CnQWEeKBLADÖpGED.Gnon[)iSIA6 vöÖRolZUID-HOaEnZEEUWSCHC EIIAnDEn N.V. nitgeTersmaatschappQ „EILANDEN-NIEUWS" SamensprekiDg der Kerkea DdodfOBDisseD voltrokkea Veriéillende berichtei^ 15e Jaargang WOENSDAG 29 JULI 1942 No, 1364 WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER1935 O P G E ^i O M E N HE T BLAD .O ISI Z E E i L A N E N" 1 8E J A AR G A N G DII6AVE VAU Gevestigd te Mfddenüunla i Fria* He&di^atr. 122 C Giro' 167930 i FoHibts I Tal IZ. I^lkantoar jnwr ZMIaoai gt. ltaiu!iiemi^(k MsilEt. T^lvt. 59. na u. Iet NederlanflsGh Arheldsfrent GEÈn BOTER, DOCH ZAND ZAT IN HET VAT. K:1783 IIATIDEII AbonnementspiiJs 93 ceiit per 3 maanden by vooruitbetaling. Verschijnt 2 maal per week. Afzosderltjke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per Jaar. Gewone regelprijs 7 et. per m.m. Contracten belangrijke reductie. Prijsverhooging toegestaan door het Dept. van Handel,"Nijverheid en" Scheepv. onder No. 16236 N.P. d.d; 24 Maart 1942. Bij de pogingen, die thans worden aange wend om de Kerken nader tot elkander te brengen, zal allereerst goed voor oogen moeten staan, v/at men met de samenspre- liingen eigenlijk beoogt. De doelstelling moet klaar Worden geformuleerd, daar men anders ,,ing blaue hinein" redeneert en con fereert 'sn alles op teleurstelling moet üit- loopen.' Nu kan men, a' naar "gelang men optiraisti^h of pessimistisch gestemd is ten opzichte van de resultaten, zeer iiigi'ij- pende veranderingen nastreven of met èrtii- ^'e platonische sympathieverklaringen *l- vrecten zijn. Het doel kan-zijn samen te overleggen inzake de mceilijkheden, waar voor in deze oorlogstijd de gezamenlijke liiVAen gesteld worden, dus een incidenteel overleg zonder princip'ëele beteekenir, voor ca (enheidsgedachte.- Men kan ook ervan overtuigd zijn, dat -verder gegaan mviét worden en dat bij de besprekingen aan de orde r.ioeten worden gfsteld vraagstukken van theologie, belijdenis, liturgie en kerk recht, opdat deze samensprekingen tot'^on- derlinge leering en wt^ardeering kunnen strekxen en alzoo de vrelszins scherpe ker kelijke verhoudingen kurmen verzach(.='n. Daarbij kan men nochtans van meening zijn, dat het ongewenscht onpractisch is, aan te sturen op een samensmelting der kerken, omdat deze elk op zichzeM be staansrecht hebfcön of omdat men een uni- flactie als een utopie, een onbereikbaar ideaal beschouwt. En tenslotte zullen er ook menschen zijn we zouden ze de ide alisten kunnen noemen met ei3n Schriftuur lijkideaal die ongeacht de vele en veler lei moeilijkheden het niettemin als hun hei lige roeping ewaorff-plicht beschouwen, te virerken aan» de éénwording van allen, die hetzelfde geloof deelachtig zijn. Welk doel de interkerkelijke besprekin gen hebbsn, die hier en daar plaatselijk of streeksgewijze gehouden worden 4oor pre dikanten, is ons niet,precies bekend. Uit de onderwerpen, die er behandeld worden, kan de conclusie worden getrokken, dat men bezig is wederzijds elkanders meenin- -gi3n uit te wisselen onitrent allerlei zaken van theologie en kerk en de bezwaren, die er leven tegen elkanders godsdienst en or ganisatie, te formuleeren en op vriend schappelijke wijze te bespreksn. Wanneer er gesproken wordt over de eisch der Schrift tot eenheid' der Christenen en ge- vi^ezen op de nood der tijden, d|ie tot een heid dringt, wanneer een Hervormd predi kant zijn bezwaren kenbaar maakt tegen de Gereformeerde Kerken en omgekeerd een Geref. predikant tegen de Hervormde Kerk, dan blijkt hieruit in ieder geval, dat men hooger mikt dap een louter inciden teel contact en beseft, dat de huidige toe stand van verscheurdheid der Kerk van Christus zonde is voor God en een oorzaak van diepe verootmoediging.Naar onze mee ning zal inderdaad als einddoel gesteld moeten wordsn, hoe onbereikbaar het ook schijnt, de volkomen kerkelijke éénwording van allen, die één zijn in geloof, hoop en liefde, die eenzelfde belijdenis aanhangen en in denzelfden heniel hopen te komsn. De strijd tegen de zonde', die elk Christen strijden moet, houdt ook in, dat de zondige factoren in ons kerkelijk leven, die zoo ont zaglijk veel kwaad gedaan hebben aan de Kerk en de verdeeldheid hebben veroor zaakt en nog bestendingen, met alle inacl^t en in Go~ds kracht worden bestreden. Intusschen ontveinze men zich niet, dat een dergelijke eenheid niet gemakkelijk zal viforden bereikt. Velen meenen zelfs, dat het onzinnig is, eraan te beginnen, orndat alle pogingen toch bij voorbaat reeds tot mislukking zijn gedoemd. De verschillen zijn, zoo zegt men, te diepgaand en de ker ken hebben zich in eigen kring zoodanig geconsolideerd, dat een fusie tot de abso lute onmogelijkheden mo^ ^wrordan gere kend. Voeg daarbij, het verschijnsel van het kerkelijk Parizeisme, waardoor iedere kerk zich als de bij uitstek 'zujvere of als de historisch meest wettige beschouwt en laatdunkend neerziet op de zusterkerken, dan zal de meest verstokte optimist bij het bedenken van dit alles zijn verwachtingen Wel wat temperen. Als men ziet, dat er kerkgroepon zijn, -die zelfs in deze tijd om Welke reden dan ook, niet aan het contact Wenschen deel te nemen, dan zou men in derdaad in moedeloosheid gaan neerzitten en alles maar laten voor wat het is, het aan God overlatend, langs een diepere weg. Waarbij wellicht de kerkelijke institutian on dergaan, de belijders opéén te drijven in de catacomben. Bij de behandeling van deze materie tooet men zich plaatsen op de bodem der realiteit, ^yanneer wij dus één en ander over deze dingen opmerken, beginnen wè met het feit te constateeren-van de pluri formiteit of veelvormigheid der kerk. Hier^ onder verstaat men, dat de Kerk van Chris tus, die in het geestelijke één* is, zich in het zichtbaar pluriform d.i. in vele kerk- vormsn openbaart. Dat de Kerk in het gees telijke een eenheid vormt, wordt onder ons niet tegengesproken. Geestelijk vormt zij één levensgemeenschap, zij is de vergade ring de^ ware Christ-geloovigen en orga- .nisch één geheel. Zij is als lichaam van Christus een mystieke geilheid en hare le den beoefenen, als het wel iSj de gemeen schap der heiligen. Zij heeft één Hoofd, wordt door één Geesl; geleid, is éénzelfde ge loo!f deelachtig en is verbonden door de band der Christelijke liefde. !^aar deze on zichtbare geestelijke Kerk is zichtbaar ver werkelijkt in kerkelijke instituten, door menscbsn gesticht en door. menschen in stand gehouden. Daarom, zoo redeneeren velen, moet men de eenheid der Kerk al leen geestelijk opvatten en is de< eisch van eenheid in het .zichtbare nietg dan veruit- wendiging. Zelfs Ds. -Knap komt tot de stelling, dat zij, die -meenen^ dat de een* heid der Kerk ook zichtbaar geboden wordt niet vrij zijn van Roomsche zuurdeesem. Hij gaat zoo ver te be)veren, dat de belij denis van de'ééne, heilige, algemeene, Chris telijke Kerk uitsluitend ziet op de geeste lijke eenheid der geloovigen, want,'zoo zegt hij, dit kan niet slaan op een waarneem bare kerkvorm, omdat men wat men kan -zien, niet meer^ behoeft te gelooven. Zoo geredeneerd, konden de Christenen der eerste eeuwen dit artikel dus niet, be-, lijden, want toen was er de zicht bare, institutaire eenheid! Natuurlijk -bedoelt onze belijdenis de eenheid allereerst in geestelijke zin,- maar het wil er bij ons niet in, dat dit zonder beteekenis zou ztjji voor de zichtbare kerk. Wij zijn er vast van overtuigd, dat de ééne geestelijke jKerk naar de elsch der Schrift en volgens Gods gebod en Christus' bede ook naar de vorm een eenheiddient te zijn. Dit is'niet de Roomsche opvatting. Deze stelt, dat de on zichtbare en ,de zichiibare Kerk identiek zijn en belichaamd in de wereldorganisatie der Roomsch-Katholieke Kerk. Voorts, dat Christus slechts één Kerk heeft gesticht met één geloof, éèn doopsel, één, sacrament des altaars en één gezag, hetgeen slechts gevonden wordt -tn de R.-K. Kerk, dje de alleenzaligmakende is. Dit nu verwerpen wij. De onzichtbare kerk kan zich zeer wél in meerdere zichtbare instituten ppenba- nan, .die alle de naam van Kerk dragen kunnen en zeker niet bij uitsluiting van andere als de Kerk mogen optreden. Maar dit is niet het ideaal. De opvatting van Ds. Knap, die nauw verwant is aan .de plurifor- miteitsleer van Dr Kuyper, maakt de veel vormigheid tot ideaal en het is daartegen, dat wij. bezwaar maken. Deze'laatste, het Roomsche dogma van de ong-edeeldheid der zichtbare kerk verwerpend, betoogt in zijn „Gemeene Gratie," dat de pluriformiteit naar zijn vaste overtuiging een phase van ontwikkeling is, waartoe de Kerk van Christus, in het zichtbare moest komen, al gee'ft hij toe, dat deze pluriformiteit histo risch is tot stand gekomen op een wijze, die het eenheidsbesef beleedigt. Naar ana logie van de natuur,'die, zich in schoone pluriformiteit opeiibaart, is ook het kerke lijk leven aan een natuurlijke splitsings- drang onderworpen volgens Dr. Knijper. Hij komt zelfs tot- de bewering, dat „de apostelen geen enkelen maatregel genomen hebben om na hun heengaan ,de zichtbare eenheid^ der Kerk te waarborgen" 'en dat zij „blijkbaar de eenheid in. het geestelijke niet dn de ééne uitwendige organisatie ge zocht hebben." Omdeze leer te staven, haalt hij de tekst aan, waarin Paulus zegt, dat hij den Joden geworden is als een Jood en hij ziet daarin het denkbeeld der pluri formiteit gefundeerd!! Dok in het verschil tusschen Paulus' brieven aan de Romeinen en Efeze, waarvan de eerste meer juridisch en de. andere meer philosophisch getint is, constateert hij de pluriformiteitsgedachte. Wij kunnen echter deze beweringen niet on derschrijven. Naar onze overtuiging is bij ,de apostelen zelfs de gedachte aan een ge deelde Kerk en zeker niet als ideaal opgekomen en wijst hèt verschil in schrijrf.' trant der Brieven slechts op een differen tiatie, die in het geheel niet tot pluriformi teit behoeft te leiden. "Paulus schrijft in tegendeel aan de Fjlippenzen: „Laat ons hetze.lfde gevoelen" en aan de Corinthiërs: „Ik bid u, broeders, dat gij allen hetzelfde spreekt." Geestelijke eenvormigheid in ab solute zin is onbestaanbaar maar de gods dienstige pluriformiteit had zich moeten ontwlikkielen zonder de eenheiid der Kerik prijs te geiven. Dat zij dit niet deed, is te schrijven op rekening van de jnenschelijke zonde. (Wordt vervolgd.) Officieel wordt bekend gemaakt De door het Duitsche Obergericht in het Amsterdamsche distributieproces tegen Cornells Nicolaas de Vries, Augustus Theo doras-van Batum, Abraham Pots en Petrus Albertus van Dieren gevolgde'doodvonnis sen .zijn door fusilleering voltrokken. De tegen Alexander Theodorus Thu- ring en Louis Kesseler gevelde doodvonnis sen zijn door den rijkscommissaris voor het 'bezette Nederlandsché gebied in den vorm van gratie gewijzigd in v'tjftien jaar tucht- huisstraf. Dit is' dus in ons land de eerste maal, dat doodvonnissen, terzake van distribu-' tiemisdrijven worden Voltrokken. Er- is tamelijk veel tijd" verloopen, tus schen uitspraak en voltrekking, zoodat de eerste indruk die het maakte, zoo goed als was uitgewist. Dat het ernst is bij de Over heid, om vergrijpen tegen een gelijkmatige yoedselverdeèling van ons volk te- straffen, waarvan enkele in langdurige tuchthuis- straffen verandert zijn. Het waren hier ongetwijfeld misdrijven van ernstigen aard. Wanneer echter het euvel van dergelijke misdrijven xiet zal op houden behoeft men .ziich niet te verwonde ren, dat straks ook voor de lichtere geval len een doodvonnis zal worden geveld. In Duitschland wórdt ook met de groot ste gestrengheid tegen overtreding van de distributiebepalingen opgetreden.- Men kan hier het kwaad, niet ongestoord laten voort woekeren, telkeng herhaalde kleinere over tredingen zijn op den duur erger dan een groot vergrijp. Nu er den laatsten tijd noodzakelijk weer eenige rantsoenen moesten vermindert legt de klem te meer voor de hand, dat distributie-misdrijven van welksn aard ook door de, overheid met de grootste gestreng heid wordt opgetreden. De Centrale Persdienst van het N.A.P. sohrijift ons: Er was eens e?n knecht, die drie jaren lang een boer trouw gediend had. In dezen geest beginnen de meeste oude sprookjes. Maar de geschiedenis van dezen boer en zijn knecht is om den drommel geen oud sprookje. Het speelde zich onlangs af in Overijsel, waar het, evenals opmeerdere plaatsen in Nederland, oeroud geblruik is, dat de boer zijn Volk op 1 Mei voor een •jaar in dienst neemt. Zoo deed pok deze boer. Begin April van dit jaar kwam hij met zijn knecht overeen, dat op 1 Mei 1942 het vierde dienstjaar zou ingaan. Of die boer hu naderhand een goedkoo- pere kracht-had kunnen krijgen en daar door spijt had gekregen van de overeen komst, is onbekend, maar in April nog bleek er plotseling niets meer aan ^den knecht te deugen. Volgens den boer dan, wel te verstaan. De knecht zou de bevelen van den boer niet goed opgevolgd hebben, ruw met de - paarden en het paardentuig omgegaan zijn, kortom, er zou een com plete booze geest in den knecht gevaren zijn. De boer, hiervoor blijkbaar beducht, zegde den knecht aan, .den dienst pp i Mei te verlaten. Daar stond nu onze knecjht. Wlare het. verhaal een sprookje geweest, dan zou de ontrechte knecht zich waarschijnlijk tot een goede' fee of iets dergelijks gewend hebben. Edoch, het gebeurde speelde zich jn dezen nuchteren tijd af. Daarom stapte onze knecht regelrecht naar het Provinciaal Bureau van ^et N.A.K. te Zwolle waar zijn klachten een willig oor vonden. De afdeeling Rechtsbescherming van dit kantoor stelde- zich prompt in verbinding met den boer, om te trachten de zaak op minnelijke wijze te schikken, doch de boer bleek niet voor reden vatbaar. 'Wie niet hooren wil moet voelen, dus bracht het N.A.F. de zaak voor den Kantonrechter, die tenslotte besliste, dat de boer aan den knecht-nog over een tijdvak loon moet uit betalen. - Een echt sprookje zou hiermede afgeloo- pén zijn geweest, of. hoogsbsns nog een. ,,en de knecht leefde nog lang en gelukkig" tot slot hebben gehad. Het slot vstn dit mo derne sprookje is echter pas een begin. Want door dezen gang van zaken zijn de oogisn én van den knecht én van den boer geopend voor het feit, dat in -het N. A.F. een nieuwe geestesgesteldheid beli chaamd is, die niet duldt,' dat de zwakkere partij zonder grond wordt afgescheept door de stérkere, een geestesgesteldheid, welke zich alom baan breekt en gericht is op een voïksgemeenschap, waarin de eene volgsgenoot zich te allen tijde ooi? bekom mert om de levensrechten van dsn anderen volksgenoot! - Veranttvoordeiyb Hoofdiedacteor: Th. d« Waal IMUddelhaTnik Daar evenals bij den Arbeidsdienst voor mannen, ook ,bij den Arbeidsdienst voor meis jes de liohamelijke opvoeding een belangrijke plaats inneemt, wordisn op de kader- school van den A.D.M, te Wassenaar geregeld aan de leidsters practische en theore tische lessen gegeven. Een foto tijdens een theoretische les. Foto N.A.D.-Molkenboer-V.N.P.-Pax Hollandtfi. DEZE WEEK 3 KILO AARDAPPELEN. De secretaris-generaal 'van landbouw 6n vissoherij rriaakt bekend, dat voor de distri butie periode van 26 Juli t.in. 1 Augus tus a.s. het aardappel-rantsoen is vastge steld op 3 kg. In verband, hiermede zal gedurende ge noemd tijdvak elke der met 38a genummer de bonnen van de aardappelkaart recht ge ven op het koopen van 1% kg aardappelen. Voorts geeft gedurende dit tijdvak de met „één rantsoen aardappelen" gemerkte bon recht op het koopen van 3 kg aardappelen. RANTSOENEN GAS EN ELECTRICITEIT In het algemeen op 75 pet, gehandhaafd. Het onlangs in de dagbladen opgenomen bericht betreffende dê instelling van ma- ximum-rantsoenen voor gas en electriciteit blijkt aanleiding te hebben gegeven tot noodelooze ongerustheid bij het publiek. Er wordt derhalve op gewezen, dat deze^ maatregel niet beoogt den verbruiker van een normale hoeveelheid gas of electrici-' telt een verdergaande beperking op te leg gen dan de bestaande van 75 pet, van zijn verbruik in 1939/40. De. bedoeling is, dan ook uitsluitend te voorkomen, dat zij, die gedurende 1939/40 ©an volgens de tegen woordige normen abnormaal hoog verbruik hadden, ook thans nog zeer royaal met gas of electriciteit kunnen omspringen. Het is derhalv* mogelijk, da}; het maximum, hoe wel zeer ruim gesteld, voor zulke 'v^erbrui- kers lager ligt dan 75 pet van 1939/40. Verbruikers, die voor een maximum rant soen in aanmerking komen, .zullen van het betrokken gas eléctriciteitsbedrijf bericht ontvangen. Maximumrantsoenen worden eerst van kracht met ingang van de eerst volgende periode,van ongeveer 60 dagen.' Met nadruk wordt- er op gewezen, dat bij het vaststellen, van' de maximumrantsoenen voor gezinnen tot vier (inwonende) perso nen reeds rekening zal zijn gehouden.met de aanwezigheid van radiotoestel en elec- trisch strijkijzer. Verbruikers, wier gezin' bestaat uit 5 of meer (inwonende)- personen en voor wie een maximum-rantsoen is vastgesteld, kunnen, indien zij electrisehstrijken, bij het elec- triciteitsbedrijif eeii bijsla-g-aanvragen, deze bijslag zal- bedragen 8 kWh per periode van circa 60 dagen voor elk gezinslid bo ven het aantal van vier. In geen geval zal een maximumrantsoen echter hooger zijn dan 75 pet van het verbruik in 1939/40. EEN BIJENZWERM „VERNIELD." EDE, 24 Juli. Een juffrouw heeft bij de politie alhier aangifte gedaan van een eigenaardige vernieling. Een bijenzwerm n.l., toebehoonsnde aan aangeefster, was neergestreken op een frambozemstruik in den tuin der buren. Indien' deze nu hadden willen medewerken, had de zwerm, gemak kelijk kunnen worden gevangan, n.l." „ge schept." Maar de buurvrouw gaf daar geen gelegenheid voor ,want, voordat een ander er bij kon komen, had zij denzwerm al door middel van een tuinslang op de wa terleiding bewerkt'. Zij ontving deswege een procesverbaal wegens Vernieling. DE PACHTPRIJZEN VOOB VOLKSTUINTJES. Voor de verpachting van volkstuintjes is thans eveneens een prijsregeling- getrof fen. Blijkens esn'besluit, dat in de Staats courant van 24 Juli 1942 is gepubliceerd, is het verboden een hoogere pacht .te be dingen dan die, welke vóór of op 1 Sep tember 1939 gold of 2;ou hebben gegolden. Wanneer jn loopende overeenkomsten 03n hoogere pacht w^s vastgesteld, moet deze overeenkomstig het besluit worden - ver laagd. Slechts de grondkamer kan uitzonde ringen toestaan. Zwarte handelaar bedrogen. AMSTERDAM. Een melkboer dacht, .dezer dagen goede zaken te doen in den ^wartisn handel. Hij kocht bij een hande laar in de binnenstad een vat boter' voor den prijs van f 550.. Het kostbare vat zou hem wel worden thuisbezorgd. De melkboer wachtte vol spanning pp de boter. Toen het vat na eenige dagen werd thuisgebracht, bleek er geen boter doch zand in te zitten. De melkboer zal voorloopig wel genezen zijn van zijn clandestine ^zaakjes. De ver- kooper van het vat beweerde het vat op zijn beurt van twee hem onbeksnde naan- nen te hebben gekocht. EEN TANDENBORSTEL VAN F 1.50. Een tandenborstel is esn gewild artikel geworden, doch de prijsopdrijving, waaraan dit-voorwerp thaps onderhevig is, kan daar om nog niet worden toegestaan. Zulks moest de kapper K. J. te Klaaswaal erva ren, - die onlangs aan een collega te Oud-i Beijerland een partijtje van 49 tandenbor stels had overgedaan f 1.50 p. stuk, ter wijl ze slechts ongeveer f 0.50 per stukken hadden mogsn kosten. De Inspecteur voor de Prijsbeheersching te 's-Gravenhage gaf den man een gevoelige boete voor deze over treding der Prijsvoorschriften-. HET „TWEEDE FRONT." De Moskousche corrfespondent van de Times schrijft over de gevechten aan het Oostelijke front o.a., dat men te Moskou over niets anders spreekt dan over ,de mi litaire terugtochten aan den Don. Deze be richten overstemmen al het andere en ver ontrusten het publiek. Bovendien roepen - zij in toenemende mate- het besef wakker, dat pas- acht weken geleden een overeen komst is,'gesloten tusschen Londen, Was hington en Moskou, -waarin men omtrent de „dringende taak" van de vorming van een tweede front in Europa tot overeen stemming was gekomen. -De omstandigheid, dat dit tweede ifront nog niet tot stand is gekomen, heeft zoo wel in het roode leger als ooft in''de wa penfabrieken der Sowjetunie een zekere re actie doen ontstaan op de gespannen ver-i waohtingen, die men nog zoo onomwonden vorige maand had geuit. Weliswaar schenkt 'men in de Sowjet unie nog gehoor aan-de uiteenzetting over de belangrijke vraagstukken, waartegen over Engeland en Amerika zich zien ge steld, maar de opvatting wint toch steeds meer veld, dat de kwestie van een tweede

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1942 | | pagina 1