Zuinigheid
Buiteniand
MEDITATIE
PINKSTERFEEST
Wegens invallende Pink
sterdagen zal ons Blad
a.s. Woensdag 28 Mei
niet verschijnen.
EiiAnDEn-niEui/s
Bureau: Prins Headrikstraat 122 c
Middelhamls,' Telef. 17, Giro 167930
Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19
CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG
voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN
ZATERDAG 24 MEI .1947 19e JAARGANG No. 1622
Abonnementsprfls 1.50 p. luwai-taal
Advertentieprijs 12 et. p. millimeter.
Bil contract speciaal tarief.
Het is een vaste waarheid: Men kan
niet meer uitgeven dan men produceert.
En als men achter is, nog schulden te
betalen heeft, moet men minder verbrui
ken, om het overschot van zijn productie
aan te wenden om zijn schuld te betalen.
Onze staatsschuld is tot een fabelach
tige hoogte gestegen.
Wij moeten dus de consumptie tot het
hoogst nodige beperken. Maar deze be
perking mag niet tot gevolg#iebben dat
de productie daalt: want deze moet om
hoog.
Deze gedachte kan kortweg vertolkt
worden door te zeggen: wejnoeten spa
ren. Sparen toch wil zeggen: minder ver
bruiken dan we verwerven; harder wer
ken om meer te ■■'erwerven dan we ver
bruiken.
Zuinig zijn!
Het distributiestelsel wordt niet alleen
aangewend, om hetgeen er beschikbaar
is, zo gelijkmatig mogelijk te verdelen,
maar ook om het verbruik te beperken.
Het doel is ieder te dringen naar een mi
nimum verbruik. Gedwongen zuinig
heid. Zuinigheid van buiten opgelegd.
Met het gevolg dat iedereen geneigd is
om alles in het werk te stellen om zelf
zo veel mogelijk van het weinige be
schikbare te bekomen.
Het werkt de zorgeloosheid tot op ze
kere hoogte in de hand. De vraag is niet:
Waarmee kan ik rondkomen? maar:
Hoeveel kan ik krijgen? En wat ik op
de bon of buiten de bon kan krijgen, dat
neem ik; dat is verantwoord.
Dat is de ware zuinigheid niet.
Onze Heidelberger, sprekend van de
dankbaarheid, veroordeelt zowel de gie
righeid als alle misbruik en verkwisting
van Gods gaven.
De ware zuinigheid spruit uit de rech
te dankbaarheid.
Er zijn mensen, die sparen, ter
wijl ze zichzelf en anderen tekort
doen. Dat is schrapen, dat is gie
righeid. Dat is een kwaad onder de zon,
waarvan Salomo zegt, dat ze de macht
niet hebben om er van te eten. Dat heeft
met een ware christelijke levenshouding
niets te maken. Dat strijdt met een dank
baar gebruik van wat God ons in zijn
goedheid verleent.
Er zijn mensen, die het zeer ruim ne
men. Als zij het maar hebben, al komt
een ander te kor.t dat deert ze niet. Dat
is ook een soort gierigheid. Men giert
voor zijn eigen huis.
Meer dan ooit worden wij geroepen om
sober (niet somber) te leven.
Dat is de ware gemeenschapszin. Ware
hier Neerlands volk meer van doordron
gen van hoog tot laag.
Hier wordt veel geklaagd over
een ander.
De rijke vindt: de armen konden wel
met wat minder. Met een zekere verach
ting ziet men neer op de gewone man.
Intussen kan men zichzelf ruim bedelen,
al wordt geklaagd, dat het eigenlijk te
veel geld kost. Maar men moet alles
hebben wat het hart begeert.
De minder bedeelden zien met jaloerse
blik op naar de rijken. Wat komen zij
dan toch tekort. Zij willen óók zo veel
hebben. Intussen nemen zij zelf ook wat
er maar te nemen valt, al stelt veelal
het inkomen grenzen. Ook onder de la
gere standen is de zorgeloosheid groot.
En met de zorgeloosheid groeit ook de
wrevel.
Zonder voorbij te zien, dat bij sommi
gen, vooral ten plattelande, naarstigheid
zich aan zuinigheid paart, moet toch ge
klaagd dat er een geest van onverschil
ligheid heerst.
Het is waar, er zijn oorzaken voor aan
te wijzen. De tot het uiterste verhoogde
belastingdruk is mede de schuld van dit
kwaad. HSt wekt een geestesgesteldheid
van: maak maar op, er blijft toch niets
van over. Er wordt wel gesproken van
En als de dag des Pinksterfeestes
vervuld werd, waren zij allen een-
drachtelijk bijeen. Hand. 2:1
Onder de hoogtijden des Nieuwen Ver-
bonds is zeker het Pinksterfeest niet het
minst gewichtige. We willen trachten
enkele zaken aan te geven, waaruit dat
gejwicht blijkt.
Het Pinksterfeest zouden we kunnen
noemen het feest der vereniging. Dat
was het reeds onder de oude dag, even
goed als de andere grote feesten door
den Heere voor die tijd ingesteld. Ook
op het Pinksterfeest moest heel de man
nelijke bevolking van Israël als de 12-ja-
rige leeftijd was bereikt, zich te Jeruza
lem verenigen om gezamenlijk vrolijk te
zijn voor het aangezicht des Heeren, zo
als door den Heere zelve was ingesteld.
En met de mannen gingen zovele vrou
wen als er konden mede. En de kinderen
werden'er vaak reeds vroeg aan gewend,
het als een bijzonder voorrecht te achten,
als ze met hun ouders mochten mede
optrekken naar'de plaats des heiligdoms
om vreugde te bedrijven over de zegenin
gen door den Heere geschonken. Israels
volk verenigde zich als een volk, dat
het wondere voorrecht genoot, éen God
der natuur te kennen als den God des
Verbonds, die Zich aan hunne vaderen.
aan hen en aan hun zaad na hen in hun
ne geslachten zo genadiglijk had ver
bonden.
Ook het eerste Pinksterfeest was het
feest der vereniging. Lucas meldt ons:
zij waren allen eendrachtiglijk bijeen.
Voorheen was er onder de jongeren des
Heeren wel eens verschil geweesf, wie
van hen toch de rneeste mocht zijn. De
moeder van de zonen Zebedeus had den
Heere gevraagd: zeg dat deze mijn twee
zonen mogen zitten de een ter rechter-
en de ander ter linkerzijde van U in Uw
Koninkrijk, hetwelk door de andere dis
cipelen zeer kwalijk genomen was. Doch,
nu ze samen zijn in Jeruzalem, is alle
verschil verdwenen. In wezenlijke een
heid zijn ze vergaderd. En geen wonder'.
Ze hebben voor tien dagen hun dierba
ren Meester zien heenvaren, totdat een
wolk Hem wegnam van voor hun ogen. Ze
zijn uit kracht van den toen ontvangen
zegen in grote blijdschap weergekeerd
naar Jeruzalem. Ze genieten van dien
zegen nog. Ze gevoelen de eenheid van
betrekking op hun gezegenden Koning.
In Hem zijn ze verenigd. Ze zijn deelge
noten van eenzelfde belofte: ze zullen
aangedaan worden met kracht uit de
hoogte. En nu .vervult één hope hun
hart: dat dit ogenblik spoedig aanbreke!
En in liefderijken omgang en troostvolle
gesprekken hebben ze maar één doel, de
verheerlijking van den nooit volprezen
Naam van hun dierbaren Borg en Za
ligmaker.
T
Vragen we dan niet onwillekeurig: hoe
is het dan, dat het volk des Heeren zo
vaak verdeeld is en er dus van de open
baring der eenheid vaak zo weinig ge
zien wordt? Dan noemen we daarvoor
als hoofdreden: omdat de werking des
H. Geestes zo menigmaal kan gemist
worden. Dan worden bijzaken voor hoofd
zaken aangezien, dan wordt weer de
vraag levendig: wie van ons zal de mees
te zijn; dan verkoelt de liefde, verzwakt
de geloofsoefening, verflauwt de hoop
wordt het doel; de verheerlijking des
Heeren uit het oog verloren en het we
zenlijk afhankelijk leven gemist, v
O, mocht het nog eens weer waarlijk
Pinksterfeest worden: en zij waren allen
eendrachtiglijk bijeen f
En waar zulk een macht werkt, waar
blijft dan al wat tegenstaat?
Geve de Heere veel en dringende be^
hoefte aan de werking van die Geest,
opdat Gods volk de ware eenheid weerr'
eens recht ervare en openbare tot meer
dere heerlijkheid van den groten Naam
des Heeren! Ds. V.
een spaarcampagne door de regering te
openen. Zal dat bij velen de spotlust niet
opwekken? Spaar maar van je tekort.
De zware belastingdruk werkt ook
verkeerd bij hen die een groot inkomen
hebben. Wat baat het om meer inkomen
te trekken uit zijn zaken? Het wordt
immers toch voor het overgrote deel aan
belasting weer betaald. Dat brengt de
zulken ertoe om op rekening van hun
zaak grote verteringen te maken. Men
dineert en verteert en rijdt in pracht
auto's op rekening van de zaak.
Waar vroeger bij zaken nauwkeurig de
hand gehouden werd aan een zuinig be
heer, aan een laag houden van de on-
kosten-rekening, daar worden nu de on
kosten 'tot een abnormaal grote hoogte
opgevijzeld. Daar doet de belastingin
spectie toch niet veel aan.
Moeten daar geen maatregelen tegen
genomen worden? Zoo mogelijk, ja.
Maar wij vrezen, dat bij hen die geroe
pen zijn hier leiding te geven, veelal de
psychologische kijk ontbreekt. Is van een
socialistisch getint bewind hier een juis
te leiding te wachten? Men staart zich
blind op de kapitalisten. Er zal altijd wel
(gegronde) reden tot klacht te over zijn,
om niet een begin met zichzelf te maken.
Nederland moet terug naar een chris
telijke belijdenis en beleving.
Hoe past ons ootmoedige dankbaar
heid, dat we van het juk des tirans ver
lost zgn. Hoe zou de erkentenis van onze
nationale'schuld voor God ons persoon
lijk en gemeenschappelijk moeten drin
gen om arbeidzaam en sober te leven.
Hier zou het herstel moeten beginnen.
Hier zou een zuinigheid betracht wor
den, die in haar gevolgen van veel gro
ter betekenis zou zijn in oeconomisch op
zicht, dan alle „geleide oeconomie" waar
op .wij thans onze hoop stellen.
Duitsland
DE OOLORADOKEVEK-BESTBIJDING
De Coloradokever-bestrijding zal dit
jaar met kracht dienen te worden aan
gevat. Vooral'in het Westen van het land
zal er strenge controle plaats hebben op
de naleving der bestrijdingsvoorschriften.
Wie een coloradokever ontdekt gelieve
deze direct te doden en haarden van lar
ven aan te geven.
De toestand in het Roergebied is zeer
critiek. Amerika en Engeland hadden be
loofd dat het dagelijkse rantsoen", een mi
nimum zou bevatten van 1500 calorieën,
terwijl nu het dagelijkse rantsoen slechts
750 a 800 calorieën bevat.
Grote hongeroptochten hebben er
plaats. Een uittocht van vrouwen en kin
deren naar gebieden, waarvan men hoort
dat er nog wat voedsel, o.a. aardappe
len, te bekomen is.
De Duitsers houden betogingen, staken
en treden arrogant op.
Dr. Newman, de Amerikaanse gouver
neur van Groot-Hessen, heeft een rede
gehouden, welke tamelijk scherp was.
Hij zeide, dat de Duitsers hun houding
moesten herzien, geen medelijden met
zichzelf hebben, het land zo goed mo
gelijk bebouwen en de zwarte handel aan
de kaïit zetten.
Amerika is niet van plan, waar het
zijn vijand verslagen heeft, een vijand,
die de oorlog zo bruut heeft opgedron
gen, om na de overwinning nog van alles
te voorzien. De Amerikanen werken en
betalen en, de Duitsers er de kantjes af
lopen, gaat niet.
Wanneer de toestand zich niet wijzig
de, zou de staat van beleg worden afge
kondigd.
De oorzaak ligt in het feit, dat de
aanvoeren vanuit Amerika tot op de
helft zijn verminderd en dat de regeling
in Duitsland zelf van dien aard is, dat
het beschikbare voedsel niet rechtmatig
wordt verdeeld. Er is eenmaal een te
kort en wanneer er dan geen goede over
heidsmaatregelen getroffen worden, loopt
het fout.
In dit verband wordt er ook op gewe
zen, dat in Nederland de groenten wor
den doorgedraaid, terwijl even over de
grens er zulk een gebrek is en hier -en
daar van ernstige ondervoeding sprake
Te Mulheim is vorige week een ver
gadering gehouden van arbeidersleiders.
De droevige voedseltoestand was de aan
leiding. Toch zijn er ook andere kwesties
besproken o.a. het komen tot zelfbestuur
en zelfverzorging. Men gaf aan dat
Duitsland weer gelegenheid moest krij
gen een koopvaardijvloot te bouwen,
aan de internationale visvangst o.a. wal
visvangst, deel te nemen, ingeschakeld
worden bij de wereldhandel, kunstmest,
synthetische rubber en benzine en gele
genheid krijgt hiervoor in ruil, voedsel
en andere noodzakelijke levensbehoeften
te kopen.
M.a.w. dus, om weer te leren op eigen
benen te staan.
In Amerika en ingeland gaan er
stemmen op om hiertoe te geraken, want
al ziet men het aan de ene kant on
gaarne, toch aan de andere kant voelt
men er weinig voor, om een groot volk
voor een gedeelte gratis in het leven te
houden.
Palestina
Het is in Palestina nog verre van rustig
en al heeft de gewapende macht de over
hand, toch maken de verzetsmannen het
aan de soldaten lastig genoeg.
Engeland weigert absoluut om Joden,
die uit Europa naar Palestina trekken,
toe te laten. De mogelijkheid wordt door
de Joden thans overwogen, om per vlieg-'
tuig naar Palestina te gaan. Het land
biedt daartoe genoegzame gelegenheid en
zijn Ze eenmaal in het land, niemand die
ze er uitkrijgt.
Intussen schijnt er toch een lichtpunt
te komen in deze netelige kwestie. De
Verenigde Naties hebben thans een com
missie benoemd, om de verdeling van Pa
lestina te bestuderen, plaatselijk te on
derzoeken en per 1 September a.s. een
rapport in te dienen, dat zo mogelijk
de oplossing zal moeten brengen. De
commissie is samengesteld uit de volgen
de landen, Australië, Canada, Guatemala,
Voor-Indië, Perzië, Nederland, Peru,
Tsjecho Slowakije, Uruguay, Zuid-Slavië
en Zweden.
De Arabieren, aanvankelijk gesteund
door de Russen, waren hiertegen, doch
wat men.in het begin niet had verwacht,
is geschied. p.usland heeft zich bij de an
dere landen aangesloten en het is te ho
pen, dat de weg om tot overleg te ko
men, gevonden zal worden.
Een groot voordeel is thans, dat niet
één of twee landen deze netelige kwestie
moeten oplossen, maar dat nu de Vereen.
Zie vervolg pag. 2 Ie kolom