Zuinigheid Buiteniand MEDITATIE PINKSTERFEEST Wegens invallende Pink sterdagen zal ons Blad a.s. Woensdag 28 Mei niet verschijnen. EiiAnDEn-niEui/s Bureau: Prins Headrikstraat 122 c Middelhamls,' Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN ZATERDAG 24 MEI .1947 19e JAARGANG No. 1622 Abonnementsprfls 1.50 p. luwai-taal Advertentieprijs 12 et. p. millimeter. Bil contract speciaal tarief. Het is een vaste waarheid: Men kan niet meer uitgeven dan men produceert. En als men achter is, nog schulden te betalen heeft, moet men minder verbrui ken, om het overschot van zijn productie aan te wenden om zijn schuld te betalen. Onze staatsschuld is tot een fabelach tige hoogte gestegen. Wij moeten dus de consumptie tot het hoogst nodige beperken. Maar deze be perking mag niet tot gevolg#iebben dat de productie daalt: want deze moet om hoog. Deze gedachte kan kortweg vertolkt worden door te zeggen: wejnoeten spa ren. Sparen toch wil zeggen: minder ver bruiken dan we verwerven; harder wer ken om meer te ■■'erwerven dan we ver bruiken. Zuinig zijn! Het distributiestelsel wordt niet alleen aangewend, om hetgeen er beschikbaar is, zo gelijkmatig mogelijk te verdelen, maar ook om het verbruik te beperken. Het doel is ieder te dringen naar een mi nimum verbruik. Gedwongen zuinig heid. Zuinigheid van buiten opgelegd. Met het gevolg dat iedereen geneigd is om alles in het werk te stellen om zelf zo veel mogelijk van het weinige be schikbare te bekomen. Het werkt de zorgeloosheid tot op ze kere hoogte in de hand. De vraag is niet: Waarmee kan ik rondkomen? maar: Hoeveel kan ik krijgen? En wat ik op de bon of buiten de bon kan krijgen, dat neem ik; dat is verantwoord. Dat is de ware zuinigheid niet. Onze Heidelberger, sprekend van de dankbaarheid, veroordeelt zowel de gie righeid als alle misbruik en verkwisting van Gods gaven. De ware zuinigheid spruit uit de rech te dankbaarheid. Er zijn mensen, die sparen, ter wijl ze zichzelf en anderen tekort doen. Dat is schrapen, dat is gie righeid. Dat is een kwaad onder de zon, waarvan Salomo zegt, dat ze de macht niet hebben om er van te eten. Dat heeft met een ware christelijke levenshouding niets te maken. Dat strijdt met een dank baar gebruik van wat God ons in zijn goedheid verleent. Er zijn mensen, die het zeer ruim ne men. Als zij het maar hebben, al komt een ander te kor.t dat deert ze niet. Dat is ook een soort gierigheid. Men giert voor zijn eigen huis. Meer dan ooit worden wij geroepen om sober (niet somber) te leven. Dat is de ware gemeenschapszin. Ware hier Neerlands volk meer van doordron gen van hoog tot laag. Hier wordt veel geklaagd over een ander. De rijke vindt: de armen konden wel met wat minder. Met een zekere verach ting ziet men neer op de gewone man. Intussen kan men zichzelf ruim bedelen, al wordt geklaagd, dat het eigenlijk te veel geld kost. Maar men moet alles hebben wat het hart begeert. De minder bedeelden zien met jaloerse blik op naar de rijken. Wat komen zij dan toch tekort. Zij willen óók zo veel hebben. Intussen nemen zij zelf ook wat er maar te nemen valt, al stelt veelal het inkomen grenzen. Ook onder de la gere standen is de zorgeloosheid groot. En met de zorgeloosheid groeit ook de wrevel. Zonder voorbij te zien, dat bij sommi gen, vooral ten plattelande, naarstigheid zich aan zuinigheid paart, moet toch ge klaagd dat er een geest van onverschil ligheid heerst. Het is waar, er zijn oorzaken voor aan te wijzen. De tot het uiterste verhoogde belastingdruk is mede de schuld van dit kwaad. HSt wekt een geestesgesteldheid van: maak maar op, er blijft toch niets van over. Er wordt wel gesproken van En als de dag des Pinksterfeestes vervuld werd, waren zij allen een- drachtelijk bijeen. Hand. 2:1 Onder de hoogtijden des Nieuwen Ver- bonds is zeker het Pinksterfeest niet het minst gewichtige. We willen trachten enkele zaken aan te geven, waaruit dat gejwicht blijkt. Het Pinksterfeest zouden we kunnen noemen het feest der vereniging. Dat was het reeds onder de oude dag, even goed als de andere grote feesten door den Heere voor die tijd ingesteld. Ook op het Pinksterfeest moest heel de man nelijke bevolking van Israël als de 12-ja- rige leeftijd was bereikt, zich te Jeruza lem verenigen om gezamenlijk vrolijk te zijn voor het aangezicht des Heeren, zo als door den Heere zelve was ingesteld. En met de mannen gingen zovele vrou wen als er konden mede. En de kinderen werden'er vaak reeds vroeg aan gewend, het als een bijzonder voorrecht te achten, als ze met hun ouders mochten mede optrekken naar'de plaats des heiligdoms om vreugde te bedrijven over de zegenin gen door den Heere geschonken. Israels volk verenigde zich als een volk, dat het wondere voorrecht genoot, éen God der natuur te kennen als den God des Verbonds, die Zich aan hunne vaderen. aan hen en aan hun zaad na hen in hun ne geslachten zo genadiglijk had ver bonden. Ook het eerste Pinksterfeest was het feest der vereniging. Lucas meldt ons: zij waren allen eendrachtiglijk bijeen. Voorheen was er onder de jongeren des Heeren wel eens verschil geweesf, wie van hen toch de rneeste mocht zijn. De moeder van de zonen Zebedeus had den Heere gevraagd: zeg dat deze mijn twee zonen mogen zitten de een ter rechter- en de ander ter linkerzijde van U in Uw Koninkrijk, hetwelk door de andere dis cipelen zeer kwalijk genomen was. Doch, nu ze samen zijn in Jeruzalem, is alle verschil verdwenen. In wezenlijke een heid zijn ze vergaderd. En geen wonder'. Ze hebben voor tien dagen hun dierba ren Meester zien heenvaren, totdat een wolk Hem wegnam van voor hun ogen. Ze zijn uit kracht van den toen ontvangen zegen in grote blijdschap weergekeerd naar Jeruzalem. Ze genieten van dien zegen nog. Ze gevoelen de eenheid van betrekking op hun gezegenden Koning. In Hem zijn ze verenigd. Ze zijn deelge noten van eenzelfde belofte: ze zullen aangedaan worden met kracht uit de hoogte. En nu .vervult één hope hun hart: dat dit ogenblik spoedig aanbreke! En in liefderijken omgang en troostvolle gesprekken hebben ze maar één doel, de verheerlijking van den nooit volprezen Naam van hun dierbaren Borg en Za ligmaker. T Vragen we dan niet onwillekeurig: hoe is het dan, dat het volk des Heeren zo vaak verdeeld is en er dus van de open baring der eenheid vaak zo weinig ge zien wordt? Dan noemen we daarvoor als hoofdreden: omdat de werking des H. Geestes zo menigmaal kan gemist worden. Dan worden bijzaken voor hoofd zaken aangezien, dan wordt weer de vraag levendig: wie van ons zal de mees te zijn; dan verkoelt de liefde, verzwakt de geloofsoefening, verflauwt de hoop wordt het doel; de verheerlijking des Heeren uit het oog verloren en het we zenlijk afhankelijk leven gemist, v O, mocht het nog eens weer waarlijk Pinksterfeest worden: en zij waren allen eendrachtiglijk bijeen f En waar zulk een macht werkt, waar blijft dan al wat tegenstaat? Geve de Heere veel en dringende be^ hoefte aan de werking van die Geest, opdat Gods volk de ware eenheid weerr' eens recht ervare en openbare tot meer dere heerlijkheid van den groten Naam des Heeren! Ds. V. een spaarcampagne door de regering te openen. Zal dat bij velen de spotlust niet opwekken? Spaar maar van je tekort. De zware belastingdruk werkt ook verkeerd bij hen die een groot inkomen hebben. Wat baat het om meer inkomen te trekken uit zijn zaken? Het wordt immers toch voor het overgrote deel aan belasting weer betaald. Dat brengt de zulken ertoe om op rekening van hun zaak grote verteringen te maken. Men dineert en verteert en rijdt in pracht auto's op rekening van de zaak. Waar vroeger bij zaken nauwkeurig de hand gehouden werd aan een zuinig be heer, aan een laag houden van de on- kosten-rekening, daar worden nu de on kosten 'tot een abnormaal grote hoogte opgevijzeld. Daar doet de belastingin spectie toch niet veel aan. Moeten daar geen maatregelen tegen genomen worden? Zoo mogelijk, ja. Maar wij vrezen, dat bij hen die geroe pen zijn hier leiding te geven, veelal de psychologische kijk ontbreekt. Is van een socialistisch getint bewind hier een juis te leiding te wachten? Men staart zich blind op de kapitalisten. Er zal altijd wel (gegronde) reden tot klacht te over zijn, om niet een begin met zichzelf te maken. Nederland moet terug naar een chris telijke belijdenis en beleving. Hoe past ons ootmoedige dankbaar heid, dat we van het juk des tirans ver lost zgn. Hoe zou de erkentenis van onze nationale'schuld voor God ons persoon lijk en gemeenschappelijk moeten drin gen om arbeidzaam en sober te leven. Hier zou het herstel moeten beginnen. Hier zou een zuinigheid betracht wor den, die in haar gevolgen van veel gro ter betekenis zou zijn in oeconomisch op zicht, dan alle „geleide oeconomie" waar op .wij thans onze hoop stellen. Duitsland DE OOLORADOKEVEK-BESTBIJDING De Coloradokever-bestrijding zal dit jaar met kracht dienen te worden aan gevat. Vooral'in het Westen van het land zal er strenge controle plaats hebben op de naleving der bestrijdingsvoorschriften. Wie een coloradokever ontdekt gelieve deze direct te doden en haarden van lar ven aan te geven. De toestand in het Roergebied is zeer critiek. Amerika en Engeland hadden be loofd dat het dagelijkse rantsoen", een mi nimum zou bevatten van 1500 calorieën, terwijl nu het dagelijkse rantsoen slechts 750 a 800 calorieën bevat. Grote hongeroptochten hebben er plaats. Een uittocht van vrouwen en kin deren naar gebieden, waarvan men hoort dat er nog wat voedsel, o.a. aardappe len, te bekomen is. De Duitsers houden betogingen, staken en treden arrogant op. Dr. Newman, de Amerikaanse gouver neur van Groot-Hessen, heeft een rede gehouden, welke tamelijk scherp was. Hij zeide, dat de Duitsers hun houding moesten herzien, geen medelijden met zichzelf hebben, het land zo goed mo gelijk bebouwen en de zwarte handel aan de kaïit zetten. Amerika is niet van plan, waar het zijn vijand verslagen heeft, een vijand, die de oorlog zo bruut heeft opgedron gen, om na de overwinning nog van alles te voorzien. De Amerikanen werken en betalen en, de Duitsers er de kantjes af lopen, gaat niet. Wanneer de toestand zich niet wijzig de, zou de staat van beleg worden afge kondigd. De oorzaak ligt in het feit, dat de aanvoeren vanuit Amerika tot op de helft zijn verminderd en dat de regeling in Duitsland zelf van dien aard is, dat het beschikbare voedsel niet rechtmatig wordt verdeeld. Er is eenmaal een te kort en wanneer er dan geen goede over heidsmaatregelen getroffen worden, loopt het fout. In dit verband wordt er ook op gewe zen, dat in Nederland de groenten wor den doorgedraaid, terwijl even over de grens er zulk een gebrek is en hier -en daar van ernstige ondervoeding sprake Te Mulheim is vorige week een ver gadering gehouden van arbeidersleiders. De droevige voedseltoestand was de aan leiding. Toch zijn er ook andere kwesties besproken o.a. het komen tot zelfbestuur en zelfverzorging. Men gaf aan dat Duitsland weer gelegenheid moest krij gen een koopvaardijvloot te bouwen, aan de internationale visvangst o.a. wal visvangst, deel te nemen, ingeschakeld worden bij de wereldhandel, kunstmest, synthetische rubber en benzine en gele genheid krijgt hiervoor in ruil, voedsel en andere noodzakelijke levensbehoeften te kopen. M.a.w. dus, om weer te leren op eigen benen te staan. In Amerika en ingeland gaan er stemmen op om hiertoe te geraken, want al ziet men het aan de ene kant on gaarne, toch aan de andere kant voelt men er weinig voor, om een groot volk voor een gedeelte gratis in het leven te houden. Palestina Het is in Palestina nog verre van rustig en al heeft de gewapende macht de over hand, toch maken de verzetsmannen het aan de soldaten lastig genoeg. Engeland weigert absoluut om Joden, die uit Europa naar Palestina trekken, toe te laten. De mogelijkheid wordt door de Joden thans overwogen, om per vlieg-' tuig naar Palestina te gaan. Het land biedt daartoe genoegzame gelegenheid en zijn Ze eenmaal in het land, niemand die ze er uitkrijgt. Intussen schijnt er toch een lichtpunt te komen in deze netelige kwestie. De Verenigde Naties hebben thans een com missie benoemd, om de verdeling van Pa lestina te bestuderen, plaatselijk te on derzoeken en per 1 September a.s. een rapport in te dienen, dat zo mogelijk de oplossing zal moeten brengen. De commissie is samengesteld uit de volgen de landen, Australië, Canada, Guatemala, Voor-Indië, Perzië, Nederland, Peru, Tsjecho Slowakije, Uruguay, Zuid-Slavië en Zweden. De Arabieren, aanvankelijk gesteund door de Russen, waren hiertegen, doch wat men.in het begin niet had verwacht, is geschied. p.usland heeft zich bij de an dere landen aangesloten en het is te ho pen, dat de weg om tot overleg te ko men, gevonden zal worden. Een groot voordeel is thans, dat niet één of twee landen deze netelige kwestie moeten oplossen, maar dat nu de Vereen. Zie vervolg pag. 2 Ie kolom

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1947 | | pagina 1