CI«WEt^lM)^6ED.ÖlOI1DölAG^^ZlJ®- ÖLAÜDEn WOEHSDAQ 22 APRIL 1M2 No. 1337 Het modernisme in ét Ned, Herv Kerk WAARIN SEpERT 1 NQVeMBER1935 OPGENOMEN HET mmAvs vm BBunagffliiiiiwMMi^B—^B—i^—1—laa LAD .O NZ E'E II. AMD EN" @«T«%i te M^eM^boK^ a Ikto UcodriNte. t«^ Q Giro 16Z930 B Fostbox S Tel. 17, S8. 18^ JAARGANG NA 1 MEI OEEN EXTRA BRANDSTOFFEN,. TABAKSARTnaSLEN EN VERSNAPERINGEN. K1363 AbonnementspEgs 83 cent par 3 mawidea Hï yooruitbetalïng. Verschijnt 2 maal per week. AlK>»4erlïke nummera 9 «Htó BuitwOaaa S tsaaea pur laar. iï ^ÊÊÊÊmamÊmwmÊSBmÊm Gewone regelprijs 7 et. per m.ni. Contracten belangrijke .reductie. Prijsverhoogjng- toegestaan door het Dept. van Handel, Nijverheid en Scheepv. onder No. 16236 N.P. d.d. 24 Maart 1942. Verantwoordeliik Hoofdredacteur: Th. Wadi 1kTI>7<1a1h.3m1V 11. De leer der moderAién. Na alles, v/at we over de vóórgeschiede nis en de geestelijke vaders van het mo dernisme gezegd hebben, v/illén we pogen, een samenvatting te geven van wat men met een voor deze richting minder geschik te term kan noemen de „theologie" der modernen. De, grondbeginselen, waarvan ze uitgaan, bespraken we reeds, doch .het is noodig met het oog op een helder li^zicht in de anti-gereformeerde bouw van dit systeem, na te gaan, hoe 4e modernen staan tegenover de fundamsnteele stukkon der gereformeerde dogmatiek en derhalve ook tégenover,de Calvinistische opvatting der Heilige SchriLft. - Het modernisme is In. V7e.z.en niet religi eus, maar philosofisch van oorsprong. Zijn geboorte is te zoeken in het geloof aan de immanentie Gods, d.i. de aanwezigheid Gods in het hart van alle menschen en l)et heeft derhalve een pantheïstische onder grond. ,Ei3n andere stamvader van het mo dernisme is het rationalisme. De godsdienst moet in overeenstemming zijn met het re delijk denken; de rede staat boven de open baring. Zoo is het modernisme een ver standsrichting, hetgeen zijn consequenties heeft voor de theologie, allereerst hierin, dat ©en btovenmatuuilijfee openbaring' wordt geloochend. God openbaart zich niet, zooals in de Bijbel is voorgesteld, door theophanle of rechtstreeksche .verschijningen, noch door supra-natureele profetieën of door wonderen, noch in de vleeschwording Zijns Zoons.. Het Christendom is dus niet in bij zondere zin van God afkomstig. Het is slechts een relatieve godsdienst als elke andere, een schakel in de ontwikkeling van het godsdienstig bewustzijn der mensohheid die wellicht door hoogere vomnen van gods dienstig leven zal worden vervan,gen. God is volgens AUard Pierson sleclfts te ken nen uit den mensch en uit de natuur, dus niet uit Be Schrift. Hier naderen we der halve een ander grondbeginsel van; het modemisme: dat dè Bybsl geen goddeiyk, doch sTleohts een menschelijk boelk is. Hij is wch door mechanische, noch organische, noch door "dynamische inspiratie tot stand gekomen, maar is .zuiver ménschenwerk. Er staat niet_ in welke normisn God den mensch aanlegt, maar hoe de menschen vroeger over God, dachten. Scholten schreef' daarover in zijn „Leer der Hervormde Kerk": „De Bijbel behelst njet de regel, maar de uitdrukking van des Christens ge loof." Voor de modernen heeft de .Schrift dus geen normatief gezag in zaken van geloof en zeden. De mensch mag zijn eigen overtuiging stellen naast of boven 'het woord des Bijbels. Hiermee vervalt de gan- sche bijzondere' openbaring Gods en haar geheele inhoud. Met het wegvallen van de Schrift ajs kenbron voor God en goddelijke dingen kan van een eigenlijke theologie niet meer ge sproken worden. Als de waarheden der Schrift worden verworpen, moet de gods dienst ontleend worden aa.n wat de mén- schelijke geest door bespiegeling of erva ring concludeeren wil uit datgene, wat voor oogan is. Het ligt voor de hand, da^ dan alle vastigheid ontbreekt. Geen wonder is het dus, dat het modernisme eigenlijk geen positieve leerinhoud heeft. Een dogma.tiek heeft het nooit bezeten. Door het individu alisme, dat er aan ten grondslag ligt, ont breekt alle gezag en jfe er op,vele punten ook weinig overeenstemming onder de mo dernen zelf, terwijl men door het steeds meedeinen op de variabele wetenschappe lijke inzichten des tijds evenmin tot een vast systeem komen kan. Aanvankelijk-had Scholten nog een soort godgeleerd stelsel, doch al spoedig veranderde dit. De moder nen willen zich ook niet in een dogmatiek opsluiten, want velen hunner vinden met Lessing het zoeken naar de waarheid beter dan het bezit ervan. Van moderne zijde is dan ook ronduit wel eens erkend: „Wij zijn rtjker aan negatieve dan aan positieve ge loofsovertuigingen". Bij de bespreking der voornaamste Christelijke dogmata. Waar tegenover we" de moderne opvatting zullen plaatsen, zal dit inderdaad duidelijk uitko men. Wje beginnen met de leer van God. De moderne is geen atheïst; hij gelooft, dat God bestaat. Alleen zijn Godsbegrip is an-' dera dan het Bijbelsche. God is de organi- seerende macht, het Absolute, in zekere zin ook Schepper. JHij is in de krachten der natuur en in de geesteswerkingen van den mensch. Daarom is dit Godsbegrip panthe ïstisch. Een bijzonder voorzienigheid ig- er echter niet; alles verloopt volgens vaste, wetten en wq menschen zijn slechts deelen in de grQote wereldmachine. In dit opzicht herinnert het modernisme aan het deïsme, dat Go,d de wereld op gang laat brengen doch zich er verder niet mee bemoeit. De God der modernen is dus een product van menschelijke vinding en, onderscheidt zich ook daarin .van disn der Christenen, dat hij niet drieëenig is. Dit is,een heel ingrijpend verschil, dat iiet mo.dernisme de Triniteit loochent. Prof. Eerdmans beweert, dat dit leerstuk in de Bijbel niet voorkomt en ont staan is als navolging van het polytheïsme (veelgodendom). Het is later in de hand schriften van het Nieuwe Testament inge voegd, o,a. in 1 Joh. 5 7. De miodernen zijn geneigd met Hackel in diens beek „De Wereldraadselen" de Drieëenhsid'te noèmon een triplotheïsme (.driegodendom). Zij ontkennen de godheid van Christus en ook. die van de Heilige Geest en daar^nee is vanzelfsprekend de Drieëepheid geloo- ehend en het Christelijk Godsbegrip. De H. Geest is geen, goddelijk persoon, geen „wonderstem" in 's menschen hart, maar niets dan eigen op God gerichte geest. Dat Jezus niet de Zoiie Gods was vol gens de mo.dernen, mag bekend worden- geacht. Uit de verwerping van het boven natuurlijke volgt dit. God kan geen men schelijke natuur aanuemen. Christus is niet op bo.vennatuulijke wijze geboren uit Maria maar ,was, indien althans zijn historiciteit vaststaat wat een deel der modernen betwijfelt een mensch van gelijke bewe ging als wij, zelfs, niet zondeloos.. De twee- natünenleer wordt dus geloochend en het traditioneele Christusbeeld valt geheel weg, want het is o,n,tdaan .van al het bovenmen- schelijke. De Bijbelsche Christologie is dus opgegeven, gelijk Hugenholtz 'in 1882 zei: „In een geloofsleer naar moderne beginse len js vobr de Christologie (leer van Chris tus) hoe ook aan- of uitgekleed, geen plaats meer." Volgens Eerdmans is de leer van de godheid van Christus jongere theo logie; de oudste voorstelling is, dat Jezus, JoZefs zoon, van. menschelijke oorsprong was! Jezus wel als een bijzondere n-.ensch, ten minste zij, die in hem een historisch per soon .zien en de Evangeliën in meerdere of mindere mate als uitgangspunt nemen. Er is onder hen Veel verschil, zooals 'blijkt uit hgt door de Ned. Protestantenbond uitge geven boek:' „Christus-beschouwingen on der modernen." Men neemt Van het Evan gelie aan, wat men aannemelijk acht en maakt aldus een Christus-naar menscheiijk model. Inderdaad wordt Hij: met allerlei mooie namen betiteld, maar de eenige naam, die Hem toekomt, wordt Hem ont houden. Hij wordt genoemd: de stichter van onze godsdienst; één der gidsen op de groote weg van het leven der menschheid (let wel: één); de volksleeraar; de profeet uit de werkmansstandi; de godsdienstige mensch bij uitnemendheid; een religieus genie; de leèraar, die tusschen Galilea's bergen menig - goed woord gesproken en menige goede daad v§fricht heeft; een ide aal- mensch; de grootste zoon der natuur, enz. Men ziet in Hem een voorbeeld voor ons in lieifde tot God en ;tot dsn naaste, niets meer. Van Christus als den Zoon van God, die op aarde kwam om als Middelaar de zonden te verzoenen van Zijn volk door Voldoening aan het recht Gods, -wil men .n,iet weten.- Hij leed niet voor de zonden der meifechen-, maar ze blijven^drukken op de rosnschheid. Het Evangelie kent het Midde laarschap niet. In' de gelijkenis van den verloren zoon wordt deze toch zonder be middeling door den Vader aangenomen.? Gaarne argumenteert het modernisme hier mee, doch de uitspraak- van Christus zelf: Niemand komt tot den Vader dan door Mij, 'Wordt verworpen. Jezus' geboorte, zijn wonderen, zijn op standing en hemelvaart worden óf verwor pen óf uit natuurlijke factonen verklaard. Dit brengt de loochening Zijner godheid inee. Christus' opstanding was zoo ver klaren de radicaalste modernen eén droombeeld, slechts te dan,keïi aan de harts tocht eener hysterische Vrouw. De discipe len hebben Hem toen slechte in extase ge zien en de verhalen erover hebben geen historische beteekenis. De Paaschboodschap is slechts een verkondiging van jonge len- tevreugde na wintersche dood! Alle heilsfeiten worden dus geloocbend of verkracht, en de Christelijke feesten van hun diepe zin beroofd. Omdat Christus geen God was, is. Hij ook niet de Wereld- richter, zooais de „naïeve" traditie aan neemt. En in de grond der zaak is de Chris tusaanbidding der orthodoxie ihenschen- vergoding in het oog der modernen. Zoo blijft er in de moderne dogmatiek" geen plaats over voor Christus. Zijil werk, vol bracht voor £>en schuldige menschheid, wordt dwaasheid geacht, want de mensch kan wel langs een andere weg zaUg wor den. Geen wonder is het, dat de vraag wordt gesteld, of de modernen- nog Chris- nenen zijn. Wordt vervolgd. BOTER; MA.RGAEINE EN VET OP BOK 2r. Gedurende het tijdvak van 21 t.m. 23 April a.s. geeft de met 21 genumnierde bon van de boterkaart recht; op hctkc-spen van 125 gram- boter. GeduiKnde genoemd tijd vak geeft voorts de met 21 geuimm.erde bon van de vetkaart recht op her koopcn van 125 gram boter (aonder reductie) of 125 gram, mai'garine of, voor zoover voor radig, .100 gram bak- en braadvot. De distributie vaa Bi'jwioibanden. De secretaris-generaal' van h!5,nde!, nij verheid en scheepvaait maakt bekend, dat de distributiediensten de' verzoeken tot ver.-' lenging van den geldigheidsduur van ver- loopen bonnen voor rijv/ielbanden zullen af wijzen, zoodat het geen zi" heeft, zich hier omtrent tot den .istribütiedienst te won den. Ieder, die nog in het bezit is van ver- loopen bonnen voor rijwielbanden, d'ont derhalve opnieuw een ganvrage voor' een bon in te .dienen. Voorts wordt bekend gemaakt, dat er een nieuwe regeling is getroffen teneinde er voor te zorg dat op de uitgegeven bomien ook ind.erdaad rijwielbanden zullen Wor!den geleverd. In verband hiermede zul le» de distributiediensten iij het vervolg uitsluitend bonnen voor r-ijwielbanden uitge ven, die met een roode streep zijn gemerkt. Alle bomien, ,die niet van deze roode streep zij.n,Voorzien, zijn. ongeldig. Gedurende de maand April zal geen .gelegenheid bestaan tot het,indienen "va-n aanvragen, ,daar de aanvragen', die in Maart zijn ontvangen, eerst in behandeling zul len worden genomen. Binmenkoit laitreikiiig brairjdstoffenkaarten voor het nieuwe selzioen. De secretaris generaal van handel, nijver heid en scheepvaart maakt bekisnd, dat, daar het van belang is de bevoorrading van vaste brandstoffen voor den komenden win ter zoo spoedig mogelijk te beginnen, reeds binnenkort zal_. worden overgegaan tot het verstrekken van de nieuwe bonkaarten -voor vaste brandstoffen. Bij het uitreiken van de nieuwe kaarten zal -voorloopig geen onderscheid worden gemaakt tusschen de verschillende catagorieën, die tot nu ,toe werden onderscheiden, namelijk, haarden en kachels 1 tot en met 4 kamers, haarden en kachels _5 en meer kamers èn centrale verwarming,zoodat aan al deze verbrui kers een zelfde kaart, gemerkt D.V. van 14 boii(nen zal worden verstrekt. De, uitreiking'van de nieuwe brandstof- ifenkaarten zal zooveel mogelijk geschieden gelijktijdig met de verstrekking van de bon kaarten voor de zesde .distributieperiode. De kaarteii .zmllen uitsluitend worden uit gereikt aan personen, dje de aanduiding ;,hoofd" op hun stamkaart hebben en in het afgeloopen seizoen een brandstoffen- kaart J-. K."" of L. hebben ontvan,gen. Deze kaart-J. K. of L. waarop alle nog niet aan- geweaen bonnen moeten voorkomen, uitge zonderd die bonnen, welke konden worden vernietigd, namelijk de bonnen 21 C. V. en 22 C. V. van de L.-kaart, moet bij de in ontvangstneming .van de bonkaart D.V. wor .den ingeleverd. Ten aanzien van eigen brandstofproducten, schippers, flatwo ningen, persanen, die geen J., K. of L.- kaart kunen- inleveren, alsmede. B. C. D. en E> ver bruikers zullen nog mededeelingen volgen. V By zieikte en befValüng. De secretaris-generaal van handel, nij verheid en scheepvaart maakt bekend, dat na 1 Mei a.s. geen extra brandstoffen meer zullen worden verstrekt ten behoeve van zieken en bij bevalUngen. Ook de vervan gende verhooging van het gas. of electri- citeitsrantsoen .vervalt met ingang van ge noemden datum. Voor bevallingen, welke gedurende de maand April plaats vinden, zullen nog ex tra brandstofifen worden verstrekt. De bonnen zulten echter eerst worden uitge reikt nadat de bevalling heeft plaats gehad Aangezien de geldigheidsduur van de brandstoffenbonnen, gemerkt met de woor den „een eenheidbrandstoffen," per 14 April was verstreken, zullen de plaatselijke distributiediensten, tegelijk met de bonnen een voorgangsbewijs afgeven, tegen over legging waarvan de brandstoffenhandelaar alsnog kolen mag afleveren. Bij den verjaardag van Adolf Hitler. De Führer woi;dt ter gelegenheid van de eerste steenlegging van hef ,,Haus <tes dcutschen Fremdenverkehrs" te Berlijn op 14 Mei 1938 door de arbeiders geestdriftig toegejuicht. P. B. Z. Pax Holland s EBÏJGSSGEVANGENEN EN GEÏNTER NEERDEN ïN 'NED. INDÏö Inlichtingen via het Neil. Rbode Kruis. 'Het bericht in het ochtendblad van Vrij dag j.l. volgen'3 hetwelk de Japansehe re geering zich .bereid heeft verklaard aan de krijgsgevangencentrale van het Internatio nale Roode Kruis alle inlichtingente ge ven over krijgsgevangenen en, voorzoover dit mogelijk is, over civiele geïnterneerden, .^al, .T^aaT wij aannemen hier te lande met ■groote belangstelling zijn gelezen. Zij, die zulke inlichtingen wenschen, zul len uit den aard der zaak de bemiddeling moeten inroepen yan het Nederlandsche Roode Kruis, dat voor doorzending ,^org draagt. In verband met vragen, die ons hieromtrent bereiken deelen wij mede, dat men zich voor zoover het te doen is om in lichtingen aangaande krijgsgevangeni2n en geïnterneerden dient te wenden tot het In formatiebureau van het Nederlandsche Roo de Kruis, Zwarteweg 75, Den Haag en aangaande burgers in de door Japan bezet te gebieden van, Nederlandsch-ïndië tot het desbetreffende inlichtingenbiireau van het Nederlandsche Roode Kruis, Jan Pieters- zoon Coenstraat 6. Verkoop moeit onafliaïikelijk van. lnle|-i';ering vaia bonnen gescliie|d!en. Nu tot de distributie van tabaksartike- len, chocolade en suikerwepken is besloten en de aangewezen bonnen van de textiel- kaart bij de desbetreffende handelaren voor het publiek moeten worden ingeleverd, zijn er van -verschillende .zijde klachten geko men, over de handelwijze v&n sommige win keiiers in verband met het o.ntvangen van de bonnen. Het komt hamelijk voor, dat dé verkoop van tabaksartikelen en versnaperingeiF in de periode, voorafgaande aan de in werking treding van e distributie door winkeliers afhankelijk wordt gesteld van het inleveren of ingeleverd hebben van deze bonnen. De gemachtigde voor de prijzen vestigt er nadrukkelijk de aandacht opj dat deze winkeliers daardoor kans loopen een over treding te begaan van, het pi-ijsvormingsbe sluit 1942, vöorzoover het den koppel-ver- koop en de verkoopsweigéring heeft en in confUct komen met het tweede lid van ar tikel zes van de prijsopdrijvlngs- en ham- sterwet 1939. Daarin wordt namelijk °'ezegd, dat, in dien de verkoop van goederen uit den voor raad eener onderneming wordt geweigerd, de burgemeester dezen voorraad zonder meer in beslag kan doen nemen. Mocht zulk een overtreding blijken, dan zal er niet worden geaarzeld, zoo krachtig mogelijk in te grijpen, zooals intusschon in een zestal gevallen reeds is geschied. Eén cent voor een musschenei. In het raam van den productieslag is van gemeentewege te Alphen^ a.d. Rijn een strijd tegen de musschen ingezet. Blijkens èen of- ficieele publicatie van den burgemeester zal voor elk musschenei, dat- tn het tijijvak van 20 April tot 15 Mei bij het bureau van gemeentewerken v/ordt ingeleverd, 1 cent worden betaald. Voor de jeugd beteekent deze jacht op musscheneieren een buiten kansje. Men hoopt op deze wijze de door .den straatjon,gen onder de vogels aan te richten schade aan land- en tuinbouwge- wasseii tot een minimum te beperken... ■'''-"" NIEUWE FRANSCHE BEGEERÏNG BE KEND 'SEMAAKT. Besluiten viaïi Maar^ohalllc PétaJn. Te Vichy is gisterenavond officieel de nieuwe ministerlijst bekend gemaakt, welke de volgende hamen beva't: Leider van de regeering, tevens minister van buitenlandsche en binnenlandsche za ken, alsmede van voorlichting: Pierre Lavai Staatssecretaris bij den leider van de re- geering: De Brinon, admiraal Platon en Benoist Méchin. Staatsecretaris v. voorUchting: Marion. Secretaris-generaal v. politie:" Bousquet. Secretaris-generaal voor bestuurszaken in het min. v. binenlandsche zaken: Hilaire Minister van Staat: Romier. Staatssecretaris v. oorlog: gen. Bridoux. Staatssecretaris voor marine: Au,phan, Staatssecretaris v. luchtvaart: gene raal Jannekijn. Landbouw en voedselvoorziening: Leroy- Ladurie. Staatssecretaris in dit ministerie: Bonnaïus. Verkeer: Gibrat. Arbeid: Hubert Lagardelle. Staatssecretaris voor gezin en gezondheid: dr. Grasset. Financiën: Pierre Catala. Justitie: Barthélemy. Koloniën: Brévie. Sport: kolonel Pascot. Minister handelsverdragen: Barnaud. Pétain geen leider (van de regering méér. Alvorens de nieuwe ministerlijst werd bekend gemaakt, heeft staatssecretaris Marion het decreet voorgelezen-over maar schalk Pétains neerleggen van het ambt van leider van de regering. In dit decreet Wordt gezegd: De effectieve leiding van Prankrijks'bin nen en buitenlandsche poUtiek wordt waar- genomen door den leider, der regeering, die .die benoemd wordt door den leider van den staat en aan hem verantwoording schuldig is. De leïder van' de regeering legt aan öen leider van den staat de ministerlijst ter goedkeuring voor en brengt hem ver- sla,g uit van zijn initiatieven en zijn han- deUngen. In Duitsche politieke krmgen uit men de meening, aldus het A.N.P., dat Frank rijk op binnenlaivdsch politiek gebied van Laval als'man u'it het volk diepgaande so ciale hervormingen en een ingrijpende be- stuursvernie-awing, vooral met betrek;king tot de reorganisatie van het productie- wezen wachten. Eilandisn-nieuws P. 1501 Hoofdredacteur Th", de Waal Middelharnis. Voor dpn ff»- heelen inhoud verantwoordelijk. Uitgeverij^N.V. Eilandennieuws M'hamia Drukkers: Gebr. de Waal - Middelharnli. K 17S3.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1942 | | pagina 1