CHDWEEKBIADÖpGED.6Q0nD5IA6 vöoRDcZUID-noainZECUWJCIIE CHAHDEn HITLER SPREEKT VOOR N.V. üitgeïersmaatschappij „EILANDEN-NIEÜW8" VerscbilleDde berichten Het modernisme in de Ned. Herv. Kerk WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 19 35 OPGENO «EN HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 18E JAARGANG UITGAVE VAN 17. ONGEVALLENWET EN VRIJE BEROEPEN. Arbeiders en kantoorbedienden, schenkt hfer aanda^t aan I De beslissing van dezen wereldoorlog zal in Oost-Europa vall,en. Nieuwe volmachten voor den Führer. Verscherping van den duikboot- en luchtoorlog tegen Eng:eland< IIAI1DE Abomiementsprtia 93 cent per 3 maanden bfl vooruitbetaling. Verschijnt 2 maal per week. Aöondermke nummers 6 cent Buitenland 8 gulden per Jaar. Gevest^ te MfddeBuxoli Frinf Headiikstr. 122 G Gko 167930 Foatbox I Td, BQkaDtooz voor Zeeiaod: 8t. Blaiarteiui^lfc Bbrkt, Telet. 59. Gewone regelprijs 7 Gt. per m.m. Contracten belangrijke reductie. Prijsverhooging toegestaan door het Dept. van Handel, Nijverheid en Scheepv. oiider No. 16236 N.P. d.-d. 24 Maart 1942. Verantwoordeli^ Hoofdredacteur: Th. de Waal IkDddelbanA 12. Oe leer der jnodernen. De moderne pijofessor Eerdmans heeft in verschillende zijner geschriften kla,ar en duidelijk de moderne zienswijze ten opzich te van de „antieke" godsdienst uiteenge zet. Uit wat we bespraken aangaande de Opsnbaring, de Schrift, God en Christus, bleek ons, dat het modernisnie negatief staat tegenover cardinale punten der Chris telijke geloofsleer. Eerdmans zegt het zóó: „De ziel der modernen komt op tegen de geloofsvoorstellingen der oude dogmatiek; omdat ze gevoelen, dat Gods geest In hen anders getuigt, juist daarom zijn ze afge weken van leerstukken, waarop hun hart geen ja kan zeggen. De Drieëenheid, het borgtochtelijk lijden, de eeuwige' verdoeme nis, de particuliere genade, de middelaars- dienst in plaats van godsdienst, het zijn al teraaal leeringen, die de Heilige Geest in 'hun harten niet bevestigt. De leerstukken der orthodoxie zijn ,niet door Jezus verkon- digd, maar producten der godgeleerdheid van later tijd." Ook bij de andere belang rijkste Christelijke dogmata zullen we ons ervan kunnon overtuigen, (Jat^ het moder nisme diametraal er tegenover staat. Wat de schepping betreft, ^od is bij de modernen wel de eerste oorzaak der we reld, doch dit wordt veelal pantheïstisch opgevat, ais zou de wereld uit God zijn ge- ëmaneerd en zelf dus een deel zijn v9,n. het goddelijk wezen. Deze beschouwing ligt in de lijn van de evolutie-theorie, die dan ook vrijwel algemeen onder de modernen wordt aangehangen. Deze ontwikkelingsleer tracht te verklaren, hoe de stoffelijke, dier lijke en menschelijke wereld uit elkaar .e.ijn ontstaan in een evolutie-proces van «lil- lioènen jaren. Zij berust echter op hypo thesen, die wetenschappelijk nog steeds be wezen moeten worden. Het Darwinisme is er onafscheidelijk aan -verbonden; het wil het ontstaan'^r soorten verklaren door dit toe te schrijven aan natuurlijke teelt keus en meer andere theorieën. De mensch stamt volgens Darwin,af „van een behaard viervoetig dier, voorzien van»een staart en puntige ooren, waarschijnlijk in de boomen levend. Dit schepsel zou door de natuur onderzoekers gerekend worden tot de apen of vierhandige zoogdieren." Intusschisn heeft men de schakel tusschen mensch en aap nog nimmer gevonden. De schepping van den mensch wordt der halve in moderne kringen uit de evolutie leer verklaard, zoodat een directe schep ping Gods, waarvan we in Genesis lezen, verworpen wordt. He,t Bijbelsch scheppings. verhaal wordt, zooals we .vroeger zagen, niet historisch geacht en op één lijn ge steld met de mythen van Babyloniërs en Grieken. Vanzelfsprekend vervalt op dit standpunt ook de gereformeerde thesis, dat de nu3nsoh geschapen is naar den beelde Gods, d.i. in ware kennis, gerechtigheid en heiUgheid. Integendeel, de mensch is ver schenen op aarde als een vrije, redelijke persoonlijkheid, niét" goed en niet kwaad, maar jn een kifaSerlijk-onschuldige staat, waaruit hij zich door eigen kracht kan evo- lueeren tot hooger ,plan. De eerste mensch was zedelijk indifferent, doch had het ver- mogen zich in goede richting te ontwikke len: Het modemisifie heeft .dus geen pessi mistische waardeering van de geestelijke kracht des menschen, want hij heeft godde- hjke kracht in zich' en is feitelijk zeM geest van God. Voorzoover er van zondigheid bij den mensch gesproken kan worden, is dit een toestand van het nog niet-ontwikkelde goede, een onvolkomenheid, doch in geen geval een staat des menschen, die met de gereformeerde (iogmatiek genoemd wordt iionbekwaam tot eenig geestelijk goed en geneigd tot aUe kjvaad." Van een zondieval is derhalve ook geen sprake. Deze is wel, zegt prof Eerdmans, „de hoeksteen van hét geref. theologisch systeem, maar er staat geen woord van in de Bijbel. Daar wordt over een verandering in 's-menschen natuur niet gehandeld. Het verhaal van Genesis 3 is een mythe, die verhaalt, ^oe de mensch tot geslachtsbe- wustzijn kwam. De Joodsche Rabbijnen hebben er een zondeval van, gemaakt en het Christendom heeft dit overgenomen." Het paradijs ligt niet achter, maar vóór ons- Men ziet, ,dat deze moderne anthropo- logie li|',n,recht in strijd is met wa^ de Schrift ons leert en wij houden het dan ook met prof. Bavinck, die zegt, dat deze we reld zonder een val niet te verklanen is. Met de optimistische beschouwing van de mensch en de loochening van de val staat ook in verband, dat de leer der erfzionde verworpen wordt. Volgens Eerdmans kent ,de Bijbel ook dit dogma niet. De maatstaf voor wat goed is oil kwaad, wordt niet be paald door de Wet Gods, in de Schrift ge openbaard, maar door den autonomen -n>2nsch, die zichzelf de wet stelt. Uit deze humanistische anthropologie volgt logisch, dat de mensch geen verlos-' sing uit de zónde en de geestelijke dood noodig heeft. Het modernisme heeft daar om geen soteriologie (leer der verlossing.) God is liefde en de jnensch kan door deugd betracMing, zichzelf hier en in het hierna maals tot hooger leven opwerken. Daarmee is Christus' werk overbodig geworden. De „bloedtheologie" van he,t Calvinisme is dan ook aan de modernen zeer onsympathiek. Voortst staat het modernisme scherp te genover (Je leer der uitverMezing, waardoor de één wordt aangenomen en de ander ver worpen. Dit leerstuk, dat de eeuwen door steeds de ergernis van vele stroomingen en secten. heeft opgewekt, wordt in strijd ge acht met Gods liefde. Er zijn ^een eeuwige straffen en een hel is er evenmin. In het hiernamaals is ook nog verbetering moge lijk en tenslotte gaan ajile menschen -het eeuwige leven in. Van diiivelsn en engelen wordt het bestaan ontkend,; in dit opzicht gelijken de modernen dus. op de Sadduceeën van het Nieuwe Testament. Wedergeboorte is vanzelfsprekend in de ze gedachtengang niet noodig, want de mensch is niet gevallen.' En wat m.3n be keering noemt, is berouw over bedreven zonden en gezindheid om het levefi te bete ren. God werkt 'paeragogiseh en kweekt bij de;a n>2nsch de godsdienstzin, aan. Die mensch is waarlijk godsdienstig, die in het gevoel zijner afhankelijkheid van God al- tij,d handelt naar zijn bes^e weten en steeds alles betracht, «wat goed is, edel, rein en waar. Wat de gereformeerden rechtvaar diging noemen, is geen daad van Gtocl, maar het ophouden van het schuldbewustzijn bij den mensch, dus iets z;iiver subjectiefs. Zooals we vroeger reeds opmakten, ver werpt het rrJodernisme alle woi:aderen. Go.d grij,pt niet onmiddellijk in de wereld in. Alle wonderverhalen, niet alleen die van de Roomschen, maar ook die uit de Bijbel, zijn volksoverleveringen, fantastische inkleeding van gewone gebeurtenissen of visioenen. Zij kunnen, dus alle langs natuurlijke weg ver klaard worden. Evenals de Ipochening van de godheid van Christus en van Zijn licha melijke opstand.ing heeft men "steeds in die van het wonder het sjibboleth gezien der moderne theologie, waardoor deze zich dus principieel onderscheidt Van alle orthodoxe richtingen, de ethischen inbegrepen. De sacram.enten, voprzoover men er nog eenige beteekenis aan hecht, hebben bij de modernen vanzelfsprekend ook hun Schrif- tuurlflk karakter verloren. De Doop is geen zegel van Gods genade en beteekent niet de, afwassching der zonden do'or Christus' bloed, maar hij dient slechts om Christe nen van heidenen te onderscheiden. Hij werkt niets en is niets; er is alleen in te zien een symbool van toetreding tot het Christendorit' en een gelofte tot navolging van Jezus' voorbeeld. Voor kinderen is ,de doop dus ni^t noodzakelijk. Het sacramen teel karakter is eraan ontnomen. Daarbij doopen de modernen niet me.t de zooge naamde Trinitarische ddopformule, zooals die door Christus in Matth. 28 19 is in gesteld, doch gebruiken andere woorden, waardoor de moderne ,doop niet als Chris telijke doop kan worden erkend. De litur gische vrijheid gaat in de ;Hervormde Kerk zóó ver, dat men doopte en wellicht nog doopt „tot geloof, hoop en liefde", „tot in- wijflrig .in het Christendom", „jn naam van Vader, Zoon en de in Christus geheiligde menschheid" of alleen „in dB naam .des Vaders," soms ook geh^el zonder formule. Het Avondnaaal is bij hen een gedachte-, nismaaltijd en een zedelijk opvoedingsmid del en is ook v^el genoemd een herinnering aan eisn vriend (Jezus), die was heenge gaan. Tenslotte heeft het modernisme ook een andere kerkbeschouwing. Het ziet in dq Kerk niet een goddelijk'e instelling en de vergadering der ware Christgeloovigen, doch slechts een menschelijke vereeniging van mannen en vrouwen, die zich, aldus de moderne Busken Huet, zich ten doel stellen het godsdienstig leven bij zichzelven en an deren aan te kweeken. De huidige Syno dale Organisatie, waarin het collegiale stel sel belichaamd is, voldoet in dit opzicht aan de moderne opvatting. Onze conclusie kan na dit korte overzicht zijn, dat het modemisme een Christendom predikt, dat met de Schrift niets gemeen heeft, doch uit menschelijke philosofie ge- bopsn werd. Het kan dé behoeften der men schelijke ziel nie.t bevredigen, want zooals eens iemand zei: ,,De moderne godsdienst is goed, zoolang ik lachen kan; zij ontvalt mij, zoodra ik begin te weenen; zij behoort dus niet thuis op een aarde, die men wee nend betreedt eni onder tranen verlaat." Wordt vervolgd. JVIEEDOOGENLOOZB BOMAANVAL OP DE NEDEBLANDSCHE BURGERBEVOÉKING. Vrijdag in de namiddaguren heeft een misdadige Engelsche bomaanval op de bur gerbevolking van een plaats in het Westen des lands plaats gevonden. Uit groote hoog te strooiden de Engelsche luchtpiraten eén aantal brisantbommen boven een woonwijk van ^eze plaats omlaag, waardoor een reeks woonhuizen volkomen werd vernield en talrijke huizen werden beschadigd. Naar tot nu toe werd vastgesteld, zijn hierbij 20 burgers gedood en 16 gewo.n,d. Bij storingsyluchten van Britsche vlieg tuigen in den afgeloopen nacht werden dopr het omlaag werpen van eenige brisantbom men een aantal .woonhuizen, deels zwaar, deels minder ernstig beschadigd. Schade aan militaire doelen is door deze zinlooze aanvallen niet aangericht. HET GEBRUIK VAN PEKSONENATJTO'S EN MOTORRIJWIELEN. Do nieuwe regeling. De secretaris-generaal van Waterstaat maakt het volgende bekend: In aansluiting aa de persberichten van 26 Februari inzake hetbeperkte gebruik van personenauto's, van 16 Maart ten aan zien, van het verplicht voeren van een rit- tenboek- 'en van 25 Maart betreffende de uitreiking van nieuwevergunningen sn her kenningsteekenen voor motorrijtuigen, wordt het volgende medegedeeld: Op 25 April ^zullen de van 1 April af geldige .nieuwe vergunningen en herken ningsteekenen door de rijksverkeersinspec tie alle zijn toegezonden'aan de betrokke nen. Daarmede treden de 'oude .vergunnin* gen en herkenningsteekenen buiten wer king. Motorrijtuigen, waafvoor geen nieu we vergunning en herkenningsteeken zijn afgegeven, mogen na 25 April niet meer worden gebruikt. Hierop zal door ver scherpt politietoezicht worden toegezien. In de pieuwe rijvergunningen zijn' de in hetpersbericht van 26 Februari gepubli ceerde beperkingen inzake het gebruik van personenauto's ^ala „bijzondere voorv/aar-, den" opgenomen. Deze voorwaarde moeten hauwkeurig worden opgevolgd, tenzij een ontheffing door den rijksinspecteur van het verkeer is verleend, ^oor ambteparen dient die ontheffing te worden verleend bij af zonderlijk dienstvoorschrift van den be- trokksn secretaris-generaal. - Inzonderheid wordt nogmaals gewezen op het houden van een rittenbóek in het ge. bruik van een personenauto. De invulling van de rittenkaarten moet zorgvuldig ge schieden. In tegenstelling met het bepaalde in het persbericht van 10 Maart moet het inschrijven van een bepaalden rit reeds voor den aanvang van den rit geschieden. De nieuwe bepalingen inzake t beperk te gebruik van personenauto's als mede de vè'fpliehting tot het bijhouden van ritten- boeken gelden eveneens voor het gebruik van motorrijtuigen op driewielenen voor motorrijwielen. Voor he.t rijden met taxi's-en huurauto's gelden niet de bovengenoemde regelingen, maar de navolgende, waarbij wordt opge merkt, dat het onderstaande betrekking heeft op taxi's en huurauto's .die geen benzine gebruiken. Benzine mag n.l. bij vervoer met taxi's en huurauto's uitslui tend worden^ebruikt voor veryoer van zie- kan in Verband met hun ziekte. a. Het gebruik van huurauto's en taxi's op Zaterdagen na 18 uur én op Zon- en ifeestdagen if slechts geoorloofd. Ie. Voor vervoer van zieken jn verband met hun ziekte. 2e. Voor ritten van treinreizigers .van en naar de stations, behoudens het bepaal de onder c. 3e. Voor ritten met bijzondere toestem ming van den rijksinspecteur van het ver keer. b. Vóór ritten over een afstand van meer dan 25 km van de standplaats van de onderneming, hemelsbreed gemeten, is be houdens voor vervoer van, zieken in ver band met hun ziekte, een bijzondere toe stemming- van den rijksinspecteur van het verkeer vereischt. c. Ritten binnen stedelijk gebied, voor zoover redelijkerwijs openbare middelen van vervoer kunnen worden gebezigd, mo gen slechts worden ondernomen, indien dat niOodza,kelijk js ten behoeve van vitale za kelijke of .dienstbelangen, of voor zieksnver voer. d. Geheel -verboden zijn ritten tot het bezoek van theaters, concerten, bioscopen, lezingjen, vergaderingen, cafe's, restaurants en andere ontspanningsinrichtingeri, alsme- .de voor jachtpartijen en dergelijke^ pleizier- ritten. De hiergenoemde beperkingen zijn niet van toepassing op het gebruik van driewie- lig^ electrotaxi's. DE EERSTE PERZIK Te Honselerdïjk is thans de eerste perzik in het Westland ter veiling gebracht. Deze eersteliTjjg bracht if 1.32 op. DE KOSTEN VAN DE WEDEROPBOUW ■y-AN YERSEKE. Thans is bekend geworden dat de totale ■kosten van den herbouw der gemeente Yer- seke het millioen gulden zullen overschrij- .den. Voor den wederopbouw van particuliere gebouwen zal ca', f 400.000 benoodigd zijn: aan woningbouw door middel van de stich ting volkshuisvesting Yerseke zal "f 200.000 Worden besteed; de uitvoering van het ont- eigeningsplan, inclusief alle openbare wer ken is nader geraamd op f 250.000, terwijl de'wederopbouw van kerk en toren onge veer f 230.000 zal v^gen; totaal f 1.080.000 De wederopbouw vordert nu snel, geheele blokktsn woon- en winkelhuizen zullen bin nenkort weer ter bewoning gereed zijn. De wnd. secretaris-generaal van sociale zaken heeft besloten, dat tusschen de arti-. kelen 4 en 5 ,der Ongevallenwet een nieuw artikel wordt ingevoegd, luidende: „artikel 4a: voor de toepassing van deze wet wordt een vrij beroep geacht te worden uitge oefend als verzekeringspliohtig bedrijf in een verzekeringsplichtige onderijerning". Dit besluit treedt in .werking met ingang van 1 Juli 1942. Door deze wijziging zullen degenen, di in dienstbetrekking werkzaam zijn jn de .z.g. „vrije beroepen", dus bij advocaten^, notaris sen, accountants, deurwaarders enz. met in gang van 1 Juli a.s. onder de, werking van de Ongevallenwet vallen. GIFTEN VOOR WINTERHULP. H-et provinciaal bureau Zeeland van Win. terhulp ontving dè laatste w^fcsn weer een aantal belangrijke giften. De Zeeuwsche hy. potheekbank te Middelburg schonk f 450. de Zeeuwsche brandwaarborg-mij. te Zie- rikzee f 500.—N.N. te Clinge 'f 1500.de firma J. Laureijs te Kapellebrug f 1000. de firma I. Fonteijn te Terneuzen f 1500.— en de firma De Leeuw-Geluk te 'yerseke" f 250.—. SCHOLING VAN MEDEWERKERS. Van 2325 April zal een aantal vrij willige medewerkers uit .^eeland van de Winterhulipr in de jeugdherberg: „De Mijl paal" te Vugt verblijven om daar door le zingen en voordrachten,'en door uitwisse ling -van gedachten nader vertrouwd te wor di3n gemaakt met het Winterhulpwerk. Nederlandsche arbeider! Je behoeft niet werkloos te zijn.-In Duitschland is er allerlei werk voor je. Je wordt goed betaald, je hebt dezelfde rechten als de Duit- sche arbeider en kanjn het onderhoud van je gezin voorzien. Meld je .daarom voor werk in Duitschlanid aan bij het arbeidsbureau! Zondagmiddag is de Rijksdag voor de zesde maal gedurende dezen oorlog bijeen geweest voor het aanhooren van eenwer- klaring welke Adolf Hitler voor de Rijks- regeering heeft afgelegd. - Het is pns niet doenlijk de geheele rede in extenso op te nemen; wij"nioeten met een uittreksel volstaan en zullen hier de belangrijkste punten opsommen. Aan, het begin van zijn rede ontrolde hij een breed historisch panorama, waarin hij een meester is en de historie weet te late^ spreken tegen de groote gebeurtenissen van heden. Komende tot .dezen oorlog schetste de Führer zijn pogingen tot behoud, later, né. de veldtochten in "Polen-en Zweden, tot herstel van vrede. Deze pogingen zijn afge stuit op Engeland, voor wien deze oorlog nochtans me.t een ramp zal eindigen. Enge land is uit den vorigen oorlog geschokt te voorschijn gekonfen. De overwinning in den eersten oorlog (19141918) was een Pyrr- hus-overwinning, een succes, dat de vader van' latere nederlagen zal zijn. Engeland verspilt voor het behouden' van het Euro- ■peesche evenwicht de kracht, welke het noodig heeft voor de verdediging van het Britsche Rijk. ,,Me.t wiisn Engeland zich ook verbindt, aan het eind van den oorlog zal het zijn bandgenoó.t sterker zien, dan het zelf is en kan zijn." Engeland js met blind heid geslagen. Het valt te betwijfelen of zij nu nog zoo vast overtuigd zijn, .dat het zoo verstandig is geweest, de aanbiedingen tot het ^sluiten van een bondgenootschap, welke l'Sept. 1939 nog zijn vernieuwd, van dè hand te wijzen en de vredesvoorstellen né, den Pooffeohen en Franschen veldtocht te weigeren. Er is een wijs woord van de antieken, dat zegt, die de goden met blind heid slaan, ,dien willen zij verderven. De Joden spelen als in 1914 de grootste rol in dezen wereldoorlog. De Britsche Jood Disraeü heeft eens gezegd, dat het rassenvraagstuk de sleutel tot de wereldgeschiedenis is. Jo den waren de dragers" van de bolsjewisti sche infectie, die eenmaal Europa dreigde te vernietigen. Zij waren ook tegelijkertijd de oorlogsophitsers in de gelederen der plutocratieë,n. „Waarin ligt de zin van een oorlog, dien een staat voert, welke een land zonder yolk is, tegen volkeren zonder land In dezen oorlog, gaat het daarom, politiek beschouwd, in het geheel niet meer om de belangen van afzonderlijke volken, maar het gaat om een conflict tusschen naties, die het leven op deze wereld voor de hun nen willen waarborgen, en volkeren, ,die ge worden zijn tot de -willooze werktuigen van een internationalen wereld,parasiet." De nieuwe ord© breekt baan. De Führer teekende het groeien van een streven naar een nieuwe orde die zich on weerstaanbaar baan 'brak. Het .schijnbaar verouderd Europa verheft zich, als steeds weer in de geschiedenis de fakkel van, zijn inzicht omhoog pn zijn maimen trekken op thans als de vertegenwoordigers van een nieuwe, betere orde, als de ware jeugd der sociale en nationale vrijheid vsTn de wereld. De Führer spreekt daarover met het ge voel van een man, die den zwaarsten strijd van. zij,n leven voor een' heilige zaak ach ter zich heeft. Dezen -winter is een wereld- strijd beslist, die in zijn probleemstelling ^er uitsteekt boven wat in normale oorlo gen moet en kan worden opgelost. Hoe- zwaar deze beslissing ig geweest ontveinsde hij zijn toehoorders het Duitsohe Volk en zijn vrienden, tot wie hij zeide zich uit sluitend te wenden niet. De uiteindelijke beslissing -ztal In Oost-Europa vallen. Onder ongeëvenaard barreweersomstan digheden, die de zwaarste eischen stelden aan menschen en vervoermiddelen, is het front dezen harden winter in stand gehou den 'en aanvallen tegen dit front heeft de Sovjet duizenden bij duizenden menschen- levens gekost. Öet vraagstuk evenwel, dat ons in dien tijd het^ meest kwelde was dat van de ravitail leering. 'VVant noch de Duitscher zelf, noch de Duitsche tank, maar ook helaas onze Duitsché locomotieven evenmin waren be-' rekend op de koude zooals zij ons thans als het ware had overvallen. En toch hing van de handhaving van onze ravitailleering be- staan of ondergang der legerj af.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1942 | | pagina 1