CriDWECKBlADÖpGED.GRQn05IA6 v^n^ZiilD-HOairiZEEUIlllSCHr CNATIDEn
N.T. DitgeTersmaatscMppö „EILANDEN-NIEOWS"
Buitenland
StlGhtelpe Overdenking
15e Jaargang
ZATERDAG 31 OCTOBER 1&42
No. 1391
BEKENDMAKING
Kms
WAARIN SEPERTI rsi O V EM B ER 1 9 35 OPGENOMEN HET BLAD ,0 N Z E E l L A N D E N" - 18E JAARGANG
OIZaAVE VAl
Gevest]^ te MfddeOi»*»* i Ftiw HondiÜsto, 122 Q Clto li^930 i FotcÜxa I i Tib IZi
BSbMita«]r ve«r Ze^«Bds St. Ibartenadi{k Marlitii TelAf. tt».
Het kenteeken oer
schapen. -
UIT MET
KIJKVENSTER
Verzending van Kerstpakket
jes voor de Waffen S.S.
en het Legioen.
mwiirmmfiiiTfrmT
niEuw
A-boTmementsprfls 93 cent per 3 maanden bfl vooruitbetaling.
Verschijnt 2 maal per week.
AfBonderm:^c j ki -ers 5 ceatBtsttenlaoa S gulden per Jaar.
Gewone regelprfls 7 et. per m.m. Contracten belangrijke
reductie. Prgsveïhooglng toegestaan door'het Dept. van'
Handel, Nijverheid en Scheepv.onder No. 16236 N.P. d.d.
24 Maart 1942.
Mijne schapen hoeren mijne stem,
en ik ken ze, en zij volgen mij.
(Johannis 10 27.)
Een van de voortreffelijkste vergelijkins
gen, die tot beelden genomen zijn om de
nauwe véreenjging" tusscbsn Christus en
zijn gemeente uit te drukken, isdie wel
van het huwelijk. Het samenvlieten van
twee personen de man en de vrouw, waar-
- bij geen nauwer vere2niging op aarde denk
baar Is.
En toch gaat de vereeniging van Chris
tus met zijn volk die oneindig verre te
boven. De liefdesband waarmede deze gees
telijke vereeniging de ziele met den Heere
Jezus één doet zijn, Is Goddelijk eh over
treft alle aardsohe voorstellingen.
Zij is van hemelschen oorsprong waar
door alle zondige hartstochten worden uit
gebannen. Deze liefdesvereeniging is zon
der weerga in hare uitwerking, want zij
geeft een zielsverzadiging die met geen
misnschentong is uit te^ drukken.
Terecht kan er van gezegd worden, dat
van Jonathan en David getuigd wordt: dat
hunne liefde, de liefde .-der vrouwen verre
te boven ging. Daarom doet het de ziele
dan ook uitroepen: ,,A1 gaf iemand al het-
■goed van zijn huis voor deze liefde men
zou hem ten eenenmale verachten."
be huwelijksvereeniging tusschsn man
en vrouw is tijdelijk, houdt met den dood
.^op en daarom ijjj alje aardsche geluk hoe
S[phoonschijnend, onbestendig; maar-de ver
eeniging tusschen Clirjstus en de geloovi-
gen is onverbreekbaar, zij steunt op on-
vyankeibare grondslagen, dit deed di3n
Apostel Paulus uitroepen: „Wie zal ons
f scheiden van de liefde van Christus? Ver
drukking, of benauwheid of vervolging, of
«honger of naaktheid, of gevaar, of zwaard
Onze tekstwoorden verplaatsen ons ten
tijde van des Heeren Jezus omwandeling op
aarde. Hij staat daar te midden van de
Farizeën en de Hem vijandige Joden, die
Hem nqj^at hij de blindgeborene de
oogen geopend had de uit de hoogte
hem minachtende vraag deden: Zijn wij
dan ook blind?
En dan begint Christus hen voor te stel
len de gelijkenis van het in Palestina zoo
rijk aan natuurleven, schoone beeld; De
herder en de schapen.
Vele malen wordt in de schrift van dit
beeld gebruik gemaakt en de eigenschap
pen i3n van herder en van het schaap, over
gebracht op Christus en zijn gemeente.
En zoo houdt dien grooten zieleherder
zijn toespraak tot de Farizeërs, hen toonen-
de en verkondigende op duidelijke wijze
dat zij niet de ware herders waren; maar
dieven en moordenaars. Dat Hij is de Her
der, waarvan was geprofeteerd reeds door
Ezechiël: En Ik zal een eenigen herder
over hen verwekken en hijzal ze weiden.
Want de Heere zou zelf naar Zijne schapen
vragen.
Zij waren het die de kudde bero'ofdsn en
niet de schapen weiden, maar- zichzelven.
Maar hoewel die gropte Opperherder op
zoo duidelijke wijze tot hen spreekt, ver
staan zij hem niet. Er was tweedracht on.
der hen. Hoelang houdt gij onze ziele op,
vragen zij. Indien gij de Christus zijt,
zeg het ons vrij uit.
N'eisn wij zijn niet beter als de Parizeen,
of wetgeleerden, want wij gelooven niet in
dezen Christus zoolang wij in onze eigen
gerechtigheid'het leven zoeken. Wat doen
wij dan? We cjoen precies als Israels blin
de leidslleden. We houdsn het voor onmo
gelijk dat deze de Christus zou kunnen
zijn. We hebben zooveel Christussen in ons
zooveel goede hoedanigheden, zooveel ken
merken, dat de balans in evenwicht houdt.
Feitelijk ja we zijn wel verdorvene
schepselen maar we zijn toch geen die
ven s.n moordenaars, geen echtbrekers,
geen hoeren of tollenaars; tegen zoovele
ondeugden nu ja dat belijden we wel dat
we die hebben hebben we zoovele plich
ten en we sussen daarmee ons geweten in
een verschrikkelijken doódslaap.
Ik kan me zelf niet bekeeren en daarom
waarom houdt gij onze ziele op wij
zijn gewillig genoeg maar God moet het
doen. En zoo verbergt een ieder het aange
zicht voor Hem, heeft Hij geen gedaante
nog heerlijkheid. Hij was en is nog ver
acht en de onwaardigste onder de men-
rf schen.
En toch is Zijn geluid niet uitgegaan
over de geheele wereld?
Maar in zulk een Christus te gelooven
dat willen wij niet welke wonderwerken
Hij dan ook verricht ojis trotsche hoog
moedige ik zegt: dat nooit.
Maar wie zijn het <ïan wel? Het zijn
zijne schapen. Waarin dan de Heere Je
zus zelf het kenteeken van opgeeft waar
aan die te kennen zijn: zij hooren" Zijne
stem en zij volgen Mij.
(Wordt vervolgd.)
Hervormingsclag Lather reforma
tor en revolutionnalr De liturgie
in de hedeadaagscire Lutliersche
kerken Het gfezag der H. Schrift
I blijft.
31 October: Hervormingsdag.
Een 31en October igi7 sloeg Luther de
S<5 stellingen tegen de misbruikan van den
aflaat aan, aan de deur van de slotkapel te
Wittt-nburg. Dat is*nu precies 425 jaar ge
leden.
Het is een goede gewoonte, dat deze
daad, als het begin van een groote refor
matie in eere - wordt gehouden. Vandaar,
dat de Sle^ October de naam van Hervor
mingsdag heeft gelsregen.
Het aanslaan van de 95 stellingen noem
de ik een begirt van de kerkhervorming,
eenzwak begin eigenlijk, al was het een
o'aad Van grooten m«ed. De 95 stelling.3n
vallen de Roomsche kerk niet aan, het
pausdom niet, de kerkleer niet, de 'aflaat
niet, alleen de misbruiken, die door enkele
monniken van den aflaat gemaakt werden.
Luther was er stelling van overtuigd niets
tegen de heilige katholieke kerk gesproken
te hebben. Wel was hij er zich van bewust
de machtige Dominicanerorde en invloed,
rijice kerkvorsten zich tot vijanden te heb
ben gemaakt:-'
Lut'hcr was reformator, maar ook een
revolutionnalr. Een revolutiormair dan, in
den goeden zin des wbords. Want al werd
hij kort nadat hij zijn stellingen had aan
geslagen, belogen om aan den paus eeri
nederigen brief te schrijven, waarinhij
hefn .allerheiligste Vader" noemde en be
loofde te zullen zwijgen over de aflaten,
een' heilig X'uur, door een kool van Gods
altaar aangestoken, brandde Jn iiem, om
de valsche loer van Rome aan de kaak te
stellen. Zijn ge'iveton was_gevangen in Gods
Woord -- zooals hij later op .den Rijksdag
van Worms getuigde en het is mij, zoo
zei hii, niet geraden tegen het geweten te
handelen. Terwijl Rome hem in den ban
deed. reikte het beste deel van den Duit-
schen adel, onder leiding van geleerde man-
nea als TJlrich van Hutten hem de hand.
Zij wrokten reeds lang.over het Roomsche'
juk .3n riepen Luther als kampioen op voor
de Duitsche vrijheid, In dien tijd Schreef
hij zijn beroemd 'boekjeaan den christelij-
ken adel der Duitsche natie, in 1520 ge
volgd door een tweetal andere geschriften:
,,Van de Babylonische gevangenschap der
Kerk" en ,,Van de -vrijheid van denchris--
teumensch." In deze geschriften heeft Lu
ther vol geestdrift als een profeet de dwa
lingen van de Roomsche kerk bestreden:
aflaat, geloften, monnilïendom, mis, enz.
Een christenmensch is een vrije heer van
alle dingen, als hij door het geloof zijn ziel
aan Christus toevertrouwt, een koning en
een priester, aan geen enkele wet "onder
worpen. Maar een christenmensch is ook
een -iienstknecht van alle dingen, om Gods
wil allöin dienstbaar, en vrijwillig de. on
telbare inzett'ngen der menschen op zich
nemend.
Luther stelde zich steevast op dén grond
slag der Schriift en brak geheel met Ro
me. Door tegenstand en gevaar >iverd hij
steeds tot grooter moed geprikkeld: hij
noemde de paus niet meer allerheiligste''
Vader maar betitelde hem als de Anti
christ, De pauselijke/bul en het kanonieke
Wetboek der Roomsche kerk, des pausen
Alporan, verbrandde hij openlijk met vuur.
Dit bestek leent zich niet voor een rele
veering van alle feiten, die de groote Her
vormer onder Gods Voorzienig bestel heeft
volbracht. WJij roepen het feit slechts even
in herinnering, hoe het God de Heere be
haagde een eenvoüdigen monnik te ver
wekken, die de banier des Evangelies weeiv
omhoog hief, en deafgoderij van het^i pa-
pendom, in woord en geschrift, verzeld
door de kracht des Heiligen Geeptes, 'aan
de schandpaal bracht. Luther tastte Rome
in zijn hartader aan, denk b.v. aan het ta-
freel op den Rijksdag te Worms datr-op
heel de wereld een onvergetelijken indruk
heeft gemaakt. Als een profeet stond hij
daar voor keizer Karel V en vele rijks-
grooten. benevens tal van prelaten. Het
gezag van de H. Schrift als Gods Woord
had daar het overwicht: Hier sta ik, ik kan
niet anders, God helpe mij. Amen. Het on
feilbare Woord van God, dat door Luther
uit de grondtext in de Duitsche taal werd
overgebracht kreeg zijn loop weer, niet al
leen onder de duizenden 1h Duitschland,
naar in geheel Europa, Dat Woord keerde
niet ledig weer, maar het deed al wat Hem
behaagd. Als een stroom van levend water
ging het over de aarde en mocht velen tot
zegen zijn.
Het is .wel opmerkelijk, 4at d^e ,,Luthe-
rije" zoo weinig grond op Nederlandschen
bodem vond. A\ zijn we een Germaansch
volk, wij werden .meer beïnvloed door het
Fransche protestantisme in den geest van
Calvijn. Dat komt misscliien daarvandaan,
dat Luther nooit geheel vrij is gebleven
van den Roomschen„ zuurdeesem Luther-
sche kerken vindt men alleen in groote ste-
d3,n, in sommige nog niét .eens, in Amster
dam desmeeste en de gr,qotste. De liturgie
in de Luthersche kerken grijpt op veel
punten op Rome terug, al is zij dan in re-
formatorischen zin getransformeerd.
Komt men b.v. in de groote Maarten
Lutherkerk te Amsterdam, dan bemerkt
men, dat bouw en inrichting geheel is ge
ïnspireerd op de liturgie. De plaats van de
preekstoel, doopvont, altaartafel (een al
taar vindt men in alle Luthersche kerken)
de kleur van het kleed dat van die tafel
afhangt, de kaarsen -alles heeft zijn
symbolische beteekenis. Een groot kruis
teekent zich af tegen de achterwand.
De Lutherschen leven strikt naar het
kerkelijk jaar in hun eerediensten. ledere
Zondag heeft z'n eigen Introïtus, 'de tekst,
waarmee de dag van het kerkelijk jaar
wordt gekenmerkt. De Apostolisehe ge
loofsbelijdenis ontbreekt er niet, die de ge
meente beaamt met eén drievuldig Amen.
De collecte is ook een.stuk liturgie, men
„offert" op open schalen, waarna de col-
lec1;e op een z.g'. credens-tafel wordt ge
plaatst, symboljseerend dat het offer der
g'emeente Gode wordt opgedragen.
De Avondsmaalviering, die zooveel mo
gelijk ie.der\3nZondag wordt gehouden^ ge
schiedt staande, de communicanten worden
door dendienatdoenden predikant de ouwel
op de tong gelegd en de wijnkelk hun aan
den mond gezet, waai-bij 'hij plechtig de
woorden, van Christus bij de Avondmaals
viering spreekt: neemt en eet enz., neemt
«n drinkt. Men besluit dan ha den zegen
ontvangen te hebben op dezelfde wijze als
in onze kerken: Looft den Heere mijne
ziel en vergeet geen van Zijne weldaden!"
^De Lutherschen hebben grooten eerbied
voor het heilige en een sterk kerkelijk be
sef. Wij, die ons meer aan 'Calvijn ver
want weten, .zouden ons,in zulk een Lutef-
sche liturgische dienst niet.thuisvoelen; we
zouden het niet eens begrijpen, indien men
ons er go3n verklaring van gaf,
Vr -------------
Wat iser van de Reformatie van den
grooten Hervormer Dr. Maarten Luther
overgebleven? Het antwoord moet lulden
veel uitwendigheden. De vraag, die bij Lu
ther domineerde: Hoe, wordt ik zalig?
wordt die nog gehoord?
Het mag er op Jijken, dat alléa verwa
tert, wankelten dreigt ineen te storten.
Thans 'staan volkensn die de reformatie
toevielen tegenover elkaar. God staat bo
ven alles en Hij zal (ïoor alles heen Zijn
kerk in stand fiouden.' Die God, voor Wiens
eer Luther streed blijft dezelfde en Zijn
Woord blijf j> tot -in der eeuwigheid,
In de wenteling der eeuwen, wat er ook
gebeure, blijft het waar, wat Luther dicht,
te in zijn onsterfelijk lied:
Gods Woord houdt stand^in eeuwigheid
En zal gosn duimbreed wijken.
Verantwoordtjjate Hoolflredactenrt Th. a« Waal AÜddelbamik
WAARNEMER.
-Keuring der lichtingen' 1904 en 1905.
Alle mannelijke Rijksduitschers der lich
tingen 1904 en 1905 ook degenen die
reeds door ,,WehrersatzdienststeIlen der
Heimat" zijn opgeroepen, gekeurd, of aan
wie dispensatie of. uitstel gegeven js
moeten zich als volgt voor de keuring mel
den: I
a) Uit de provincie Zuid-Holland en Zee
land inDen* Haag, ,Bchool Frederikstraat
28: op 9-11-1942 's morgens 8.30 uur.de
letters a^j; op 10-11-1942 's morgens 8.30
uur de letters ks; op 11-11-1942 's mor
gens 8.30 uur de letters tz.
b) Uit de provincie Noord-Holland in:
AmsterdamO, School lepenweg 13:/ op
12-11-1942 "s morgens 8.30 uur de letters
aj; op 13^11-1942 's morgens 8.30 uur de
letters kq op 14-11-1942 's morgens 8.30
uur de letters ra.
c- Uit de provincies Friesland, Gronin
gen, Drente en-Overijssel bij de Wehrmacht
kommandatur Zwolle, Rojensingel 13: op
16-11-1942 's morgens 8.30 uur de letters
ao op 17-11-1942 'S" morgens 8.30 uur de
letters pz.
(3) Uit de pijoviwcies GelderlaaTdi Utrecht
en Noord-Brabant in Eindhoven, School
Den Boscostraat 18; op 19-11-1942 's mor
gens 8.30, uur de letters ah; op 20-11-
1942 's morgens 8.30 uur de letters ir;
op 21-11-1942 's morgens 8.30 uur de let
ters sz.
e) Uit d^ provincie Limburg bij de Wehr
machtkommandantur Maastricht, Vrijthof
46 op 23-11-1942 'S morgens 8.30 uur dq;.
letters ae; op 24-11-3,942 's morgens, 8.30
uur de letters fh; op 25-11-1942 's mor
gens 8.30 uur de letters i1; op 26-11-1942
's morgens 8.30 uur de letters rrt-p op
27-11-1942 's morgens 8.30 uur d^letters
qs; op 28-11-1942 's morgens 8.30 uur de
letters tz.
Zij die voor deze aanmelding jn aanmer
king komen moeten hun identiteitsbewijzsn
èn drie pasifoto's in hetformaat 37 bij 52
mm. in burgerkleeding, zonder hoofdbe
dekking, meebrengen. Zij die een bril dra
gen moeten het recept voor hun bril mee
brengen'. Jodeifi». behoeven niet te verschij
nen.
Aan hen die zich moeten melden wordt
het reisgeld 3e ,klasse tegen vertoon van
het reisbiljet bij de aanmelding terugbe
taald. Voorts krijgen zij bij afwezigheid
uit hun woonplaats van langer dan acht
uur èeld voor verteringen.
De rijkscommissaris yoor de bezette
Nederlandsche gebied,
De commissaris-generaal voor de
veiligheid,
w.g. RAUTER'.
S.S. Gruppcnführer en Luitenant-ge-
neraal der politie.
n
Het S.S.-Ersatzkommando Nederland deelt
ons mede:
Pakjes voor vrijwilligers in de Waffen-
S.S. en het Legioen, ,die een veldpostnum-
mer hebben, mogen' alleen- verzonden wor
den met de speciaal voor Kerstpaketten
veistrekte zegels, z.g. Zulassungsmarken.
De^e zegels wordsn aan de soldaten uit
gereikt en door hem aan hun 'familieleden
toegezonden. Zij zijn dus nergens anders
Verkrijgbaar. Door middel van deze zegels
ris het mogelijk om Kerstpakketjes aan
de vrijwilligers te zenden van 1.000 gram
of 2.000 gram. Voor 1.000 gram moet men
dus een zegel en voor 2.000 gram twee ze
gels opplakken.
Voor de Vrijwilligers, .die een adres heb
ben, dus geen Veldpostnummer, zijn geen
zegels noodig en kuimen de pakjes zonder
zegels verzonden worden. Het is van het
grootste belang, dat de Kerstpakketten
voor 30 November aan de post 'ter
verzending afgegeven' zijn. Van 10 Novem
ber tot 25 December 1942 js het niet'mo-
gelijk>pakketjes te vefsturen zonder zegels
welke zwaarder zijn dan 20 gram.
Voor 10 November én na 25 December
1942 kunnen pakjes zonder zegels tot 100
gram verzonden worden.
Door deze regeling is er voor gezorgd,
dat alle kameraden ook werkelijk met
Kerstmis Uw gave ontvangen.
De pakjes m'oeten als volgt geadres
seerd worden:
An das"
S.S.S-Ersatzkommando Nederland
Den Haag, Stadhouderslaan 132,
te zenden aan:
rang: naam:
veldpostnummer of adres:
Het S.S.-Ersatzkommando verzoekt de
NederlaiTdsche bevolking zich precies aan
deze regels te houden, daar, gezien het
groote aantal Nederlandsche vrijwilligers,
'alleen op deze wijze een geregeld K^rst-
pakketenverkeer mogelijk is.
In den uitgestrekten Wieringermeerpolder
is men thans reeds begonnen met het ge
reed maken der, akkers,- teneinde deze te
kunnen bezaaien met de wintertarwe. Het
ploegen en eggen der gronden.
(Polygoon-Kuiper-Pax-Holland s)
Benige weken geleden schreven wij irl
ons week-overzicht, dat de strijd'bij de Sa^
lomons-eilanden niet ging om de bezetting-
van slechts een paar eilanden, doch dat
deze eilanden met Nieuw-Guinea de sleu
telpositie vormden voor Australië.
Behalve echter dit zeer belangrijke stra
tegisch 'punt, is er nog een kwestie welke
eveneens van zeer groote beteekenis is.
Amerika kan Australië niet in den steek
laten en is verplicht te doen wat het kan,
Bovendien zou Amerika een geweldige klap
krijgen als Australië in Japansche handen
viel, omdat Apjerika .dan in groot gevaar
verkeerd zijn strategische positie op .den
Stillen Oceaan te verliezen.
Japan nu verkeerd in een gunstiger po
sitie als Amerika. Amerika moet letten op
zijn steunpunten Hawai en de Midway-
eilanden alsmede op eigen kust, terwijl Ja
pan met zijn vloot meer opereerën kan,
naar verkiezing.
Japan probeert nu van Amerika gedaan
te krijgen, dat het een belangrijk deel van
zijn vloot in c'en strijd zal brengen. Zou
Amerika dan verliezen, dan is haar positie
zeer verzwakt en zouden er en'kele jaren
over heen gaan, eer zij zulke verliezen zou
hebben ingehaald. Een wat kan er in zoo'n
perioae niet gebeuren, vooral door de ver
zwakte positie Daarom is Amerika uiterst
'^foorziclitig en trof ons dezer dagsn een
iiitlaling, van den opperbevelhebljer van de
AmerJKaansche vloot-admiraal Wülim Hal-
sey.v
Deze FChreef:
,,Het belangrijkste is voor het herwin-
,,nen van ons offensief, dat wij overal,
behalve in de lucht, hebben verloren.
,,Het lot van onze atrijdkrachten te land
,,op Guadalcanar en de naburige eilanden
hangt van onze vloot af, die door su-
„perieure Japansche zeestrijdkrachten
wordt bedreigd. Zouden Vv'ij verliezers
worden dan wordt de strategische po-
,,.sitie in den Stillen Oceaan in gevaar
„gebracht. Een beslissende nederlaag
,,van onze oorlog zou den oorlog nogjaren
„doen duren, zoodat de ^alomons-eilan-
„den in den waren zin van het woord
een hoofdfronlt
„vormen, waaraan wij aandacht móeten
schenken.
Hieruit blijkt heel duidelijk, dat de strijd
om de Salomons-eilanden tevens inhoud
een slag om de beheersching der Indische
Zeeën, alsmede een bedreiging voor den
fttillen Oceaan.
Zeer belangrijk is daarom het verloop
van den slag welke deze week heeft ge-
Woed of nog woedt bij de SsÖita Cruz eilan
den.
De Japanners geven, op dat de verliezen
voor Amerika hebben bedragen:
Tot zinken gebracht:
vier vliegtuigmoéderschepen, een.slag"-
schlp en een oorlogschip.
B^chadigd:
twee slagschepen, zes kruisers, een
torjpedobootjager.
Neergeschoten 200 vliegtuigan.
Amerika daarentegen zegt dat tijdens
den strijd de torpedojager ,,Forter" is tot
zinken gebracht terwijl een vliegtuigmoe-
dcrschip zwaar is bescliadigd.