Echtscheidings- practijken. Buitenland MEDITATIE De stem ener bevoorrechte ziel. EiüvnDEn-niEuws Bureau: Prins Hendrikstraat 122 c SCddelhamis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerq 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN ZATERDAG 21 JUNI W47 19e JAARGANG No. 1629 Abonnementsprfls 1.50 p. kwartJtB Advertentieprijs Ifl et. p. milUmeteir Bij contract speciaal tarief In ons land zijn vrij straffe bepalingen ten aanzien van de echtscheiding. Men wil de scheidingsmogelijkheden dan ook verruimen. De wet laat de echtscheiding toe wegens overspel. Dat is juist. Maar men wil sinds tientallen van jaren ook echtscheiding, omdat, nu ja, beide par tijen het willen. Als men dus het huwelijk moe is. Ja ook, als één van beide 'het huwelijk moe is. Men speelt met de hu welijkstrouw. Zo zou ook het licht vaardig sluiten van huwelijken in de hand worden gewerkt. Immers, als men het huwelijk moe is, of als het blijkt, dat het een verkeerde stap was, kan men er even gemakkelijk weer af, als men het heeft gesloten. Zo wordt niet alleen direct maar ook indirect het aantal echt scheidingen opgevoerd. Het zou zeer ze- Iter tot een schrikbarende hoogte stijgen. De ellende zou hand over hand toene men. Dat ziet de mens in zijn dwaasheid niet. Hij denkt de ellende te verminde ren, maar bevordert die. Van Protestantse en Roomse zijde heeft men zich steeds tegen de uitbrei ding der scheidingsmogelijkheden verzet. Maar intussen heeft zich een practijk ontwikkeld, waarbij men feitelijk door de mazen van het net heenkruipt. Men volgt een procedure, en de Hoge Raad heeft deze gesanctionneerd dat de ene .partij de andere beschuldigt van over spel, terwijl het feitelijk niet waar is en niet bewezen kan worden. Volgens af spraak weerspreekt de andere partij deae besehuldiging niet. En nu neemt de rech ter aan, dat overspel heeft plaats gehad, niet omdat het bewezen is, maar omdat het niet weersproken is. Op grond van deze aanname van overspel wordt dan het huwelijk ontbonden. Bij tienduizen den zijn in de loop der jaren langs deze weg huwelijken ontbonden. Het is een leugenachtige procedure. Hiervoor is natuurlijk overeenstem ming nodig tussen de partijen. Wil de eene partij het niet, dan kan deze „grote leugen" niet gehanteerd worden. De wei gerende partij doet dit vaak niet uit be geerte om het huwelijk bestendigd te zJen, maar uit haat, om de ander dwars te zitten, zodat deze geen huwelijksont- binding kan verkrijgen, en dus geen nieuw huwelijk aan kan gaan. Daarin is men langzamerhand een onrechtvaardig heid gaan zien, en zegt: echtscheiding moet mogelijk zijn, als één van beide het wenst. Als men zo tot overeenstemming komt, om langs de weg van de „grote leugen" echtscheiding te verkrijgen, moet één der partijen officieel de schuld van overspel op zich nemen, met de schande, die daar aan verbonden is. Maar dat weegt in de praktijk niet altijd even zwaar. Maar al te goed weten de mensen het, dat het maar een formele kwestie is, het vervul len van een formaliteit, en dat er dus in het geheel geen grond behoeft te zijn, om aan te nemen, dat degene, die over spel bekent, ook inderdaad hieraan schuldig staat. Bovendien, de zonde wordt hoe langer hoe driester uitge sproken en het schijnt tegenwoordig al geen schande meer te zijn, dat echtschei ding plaats vindt. Nu wil men, hetgeen gegroeid is in een verkeerde praktijk, bevestigen in de wet ten des lands. Men wil dus het kwaad sanctioneren. De zonde wordt dus goed gekeurd door de overheid. Wat dan altijd nog zonde, altijd nog kwaad, heette voor de wet; waar nog altijd, onderstelling van het kwaad van overspel, het huwe lijk werd ontbonden, zou dan nu in plaats daarvan een wettelijke regeling komen, waardoor zelfs officieel het kwaad niet meer kwaad werd genoemd. Zover is het nog niet, maar zover dreigt het toch eerlang te komen. Daartegen dient een krachtig getuigenis te worden gegeven. Ook door de kerk. Het zou weer een nieuwe stap zijn op de weg der ontker stening van ons land. Wij hebben nu een regeerbeleid, dat steunt op een meerderheid van de Par tij van de Arbeid met de R.K. Volkspar tij. De eersten zouden niets liever wil len, dan om van deze gelegenheid ge bruik te maken, om wetten met vér gaande echtscheidingsmogelijkheden in het leven te roepen. Maar men heeft zich in bond gegeven met de R.K. Volkspar tij. E5n Rome voelt voor echtscheiding niets. Bij Rome is het huwelijk een sacrament. Voor de Protestant is het hu welijk een goddelijke instelling, maar voor Rome is het een godsdienstige in stelling. Dat remt de zaak voor de soci alisten. Zij zouden de Partij van de Vrij heid ongetwijfeld mee krijgen, wellicht ook enige christelijk historischen, mits de echtscheidingswetten een gematigd karakter droegen, maar een meerderheid kunnen ze niet verwachten. Toch gaan er ook in het rechtse kamp stemmen op, om iets toe te geven, en aan de drang van links toe te geven. Men gaat dan uit van de gedachte, dat er nü een verkeerde praktijk is, welke jaar en dag doorgang vindt en toch niet te stuiten is, waarbij bovendien de be schreven leugenachtige praktijk wordt gevolgd. Leg dat nu maar in een wet vast, niet omdat het principieel juist is, maar vanwege de hardigheid des har ten", zoals Mozes het ook gedaan heeft. Wij kunnen ons met die gedachte niet verenigen. Niet alleen dat Christus zegt: „Doch ik zeg V," maar ook omdat het de miskenning is van wat als vrucht van het christelijk geloof is verworven. Wij willen aan de zodanigen maar één vraag stellen: Zoudt ge, met een beroep op die zelfde schriftuurplaats ook durven ver dedigen het hebben van meer dan één vrouw? Immers, ook dat is „vanwege de hardigheid des harten" onder het oude Israël toegelaten geweest. Daarvan zoudt ge schrikken? Welnu, schrik dan ook hiervan, en pleit noch openlijk noch heimelijk voor zulk een wet. REM CKP MUZIEKFEEST TE ST. FHJPSIJVNÖ. Dinsdagmiddag is te St. FUipsland een raadsvergadering belegd, die ten doel had, een muziekfeest dat Donderdag 19 dezer zou worden gehouden te weren, of althans tot het uiterste te beperken. Deze vergadering was op grond van art. 46 der Gemeentewet bijeengeroepen, door vier raadsleden. Op zeer keurige wijze werd door het raadslid de heer Mol, de woordvoerder van deze vier, het standpunt uiteenge zet dat in dezen chaotischen tijd de om standigheden er niet naar zijn om aller lei feesten te organiseren. Hij wees op de ontzettende ernst der tijden o.m. op de toestand in Indië, waar straks waar schijnlijk nog bloed zal vloeien, het zuchten vag, zovelen in concentratie kampen e.d., terwijl men zich hier wil uitleven in pret en jool. Hij achtte het ook in strijd met Gods Woord. Het was goed gezien van deze fractie daartoe een raadszitting aan te vragen al werd hierop door de Voorzitter geant woord, dat het niet meer was dan een gewone jubileumherdenking van het 45- jarig bestaan der Muziekvereniging, waarbij deze vereniging alsmede enkele zusterverenigingen een muziek wedstrijd zouden houden. De bevoegdheid tot het toelaten daarover berustte bij den bur gemeester en niet bij de Raad en het plaatsen van een tent kon niet worden weerhouden, omdat deze niet op gemeen tegrond, maar op terrein van de Am- bachtsheerlijkheid kwam. We laten al die dingen in het midden maar onderstrepen wat door de heer Mol gezégd werd, dat het scheppen van de gelegenheid om zich te kunnen uit- Ps. 66 16. „Komt, hoort toe, o allen Gij die God vi-eest, en ik zaj vertellen, wat Hij aan mijn ziele gedaan heeft." (VERVOLG EN SLOT) We zagen de vorige keer, dat een mens uitgewerkt raakt, dat het vastloopt. Wat een wonder van den hemel, ais het niet meer kan en niet meer gaat, als het dus aan des mensen zijde een onmogelijke zaak is geworden. Als men daar ligt in de afsnijding, dat de Heere dan een weg komt te openen, en het aan Gods zijde mogelijk wordt om zalig te worden en die mogelijkheid van 'zulfcen wordt be kend gemaakt. O dat wonder der genade is zo groot, wanneer de ziel een oog krijgt en gevoel, vanwege de kostelijk heid, lieflijkheid en dierbaarheid, welke het levende Woord zulken komt bekend te maken, n.l. dat die dierbare Heere Je zus de weg is ten eeuwigen leven door den Vader aangewezen. Dat is de weg, wandelt in dezelve. Dan wordt de ziel bekend gemaakt dat, ge lijk door de indaling des H. Geestes in de schoot van Maria het natuurlijk li chaam van Christus gewrocht werd, al zo de dode zondaar door de werking des H. Geestes opnieuw moet geboren wor den. O die wedergeboorte, die vernieu wing van de inwendige mens is de groot ste weldaad, welke de Heere uit souve- reine liefde en uitverkiezende genade, den inzichzelf verloren mens komt schen ken. Dan kan het niet uitblijven of zul ken kunnen die weldaad niet verzwijgen en getuigen met David: „Komt luistert toe gij die God vreest en ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft." lElr worden er in onzen tijd zovelen ge vonden die vaak glimlachend spreken over de werken Gods, doch bij nadere kennismaking worde men gewaar dat het maar aan de buitenkant zit. Doch diegenen die door de hemel bevoorrecht zijn, voor dien wordt het wonder steeds groter en mogen zij eens vertellen van Gods bemoeienis en Godsontmoeting, dan komt het vanuit een ootmoedig hart, omdat men zijn onwaardigheid heeft le ren kennen. Het gebeurt niet zelden dat zelfs Leraren zo vermetel prediken over Gods gangen, maar zij kunnen er niet inkomen, want het gaat slechts om de wol en niet om de schapen. Maar diegenen die het in der Waar heid geleerd hebben, dezen spreken van uit de gunning, want hetgeen zij om niet v3.n den hemel mochten ontvangen, wensen zij ook htm naaste van harte toe. Want alwaar de genade Gods gevallen is, daar wordt ook in zulken gevonden, verzuchtingen voor Land, Volk, Kerk en Staat. Dat er velen mochten gevonden worden, die vanuit de diepte hunner ziel moge getuigen, wat zij als vrije gift om niet mochten ontvangen. M'hamis Vetter leven verantwoording met zich mee brengt. Dat was inderdaad juist. En nu ging het o.i. hierom, dat deze fractie van vier deze verantwoording niet op zich wilden nemen. Door dhr. Mol werd op art. 36 der Ned. Gel. Belijdenis gewe zen, waarin staat, dat de Overheid is verordend, dat de ongebondenheid der mensen bedwongen worde en alles met goede ordinantie toega. Die Overheid is ook de Raad. En af gezien nu van het feit, of het Donder dag al dan niet netjes is verlopen, zij hadden zich in overeenstemming met hun beginsel en belijdenis vrij te maken. Wat door hun ook is gedaan. Al was het, dat er niet veel mee kon worden bereikt, het optreden naar eis des beginsels, zal zeer zeker remniend werken. Vrijmaking Chr. Gerf. Gem. Botterdaaa-Z In kort geding wordt Ds. Visser de kerk toegewezen. Ds. H. Visser Mzn. en zijn kerkeraad hebben twee dagen na de uittreding uit het verband der Chr. Geref. Kerk in Ne- derla,nd een dagvaarding ontva.ngen van de Arrondissements-Rechtbank te Rot terdam, gezien zij, die zich niet met de uittreding konden verenigen, het gebruik van het kerkgebouw aan de Putschelaan hoek Goede Hoopstraat, voor zich op- eischten. De President der Rechtbank sprak uit, in kort geding: Ie aan eischers wordt hun- eisch ont zegd. 2e aan Ds. Visser wordt het gebruik van het kerkgebouw toegewezen. 3e eischers kunnen in een nabijgelegen gebouw hunner eigen kerk (te Char- lois) onder den dienst des Woords en der Sacramenten opgaan, zodat er geen termen aanwezig zijn om de minderheidsgroep eigen beurten in het kerkgebouw toe te staan en daardoor de spanningen nog te ver groten. 4e eischers te veroordelen in de kosten van dit geding. Als advocaat voor gedaagden trad op Mr. Vonkenberg te Gorcum. Marshall's rede De rede, welke generaal Marshall te Cambridge uitgesproken heeft, heeft heel wat tongen en pennen in beweging ge bracht en zal zeer waarschijnlijk de eer ste maanden nog wel het onderwerp van de dag zijn. Generaal Marshall is, als minister van Buitenlandse Zaken, voor Amerika naar Moskou geweest en wat hij daar heeft ontmoet, schijnt zulk een diepe indruk op hem gemaakt te hebben, dat hij in overleg met president Truman en an dere vooraanstaande regeringspersonen tot een plan is gekomen, hetwelk nie mand had durven dromen. Zo onze lezers weten, heeft Amerika aan Griekenland en aan Turkije een le ning verstrekt, zuiver met het doel, om die regeringen uit de nood te helpen, daar zij anders dreigden, vanwege de fi nanciële omstandigheden, in een ernstige crisis te geraken. Welbewust stuurden communistisphe elementen op zo'n crisis aan, beproeven de een chaos te verwekken en hiervan partij te trekken en de leiding over te nemen. Zuiver om te voorkomen, dat, als een gevolg van de grote armoede, de com'- munisten in de genoemde landen de baas zouden worden, heeft Amerika deze fi nanciële hulp verleend. De Amerikaanse regering ziet echter dat zij zich op een moeilijk pad begeven heeft en wil de verleende hulp werkelijk doeltreffend zijn, zij niet alleen bij deze twee genoemde staten kan blijven stil staan, maar zich ook tot de andere lan den wenden moet. Europa is, als een gevolg van de we reldoorlog, in een zeer diep moeras te recht gekomen. ledere regering staat voor zeer grote, soms schier onoverkomelijke moeilijkhe den. Zoveel als mogelijk is, tracht iedere regering zijn eigen volk te sparen, en het vreselijke lot, dat wacht, nog wat af te wenden, in de hoop op mogelijk herstel. Zie vervolg pag. 2 Ie kolom

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1947 | | pagina 1