De eigendom Buitenland Nauwelijks zalig MEDITATIE EIIAnDEI1-l1IEUll/5 Bureau: Prins Hendrikstraat 122 c Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon DruMcerij 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1947 20e JAARGANG No. 1649 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal Advertentieprijs 12 et. p. milUmetBr Bij contract speciaal tarief. Wq lezen in de Schrift: De hemel is des Heeren, maar de aarde heeft Hij der mensen kinderen gegeven. De aarde is dus des mensen eigendom. Is dat bezit absoluut? Is het gemeen schappelijk? Heeft ieder daar een gro ter of kleiner persoonlijk en absoluut deel aan? Sommigen menen, dat de mens, onder alle omstandigheden en voor goed, iets het zijne kan noemen. Men beroept zich dan gaarne op het Schrift woord: Is het mij niet geoorloofd te doen met het mijne wat ik wil Anderen, met een beroep op de praktijk der eer ste Christengemeente, waar men alle dingen gemeen had, zouden de gemeen schap van goederen willen invoeren; een soort christelijk communisme dus. Niet ieder mens bezit evenveel. Als wij veel mogen bezitten, en hét is in een rechten weg verkregen, mogen wij daar de zegenende hand Gods in opmerken: God heeft Abraham rijk gemaakt. Hebben wij weinig, maar mogen wij het bezitten in Gods gunst, dan mogen wij ons ermee troosten, dat het weinigi dat de rechtvaardige heeft, beter is dan de overvloed der goddelozen. Toch is de eigendom van de goederen dezer aarde in meer dan één opzicht be perkt. Onder het oude Israël was het zo. Waimeer men zijn akker verkocht, kwam deze in het jubeljaar weer aan de oorspronkelijke eigenaar terug. De ver koopwaarde hield verband met het aan tal jaren, dat nog tot het jubeljaar wer den geteld. Dit wijst er dus op, dat het bezit het karakter had van een vrucht gebruik. Wij zijn ook niet absoluut vrg, om met het onze te doen wat wij willen. Het bezit van sommige zaken legt ons me nigmaal verplichtingen op. Als wij het goed der aarde bezitten, en wfl zien on ze naaste gebrek van het nodigste heb ben, zijn wij verplicht hem van het on ze mede te delen. Als onze leeftijd voorbij is, is ook de tijd van ons bezit der aardse goederen voorbij; dan moeten wfl ze achterlaten; dikwijls weten wij niet aan wie. Wij mo gen wel een goed, gepast en matig ge bruik van onze goederen maken, maar geen verkeerd, onmatig en zondig ge bruik. Hoe heeft ons de oorlogs- en bezet tingstijd de betrekkelijkheid van het be zit van goederen geleerd. Maar ook in het gewone burgerlijke verkeer is er velerlei beperking van het eigendomsrecht en van het gebruik van onze goederen. De overheid heeft het recht door onteigening grond en huizen <Jie wij bezitten, ten algemene nutte ons te ontnemen, al is ze verplicht ons daar voor een schadeloosstelling te geven. Distributiebepalingen regelen het ver bruik van allerlei levensbenodigdheden. Ge hebt wellicht over de verhuur van uw huizen niets te vertellen. Of ge wordt gedwongen een gedeelte van uw eigen huis in bruikleen aan daklozen af te staan. Van uw bezit moet ge een ge deelte afstaan als belasting. OBn niet al leen een gedeelte van uw inkomen, dat u als vrucht van uw arbeid toekomt, maar ook van uw vermogen in een vermogens heffing. Uit al die voorbeelden, die met tientallen te vermenigvuldigen zouden zijn, blijkt overduidelijk, dat het eigen doms- en beschikkingsrecht maarzeer betrekkelijk is. Gaat dat buiten de maat, dan wordt het spoedig als een onrecht gevoeld. Toch wordt als regel in princi- Pe het eigendomsrecht niet aangetast. Als men erkent, slechts leenheer en vruchtgebruiker te zijn van de goederen dezer wereld, en bovendien erkermen mag, dat het ons van Gods goede hand is toegeschikt, als men de spraak der goddelijke voorzienigheid verstaat, waar uit de omstandigheden, de noodzaak Wijkt, zuUen wij er ons in kunnen schik ken. Men zal met een ruim hart zijn naaste tegemoet kunnen komen. Het is (dit In het voorbijgaan) niet zo'n g^in- stig teken, als wfl menen, dat wat wij geven, maar een vrije gave van onze zij de is. Al heeft het velerlei beperking, en is de eigendom niet absoluut; wij erkennen op grond van de Schrift, dat er een pri- vaatbezit bestaat, dat dit de orde is door God onder de mensen gesteld. Het communisme wil het privaatbezit afgeschaft zien. Is dat een erkenning dat wij onszelf tegenover God slechts als leenheren moeten aanmerken? Integendeel. Men zegt te streven naar een „eerlijke" verdeling van wat de aarde oplevert. "Wij moeten vrij van God zijn. Zijn bestuur wordt verloochend. Het is nog steeds dezelfde leus van de Franse revolutie. Vrijheid, gelijkheid en broeder schap. Gelijkheid van inkomen, gelijkheid van bezit, zolang het ideaal, dat nie mand privé iets mag bezitten, nog niet is bereikt. Begin maar vast, dat wat er is, gelijk te verdelen. De Overheidsinstel lingen moeten daartoe worden gebruikt. De Staat moet alles regelen. Die moet ieder het zijne uitdelen. Op de bronnen van inkomen moet beslag gelegd. De ver deling (distributie) van alles moet in handen van de almachtige Staat ge legd. Onlangs is een commissie ingesteld door de regering om de mogelijkheid te onderzoeken van een rechtvaardige ver deling van het inkomen. Verstaan wij de tekenen der tijden? De allesregelende Staat. Intussen neemt de, verwarring toe. Die allesregelende Staten doen niets dan vechten tegen el kaar om alles in de wereld naar hun hand te zetten. Men wil wijzer zijn dan God. De lichten des hemels wanen wij uitgeblust te hebben. Straks wordt de eigendom afgeschaft. Het privaatbezit opgeheven. Dan zal de chaos volkomen zijn. Indonesië Onze Nederlandse regering bevindt zich in een zeer moeüijlse situatie. Ons land is lid geworiden van de Ver. Naties, evenals zij indertijd lid was van de Volkenbond. Door Ds. P. Zandt is hierover indertijd in de Tweede Kamer gesproken en door hem er op gewezen, dat de grondslag niet deugde en daarom het gebouw, dat op dit fundament werd opgetrokken, zou blijken, tegen de geweldige wereldstor- men niet bestand te zijn. Onze regering heeft ten opzichte van Nederlands Indië gedraald. Wij zouden vele kolommen hierover kunnen schrij ven, doch het heeft alles plaats gehad, hét is voorbij en op heden is daaraan niets meer te verhelpen. De oppositie heeft gelijk gekregen en uiteindelijk is de regering overgegaan tot de politionele actie. Van een zijde, waarvan wij dit het al lerminst zouden verwacht hebben, n.l. Australië, is er tegenwerking gekomen. Dit feit is wel buitengewoon pijnlijk, ge let op onze houding, toen Japan Tndië aanviel. Door het inzetten van onze gehele luchtmacht en vloot is middelijk Indië verloren gegaan en door de Jappen be zet, maar Australië bevrfld gebleven en als dank hiervoor 'beproeft Australië al les, om Nederland de wederopbouw in Indië onmogelqk te maken. Wij hebben de behandeling van onze zaak voor de Veiligheidsraad in de dag bladen kunnen volgen. Tenvolle kunnen wij het verstaan, dat er' stemmen zijn opgegaan, dat Nederland zich van de be handeling van haar zaak, verder niets De rechtvaardige nauwelijks zalig wordt. (1 Petrus 4 18a.) A. De rechtvaardige zalig. Zegt de rechtvaardige, dat het hem wel zal gaan. Wee de goddeloze, het zal hem kwalijk gaan. Die last, eens opge legd aan Jesaja, de Evangelist des O.V. is ook de opdracht aan allen, die geroe pen worden tot de Dienst des Woords. De aanzegging van het wel en het wee is het kenteken der zuivere prediking en de toetssteen of de prediker getrouw is in zijn bediening. Een getrouw Dienaar des Woords was de Apostel Petrus, die blijkens het woord gedeelteijk hierboven afgeschreven, ver kondigde de zaligheid der rechtvaardigen en de rampzaligheid der goddelozen; hij schreef: Indien de rechtvaardige nauwe lijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en zondaar verschijnen? Daarmede be doelde hij: indien de rechtvaardige nau welijks zalig wordt, wat zal dan het ein de, der van God vervreemden verschrik kelijk zijn, een verschijnen voor de recht vaardige Rechter des heelals, die gewis uitspreken zal het vonnis des eeuwigen doods. De rechtvaardige wordt nauwelijks zalig. De rechtvaardige. Rechtvaardig wordt gsnoemd de godzalige, de in Cüiristus be genadigde zondaar. Rechtvaardig betekent echter niet dat de Godvrezende is een volstrekt rechtvaar dige, die uitwendig en inwendig beant woordt aan de eis der goddelgke Wet, verstaan in haar geestelijke uitgebrei- heid en wijdte. In dien zin geldt de uit spraak, er is niemand rechtvaardig, ook niet één. Ieder van Gods volk is het har telijk eens met de Schrift, die zegt: wfl struikelen allen in vele; zelfs de aller heiligste heeft maar een klein beginsel van gehoorzaamheid aan de geboden Gods en belijdt: Ga niet in het gericht met Uw knecht, want niemand, die leeft, zal voor uw aangezicht rechtvaardig zijn. Daar is slechts één waarlijk Recht vaardige op aarde geweest nl. Jezus de Rechtvaardige, die onbesmet, afgeschei den van de zondaren, mocht uitdrukken: Wie overtuigt mij van zonde? En nu is 't door dien Rechtvaardige, ter wille van Christus gerechtigheid, dat er mensen zijn, goddeloos in zich zelf, die worden verwaardigd met het voor recht den naam van rechtvaardigen te dragen. Een ieder, die door een waarachtig, oprecht geloof Christus 'wordt ingelijfd, verkrijgt als bate des geloofs, dat hij is in Christus voor God rechtvaardig. St. Maartensdijk Ds. Joh. de Brea. (Wordt vervolgd) meer zou aantrekken en ongeacht het besluit, dat de Raad zou nemen, haar eigen weg gaan, ja zelfs uit de Raad zou treden. Toen wij dergelijke adviezen en over wegingen üi de pers lazen, dachten wij terug aan de woorden van Ds. P. Zandt. De Heere heeft een twist met ons land en maakt, dat onze afgoden, welke wij stellen boven Zijn Woord en Getui genis, ons het leven bitter en zuur ma ken. België, onze nabuurstaat, welke trouw voor de Nederlandse belangen .op de bres heeft gestaan, heeft een voorstel inge diend, om door het Internationale Hof van Justitie te laten onderzoeken, of de actie in Indië werkelijk een zaak is, die op de Veiligheidsraad thuis hoort dan of zij alleen een aangelegenheid is, zuiver van binnenlands beleid, waarmede andere volken niets te maken hebben. Dit voorstel is verworpen met alleen de stemmen van België, Amerika, Enge land en Frankrijk voor. Onze ruimte laat niet toe om een dui delijk overzicht te verstrekken van de gehouden besprekingen. Droevig is het, om daaruit te consta teren, hoe dat wel een communistische agitatie, maar niet het recht zegeviert. Met zorg zag dan ook onze regering de besluiten tegemoet, doch zie, vorige week was het de houding van China en deze week de houding van Frankrigk, welke een wending ten gunste teweeg brachten. Van de aanbieding van Amerika om goede diensten te bewijzen, is niets te recht gekomen. Nederland heeft het voorstel direct aanvaard, maar de Repu bliek heeft het weliswaar niet verwor pen, doch iedere keer zulk een voorbe houd gemaakt, dat er totaal niets van terecht gekomen is. De Republiek wil niet onder de be scherming van Amerika, Maar wel on der Rusland staan. Rusland heeft een voorstel ingediend, dat de Veiligheidsraad direct een com missie zou benoemen, om de toestand in Indië te onderzoeken en op zeer korte termijn aan de Raad zou rapporteren, op welk verslag de Raad dan zijn beslissin gen zou nemen. Zonder daartoe het recht te hebben, zou bij aanneming van dit voorstel, de Veiligheidsraad de kwestie omtrent In donesië van Nederland overnemen en uit eindelijk voorschreven wat gedaan moet worden. Toen tijdens de oorlog het zichtbaar was, dat Duitsland aftakelde, hebben de Grote Vier, om de onderlinge vrede te bewaren, het Vetorecht ingesteld, wat in.' houd, dat zij elkander plechtig heloof den, geen voorstel te zullen aaimemen, wan neer een der Vier zich hiertegen ver klaart. Frankrijk heeft tot voor deze week, van dit recht nog geen gebruik gemaakt, Rusland reeds 18 keren. Wat is nu gebeurd? Nu over de zaak van Indonesië in be ginsel, onder leiding van Rusland, een verkeerde weg zou worden ingeslagen, heeft Frankrijk voor de eerste maal van zijn vetorecht gebruik gemaakt en het voor Nederland opgenomen, niettegen staande Frankrijk zelf voor zo'n groot gedeelte communistisch is. De Franse af. gevaardigde heeft steeds op het stand punt gestaan, dat eerst moet vast staan hoever de bevoegdheid van de Veiligheids, raad strekt. Toen deze kwestie door het Russische voorstel in groot gevaar kwam heeft hij het met zijn veto bezworen. Ne derland is Frankrijk daarvoor zeer er kentelijk. China en Australië hebben een voor stel ingediend, dat het meest voor Ne derland aanneembaar is. Verschillende landen hebben te Batavia consulaten en nu worden de consuls van die landen, welke lid zijn van de Veiligheidsraad, verzocht, ter plaatse een nauwkeurig on derzoek in te stellen en de Raad te rap porteren. Australië wilde verder gaan, doch China weigerde. Dit voorstel is aangenomen. De consuls die hierover moeten rapporteren zijn, Amerika, Enge land, China, België, Australië. Tevens is het voorstel van Amerika aangenomen, waarbij de Veiligheidsraad zijn goede diensten aanbiedt en voorstelt een comriiissie van 3 leden te benoemen, één lid door Nederland, één lid door de Republiek, en één lid door de Veilig heidsraad. Zie vervolg pag. 2 Ie kolom

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1947 | | pagina 1