Gummidoek f6.50 Fa. GEBR. BUIJSSE QlJdtkjostm^ BEDDEN Rotterdamse Tramweg Maatschappij ^UJcCt kosten MEUBELEM ^^vi Rêéüwijk's .J van Reeuwijk's Schrammetje HUISKAMERS SLAAPÜMEiS KW. BINNENWEG 30 r^^ r----------------------------->i Heden weer ontvangen voor Gummipijpen Regenjassen Mantels en Capes 150 ctxs. breed per meter Telef52 - Middelharnis schrijft: ''Hu ■Woensdag 8 October 1947 „EILANDEN-NIEUWS" Bladz. 3 r^/^/^ Eiken 346.- Blank berken 353 Fins berken 449- Old Finish 529 Eng. old Fin sh 592.- Blank eiken 695 Mahonie 485.- Eng. stijl 841 Golhiek 849.- Mahonie 713 Noten 985.- Blank kersen 850 Teakhout 1228.- Noten 925. In andere edele houtsoorten 1350.- 1550.- 1639.- In andere edele houfsoorten 1156.- 1438- 1850.- AHevering door vakkundig personeel mei eigen auto's 'WO'NiNGINRICHTIN.G ROTTERDAM -/y/^ 109.50 28.«° 17.0= v.a. 2. «o Verende matrassen Spiraal rnalrassen Wollen dekens Gordijnstoffen per mtr, Vloerbedekking JOO cm breed, zonder verg. T/^ Tafelkleden zonder vergunning v.a 25.°° Kleedjes, handv/eefstof, .zonder vergunning 12.''* Direct leverbaar WbNl.^ëÏNWCHÏl^GV';" NW. BINNENWEG 30 ROTTERDAM BEVKEDIGENDE INKOMSTEN. EEN GERFNGE PRIJSVERHOGING TE WACHTEN. De Rotterdamse Tramweg Mij. boekte in Juli j,l. aldus lezen wij in het Finan cieel Dagblad, volgens voorlopige opgave een totale opbrengst van f 441.824, tegen f 449.669,— in Juli 1946, hetgeen neerkomt op een vermindering der ont vangsten met 2%. In totaal is in de eer ste zeven maanden van het lopende jaar f 2.246.764,ontvangen, dat is eveneens slechts 2% minder dan in de overeen komstige periode van "vorig jaar toen de ontvangsten f 2.293.059,— beliepen. De opbrengst van de verschillende tak- iën van dienst waren in Juni j.l, verge leken met Juli 1946 als volgt: Reizigersvervoer tramwegen en veer diensten f 297.464 (328.011) 9%, goe derenvervoer tram-, veer- en autobus- diensten f 62.751 (54.601) 15%, reizi gersvervoer autobusdiensten f 15.'734 (12.922) 22%, bijz. vervoer en diver- [sen f 65.875 (54.135) 22%, totaal ge- neraal f 441.824 (449.669) 2%. Hoewel de totale ontvangsten slechts met 2% achteruitliepen, meent de direc- tie een waarschuwend geluid te moeten I laten horen. Met klem, zo zegt zij in haat j toelichting op de gegeven cijfers, moet er op worden gewezen, dat naast de hé- vredigende inkomsten zeer hoge uitgaven (staan. De brandstoffereprijzen werden i nogmaals verhoogd met ca. ,15%, terwijl I deze verhoging niet op de vervöersprijzen I mag worden verhaald. Ook de prijzen [■van de benodigde materialen gaan nog j voortdurend omhoog en voor de oorlogs- I schade.is nog steeds geen bevredigende regeling tot stand gekomen, zodat reeds f bij een geringe teruggang van het ver- I voer prijsverhoging noodzakelijk zal wor den, welke dan juist zou komep op een [moment, waarop prijsverlaging eerder op 1 haar plaats zou zijn. Het ware derhalve [ten zeerste gewenst, aldus de directie, [thans een g-eringe prijsverhoging in te voeren, speciaal op de te "lage goederen- j tarieven voor het vervoer per autobus. Ten aanzien van de ontwikkeling der [verschillende diensten wordt opge;merkt, [dat de ontvangsten uit het reizigersver- Ivoer in Juli minder zijn teruggelopen fdan in Juni toen de daling t.o.v. 1946 [20% bedroeg. Merkwaardig is, dat de opbrengst van I de abonnementen ook in Juli weer groter [was dan in de overeenkomstige maand |van het vorig jaar. Het goederenvervoer blijft vooruitgaan f Deze maand voornamelijk door de belang- I rijke toeneming van het vervoer van {bagage. Er is een nauw verband tussen de [teruggang in het vervoer van reizigers |*P gewone plaatsbewijzen en de toena me van het bagagevervoer. Doordat er steeds meer rijwielen komen, daalt het reizigersvervoer, maar een aantal van hen maakt voor een deel van de reis of de heen- of terugreis gebruik van de tram. De toeneming van het reizigers vervoer met de autobusdiensten is toe te schrijven aan een blijvende vermeerde ring van het vervoer op de^ autobuslijnen op Flakkee en aan het feit, dat op Schouwen en Duiveland een tweede lijn werd geopend en de dienst Rotterdam Maasoord werd verdubbeld. Bij het bijzonder vervoer waren de op brengsten uit de verhuur van autobussen en schepen zeer bevredigend. Ondanks het feit, dat door het verlies van het vervoer van D.U.W. arbeiders, de post „Diversen" met f 30.000 terug liep, valt een vooruitgang te constateren van.ruim f 11.000. Ontvangsten tfanuari t/m Juli. 1947 1946 Reiz.verv. Tramweg- en Veerdiensten 1628,505 1725,056 6 Goed.verv. Tram besteldiensten 377,144 295,632 +28 Veer- en Auto- reiz.verv. Auto busdiensten 105,672 75,297 +40 Bljz.verv. en div. 135,443 197,074 —31 Totaal 2246,764 2293,059 2 Het laatste cijfer duidt aan: voor- of achteruitgang in DE NIEUWE BONKAARTEN De thans in gebruik zijnde bonkaarten voof voedingsmiddelen hebben aanlei ding- gegeven tot de klacht, dat deze niet voldoende overzichtelijk zijn. Op de ze bonkaarten zijn de bonnen Diversen" „Reserve", „Brood", „Vlees", „Boter," en „Melk" ten dele voorzien van dezelfde nummers. Het is gebleken, dat dit tot vergissingen aanleiding heeft gegeven. Teneinde aan de bezwaren tegemoet te komen is thans een nieuw model bon- kaart ontworpen, welke op 23 November a.s. in gebruik zal worden genomen. Op deze kaart komen bonnen „Algemeen',, Reserve", „Boter", „Vlees" en „Melk" voor, welke voorzien zijn van een door lopende nummering. Voor verschillende artikelen kan dUs nimmer een bon met hetzelfde nummer worden aangewezen. In de provincie Noord-Holland, Zuid- Holland en Utrecht is bovendien op deze kaart op de vlees- en melkbonnen de opdruk „West" aangebracht. Hierdoor is het, wanneer dit wenselijk zou blijken, mogelijk voor de bovenge noemde provincies bonnen voor deze ar tikelen aan te wijzen, welke in de rest van het land niet geldig zijn en omge keerd. Of een zodanige maatregel zal worden genomen staat nog niet vast. Vorige week babbelde ik over de vele millioenen guldens, die er in ons staats- huishouden tekort zijn. Heel duidelijk zeggen die cijfers ons, dat we straat- en straatarm zijn. En knet een berooide beurs kan men geen inkopen doen. Dat kan onze regering,,, die uit heel geleerde (en misschien rijke)! meneren bestaat niet en dat kan Schrammetje, als dood eenvoudig metselaar, ook niet. Als er dus wat in het buitenland gekocht moet worden, vraagt min om deviezen. De viezen zijn waardepapieren, die men ver krijgt door aan het buitenland goederen te leveren. Daarop -kan men dan voor een gelijke waarde terug kopen. Men leest tegenwoordig veel over het kwe ken" van deviezen. De mensen, die soms mochten denken, dat dit uit deviezen- zaad in een broeikas gebeurt, moet ik deze illusie ontnemen. Deviezen „kweekt" men alleen door in ons land niet te sta ken, maar zoveel en zo hard mogelijk te werken en de vervaardigde producten met bekwame spoed naar het buitenland te zenden. Daarvoor kunnen we dus_^ ar tikelen of goederen, die men in Neder land niet kan vervaardigen, terugkopen. Het is niet pleizierig voor ons, dat de mooiste costuums, linnen, wollen goede ren en tal van andere dingen wel in ons land worden gemaakt en alles onze neus voorbijgaat, maar dat brengt onze ar moe mee. Dat zal nog wel even duren ook. Het is dus van belang, dat de Re gering ^'oed toeziet, dat er zoveel moge lijk goede spullen weggaan, want die brengen vanzelfsprekend de meeste de viezen op. Maar ook moet goed worden opgelet, dat er alleen goede en nood zakelijke spullen terugkomen, die door ter zake kundige personen worden inge kocht. Als dat niet gebeurt, worden er flaters geslagen, die de staatskas dui zenden guldens kosten. Wat al meer dan eens voorgekomen is! Maar ook moet er eerlijk tegenover ieder staatsburger wor den gehandeld en de een niet boven de ander bevoorrecht worden. Ook dit laat te wensen over. Het is in ons land zo, dat duizenden zakemnensen zitten te springen op nieu we machines. Voor uitbreiding of voor vernieuwing. Bij de betrokken instanties lopen Ze de deur plat om hun belangen te bepleiten. Teleurgesteld gaan ze naar huis: „er zijn geen deviezen beschikbaar, meneer!" En de zakenman roeit weer verder met de riemen die hij heeft. Men kan nu eenmaal niet vechten tegen de bierkaai! Maar bij diezelfde zakenman gaat het kriebelen, als hij dingen ver neemt,' die hij haast niet geloven kan. Laat ik U een staaltje vertellen. Het communistische dagblad „de Waarheid", dat na de bevrijding een gastvrij onder dak genoot bij het „Handelsblad" te Am sterdam, heeft nu een groot pand aan gekocht, om weer op eigen benen verder te wandelen. Met een gebouw is men al leen niet klaar: er zijn ook machines nodig, voornamelijk een grote rotatie pers, die in heel Holland niet te koop is. De Waarheid wist echter zo'n appa raat te koop bij de Daily Worker te Lon den. En onze regering, die blijkbaar veel met de Waarheid op heeft, stelde de voor de aankoop van deze machine benodig'de deviezen tot een bedrag van ongeveer 45.000 pond sterling beschikbaar! Daar voor heeft mene'er Koejemans wel in zijn handen gewreven van de pret! Maar Schram heeft aan zijn kale kruin ge krabd toen hij zulks vernam. Hoe is 't in de wereld mogelijk, dat zoiets gebeurt! Een door de oorlog getroffen drukkertje weet nog niet aan een klein persje te komen om zijn brood mee te verdienen en een communistisch dagblad krijgt een grote rotatiepers van de regering, waar op een krant gedrukt wordt, die als wel eer „Volk en Vaderland" diezelfde rege ring op allerlei wijze aanvalt, de onbe- schoftste taal spreekt en het vergif van het communisme de bevolking tracht in te druppelen. E'n niet zal rusten voor el ke- Nederlander een holsjewiek is. Van deze daad kon de regering nog wel eens spijt hebben, wat Schram je zegt. En voor zulke daden heeft Schram het niet over, dat. hij geen behoorlijke borstrok voor de komende vrinter kan ko pen en dat z'n Trijn geen stukje stof kan krijgen om een winterjapon van te ma ken. Bn om in m'n vak te blijven: er wor den honderdduizenden stenen naar En geland uitgevoerd, hoewel we ze zelf brood- en broodnodig hebben. Dat is voor deviezen, meneer! Accoord, maar het zit me niet lekker, dat er nu een commu nistische krant gedrukt wordt op een machine, die van mijn stenen gekocht is! Maar „de Waarheid" zal zegevieren, nietwaar Waarheid is een krasse drank: Wie haar brouwt, oogst zelden dank, Daar der mensen zwakke magen Ze niet onverdund verdragen! SCHRAMMETJE. CORRESPONDENTIE. Wij ontvingen vlak voor het verschijnen van dit num mer een ingezonden stuk over de Sa menvoeging der Gemeenten op Flakkee, wat moest blijven overstaan. (Red.) -O- VEKLOREN: DAMESTASJE (<md) met inhoud een beursje (aandenken), gaande van Jul. V. Stolberglaan naar Pr. Hen drikstraat^Hoflaan te Middelharnis. Te rug bezorgen Boekh. Gebr. de Waal, Middelharnis.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1947 | | pagina 3