aiDWEEKBLADÓpGED.GD0nD5IAG ^oRDlZUiD-HOIlEfiZECUWSCHC EliAnDEn H.V. UitgeTersmaatscbappü „ËIIANDEN-NIEUWS" Samenspreking der Kerkee Verschilfeiide berichten BEKENDMAKING 15e Jaargang WOENSDAG 12 AUGUSTUS 1942 No. 1368 OPROEP WAARIN SEDERT 1 NO VEh>ï B ER 1 9 35 OPQENOMEN HET DIZGAVB VAH B LA p .ONZE El LA N D E N" - 1 §E j a AR (SANG Gevestigd te Mjdde&jmls Fr^ Heaidii)a>tt. 122 G Gixo ïé793Q i FoM^ka I i Ti& 12. I^fbaIlt<HKr J/w* SEeelMidz S«. BXaturtfiiisdp: WSaxkt, Xelef. 69. NIEUWE BONKAARTEN VERDEELD- IN „STAD EN LANp." Vhet surrogatenveaagstuk onder handen genomen. KI783 Abonnementsprijs 93 ceat per 3 maanden by vooruitbetaling. Verschijnt 2 maal per week. AfEonilerigke nummers 6 cent .Buitenland 8 guld^ pdr Jaai:. Gewone regelprrjs 7 et. per m.m.- Contracten belangrijke reductie. Prijsverhooging toegestaan door het Dept. van Handel, Nijverheid en Scheepv. onder No. X6236 N.P. d.£l. 24 Maart 1942. VeTantcTOoiideilpc Hoofdredacteur: Xli. g» Waal Middelbaiiclk DD IV. Volgens de voorstanders der pluriformi- teitsleer in hare historische noodwendig heid ligt objectief het principe daarvan in de verscheidenheid, die God in Zijn wer ken gelegd heeft, waardoor ook de eene, algemeene Christelijke Kerk door diiffe- psntiatie en veelheid van instituten tot open baring komen moest. Subjectief ligt haar beginsel in de vrijheid van consciëntie en godsdienstoefening, waardoor iedere groep vrij is naar eigen kerkelijk inzicht te leven en voorts ook in de overtuiging, dat de ab solute tegenstelling tusschen de ware en valsche kerk in de practijk niet is vol te houdan. Ten aanzien, van dit laatste wordt dan aangevoerd, dat zelfs Calvijn' in de Roomsohe Kerk, hoe gedeformeerd zij ook was,nog een beginsel zag van de Chris telijke Kerk. Inderdaad is, zooals wé reeds eerder op merkten, evenmin als het feit der zonde dat der pluriformiteit te loochenen. Men kan dit slechts doen, indien men zijn eigen fierk als de alleenzaligmakende procla meert 3n buiten haar geen ware godsdienst noch ware Christenen erkent. Zelfs de meest kerkjstisch aangelegde personen zul. len dit hiet aandurven, zoodat wanneer toegegeven moet worden, dat God in vele kerken Zijn kinderen heeft,- daarmede te vens de pluriformiteit is aanvaard als feit, wat echter niet inhoudt, dat men ze ook accepteert als ideaal of historische nood zakelijkheid, omdat.het bestaan van iets nog niet impliceert, dat het er zijn mag. Wanneer we de ontwikkeling van de Christelijke Kerk nagaan, dan blijkt ons, dat zij is een evolutie van het ééne tot het vele. De Kerk der apostelen was één insti tuut, waarin de verschillen tusschen Paulus en Petrus b..v. niet tot scheuring lejdden, evenmin als in Corinthe. Tien eeuwen lang is deze eenheid in kerkvorm bewaard door de invloed en het gezag der oecumenische concilies en der pausen, doch ii^ 1054 komt de eerste splitsing, als de Oóstersche of Grieksche Kerk zich door verschil van in zicht inzake het z.g. filioque'(d.i. dat de H. Geest niet alleen uitgaat van den Vader, maar ook van den Zoon) afscheidt van de Westersche of Roomsche Kerk. Daarmede was de pluriformiteit een feit, al werd ze hief in het Westen practisch niet gezien en al verklaarde de Paus de Oóstersche Kerk tot scheurkerk. Vijif eeuwen later komt dan de Hervorming, die nieuwe instituten schiep naast het Roomsche. Ook nu erkende de Paus natuurlijk de pluriformiteit niet, daar alle Protestanten ketters waren en de stel-, ling: buiten de R.-K. Kerk geen heil, van toepassing bleef. Deze uniformiteit was ech ter slechts een waan. En de Hervorming werd tenslotte zelf ook in diverse- banen geleid, daar én de L/uthersclie én de Cal vinistische én de Englicaansche én de Doopsgezinde stroomingen zich ieder in een afzonderlijke kerltformatie belichaamden. Het bleek onmogelijk, het Luthersche en het Gereformeerde"' standpunt inzake het Avondmaal te verzoenen; de Doopsgezindisn ble\;en onverzettelijk op het punt van de kinderdoop' en de Anglicaansche Kerk met haar Roomsch-achtjg ritueel en Protestant- sche belijdenis bleef en aparte schakee- rjng Zoo werd de Christflijke Kerk steeds meer pluriform, al poogden on2e vaderen hardnekkig het principe der uniformiteit t^ handhaven, hetgeen echter niet meer was dan schijn. Ook daarna heeft zich deze „pelgrims tocht der kerk in menschelijke verwarring onder Goddelijke leiding," zooals de predi- kantan ten Have en Jansen Schoonhoven in hun boek „Van den Koning der Kerk en Zijn wereldwijd werk" deze ontwikkeling kernachtig noemen, voortgezet. De negen tiende eeuw aanschouwde in ons land nieu we kerkformaties De ééne, oude Gerefor-^ meerde Kerk ging uiteen en de jaren 1834 en 1886 zagen de opkomst van nieuwe in stituten, waardoor bsnslotte ten huldigen dage de' Gereformeerde Gezindheid in vier groepen uiteenligt: de Hervormden, de Ge reformeerden, de Christelijk Gereformeer den en de Gereformeerde Gemeenten. Aan vankelijk kwamen de buiten-Hervormde kerlcgroepen op uit reactie tegen de Syno dale Organisatie, doch onderling-vermoch- ten ze evenmin een eenheid te vormen, om dat de dogmatische .verschillen, naar men meende, te groot waren om in één kerkver band samen te leven. Op deze wijze kwa- misn zij, die zich Gereformeerd »oemden, ondanks hun eenheid in belijdenis, afzon- •Jerlijk te staan en leverden zij een nieuw^e •bijdrage tot het versterken van de realiteit der veelvormigheid. De vraag komt vanzelf op, of het schep pen van al deze kerkformaties nu nood zakelijk was. Men moet bij de beantwoor ding daarvan goed onderscheiden. Al wat in beginsel één is, behoort in één kerkver band. Maar hoever strekt zich dit begin sel uit Op, welke grondslag moet - deze eenheid rusten? Is het voldoende, tezamen te belijden en te gelooven al wat de Schrift bevat? Deze norm is niet afdoende geble ken, daar elke ketter zijn letter heeft en de exegese tot ver ujteenloopende opvat tingen leidt. Men denAe slechts aan de woorden: Dit is mijn lichaam, welker ver schillende uitlegging tenslotte de kloof tus. sohen Luterschen en Calvinisten bracht. Zijn dan allen, 'die eenzelfde belijdenis on derschrijven, kerkelijk één? Ook dat schijnt dubieus geworden. De Apostolische Ge loofsbelijdenis der 12 artikelan wordt door Roomschen, Lutherschen, Gereformeerden en ethischen onderschreven en zij vormen een band'der eenheid, die de geheele Chris tenheid omspant in al haar schakeeringen. Zelfs de Geref. Geloofsbelijdenis schijnt niet voldoende grond op te.leveren.voor kerke lijk samenleven, althahs de 4 groepen Ge reformeerden in ons land nemen ze alle aan uitgenomen het beroemde art. 36, dat' echter een staatkundig artikel is en met de fheologie als zoodanig niets te ma- k^ heeft doch ze leven niettemin ker kelijk gescheiden. Er heerscht dus in dit opzicht een grenzelooze verwarring. Noch het Christen-zijn, noch de aanvaarding der Schrift ^Is'Gods Woord, noch de erken ning van tot in de finesses uitgewerkte confessies zijn in staat, tot kerkelijke één heid te voeren. Het is tragisch, dit te moe ten constafeeren. Hoe meer^,men over deze dingen' na denkt, hoe moeilijker het probleem wordt. En men komt tot de' ;verzuchting: is het wel mogelijk, te .zeggen, wie er nU eigen lijk bijeenbehooren? In alle eenvoudigheid zou het antwoord moeten luiden: allen, die zich gewasschen weten in het bloed van Christus, zijn broeders en zustei'S, behooBsn dus in één^gemeenschap' ook hier op aarde. Dit is het eenjg juiste antwoord. Maar de mensch in zijn-kortzichtigheid heeft allerlei' theologische, kerkelijk-organisatórische, practische en persoonlijke scheidingsmuren, opgericht, soms "van een onbenulligheid, waarover men zich bedroeven moet. Want in welke opzichten verschillen nu al deze Christeman onderling en welke gewichtige bezwaren hebben ze tegen elkander? Aller eerst natuurlijk dogmatische. Zeker, we zul len de laatste zijn, om te beweren, dat deze niet soms recht van bestaan hebben. Wie de godheid van Christus ontkent, behoort uiteraard niet tot de Christelijke Kerkge meenschap, En' ve^chilt -men in het dog ma der sacramenten, zoodat\ men het Avondmaal op verschillende wijzen viert of de: Kinderdoop verwerpt, dan is kerkelijk samenleven ook practisch wel zeer bezwaar lijk. Maar wanneer men het in vele hoofd zaken eens is, dan is naar onze meening kerkelijke eenheid schuldige plicht. Het is toch immers een treurig verschijnsel, als misnschen van hetzelfde geloof uiteengaan en blijven twisten, omdat men- verschil heeft over ondergeschikte punten va.n de leer, over de wijze van organisatie der Kerk over een naam soms, over gezangen,' oude en nieuwe berijming, over het dragen van toga of hooge hoed en zooveel meer. Er is in dit opzicht op kerkelijke erf, vooral in ons land, heel wat te dcen, Nederlanders schijnen geboren theologen te zijn en ver staan over het algemeen uitnemend de kunst steeds weer nieuwe dogmatische prin cipes uit te vinden en het al of niet aan vaarden daarvan als criterium te poneeren voor iemands zuiverheid in de leer. Het krioelt met name in ons land op dit terrein van Prinzipienreiters, die hun anathema's slingeren naar iècirer, die het niet voor 100% met hun theologisch stelsel, dat meestal zeer eenzijdig is opgebouwd, eens zijn. Hier staan zoowel de wetsnschappelijke als de amateur-theologen schuldig,-de eersten ze ker niet het minst. Inplaats ,dat de theolo gie, die Koningin der wetenschappen, de Christelijke Kerk diende door verdieping van het geloof, verklaring der. Schriften en a,pologetische arbeid tegenover niet- Christelijke stroomingen, heeft zij ook door haar scholastiek, die evenzeer op Protes- tantsch erf bestaat, de' verdeeldheid be vorderd, daar ze maa;r steeds nieuwe system- ma opbouwde, ter-wijl de vechtlust harer be oefenaars niet ,t3n onrechte heeft doen spreken van de rabies theologorum," de razernij der theologen. (Wordt vervolgd.) Einde aan ongewenschteii toestand. 's-GRAVENHAGE, 8 Aug. De distri butiediensten der gemeenten, waar men in het bevolkingsregister is opgenomen, zul len op nader te bepalen tijdstippen gedu rende het tijdvak van 17 Augustus tot ön met 5 September a.s., tegen overlegging van de distributiestamkaart en tegen in ontvangstneming van een bon'van het inr ^legvei bónkaarten „voedingsmiddelen 10e periode' 1942'', benevens nieuwe aardappel- kaarten uitreiken. De diensten zullen uitreiken: aan hou ders van een inlegvel K of L 1 een bon- kaart K 1Ó7 of L 107' en tWee aardappel- kaarten N 107; aan, houders van e-sn inleg vel K 2 of D 2 een boi,,kaart K 207 of L 207 en' drie aardappelkaarten N 107); aan houders van een inlegvel K 3 of D 3 een bonkaart K 307 of D 307 en twee aardap pelkaarten N 107aan houders van een in legvel K 4 of L 4 een bonkaart K 407 of L 407 en één aardappelkaart N 107. Bo- vsndien zullen alle houders van L-inlegvel- 'len ditmaal wederom een toeSlagkaart voor aardappelen ontvangen. De bonnen, van de bovengenoemde kaar ten zullen naar gelang zij in de stad of teji plattelande uitgereikt worden^, een opdruk in verschilïsnde kleur hebben, n.I. rood voor de „stad"-kaarten en zwart voor de „land"-kaarten. Zelf-verzorgers voor aardappelen, b^^eod, vleesch en melk zullen onderscheidenlijk geen aardappel, brood-, vleesch- of melk- kaarten ontvangen. Van zelf verzorgers voor melk,'^op wier'bónkaarten geen melkbonnen voorkomen, zal een viertal „réser'^^e"-bon- nen worden ingehouden.'In een'aantal ge meenten, dient men ter verkrijging van essn aardappelkaart een formulier MD 32 in te vullen. De plaatselijke distributiediensteri zullen hierover nadere mededeelingen. doen. Zij, die geboren .zijn tusschen 9 Augus tus én 7 September van de jaren 1921, 1928 en 1938, dienen, alvorens hun bónkaarten in ontvangst te nemen, hun' inlegv.ellen te ruilen. Voorts zullen tegelijk met de bonkaar- ben voor voedingsmiddelen nieuv^e tabaks-, sigaretten- en versnaperingenkaarten wor den uitgereikt; Hiervoor behoeven geen bon nen van de thans in gebruijc zijnde kaarten te worden ingeleverd. Diqnbsngevolge zul len ook zij, aan wlen den vorigen keer geeh kaarten werden verstrekt, nieuwe rook- of versnaperingenkaarten ontvangen, terwijl Philanthropie op het platteland. Na het maaien geeft de boer volgens^ traditie aan de armen onder de bevolking het recht, om de aren te Iffieh op zijn akker VNP-Zeiilemaker-Pdx Holland m Ten vervolge op zijn bekendma king van 13 Juli 1942 tot de geheele Nederlandsche bevolking, die in alle Nederlandsche bladen verscbsnen is, wordt op. bevel van den weerrtiachts- bevelhebber in Nederland, den Geiie- raal der Vliegers Fr,Chrls\iansen, -het volgend» officieel medegedeeld: Op 7 Augustus hebben, onverant- viToordelijke elementen te Rotterdam een aanslag gepleegd op een spoort trein der Dultsche weermacht. Een Nederlandsche spoorwegbeambte is bij de vervulling van zijn plicht het slachtoffer van dezen aanslag gewor den. Indien niet vóór Vr^dag 14 Augus tus "a.s. middernacht de daders zich bij de politie aanmelden, of vooral door medewerking van de bewoners des lands worden gegrepen, zal op grond van de bekendmaking van den weermachtsbevelhebber in Nederland teruggegrepen worden op een aantal gijzelaars, die met hun leverf .voor dergelijke daden van sabotage borg staan. Het arresteeren van de daders is thans in het eigen belang van de geheele bevolking zelf, teneinde dit teruggrijpen o,p de gijzelaars- te ver mijden. Op tijdige mededeelingen aan een dienstjnstantie van de Duitsche" weermacht of de politie. Welke tot het grijpen van de daders leiden stelt de weermachtsbevelhebber in Neder land een belooning van f 100.000. Mededeelingen -worden vertrouwe lijk behandeld. De höhere S.S. en Polizetführer en commissaris-generaal voor de veiligheid. RAUTER. S.S.-Gruppenführer en lujt.- generaal der politie. bovendien mannelijke personen, geboren vóór 7 September 1924, en vrouwelijke per sonen, geboren vóór 7 September 1917, op nieuw hun keus kunnen bepalen, tusschen" een versnaperingenkaart eenerzijds en«een tabaks, oif sigarettenkaart anderzijds. De aandacht wordt er op gevestigd, dat rnen terstond bij het in ont-vangst nemen der kaarten dient te controleeren, of men alle bescheiden, waarop men recht heeft, heeft ontvangen, aangezien latere reclames uiteraard njet in behandeling kunnen wor-' den genomen. Tevens dient men na,te gaan of op de distributiestamkaarben de afkrüi-. sing der .vakjes op de juiste wijze heeft plaats gehad. Bij de uitreiking van een bon kaart „voedingsmiddelen 10e periode 1942" K of L 107, 207, 307 of 407 moet het vakje L 13, terwijl bij verstrekking van een ver snaperingenkaart, een tabakskaart en een sigarettenljaart in het vakje AA van de distributiestamkaart onderscheidenlijk de letters X, T en Z geplaatst dienen te wor den. Waardeering voor platteland. Familie ojp het platteland is door de ste delingen nog nooit zóó gewaardeerd als jn dezen distributialujd. Geen wonder, want de plattelanders zijn nog weleens bereid een paar bonnetjes af te staan voor de familie in de stad. Het is begrijpelijk, dat deze bonnen dankbaar worden aanvaard, doch het is ook duidelijk, dat het ongewenscht is, dat de osne stadsbewoner meer bonnen heeft dan de ander. De minder bevoorrech ten zullen dit speciaal ervaren als de win kelvoorraad bij den leverancier in de stad wel toereikend is om de rechtmatige rant soenen aan de gegadigden te leveren,, doch niet berekend is' op het verstrekken- van extra porties. Daarom heeft men besloten verschillende levensmiddelen-1 en aardap pelkaarten uit te reiken voor stad en het platteland. - In gemeenten met een uitgesproken ste delijk karakter wórden bij de eerstkomende uitreiking kaarten afgegeven met rooden opdruk, terwijl in plaatsen met een typisch landelijk kaeakter kaarten met zwarten op druk zullen worden uitgereikt „Stads- en „Liand"-kaarten dus. „De „land"-kaarten .zullen in de stad niet geldig zijn, de stad- kaarten daarentegen wel ten plattelande. Houders van kaarten met .zwarten opdruk zullen deze dus niet kunnen geb^ruiken, als zij in de stad gaan logeeren. Natuurlijk be. teekent dit niet, dat het verblijf in de stad hun onmogelijk wordt gemaakt. De bedoe ling is slechts, dat het bovenvermelde kwaad "^zooveel mogelijk wordt ondervan gen! Daarom, geldt de nieuwe regeling dan ook alleen -voor die weeli;;;artikelen, welke in den regel speciaal in de plaats van in woning, meestal van esn vasten leverancier worden betrokken, b.v. aardappelen. Om technische redenen 'is echter de geheele kaart van een opdruk in eenzelfde kleur voorzien. Wie dus, een dagje naar de stad gaat, zal van de regeling geen hinder on dervinden. De plattelander, die een weekje in de stad gaat logeei»an, zal in de gelegen heid v.forden gesteld de ïiobdige bonnen in te ruilen bij den plaatselijken distributie dienst. Bij de uitreiking zal menigeen zich ver bazen roode kaarten te ontvangen, ter-wijl hij zwarte had verwadht. Ook het omgekeer de kan het geval zijn. Bij de indeeling wordt namelijk speciaal gelet op het ty pische karakter van den betrokken kring, die vaak verschillende gemeenten omvat. Zoo worden b.v. Sneek en Harlingen al» aan familielieden ;van in Neder- landscli-Indië geintemeerde leden der N.S.B. - Echtgenooten, kinderen en ouders van in Nederlandsch-Indië geïnterneerde iedsn der N.S.B., die in behoeftige omstandighe den verkeeren of om andere redenen hulp of raad noodig hebben, wordt verzocht zich daartoe schriftelijk onder opgave van vol ledige bijzonderheden te richten tot het secretariaat-generaal der N.S.B.. Maliebaan 35 te Utrecht. - stad beschouwd, Franeke^ als een landelij- ke gemeente. In Geldrop «worden „stad"- kaarten uitgereikt, oiT;idat het tot den kring Eindhoven behoort, In Zutfen en Harder wijk ontvangt men „land"-kaarten. Op deze wijze wordt voorkomen, dat de winkelstand wordt gedupeerd. 'WJinkeliers met" bezorgdiensten in ,de stad en op het land behoeven zich ,dus niet ongerust te ■maken. Nadere bijzonderheden- omtrent de nieuwe regeling zullen tijdig worden be-, kendgemaakt Men valle de distributiedien sten dug niet lastig met verzoeken om in lichtingen, doch wachte de nadere mede deelingen af. 'KAARSEN OP DE PETROLEUMBON. Ti8 voren bonjnleivering ,bij winkelier. Gedurende het tijdvak van 1 Augustus tot en met 30 September 1942 geven de met „24" genummerde bonnen van de pe- troleumkaarten „S" en „T" recht op het 'koopen van één rantsoen kaarsen. Eén rantsoen kaarsen bedraagt 300 gr. De voor het koopen van kaarsen-aange wezen bonnen moeten vóór of bij den winke lier worden ingeleverd, desgewenscht te gen ontvangstbewijs. De aflevering der kaar sen aan de verbruikers heeft eerst plaats nadat de -winkelier zich door middel van de door hem ontvangen bonnen heeft be voorraad. - Dit is de laatste bonaan-wgzing voor kaarsen tot sn mel^ 30 September 1942. Toevloed wordt (geremd en pr^s gedrukt. De Gemachtigde voor de Prijzen heeft In de Staatscourant van heden een enquête- beschikking aifgekondigd, wa?,rdoor alle fa brikanten van bouillon,producten, - puddin gen, boterhamsmeersels en vischconserven tot het geven van inlichtingen omtrent hun t bedrijf "èn hun prijzenberekening worden verplicht. Reeds al te lang- heeft dé stroom van surrogaten, die den handel in voedingsmid delen van artikelen voorziet, zijn loop on geremd kunnen vervolgen. Het aantal ver vangingsmiddelen is enorm toegenomen en, de prijzen, die ervoor worden gevraagd, staan dikwijls in geen 'verhouding tot de kosten. Daarin zal nu verandering komen: de overheid heeft de eerste stap gezet op denkweg, die tot een grondige en totale regeling van alle prijzen leidt, en het ge-i bied dat het meest om. saneering vroeg, dat der sui'rogaten, het eerste aangegre pen. Daarmede is het oogenblik aangebro ken, dat de overheid, die tof nu toe bij de prijsberekening door de fabrikanten slechts &3n pa,ssief toezjcht uitoefende, de prflzen daadwerkelijk voor gaat schrijven.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1942 | | pagina 1