CI1IUii€EKBIAD^GED.GP(mDlSlAG^ORDlZUID-H0a^ZE^^ EIIAHDEn I DE REGEERING DER KERK. DE TAAK VAN DE N.S.B. VOOR HET NIEUWE EUROPA. XnTGAVE N. V. XHTG. MIJ. EILANDEN-NIETJWS HOOfdfldaCtlBrTh. 06 Wüal, HlddelhamiS verschijndagen: Dinsdag- en Vrijdagavond. Regelprijs EEN HO01 KIST IN GEBRUIK BESPAART GAS EN EECTRICITEIT. Massert bü den Fühnr. Stel niet uit tot morden, wat gij heden doen kunt. Maak reeds NU een ruim bedrag over aan Winterhu!p Gironummer 5 5 5 3 Meer verantwoordelijkheid voer het binnenlandsch bestuur. IIATIDEtl WOENSDAG 16 December 1942 Prins Hendrikstraat 122c MiddeUiamis ---------------7 cent per millimeter. Vroegtijdige inzending van copy en advert., gewenscht, wegens beperkte plaatsruimte Telefoon No. 17 Postbox 8 Giro No. 167930 BJJKANTOOR VOOR ZEELAND ST. MAARTENSDIJK MARKT TELEFOON 59 15e JAABGANG Na, 1409 Haair wezen. In de hoop, dat onze legers zich voor het onderwerp zullen interesseePBn, willen we in een min of meer uitvoerige artikelense rie het vraagstuk behandelen van de regeer ring der Kerk. Daartoe zullen we eerst na- gaan ,wat het wezen der Kerk uitmaakt, de wijzen, waarop zij zich openbaart, de noodzakelijkheid eener organisatie, de ver- sciiiltende Umbten, de grondbeginselen eener Schriftuurlijke kerkregeering om dan' tenslotte de voornaamste kerkelijke regee- ringsvormen te schetsen, waarbij we uiter aard de meeste aandacht willen wijden aan het gereformeerde systeem van kerkrecht. De regeering der kerk is geen onverschil lige zaak. Haar wijz;e van organisatie moet nauw aansluiten aan haar wezen &n karak ter. Het is daarom noodzakelijk, dat we al lereerst bij dat wezen stilstaan, zooals ons dat in de Schrift wordt gèteekend. ,Het"is uitgedrukt in de namen, die de Bijbel be zigt voor de kerk. In het Oude Testament zijn de oorspronkelijke Hebreeuwsche woor den vertaald door vergadering en gemeen te, welke aangeven de gemeenschap van al len, die het teekeh der besnijdenis ontvan gen hadden en dus deel uitmaakten van het volk des verbonds. Na de ballingschap ging men spreken van synagoge, dat afgeleid is van een woord, dat samenbrengen betee. kent. Later werd het gebouw van samen komst zelf zoo genoemd. Als het Christen dom opkomt, is het woord synagoge de naam voor de vergadering, der Joden, ter wijl het woord ecclesia gebruikt wordt voor de kerk van Christus. Deze naam ecclesia gebruikt Jezus zeliE in Matth. 15 18 als hij zegt: „Op deze petra zal ik mijn ge meente (ecclesia) bouwen, waarmede hij dus eigenlijk zegt: niet de Joden zijn Gods gemeente^ maar gij, als discipelen en ge- loovigen_ Zoó is het woord ecclesia de vast staande term geworden voor de Christelij ke Kerk. Aanvankelijk kwam "hét woord ook in profane zin voor, n.l. voor vergade ringen met een staatkundig doel. In deze beteekenis lezen wij het in het verhaal van het ójJroer van Demetrius de zilversmid te Efeze, waar in het oorspronkelijk Grieksch voor vergadering driemaal de naam eccle sia staat. Gaandeweg kreeg Ket echter een zuiver religieiize beteekenis; afgeleid van een woord, dat samenroepen beteekent, werd het al spoedig de uitdrukking 'voor de geestelijke gemeenschap van allen, die in Christus gelooven, voor het echte volk Gods, voor de Nieuw-Testamentische ge meente, ,(Jie op de Pinksterweg in beginsel losgemaakt werd van Israels nationaal be- staan en ging optreden als een zelfstandige godsdienstige vergadering. Het woord kerk komt in onze beteekenis in de Schrift niet Voor. Het is afgeleid van het Grieksch kuriaké, dat beteekent: wat des Heeren is. Wat echter bij ons de kerk heet, heet in de taal van het Nieuwe Tes- talnent de eqclesia, meest vertaald door gemeente, welk woord duidelijk aangeeft, dat de kerk een welgeordend geheel, een gemeenschap, een kudde is onder één Her der. In de namen, die de Bijbel voor de Kerk bezigt, ligt alreeds haar wezen opgesloten. Zij is riiet een aantal toevallig en' eigener beweging tezameSgekomen menschen, die bijeenzijn tot religieuze stichting, in alge- meene zin. Haar wezen ligt daarin, dat zij het volk Gods is, bestaande uit menschen, ^ie den Heere toegedaan zijn en lot Hem bekeerd zijn, die de naam dragen van dis cipelen, broeders, uitverkorenen, geroepe den, heiligen, geloovigen, die dus vormen de gemeenschap, van alle geloovigen; het lichaam van Christus. Het wezen der Kerk is niet gelegen in uitwendigheden. Men kan, zooals Ds. Knap terecht opmerkt, prachtige kathedralen hebben, een keurige eeredienst, rijke ker kelijke goederen, een voortreffelijke armen zorg, een onberispelijke kerkorder en een heirschare begaafde .predikers, zonder dat er van een wezenlijke Kerk sprake is. Ook ligt het Wezen der Kerk niet, gelijk de Roomsohen beweren, in de clerus met zijn ambten^ in de ecclesia doceus, de leerende kerk, die de eenige middelares der zalig heid, de uitdeelgter der genade voor alle menschen en de eeni|;e ark des behouds voor hef geheele menschelijk geslacht zou zijn, van wie de ecclesia audiens (de lee- ken) geheel afhankelijk is. De Roomsche uitspraak: ubi papa, ibi ecclesia (waar de paus is, daar is de kerk) is geheel in strijd met de Schrift, die ons leert, dat dadr de kerk is, waar geloovigen zijn. Het is dus buitentwijfel, dat 'Ic kerk naar haar wezen een vergadering van, ware geloovigen is. Zij, die het oprechte geloof niet deelachtig zijn, mogen uitwendig tot de iteri> behoor en, zij maken, echter haar wezen niet uit. Ze zijn wel in d^ kerk, maar niet de kerk zelve. Art. 27 van de Ned. Ge loofsbelijdenis omschrijft het begrip der kerk ook aldus: „Wij gelooven en belijden één eamge Katholieke^ of algemeene kcrk^ dewelke is een heilige veigadering der wa. niiraiiiyniuiiniii»inuiiiiii»uinnn»iiiuiNiiunimmiiii«iiiiiiiiiiiiiiiinuiiiiiiiiiimHiiiiniiiiii«iiiuHiiiimii)uiiiiiuiiii»uiiuiiHi»iiiiiiMiMu iiiiniiuiiiiMiiiiiiiiHiiHuitHiuMUJiHiinMUiiiirifiiiiiumiiuiHuiiiiiiniiiiniiiiiiHiiHiiimuiiiiiiiiuiiiiHNiiuiiuiiuiuiimiMiiiimiiiiiiiiuumimin re Christ-geloovigen, al hunne zaligheid ,verw>aclitende in Jezus Christus, gewas- schen zijnde door Zijn bloed, gpheiligd en verzegeld door den Hei^gen Geesv.'" Ver der stelt onze belijdenis vast, dat deze kerk er altijd geweest is en ei' tot het einde toe zijn zal ondanks velerlei verdrukking. Zoo is de kerk Gods werk, dus van goddelijke oorsprong. Haar fundament is Gods eeuwi ge verkiezing, immers vergadert volgens Zondag 21 van de H.C. ,,De 'one Gods uit het gansche menschelijk gesixcht de uitver korenen ten eeuwigen leven tot een ge meente." Daarom leven alle kinderen Gods in het verborgen uit de verkiezing en drin ken er oorspronkelijk de trojst van in. Zij zijn tezamen het lichaam van Christus en buigen onder Hem als hun hoofd. Zij be lijden van Hem een levend lidmaat te zijn en stellen hun hope op Gods vrijmachtige verkiezing, Christus' albetalende verdienste en de onveranderlijkheid van 's-Heeren trouw. (Wordt vervolgd.) Hoofdkwartier van dsn Führer. 11 Deo. (D.N.B.) De Führer heeft op 10 Decem ber in zijn lioofdkwartier ontvangen den Leider der Nationaal Socii..Ustische Bewe ging in Nederland, Mussert, voor een vrij langdurige gedachtenwisseling vol vertrou wen. Mussert was begeleid door den burge meester en gevolmachtigde der N.S.B, voor Rotterdam, Muller. Van Duitsche zijde namen aan de ont|- vangst deel de Rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied Rijksminis- ter dr. Seyss-Inquart, de Rijksminister en Cl;ef der Rijkskanselarij dr. Lammers, de Leider der Partijkanselarij Rijksleider Bor- mann en de Reichs-führer-SS, Himmler. DE r,MMER ALS HOOIKIST.. Een middel om op het g,as- en electriciteits- verbruik te bezuinlgfingen. De hooik-st is een uitkomst in dezen tijd, maar wanj'eer men er niet de beschikking over heeft, zal het middel om gas- en elec- triciteitsverbruik te verminderen, weinig helpen. Men behoeft echter niet direct met de handen in het haar te zitteri, want met alleen een kisH, een mand, cartormen doos, pan of teil, ja zelfs een emmer. Is een hooikist in té richten. Voor wie het eten warm moet houden tijdens het vervoer, kan een 'dubbele zak gevuld met hooi, houlsiiyol, kranten of papierwol goede diensten be wijzen. Bij voorkeur gebruike men een gemakke lijk te verwisselen goed waschbare voering. Na het gebruik moet men de kist steeds even luchten." Hooikisten en manden zijn ook te ver vangen door kranten. Acht a tien groote kranten legge men daartoe schuin over el kaar, en hierop in het midden een platte prop van een krant. Is het gerecht voorge- Ttookt, dan plaatse men de pan op de prop en vouwe de kranten er één voor één om- lieeni. Van boven naar onderen brengé men een krant aan om het pakliiet bijeen te hou den. Het verdient aanbeveling het geheel in een .droge c§il of iets dergelijks te plaat sen, waardoor de kranten beter bijeen blij ven. Iri een groote vergadering, welke Zondag ter gelegenheid van het elf-jarige bestaan van de Nationaal-socialistische beweging der Nederlanden in het Concertgebouw te Amsterdam js gehouden en waar zoowel de Rijkscommissaris Rijksminister dr. Seyss-Inquart als de leider der N.S.B. ir. Mussert, het woord hebbep gevoerd, heeft de eerste de resultaten bekend gemaakt van de besprekingen, welke, zooals gemeld, in het hoofdkwartier van den Führer dezer dagen over de lotsbestemming van het Ne derlandsche volk zijn gevoerd. Daarbij heeft de Rijkscommissaris medegedeeld, 'dat de N.S.B., overeenkomstig den wensclx van den Führer, de draagster is van de po litieke ontwikkeling v^cn. het Nederlandsche volk en dat Mussert de leider van het N,e- (Jerlandsche volk is. In het Concertgebouw te Amsterdiam. De groote zaal was tot berstenis toe ge vuld met leden van de beweging en Duit sche gasten Onder de aanwejzigen bevond zich generaal Seyf aardt, de commanlant van het vrijwilögerslegioen Nederland. Buiten stond een eerewacht van W.A. eri Jeugdstorm opgesteld. De zaal zelf was met rood doek en groen feestelijk versierd, waartegen de emblemen van N.S.B, en N. S.D.A.P. in het goud duidelijk afstaken. Dè achtergrond van het podium bestond uit Duitsche en rós.B.-vlaggen, die esn groot rood doek in het midden flankeerden) waarvoar eveneens in goud een reusachtig embleem van de N.S.B, was opgehangen in et3n gouden rand met de woorden: ,,Strijd - offer." Op het podium hadden) ter weers zijden leden van den Nationalen Jeugd, storm plaats genomen en in het midden een muziekcorps, dat den gemeenschappelijken zang der aanwezigen begeleidde. Een eere- plaats in de zaal was ingeruimd voor de gewonden en met verlof zijnde strijders van het Oostfront. 'Bij den aanvang werden onder fanfares en trommelgeroffel van den Jeugdstorm de vlaggen binnengedragenl, terwijl allen' zich van hun zetel verhieven en den groet brachten. Nadat de secretaris-generaal der Beweging de Duitsche gasban had binnen geleid, Jcwana de Leider der N.S.B, in ge zelschap van ,den Rijkscommissaris en de plaatsvervanger van den Leider, Van Geel kerken, onder oorverdoovenld Hou-zee-ge- roep der aanwezigen de zaal binnen, waar na het strijdlied „Wij zijn de zwarte solda ten" gezongen werd. Onder doodische stilte - werd vervolgens de eerevlag binnengedra gen. De heer Van Geelkerken hield hierna een doodenherdenking van de gevallen ent vermoorde kameraden, waaraan hij een korte uitösnZetting verbond over de betee- kenis van dezen elfden verjaardag van de Beweging. De aanwezigen zongen vervol gens gezamenlijk twe« coupletten: van het Oostlandlied. De Jeugdstorm had voor een aardige verrkssifig gezorgd toen leden daar van met de vlaggen van alle gewesten, die in estafette naar de plaats van samen komst waren gebracht, de zaal werden bin nengedragen, gevolgd door een spreekkoor, waarin trouw tot in .ösn dood beloofd werd aan den Leider, De rede van Ir. Mussert. Eerst heeft de Rijkscommissaris, Rijks minister Seys^ Inquart een rede gehouden, waarna de leider der N.S.B., ir. Mussert onder daverend applaus aan het woorï kwam. Ht.'t is ons, wegens de beperkte plaats ruimte niet mogelijk, de rede in extenso op te ne;ven. Spreker schetste de geschiederjis van de Beweging en deelde die in verschil lende tijdvakken, van de voorgeschiedenis af, tot op den huldigen dag. De eerste pe riode van 1925 tot 1935, waarin Dültsch- land en Italië in een staat van vernede ring werd gebracht door het verdrag van Versailles, waarmede Nederland oogenschijn lijk niets te maken had, maar toch betrok ken werd door de besluiten der Tweede Ka mer (de kwestie België: Maas en Waal) Het tweede tijdvak teekent spr. in de jaren 1931 tot 1935, de eerste vier jaren der beweging', toen ons volk verdeeld was in 50 politieke partijen. Vier jaar lang sprak de Beweging' met Mussert aan het hoofd, en dat zij niet geheel aan doovemans deed kloppen, bleek'hieruit, dat ^ich ruim 300.000 man In de gelederen schaarden. Het werd de vijfde politieke partij van de 50. Het derde tijdvak is dat van 1935 tot 1937. Het internationalisme ontplooide zich, de oorlogsve^'klj.iring van Italië aan Abes- synië, stak d'ie vlam 'aan, de Volkenbond begon in actie te komen. Italië wint. Alles: iwat democratie heet, Engeland en Frank rijk voorop, zou met de wapenen in de hand het nationaal-socialisme en het fas cisme vernietigen. 3n ons land kwam in 1936 de geestelijke .lierbewapening, en het Nederl. product van Engelschen oorsprong de Oxfordbeweging. Spr. brenjgt dit'in ver band met de verkiezingen, de roes waarin ons volk werd mtiegesleept waarin Co- lijn en Oud wonnen. De N.S.B, hieia s'tand al kreeg de Bev/e- ging sleohts de helft van de stemmen van vóór -die tijd. Men dacht, dat de N.S..B dood was, Spr. herinnert aan de prentbrief- kaarten.Heden overleed, zacht en kalm, de N.S.B. (Geliach.)' ïïet vierde tjjdvaK is van 1937, tot 1940. Wederom werd een deel van de Nederlandsche burgerbevolking het slachtoffer van een Britsohen luchtaanval en waar oiuniddellijk hulp ,moest worden geboden, stond ook ditmaal de Nederlandsche Volksdienst op zijn post, om de daklooze slachtoffers met raad en daad bij te staan. Het door den Nationalsn Jeugdstorm met St. Nicolaas verzameld speelgoed doet goede dienstsn, om de kleuters de zoo noodige afleiding te bezorgen. (Polygoon Sagers Pax Holland s) De N.S.B, ging haar eenzamen weg, haar waarschuwende stem ging verloren. Zij pre dikte: reken niet oj) Errg'eland en niet op den Volkenbond. Het zal als een kaarten huis ineenvallen. Teen kwam de vijfde periode Mei 1940 tot Dec. 1941'. Dit gedeelte van de rede geven wij in zijn geheel weer' om dè be langrijke mededeelingen, die daarin voor komen. Binnen en buiten de nieuwe grenzen- Direct na de Meidagen komt de stem van den overkant, maarhjer is de storm eiï liier blijft het volk en zij,, die ver antwoordelijk zijn, vluchten weg. De Be weging ging door. Ons doel was ons volk te maken van vijand tot bondgenoot, zooals 'wij op onze laatste groote bijeenkomst te Lunteren hebben gezegd. Deze groote- bijeen komsten, die wij ook nu graag zouden wil len hebben, maar die nu niet mogelijk zijn, zullen eerst later weer mogelijk worden en dan grooter dan voorheen. (Daverend ap plaus.) Wij hebten nu een Duitsche bezetting en men weet nu wel, waarom dat noodig ■wa^s. In die dagen zeiden zooveel Nederlanders tot elkaar „wat doen ze nu?" Maar nu be grijpt toch iedereen met hersens, dat deze kust verdedigd moet worden. 'Wlant indien er nu geeii Duitsche weermacht in Neder land was, dan waren de/ Amerikanen niet in Algiers geland, doch dan was hier hef oorlogsterrein gekomen, mijne kameraden. (Applaus.) Wat deed de Duitsche bezettende over heid? Zij gaf iedereen na Mei 1940, zijn kans. Wat wilt gij Nederlanders 'Meedoen of tegengaan? Bepaal uw plaats. En daar zagen wij opkomen de nieuwe „Eenheid door Democratie" en wij oude nationaal socialisten, och, wij hebben ons zoo'n beetje er aan geërgerd. De Nederlandsche Unie de schuilkelder van alle politieke partijen, die zeiden het nieuwe te willen, maar in ■(kerkelijkheid alleen het oude wilden oon- serveersn, inblikken. Toch kwam in Juni 1941 de beslissing, In Juni 19'41 was het zoo dat het bolsjewistendom'moest worden aangevallen. Het kon niet anders. De Rijks commissaris heeft zooeven, herirlnerd aan onze samenkomst op het IJsolubterrein, waar verklaard werd: Wie niet voor ons is, is tegen ons. Ons standpunt was bepaald: Het sarruangaan mtet Duitschland tot de eindoverwinning. De Nederlandsche Unie schreef toen echter, dat zij de zaak nog wel eens zou aanzien en haar standpunt zou be palen na afloop van den oorlog. Daarmede was een einde aan de Nederlandsche Unie gekomen. Maar teen kwam in December 1941 de grootste rnisdaad oöitf gepleegd aan ons volk. Aan Japan is door de emigranten- regeering te Londen de oorlog ver klaard. Duizeyiden van onze jongens gingen te gronde zonder eenige reden en Indië werd afgescheiden van het moeder- li^d. Wat de toekomst is weten wij niet maar wij zijn gegaan naar hem, die het 90 pet., althans voor de overgroote helft. Wij zijn n,aar Adolf Hitler gegaan en hebben de solidariteit der Beweging, die wij sedert 1935 hadden, in een vast ver bond omgezet, culminêerend in den' eed kan den Germaanschen Führer en mij, gevolgd in dit jaar door esn eed van mijn volgelingen aan mij, opdat wij eenl' onver brekelijke ketting zouden vormen naar het nieuwe Europa, dat kómen moet. (Ap plaus.) Wij zijri nu in het zesde tijdvak, het jaar 1942. Nederland is dit jaar van bezet ge bied geworden tot oorlogsterrein. Zie- de bombardementen van Zuid-Limburg en van Jiiindhoven. Ik wil hier herinneren aan den tijd van het einde van 1940 en-aan het vo rige jaar. Buitengewone islimme Nederlan ders zeiden: laat je toch niet 'wijsmaken, dat die bombardementen g'eschieden 'door Engeische vliegtuigen. 'Het gebeurt door Duitfche vliegtuigen. Dat herinnert gij u toch nog? Nu hebben! zij het niet gezegd. Dat doen zij niet meer. Zij zijn tenslotte niet heelemaal gek geworden en zij be grijpen nu, dat dat niet het geval is. We^nu, u begrijpt waarvoor die bombar- dernenen en evacueering zijn. Nederland's Westelijk gebied is Westwal van Europa geworden. Laten wij goed begrijpen, dat wij vroeger hebben gezegd, dat ik blij was, dat onze Grebbeline, onze IJzerlinie .sn onze Hoi- landsche waterlinie tegenwoordig Wolgali- nie heet en zou nog blijder zijn wanneer de Westwal wat kan opschuiven naar het Wes ten, want hoe verder weg'hoe liever. Dit moet ons tot voorbeeld strekkpn: Hoe ver der weg de 'grenzen van Europa zijn, des te beter kurmen wij in Europa leven. Dat is de groote opgave dat ,de grenzen ver zijn en dat daarbinnen geen oorlog hëerscht en daar buiten de wacht wordt gehouden. Dat Taeteekent ook, dat het Nederlandsche volk' hieraan aandacht zal moeteni geveri, dat beteekent dat wij solda- t en zullen moeten hebben Het vorige jaar, kameraden waren er nog zoovele Nederlanders,^ die het thee water gingen opzetten omdat de Engel schen gezegd hadden, dat zij zouden kom-sn. Zij zijn er echter nog niet, maar ivij hebben nu reeds een voorproefje ge kregen wat het zou beteekenen. Verleden jaar heb ik gezegd: God beware ons er voor, dat ooit ons land tot 'slagveld zou worden, want dan blijft geen steen op de andere. De werkelijke vaderlanders zijn wij die weten wat er aan de hand is eia niet zij die in het Engeische kielwater varen. Mijne >.;ameraden, de moeilijkheden zijn èroot. De beweging heeft geen makkelijk jaar achter den rug. Wij maken alle ellende en alle moeilijkhedan mee en degenen, die werkelijk reden tot klagen hebben zijn wij. Maar wij klagen niet. Wij hebben geen recht te klagen omdat wij geleerd hebben den weg te zien, dien de andensn niet wil len volgen. ^ij klagen niet. Waarom zouden wij kla gen? Wij moeten trachten mee te vechteii. Een man klaagt niet, maar zet zich in den strijd. Vorig jaar, toen zag het er moeilijk uit. Dit jaar, dat wij nu bijna ten einde heb ben: geleefd, was zwaar. Wij weten het heel goed. mijne oude getrouwen. Gij weet het heel goed. De moeilijkheden in de Beweging, de ondergTondsche ophitsing, het verraad, misbruik vari vertrouwen, dat ik in enke len had gesteld. Baantjesjagers. Andere meeningsn van het geloof en dat was het ergste, de onderneming in het geloof vai\ de goede, rechtvaardige uiteindelijke- be doelingen van de Duitsche leiding. Wij heb ben er altijd in geloofd en men heeft-ge zegd: Jullie worden toch eenvoudig maar gebruikt en straks wegigeveegd." Dat dit elke i'.eer'weer gebeurde, was het ergste en daarom was het in de eerste plaats goed, dat de Führer zich heeft uitgesproken. Nu kan er in onze rijen geen enkele meer zijn, die dat kan zeggen, want het woord ligt daar en al zijn er nu honderden of dui zenden idioten, die anders praten, het interesseert ons niet meer. (Daverend ap plaus.) ïüen nieuw tijdvak \iegint.^ Wfl beginnen nu het zevende tijdvak het jaar 1943. Churchill, wel bekend (gelach) heeft gesproken van het verschrikkelijke jaar 1943. Ik geloof inderdaad, dat het een zeer moeilijk en verschrikkelijk jaar zal zijn. Daar tegenover moeten wij stellen onze geestelijke pantsering. Onze geestelijke pantsering is dit: een zoo vol komen mogelijk begrip van het wereldge beuren en den vasten wil alles te doen voor

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1942 | | pagina 1