ainWCCKBIADÖpGEaa)OI1DSIAG vöÖRKZliO-^^ EHAMDEn IJ. DitierersmaatsctiapBlj JILANDEN-NIEUWS" 14e Jaargang WOENSDAG 6 MEI 1942 No. 1341 Het modernisme in de Ned. Herv. Kerk Radiorede van Ir. Mussert ¥«»r«cliil|pndf bf>ricbtPD WAARIN SEDERT 1 N o VEMBER 19 S6 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 18B JA AR (3 A N Q DE VEKJAABDAG VAN 'ÏB. A. A. MUSSEBT. Oendsn appelen ep zilver geheelde schalen. VASTE BEANDSTOFFEN VOOR - KOOKDOELEINDEN EN VOOB GENEBATOBEN. Arbeiders en kantoorbedienden, schenkt hier aandacht aan I Klfl3 EiiAnDEn-niEui/s DIXOAVS VM< A»oiinwntBt»FxS« 98 c«it pM S maaiKlen Vi veoruiöjetaane. Varschijnt 2 maal per week. ttiwtwmirt Bunuaera S c«Bt KuU«alaii4 8 guUtaa per Jmc. EriM, wet leetmA' 122 C Om 1)S7930 Fofrtbos S TaL 1^. Ht. MsarfanMdSk Biarkt. Telet 09. Gewone regelprijs 7 et. per m.m. Contracten belangrijke reductie. Prljsverhooging toegestaan door het Dept. van Handel, Nijverheid en Scheepv. onder No. 16236 N.P. d.d. 24 Maart 1942. VenaMtvntordeV^ Hottfdiedftcteiir: fk, de Waial VDOatBimtah. 18. Als kerkeltike rlcht*n)g. De moderne theologie is onder de invloed van Scholten en Opzoomer vanuit de uni versiteiten, die door heel de geschiedems heen de kweekscholen van allerlei kette rijen zijn geweest, doordat vele professoren de hebbelijkheid bezitten om gaarne esn eigen systeem te willen propageeren, ook in de Ned. Hervormde Kerk binnengedron gen Als in de veertiger jaren der 19e eeuw genoemde tWee kopstukken de stu denten in moderne geest gaan beïnvloeden is de kerk er goeddeels rijp voor om Jiet nieuwe te ontvangen. De oud-liberalen en Groninger mentaliteit vormden een zeer ge schikte voedingsbodem voor het meer ra<^- cale modernisme; de kerk reeds v66r 1850 door deze geestesgesteldheid van haar prin- ÏÏëele kracht beroofd, temeer waar in i834 in volgende jaren door de Afscheiding eeTwe" .niét groote, n«tar toch godsdienstig waardevolle groep voor de kerk verloren was gegaan. Dé moderne kerkhistoricus Reitsma ken schetst de kerkelijke toestanden omstreeks 1840 als volgt: „De kerkbesturen, de groo- te meerderheid der predikanten, nagenoeg de geheele burgerstand, de geleerde en ambtelijke wereld waren de geest des tijds toegedaan. Slechts in enkele aristocratische kringen en onder de lagere standen, ook bij de landbouwers leefde de rechtzinnige tra ditie voort, oatstemd, geslagen, maar met verslagen." - Onder deze omstandigheden was het te voorzien, dat het modernjsifle gemakkelijk spel zou hebbsn. En inderdaad kan vanaif 1850 tot 1870 gesproken wor den van een zegetocht der moderne rich ting.'Haai: theologie maakte onder studen ten en predikante», daarna ook onder de gemeenteleden snelle vorderingisn. Begaaf de sprekers en schrijvers traden als de pa-" ladijnen ervan in het kerkelijk strijdperk. In tal van steden en dorpen werden moder ne predikanten beroepen. Daarom kan -ge zegd worden, dat zelden een godsdienstige partij "in korte tijd zooveel aanhangers ge- wonnan heeft. Het was een reliigieuze re volutie, die uit de kring der godgeleerden weldra doordrong tot de gemeente. Door godsdienstonderwijs, voordrachten, leeskrin gen, vereenigingen, weekbladen, stichtelijke lectuur we/d de belangstelling gewekt en levendig gehouden. - Deze snelle opmarsch van het modernis me is uit .verschillende factoren te verkla- rea. De geest des tij,ds, waarop we reeds' wezen, was wel xie v'oornaamste. Daarbij kwamen echter nog andere. De geestdrift voor het nieuwe, de leervrijheid in de Her vormde Kerk, het veelszins oppervlakkig en kwijnend godsdienstig leven der recht- zinnigen, benevens hun verdeeldheid en ten slotte ook de stilstand en halfheid der Gro ninger richting werkten het in niet geringe mate in de hand. „Dnder de vlaggen van Bijbelcritiek en natuurwetenschap is," zoo zegt prof. Roessingh, „de moderne theolo gie de gemeente binnengezeiild." Het lag daarbij voor de hand, dat vele Groningers, de halfheid hunney eigen „godgeleerdheid" inziende, overgingian' naar het kahnp der modernen, alzoo de juiste consequentie trek kend uit hun beginsel. Andere Groningers evenwel, waaronder hun leider Hofstede de Groot, bleven zichzelif gelijk en meermalen woedde er een heftige pennestrijd tusschan deze Evangelischen, die nog een flinke macht bleven vormen, en de modernen, welke twee partijeji ecltter ondanks hun verschilpunten, in de kwestie der leervrij heid tegenover de gezamenlijke orthodoxe steeds gemeene zaak maakten, omdat dit voor beide een zaak was van zïjn of niet- zijn. In hun enthousiasme hebben de moder nen van ongeveer 1860 gemeend, dat de macht der orthodoxie ih de kerk definitief gebroken zou worden en dat de intellectu- eelen als modernen behouden zouden blij ven voor de kerk. Het "modernisme bleef echter een minderheid, zij het dan om streeks 1865 een zeer sterke. Het spreekt vanzelf, dat zijn optredsn allerwegen groó- te beroering bracht en veel wrijving ver oorzaakte, doordat de jonge moderne predi- Kanten hun nieuwe ideeën van de kansel propageerden. Honderden leeraars kregen zoo gelegenheid de Bijbelsche en Reforma torische waarheden te bestrijden in de kerk zelve en de gemeente te vergiftigen met de loochening van de dierbaarste en belang- rtjkste, stukken der gereformeerde religie. CWordt vervolgd.) Ieder weittter dl^iaar Van ziUn volk. CSeen sohotjesgeest, maar. samenwerking. De leider van de N.S.B. ir. A. A. Mus sert, heeft ter gelegenheid van den 1 Mei dag, zich tot het Nederlandsche volk, met een radiorede gewend, waarvan we hier een overzichtelijk uittreksel geven. Spreker zeide zich te richten t"ot de Ne derlandsche arbeiders, met wie hij bedoelt alle. wérkende menschen, van hoog tot laag, aan wie de liefde voor het werk ingescha pen is. Hij* onderscheidt ze in twee soor ten: de luien, die de kantjes er af loopen, de arbeidsslaven, die weinig vreugde in hun leven kennen en zij,.die liefde tot dMi ar beid voelen, omdat zij weten, dat de ge heele menschelijke samenleving op arbeid gegrondvest is. Zij, die beseffen, dat zij de dragers zijn van een kostbaar goed: Ar. beidskracht. Tot' die mannen en vrouwen, op de hoogte of op de eenvoudigste plaat sen richt spreker zich en vraagt: Hebben wij eenzelfde doel voor oogen? Hoevelen zullen er dan zijn, die tot zichzelf zeggen: neen, natuurlijk niet, want hij is nationaal-socialist en ik ben het heelemaal niet. Ik ben ervan overtuigd, dat wq wel hetzelfde \ioel hebben en zal u daarom mijne denkbeelden over den arbeid in het kort uiteen zetten, dan kUAt gij oordeelsn. Éénzelfde doel. Het Nederlandsche volk groot en sterk te maken, te halen uit den put, waarin het gestort is door onverantwoordelijk en kort zichtig beleid v£th hen, die eens het ver trouwen van het volk mochten genieten, dat willen wij toch allen. Wij beschikken daarvoor op dit oogenblik alleen over onze bodem, en onze arbeidskracht. Daarmede moeten wij het doen. Willen wij omhoog ko- raen dan moeten wij den arbeid organisee- ren, zoo, dat er zoo weinig mogelijk van verloren wordt in onderMUge tegenstrijdig heid, zoo, dat er zooveel mogelijk nuttig ef fect uit voorkomt voor ons volk. Wij zijn bezig om straatarm te worden. Wij willen een welvarend volk worden. Dat is alleen mogelijk als alle beschikbare krachten op dit doel gericht wordsn. ledere arbeider moet zich weten dienaar van zijn -volk, drager van zijn volk, vechter voor zijn volk. Deui heeift hij gemeenschapsgevoel in-den besten zin van het woord, d.i. hij is socia list uit liefde voor zijn volk,-zijn natie. Zoo zie ik den grondslag voor het nationaal-so- ciallsme op het gebied van den,arbeid. Arliei|dlsgem.eenischap, dra0.gster <van onze volkskracht. De beste organisatie van deze socialisti sche arbeiders is, in nationale arbeidsge- meenschappen, die ieder een taak voor het geheele volk te verrichten hebben. Spreker noemt de arbeidsgemeenschap van alle boeren en boerenarbeiders, tuin ders en kweekers, die uit dsn bodem halen wat er uit te halen Is en er van doordron gen iZijn dat het van hen afhangt of ons volk jn de.naaste toekomst nog te eten aal hebben. Ook de visschers, die in oorlogstijd hun leven wagen. De Landstand moet beschouwd worden als begin van deze gropte nationale arbeids gemeenschap der voedselvoorziening voor ons volk. Ik vertrouw, dat in gestagen ar beid iets zeer goeds tot stand gebracht zal worden. De tijd zal het leeren. De iweede groote arbeidsgemeenschap is die van allen, die werkzaam zijn in indus trie, handel en scheepvaart. De g^rondslag van deze nationale arbeidsgemeenschap is de bedrijfsgemeenschap, de solidariteit van allen, -die werken in eisn én hetzelfde be drijf van den hoogste tot den laagste. Het Nederlandsche ArfceMsfront. Vandaag 1 Mei heeft de rijkscommissa- ris het Nederlandsche arbeidsfront inge steld onder leiding van Woudenberg. Uit dit ,arbeidsifran(t moet groeien deze natio nale arbeidsgemeenschap, die den klassen strijd en den schotjesgeest moet breken, die de solidariteit der werkers moet vesti gen en geleideltjk doch zeker moet opbou wen de rechtszekerheidr die den volwaar- digen, werkenden volksgenoot toekomt. Hieraan mede te werken is een eervolle taak, voor een ieder die den arbeid uit zgn vernedering jyil opheffen. De derde groote arbeidsgemeenschap is die van allen, die werkzaam zijn op het g:e- bied van de volksgemeerischap, dus de me dici, de apothekers, de verpleegsters, kin derverzorgsters, keurmeesters, sociale wer kers en werksters in Winterhulp en Volks- dienst, enz. Zö allen hebben te samen tot taak te waken oVer den gezondheidstoe stand van ons volk. Werkers op het front van devolksge zondheid en de sociale zorg, op.u rust voor een groot gedeelte de verantwoordelijkheid voor de ^toekomst van uw volk, Wjannéer gij uw plicht doet in het besef' van de hoog heid van uw roeping, dan kunt gij veel ver werken, wat u mi nog hindert. Onderwijs en cultiuur. De vierde, groote arbeidsgemeenschap noemt spr. die van opvoeding en-onderwijs, waarin het gaat om de noodzakelijke een heid, de jeugd van één volk, dat geenszins het karakter vai\ staatsabsolut.isme be hoeft aan te nemen. De vijfde groote arbeidsgemeenschap wordt gevormd door de dragers "van de Ne derlandsche cultuur, schrijvers, dichters, denkers, schilders, beeldhouwers, architec ten enz., die zich uitplooien als' werkers «in dienst van het volk. De zesde groote arbeidersgemeenschap wordt gevormd door de dienaren van den staat, de ambtenaren, de politie en die bij het rechtsweasn zijn. De staat is geen doel maar .middel. Doel is het welzijn van het volk en daartoe is onontbeerlijk een krachtige, goed georga niseerde staat, waarvan de dienaren ge vormd worden door menschen, die een groo te mate van gemeenschapsgevoel hebben, die dus socialist zijn. Werkers in staat, pro vincie of gem&snte: het is geenszins de be doeling om u uit uw arbeid te stooten, om dat gij geen nationaal-socialist zijt of u daarvan niet bewust zijt. Plichtsgetrouwe werkers, die nationaal-socialistisch waren, werden door de democratie, uit hun ambt ontzet, van Geelkerken, graaf d' Ansem- ,bourg en ik waren de eerste slaChtoiffers. Wij hebben ondervanden wat dit beteekent en w^j willen dit dus waarlijk niet aan an deren aandoen. Hollands bollenvelden staan reeds gedeel telijk in bloei. Teneinde geen vierkante cen timeter vruchtbaren grond onbenut te la ten, wordt op de paden tussohen de bloem bedden, wortelzaad uitgestrooid. Pax HoUand-de-Haan-s Nieuwe welvaart door arbeid. Arbeiders van Nederland. Gif zult begre-, pen hebben, dat het onze socialistische taak is om in ons volk als kern te bouwen een groote werkgemeenschap van alle Neder- landschearbeiders van hoog tot laag. Om te pro.duceerén zijn grondstoffen en arbeids krachten noodig. Wij aijn arm aan grondstoffen, de «orga nisatie van den arbeid hebben wij zelf ech ter in de hand. Daaraan beginnen wij reeds nu. Door dien arbeid zullen wij nieuwe wel vaart moeten schéjjpen. Wij richten onze krachten op hetzelfde doel. De wagen van het Nederlandsche volk is vastgeloopen in de modder, de verantwoordelijken zijn er van door. Het is logisch, dat nu wij den wa. gen er weeï uit moeten halen, w^j niet zoo dwaas zullen zijn om ieder te laten trekken aan den kant, dien hij vrtl. Wij zullen allen aan dënzelfden kant gaan trekken en wel aai^ den voorkant. Ik begrijp, volkomen, dat het leven voor honderdduizenden nu uiterst moeilijk is, dat het noodzakelijke dikwijls ailtbeerd wordt, maar het is bewust onwaarheidspre- kend dit te schuiven op rekening van de zg. nieuwe orde. Europa en dus ook ons land AdoH Hitler tijdens zijn rede voor den- Duitschen Rijksdag in de Krollopera te Berlijn op Zondag 26 April 1942 Teiefoto Welfbild-Polygoon-Pax Holland in is in een oorlog op leven en dood gewikkeld tegen de Sowjet-kolos in het Oosten ^a de kapitalistische kolos in het Westen. Deze worsteling eischt ontzaglijke offers aan goed en bloed. Maai- ik heb het onwrik bare gelooif, dat Europa zal winnen. Spreker besloot met te zeggen: Namens al onze volksgenooten, die in mij vertrouwen stellen, dank ik u, arbeiders van Nederland voor al hetgeen gij in uw^ar beid van,het afgeloopen arbeidsjaar voor. het Nederlandsche volkt hebt gedaan. "Voor mijzelve vraag ik van u, dat gij nauwlet tend .zult willen toezien of ik aan het ein de van mijn leven door u erkend zal kun nen worden als .-de eerste arbeider van ons volk. Deze erkenning zal het grootste zijn,- dat ik verlang te verdienen. In een schrijven aan de leden der N.S.B, deelt de gemachtigde van den Leider voor de financiën mede: In verband met de ernstige tijden, die wij beleven en doordrongen zijnde van de groote moeilijkheden, waarvoor velen da gelijks geplaatst worden, heeft de Leider te kennen gegeven, dat 'zijn verjaardag op 11 Mei a.s. geen feestelijk karakter zal_ dra. gen. Hij wil echter ook^dien dag geheel ter beschikking der Beweging zijn. De ochtend en de middag zullen besteed worden voor ontvangst van diegenen, die gelukwenschen komen aanbieden, de avond wil hij door brengen in een van de 120 kringhuizen, welke de N.S.B, telt, temidden van zijn kameraden. De Leider heeft bepaald, dat door het lot zal worden uitgemaakt in welken kring hij den avond van zijn verjaardag zal door brengen en wel op deze wijze: Er zullen worden uitgegeven 500.000 lo ten' f 0.10 per stuk, genummerd van 1 tot en met 500.000. Ieder heeft het recht zooveel loten te koopen, als hij of zij wil. Er zullen 10 prijswinnaars .zijn: deze 10 zullen den ganschen dag gast zijn van den Leider. Het lot zal tusschen hen bepalen wie de hoofdwinnaar is. In ,den kring, waar van deze hoofdwinnaar deel uitmaakt, zal 'de Leider den avond van zijn- verjaardag vieren, temidden van dien kring; De opbrengst 'wordt door den Leider be steed aan kinderen van aan het Oostfront gevallen kameraden, ieder een spaarbank boekje met een bepaald bedrag aan te "bie- disn. EINDE MOSSELENSEIZOEN. De mosselenhandelaren en -kokers hebben van het centrale verkoopkantoor van mos selen beright ontvangen dat het na 9 Mei a.s. verboden is mosselen te verhandelen en te bewerken. De eerste aspergers zijn weer aan de veiling te 's.Gravenzande en Honselerdijk.» aangevoerd. :Er werdif 1.50 per bos be taald. (Citaten uit bodk. en blad.) Het is beter geschroeid en geblakerd* naar den hemel te gaan, dan zonder zorgen naar de hel. De zonde wordt bovenmate hatelijk, wanneer wij de speer zien in Jezus hart. Liegen als een graifredenaar. Natuur en genade zij,n geen tegen stellingen, wel: zonde en genade. Als bidden is een gemeenschap met God, is het aanbidden. De boodschap van disn Engel is aan genaam een bezoek van den Koning is meer. Ds. I. Kievit. Bonaanwijziing. De Secretaris-Generaal van het JDepar- tement van Handel, Nijverheid en Scheep vaart maakt bekend, dat gedurende het tijdvak van 1 Mei, 1042 tot en met 30 April 1943 de bon „01 K.F." (beige kleur) van de nieuw uitgereikte kookkaarten voor vas te brandstoffen DZ recht geeft op het koo pen van één eenheid vaste brandstoffen, met uitzondering van anthraciet. Men dient er rekening mede te houdsn, dat met- de op .dezen bon betrokken brandstoffen tot 15 Juni a.s. moet worden uitgekomen, daar het in de bedoeling ligt gedurende de zo mermaanden voor kookdoeleinden twee een heden brandstoffen per drie maanden be schikbaar te stellen. Voorts geven gedurende het tijdvak van 1 Mei 1942 tot en met 31 Mei'1942 de met „generatoranthraciet vijfde periode" ge. merkte bonnen recht op het koopen van één hectoUter (max. 75 kg) anthracietnootjes rv of V, terwijl de met „generatorturf vijf de periode" gemerkte bonnen gedurende hetzelfde tijdvak recht geven op het koopen van 50 stuks baggerturfZooals reeds eer- der bekend is gemaakt zijn turifcokes niet meer op de bonnen „generatoranthraciet" verkrijgbaar, doch op vergunningGn van het Rijkskolenbureau of de Rijksverkeersinspec tie. Deze verguimig,ii,en geven recht op het koopen van het op de vergunning vermelde aantal eenheden turfcokes. Een eenheid turfcokes bedraagt 50 kg. VEENTETIGING VAN BONKAABTEN. De SeeretEiris-Generaal van het Depar tement van Landbouw en Visscherij maakt bekend, dat na afloop van iedere distribu tieperiode van vier weken, dat is dus op het oogenblik, dat de nieuwebankaarten voor voedingsmiddelen in gebruik worden geno- ..men, alle niet aangewezen bonnen der oude bonkaarten voor voedingsmiddelen kunnen Als je in Duitschland werkt, help je dan den „vijand?" Neen, dan zou ook iedere arbeid in Nederland den zoogenaamden vijand helpen. Laat je niet door yalsche propaganda afschrikken, maar neem werk daar aan, waar het is. Dat is in Duitschland het geval. Laat je door het arbeidsbureau in je woonplaats in- lachten.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1942 | | pagina 1