CI1QWECKEUAD^GED.GR0nD5IAG vöÖRolZUID-HOaHiZEEUWJa^^ EHAnDLTi
N.T.nitgeTersmaatscbappgJIlANDEN-NIEDWS"
14e Jaargang
WOENSDAG 18 MAART 1942
No, 1327
Het modernisme in de
Ned. Herv. Kerk
Verduister op tijd!
Distributie-nieuws.
Streekuergadering
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 19 35 OPGENOMEN H^ T BLAD ,0 N Z E E i L A N D E N" - 1 SE JAARGANG
miGAVB y^
Gouden appelen op zilver»
geheelde schalen. - il^^v
K1783
-
Aboimementsprija 93 cent per 3 maanden bfl vooruitbetaHng.
Verschönt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Aizonderlöke nummers 6 cent Buitenland 8 gulden per jaar.
GtTcstigd te Mldddhamiii Frbu Hendidab. 122 O i Gito 167930 i Fostbox 8 k Td. 17i
B^antoM voor Zeeland: Si. BfeaïteBsdtik Markt, T61ef. S9.
Advertentle-prt|8,20 cent per regéL Reclames 40 cent
Hoofdredacteur:-
TH. DE Waal mh}dei;haiu!«xs c 122.
VI.
De riiodeirne mensoh.
In de voorgaande artikelen hebben we
geschetst, hoe na 1500 de vrije gedachte, de
lang^me emancipatie van God en Zijn
Woord in allerlei vormen op philosofisch en
theologisch gebied voortgang heeft ge
maakt. Daarbij kan worden vastgesteld, dat
dit proces betrekkelijk langzaam verl'oopen
ia Immers, er gingen drie en een halve
eeuw voorbij, voordat omstreeks 1850 het
modernisme optrad en in zijn gevolg nog
radicale stroomingen, die geheel met de
Openbaring gebroken hebben. Wel waren
er individuëele aanvallen op de rechtzin
nigheid gedaan, vooral vanuit het kamp der
wijsbegeerte, maar een meer naassale af-
gïijding'van het ''vaste fundament der
Schrift had pas plaats in de laatste hetft
der 19e eeuw. Zij werd toen echter zeer
sterk en zelfs eeuwenoude traditie bleek
niet in staat in breede krijgen het oude
geloof slechts'' itormeel te haftdjiaven.. De
groote aanval van de nieuwe idéën op het
oude en naar men meende onhoudbare the
ologische stelsel begon.
Waneer men de vraag stelt, waar dit
modernisme als theologisch «ysteem en als
kerkelijk-godsdienstige richting vandaan
kwam, wordt veelal ten antwoord gegeven,
dat een drietal professoren, die als dé
geestelijke vaders ervan kunnen gelden,
door hun universitair onderwijs en hun ge
schriften de moderne richting hebben doen
geborenworden. Scholten, Opzoomer en
Koenen, het driemanschap, dat ongetwij
feld het modemisme het eerst wetenschap
pelijk heeft geiformuleerd, zijn nochtans
niet te verklaren zonder de algemeene
West-Europeesche cultuurstrooming van
'die dagen, waaruit hun stelsel vanzelf re
sulteerde en waarvan zij het product wa
ren. Er was tegen het midden der vorige
eeuw een 'andersingestelde „cultuur" aan
het opkomen, die de geestesrichting van
velsn veranderde en hun ook een andere
levenshouding gaf. Het was de moderne
cultuur, die moderne ihenschen schiep,
eerst onbewust. Prof. Opzoomer wordt wel
genoemd de eerste moderne mensch in Ne
derland (plm. 1845), die bewust modern
was. Velen hadden feitelijk reeds da,arvóór
in meerdere of mindere mate "gebroken met
de traditioneele godsdienst, doch zich er
geen rekenschap van gegeven, dat zij e>3n
geheel andere, diametraal tegenover de
oude leer staande levensbeschouwing hul
digden. Men hinkte nog op twee gedachten
Inzooverre, dat men gevoelde, weinig eens-
geestes meer te .zijn met de öereformeerde
religie, doch nssn aarzelde, daaruit de cbn,-
sequenties te trekken voor alle levenster
rein, Het modernisme heeiEt welbewust het
probleem aan de orde gesteld, hoe naen een
modem mensch kan zijn en tevens religeus.
Het heeft dit probleem op radicale wijze
opgelost,
In hoeverre onderscheidt Zich nu de mo
derne mensch der 19e eeuw (en dié der
20e) van zijn voorgangM'S? Wat is .het
kenmertoand verschil tusschen hem en b.v.
de middeleeuwsclie of 17e eeuwsche
mensch? Prof. Roessingh, die zelf modern
was heeft dit, zooals hij het zag, in en-
kele grooté lijnen uitgestippeld. Allereerst
staat-de moderne mensch heel anders te
genover het Chiristendom. De oude Chris
telijke cultuur, gebaseerd op de uitspraken
der Schrift, die voor onfeilbaar gehouden
werd en op alle levensterrein, in kerk en
onderwijs, in staat en maatschappij,- in we
tenschap en' kunst, aan het WJoord gebon
den was, stienf uit het publieke leven weg.
Het Christendom beheerschte de maatschap
pij niet meer. De moderne mensch ging
zeer kritisch tegenover de oude Christelij
ke cultuur staan en erkende riiet meer haar
gezag. De consequenties daarvan waren:
ontkerstening van de Staat, yermenschelij-
kmg van de Kerk en vrijwording der we
tenschap van het Woord. In volstrekte zin
had de oude cultuur eeuwsnlang de Wes-
tersche menschheid beheerscht, maar Prof.
Roessingh ziet in haar. een ontbindingspro
ces openbaar v;rorden, voornamelijk of bij
na uitsluitend hierdoor veroorzaa:kt, dat
de autoriteit der Schrift niet meer werd
aanvaard. Het werk der j)hilosofen en an
dere schrijvers van vóór 1850 had tenge
volge gehad, dat men aan de absoluutheid
van het Christendom ging twijfelen, dezE
eerst problematiek ging stellen en ten slot
te geheel verwierp. De Christelijke gods
dienst werd op één lijn gesteld met de an
dere en men achtte het boven het mensohe.
bjk vermogen te liggen, uit te maken, wat
de ware religie is. Men ontzegde dus, en
dit was inderdaad het hoofdkenmerk der
moderne cultuup, aan de Schrift elk rich
tinggevend karakter, beschouwde ze niet
langer als norm (maatstaif) voor ons doen
en laten en kwam er dus vrij tegenover te
staan.
Iiifcde plaats van dit negatieve element
werd een ander gesteld. Ieder mensch
moet toch leven aiaa;r zekere normen. Als
•die niet meer aan de Schrift ontleend wor
den, moeten ze elders gezocht. Welnu.ln de
plaats vap de BSjbel als het Woord ivan Ood
ikwam biêt getuigenis van eigen geeeS. De
mensch stelde zichzelf de wet. Niet lajiger
was Gods Woord de autoriteit in het rijk
des geestes" maar ge'proclameerd werd de
autonomie van 's menschen geest. De
mensch zelf bepaalt, wat goed en slecht is
én speurt met zijn verstand de geestelijke
dingen na. Alzoo werd het beginsel der
eigenwettelijkheid aanvaard en de mensoh
op de troon van God geztet. Wilde de oude
leer de theonomie (gezag van God) hand
haven, de nieuwe cultuHr predikte de auto
nomie (letterlijk: zelfwettelijkheid) van de
mensch. Dit was een volslagen ommekeer
in de godsdienstige opvattingen en een ra
dicale verwerping van alles, wat gedu
rende 18 eeuwen als absoluut vaststaan
gegolden had. Het was de toepassing van
datgene, wat mannen als Cartesius, Kant
en anderen vroeger reeds ha'dden geleerd.
Maar in hoeverre is deze moderne mensch
dan nog godsdienstig? De oude ChristelijKfe
of Reformatorische waarheden werden ver.
worpen, doch volslagen atheist (godlooche
naar) wilde men ook niet 'zijn. Dé moderne
opvattingen werden aldusi geformuleerd,
dat God eijgenlijk in den mensch spreekt.
Op ^Jk wijze komen oud en nieuw geloof
lijnrecht tegenover elltaar te staan. De Ge-
reformeerdjB religie zegt:~hiisteir naar Gods
Woord, de moderne zegt: luister naar de
stem van uw eigen hart, want daarin
spreekt God. Men aiet: hïM' ligt een totE^le
breuk in alle opzichten met wat de Chris
telijke en Gereformeerde theologie steeds
hebben- geleerd en een zoodanige overschat,
ting van 's menschen geest, dat deze prac-
tisch en theoretisch gesteld' worat in de
plaats van het onfeilbaar Woord van Ood.
Van zeer groote invloed op het ontstaan
van de moderne mentaliteit is ook geweest
de groote vlucht der natuurwetenschappen
juist in ,dle tijd. Op allerlei gebied braken
nieuwe inzichten baan. Sterrenkundige on
derzoekingen'wijzigden het oude wer.eld-
beeld; natuur, en S,cheikundigen deden door
hun ontdekkingen en studiën de wetmatig-
heid in de stoffelijk© wereld zien en het
waa vooral door deze wetenschappen, 'dat
men alles ook in de geestelijke wereld vol
gens de wet der cansaliteit ging verklaren.
Niet alleen werd door deze studiën eenzij.
di,g de blik op het materiëele gevestigd
en de theologie als een speculatieve weten
schap in verachting gebracht, maar het
resultaat ervan was ook, dat men zoozeer
meende alles te kunnen verklaren uit na
tuurlijke oorzaken, dat er voor het won
der geen plaats meer was. De rhoderne na
tuurwetenschap schakelde voor en na alle
supra-naturalisme uit. De geologie ont
kende de scheppifag, de physiologie ging
spreken van evolutie van .de mensch en
ónder de geneeskundigen kwamen steeds
meer materialisten. Men gevoelt, dat' op
deze wijze wetenschap en geloof inderdaad
op voet van oorlog kwamen te staan. De
moderne mensch gaf daarbij de voorkeur
aan de uitkomsten der wetenschap en liet
de hoofddogmata van het Christendom val.
len.
Ook de historische wetenschappen gingen
in andere richting. De,bestudeering van de
Voor.Aziatische Volken der Oudheid en de
archaeologische onderzoekingen voerden,
naar men meende, tot de conclusie, dat Is.
raël geen „bijzonder" volk was. Het Chris
tendom was ook niet langer de e>3nige ware
religie, maar profaan als elke andere. Men
vond, dat alle godsdiensten historisch recht
hebben. Hieruit volgde, dat de Bijbel als
een gewoon menschelijk boek werd be.
schouwd, als een historische bron voor de
kennis van de Israelietische en Christelijke
godsdienst en meer niet, zoodat; hij ook
kritisch behandeld en gelezen mocht wor
den.
Dit ?ijn dus de hoofdkenmerken van den
módepnen mensch, zooals deze zich in het
midden der vorige eeuw openbaarde: een
negatieve houding tegenover het oude Chris
tendom, de verheffing van de Autonomie
van eigen geest, de opvatting, dat God niet
een bijzondere openbaring gaif, doch in
ieder menschejihart spreekt, de overschat
ting van de resultaten der natuurweten
schappen en de secularisatie -verwereldlij
king) van het Christendom. Uit deze gees,
tesgesteldheid werd de moderne theologie
geboren, die op haar beurt de moderne
richting m de kerk schiep. Doordat de
woordvoerder ervan omstreeks 1850 steeds
spraken van moderne wereldbeschouwing,
modem bewustzijn, moderne wetenschap
tegenover „antiek", kregen zij de naam van
modernen. (Wordt vervolgd;)
LAATSTE BBANBSTOFBON VOOK
DIT SEIZOEN AANGEWEZEN.
De secretaris.gerieraal san handel, nijver,
heid en scheepvaart maakt bekend, dat ge
durende het tijdvak van 15 Maart tot en
met 14 April de bon „09 h.k." van de bon-
kaarten- j. en k. („haarden en kachels,"!
de bonnen „29 cv.", „30 cv,' ,31 cv. en
„32 cv" van de bonkaart' 1 centrale ver
warming') alsmede de-met „brandstoffen
een 'eenheid, negende periode" gemerkte
bonnen van de zoogenaamde periodebbn-
stellen recht zullen geven op het koopen
van een eenheid vaste brandstoffen. Met
ingang van dien datum zullen de distribu
tiediensten bovendien aan de grootverbrui
kers' b, c en d, teg^:n afkrujising van het
9e vakje van hun „idisntiteitskaart vaöte
brandstofifen," de toewijzingen voor die die
periode uitreiken.
De aandacht wordt er op gevestigd, dat
hierna geen nieuwe bonnen meer voor het
stookseizoen 1941-'42 zullen worden aan
gewezen. Tengevolge van de verkeersmoei
lijkheden en de daaruit voortvloeiende on
gunstige kolenpositie zal het in vele ge
vallen niet mogelijk zijn op de nieuw aan
gewezen' bonnen onmiddellijk brandstof
fen te betrekken), dit behoeft echter geen
ongerustheid fe wekken, daar in tegen
stelling tot het vorige jaar toegezegd kan
worden, dat .de hoeveelheden, waarop deze
bonnen recht geven, in ieder geval zullen
worden geleverd. -
Het is hiertoe echter; noodzakelijk, dat
alle verbruikers alle nog; in hun bezit zijn
de geldige bonnen uiterlijk 14 April bij den
leverancier bij \Vien zij ziijn ingeschreven;
injeveren. Na 14 April, zijn deze bonnen
niet naeer geldig voor het kcfbpen van vas
te, brandstoffen. Dit houdt dus in, dat de
geldigheidsduur der bonnen,, welke oor
spronkelijk tot 30 April'1042 liep, is inge
kort tot 15 April 1942;->iogmaals wordt er
de aandacht op gevestigd, dat dit slechts
beteekent, dat <Jen handel verboden is, na
14 April deze bonnen nog Jn ontvangst te
nemen. In ieder geval zullen op de bonnen,
welke op of voor 14 April bij den handelaar
zijn ingeleverd, vaste brandstofifen worden
geleverd.
De bovenonischreven garantie dat
in ieder geval pp de voor 15 April in
geleverde bonnen zal worden geleverd,
is echter niet van toepassing teii aan
zien van de aflevering van turf op bon
„08 h.k." van de kaart k, (haarden en
kachels.) Aflevering van turf op ge
noemden bon is met ingang van 15
April a-s. ('erboden.
-DISTRIBUTIE VAN BOTEB EN VET.
BON 13 «ELDIG TOT EN MET 25 MRT.
De secretaris-generaal va.n het departe
ment van landbouw en visscherij maakt be
kend, dat gedurende het tijdvak van 17
tot en-met 25 Maart elke met „13" genum
merde bon van de boterkaart zoowel als
van de vetkaart recht zal geven op het
koopen van 125 gram boter zonder' reduc
tie of margarine, of 100 gram vet. Ook
-voor deze periode wordt dus geen onder
scheid gemaakt tusschsn de bonnen van de
boterkaart en dlB van de vetkaart. Men
zal er evenwel rekening mee moeten hou
den, dat het niet steeds .mogelijk zal zijn
juist datgene vaii zijn leverancier te be
trekken, hetgeen men wenscht, maar men
genoegen zal moeten nemen met wat ,de
leverancier in huis heeft.
Voorts 'kunnen zij, die bon „13" van de
boterkaart vóór 28 Februari bij hun slager
hebben ingeleverd, gedureitde het tijdvak
van 17 t.e.m. 25 Maart per "bon 100 gram
gesmolten rundvet betrekken.
BONNEN VOOR RIJWIELEN.
Op dezelfde "voorwaarden als voor
'banden gelden.
De secretaris-generaal van handel, nij
verheid en scheepvaart maakt bekend, dat
Maandag a.s. een aanvang zal worden ge
maakt" met de .distributie van rijwielen,
welke dan slechts tegen inlevering van een
bon'mogen worden afgeleverd. Slechts zij,
die niet over''een bruikbaar rij'wiel be
schikken, komen voor een bon in aanmer-
kin,g. De aanvrager moet voorts in het
bezit zijn van de benoodigde banden, óf
bonnen voor banden. In verband hiermede
zijn voor het verkrijgen van rijwielen de
zelfde voorwaarden gesteld als' voor ban
den gelden.
Wanneer men over een onbruikbaar rij
wiel beschikt kan/men echter, zonder dat
men aan de andere voorwaarde behoeft te
voldoen, tegen inlevering van het oude rij
'wiel een bon krijgen, indien men over ban
den beschikt.
van het Gewestelijk Arbeidsbureau
'Vlaaïdinigen - fiijkantoor MiddelhaTnls.
In Hotel Spee werd Donderdagavond een
streekvergadering gehouden door het Ge
westelijk .Arbeidsbureau, waar vers'chilLsnde
sprekers het woord voerden die een uit
eenzetting gaven van de. veelvuldige werk
zaamheden der Arbeidsbemiddeling.
De bijeenkomst werd gepresideerd door
den Directeur van het Gew. Arb. Bureau-te
Vlaardingen -. -
de heer Ii.,;Meys
van 'Wassenaar. DezJe zette in t kort u]^
een het doel der Arbeidsbemiddeling. Yrj^.
ger waren het de Arbeidsbeurzen, dje de
overtolUge werkkrachten beschouwde als
een soort handelswaar. Thans, nu er aller,
wege zooveel arbeidskracht noodig is, nu
de arbeid geen noodzakelijk kwaad meer
is, is dat anders geworden.
Door de arbeid wordt men pas volwaar
dig- mensch en verkrijgt men een' mensch-
"i^aTirdi,g bestaan. 5 Oct. 1940 kwam het
Verordeningsblad met een ingrijpende ver
ordening. Daarbij werd de Arbeidsbemidde
ling O'^'erheidstaak. 37 GewestSjkf Ar-
beidstaureaux werden opgericht, Vlaardin.
gen is er een van. Het omvat "heel het
Westen en heeft versehiltende bijkantoren,
o.m. Den Briel'voor Voorne en Putten en op
Flakkee te Middelharnis. Steeds 'wordt
contact met elkaar gehouden om. overschot
van arbeidskrachten uit te wisselen; 'De op
zet is, dat voor ieder beroep vakmenschen
gevonden worden." De rechte man moet op
de rechte plaats komen. De leiders van de
bureaux geven alle gewenschte inlichtingen,
Met ieder werkzoekende wordt afzonderlijk
gesproken.
De arbeidsbureaux stellen ook in staat
tot scholing en herscholing. Na een oplei
ding van drie maanden is b.v. plaatsing 'als
vakarbeider in de Metaalindustrie mogelijk.
Binnenkort zal ook aanname en ontslag
van arbeiders over de bureaux loopen. Be
roepskeuze komt ook nog zoodat de taak
veelomvattend is.
S,preker' wijst op de verplichte aanmel-"
ding, dat echter geen_dienstplicht is. Ieder
werklooze moet in eigen belang zich aan
geven.
Dan volgt een film over
jeugdigs 1:m ;bouwers
n.l. jongen? uit de stad, die door-de arbeids
bureau bij de boeren op het bedrijf worden
geplaatst. Deèe mooie film wordt door' djjr.
Th. Boelsuns, Ambt. bij het Departement
toegelicht. Hij zegt daarbij o.m. dat het de
•bedoeling is, de stad nader toi. het land te
brengen en liefde voor het platteland te
kwee ken. Het Hoet er uit dat rnen zegt, e.3n
boer is maa.' een boer. Dezi jongens eii
ook meisjes, die ook op het land of in de
huishouding v/orken moet TJ niet be
schouwen, alsof U een knecht krijgt. Zo
zijn een hü!p. De' kosten zijn laag. Alleen
de kost, het veistellen^van kleeren en f 1.-
zakgeld. Ze worden eerst mp-^c.'cli gelteard.
ziekelijke of orgezonde jongenK en meisjes
worden niet uicge^onden.
Bovendien 'zijn ze tegen ziekte en cnge-
val bij het Rijk verzekerd.
De boeren kunnen eisn jongen of meisje
kiezen naar hun godsdienstige en politieke
opvatting. Uw wenschen zegt spr. moet JU
ons'' echter schriftelijk, 0!f mondeling aan
het Bureau kenbaar maken. Spreker wekt
op dat de boeren op Flakkee ieder een jon-
g3n of meisje voor een tijdje tot zich ne
men eri hoopt dat er hier vele zullen wor
den geplaatst.
Daama voert het woord
de heer C. van Saiaten
Chef Landbouwbemiddelaar. Hij zegt dat
het doel van de Landbouwbèmiddeling is ten
Ie het rigistreeren van werklooze arbeiders,
ten 2e, arbeides te werk' stellen waar ze
noodig zijn.
Vroeger kon de boer de- arbeiders maar
grijpen als hij' ze noodig had, maar die tijd
raakt over. Br zal een tekort aan land
arbeiders ontstaan. Dit, vooral ook omdat
er veel grasland wordt gescheurd. Op Voor
ne en Putten alleen al 417 .bunder. Boven
dien wordt de "aardappel, en de vlasteelt
uitgebreid, waar meer werk aan is.
De N.O.-polder vraagt ook -veel werk.
krachten, er is nog voor duizendsn plaats.
Op Flakkee is altijd overschot geweest; ze
zullen nu worden geplaatst in de streken
waar ze hard noodig zijn. Dat is landsbe
lang en hun belang. Spr. adviseert d« land-
bourtvers ivsin Flakkee: vraagt tajdig volk
aan, om stralks niet zonder te zitten! Stuur
een kaartje naar het arbeidsbureau te Mid
delharnis en de bemiddelaar komt met U
praten. Er is een voedseltekort en op deze
wijze zult U hfit volk dienen, door goede
(Citaten uit boek en blad.)
'k Wilde dat elk zijn zonde bezag
niet door èen verrekijker, maar door
een vergrootglas.
(Hellenbroek.)
Vfie naar Sê vrë'reld bedroefd is, wil
g-enade èn iztoride,^.^
''"'-■"*?■-.. (KoJüBruggeO
Waar wij in 't verderf zijn gèsfort
door een misdaad die 'wfij met begin-
gen, daar worden wSj gêrëd en her
steld door een gereehtigheid die wij
niet volfeachten.1
Gerechtvaardigd of rechtvaardig 'Ver
klaard te worden is onderscheiden ^n
hooger dan de vergeving der zon
den. :■.'-.- ---.fi
Geen ingestorte gerechtigheid, maar
toegerekende''gerechtigheid.
- .Bervey.
werkkrachten Uw land zoo vruchtbaar rao- 0':S.
gelijk te dfeen maken. :.-.'-ï?,"-■-',*
Daa,rna werd een filrs^ vej:|pdnd:'- „De
bloemencultuur in Aalsmeer."'
Vervolgens sprak de Leider van het Ar
beidsbureau te Middelharnis,
de lieer N. van deip Brugge.
Dez''e zeide, dat het van groot belang is
dat men yertrduwen in het Arbeidsbureau
heeft. SeiSert 1940 is men op ,de Arbeids
bureaux aangewezen. De arbeidsbemidde
ling dateert reeds van 1917. Na een'uiteen-
zetting over de werkwijze geeft spr. eenige
statistische gegevens over het aantal werk-
loozen op Goeree en Overflakkee. De eerste
statistiek eind Mei 1941 gaif aan 849 werk- "r
loozen. In Juni daalde dat tot 427, in Augus
tus tot 300. In het hoogselztoen waren er
altijd nóg plm. 100 werkloozen.'Hierbij moet
gerekend worden dat er toen al in Voorne
en Putten, Tisn Gemeten en Wieringermeer
waren geplaatst. Op Goeree en Overflak
kee is inderdaad permanent een overschot.
Sgreker geeft .dan een statistiek van het
aantal inwoners, de toename der bevolking
over 10 jaar, waarbij komt vast te staan,
dat er meer bijkomen, dan dat van vermin-
^dering sprake is. Zaak is, dat elders werk
wordt gevondeilf De oudere arbeiders zul
len liever op hun eigen grond blijven; spr.
heeft dan ook meer het oog op de jongere
krachten.
Voor elk beroep wordt door het Arbeids
bureau een passende werkkring gezocht.
Het is niet de eerste bedoeling de men
schen ver weg te sturen; is er dichtbij
plaats,: dan'wordt dat gekozen. Bewijs is
het vlastrekken op Voorne en Putten. Meer
dan 100 menschen verdienden êr ^en be
hoorlijk loon, niet.vakmenschen zelfs f 5.-
per dag.
Spr. wekt op tot -vrijwillige aanmelding,
voor arbeid in den N. O.-polder. 41 solli
citaties zijn deae week doorgezonden.
Spr. gelooft, dat er meerderen hun voor
beeld zullen volgen.
Hierna was gelegenheid tot vragen stellen.
De heer den Eerzamen
vroeg naar de mogelijkheid dat jonge boe
ren met gedegen kennis op een pachtboe'r-
derij in den N.O.-polder zoudenjcunnen ge
plaatst. Zij zullen dan gaarne een tijd als
gewoon arbeider werken.
De Voorzitter antwoordt, dat dit niet de
finitief kan worden toegezegd, al zullen
goed-onderlegde krachten het eerst in aan
merking komen. De kans is er.
Een fabel weerlegd.
Door een der andere aanwezigen wordt
gevraagd, dat men in Flakkee onder de ar.
beidende klassen de meening is toegedaan,
dat al die aangiften en keuringen de bedoe
ling hebben, dat de arbeiders in Duitschland
te werk zullen worden gesteld.
De Voorzitter antwoordt, dat daar niet
de minste sprake .van is. Er is voor land
arbeiders volop werk.
Dhr. van der Brugge zegt, ,dat de fabel
de ronde deed, dat wel 1200 arbeiders uit
Flakkee naar Duitschland moesten en r
dat ze daarom en massa 'berden ge
keurd. Niets is minder, waar. De dokter, die
hier ingevroren was, heeft, om ztjn tijd te
benutten, dê-^ arbeiders, van alle dorpen ge
keurd. Het staat in .geen verband met e<3n
bepaalde opdracht.
Dezelfde vrager wijst op het betoog V4,n
de directeur van het gew. Arbeid.^'bureau,
die aei, dat .de boeren het beste Seden nu
reeds' volk aan te nemen. Worden die dan
door het bureau gereserveerd?
De Voorzitter antwoordt, 'dat daar geen
sprake van is. Het is hun eigen belang,