Ct1PMEKBIADöpGED.6ll0rmSIA6 vöS^ZUID-IICHlEnZCEUW^ EHAHDEn
N.ï. Uitjeversmaatseliaiipij „EILANDEN-NIEÜWS"
Plaatselijk Mienws
Rechtzaken
14e Jaar^ag
WOENSDAG 25 MAART 1942
No. 1329
Het modernisme in de
Ned. Herv. Kerk
Marktberichten
Bericht
~~'-III
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER1935 OPGENOMEN HET B LA D ..O N Z E E I L A N D E N" - 1 8E JAARQANQ
roKS^VB VAN
Gevestigd te mt&^limó» Vtfm Hea«i*ft. O Qw» 167930 i EflitKox 8 TA 17.
B^fteBtonr vaat Sieeluul: St. VtaarttiamB^ Vaxbt, Telef. S8.
vn.
GASGENERATOREN OP
MOTORTREKKERS.
Gouden appelen op zilver
gebeelde schalen.
GOEDEREEDE
K1783
IIAIIDEn-ll
uws
A:*«Miemeiitspi5tiB 93 cent per 3 maanden Mij vooruitbetaling.
V«rBclJt|nt ledemi Woensdag en Zaterdag "2 maal per week.
AJBonaerltlke nunmierB 6 cent Buitenland 8 gulden per Jaar.
AdveEtentie-pEjjB 20 cent per regel-
ReBlamSS 40 etiDt
Hoofdredacteur:
TH. DS WAAIi iSXDB^SMAItma G 123.
.(Scholten.) -
Men kan nliet. zeggen, dat het modernis
me maakwerk is van een paar wijsgeenge
koppen. Het is een religieuze beweging, die
door de geest der eeuw gedrongen, een the
ologische oplos^ng zocht voojt- de verhou
ding van het Christendom tot de moderne
wereld. Niettemin is deze godsdienstige
richting, gelijk elke andere, tot systemati
sche ontplooiing gekomen door de weten
schappelijke arbelid van eenige groote ge
leerden, van wie Scholten en Opzoomer de
voornaamste zijn. Zij en andere jonge theo
logen en philosofen, gesproten uit oud-li-
berale kringen, trokken, mede door de stu
die dqr Duitsche vrijsgeerige stelsels, de
consequenties uit de nieuwe gedachten, die
het eeuwenoude gezag der Chili-stelijTie nor
men hadden verworpen en als grondslag
der wereldbeschouwing co.^structies der re
de, gebouwd op ervaring, beschouwden. Op-
zfoomer begon met het propageeren zijner
lee^ingen eerder dan Scholten en was ook
direct veel radiicaler. Hij wordt dan oojk
beschouwd als de eerste moderne theoloog
in ons land. Doch Scholten werkte meer
dogmatisch kerkelijk en daarom zulten we
hem.,^ eerst bespreken.
Jan H.endrlk Scholten, gebo.
ren in 1811, werd in 1840 dus reeds
op 29'-jarige leeftijd ^- professor te Frane-
ker, welks hoogeschool echter aan het uit
sterven was en kwam in 1843 als hoogleer
aar in de theologie te Leidan, waar hij in
1885 stierf. In zijn proef schrift-was hij nog
Groningsch-gezind- en supra.-naturalist. Hij
v^ridedfgde daarin de stelling, dat God ten
slotte alle menschen zalig maakt. Spoedig
ging zij.iii sympathie voor de Evangelische
richting echter over, daar zij hem niet be
vredigde,, wat vernioedelijk samenhing met
zijn sterk ontwikkelde intellectualistische
neigingen. Op zijn colleges had hij veel stu
denten; ook Dr. Knijper is zijn leerling ge
weest, op wien^hij groote invloed heelEt uit
geoefend. Van de -boeken, die hij gescheven
heeft, is „De leer der Hervormde Kerk"
verjrewe^ het belangrijkste. In dit boek doet
hy zfch kermen als de groote dogmaticus
van het modernisme. Merkwaardig is, dat
hij het was, die een standaardwerk over de
leer der kerk schreef; immers deze leer
stond practisch niet vast en een modern-
georiënteerd p'rofessor scheen toch.» wel de
laatst aangewezene te zijn om. in dogma-
toBChe aangelegenheden richtinggevend op.
te treden. Scholten meende evenwel, dat hij
voortbouwde op de leer van Calvijn en dat
hij derhalve werkelijk nog gereformeerd
was. In genoemd werk beschuldigde hij no
ta bene Groen van Piinsterer niet gerefor-
mee|nd en Protestautsch te zijn! Hij was in
dit opzicht zlóó naïef, dat hij Christus en
Paulusi Augustinus en Calvijn voor zijn
systeem annexeerde in de overtuiging, dat
dit logisch en principieel verantwoord was.
Hij geloofde, dat het moderile denken de
redelijke (fundeeiling bracht van wat eeu
wenlang door het Christelijk geloof was be
leden. Wij, modérnie menschen, zoo sprak
hij, zijn de waarachtige, de denkende, de
consequente Christenen van dezen tijd. Aan
vankelijk beargurrfenteerde hij zijn wijsgee-
rig-theologisch stelsel nog metbijbelteksten
om te do3n ^en, hoe prachtig het" klopte
met de Schrift? Maar langzamerhand werd
dit anders. Zijn systeem werd ontdaan van
het Bijbelsch omhulsel én kwam als puur
modemiistdsch aan de dag.
Wat nu zijn leer betreft, hierin lis hij
ziclizfélf niet geheel gelijk gebleven. Naar
mate hij ouder wordt, wordt hijiradicaler en
nadert hij meer tot Opzoomer. Als moderne
wiilde hij beslist Christen blijven, maar de
Bijbed beschouwde hij niet als de bijzondere
openbaring Gods. Noch aan de Schift,
noch aan de Belijdenüs der Kerk bande hij
eenige bindende autoriteit toe voor het ge
loof. Alleen het „getuigenis des Heiligen
Geestfes" is de laatste g*ond der geloofs.
Hieronder verstond hij echtemiet datgene,
wat de Schrijft' en de gereformeerde reügjie
daaronder verstaan, n.l. de bovennatuurlij
ke stem Gods in de harten der geloovigen,
maar niets anders dan de stem de/i- men-
schelijke rede, zoodat volgensi zijn oipvat-
ting de Heilige Geest in ieder mensch
spreekt. De godsdienst moet zich en zie
hjer zijn rationalisme voor de rechtbank
der rede kunnen rechtvaardigen. Het geloof
moest redelijk ziijn, niet gebaseerd op ge
voelens en bevindingen, maar het denken
moest erin op de voorgrond staan. Hij maak.
te zoo de godsdienst afhankelijk van men-
scheUjke inzichten, van toevallige weten
schappelijke Btandp\mten, die morgen dik
wijls weer vrijzigen en haalde alzoo met de
verwerping der Schrjft de basis van onder,
de godsdienst weg. Met het supra-natura-
lisme had hij derhalve geheel gebroken.
God grijpt .niet in het wereldgebeuren in.
Daarom zijn er ook geen wonderen; die
zijn logisch ongeirijmd. En Jezus was geen
bovennatuurlijk persoon,; Scholten ontdoet
zijn beeld van al het bovenmenschelijke. Hij
is ,de stichter van de Christelijke gods-
diisnst, zooals Mohammed die van de zijne
was. Zoo wordt door Scholten de Godheid
van Christus radicaal geloochend.
Op ,aijn standpunt kwam hij vanzelf ook
tot het detemüiiisim©, d.i. de leer, dat alles
in natuur en historie ook in het denkleven
van den mensch verloopt volgens noodwen
dige processen, naar vaste wetten bepaald.
In dit systeem is voor de rtienschelijke ver-
antwoö^rding gesn plaats diie echter door
de Schrift gehandhaafd wordt. De zonde is
voor Scholten geen ongerechtigheid, maar
een toestand van het nog niet ontwikkelde
goede, een onvolkomenheid in het proces
der geestelijke ontwikkeling, die eenmaal
zal worden overwonnen.
Prof. Scholten |is door de consequenties
van zijn eigen stelsel gedrongen worden,
steeds verder te gaan op de weg van het
radicalisme. De verzoeinnig van theologie
en philosofie meende hij gevonden te heb
ben en de iredelijkheid des geloofs bewezen.
Omstreeks 1860 gaat hij erkennen, dat ér
een kloof is tusschen zija gedachtencomplex
en de Schrift. Van Opzoomer neemt hij het
empirisme over en met Kuenen gaat hij
aan Schilif tcritiek doen. 'Tenslotte hield hij
evenals de 18e eeuwsche '(''erlichtingsman-
nen niets anders over dan de trits: God
deugd en onsterfelijkheid.
(Wordt vervolgd).
De Vereeniging voor Bedrijfsvoorlichting
„Goeree Overflakkee" hield Vrijdag j.l.
haar algemeene vergadering in Hotel Spee
te Sommelsdijk, onder presidium van den
heer J. van, Nieuwenliuizen van Ooltgens-
plaat.
Na afdoerïing van enkele huishoudelijke
zaken, werd door 'den heer Br. P. A. van
den Ban, Rijkslandbouwconsulent tè Wage-
ningisn een lezing gehouden, getiteld: Gas-
generatoren op Motortrekkers.
Spreker behandelde achtereenvolgens
drie vragen: ten Ie: is het technisch moge
lijk een gasgenerator te bouwen; ten 2e is,
het ecan^misch mogelijk; ten Se, welke weg
moet bewandelt om er een te verkrijgen.
De technische mogelijkheid beziende, zei
spr. dat er met benzine-. Petroleum- en
dieselmotoren, waarvan generatoren .zijn'
geniaakt reeds veel ervaring is opgedaan.
In 't eerst is er veel gezeur mee en aller
lei stagnatie, doordat men niet voldoende
op de hoogte is. Later leert men de kne
pen beter kennen. De stagnatie die ont
staat spruit meestal voort uit: niet "vol
doende kracht en ve!|rv.uiling.
■Dé compressle-verhouding is een belang
rijk din,g, waarover spr. technische bezon-
derheden meedeelt. Het toerental, de goe
de grootte van de in- en uitlaatklep speelt
ook een rol. Het gas, dat door het smeulen
van vuur ontsitaat en dus heet is, .móet
in de eerste plaats intensief worden ge
mengd met lucht en, goed gekoeld.
Over al deztefactoren, inzender over de
juiste compressie-ve'rhouding, geeft spr. een
breedvoerige beschouwing.
Een euvel is, dat niet de juiste bougies
bestaan die de gewenschte compressie ver
dragen en de magneet njet' berekend is
voor de hoogere ontsteking. Op benzine aan'
slaan gaat juist daarom soms zoo moei
lijk, omdat hij daarvoor minder geschikt
is gewotden. Noodig is in ,de eerste plaats
'een goed onderhoud en een opletten, hoe
de motor op al dfe kleinigheden reageert.
Over het ombouwen van een dieselmo
tor geeft spr. ook osn uiteenzettin,g maar
"die komen hier practisch lilïet voor.
Gerekend moet worden op een verminde
ring van ruim 20% van het motorvermo
gen. De trekkracht, uitgedrukt in kilo's,
kan 30 a 40% minder geschat worden dan'
bij een gewone motor. Is dus de aard van
het bedrijf, dat de gewone 'motor voorheen
geheel belast is, kan men met een gene
rator In de trekker niet volstaan, ein is
het dus economisch niet mogelijk. Was er
toch voor de nlOfor wat over, dan kan men
met 30 40% minder trekkracht nog wel
toe.
De kostisn van generators voor tractors,
voor dorschbedrijven enz. zijn geheel door
de Overheid gedragen (tenminste voor* de
generator alleen) voor het ombouwen van
de trekker wordt geen subsidie verleend.
Volgens mededeelihgen van de Landstand
moet men ook op geen subsidie rekenisn.
,In de 3e plaats beziet spr. wat fnen doen
moet, orn een gasgenerator te kjijgen als
men tot ombouw van een trekker overgaat.
Er .aijn wel 10 metken in den ha.ndél in 2
typen: een generator voor hout en turf en
een voor anthraciet.De laatste is de goed
koopste, al moet men ziich daar niiet blind
op staren. Bij hout,gas kan men de buizen
uitspoelen en makkelijk schoonmaken, bij
antraciet vormt zich als vuil meer een teelr
afzet, waardoor meer moeilijkheden ont
staan.
Om vergunning te krijgsn moet een for
mulier worden ingevuld, (ook door den bou
wer) en ingezonden aan het Rijksbureau
voor Hout. en Tankgas, Bezuidenhoutsche-
weg Den Haag. Voorheen moest het Rijks
bureau voor de Voedselvoolrzjeruing de nood
zaak beoordeelen, thans is dit niet meer
noodig. Waarschijnlijk zullen nu alle aan
vragen, worden ingewilligd.
De Voorzittor dankte de spreker voor
zijn uiteenzetting, al moet hij constateereri
dat Ir. V. d. Ban, nu niet buitengewoon
enthousiast over die ombouwing tot gas
generator is.
Verschillende vragen die j,iit de verga
dering komen worden daarna door den spr.
beantwoordt.
Dan wordt de vergadering gesloten.
Vermelden we nog, dat de Rijkslandbouw
consulent lir. v. di Meer, blijk gaf van zijn
belangstelling door zij.n tegenwoordigheid.
BEURTVAABTTARIEF 1943.
Maximumprijzen voor binnenlandsoh
heurtvaartvervoer.
Voor een van de belangrijkste takken
van vervoer in ons land, de binnenlandsche
beurtvaart, wordsn blijkens een in de
Staatscourant verschenen beschikking ver.
voei;p(rijzen en vervoersyoorwaarden gere
geld.
Al zijn de door de Verschillende beurt-
vaartóndernemingen tot nu toé berekene
tarieven door de afkondiging van het Ver-
voerprijsBesluit van I3 December 1940 bin
nen de perken gehoudet en gebonden aan
het prijspil van 9 Mei iir'iO, toch bleek een
algemeene regeling voor alle beuirtvaartta-
rieven noodzakelijk te zijn. Het Vervoer-
prijsbesJuit liet n.l. de mogelijkheid op.3n
voor ontheffing van het vooïschrift den
vrachtprijs op het 9 Mei-peil te houden en
stond toe, dat goedkeuringen van besluit
van kracht bleven. Deze individueele behan
deling van vracht prijsverhoogingen zou
echter op den duur tot verwarring aanlei
ding geven, waardoor Weer andere onge-
wenschte gevolgen, zooals eon vdrvoersver-
schuiving, zouden kunnen ontstaan. Deze
laatste overweging is de reden geweest, dat
er een beurtvaarttarief werd ontworpen,
dat algeiïleen geldend moest zijn en de
ho'ogst toelaatbare prij.z;en bevatten.
Thans zullen, naar de Gemachtigde voor
de Prijzen meöedeelt, ingevolge artikel I
der Tariefbeschikking „Binnenlandsche
Beurtvaart 1942" met ingang van 16 Maart
a.s. voor alle Nederlandsche beurtvaarton-
.dernemingen de vervoerprijzen en vervoers.
voorwaarden vankracht wordian, die zijn
opgenomen in Ijet „Beurtvaarttarief 1942."
De vervoerprijzen voor het zg. wal-wal-
vervoer, die in dit tarief zijn opgenomen,
zijn maximumprijzen, die niet mogen wor
den overschreden. Degenen, die een hooge-
nsn prijs bedingen of betalen .zijn dus straf
baar volgens het PrijsbeheerschingsbeSluit
1941. NaÈtst deze maximumprijzen .zijn voor
de bijkomende kosten, zooals aanteeken-
geld, kennisgevingen van aankomst en rem-
boürsprovisie, prijzen vastgesteld, die bere
kend moeten worden op den voet als in het
tarief vermeld. Het tariefboek bevat een
opsomming van de ongeveer 1150 beurt-
^^arttrajecten in Nederland met vetmel-
ding van de tariefgroepnummers. De ta
rieftabellen, geven onmiddellijk aan hoeveel
voor ieder traject de hoogst toelaatbare
wal-wal-vracht voor zendingen tot 100 kg.
in eensrgevend geld" bedraagt, terwijl
voorts den vrachtsom is vastgesteld voor
zendingen van 100 tot 1000 kg. en van in
tonnen uitgedrukt gewicht. Voor goederen,
die veel plaats innemen of een bijzondere
verzorging noodig hebben mag geen toe
slag op het gewicht worden toegepast. Bo
vendien is in het tarief een aantal goederen
genoemd, waarvoor een reductie van 10%
op de vrachtbedragen moet worden toege
past, terwijl voor het vervoer yan m«el en
bloem en van vee en.paarden afzonderlijk
taaieven .zijn opgenomen. Voor bezorgen en
afhalen zijn tenslotte eveneens afzonderlij
ke maximumprijzen vastgesteld.
Tegelijk met het .in' werking treden van
het Beurtvaarttarief 1942 worden alle be
schikkingen betrefifende reeds in afzonder-
fijke gevallen vastgestelde tarieven, voor
zoover die tot berekening van hoogere dan
de thans vastgestelde maximum,prijzen aan
leiding zouden kunnen geven, ingetrokken,
terwijl beschikkingen, waarbij vervoerprij-
2>3n beneden het maximumtarief werden
vastgesteld, van kracht blijven.
Exemplaren van het tarief zijn verkrijg
baar bij het Nederlandsch Binnenvaartbu
reau Koninginnegracht 98;. Den Jlaag.
EIEREN ZONDER BON TEGEN
NORMALEN PRIJS.
Dezer dagen is in de bladen e.3n bericht
gepubliceerd, .waarin werd medegedeeld,
dat o.a. kippen, en eendeneieren, afkomstig.,
van pro,ducenten, die geen krachtvoer krij
gen toegewezen, buiten de distributie val
len en dus zonder bon verkrijgbaar zijn.
De Gemachtigde Voor de Prijzen vestigt
er de aandacht op, dat dit geenszins be-
teekent, dat deze eieren vrij in prijs zullen
zijn. Ook deze eieren zijn gebonden aan de
maximumprijzen en zoowel het verkoopen
als het koopen tegen hoogere prijzen is
strafbaar. De politioneele instanties en het
opsporingscorps van de prijsbeheerschin,g
hebben opdracht gekregen een nauwgezet
te controle toe te passen en tegen overtre
dingen zoowel van verkoopers als koopers
ten strengste op te treden.
SOWJET-AANVALLEN NA SOMS
VERBITTERDE GEVECHTEN
AFGESLAGEN.
Het opperbevel van de Duitsche weer-
macht deelde vandaag mee:
Op bet schierefiland Ketsj .zijn nieuwe
aanvallen van den vijand mislukt. In het
Donetsgebied sloegen,Duitsche en Roemeen
sche troepen met vrij sterke strijdkra-chten
en pantserwagens ondernomen aanvallen
der bolsjewisten in verbitterde "gevechten
af. In den middensector van het front
werden verscheidene van hun verbindingen
afgesneden troependeelen van den vijand
vernietigd. Daarbij verloor de vijand in 2
dagen behalve talrijke gevangenen eenige
.duizenden doode alsmede 15 pantserwagens
31 kanonnen en ander oorlogsmateiriaal.
Ook aan de overige deelen van het Oos
telijke front hadden de Duitsche troepen
bij het afweren van vijandelijke aanvallen
en bij eigen aanvalsactiès succes.
Bij luchtaanvallen werden meer dan 300
vijandelijke voertuigen van allerleisoort en
23 treinen vernield. De bolsjewisten verlo
ren gisteren 54 vliegtuigen. In het tijdvak
van 16 tot '22 Maart werden aan het Oos
telijke front 137 vijandelijke pantserwagens
vernield.
In NoordiAfrika hebben de Britsche
strijdkrachten, die op 21 Maart in het ge
bied ten Oosten van Martoeba werden te
ruggeworpen, zich verder teruggetrokken.
Voor de Noord-Amerikaansche kust
birachten D;iitsche gevechtsvliegers in een
stoutmoedigen aanval een koopvaardijschip
van 6000 brt., dat ineen door Britsche zee.
strijdkrachten beschermd konvooi voer, tot
zinken. Twee andere koopvaardijschepen
bleven na bomtreffers liggen.
Op Malta plaatsten, Duitsche jachtvlieg
tuigen en duikbommenwerpers bom-voltref-
fers op vliegveldinstallaties. Zeven Britsche
vliegtuigen werden op den beganen g{ro.nd
vernield, twee in luchtgevechten neerge
schoten.
TWEE MANNEN BEDOLVEN
EN GEDOOD.
Zate^'.dagavond waren in een weiland van
den pachter H. te Oirsbeek 4 jongelui, 2
zoons van den pachter'en J. S. en H. R.,
resp. 23 en 19 jaar oud bezig met het gra
ven van een schuilkelder. Om voa'r verster
king daarvan hout te halen, verljeten de
gebroeders H. de kuil. Nauwelijks waren zij
boven of de bovengrond stortte in en J. S.
en H. R. werden bedolven.
ETTEN, 18 MAART 1943.
De aanvoer op de heden alhier gehouden
Veemarkt bedroeg 40 stuks, wa,arvan 30
ru.nderen en 10 stuks biggen.
De aanvoer'van muntig veè was ruimer,
de handel' levendig met hooge prijzen.
De aanvoer van jong vee was redelijk,
de handel imatig en de prijzen vaöt.
De aanvoer van biggen Was klein, de han
del tamelijk en prijshoudend.
Prijz.3n: Kalfkoeien van f'460540j;. kalf
vaarzen van if '450520mager vee van f
220350; graskalveren van f 110220 en
biggen van f 1014 per stuk.
J. F. Roseleur te Eerkei en Rodenrijs
wegens het verkoopen. van eenige zakken
graan,, werd gestraft met vier maanden
gevangenisstraf met onmiddellijke gevan
genneming.
(Goflachten uit boete en VladJ)
Chiristus ging op naar Jeruzalem,
om ons den weg te banen naar het
nieuwe Jeruzalem.
Christus wachtte in .zijn lijden:
Een nacht van bloedig zweet.
Een morgen van ontzetting.
Een middag van God verlatenheid.
Christus heeft met Zijp discipelen:
samen gewandeld.
samen gezongen, maar Hij kon niet
met hen samen lijden en sterven.
(Ds. L Kievit.)
Bij overheidsmaatregel is met ingang
van heden voor ,de geheele Nederlandsche
pers een verde're beperking van den om
vang ingevoerd. Wat voor ons Blad be-
teekent dat .zioowel het Woensdag als het
Zaterdagnummer slechts 4 pagina's groot
zal zijn.
Het streven van de redactie zal er des
ondanks op gericht blijven om de lezers
zoo goed als de omstandigheden het ver
oorloven op de hoogte te houden van de
.gebeurtenissen en ook overigens het karak.
ter van het blad zooveel mogelijk te hand
haven.
MIDDELHARNIS
Pas op Uw fie*s-
Verleden week werden, bij de firma Ni-
piug op de kaai, niet minder dan drie
fietsen gestolen.
Het zoontje van den heer A. Koote had
Vrijdagmiddag het ongeluk al spelende o.nr
der een rijdsnde 'auto op de Voorstraat te
recht te komen. Dokter Knops verleende .de
eerste hulp. Ernstig aan zijn gezicht ver
wonde en een beenbreuk moest hij in het
ziekenhuis wolrden opgenomen.
De heer J: van der Wende is naar het
Ziekenhuis te Dirksland gebracht om al-'
daar een operatie te ondergaan.
Zondag zal in de Chr. Geref. Kerk in
beide diisnsten collecte worden gehouden
ten bate der Theologische School te Apel
doorn.
Zondag zal in de Geref. Kerk in beide
diensten collecte worden gehouden-ten ba
te der Vjrije Universiteit.
Bij den boekhouder den heer H. van der
Wj-ende ligt de rekening der diaconie van de
Ned. Herv. Kerk ter inzage vanaf 19 Maart
tot en met 27 Maart.
MELISSANT
Sollicitanten worden opgeroepen voor
helpster aan de O.L. School voor nuttige
handwerken. Breifjes moeten voor 1 Apfril
ten gemeentehuize worden ingediend.
Van de heer P. van Dijke stierf een pri
ma melkgeit. Voor de betrokkene een ge
weldige schadepost.
STELLEND AM
Vdfige week moest onverwijld M. v. d.,
Nieuwendijk Gz. naar het ziekenhuis ^yor-
den vervoerd voor een spoed operatie.
De garna-lenvisschers zijn vorjge week
weer enkele dagen wezen visschen, na ne
gen -weken in de haven gelegen te hebben,
doch er was nog weinig te vangen.
Zij die aangewezen zijn door het Rijks
Arbeidsbureau om bij de werkverruiming
bij dht. Sieling tewerk gesteld te worden
kunnen Donderdag 26 Maart geplaatst wor
den.
^- Burg. Stand. Ondertrouwd: Adri-
anus van Rossum 49 jaar Pieternella An-
netje Klink,32 jaar.
De beurtschipper alhier die den dienst
onderhoud tusschen Goedereede en Rotter
dam is van de week voor het eerst uitge-
vansn met een halve lading gedroogde ci
chorei naar Rotterdam.
De Meisjesvereeniglng alhier heeft in
het afgeloopen jaar 15 kleedingstukken ver
vaardigd en is onder* 28 huisgezinnen ver
deeld wat weer een ware uitkomst is en
vooral in, deze tij.d.
Vorige week is schipper Jelier van Stel-
lendam vertrokken uit deze gemeente met
een lading vlas.
-^ Buj-g. Stand. Ondertrouwd: Krijn
Ihrman-28 jaar van Ouddorp en Geertrui
Roos 28 jaar, alhier. z