CHDWEEKBIADÖpGED.6Q0nD5IA6 vöoRDcZUID-noainZECUWJCIIE CHAHDEn
HITLER SPREEKT VOOR
N.V. üitgeïersmaatschappij „EILANDEN-NIEÜW8"
VerscbilleDde berichten
Het modernisme in de
Ned. Herv. Kerk
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 19 35 OPGENO
«EN HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 18E JAARGANG
UITGAVE VAN
17.
ONGEVALLENWET EN VRIJE
BEROEPEN.
Arbeiders en kantoorbedienden, schenkt hfer aanda^t aan I
De beslissing van dezen wereldoorlog zal in
Oost-Europa vall,en.
Nieuwe volmachten voor den Führer.
Verscherping van den duikboot- en luchtoorlog
tegen Eng:eland<
IIAI1DE
Abomiementsprtia 93 cent per 3 maanden bfl vooruitbetaling.
Verschijnt 2 maal per week.
Aöondermke nummers 6 cent Buitenland 8 gulden per Jaar.
Gevest^ te MfddeBuxoli Frinf Headiikstr. 122 G Gko 167930 Foatbox I Td,
BQkaDtooz voor Zeeiaod: 8t. Blaiarteiui^lfc Bbrkt, Telet. 59.
Gewone regelprijs 7 Gt. per m.m. Contracten belangrijke
reductie. Prijsverhooging toegestaan door het Dept. van
Handel, Nijverheid en Scheepv. oiider No. 16236 N.P. d.-d.
24 Maart 1942.
Verantwoordeli^ Hoofdredacteur: Th. de Waal
IkDddelbanA
12.
Oe leer der jnodernen.
De moderne pijofessor Eerdmans heeft
in verschillende zijner geschriften kla,ar en
duidelijk de moderne zienswijze ten opzich
te van de „antieke" godsdienst uiteenge
zet. Uit wat we bespraken aangaande de
Opsnbaring, de Schrift, God en Christus,
bleek ons, dat het modernisnie negatief
staat tegenover cardinale punten der Chris
telijke geloofsleer. Eerdmans zegt het zóó:
„De ziel der modernen komt op tegen de
geloofsvoorstellingen der oude dogmatiek;
omdat ze gevoelen, dat Gods geest In hen
anders getuigt, juist daarom zijn ze afge
weken van leerstukken, waarop hun hart
geen ja kan zeggen. De Drieëenheid, het
borgtochtelijk lijden, de eeuwige' verdoeme
nis, de particuliere genade, de middelaars-
dienst in plaats van godsdienst, het zijn al
teraaal leeringen, die de Heilige Geest in
'hun harten niet bevestigt. De leerstukken
der orthodoxie zijn ,niet door Jezus verkon-
digd, maar producten der godgeleerdheid
van later tijd." Ook bij de andere belang
rijkste Christelijke dogmata zullen we ons
ervan kunnon overtuigen, (Jat^ het moder
nisme diametraal er tegenover staat.
Wat de schepping betreft, ^od is bij de
modernen wel de eerste oorzaak der we
reld, doch dit wordt veelal pantheïstisch
opgevat, ais zou de wereld uit God zijn ge-
ëmaneerd en zelf dus een deel zijn v9,n. het
goddelijk wezen. Deze beschouwing ligt in
de lijn van de evolutie-theorie, die dan ook
vrijwel algemeen onder de modernen wordt
aangehangen. Deze ontwikkelingsleer
tracht te verklaren, hoe de stoffelijke, dier
lijke en menschelijke wereld uit elkaar .e.ijn
ontstaan in een evolutie-proces van «lil-
lioènen jaren. Zij berust echter op hypo
thesen, die wetenschappelijk nog steeds be
wezen moeten worden. Het Darwinisme is
er onafscheidelijk aan -verbonden; het wil
het ontstaan'^r soorten verklaren door
dit toe te schrijven aan natuurlijke teelt
keus en meer andere theorieën. De mensch
stamt volgens Darwin,af „van een behaard
viervoetig dier, voorzien van»een staart en
puntige ooren, waarschijnlijk in de boomen
levend. Dit schepsel zou door de natuur
onderzoekers gerekend worden tot de apen
of vierhandige zoogdieren." Intusschisn
heeft men de schakel tusschen mensch en
aap nog nimmer gevonden.
De schepping van den mensch wordt der
halve in moderne kringen uit de evolutie
leer verklaard, zoodat een directe schep
ping Gods, waarvan we in Genesis lezen,
verworpen wordt. He,t Bijbelsch scheppings.
verhaal wordt, zooals we .vroeger zagen,
niet historisch geacht en op één lijn ge
steld met de mythen van Babyloniërs en
Grieken. Vanzelfsprekend vervalt op dit
standpunt ook de gereformeerde thesis, dat
de nu3nsoh geschapen is naar den beelde
Gods, d.i. in ware kennis, gerechtigheid en
heiUgheid. Integendeel, de mensch is ver
schenen op aarde als een vrije, redelijke
persoonlijkheid, niét" goed en niet kwaad,
maar jn een kifaSerlijk-onschuldige staat,
waaruit hij zich door eigen kracht kan evo-
lueeren tot hooger ,plan. De eerste mensch
was zedelijk indifferent, doch had het ver-
mogen zich in goede richting te ontwikke
len: Het modemisifie heeft .dus geen pessi
mistische waardeering van de geestelijke
kracht des menschen, want hij heeft godde-
hjke kracht in zich' en is feitelijk zeM geest
van God. Voorzoover er van zondigheid bij
den mensch gesproken kan worden, is dit
een toestand van het nog niet-ontwikkelde
goede, een onvolkomenheid, doch in geen
geval een staat des menschen, die met de
gereformeerde (iogmatiek genoemd wordt
iionbekwaam tot eenig geestelijk goed en
geneigd tot aUe kjvaad."
Van een zondieval is derhalve ook geen
sprake. Deze is wel, zegt prof Eerdmans,
„de hoeksteen van hét geref. theologisch
systeem, maar er staat geen woord van in
de Bijbel. Daar wordt over een verandering
in 's-menschen natuur niet gehandeld. Het
verhaal van Genesis 3 is een mythe, die
verhaalt, ^oe de mensch tot geslachtsbe-
wustzijn kwam. De Joodsche Rabbijnen
hebben er een zondeval van, gemaakt en
het Christendom heeft dit overgenomen."
Het paradijs ligt niet achter, maar vóór
ons- Men ziet, ,dat deze moderne anthropo-
logie li|',n,recht in strijd is met wa^ de
Schrift ons leert en wij houden het dan ook
met prof. Bavinck, die zegt, dat deze we
reld zonder een val niet te verklanen is.
Met de optimistische beschouwing van de
mensch en de loochening van de val staat
ook in verband, dat de leer der erfzionde
verworpen wordt. Volgens Eerdmans kent
,de Bijbel ook dit dogma niet. De maatstaf
voor wat goed is oil kwaad, wordt niet be
paald door de Wet Gods, in de Schrift ge
openbaard, maar door den autonomen
-n>2nsch, die zichzelf de wet stelt.
Uit deze humanistische anthropologie
volgt logisch, dat de mensch geen verlos-'
sing uit de zónde en de geestelijke dood
noodig heeft. Het modernisme heeft daar
om geen soteriologie (leer der verlossing.)
God is liefde en de jnensch kan door deugd
betracMing, zichzelf hier en in het hierna
maals tot hooger leven opwerken. Daarmee
is Christus' werk overbodig geworden. De
„bloedtheologie" van he,t Calvinisme is dan
ook aan de modernen zeer onsympathiek.
Voortst staat het modernisme scherp te
genover (Je leer der uitverMezing, waardoor
de één wordt aangenomen en de ander ver
worpen. Dit leerstuk, dat de eeuwen door
steeds de ergernis van vele stroomingen en
secten. heeft opgewekt, wordt in strijd ge
acht met Gods liefde. Er zijn ^een eeuwige
straffen en een hel is er evenmin. In het
hiernamaals is ook nog verbetering moge
lijk en tenslotte gaan ajile menschen -het
eeuwige leven in. Van diiivelsn en engelen
wordt het bestaan ontkend,; in dit opzicht
gelijken de modernen dus. op de Sadduceeën
van het Nieuwe Testament.
Wedergeboorte is vanzelfsprekend in de
ze gedachtengang niet noodig, want de
mensch is niet gevallen.' En wat m.3n be
keering noemt, is berouw over bedreven
zonden en gezindheid om het levefi te bete
ren. God werkt 'paeragogiseh en kweekt bij
de;a n>2nsch de godsdienstzin, aan. Die
mensch is waarlijk godsdienstig, die in het
gevoel zijner afhankelijkheid van God al-
tij,d handelt naar zijn bes^e weten en steeds
alles betracht, «wat goed is, edel, rein en
waar. Wat de gereformeerden rechtvaar
diging noemen, is geen daad van Gtocl, maar
het ophouden van het schuldbewustzijn bij
den mensch, dus iets z;iiver subjectiefs.
Zooals we vroeger reeds opmakten, ver
werpt het rrJodernisme alle woi:aderen. Go.d
grij,pt niet onmiddellijk in de wereld in. Alle
wonderverhalen, niet alleen die van de
Roomschen, maar ook die uit de Bijbel, zijn
volksoverleveringen, fantastische inkleeding
van gewone gebeurtenissen of visioenen. Zij
kunnen, dus alle langs natuurlijke weg ver
klaard worden. Evenals de Ipochening van
de godheid van Christus en van Zijn licha
melijke opstand.ing heeft men "steeds in die
van het wonder het sjibboleth gezien der
moderne theologie, waardoor deze zich dus
principieel onderscheidt Van alle orthodoxe
richtingen, de ethischen inbegrepen.
De sacram.enten, voprzoover men er nog
eenige beteekenis aan hecht, hebben bij de
modernen vanzelfsprekend ook hun Schrif-
tuurlflk karakter verloren. De Doop is geen
zegel van Gods genade en beteekent niet de,
afwassching der zonden do'or Christus'
bloed, maar hij dient slechts om Christe
nen van heidenen te onderscheiden. Hij
werkt niets en is niets; er is alleen in te
zien een symbool van toetreding tot het
Christendorit' en een gelofte tot navolging
van Jezus' voorbeeld. Voor kinderen is ,de
doop dus ni^t noodzakelijk. Het sacramen
teel karakter is eraan ontnomen. Daarbij
doopen de modernen niet me.t de zooge
naamde Trinitarische ddopformule, zooals
die door Christus in Matth. 28 19 is in
gesteld, doch gebruiken andere woorden,
waardoor de moderne ,doop niet als Chris
telijke doop kan worden erkend. De litur
gische vrijheid gaat in de ;Hervormde Kerk
zóó ver, dat men doopte en wellicht nog
doopt „tot geloof, hoop en liefde", „tot in-
wijflrig .in het Christendom", „jn naam van
Vader, Zoon en de in Christus geheiligde
menschheid" of alleen „in dB naam .des
Vaders," soms ook geh^el zonder formule.
Het Avondnaaal is bij hen een gedachte-,
nismaaltijd en een zedelijk opvoedingsmid
del en is ook v^el genoemd een herinnering
aan eisn vriend (Jezus), die was heenge
gaan.
Tenslotte heeft het modernisme ook een
andere kerkbeschouwing. Het ziet in dq
Kerk niet een goddelijk'e instelling en de
vergadering der ware Christgeloovigen,
doch slechts een menschelijke vereeniging
van mannen en vrouwen, die zich, aldus de
moderne Busken Huet, zich ten doel stellen
het godsdienstig leven bij zichzelven en an
deren aan te kweeken. De huidige Syno
dale Organisatie, waarin het collegiale stel
sel belichaamd is, voldoet in dit opzicht aan
de moderne opvatting.
Onze conclusie kan na dit korte overzicht
zijn, dat het modemisme een Christendom
predikt, dat met de Schrift niets gemeen
heeft, doch uit menschelijke philosofie ge-
bopsn werd. Het kan dé behoeften der men
schelijke ziel nie.t bevredigen, want zooals
eens iemand zei: ,,De moderne godsdienst
is goed, zoolang ik lachen kan; zij ontvalt
mij, zoodra ik begin te weenen; zij behoort
dus niet thuis op een aarde, die men wee
nend betreedt eni onder tranen verlaat."
Wordt vervolgd.
JVIEEDOOGENLOOZB BOMAANVAL OP
DE NEDEBLANDSCHE
BURGERBEVOÉKING.
Vrijdag in de namiddaguren heeft een
misdadige Engelsche bomaanval op de bur
gerbevolking van een plaats in het Westen
des lands plaats gevonden. Uit groote hoog
te strooiden de Engelsche luchtpiraten eén
aantal brisantbommen boven een woonwijk
van ^eze plaats omlaag, waardoor een
reeks woonhuizen volkomen werd vernield
en talrijke huizen werden beschadigd.
Naar tot nu toe werd vastgesteld, zijn
hierbij 20 burgers gedood en 16 gewo.n,d.
Bij storingsyluchten van Britsche vlieg
tuigen in den afgeloopen nacht werden dopr
het omlaag werpen van eenige brisantbom
men een aantal .woonhuizen, deels zwaar,
deels minder ernstig beschadigd.
Schade aan militaire doelen is door deze
zinlooze aanvallen niet aangericht.
HET GEBRUIK VAN PEKSONENATJTO'S
EN MOTORRIJWIELEN.
Do nieuwe regeling.
De secretaris-generaal van Waterstaat
maakt het volgende bekend:
In aansluiting aa de persberichten van
26 Februari inzake hetbeperkte gebruik
van personenauto's, van 16 Maart ten aan
zien, van het verplicht voeren van een rit-
tenboek- 'en van 25 Maart betreffende de
uitreiking van nieuwevergunningen sn her
kenningsteekenen voor motorrijtuigen,
wordt het volgende medegedeeld:
Op 25 April ^zullen de van 1 April af
geldige .nieuwe vergunningen en herken
ningsteekenen door de rijksverkeersinspec
tie alle zijn toegezonden'aan de betrokke
nen. Daarmede treden de 'oude .vergunnin*
gen en herkenningsteekenen buiten wer
king. Motorrijtuigen, waafvoor geen nieu
we vergunning en herkenningsteeken zijn
afgegeven, mogen na 25 April niet meer
worden gebruikt. Hierop zal door ver
scherpt politietoezicht worden toegezien.
In de pieuwe rijvergunningen zijn' de in
hetpersbericht van 26 Februari gepubli
ceerde beperkingen inzake het gebruik van
personenauto's ^ala „bijzondere voorv/aar-,
den" opgenomen. Deze voorwaarde moeten
hauwkeurig worden opgevolgd, tenzij een
ontheffing door den rijksinspecteur van het
verkeer is verleend, ^oor ambteparen dient
die ontheffing te worden verleend bij af
zonderlijk dienstvoorschrift van den be-
trokksn secretaris-generaal. -
Inzonderheid wordt nogmaals gewezen
op het houden van een rittenbóek in het ge.
bruik van een personenauto. De invulling
van de rittenkaarten moet zorgvuldig ge
schieden. In tegenstelling met het bepaalde
in het persbericht van 10 Maart moet het
inschrijven van een bepaalden rit reeds
voor den aanvang van den rit geschieden.
De nieuwe bepalingen inzake t beperk
te gebruik van personenauto's als mede de
vè'fpliehting tot het bijhouden van ritten-
boeken gelden eveneens voor het gebruik
van motorrijtuigen op driewielenen voor
motorrijwielen.
Voor he.t rijden met taxi's-en huurauto's
gelden niet de bovengenoemde regelingen,
maar de navolgende, waarbij wordt opge
merkt, dat het onderstaande betrekking
heeft op taxi's en huurauto's .die geen
benzine gebruiken. Benzine mag n.l. bij
vervoer met taxi's en huurauto's uitslui
tend worden^ebruikt voor veryoer van zie-
kan in Verband met hun ziekte.
a. Het gebruik van huurauto's en taxi's
op Zaterdagen na 18 uur én op Zon- en
ifeestdagen if slechts geoorloofd.
Ie. Voor vervoer van zieken jn verband
met hun ziekte.
2e. Voor ritten van treinreizigers .van
en naar de stations, behoudens het bepaal
de onder c.
3e. Voor ritten met bijzondere toestem
ming van den rijksinspecteur van het ver
keer.
b. Vóór ritten over een afstand van
meer dan 25 km van de standplaats van de
onderneming, hemelsbreed gemeten, is be
houdens voor vervoer van, zieken in ver
band met hun ziekte, een bijzondere toe
stemming- van den rijksinspecteur van het
verkeer vereischt.
c. Ritten binnen stedelijk gebied, voor
zoover redelijkerwijs openbare middelen
van vervoer kunnen worden gebezigd, mo
gen slechts worden ondernomen, indien dat
niOodza,kelijk js ten behoeve van vitale za
kelijke of .dienstbelangen, of voor zieksnver
voer.
d. Geheel -verboden zijn ritten tot het
bezoek van theaters, concerten, bioscopen,
lezingjen, vergaderingen, cafe's, restaurants
en andere ontspanningsinrichtingeri, alsme-
.de voor jachtpartijen en dergelijke^ pleizier-
ritten.
De hiergenoemde beperkingen zijn niet
van toepassing op het gebruik van driewie-
lig^ electrotaxi's.
DE EERSTE PERZIK
Te Honselerdïjk is thans de eerste perzik
in het Westland ter veiling gebracht. Deze
eersteliTjjg bracht if 1.32 op.
DE KOSTEN VAN DE WEDEROPBOUW
■y-AN YERSEKE.
Thans is bekend geworden dat de totale
■kosten van den herbouw der gemeente Yer-
seke het millioen gulden zullen overschrij-
.den.
Voor den wederopbouw van particuliere
gebouwen zal ca', f 400.000 benoodigd zijn:
aan woningbouw door middel van de stich
ting volkshuisvesting Yerseke zal "f 200.000
Worden besteed; de uitvoering van het ont-
eigeningsplan, inclusief alle openbare wer
ken is nader geraamd op f 250.000, terwijl
de'wederopbouw van kerk en toren onge
veer f 230.000 zal v^gen; totaal f 1.080.000
De wederopbouw vordert nu snel, geheele
blokktsn woon- en winkelhuizen zullen bin
nenkort weer ter bewoning gereed zijn.
De wnd. secretaris-generaal van sociale
zaken heeft besloten, dat tusschen de arti-.
kelen 4 en 5 ,der Ongevallenwet een nieuw
artikel wordt ingevoegd, luidende: „artikel
4a: voor de toepassing van deze wet wordt
een vrij beroep geacht te worden uitge
oefend als verzekeringspliohtig bedrijf in
een verzekeringsplichtige onderijerning".
Dit besluit treedt in .werking met ingang
van 1 Juli 1942.
Door deze wijziging zullen degenen, di in
dienstbetrekking werkzaam zijn jn de .z.g.
„vrije beroepen", dus bij advocaten^, notaris
sen, accountants, deurwaarders enz. met in
gang van 1 Juli a.s. onder de, werking van
de Ongevallenwet vallen.
GIFTEN VOOR WINTERHULP.
H-et provinciaal bureau Zeeland van Win.
terhulp ontving dè laatste w^fcsn weer een
aantal belangrijke giften. De Zeeuwsche hy.
potheekbank te Middelburg schonk f 450.
de Zeeuwsche brandwaarborg-mij. te Zie-
rikzee f 500.—N.N. te Clinge 'f 1500.de
firma J. Laureijs te Kapellebrug f 1000.
de firma I. Fonteijn te Terneuzen f 1500.—
en de firma De Leeuw-Geluk te 'yerseke"
f 250.—.
SCHOLING VAN MEDEWERKERS.
Van 2325 April zal een aantal vrij
willige medewerkers uit .^eeland van de
Winterhulipr in de jeugdherberg: „De Mijl
paal" te Vugt verblijven om daar door le
zingen en voordrachten,'en door uitwisse
ling -van gedachten nader vertrouwd te wor
di3n gemaakt met het Winterhulpwerk.
Nederlandsche arbeider! Je behoeft niet werkloos te zijn.-In Duitschland is er
allerlei werk voor je. Je wordt goed betaald, je hebt dezelfde rechten als de Duit-
sche arbeider en kanjn het onderhoud van je gezin voorzien.
Meld je .daarom voor werk in Duitschlanid aan bij het arbeidsbureau!
Zondagmiddag is de Rijksdag voor de
zesde maal gedurende dezen oorlog bijeen
geweest voor het aanhooren van eenwer-
klaring welke Adolf Hitler voor de Rijks-
regeering heeft afgelegd. -
Het is pns niet doenlijk de geheele rede
in extenso op te nemen; wij"nioeten met
een uittreksel volstaan en zullen hier de
belangrijkste punten opsommen.
Aan, het begin van zijn rede ontrolde hij
een breed historisch panorama, waarin hij
een meester is en de historie weet te late^
spreken tegen de groote gebeurtenissen van
heden. Komende tot .dezen oorlog schetste
de Führer zijn pogingen tot behoud, later,
né. de veldtochten in "Polen-en Zweden, tot
herstel van vrede. Deze pogingen zijn afge
stuit op Engeland, voor wien deze oorlog
nochtans me.t een ramp zal eindigen. Enge
land is uit den vorigen oorlog geschokt te
voorschijn gekonfen. De overwinning in den
eersten oorlog (19141918) was een Pyrr-
hus-overwinning, een succes, dat de vader
van' latere nederlagen zal zijn. Engeland
verspilt voor het behouden' van het Euro-
■peesche evenwicht de kracht, welke het
noodig heeft voor de verdediging van het
Britsche Rijk. ,,Me.t wiisn Engeland zich ook
verbindt, aan het eind van den oorlog zal
het zijn bandgenoó.t sterker zien, dan het
zelf is en kan zijn." Engeland js met blind
heid geslagen. Het valt te betwijfelen of
zij nu nog zoo vast overtuigd zijn, .dat het
zoo verstandig is geweest, de aanbiedingen
tot het ^sluiten van een bondgenootschap,
welke l'Sept. 1939 nog zijn vernieuwd, van
dè hand te wijzen en de vredesvoorstellen
né, den Pooffeohen en Franschen veldtocht
te weigeren. Er is een wijs woord van de
antieken, dat zegt, die de goden met blind
heid slaan, ,dien willen zij verderven.
De Joden
spelen als in 1914 de grootste rol in dezen
wereldoorlog. De Britsche Jood Disraeü
heeft eens gezegd, dat het rassenvraagstuk
de sleutel tot de wereldgeschiedenis is. Jo
den waren de dragers" van de bolsjewisti
sche infectie, die eenmaal Europa dreigde
te vernietigen. Zij waren ook tegelijkertijd
de oorlogsophitsers in de gelederen der
plutocratieë,n. „Waarin ligt de zin van een
oorlog, dien een staat voert, welke een land
zonder yolk is, tegen volkeren zonder land
In dezen oorlog, gaat het daarom, politiek
beschouwd, in het geheel niet meer om de
belangen van afzonderlijke volken, maar
het gaat om een conflict tusschen naties,
die het leven op deze wereld voor de hun
nen willen waarborgen, en volkeren, ,die ge
worden zijn tot de -willooze werktuigen van
een internationalen wereld,parasiet."
De nieuwe ord© breekt baan.
De Führer teekende het groeien van een
streven naar een nieuwe orde die zich on
weerstaanbaar baan 'brak. Het .schijnbaar
verouderd Europa verheft zich, als steeds
weer in de geschiedenis de fakkel van, zijn
inzicht omhoog pn zijn maimen trekken op
thans als de vertegenwoordigers van een
nieuwe, betere orde, als de ware jeugd der
sociale en nationale vrijheid vsTn de wereld.
De Führer spreekt daarover met het ge
voel van een man, die den zwaarsten strijd
van. zij,n leven voor een' heilige zaak ach
ter zich heeft. Dezen -winter is een wereld-
strijd beslist, die in zijn probleemstelling
^er uitsteekt boven wat in normale oorlo
gen moet en kan worden opgelost. Hoe-
zwaar deze beslissing ig geweest ontveinsde
hij zijn toehoorders het Duitsohe Volk
en zijn vrienden, tot wie hij zeide zich uit
sluitend te wenden niet.
De uiteindelijke
beslissing -ztal In
Oost-Europa vallen.
Onder ongeëvenaard barreweersomstan
digheden, die de zwaarste eischen stelden
aan menschen en vervoermiddelen, is het
front dezen harden winter in stand gehou
den 'en aanvallen tegen dit front heeft de
Sovjet duizenden bij duizenden menschen-
levens gekost.
Öet vraagstuk evenwel, dat ons in dien tijd
het^ meest kwelde was dat van de ravitail
leering. 'VVant noch de Duitscher zelf, noch
de Duitsche tank, maar ook helaas onze
Duitsché locomotieven evenmin waren be-'
rekend op de koude zooals zij ons thans als
het ware had overvallen. En toch hing van
de handhaving van onze ravitailleering be-
staan of ondergang der legerj af.