CI1QWECKEUAD^GED.GR0nD5IAG vöÖRolZUID-HOaHiZEEUWJa^^ EHAnDLTi N.T.nitgeTersmaatscbappgJIlANDEN-NIEDWS" 14e Jaargang WOENSDAG 18 MAART 1942 No, 1327 Het modernisme in de Ned. Herv. Kerk Verduister op tijd! Distributie-nieuws. Streekuergadering WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 19 35 OPGENOMEN H^ T BLAD ,0 N Z E E i L A N D E N" - 1 SE JAARGANG miGAVB y^ Gouden appelen op zilver» geheelde schalen. - il^^v K1783 - Aboimementsprija 93 cent per 3 maanden bfl vooruitbetaHng. Verschönt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Aizonderlöke nummers 6 cent Buitenland 8 gulden per jaar. GtTcstigd te Mldddhamiii Frbu Hendidab. 122 O i Gito 167930 i Fostbox 8 k Td. 17i B^antoM voor Zeeland: Si. BfeaïteBsdtik Markt, T61ef. S9. Advertentle-prt|8,20 cent per regéL Reclames 40 cent Hoofdredacteur:- TH. DE Waal mh}dei;haiu!«xs c 122. VI. De riiodeirne mensoh. In de voorgaande artikelen hebben we geschetst, hoe na 1500 de vrije gedachte, de lang^me emancipatie van God en Zijn Woord in allerlei vormen op philosofisch en theologisch gebied voortgang heeft ge maakt. Daarbij kan worden vastgesteld, dat dit proces betrekkelijk langzaam verl'oopen ia Immers, er gingen drie en een halve eeuw voorbij, voordat omstreeks 1850 het modernisme optrad en in zijn gevolg nog radicale stroomingen, die geheel met de Openbaring gebroken hebben. Wel waren er individuëele aanvallen op de rechtzin nigheid gedaan, vooral vanuit het kamp der wijsbegeerte, maar een meer naassale af- gïijding'van het ''vaste fundament der Schrift had pas plaats in de laatste hetft der 19e eeuw. Zij werd toen echter zeer sterk en zelfs eeuwenoude traditie bleek niet in staat in breede krijgen het oude geloof slechts'' itormeel te haftdjiaven.. De groote aanval van de nieuwe idéën op het oude en naar men meende onhoudbare the ologische stelsel begon. Waneer men de vraag stelt, waar dit modernisme als theologisch «ysteem en als kerkelijk-godsdienstige richting vandaan kwam, wordt veelal ten antwoord gegeven, dat een drietal professoren, die als dé geestelijke vaders ervan kunnen gelden, door hun universitair onderwijs en hun ge schriften de moderne richting hebben doen geborenworden. Scholten, Opzoomer en Koenen, het driemanschap, dat ongetwij feld het modemisme het eerst wetenschap pelijk heeft geiformuleerd, zijn nochtans niet te verklaren zonder de algemeene West-Europeesche cultuurstrooming van 'die dagen, waaruit hun stelsel vanzelf re sulteerde en waarvan zij het product wa ren. Er was tegen het midden der vorige eeuw een 'andersingestelde „cultuur" aan het opkomen, die de geestesrichting van velsn veranderde en hun ook een andere levenshouding gaf. Het was de moderne cultuur, die moderne ihenschen schiep, eerst onbewust. Prof. Opzoomer wordt wel genoemd de eerste moderne mensch in Ne derland (plm. 1845), die bewust modern was. Velen hadden feitelijk reeds da,arvóór in meerdere of mindere mate "gebroken met de traditioneele godsdienst, doch zich er geen rekenschap van gegeven, dat zij e>3n geheel andere, diametraal tegenover de oude leer staande levensbeschouwing hul digden. Men hinkte nog op twee gedachten Inzooverre, dat men gevoelde, weinig eens- geestes meer te .zijn met de öereformeerde religie, doch nssn aarzelde, daaruit de cbn,- sequenties te trekken voor alle levenster rein, Het modernisme heeiEt welbewust het probleem aan de orde gesteld, hoe naen een modem mensch kan zijn en tevens religeus. Het heeft dit probleem op radicale wijze opgelost, In hoeverre onderscheidt Zich nu de mo derne mensch der 19e eeuw (en dié der 20e) van zijn voorgangM'S? Wat is .het kenmertoand verschil tusschen hem en b.v. de middeleeuwsclie of 17e eeuwsche mensch? Prof. Roessingh, die zelf modern was heeft dit, zooals hij het zag, in en- kele grooté lijnen uitgestippeld. Allereerst staat-de moderne mensch heel anders te genover het Chiristendom. De oude Chris telijke cultuur, gebaseerd op de uitspraken der Schrift, die voor onfeilbaar gehouden werd en op alle levensterrein, in kerk en onderwijs, in staat en maatschappij,- in we tenschap en' kunst, aan het WJoord gebon den was, stienf uit het publieke leven weg. Het Christendom beheerschte de maatschap pij niet meer. De moderne mensch ging zeer kritisch tegenover de oude Christelij ke cultuur staan en erkende riiet meer haar gezag. De consequenties daarvan waren: ontkerstening van de Staat, yermenschelij- kmg van de Kerk en vrijwording der we tenschap van het Woord. In volstrekte zin had de oude cultuur eeuwsnlang de Wes- tersche menschheid beheerscht, maar Prof. Roessingh ziet in haar. een ontbindingspro ces openbaar v;rorden, voornamelijk of bij na uitsluitend hierdoor veroorzaa:kt, dat de autoriteit der Schrift niet meer werd aanvaard. Het werk der j)hilosofen en an dere schrijvers van vóór 1850 had tenge volge gehad, dat men aan de absoluutheid van het Christendom ging twijfelen, dezE eerst problematiek ging stellen en ten slot te geheel verwierp. De Christelijke gods dienst werd op één lijn gesteld met de an dere en men achtte het boven het mensohe. bjk vermogen te liggen, uit te maken, wat de ware religie is. Men ontzegde dus, en dit was inderdaad het hoofdkenmerk der moderne cultuup, aan de Schrift elk rich tinggevend karakter, beschouwde ze niet langer als norm (maatstaif) voor ons doen en laten en kwam er dus vrij tegenover te staan. Iiifcde plaats van dit negatieve element werd een ander gesteld. Ieder mensch moet toch leven aiaa;r zekere normen. Als •die niet meer aan de Schrift ontleend wor den, moeten ze elders gezocht. Welnu.ln de plaats vap de BSjbel als het Woord ivan Ood ikwam biêt getuigenis van eigen geeeS. De mensch stelde zichzelf de wet. Niet lajiger was Gods Woord de autoriteit in het rijk des geestes" maar ge'proclameerd werd de autonomie van 's menschen geest. De mensch zelf bepaalt, wat goed en slecht is én speurt met zijn verstand de geestelijke dingen na. Alzoo werd het beginsel der eigenwettelijkheid aanvaard en de mensoh op de troon van God geztet. Wilde de oude leer de theonomie (gezag van God) hand haven, de nieuwe cultuHr predikte de auto nomie (letterlijk: zelfwettelijkheid) van de mensch. Dit was een volslagen ommekeer in de godsdienstige opvattingen en een ra dicale verwerping van alles, wat gedu rende 18 eeuwen als absoluut vaststaan gegolden had. Het was de toepassing van datgene, wat mannen als Cartesius, Kant en anderen vroeger reeds ha'dden geleerd. Maar in hoeverre is deze moderne mensch dan nog godsdienstig? De oude ChristelijKfe of Reformatorische waarheden werden ver. worpen, doch volslagen atheist (godlooche naar) wilde men ook niet 'zijn. Dé moderne opvattingen werden aldusi geformuleerd, dat God eijgenlijk in den mensch spreekt. Op ^Jk wijze komen oud en nieuw geloof lijnrecht tegenover elltaar te staan. De Ge- reformeerdjB religie zegt:~hiisteir naar Gods Woord, de moderne zegt: luister naar de stem van uw eigen hart, want daarin spreekt God. Men aiet: hïM' ligt een totE^le breuk in alle opzichten met wat de Chris telijke en Gereformeerde theologie steeds hebben- geleerd en een zoodanige overschat, ting van 's menschen geest, dat deze prac- tisch en theoretisch gesteld' worat in de plaats van het onfeilbaar Woord van Ood. Van zeer groote invloed op het ontstaan van de moderne mentaliteit is ook geweest de groote vlucht der natuurwetenschappen juist in ,dle tijd. Op allerlei gebied braken nieuwe inzichten baan. Sterrenkundige on derzoekingen'wijzigden het oude wer.eld- beeld; natuur, en S,cheikundigen deden door hun ontdekkingen en studiën de wetmatig- heid in de stoffelijk© wereld zien en het waa vooral door deze wetenschappen, 'dat men alles ook in de geestelijke wereld vol gens de wet der cansaliteit ging verklaren. Niet alleen werd door deze studiën eenzij. di,g de blik op het materiëele gevestigd en de theologie als een speculatieve weten schap in verachting gebracht, maar het resultaat ervan was ook, dat men zoozeer meende alles te kunnen verklaren uit na tuurlijke oorzaken, dat er voor het won der geen plaats meer was. De rhoderne na tuurwetenschap schakelde voor en na alle supra-naturalisme uit. De geologie ont kende de scheppifag, de physiologie ging spreken van evolutie van .de mensch en ónder de geneeskundigen kwamen steeds meer materialisten. Men gevoelt, dat' op deze wijze wetenschap en geloof inderdaad op voet van oorlog kwamen te staan. De moderne mensch gaf daarbij de voorkeur aan de uitkomsten der wetenschap en liet de hoofddogmata van het Christendom val. len. Ook de historische wetenschappen gingen in andere richting. De,bestudeering van de Voor.Aziatische Volken der Oudheid en de archaeologische onderzoekingen voerden, naar men meende, tot de conclusie, dat Is. raël geen „bijzonder" volk was. Het Chris tendom was ook niet langer de e>3nige ware religie, maar profaan als elke andere. Men vond, dat alle godsdiensten historisch recht hebben. Hieruit volgde, dat de Bijbel als een gewoon menschelijk boek werd be. schouwd, als een historische bron voor de kennis van de Israelietische en Christelijke godsdienst en meer niet, zoodat; hij ook kritisch behandeld en gelezen mocht wor den. Dit ?ijn dus de hoofdkenmerken van den módepnen mensch, zooals deze zich in het midden der vorige eeuw openbaarde: een negatieve houding tegenover het oude Chris tendom, de verheffing van de Autonomie van eigen geest, de opvatting, dat God niet een bijzondere openbaring gaif, doch in ieder menschejihart spreekt, de overschat ting van de resultaten der natuurweten schappen en de secularisatie -verwereldlij king) van het Christendom. Uit deze gees, tesgesteldheid werd de moderne theologie geboren, die op haar beurt de moderne richting m de kerk schiep. Doordat de woordvoerder ervan omstreeks 1850 steeds spraken van moderne wereldbeschouwing, modem bewustzijn, moderne wetenschap tegenover „antiek", kregen zij de naam van modernen. (Wordt vervolgd;) LAATSTE BBANBSTOFBON VOOK DIT SEIZOEN AANGEWEZEN. De secretaris.gerieraal san handel, nijver, heid en scheepvaart maakt bekend, dat ge durende het tijdvak van 15 Maart tot en met 14 April de bon „09 h.k." van de bon- kaarten- j. en k. („haarden en kachels,"! de bonnen „29 cv.", „30 cv,' ,31 cv. en „32 cv" van de bonkaart' 1 centrale ver warming') alsmede de-met „brandstoffen een 'eenheid, negende periode" gemerkte bonnen van de zoogenaamde periodebbn- stellen recht zullen geven op het koopen van een eenheid vaste brandstoffen. Met ingang van dien datum zullen de distribu tiediensten bovendien aan de grootverbrui kers' b, c en d, teg^:n afkrujising van het 9e vakje van hun „idisntiteitskaart vaöte brandstofifen," de toewijzingen voor die die periode uitreiken. De aandacht wordt er op gevestigd, dat hierna geen nieuwe bonnen meer voor het stookseizoen 1941-'42 zullen worden aan gewezen. Tengevolge van de verkeersmoei lijkheden en de daaruit voortvloeiende on gunstige kolenpositie zal het in vele ge vallen niet mogelijk zijn op de nieuw aan gewezen' bonnen onmiddellijk brandstof fen te betrekken), dit behoeft echter geen ongerustheid fe wekken, daar in tegen stelling tot het vorige jaar toegezegd kan worden, dat .de hoeveelheden, waarop deze bonnen recht geven, in ieder geval zullen worden geleverd. - Het is hiertoe echter; noodzakelijk, dat alle verbruikers alle nog; in hun bezit zijn de geldige bonnen uiterlijk 14 April bij den leverancier bij \Vien zij ziijn ingeschreven; injeveren. Na 14 April, zijn deze bonnen niet naeer geldig voor het kcfbpen van vas te, brandstoffen. Dit houdt dus in, dat de geldigheidsduur der bonnen,, welke oor spronkelijk tot 30 April'1042 liep, is inge kort tot 15 April 1942;->iogmaals wordt er de aandacht op gevestigd, dat dit slechts beteekent, dat <Jen handel verboden is, na 14 April deze bonnen nog Jn ontvangst te nemen. In ieder geval zullen op de bonnen, welke op of voor 14 April bij den handelaar zijn ingeleverd, vaste brandstofifen worden geleverd. De bovenonischreven garantie dat in ieder geval pp de voor 15 April in geleverde bonnen zal worden geleverd, is echter niet van toepassing teii aan zien van de aflevering van turf op bon „08 h.k." van de kaart k, (haarden en kachels.) Aflevering van turf op ge noemden bon is met ingang van 15 April a-s. ('erboden. -DISTRIBUTIE VAN BOTEB EN VET. BON 13 «ELDIG TOT EN MET 25 MRT. De secretaris-generaal va.n het departe ment van landbouw en visscherij maakt be kend, dat gedurende het tijdvak van 17 tot en-met 25 Maart elke met „13" genum merde bon van de boterkaart zoowel als van de vetkaart recht zal geven op het koopen van 125 gram boter zonder' reduc tie of margarine, of 100 gram vet. Ook -voor deze periode wordt dus geen onder scheid gemaakt tusschsn de bonnen van de boterkaart en dlB van de vetkaart. Men zal er evenwel rekening mee moeten hou den, dat het niet steeds .mogelijk zal zijn juist datgene vaii zijn leverancier te be trekken, hetgeen men wenscht, maar men genoegen zal moeten nemen met wat ,de leverancier in huis heeft. Voorts 'kunnen zij, die bon „13" van de boterkaart vóór 28 Februari bij hun slager hebben ingeleverd, gedureitde het tijdvak van 17 t.e.m. 25 Maart per "bon 100 gram gesmolten rundvet betrekken. BONNEN VOOR RIJWIELEN. Op dezelfde "voorwaarden als voor 'banden gelden. De secretaris-generaal van handel, nij verheid en scheepvaart maakt bekend, dat Maandag a.s. een aanvang zal worden ge maakt" met de .distributie van rijwielen, welke dan slechts tegen inlevering van een bon'mogen worden afgeleverd. Slechts zij, die niet over''een bruikbaar rij'wiel be schikken, komen voor een bon in aanmer- kin,g. De aanvrager moet voorts in het bezit zijn van de benoodigde banden, óf bonnen voor banden. In verband hiermede zijn voor het verkrijgen van rijwielen de zelfde voorwaarden gesteld als' voor ban den gelden. Wanneer men over een onbruikbaar rij wiel beschikt kan/men echter, zonder dat men aan de andere voorwaarde behoeft te voldoen, tegen inlevering van het oude rij 'wiel een bon krijgen, indien men over ban den beschikt. van het Gewestelijk Arbeidsbureau 'Vlaaïdinigen - fiijkantoor MiddelhaTnls. In Hotel Spee werd Donderdagavond een streekvergadering gehouden door het Ge westelijk .Arbeidsbureau, waar vers'chilLsnde sprekers het woord voerden die een uit eenzetting gaven van de. veelvuldige werk zaamheden der Arbeidsbemiddeling. De bijeenkomst werd gepresideerd door den Directeur van het Gew. Arb. Bureau-te Vlaardingen -. - de heer Ii.,;Meys van 'Wassenaar. DezJe zette in t kort u]^ een het doel der Arbeidsbemiddeling. Yrj^. ger waren het de Arbeidsbeurzen, dje de overtolUge werkkrachten beschouwde als een soort handelswaar. Thans, nu er aller, wege zooveel arbeidskracht noodig is, nu de arbeid geen noodzakelijk kwaad meer is, is dat anders geworden. Door de arbeid wordt men pas volwaar dig- mensch en verkrijgt men een' mensch- "i^aTirdi,g bestaan. 5 Oct. 1940 kwam het Verordeningsblad met een ingrijpende ver ordening. Daarbij werd de Arbeidsbemidde ling O'^'erheidstaak. 37 GewestSjkf Ar- beidstaureaux werden opgericht, Vlaardin. gen is er een van. Het omvat "heel het Westen en heeft versehiltende bijkantoren, o.m. Den Briel'voor Voorne en Putten en op Flakkee te Middelharnis. Steeds 'wordt contact met elkaar gehouden om. overschot van arbeidskrachten uit te wisselen; 'De op zet is, dat voor ieder beroep vakmenschen gevonden worden." De rechte man moet op de rechte plaats komen. De leiders van de bureaux geven alle gewenschte inlichtingen, Met ieder werkzoekende wordt afzonderlijk gesproken. De arbeidsbureaux stellen ook in staat tot scholing en herscholing. Na een oplei ding van drie maanden is b.v. plaatsing 'als vakarbeider in de Metaalindustrie mogelijk. Binnenkort zal ook aanname en ontslag van arbeiders over de bureaux loopen. Be roepskeuze komt ook nog zoodat de taak veelomvattend is. S,preker' wijst op de verplichte aanmel-" ding, dat echter geen_dienstplicht is. Ieder werklooze moet in eigen belang zich aan geven. Dan volgt een film over jeugdigs 1:m ;bouwers n.l. jongen? uit de stad, die door-de arbeids bureau bij de boeren op het bedrijf worden geplaatst. Deèe mooie film wordt door' djjr. Th. Boelsuns, Ambt. bij het Departement toegelicht. Hij zegt daarbij o.m. dat het de •bedoeling is, de stad nader toi. het land te brengen en liefde voor het platteland te kwee ken. Het Hoet er uit dat rnen zegt, e.3n boer is maa.' een boer. Dezi jongens eii ook meisjes, die ook op het land of in de huishouding v/orken moet TJ niet be schouwen, alsof U een knecht krijgt. Zo zijn een hü!p. De' kosten zijn laag. Alleen de kost, het veistellen^van kleeren en f 1.- zakgeld. Ze worden eerst mp-^c.'cli gelteard. ziekelijke of orgezonde jongenK en meisjes worden niet uicge^onden. Bovendien 'zijn ze tegen ziekte en cnge- val bij het Rijk verzekerd. De boeren kunnen eisn jongen of meisje kiezen naar hun godsdienstige en politieke opvatting. Uw wenschen zegt spr. moet JU ons'' echter schriftelijk, 0!f mondeling aan het Bureau kenbaar maken. Spreker wekt op dat de boeren op Flakkee ieder een jon- g3n of meisje voor een tijdje tot zich ne men eri hoopt dat er hier vele zullen wor den geplaatst. Daama voert het woord de heer C. van Saiaten Chef Landbouwbemiddelaar. Hij zegt dat het doel van de Landbouwbèmiddeling is ten Ie het rigistreeren van werklooze arbeiders, ten 2e, arbeides te werk' stellen waar ze noodig zijn. Vroeger kon de boer de- arbeiders maar grijpen als hij' ze noodig had, maar die tijd raakt over. Br zal een tekort aan land arbeiders ontstaan. Dit, vooral ook omdat er veel grasland wordt gescheurd. Op Voor ne en Putten alleen al 417 .bunder. Boven dien wordt de "aardappel, en de vlasteelt uitgebreid, waar meer werk aan is. De N.O.-polder vraagt ook -veel werk. krachten, er is nog voor duizendsn plaats. Op Flakkee is altijd overschot geweest; ze zullen nu worden geplaatst in de streken waar ze hard noodig zijn. Dat is landsbe lang en hun belang. Spr. adviseert d« land- bourtvers ivsin Flakkee: vraagt tajdig volk aan, om stralks niet zonder te zitten! Stuur een kaartje naar het arbeidsbureau te Mid delharnis en de bemiddelaar komt met U praten. Er is een voedseltekort en op deze wijze zult U hfit volk dienen, door goede (Citaten uit boek en blad.) 'k Wilde dat elk zijn zonde bezag niet door èen verrekijker, maar door een vergrootglas. (Hellenbroek.) Vfie naar Sê vrë'reld bedroefd is, wil g-enade èn iztoride,^.^ ''"'-■"*?■-.. (KoJüBruggeO Waar wij in 't verderf zijn gèsfort door een misdaad die 'wfij met begin- gen, daar worden wSj gêrëd en her steld door een gereehtigheid die wij niet volfeachten.1 Gerechtvaardigd of rechtvaardig 'Ver klaard te worden is onderscheiden ^n hooger dan de vergeving der zon den. :■.'-.- ---.fi Geen ingestorte gerechtigheid, maar toegerekende''gerechtigheid. - .Bervey. werkkrachten Uw land zoo vruchtbaar rao- 0':S. gelijk te dfeen maken. :.-.'-ï?,"-■-',* Daa,rna werd een filrs^ vej:|pdnd:'- „De bloemencultuur in Aalsmeer."' Vervolgens sprak de Leider van het Ar beidsbureau te Middelharnis, de lieer N. van deip Brugge. Dez''e zeide, dat het van groot belang is dat men yertrduwen in het Arbeidsbureau heeft. SeiSert 1940 is men op ,de Arbeids bureaux aangewezen. De arbeidsbemidde ling dateert reeds van 1917. Na een'uiteen- zetting over de werkwijze geeft spr. eenige statistische gegevens over het aantal werk- loozen op Goeree en Overflakkee. De eerste statistiek eind Mei 1941 gaif aan 849 werk- "r loozen. In Juni daalde dat tot 427, in Augus tus tot 300. In het hoogselztoen waren er altijd nóg plm. 100 werkloozen.'Hierbij moet gerekend worden dat er toen al in Voorne en Putten, Tisn Gemeten en Wieringermeer waren geplaatst. Op Goeree en Overflak kee is inderdaad permanent een overschot. Sgreker geeft .dan een statistiek van het aantal inwoners, de toename der bevolking over 10 jaar, waarbij komt vast te staan, dat er meer bijkomen, dan dat van vermin- ^dering sprake is. Zaak is, dat elders werk wordt gevondeilf De oudere arbeiders zul len liever op hun eigen grond blijven; spr. heeft dan ook meer het oog op de jongere krachten. Voor elk beroep wordt door het Arbeids bureau een passende werkkring gezocht. Het is niet de eerste bedoeling de men schen ver weg te sturen; is er dichtbij plaats,: dan'wordt dat gekozen. Bewijs is het vlastrekken op Voorne en Putten. Meer dan 100 menschen verdienden êr ^en be hoorlijk loon, niet.vakmenschen zelfs f 5.- per dag. Spr. wekt op tot -vrijwillige aanmelding, voor arbeid in den N. O.-polder. 41 solli citaties zijn deae week doorgezonden. Spr. gelooft, dat er meerderen hun voor beeld zullen volgen. Hierna was gelegenheid tot vragen stellen. De heer den Eerzamen vroeg naar de mogelijkheid dat jonge boe ren met gedegen kennis op een pachtboe'r- derij in den N.O.-polder zoudenjcunnen ge plaatst. Zij zullen dan gaarne een tijd als gewoon arbeider werken. De Voorzitter antwoordt, dat dit niet de finitief kan worden toegezegd, al zullen goed-onderlegde krachten het eerst in aan merking komen. De kans is er. Een fabel weerlegd. Door een der andere aanwezigen wordt gevraagd, dat men in Flakkee onder de ar. beidende klassen de meening is toegedaan, dat al die aangiften en keuringen de bedoe ling hebben, dat de arbeiders in Duitschland te werk zullen worden gesteld. De Voorzitter antwoordt, dat daar niet de minste sprake .van is. Er is voor land arbeiders volop werk. Dhr. van der Brugge zegt, ,dat de fabel de ronde deed, dat wel 1200 arbeiders uit Flakkee naar Duitschland moesten en r dat ze daarom en massa 'berden ge keurd. Niets is minder, waar. De dokter, die hier ingevroren was, heeft, om ztjn tijd te benutten, dê-^ arbeiders, van alle dorpen ge keurd. Het staat in .geen verband met e<3n bepaalde opdracht. Dezelfde vrager wijst op het betoog V4,n de directeur van het gew. Arbeid.^'bureau, die aei, dat .de boeren het beste Seden nu reeds' volk aan te nemen. Worden die dan door het bureau gereserveerd? De Voorzitter antwoordt, 'dat daar geen sprake van is. Het is hun eigen belang,

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1942 | | pagina 1