ClinWEEKBLAD^6En.6nonDSIAG vö5noÊZUID-H0LL1nZEEUW3CHE ÖLAHDEn N.V. üitgeversmaatscliapoü JILANDEN-NIIÜWS" Buitenland .oslating van gevangenen 4e Jaargang Z\TERDAG 7 MAART 1<)42 STiCHTELUKE O V FPCENKjNG Uit het Kijkvenster No. 1324 SEDERT 1 NOVEMBER 19 35 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE E.LA iv O EN- 18^ jaaRG^nQ AARIN ffl Gouden appelen op zilver geheelde schalen. K1783 UITGAVI VAN Geycstigd te Middelharnto Ptïm Hendrtkstr. 122 C CHf 1*7930 Fostbox 8 Tel. 17. BQkaDtoor yoor 7jneta.ua; St. MawrtwifwHIk M«rlrt. Trt*»f. 88. Aboimementsprtis 93 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlflke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per Jaar. A<iv*"rTpntle-Dmf 20 '•fnt ofr >iri»fi poCinnT»!» 4© «*Bt H<Mf<Jredacteur: TH. D« WAAL. MIDDELHARNIS C 122. rr NUMMER BESTAAT TJTT 2 m.ADTCN De omzwevende gevangene zal haasteMJk losgelaten vsrorden. (Jes. 51 14a,) Niet ten onrechte is de profeet Jesaja van ude tijden reeds de Evangelist van het ude Verbond genoemd. Hij mocht met Ueen als andere profeten door den Geest ,an Christus, die in hen was, profeteeion, -aar ooit met een scherpen blik fcn dier aren Messias waarnemen in beide Zijne taten; en als een getrouwe afgezant van '*em het volk troosteïi en onderwijzen angaande de dierbaarheid en bem:nnelijk- 'eid van dézen lang verwachten Zalig- aker. Zooals dikwijls zijn gewoonte is, eidt hij dat groote werk ook in ons tekst- apittel in, door Jehova sprekende met "ijn volk in te voeren. Thans om hen erst terug te leiden naar-hun stamvader braham en hunne moeder Sara. Hij was -an den Heere geroepen toen hij nog alleen "as zonder kind. Hij was van den eere uit- en afgehouwen uit rots en born- ut; uit zonde en afgodendienst gehaald, "ij was van den Heere gezegend en ver- enigvudigd, met het doel om het Ge- egen.de Zaad uit zijne nakomelingen voort e brengen, zie vers 1 en 2. En daaruit eemt de profeet redenen (vers 3) om uit e roejon: Want de Heere zal Sion troos- en. Hij zal troosten al hare woeste plaat- en. Hij .aal hare woestijn maken als Eden n hare wildernis als den hof des Heei?2n. 'Al de geestelijke zegeningen voor het ion Gods vloeien uit en berusten op -■"ezen ,gezegenden Messias en Zijn duur- erworven heil."De wildernissen --sn woes- ijnen van de oude kerk en .de woeste eidenwereld zijn door deze Plante van "ame als den hof des Heeren geworden. e wildernisaen van binnen: doornen en nkruid zijn als 03n gewaterde hof gewer en door het welbehagen Gods, dat door e hand van Vorst Messias gelukkiglijk oortgaat. Maar in vers 9 krijgt de kerke nog even et woord. Zij is wel bezwangerd met de elaften Gods, maar ze verkeert ,in het "onker. Ze gedenkt de wonderen van ouds: 'Zijt Gij 't Aiet die Rahab (de Egyptenaar) uitgehouwen hebt? Den zeedraak (d.i. Farao) verwond hebt? Maar nu roept ze :als uit de banden: Ontwaak, ontwaak, trek .Uwe sterkte aan gij arm ,des Heeren, enz. De groote teekenen van Gods gunste liggen el voor de kerk in gedachtenis ver- euwigd, maar als ze ziet op'haar tegen- "oordigen toestand, dan kan alles zoo stil 'ggen, ja zóó stil alsof er niets aan haar ebeur.d is, Gods volk kan op vorige genade n bevinding niet leven, ze zien uit naar de dagelijksche gemeenschap en zuchten onder zware lasfen van het lichaam der zonde en con booze wereld, in welker mid den zij wonen. Voor dat volk nu is de belofte, in het 14de vers vervat, gegeven'.De omzweven de gevangene zal haastelijk losgelaten worden, enz. Als wij denken aan gevan- gf.l-.eu is het ons eigen ons dan misn- scheu voor te stellen die gekerkerd zijn, doch dit is niet altijd de meening des Gees- tes. Veel verstaan wij onder gevangenen In de Heilige Schrift zulke menschen die vastgehouden worden in het land hun ner gevangenschap. Ze loopen wel los, maar ze zijn in een land of plaats buiten hun eigen erve en vaderland; daarom in onzen tekst omawe'vende .gevangenen genaamd. Is het mogelijk een toespeling op Israels ballingschap, die bïj Jesaja's leven nog niet was ingegaan? We laten dat rusten. Maar dit is zeker, dat Gods volk hier op aarde verkeert in het land hunner gevangenschap. Zij wonen uit van den Heere, het is hun eigen vader land niet. Zoo haast als de Heere ze zocht 'n trok uit deze tegenwoordige booze .ereld, werden ze hier vreemdelingen. Vreemdelingen worden ze dikwijls bij eigen huisgenooten, buren en vrienden.. Die hen tevoren welgezind wapsn, achten hun nu voor een vreemde en een uitlander, Job 19 15. Die zij liefhadden zijn tegen hen gekeerd. Hun gevoelen te moeten sterven en voor God verschijnen, is vreemd voor anderen, die daarover het minst be zorgd zijn. Hun leven wordt vreemd, dat zuchten en kermen onder de schuld; dat loopen naar degene die ze tevoren ver dachten, gaat er niet in bij de hunnen. Zij geven daaraan een verk^erde^ uitlegging; ze weten 't alleen, zijn beter dan anderen, enz. En nochtans is dat voor hen, die nu vreemdelingen ïgeworden zijn, niet het ergste, O, als ze maar vrede met God had den, als het werk in hen maar waarheid was, ze zouden dan don toorn van de kin deren hunner moeder (Hoogl. 1 6) wel kunnen verdragen. Hun grootste vraag is: staan mijn zaken goed tusschen den Heere en mijne ziele. Maar dit is zeker: de wereld wordt voor hen een gevangenis. Ze kunn.3n het soms zóó benauwd hebben alsof de wijde wereld voor hen te eng en te klein was. Ze hebben de lui3t en smaak uit de wereld verloren. Het lachen on gekken bekoort hen niet meer, er is een zucht: zegt Gij tot mijne ziele: Ik ben uw heil. Ze kunnen den armen wereldling wel be klagen, die weelde, schatten, staten, lust en vermaak (Ps. 49) tot zijn deel heeft en dat' rusteloos najaagt. Ze ..zien. soms met een doordringenden blik op het einde van dat alles en zeggen: arme wereld, wat zal uwe blijdschap toch haast tot droefheid worden, 't Zijn omzwevende gevangenen, .die zweven tusschen hoop en vrees, blijdschap en droetfheid, worstelen soms van binnen om de overhand, 't Kan wezen ,dat ze wel tian maal veranderen op eenen dag; maar in alle d-ezen betoonen zij klaar- lijk dat ^e een vaderland zoeken. Hebr. 11 14. En och, alsvrienden hen aanzoeken om weer mee te doen, als die hen belachen dat ze zoo'n ellendig leven hebben, dan komt het openbaar dat ze wel tijd kregen om weer te keeren, maar dat nooit deden of zochten, maar wel heigden naar een ander en een beter land, vers 13. En hoe meer of ze nu den aard en natuur van hun vreemdelingschap maar vertoo- nen, hoe gemakkelijker voor zichzelf. Als ze met hun taal of gewaad hun gevangen schap bedekksn of verbergen willen, heb ben ze het daarna niet gemakkelijk; het is of 36 den Grooten Heere van het land waar heen ze reizen daar oneer mee aangedaan hebben. En is nu de wereld voor hen de plaats waar ze gevangen .zijn tot .c'on dag der loslating, in anderen zin zit het leven Gods gevangen in het lichaam der zonde. O, welk een naarheid, welk een kommer en angsten of dat dezen gevangene kan baren: te ,doen hetgeen hij niet wil, maar hetgcon hij in den grond haat. Zichzelf in alles tegen te hebben, gevangen onder lusten en verdorvenheden, gevangen onder wijsmakerijen en booze gedachten en niet loste kunrssn komen. Schreeuwen deed Ecn voorname heilige daaronder: Wie zal mij verlossen? Die gevangenschap kunnen baren des doods en angsten der hel worden, waaronder de ziele, bijna gevallen plat, zich als een afgezonderde onder de dooden en 03n verslagene in het graf kan gevoelen. Psalm 88. Evenwel deze gevangenen zullen los gelaten worden. Vanzelf is deze los lating veelzijdig, waarvan vrtj maar enkele hoofdzaken kunnen aanstippen. Er is een loslating van deze gevangenisn in den tijd. Zij worden losgelaten niet voor geld, noch voor prijs, maar door het dierbaar bloed van Christus als van een onstraffelijk en onbevlekt Lam. De toepassing van dat dier bare bloed door .de werking van God den H. Geest doet hunne ziele huppelen van zielevreugd. En 't is dan wel of de banden en gevangenschap nooit meer terug .zal komen. Ze hebben dan wel gezongen in het land hunner vreemdelingschap: Gij hebt mijne bantten losgemaakt. Ze zullen dan van blijdschap vroolijk zijn en U of feren eene offerande van dankzegging en den Naam des Heeren aanroepen. Wordt vervolgd. Dp lijdensweken Een bloedende wereld De ham van Dr. Kohl- brügge Het afgewezen geschenik De Via Dolorosa! De weg der Smarten! De Man van Smarten ging dien weg naar het Kruis, we"lke lijdensweg in de Lij- fensweken, de zeven weken- voor Paschen, in onze Kerken wordt herdacht. Hij, die het geen roof behoefde te achten Gode gelijk te zijn, leed van het begin Zij ner menschwording af, tot aan Zijn dood, inzonderheid aan het Kruis. Aangrijpende gebeurtenis! Professor Wisise beschrijft die kruisiging in een zijner werken aldus: ,,Als dan ein delijk de ijselijke stoet op Golgotha is aan gekomen, heeft ,de hoof.dman het halt ge- commandeerd. Drie kuilen zijn gegraven, waarin de kruisen zouden geplant worden; en dan, ja dan is ook de stonde daar voor Jezus. En geen engelen snellen ter hulp. Het opperkleed is Hem reeds van de schouders gerukt, de schaamdoek Hem om. geslagen; nu hefifen de beulsl^anden Hem omhoog en zetten Hem op het zitblok van het kruis. De handen en voeten worden aan .d^n schandpaal vastgebonden,; een ladder is geplaatst tegen het einde van den dwars, balk; een der krijgsknechten klimt op met den geweldigen nagel en korten zwaren klinkham.er in de hand; in het vlakke van de handpalm plaatst hij de puntige spij ker spits, maar wij wenden het hoofd af, 't wordt al te aangrijpend;; eon z^vare doffe slag verkondigt ons maar al te zeer, wat hartverscheurends hier nu plaats vindt. Met één forsche slag is de nagel gedreven door de eens zegenende hand, en is deze als met het vloekhout saamgegroeid. Het bloed spat den beul in het aangezicht en leekt van het kruis Zoo worden in enkele oogenblikken beide hanósn en ook de voeten doorboord, zoo fel het kan." Dat is de natuurlijke schildering van het grootste lijden, dat hier ooit op aarde plaats .had. De natuurlijke schildering zeg ik. Zou men daarop alleen staren en in het uiter lijke blijven hangen, dan waren we gelijk die, waarvan R. M. M' Cheyne zingt: Ik deed als JeruzalemS' dochters weleer. Ik weende om de pijn van mijn lijdenden Heer, En dacht er niet aan, .dat ik zelf door mign schuld. Zijn kroon had gevlochten, Zijn beker gevuld. De diepe beteekenia: (waarop vanzeK- sprekend Prof. Wisse nader ingaat) er is voor ons geen verzoening, dan door vol doening! Een voldoening, die niet alleen inhoudt, dat een mogelijkheid om zalig te worden is verdiend, maar waardoor een dadelijke volstrekte en personeele verzoe ning is geschied. God was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende, hare zon. den haar niet toerelosnde. Hij ging .dien weg der smarten, om de smarten te dragen voor zijn Volk, voor de uitverkorenen over de geheele wereld. Genoeg de via dolorosa wordt in ver gelijkenden zin in dit tijdperk door velen bewandelt. Het is een blo^^-Jje weg der volkeren. Geen lijden is echter met Zijn lij den te vergélijkon. Gelukkig zij, die in de grootste ellenden in waarheid er op zien mogen, dat Hij onze krankheden op zich genomen' en onze smarten gedragen heeft. De wereld lijdt, ze bloedt uit dui zend wonden. Is er het zien, dat het is om onze schuld, en dat Hij gekomen is in Zijn lijden en sterven om diè schuld te vol. doen? De lijdensweken mochten ons tot onszelf doen inkeersn. Het Algenoegzame Offer! Wijlen Dr. Kohlbrügge ontving eens een ham voor .zijn preeken. Dat zat zoo: een burgemeester eener plattelandsgemeente had herhaaldelijk troost gevonden door be- zoeken aan Kohlbrügge en door het lezen zijner geschriften. Hij wilde zich daarvoor gaarne dankbaar toonen. .en zond als stof felijk blijk een gropte ham. Bij deze ham was een lange brief,>jnet een allen troost ontberende klacht over nietswaardigheid en verlorenheid. Het geschenk en ide lange brief werdon door Kohlbrügge slechts be antwoord met vyf woorden: Is de ham voor m ij Kohlbrügge ging er niet op in. Zijn pree ken waren niet van dien aard om de mensch in de ellende te laten zitten óf, dat^men doop eigen kracht zich uit de ellende-staat kan uitwerken. Alles wat Kohlbrügge dacht, sprak, schreef, wees op Christus, die Zichzelf als het volkomen, algenoegzaam en eeuwiggeldende offer, Gode gebracht heeft. Die geraakte te Bethesda zei immers ook: Heère, ik heb geen mensch, die mij in het badwater werpt! Zelf kon hij 't niet en 't vertrouwen in menschen be schaamde! Hij moest Jeznis hebben! Ik had het daar over een ham in de zen tijd niet te versmaden. Nu, de pastor loei, of de dominé die in de vacante ge meente komt preeken neemt wel oans wat mee, al is 't keu'tje dan klein, dat voor huisslachting was vrijgegeven. Of er wordt een stukje thuisgebracht, want in de pas torie is 't ook niet vet. Ten dezen geldt ook, den .dorschenden os niet te muilban den. Vroeger, toen we niet in den bonnentijd leefden ging dat beter. Dan was 't veel de gewoonte in onze dorpen, wanneer er ge slacht was, een bord worst en carbonado aan de pastorie te bezorgen. Prachtig, als 't maar niet gaat ten koste van de waarheid. Het geschenk verblindt de oogen! 'tWas eens heelemaal niet in de slacht tijd, toen er een kleine jongen, met ham en worst aan de pastorie kwam. En waar om breng je dat nu?" vroeg dominé? Dominé heeft zoo mooi gebid voor moe der. Zondag in de kerk, zei de jongen. O, zei de predikant, neem. het maar weer mee terug. Hij speculeerde niet op een draai worst. De oude Samuel zei in z^n afscheids preek tot het volk van Israël: Heb ik iets van U genomen? In denzelfden .zin moet iedere Waarheid- brenger dat in waarheid kunnen nazeggen. WAARNEMER. ,,Ai moge het Nederlandsche moe- „derland onder de överheersching „lijöen, vrij en onwrikbaar staat het groote koloniale Rijk." Deze woorden zijn eens door een Engel- achen zJender gesproken, doch hoe staat het te vreezen, dat ook het groote kolo niale Rijk, binnenkort geheel opgehouden •zal hebben, te bestaan. Borneo, Sumatra, Celebes, Ambon, Bali, Banka e.a. eilanden zijn reeds geheel in Japansche handen, terwijl üi de afgeloopen week .de verwachte aanval op Java met succes heeft plaats gehad. Aan de landing, welke in drie sectoren heeft plaats gehad, zijn twee zware zee gevechten vooraf gegaan. Hierbij heeft de Indische vloot zich dapper verdedigd, doch zulke ernstige verliezen geleden, dat van herstel' bijna geen sprake meer kan zijn. Volgens de Japansche berichten, zijn ge- .ztoriken: de Amerikaansche kruiser Houston (9050 ton)'; 4e Engelsche kruiser Exe ter (8390); de Australische kruisers Perth (6830) en Hobart (6980); de - Nederlandsche kruisers De Ruyter (6460 en Java (5670) alsmede de zes torpedobootjagers. Het bevel door de vlootcommandant Helfrich was gegeven, „Overwinnen of On dergaan." Dit bevel is opgevolgd en de schepen zijn'ondergegaan. Daarna heeft Japan onder dekking van è;ijn luchtmacht op drie plaatsen troepen aan land gezet. a. in het gebied Bantum ten Westen van Batavia. b. te Rembang in het gebied Rem- bang ten Westen van Soerabaja. c. te Indramajoe in het gebied Che- rlbon. Om de keus van deze landingsplaatsen te kunnen beoordee'^n moet men een land kaart voor zich nemen. Aan de Noordkust waren drie hoofdver- dedigings sectoren gevormd: Batavia, Se- maraiig, Soerabaja. Aan de Zuidkust de .havenpiaats ïjiiatjap, terwijl in het binnen land omringd aoor Cerghetens, zich de secn tor Bandoeng bevond. De landing in het gebied Bantajpa, heeft ten doel Batavia aan te vallen. De laat ste berichten zeggen dat de Japanners op 70 K.M. van de hoofdstad staan. De landing te Rembang is geschied met de bedoeling naar Soerabaja op te ruk ken. Vanuit deze sector zijn nog weinig be richten binnen gekomen. De landing te Indramajoe had ten doel om de groote autoweg welke over Java loopt en de twee spoorwegen te bezetten, tenein- .de te voorkomen, dat versterkingen naar bedreigde punten kunissn worden gezonden of de troepen van Batavia en Bandoeng zich naar Semarang of Soerabaja zouden kunnen tenig trekken. Het eiland is in twee gedeelten gesneden. Behalve dit strategische voordeel, had- den de troepen der derde landing ook tot taak naar Bandoeng op te rukken. Nu Batavia bedreigd wordt, zijn de re. geeringsbureaux naar Bandcong overge bracht. Deze plaats was reeds tevoren sterk verdedigd. Hier was het hoofdkwar tier van generaal Wavell. Van Batavia naar Bandoeng overgeplaatst zit de regeering ook daar niet veilig, want naar Bandoeng-^ rukken de Japanners on stuimig op. Zoo bezien, blijkt het dat de Japanners de drie voornaamste sectoren ineens aan pakken. Vallen deze plaatsen, dan stort de verdediging van Java ineen. Het is hier ook een bliksem oorlog, ineens alles op al les te zetten, aanpakken en toeslaan, zoo hard mogelijk. Naar raming bestaat het Nederlandsche leger uit 50.000 man, Nederlanders en Ja vanen. Hierbij zouden 50.000 Australiërs en Engelschen gekomen zijn. Een ander be richt spreekt over 200.000 man totaal. Java heeft 70 vliegvelden en ongeveer 700 S, 800 vliegtuigen, waarvan een ge deelte reeds als verloren moet worden be schouwd. CITATEN UIT BOEK EN BLAD. Ezau at de duurste spijze die er ge geten is sedert den verboden boom. M. HENRY. Beter z'n heele leven in de weder geboorte, dan 14 jaar te vroeg ge- borsn. HUNTINGTON. Voor een ambassadeur des hemels geldt niet:* Naar de man is, is zgne taal. Neen, de man is uit de aarde, zön taal is uit den hemel. Slaapzucht in de kerk maakt de menschen tot stomme afgod^eelden. HEDLENBROEK. Hiertegenover staan 100.000 Japanners, welke over een groote luchtmacht beschik ken, en versterkingen krijgen. Zij beschik ken over lichte tanks en motor rgwielen. De vrees is groot, dat de belootfde Ame rikaansche hulp te laat zal komen of In het geheel niet. Op het groote Amerika was nu zoo ge bouwd. Geruimen tijd dreigde een oorlog uit te breken en na het uitbreken zijn reeds al bijna iSrle maanden verstreken. Men heeft dus tijd genoeg gehad. Hoe nu de strijd op Java verloopea zal is moeilijk te zeggen. Wij zullen de be richten moeten afwachten. Niemand ziet echter de toestand hoopvol in. Wel is de vraag of in de methode van oorlogvoering nu een kentering komt. Engeland waar het gedwongen wordt tot vechten, past de verdedigingsoorlog toe, en wel voornamelijk terug trekken en over geven. Als Singapore niet meer te houden ii;, komen er ter twaalfder ure nog verster. kingen om zich aan de Japanners over te geven. Waarom deze -nïsnschen niet naar Java gezonden Tegen deze methode komen verschillende legerleidei's in verzet. De vijand bezet het eene gebied na het andere, wordt aan ma. teriaal steeds sterker, terwijl de verdediger bovendien door overgave veel troepen ver liest, veel en veel meer dan de vijand aan verliezen inboet. Hiertegenover stellen de anderen, vechten tot de laatste man toe, en de vijand verliezen toebrengen zoo veel maar mogelijk is. Moeten de troepen door overmacht wijken, niets aan te doen, doch de vijand incasseert dan zijn overwinning zeer .duur, wat hij ook niet kan blijv\3n volhouden. Als alleen de Nederlanders en Australiërs er zoo over denken, mag het edelmoedig en heldhaftig zijn, maar zij vechten zlich Asai dood voor ^een verloren eaailc, doch wordt eindelijk van de „op de loop gaan methode" afgeweken, dan is er een keerpunt in dez§it oorlog. Hiervoor wisndt ook Lltwinof al zijn invloed te Washington aan. De Sov jet ambassadeur heeft in zijn eerste open bare optreden hier terdege opgewezen. Wanneer Amerika en Engeland toezien dat in het komende voorjaar Duitschland en zijn bondgenooten, de Spvjet troepen vernietigen, en daartoe een geweldig affón- sief ontketenen, moeten zij ervan overtuigd zijn, dat als Duitschlands toeleg gelukt, die- .aelfde macht zich ook tegen Engeland en desnoods zich ook tegen Amerika zal kee ren, en zij dan alleen zullen staan. In het voorjaar mogen er werkelooze le gers, vlotan of luchtmachten bestaan. Blfl- ven zij nu werkeloos, straks zullen ze moe ten vechten, doch alleen om hun neder laag in ontvangst te nemen. Nu is het nog tijd. Duitschlgnd moet ge dwongen worden, zijnkrachten te rerdee- len, waardoor het niet in staat is, al zijn druk op een front uit te oefenen, om dan daarna de han'Jen weer vr^j te hebben. Waar men invalt, .doet volgens Litwinof niet ter zake, als Duitschland maar aan. gepakt wordt. Lord Halifax, de Engelsche ambassadeur, heeft hierop direct in een persgesprek ge antwoord. Engeland .:3it op zijn eiland vesting niet achter 3% millioen bajonetten te koekeloe ren en laat zijn'vrienden vechten, néén, de verdediging van Engeland is een gealli eerd belang van de eerste or.de. Het gaat over het behoud van een Europeesch brug genhoofd. Bovsndien waren hiervan 2 mil lioen niet eens behoorlijk uitgerust. V.an Engelsche hulp kan dus weinig komeUi

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1942 | | pagina 1