwing. Bij de betrokken instanties
lopen Ze de deur plat om hun belangen te
bepleiten. Teleurgesteld gaan ze naar
huis: „er zijn geen deviezen beschikbaar,
meneer!" En de zakenman roeit weer
verder met de riemen die hij heeft. Men
kan nu eenmaal niet vechten tegen de
bierkaai! Maar bij diezelfde zakenman
gaat het kriebelen, als hij dingen ver
neemt,' die hij haast niet geloven kan.
Laat ik U een staaltje vertellen. Het
communistische dagblad „de Waarheid",
dat na de bevrijding een gastvrij onder
dak genoot bij het „Handelsblad" te Am
sterdam, heeft nu een groot pand aan
gekocht, om weer op eigen benen verder
te wandelen. Met een gebouw is men al
leen niet klaar: er zijn ook machines
nodig, voornamelijk een grote rotatie
pers, die in heel Holland niet te koop
is. De Waarheid wist echter zo'n appa
raat te koop bij de Daily Worker te Lon
den. En onze regering, die blijkbaar veel
met de Waarheid op heeft, stelde de voor
de aankoop van deze machine benodig'de
deviezen tot een bedrag van ongeveer
45.000 pond sterling beschikbaar! Daar
voor heeft mene'er Koejemans wel in zijn
handen gewreven van de pret! Maar
Schram heeft aan zijn kale kruin ge
krabd toen hij zulks vernam. Hoe is 't in
de wereld mogelijk, dat zoiets gebeurt!
Een door de oorlog getroffen drukkertje
weet nog niet aan een klein persje te
komen om zijn brood mee te verdienen
en een communistisch dagblad krijgt een
grote rotatiepers van de regering, waar
op een krant gedrukt wordt, die als wel
eer „Volk en Vaderland" diezelfde rege
ring op allerlei wijze aanvalt, de onbe-
schoftste taal spreekt en het vergif van
het communisme de bevolking tracht in
te druppelen. E'n niet zal rusten voor el
ke- Nederlander een holsjewiek is. Van
deze daad kon de regering nog wel eens
spijt hebben, wat Schram je zegt. En
voor zulke daden heeft Schram het niet
over, dat. hij geen behoorlijke borstrok
voor de komende vrinter kan ko
pen en dat z'n Trijn geen stukje stof kan
krijgen om een winterjapon van te ma
ken.
Bn om in m'n vak te blijven: er wor
den honderdduizenden stenen naar En
geland uitgevoerd, hoewel we ze zelf
brood- en broodnodig hebben. Dat is voor
deviezen, meneer! Accoord, maar het zit
me niet lekker, dat er nu een commu
nistische krant gedrukt wordt op een
machine, die van mijn stenen gekocht
is!
Maar „de Waarheid" zal zegevieren,
nietwaar
Waarheid is een krasse drank:
Wie haar brouwt, oogst zelden dank,
Daar der mensen zwakke magen
Ze niet onverdund verdragen!
SCHRAMMETJE.
CORRESPONDENTIE. Wij ontvingen
vlak voor het verschijnen van dit num
mer een ingezonden stuk over de Sa
menvoeging der Gemeenten op Flakkee,
wat moest blijven overstaan. (Red.)
-O-
VEKLOREN: DAMESTASJE (<md) met
inhoud een beursje (aandenken), gaande
van Jul. V. Stolberglaan naar Pr. Hen
drikstraat^Hoflaan te Middelharnis. Te
rug bezorgen Boekh. Gebr. de Waal,
Middelharnis.