CriDWECKBlADÖpGED.GRQn05IA6 v^n^ZiilD-HOairiZEEUIlllSCHr CNATIDEn N.T. DitgeTersmaatscMppö „EILANDEN-NIEOWS" Buitenland StlGhtelpe Overdenking 15e Jaargang ZATERDAG 31 OCTOBER 1&42 No. 1391 BEKENDMAKING Kms WAARIN SEPERTI rsi O V EM B ER 1 9 35 OPGENOMEN HET BLAD ,0 N Z E E l L A N D E N" - 18E JAARGANG OIZaAVE VAl Gevest]^ te MfddeOi»*»* i Ftiw HondiÜsto, 122 Q Clto li^930 i FotcÜxa I i Tib IZi BSbMita«]r ve«r Ze^«Bds St. Ibartenadi{k Marlitii TelAf. tt». Het kenteeken oer schapen. - UIT MET KIJKVENSTER Verzending van Kerstpakket jes voor de Waffen S.S. en het Legioen. mwiirmmfiiiTfrmT niEuw A-boTmementsprfls 93 cent per 3 maanden bfl vooruitbetaling. Verschijnt 2 maal per week. AfBonderm:^c j ki -ers 5 ceatBtsttenlaoa S gulden per Jaar. Gewone regelprfls 7 et. per m.m. Contracten belangrijke reductie. Prgsveïhooglng toegestaan door'het Dept. van' Handel, Nijverheid en Scheepv.onder No. 16236 N.P. d.d. 24 Maart 1942. Mijne schapen hoeren mijne stem, en ik ken ze, en zij volgen mij. (Johannis 10 27.) Een van de voortreffelijkste vergelijkins gen, die tot beelden genomen zijn om de nauwe véreenjging" tusscbsn Christus en zijn gemeente uit te drukken, isdie wel van het huwelijk. Het samenvlieten van twee personen de man en de vrouw, waar- - bij geen nauwer vere2niging op aarde denk baar Is. En toch gaat de vereeniging van Chris tus met zijn volk die oneindig verre te boven. De liefdesband waarmede deze gees telijke vereeniging de ziele met den Heere Jezus één doet zijn, Is Goddelijk eh over treft alle aardsohe voorstellingen. Zij is van hemelschen oorsprong waar door alle zondige hartstochten worden uit gebannen. Deze liefdesvereeniging is zon der weerga in hare uitwerking, want zij geeft een zielsverzadiging die met geen misnschentong is uit te^ drukken. Terecht kan er van gezegd worden, dat van Jonathan en David getuigd wordt: dat hunne liefde, de liefde .-der vrouwen verre te boven ging. Daarom doet het de ziele dan ook uitroepen: ,,A1 gaf iemand al het- ■goed van zijn huis voor deze liefde men zou hem ten eenenmale verachten." be huwelijksvereeniging tusschsn man en vrouw is tijdelijk, houdt met den dood .^op en daarom ijjj alje aardsche geluk hoe S[phoonschijnend, onbestendig; maar-de ver eeniging tusschen Clirjstus en de geloovi- gen is onverbreekbaar, zij steunt op on- vyankeibare grondslagen, dit deed di3n Apostel Paulus uitroepen: „Wie zal ons f scheiden van de liefde van Christus? Ver drukking, of benauwheid of vervolging, of «honger of naaktheid, of gevaar, of zwaard Onze tekstwoorden verplaatsen ons ten tijde van des Heeren Jezus omwandeling op aarde. Hij staat daar te midden van de Farizeën en de Hem vijandige Joden, die Hem nqj^at hij de blindgeborene de oogen geopend had de uit de hoogte hem minachtende vraag deden: Zijn wij dan ook blind? En dan begint Christus hen voor te stel len de gelijkenis van het in Palestina zoo rijk aan natuurleven, schoone beeld; De herder en de schapen. Vele malen wordt in de schrift van dit beeld gebruik gemaakt en de eigenschap pen i3n van herder en van het schaap, over gebracht op Christus en zijn gemeente. En zoo houdt dien grooten zieleherder zijn toespraak tot de Farizeërs, hen toonen- de en verkondigende op duidelijke wijze dat zij niet de ware herders waren; maar dieven en moordenaars. Dat Hij is de Her der, waarvan was geprofeteerd reeds door Ezechiël: En Ik zal een eenigen herder over hen verwekken en hijzal ze weiden. Want de Heere zou zelf naar Zijne schapen vragen. Zij waren het die de kudde bero'ofdsn en niet de schapen weiden, maar- zichzelven. Maar hoewel die gropte Opperherder op zoo duidelijke wijze tot hen spreekt, ver staan zij hem niet. Er was tweedracht on. der hen. Hoelang houdt gij onze ziele op, vragen zij. Indien gij de Christus zijt, zeg het ons vrij uit. N'eisn wij zijn niet beter als de Parizeen, of wetgeleerden, want wij gelooven niet in dezen Christus zoolang wij in onze eigen gerechtigheid'het leven zoeken. Wat doen wij dan? We cjoen precies als Israels blin de leidslleden. We houdsn het voor onmo gelijk dat deze de Christus zou kunnen zijn. We hebben zooveel Christussen in ons zooveel goede hoedanigheden, zooveel ken merken, dat de balans in evenwicht houdt. Feitelijk ja we zijn wel verdorvene schepselen maar we zijn toch geen die ven s.n moordenaars, geen echtbrekers, geen hoeren of tollenaars; tegen zoovele ondeugden nu ja dat belijden we wel dat we die hebben hebben we zoovele plich ten en we sussen daarmee ons geweten in een verschrikkelijken doódslaap. Ik kan me zelf niet bekeeren en daarom waarom houdt gij onze ziele op wij zijn gewillig genoeg maar God moet het doen. En zoo verbergt een ieder het aange zicht voor Hem, heeft Hij geen gedaante nog heerlijkheid. Hij was en is nog ver acht en de onwaardigste onder de men- rf schen. En toch is Zijn geluid niet uitgegaan over de geheele wereld? Maar in zulk een Christus te gelooven dat willen wij niet welke wonderwerken Hij dan ook verricht ojis trotsche hoog moedige ik zegt: dat nooit. Maar wie zijn het <ïan wel? Het zijn zijne schapen. Waarin dan de Heere Je zus zelf het kenteeken van opgeeft waar aan die te kennen zijn: zij hooren" Zijne stem en zij volgen Mij. (Wordt vervolgd.) Hervormingsclag Lather reforma tor en revolutionnalr De liturgie in de hedeadaagscire Lutliersche kerken Het gfezag der H. Schrift I blijft. 31 October: Hervormingsdag. Een 31en October igi7 sloeg Luther de S<5 stellingen tegen de misbruikan van den aflaat aan, aan de deur van de slotkapel te Wittt-nburg. Dat is*nu precies 425 jaar ge leden. Het is een goede gewoonte, dat deze daad, als het begin van een groote refor matie in eere - wordt gehouden. Vandaar, dat de Sle^ October de naam van Hervor mingsdag heeft gelsregen. Het aanslaan van de 95 stellingen noem de ik een begirt van de kerkhervorming, eenzwak begin eigenlijk, al was het een o'aad Van grooten m«ed. De 95 stelling.3n vallen de Roomsche kerk niet aan, het pausdom niet, de kerkleer niet, de 'aflaat niet, alleen de misbruiken, die door enkele monniken van den aflaat gemaakt werden. Luther was er stelling van overtuigd niets tegen de heilige katholieke kerk gesproken te hebben. Wel was hij er zich van bewust de machtige Dominicanerorde en invloed, rijice kerkvorsten zich tot vijanden te heb ben gemaakt:-' Lut'hcr was reformator, maar ook een revolutionnalr. Een revolutiormair dan, in den goeden zin des wbords. Want al werd hij kort nadat hij zijn stellingen had aan geslagen, belogen om aan den paus eeri nederigen brief te schrijven, waarinhij hefn .allerheiligste Vader" noemde en be loofde te zullen zwijgen over de aflaten, een' heilig X'uur, door een kool van Gods altaar aangestoken, brandde Jn iiem, om de valsche loer van Rome aan de kaak te stellen. Zijn ge'iveton was_gevangen in Gods Woord -- zooals hij later op .den Rijksdag van Worms getuigde en het is mij, zoo zei hii, niet geraden tegen het geweten te handelen. Terwijl Rome hem in den ban deed. reikte het beste deel van den Duit- schen adel, onder leiding van geleerde man- nea als TJlrich van Hutten hem de hand. Zij wrokten reeds lang.over het Roomsche' juk .3n riepen Luther als kampioen op voor de Duitsche vrijheid, In dien tijd Schreef hij zijn beroemd 'boekjeaan den christelij- ken adel der Duitsche natie, in 1520 ge volgd door een tweetal andere geschriften: ,,Van de Babylonische gevangenschap der Kerk" en ,,Van de -vrijheid van denchris-- teumensch." In deze geschriften heeft Lu ther vol geestdrift als een profeet de dwa lingen van de Roomsche kerk bestreden: aflaat, geloften, monnilïendom, mis, enz. Een christenmensch is een vrije heer van alle dingen, als hij door het geloof zijn ziel aan Christus toevertrouwt, een koning en een priester, aan geen enkele wet "onder worpen. Maar een christenmensch is ook een -iienstknecht van alle dingen, om Gods wil allöin dienstbaar, en vrijwillig de. on telbare inzett'ngen der menschen op zich nemend. Luther stelde zich steevast op dén grond slag der Schriift en brak geheel met Ro me. Door tegenstand en gevaar >iverd hij steeds tot grooter moed geprikkeld: hij noemde de paus niet meer allerheiligste'' Vader maar betitelde hem als de Anti christ, De pauselijke/bul en het kanonieke Wetboek der Roomsche kerk, des pausen Alporan, verbrandde hij openlijk met vuur. Dit bestek leent zich niet voor een rele veering van alle feiten, die de groote Her vormer onder Gods Voorzienig bestel heeft volbracht. WJij roepen het feit slechts even in herinnering, hoe het God de Heere be haagde een eenvoüdigen monnik te ver wekken, die de banier des Evangelies weeiv omhoog hief, en deafgoderij van het^i pa- pendom, in woord en geschrift, verzeld door de kracht des Heiligen Geeptes, 'aan de schandpaal bracht. Luther tastte Rome in zijn hartader aan, denk b.v. aan het ta- freel op den Rijksdag te Worms datr-op heel de wereld een onvergetelijken indruk heeft gemaakt. Als een profeet stond hij daar voor keizer Karel V en vele rijks- grooten. benevens tal van prelaten. Het gezag van de H. Schrift als Gods Woord had daar het overwicht: Hier sta ik, ik kan niet anders, God helpe mij. Amen. Het on feilbare Woord van God, dat door Luther uit de grondtext in de Duitsche taal werd overgebracht kreeg zijn loop weer, niet al leen onder de duizenden 1h Duitschland, naar in geheel Europa, Dat Woord keerde niet ledig weer, maar het deed al wat Hem behaagd. Als een stroom van levend water ging het over de aarde en mocht velen tot zegen zijn. Het is .wel opmerkelijk, 4at d^e ,,Luthe- rije" zoo weinig grond op Nederlandschen bodem vond. A\ zijn we een Germaansch volk, wij werden .meer beïnvloed door het Fransche protestantisme in den geest van Calvijn. Dat komt misscliien daarvandaan, dat Luther nooit geheel vrij is gebleven van den Roomschen„ zuurdeesem Luther- sche kerken vindt men alleen in groote ste- d3,n, in sommige nog niét .eens, in Amster dam desmeeste en de gr,qotste. De liturgie in de Luthersche kerken grijpt op veel punten op Rome terug, al is zij dan in re- formatorischen zin getransformeerd. Komt men b.v. in de groote Maarten Lutherkerk te Amsterdam, dan bemerkt men, dat bouw en inrichting geheel is ge ïnspireerd op de liturgie. De plaats van de preekstoel, doopvont, altaartafel (een al taar vindt men in alle Luthersche kerken) de kleur van het kleed dat van die tafel afhangt, de kaarsen -alles heeft zijn symbolische beteekenis. Een groot kruis teekent zich af tegen de achterwand. De Lutherschen leven strikt naar het kerkelijk jaar in hun eerediensten. ledere Zondag heeft z'n eigen Introïtus, 'de tekst, waarmee de dag van het kerkelijk jaar wordt gekenmerkt. De Apostolisehe ge loofsbelijdenis ontbreekt er niet, die de ge meente beaamt met eén drievuldig Amen. De collecte is ook een.stuk liturgie, men „offert" op open schalen, waarna de col- lec1;e op een z.g'. credens-tafel wordt ge plaatst, symboljseerend dat het offer der g'emeente Gode wordt opgedragen. De Avondsmaalviering, die zooveel mo gelijk ie.der\3nZondag wordt gehouden^ ge schiedt staande, de communicanten worden door dendienatdoenden predikant de ouwel op de tong gelegd en de wijnkelk hun aan den mond gezet, waai-bij 'hij plechtig de woorden, van Christus bij de Avondmaals viering spreekt: neemt en eet enz., neemt «n drinkt. Men besluit dan ha den zegen ontvangen te hebben op dezelfde wijze als in onze kerken: Looft den Heere mijne ziel en vergeet geen van Zijne weldaden!" ^De Lutherschen hebben grooten eerbied voor het heilige en een sterk kerkelijk be sef. Wij, die ons meer aan 'Calvijn ver want weten, .zouden ons,in zulk een Lutef- sche liturgische dienst niet.thuisvoelen; we zouden het niet eens begrijpen, indien men ons er go3n verklaring van gaf, Vr ------------- Wat iser van de Reformatie van den grooten Hervormer Dr. Maarten Luther overgebleven? Het antwoord moet lulden veel uitwendigheden. De vraag, die bij Lu ther domineerde: Hoe, wordt ik zalig? wordt die nog gehoord? Het mag er op Jijken, dat alléa verwa tert, wankelten dreigt ineen te storten. Thans 'staan volkensn die de reformatie toevielen tegenover elkaar. God staat bo ven alles en Hij zal (ïoor alles heen Zijn kerk in stand fiouden.' Die God, voor Wiens eer Luther streed blijft dezelfde en Zijn Woord blijf j> tot -in der eeuwigheid, In de wenteling der eeuwen, wat er ook gebeure, blijft het waar, wat Luther dicht, te in zijn onsterfelijk lied: Gods Woord houdt stand^in eeuwigheid En zal gosn duimbreed wijken. Verantwoordtjjate Hoolflredactenrt Th. a« Waal AÜddelbamik WAARNEMER. -Keuring der lichtingen' 1904 en 1905. Alle mannelijke Rijksduitschers der lich tingen 1904 en 1905 ook degenen die reeds door ,,WehrersatzdienststeIlen der Heimat" zijn opgeroepen, gekeurd, of aan wie dispensatie of. uitstel gegeven js moeten zich als volgt voor de keuring mel den: I a) Uit de provincie Zuid-Holland en Zee land inDen* Haag, ,Bchool Frederikstraat 28: op 9-11-1942 's morgens 8.30 uur.de letters a^j; op 10-11-1942 's morgens 8.30 uur de letters ks; op 11-11-1942 's mor gens 8.30 uur de letters tz. b) Uit de provincie Noord-Holland in: AmsterdamO, School lepenweg 13:/ op 12-11-1942 "s morgens 8.30 uur de letters aj; op 13^11-1942 's morgens 8.30 uur de letters kq op 14-11-1942 's morgens 8.30 uur de letters ra. c- Uit de provincies Friesland, Gronin gen, Drente en-Overijssel bij de Wehrmacht kommandatur Zwolle, Rojensingel 13: op 16-11-1942 's morgens 8.30 uur de letters ao op 17-11-1942 'S" morgens 8.30 uur de letters pz. (3) Uit de pijoviwcies GelderlaaTdi Utrecht en Noord-Brabant in Eindhoven, School Den Boscostraat 18; op 19-11-1942 's mor gens 8.30, uur de letters ah; op 20-11- 1942 's morgens 8.30 uur de letters ir; op 21-11-1942 's morgens 8.30 uur de let ters sz. e) Uit d^ provincie Limburg bij de Wehr machtkommandantur Maastricht, Vrijthof 46 op 23-11-1942 'S morgens 8.30 uur dq;. letters ae; op 24-11-3,942 's morgens, 8.30 uur de letters fh; op 25-11-1942 's mor gens 8.30 uur de letters i1; op 26-11-1942 's morgens 8.30 uur de letters rrt-p op 27-11-1942 's morgens 8.30 uur d^letters qs; op 28-11-1942 's morgens 8.30 uur de letters tz. Zij die voor deze aanmelding jn aanmer king komen moeten hun identiteitsbewijzsn èn drie pasifoto's in hetformaat 37 bij 52 mm. in burgerkleeding, zonder hoofdbe dekking, meebrengen. Zij die een bril dra gen moeten het recept voor hun bril mee brengen'. Jodeifi». behoeven niet te verschij nen. Aan hen die zich moeten melden wordt het reisgeld 3e ,klasse tegen vertoon van het reisbiljet bij de aanmelding terugbe taald. Voorts krijgen zij bij afwezigheid uit hun woonplaats van langer dan acht uur èeld voor verteringen. De rijkscommissaris yoor de bezette Nederlandsche gebied, De commissaris-generaal voor de veiligheid, w.g. RAUTER'. S.S. Gruppcnführer en Luitenant-ge- neraal der politie. n Het S.S.-Ersatzkommando Nederland deelt ons mede: Pakjes voor vrijwilligers in de Waffen- S.S. en het Legioen, ,die een veldpostnum- mer hebben, mogen' alleen- verzonden wor den met de speciaal voor Kerstpaketten veistrekte zegels, z.g. Zulassungsmarken. De^e zegels wordsn aan de soldaten uit gereikt en door hem aan hun 'familieleden toegezonden. Zij zijn dus nergens anders Verkrijgbaar. Door middel van deze zegels ris het mogelijk om Kerstpakketjes aan de vrijwilligers te zenden van 1.000 gram of 2.000 gram. Voor 1.000 gram moet men dus een zegel en voor 2.000 gram twee ze gels opplakken. Voor de Vrijwilligers, .die een adres heb ben, dus geen Veldpostnummer, zijn geen zegels noodig en kuimen de pakjes zonder zegels verzonden worden. Het is van het grootste belang, dat de Kerstpakketten voor 30 November aan de post 'ter verzending afgegeven' zijn. Van 10 Novem ber tot 25 December 1942 js het niet'mo- gelijk>pakketjes te vefsturen zonder zegels welke zwaarder zijn dan 20 gram. Voor 10 November én na 25 December 1942 kunnen pakjes zonder zegels tot 100 gram verzonden worden. Door deze regeling is er voor gezorgd, dat alle kameraden ook werkelijk met Kerstmis Uw gave ontvangen. De pakjes m'oeten als volgt geadres seerd worden: An das" S.S.S-Ersatzkommando Nederland Den Haag, Stadhouderslaan 132, te zenden aan: rang: naam: veldpostnummer of adres: Het S.S.-Ersatzkommando verzoekt de NederlaiTdsche bevolking zich precies aan deze regels te houden, daar, gezien het groote aantal Nederlandsche vrijwilligers, 'alleen op deze wijze een geregeld K^rst- pakketenverkeer mogelijk is. In den uitgestrekten Wieringermeerpolder is men thans reeds begonnen met het ge reed maken der, akkers,- teneinde deze te kunnen bezaaien met de wintertarwe. Het ploegen en eggen der gronden. (Polygoon-Kuiper-Pax-Holland s) Benige weken geleden schreven wij irl ons week-overzicht, dat de strijd'bij de Sa^ lomons-eilanden niet ging om de bezetting- van slechts een paar eilanden, doch dat deze eilanden met Nieuw-Guinea de sleu telpositie vormden voor Australië. Behalve echter dit zeer belangrijke stra tegisch 'punt, is er nog een kwestie welke eveneens van zeer groote beteekenis is. Amerika kan Australië niet in den steek laten en is verplicht te doen wat het kan, Bovendien zou Amerika een geweldige klap krijgen als Australië in Japansche handen viel, omdat Apjerika .dan in groot gevaar verkeerd zijn strategische positie op .den Stillen Oceaan te verliezen. Japan nu verkeerd in een gunstiger po sitie als Amerika. Amerika moet letten op zijn steunpunten Hawai en de Midway- eilanden alsmede op eigen kust, terwijl Ja pan met zijn vloot meer opereerën kan, naar verkiezing. Japan probeert nu van Amerika gedaan te krijgen, dat het een belangrijk deel van zijn vloot in c'en strijd zal brengen. Zou Amerika dan verliezen, dan is haar positie zeer verzwakt en zouden er en'kele jaren over heen gaan, eer zij zulke verliezen zou hebben ingehaald. Een wat kan er in zoo'n perioae niet gebeuren, vooral door de ver zwakte positie Daarom is Amerika uiterst '^foorziclitig en trof ons dezer dagsn een iiitlaling, van den opperbevelhebljer van de AmerJKaansche vloot-admiraal Wülim Hal- sey.v Deze FChreef: ,,Het belangrijkste is voor het herwin- ,,nen van ons offensief, dat wij overal, behalve in de lucht, hebben verloren. ,,Het lot van onze atrijdkrachten te land ,,op Guadalcanar en de naburige eilanden hangt van onze vloot af, die door su- „perieure Japansche zeestrijdkrachten wordt bedreigd. Zouden Vv'ij verliezers worden dan wordt de strategische po- ,,.sitie in den Stillen Oceaan in gevaar „gebracht. Een beslissende nederlaag ,,van onze oorlog zou den oorlog nogjaren „doen duren, zoodat de ^alomons-eilan- „den in den waren zin van het woord een hoofdfronlt „vormen, waaraan wij aandacht móeten schenken. Hieruit blijkt heel duidelijk, dat de strijd om de Salomons-eilanden tevens inhoud een slag om de beheersching der Indische Zeeën, alsmede een bedreiging voor den fttillen Oceaan. Zeer belangrijk is daarom het verloop van den slag welke deze week heeft ge- Woed of nog woedt bij de SsÖita Cruz eilan den. De Japanners geven, op dat de verliezen voor Amerika hebben bedragen: Tot zinken gebracht: vier vliegtuigmoéderschepen, een.slag"- schlp en een oorlogschip. B^chadigd: twee slagschepen, zes kruisers, een torjpedobootjager. Neergeschoten 200 vliegtuigan. Amerika daarentegen zegt dat tijdens den strijd de torpedojager ,,Forter" is tot zinken gebracht terwijl een vliegtuigmoe- dcrschip zwaar is bescliadigd.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1942 | | pagina 1