criQWEEKaiAD^GED.GRoraBUV6^^^ztiiD-HoaB;zEeiA^^ ^Ara^n N.V. nitgsversmaatsciiappii „EILANDEN-NIEUWS" Rechtzaken 14€ Jftarfwig WOENSBAG 15 APRIL 1942 No. 1335 Het modernisme in de Ned. Herv. Kerk SLAD .o NZ E E IL'AND EN" - 1 SE JAAF^@AN@ WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER19S5 ÓPeENOMEN HET UITG&VB VAN Geve5«g«l te hma^im^ t ftio» HewdiÖiïtr. 122 O Gbo 167930 Postboi; 8 Td, 17. Bptistotn voor Ze^and: St. Süsarteoi^ib: atarfet, Xelef. 69. KI783 Abonnementaprfls 93 cent per 3 maanden bü vooruitbetaling, Verschijnt 2 maal per week. AfBonderlöke manmers.6 cent Buitenland 8 gulden per Jaar. Gewone regelprijs 7 et. per m.m. Contracten belangrijke reductie. Prijsverhooging toegestaan door het Dept. van Handel, Nijverheid en Scheepv. onder No. 16236 N.P. d.d. 24 Maart 1942. 10. Tiele en de godsdlenstwetenscliap. De ontkenning door het modernisme van het goddelijk karakter der H. Schrift heeft niet alleen tot gevolg gehad, dat de. Bij- belcritiek opkwam, maar heeft ook ge leid tot een ander belangrijk verschijnsel, n.l. de opkomst van de godsdienstweten schap op moderne grondslag. Het is noo- dig, dat we hierbij speciaal stilstaan, om dat' deze nieuwe wetenschap evenals de Schriftcritiek van groote invloed is ge weest op de ondermijning van het geloof. Zooals we zagen, weerspreken de moder nen rechtstreeks ,het o.penbaringskarakter der Schrift en stellen sij de Bijbel als menschelijk 'boek op één lijn met, andere literaire producten op historisch en reli gieus gebied. Volgens hen is het weten schappelijk ongeoorloofd, tusschèn de Bij bel en andere boeken een principieel on derscheid te nemen. Hij wordt volkom.-n gelijkwaardig geacht met de voortbreng selen van de Babyloniërs, Egyptenaren, Grieken, Perzen, Indiërs op dit terrein. Al, wat in de Bijbel staat, moet beschouwd worden als op één lijn te staan met de religieuze uittingen van andere volken 4an Israël. Als God zich niet op een bijzondere Wijze aan Israël geopenbaard heeft, is- Is- raël's geschiedenis ook niet heilig, maar profaan gelijk die van de andere Ooster- sche volken. Het is dan zelfs de vraag, of de Israëlietische godsdienst, zooals het Oude Testament ons die mededeelt, wel op een hooger geestelijk niveau staat dan b.v. de Babylonische. Daarom is er op modern standpunt een onderzoek noodig naar de oorsprong ervan en moet daarbij rekening wordeii gehouden m^et de mogelijkheid, dat Israel's religie ontlasnd is aan andere godsdiensten, gelijk ook het Christendom als .niet van goddelijke oorsprong zijnde, elementen uit ander* religies in zich moet hebben opgenomen af geheel daaruit is ontstaan. Op dit 'standpunt is er natuurlijk gpen sprake nieer van godgeleerdheid of theo logie, de kennis van God: Slechts de gods dienstige mensch als historlsch-psycholo- gisch verschijnsel wordt bestudeerd en de ze wetenschap draagt dan de naam van godsdienstwetenschap. Zij kan in drie vak ken worden gesplitst, n.l. godsdlenstphi- losofie, godsdienstgeschiedenis en gods dienst psychologie. De eerste onderzocht de religie philosofisch en tracht haar wezen op te sporen'; de tweede gaat de geschie denis der godsdiensten na en yerzamelt fei. tenmateriaal voor ,den phikisoof, terwijl de derde de religie als algemeen menschelijk verschijnsel zielkundig poogt te verklaren. Op zichzelf is er niets tegen de religie van uit wijsgeerig oogpunt te bestudeeren, daar dit ook met andere misnschelijke terreinen van wetenschap gebeurt en men spreken kan van natuurphilosofie, geschiedenisphi- losofie, rechtspiiilosofie enz. Ook kan er geen. bezwaar tegen zijn de verscliillende godsdiensten der wereld te bestudeeren en te vergelijken, evenmin als.een psychologie der religie a priori te veroordeelen is. Proif. Gunning had ongelijk, toen hij zei- de, dat de godsdienstwetenschap een prin cipieel modern vak is. Wel lag het voor de hand, da,t zij in moderne kring zou op komen, maar de materie, welke zij behan delt, kan evengoed vanuit positief - Chris telijk staridpimt beschouwd worden, waar bij dan uiteraard de Schrift als norm wordt genomen. Intusschen heeft het mo dernisme zich met groote geestdrift op deze wetenschap toegelegd en was liet in- ZQTi,derheid prof. Tiele, die zich op dit ter rein een Europeesche bekendheid heeft verworven. C. P. Tiele, geboren 1830 en overleden in 1902, was eerst Remonstrantsch predikant en Verd op 46-jarige leeftijd professor aan de Leidsche universiteit Hij was één van de groote sterren der „Leidsche school" van moderne theologen en heeft jarenlang een vooraanstaande positie bekleed onder de vrijzinnigen. Hij is de man, die de theo logie wilde verdrijven en vervangen door de godsdienstwetenschap, omdat het Christen dom niet de absolute godsdienst is, doch slechts één onder vele. Bij .de wijziging van de V^et op het Hooger Onderwijs in 1876 gebeurde dit ook, al bleef de naam theologische faculteit behouden. Tiele werd toen de eerste hoogleeraar in de geheele Wereld, d,ie onderwijs &)U geven in de gods dienstwetenschap. Hij schreef vele werken op dit gebied, waarvan zijn „Geschiedenis der godsdiensten" het belangrijkst en het bekendst is. Het werd in 7 talen overge zet. De strekking ervan kan men licht be vroeden, ©e godsdienst,geschiedenis moest volgens hem uitgaan van de evolutie of ontwikkelingshypothese, welke leert, dat de verschillende religies een proces van ontwikkeling doorgemaakt hebben, dat be gint, met een soort animisme om vervol gens 'door een polytheïstisch stadium te eindigen in monotheïsme of ééngoderidom. Deze theorie moest ook worden toegepast op de Israëüetisohe en Christelijke gods diensten en zij liet zich dan ook volgens de moderne aanhangers ervan uit de historie en zelfs uit de Bijbel bewijzen. Prof. Max Muller in Engeland en prof. Tiele ten onzent verzamelden een enoriric massa feitenmateriaal óp dit gebied, wat door de meerdere kennis der Oostersche ta len, de ontcijfering va^. het Babylonische spijkerschrift en het Egyptiscjje hiërogly- phenschrift, benovens de resultaten der op gravingen zeer werd bevorderd. Sommigen wilden uit al deze^ religieuze gegevens een soort grootste gemeene deeler zoeken en die tot het wezen van de godsdienst proola- meeren, gelijk Tiele zich een toekomstig Christendom voorstelde, dat van dé andere religies het beste in zich heeft opgenomen, een Christendom dus van eigen maaksel en sionder Christus. Intusschen vond men bij de studie der godsdiensten vele analogieëi met die van Israël en bij vergelijking kwam men tot echt moderne conclusies. In het leven van ^dere volken bespeurde men gelijksoortige verschijnselen als het Oude Testament ons mededeelt van de Israëlieten, b.v. omtrent de schepping, de paradijsgeschiedenis, de zondvloed, de aartsvaders, Mozes als wet gever, de eeredienst, de richters en de pro feten on zelfs de -psalmen. Vooral de Babylo nische verhalen waren geliefd vanwege hun inderdaad ?oms merkwaardige gelijkenis. We kunnen er niet aan diénken, dit alles hier breedvoerig 'm. _te gaan,^ doch enkele punten willen we toch naar voren brengen. De Babylonische mythe der schepping van goden en mensohen OTiderscheidt ,zlch, even als trouwens alle ander principieel yan het Bijbelsoh verhaal, doordat zij grof palythe- istisch is. Naarstig heeft men gezocht naar een analogie van de zondeval, doch nimmer een aannemelijke gevonden. Het Zondvloed- verhaal spreekt in dat opzicht duidelijker. Inderdaad treft men dit bij schier alle vol ken aan; er zija er wél .300 verzameld. Het Babylonische, dat aangetroffen is in het z.g. Gilgamesj-epos, heeft werkelijk op merkelijke overeenkomst. Het spreekt van een ark, van en godenvriend Oeta-Napisj- tim, die gelijk Noach gered wordt, zelfs van vogels, die uitgelaten worden. Maar hieruit blijkt alleen, dat ook onder de hei denen de gebeurtenissen der eerste wereld bekend zijn gebleven. B)at Babel het meest Bijbelsch-ilijkend verhaal heeft, wordt ver oorzaakt door het feit, dat in die landstreek ook die gebeurtenissen zich afspeelden. De oorspronkelijke zondvloed-traditie js daar verbasterd bewaard, doch in de Schrift door de inspiratie zuiver beschreven. Niet het Babylonisch verhaal is het zuiverst en het Bijbelsche slechts eraan ontleend, maar het laatste is primair en staat ook religi eus verreweg het hoogste. Het eerste laat de vloed opkomen uit willekeur der goden en weet van geen goddelijk oordeel. Het laat Oeta-Napisjtim eerst zijn mede-men- schan op een afscheidsmaal bedriegen en hem dan door de goden in de hemel opne men om zijn vroomheid. Het vertelt, dat de ark op één dag zou zijn gebouwd en zoo meer. Niets anders dan de vooropge zette antleenings-hypo these, die dienst moet doen om de Bijbelverhalen van hun goddelijk karakter te bcrooyen, ligt aan de moderne conclusies ten grondslag. De aartsvaders zouden een soort half goden zijn 'geweest! En Mozes heeft de wetten vanIsraël niet van Jehova ont vangen, maardeze zijn ontleend aan de wetgeving van den Babylonischen ko ning Hammoera,pi, die 400 jaar vroeger leefde en wiens wetten men later op _^een zuil gevonden heeft. Ondanks alle over- ei3nkomst is er echter ook hier weer een principieel verschil. Elk moreel element ontbreekt en ze zijn tyrannjek wreed. In ,de eeredienst, b.v. bij de priesterkleeding, feesten en offeranden is vanzelf overeen komst, doch dit behoeft niet te wijzen op overname. Het gaat slechts om de betee- kenis en deze is bij Israël hoog verheven bij de heidenen laagstaand. Religieuze prostitutie, tooverij en waarzeggerij wijzen daar ook op. Dat andere volken ook profe ten hadden of orakels, bewijst niets. Gelet moet op de inhoud der profetieën. Bij Is raël is deze slechts te verklaren uit god delijke mededeeling en niet uit extase of vogelgeschrei. En dat de psalmen op één lijn te stellen zijn met de religieuze poëzie van andere volken, moet ook verworpen worden. De laa,tste staat laag en er ont breekt elk zondebesef aan, terwijl de psal men kennelijk door Gods Geest zij,n ingeg- geven. Zoo heeft men van moderne zijde ook be weerd, dat in de Israëlietische godsdienst Verantwoordeipc Hoofdiedisfiteiu;: 33i. do Waal ]MiddelIiarnlL mannelijke personen beneden 18 jaar of vrouwelijke personen beneden 25 jaar een tabakskaart of sigarettenkaart ontvan gen. Indien zij zouden trachten door in levering van bon T bij den tabakshande laar hiervoor toch in aanmerking te komen is het eenige gevolg, dat zij geen tabaks- kaart of sigarettenkaart, doch' ook geen versnaperingenkaart kunnen ontvangen. Het ruilen van een tabakskaart of si garettenkaart tegen een versnaperingen- kaart of omgekeerd, is in geen geva,l toe gestaan. In dit verband wordt er de aan dacht op gevestigd, dat de thans uit te reiken tabakskaart, sigarettenkaart en ver snaperi'-igenkaart slechts gedurende acht weken zullen worden gebruikt en daarna nieuwe kaarten in gebruik worden geno men. Men zal derhalve, nadat de distribu tie acht weken heeft geduurd, opnieuw een keuze kunnen maken tusschsn een tabaks- of sigarettenkaart eenerzijds en een versna peringenkaart anderzijds. Speciaal voor den handel van belang zijn^ de voorschriften zullen per officleele publi catie v/orflsn bekend gemaakt. Gebleken is, dat sommige handelaren reeds bon Q hebben ingenomen. Wie dezen bon heeft ingeleverd, behoeft geen moeite- te doen dezen terug te krijgen. Bon Q van de textielkaart zal nergens meer voor word.jn aangewezen en kan worden vernie tigd. Wanneer straks de zomer weer in het land is en de strandpoliüe haar posten in Scheveningen inneemt, moeten de manschappen in het reddingswerk doorkneed zijn. De manschappen krijgen les in het «.g. popduiken. i - (Polygoon-Meyer) öjporen van veelgodendom, zelfs van ani- nisme en fetisjisme voorl-jmén. Stuk voor stuk zijn deze weerlegd door geloovige ge leerden. Door al deze beweringen der-gods- disnstwetenschap wordt het openbarjngs- karakter der Schrift niet in het minst aan getast. Integendeel, ze bevestigen voor ons het Schriftgezag. (Wordt vervolgd). DISTRIBUTIE VAN BOOKABTIKELEN EN VAN'VEKSNAPERINiGEN. Injgaande 1? Mei a.s. De secretarissen-generaal vanhandel, nijverheid en scheepvaart en van landbouw en visscherij maken bekend, dat in verband met de invoering van een distributie van tabak, sigaren, cigarillos en sigaretten en van versnaperingen (voornamelijk chocola deartikelen en suikerwerk) de distributie diensten gedurende het tijdvak van 26 Apr. a.s. tot en met 16 Mei a.s. op nader door de distributiediensbsn bekend te maken tijd stippen tabakskaarten (voor mannen van 18 jaar en ouder,) sigarettenkaarten (voor vrouwen van 25 jaar en ouder) of versna- peringenkaarten zullen uitreiken. Het ligt in de bedoeling van J.7 Mei a.s. af beschikbaar te stellen op de tabakskaart (voor mannen) per week hetzij 40 sigaretten, hetzij tien si- gansn, hetzij 20 cigarillos, hetzij vijf tig gram tabatj; op de sigarettenkaart (voor vrouwen) per vier weken; veer tig sigaretten; op de versnaperin genkaart pèr vier weken: 300 gram versnaperingen. Mannelijke personen van achttiisn jaar en ouder en vrouwelijke personen'van '25 jaar en ouder hebben'de keus tusschèn tabak (resp. sigaretten) of versnaperingen. Zij moéten van tevoren goed nagaan, welke van deze kaarbsn zij wenschen te ontvan gen, daar een persoon slechts hetzij een tabakskaart (resp. sigarettenkaa^rt)hétzij een versnaperingenkaart zal ontvangen. In te leveren bonnen. Degenen, die de keus tusschèn een tabaks kaart-(resp. sigarettenkaart) en een ver snaperingenkaart hebben, gedaan en dage nen, die slechts voor een versnaperingen kaart in aanmerking komen dit .zijn dus de mannen beneden 18 jaar en vrouwen be neden 25 jaar) moeten de hieronder ver melde bonnen bij den handelaar, resp. bij den distributiedienst bij de uitreiking der kaarten in de eveneens hieronder genoemde termijnen afgeven: Mannelijke personen van 18 jaar en ouder moeten ter verkrijgng van een ta bakskaart de volgende bonnen inleveren: 1. bon T van Textielkaart DA bij den tabakshandelaar van 11 tc^t en met 18 April 1942; 2. bon P van textielkaart DA bij den distributiedienst van 26 April tot en inet 16 Mei 1942; of ter verkrijging van een versnaperin genkaart: 1. bon P van textielkaart DA bij den handelaar in chocolade en suikerwerken van 11 tot en met 18 April' 1943; 2. bon T van Textielkaart DA bij disn distributiedienst van 26 A,pril tot en met 16 Mei 1942. Vrouwelijke personen van 25 jaar en ouder moeten ter verkrijging van een si garettenkaart de volgendebonnen inleve ren: 1. bon T van Textielkaart DB bij den tabakshandelaar van 11 tot en inet 18 April 1942. 2. bon P. van Textielkaart DB bij den distributiedienst van 26 April tot en met 16 Mei 1942. Of ter verkrijging van een versnaperin genkaart: 1. bon P van Textielkaart DB bij den handelaar in chocolade en suikerwerken van 11 tot en met 18 April 1942. 2. bon T van Textielkaart DB_ bij ésn distributiedienst van 26 April tot en met 16 Mei 1942. Mannelijke personen beneden 18 jaar en vrouwelijke personen beneden 25 jaar moeten ter verkrijging van een versnaperin genkaart de.volgende bonnen inleveren: 1. Bij den handelaar in chocolade en sui kerwerken van 11 tot en met 18 April 1942 bon P van Textielkaart DA, DB, DC of DD of bon AA van textielkaart DE of bon HH van textielkaart DF. 2. Bij den distributiedienst van 26 Apr. t.m. 16 Mei 1942 bon T van textielkaart DA, DB, DC of DD 'of BB van textiel kaart DE of bon JJ van.textielkaart DF. Voor de bepaling of iemand een leeftijd van 18 of 25 jaar bereikt heeft wordt in dit verband uitgegaan van den leeftijd op 31 Mei 1942. Dit beteekent dus, dat zij, die uiterlijk op 31 Mei 1942 18 of 25 jaar oud worden, desgewenscht voor een tabaks kaart (resp. sigarettenkaart) in aanmer king kunnen komen. Behalve bij dep ta bakshandelaar kail men ook zgn bon T inleveren bij een hotel, oafè of restaurant, .dat in het bezit is van'een tabaksvergun ning. Met nadruk wordt 'er voorts de. aan dacht op gevestigd, dat men, nadat men in het tijdvak van 11 April 1942 ,tot 18 April 1942 bon T van de textielkaart DA of DB bij den tabakshandelaar heeft in geleverd, geen versnaperingenkaart meer zal kunnen verkrijgen. Evenzoo zal men, nadat men in het tijdvak van- 11 April 1942 tot 18 April .1942 Bon P van de textielkaart DA of DB bij den hande laar in chocolade en suikerwerken in geleverd heeft, niet meer voor een tabaks- of sigarettenkaart in aanmerking kunnen komen. De distributiediensten zullen n.l. stóchts een tabakskaart of sigarettenkaart tegen inlevering van bon P en osn versnaperingenkaart slechts tegen inlevering van bon T (voor kin deren bonnen BB en JJ) afgeven. Voorts zal er bij de uitreiking der kaarten streng op worden toegesSen, dat geen KANTONGERECHT SOMMELSSDIJK. Zitting van Vxyia^g 10 ApijU 1942. A.V., herbergier te H. staat terecht, dat hij na sluitingstijd publiek in zijn café had; n.l. een politie en een Duitsch militair. Hij heeft het publiek tijdig verzocht zich ^te verwijderen en kan dit door getuigen be vestigen. Deze zijn echter niet verschenen. Het O.M. vraagt o.ntslag van rechtsver volging, eveneens voor het uit bovenstaand voortvloeiend feit, dat verd. zich na 12 uur op straat bevond. Uitspraak conjorm. W. V. d. W. (te S. heeft de Arbeidswet overtreden. Het is echter njet bewezen, in welke plaats de overtreding is begaan. D. V. d. B. te S. heeft gewichten gebruikt die niet voorzien waren van het vereischte ijkmerk. Verd. zegt, dat er geen loon voor be taald of geëischt werd. Het O.M. vordert vrijspraak,, waarop de Kantonrechter hem, vrij spreekt. J. P. te O. niet verschenen, heeft de .dral^kwet overtreden. Hij had drank in voorraad, doch deze was vopr hemzelf sp. ^jn pensiongasten. Het O.M. acht het verhaal van verd. niet erg geloofwa&,rdig. Dan wordt deze,zaak aangehouden tot de volgende zitting. C. L. niet verschenen wordt eveneens aan gehouden. A. J., lahdarb.. te Den B. heeft te Oude Tonge hout weggenomen. Hij geeft dit toe, maar deed het, omdat hij in de kou zat. Het O.M. eischt f 2.50 of 1 dag. Verd. wordt veroordeeld tot f 2.of 2 dagen. J. A. J., landarb. te S. had zijn fiets- "lamp niet verduisterd. Ejsoh f 3.— of 1 dag. Uitspraak f 2.of 2 dagen. E. L.., landarb. te Den B. heeft te Me- Ussant met een rattenklem musschen .en spreeuwen gevangen. Get. L. v. P., landboUwersknecht, ver klaart, dat hij gezien heeft dat ,verd. niet alleen musschen en spreeuwen, maar ook kokmeeuwen ving. Get. Mej. N. de B. legt eenzelfde ver klaring af. Het O.M. acht *en boete van f 30.of een hechtenis van 12 dagen hier niet mis plaatst. De Kantonrechter veroordeelt verd. tot f 25.— of 25 dagen met verbeurdverklaring der klem. R. M. niet verschen/sn, overtreding leer plichtwet. Eisch f 2.-^ of 1 dag. Uitspraak f 1.of 1 dag. C. V. d. L. niet verschenen, zelfde feit. Eisch en uitspraak f 2.of 2 dagen. J. W., niet verschenen, zelfde feit. Eisch f 2.of 1 dag. Uitspraak f 1. af. i dag J. R. te M., niet verscbsnen, heeft op de kade te Middelharnis binnen de strepen ge staan. Eisch f 2.— of 1 dag. Uitspraak f 2.of 2 dagen. P. H., J. B., J. A. J., en-J. H. allen niet verschenen, zelfde feit en zelfde straf Mej. G. R. te M.- heeft Samen met haar man M. H. te O. T. hout weggenomen en V,

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1942 | | pagina 1