niltti^KBI/^5p6ED.Gnoni)ölA6 v33pMZUID-HOain EHATIDEn N.V. üitgeyersmaatschappij „E1LANDEN-NIE0W8" Aanval op Duitsche lioie'chepen. Jaargang WOENSDAG 18 FEBRUARI 1942 No. 1319 et modernisme in de Ned. Herv Kerk Kiraa AaTn é^DERTI NOVEMBER 1936 OPGENOMEN HET B LAP .O NZ E E L A N D E N" - 18= JAARGANG UITGAVE VAN ^Ê^^Ê^m^mÊ^m^m^^^^^^^^^^ n. Goed verduisteren is een gemMnschappelijke plicht. TOCH VOLDOENDE AARDAPPELEN! iiahdeiuiieuws Gev«%d te MiddeBianilt Prte. Hendrflcrtr. 122 C» Giro 167930 Postbox 8 Td. 17, Bpcantoor voor Ze^Mid: 8t. Maartwaadak Marfet, Tclet S». Akoniiementsprös 83 cent per 3 maanden bfl voorultbetaimg. VtweWJnt lederen Woensdag en Zaterdag.2 maal per week. Attondwlöke nummers 6 cent Buitenland 8 gulden per Jaar. Advertentte-prtlB 20 cent per regel. Reclames 40 cent Hootdradacteur: TH. DE WAAL MIDBELiHAIlNIS C 122. Historische a«*ifceirgrond. Wanneer we over het modemis^jie spre- en Is het niet zoo gemakkelijk, daarvan een'beknopte, duidelijke en vsretenschappe- -yk verantwoorde deifenitie te geven. Gelijk •Ike geestesstrooming kan ook deze van- it verschillend gezichtspunt worden be- echouwd. Daarbij hééft zij zelf meerdere facetten en is er ook onder de modemsn. onderling zeer veel verschil op allerlei pun- t#n. Toch Is het wel mogelijk zooveel ge meenschappelijks te ontdekken in de diverse nuanceeringen, dat deze richting, on,danks haar dikvirijls vage formuleeringen, in haar ezenskenmerken kan worden omschreven. Onder het modemisme zouden we dan wil- fen verstaan die nieuwe cultuurstrooming •welke door emancipatie van overgeleverde theologische systemen, met name ook door Mn vröe houding tegenover de Schrift, op Bodsdienstig-kerkelijk-cultureel gebied de Volledige autonomie van de menschelijke geest proclameerde en elk onder geestelijk gezag dan dat van de rede ontkende. De kerngedachte van het modernisme is dus deze, dat theologie noch philosofie, weten- «ehap noch kunst zich a priori moeten vastleggen op aan Bflbel. of Kerkgezag ontleende dogmata, maar in volkomen vrij heid en scherp critisch door middel van de menschemke rede hun conclusies moeten opbouwen. Het modernisme is derhal ve een geesteltjke strooming, die niet de Schrift, maar de rede als kenmerk er kent en daarom staat het antithetisch te genover het Bijbelsch Christendom en de [Oorspronkelijk reformatorische beginse len van Calvijn en Luther en evoneens te-- genover het Roomsch-Katholicisme. Als theologisch-kerkelijke richting da teert het modemisme van plm. 1850. Vraagt men naar de oorsprong ervan, dan wordt veelal gewezen op het driemanschap Seholten - Kuenen - Opzoomer, die als de geestelgke vaders der moderne theologie kunnen worden beschouwd. Dit is slechts ten deele juist. Het kernprincipe, dat aan het modernisme ten grondslag Ugt, is door de- n mannen slechts op een bepaalde wijze uitgewerkt, doch het was reeds eeuwen vöór hen in de West-Europeesche cultuur verschenen. Vanaf 't begin der Nieuwe Gte- sehiedenis, dus ongeveer 1500, zijn er man nen en bewegingen geweest, die in wezen, meer of minder radicaal, hetzelfde voor stonden, die de zoogenaamd traditloneele opvattingen der Böbelgelöovigen niet on- Voorwaardelijk kondsn aanvaarden en meer waarde hechtten aan de uitkomsten van verstandelijke bespiegeling dan aan de Open baring Gods in Zijn Woord. In deze zin kan men met Prof. Boessingh („Het moder nlsme in Nederland") zeggen, dat de mo derne mensch er altöd is geweest! Zoo be schouwd, heeft het modernisme een his torische achtergrond, die het wel de moeite vaard Is, nader te bezien. Het In de 15e eeuw in Italië ontstane hnmanlsnie kan als een voorlooper be schouwd worden. Deze strooming toch was een reactie op de Roomsch-Middeleeuwsche prlesterheerschaj>p\j, die geen ruimte liet voor zelfstandig onderzoek. Vooral door da studie der Grieksohe en Romelnsche klassieken werd een groote voorliefde ge boren voor heldensche filosofieën, maar ontstond tevens kritiek op de kerkelijke tradities. Men was dus voorstander van vrö onderzoek, ook op godsdlenstlg-theo- legisch gebied en daarin nu ligt het „mo dernistisch'' element van het humanisme. Wel kwamen de bekende humanisten, zoo- als Erasmus, Agricola en Gansifort niet tot een breuk met de Roomsch-Kathoüeke kerk •n Is er btj hen geen sprake van een geslo ten theologisch systeem, dat antithetisch tegenover de Kerkleer stond, maar deze mannen werkten door hun humaniteitsge- d&ehte en hun optimistische-beschouwingen over den mensch de grondbeginselen van het Christendom bij velen los, waardoor on verschilligheid voor de godsdienst ontstond en de mensch op de troon verheven werd. In principe was het met Humanisme en Reformatie een tegenstelling als van auto- aomie en theonomie. In deze zin is het hu manisme der 16e eeuw ook thans nog lang niet gestorven en grijpt omgekeerd het mo demisme der 19e eeuw op dit humanisme terug. Door heel de Nieuwe Geschiedenis zet ittt geestesstroom zich voort. We vinden hem in de Libertijnen, tegen vrte Calvin In a«nève zulk een zware strtjd te voeren \9vtt gebad en in de Ubertinistische regen ten in ons eigen landgedurende de Repu bliek. Hun bijnaam „rèckelijken" zegt in dit opzicht reeds genoeg. In de afwijkingen der Remonstranten lag mede reeds de kiem eener modernistische ontwikkeling, al was er tusschen de Remonstranten van 1619 en de modernen van 1860 nog een heel groot verschil. Het zijn echter in het bijzonder een tweetal wijsgeeren geweest uit de 17e eeuw, die door hun groote Invloed als wegbereiders mogen gelden voor latere anti-christelijke stroomingen. We bedoelen Cartesius en Spinoza. Cartesius zijn eigenlijke nam was Réné Descartes die leefde vdn 1596 tot 1650, heeft 20 jaren van aijn leven in Hol land doorgebracht, ofschoon hij een Fransch man van geboorte was. Hij is de vader van die wijsbegeerte, die wij het rationalisme noemen, d.w.z. de leer, dat de menschelijke rede (ratio) de broa is van onze kennis. Hij leerde, dat men in de philosofie evenals in de wiskunde door logisch denken uit het. geen evident (zeker) is, kan komen tot de opbouw van een wijsgeerig systeem, dat de wereldverschijnselen verklaart. Zijn grond stelling was: Cogito, ergo sum (ik denk, dus besta ik). Dit is volgens hem het prin- cipium van alle wetenschap. -Al onze kennis ook die van God, wordt daaruit verkregen. Dat wij een idee van God hebben, is voor hem 03n bewijs, dat God bestaat. Verdere ontwikkeling van ^jn systeem is hier niet noodig. We begrijpen uit het genoemde reeds, dat hij volkomen los stond van de bijzondere openbaring in Gods Woord en de rede niet alleeli verre daarboven stelde, maar zelfs bij uitsluiting beschouwde als de bron onzer kennis van God, mensch, wereld, ziel, etc. Met deZe leer stond hij in flagrante strijd met het Calvinisme en het is dan ook geen wonder, dat' de groote strijder voor de Gereiformeerde waarheid, Voetlus, met kracht tegen dit Cartesianisme is opgekomen, dat evenals het modernisme van latere tijd door zijn rationalistische grondslag het Christendom ondermijnde. Ban ander philosoof, die een sseer groote Invloed heeft uitgeoefend in de richting van de vrije gedachte, was de Joodsche wijsgeer Spinoza. Hij werd in 1632 te Aijisterdam uit Portugeesch-Israëlitische ouders geboren. Hij kreeg een geleerde op voeding van rabbijnen en van den yrijgeest Van den Ende, waardoor hij vrije opvat tingen kreeg omtrent godsdienstige vraag stukken. Het orthodoxe Joodsche geloof kon hem niet bekoren, daar hij dit van zelfsprekend in strijd achtte met zijn van alle Godsgezag geëmancipeerde denkbeel den. Pogingen, om hem voor het oude ge loof te behouden, faalden en toen werd Baruch de Spinoza op 24;-jarigen leeftijd uit de synagoge geworpen. De gereifor- meerde predikanten en hoogleeraren waren hem evenmin gunstig geamd en zelfs moest hij zich eenige tijd verbergen. In de laatste periode van zijn leven vïoonde hij in den Haag en was daar o.a. bevriend met Jan de Witt, die libertijnsche ideeën had. Met het slijpen van brilleglazen voorzag hij in zijn onderhoud. Op 45-jarige leeftijd reeds overleed hij aan de tering. Deze Spinoza was een vrijgeest, die de autonomie van de menschelijke rede als vanzelfsprekend aannam en evenals Carte sius langs de weg van Inductief denken tot een theologisch-wijsgeerig systeem kwam, dat geen rekening hield met Grods geopenbaarde waarheid. Hij stond vrij we tenschappelijk onderzoek voor, ook ten op zichte van de Talmud en de Bijbel, bestreed het wondergeloof en eischte het recht van kritiek ook op de Heilige Schriften. Hij wees op tegenstrijdigheden in de Bijbel, op verkeerde dateeringen, etc. en deed zich daarmede kennen als een heraut van het modernisnie. Door dit alles kreeg hij de naam van atheïst, wat hij echter niet was daar in zijn systeem plaats is voor een God, die echter niet' transcendent boven, maar Immanent in alles is. Hij indentificeerde dus God en wereld, leerde, dat God overal in is en daarom was zijn wijsbegeerte een anti-Christelijk pantheïsme. Daardoor kwam hij ook tot de, uitspraak, dat niemand God kan haten, een stelling, die vierkant tegen de Bijbel ingaat. Zoo is ook Spinoza evenals zoovele an dere wijsgeeren na 1500 een man der vrije gedachte, die denkbeelden heeft uitgespro ken, welke later door de modeme richtin gen zijn verwerkt. Zijn invloed heeift ertoe bijgedragen, de kring dergenen, die zich losmaakten van de autoriteit des Woords, te vergrooten. Wordt vervolgd. De beeldhouwer Dick Stins vervaardigt op het oogenblik een borst beeld van onzen Nestor in de schilderkunst, Jan Sluyters. De beeld houwer legt de laatste hand aan züu werk. (Polygoon-Sagers) BUrrENLAND. f. 43 Britwhe vliegtuigen neergeschoten. Naar het D.N.B, van bevoegde zijde ver neemt, voeren op 12 Februari Duitsche 11- nieschepen overdag door het Kanaal. Sterke Britsöhe luchtstrijdkrachten probeerden de Duitsche eenheden, die door groote forma ties van de Duitsche luchtmacht werden vergezeld^ aan te vallen. Er ontstonden daarbij hevige luchtgevechten, waarbij 43 Britsche machines werden neer geschoten terwijl aan Duitsche zïjde slechts zeven vliegtuigen verloren gingen. Voorts werd een Britsche torpedojager tot zinken ge bracht en een anijere Britsche torpedojager in brand geschoten. De zeeslag in het Kanaal Het D.N.B, verneemt uit Stockholm: United Press meldt uit Londen, dat men aldaar toegeeft, dat de Engelschen in het Kanaal 42 vliegtuigen hebbsn verloren en wel 20 bommenwerpers, 16 jagers en zes Swordfishvliegbooten. Het D.N.B, nïèldt uit Vigo: Volgens radio-berichten uit de Vereenig- de Staten heeft het groote Duitsche succes bij den zeeslag in het Kanaal in Engeland een buitengewoon sterken indruk gemaakt. De zender Schenectady meldt: het bericht over den uitslag van het gevecht, dat ge volgd is op de catastrophe van Singapore, heeft de Engelsche bevolking tot woede gebracht. De zender New York zegt, dat het bericht een golif van opwinding in de Britsche openbare meenlng heeeft veroor zaakt. De Engelsche pers dicht hevige aan vallen op Churchill en zijn oorlogvoering. Uit Stockholm wordt gemeld, dat de Nya Dagligt Allehanda een bericht van United Press bevat, volgisns hetwelk de Engelsche bevolking de toededeeling over het gevecht in het Kanaal als een „koude douche" op het lijf viel. De Londensche correspondent van Aftonbladet meldt, dat men zich thans te Londen algemeen afvraagt, waar de Britsche linieschepen gezieten hebben. Het D.N.B, meldt uit Rome: Het bericht van de groote Duitsche over. winning in het Nauw van Calais heeft in Italië groote geestdrift en vreugde ver wekt. Uit het communiquéé van de Brit sche admiraliteit blijkt duidelijk, aldus zegt men, dat de Engelsche poging, den Duit- schers de doorvaart te beletten, geheel mis. lukt is en dat de Britsche luchtmacht en de vlootstrijdkrachten opmerkelijk zware verliezen hebljen geleden, die door de En gelschen zijn toegegeven. Men merkt op, dat daarmede is bewezen, dat de Britsche vloot het Kanaal niet meer kan beheer- schen. Het gevecht in het Nauw van Calais. Het N.N.B. meldt uit Geneve: De Evening Standard drukt in een hoofd artikel dat tot opschrijft draagt: „Een raad sel", haar verbazing erover uit, dat het Duitschen schepen ondanks de Britsche verzekeringen van superioriteit in de lucht en ter zee, gelukt is het Kanaal te pas seeren. Gedurende den geheelen wereld oorlog is geen enkel vijandelijk schip erin geslaagd, het Kanaal binnen te dringen. De Britsche openbare meening heeft door, deze gebeurtenissen een zware slag gekre gen. Het feit blijft des te onbegrijpelijkerf aangezien de Britsche marine ter onder-~ steuning zelfs de.luchtmacht te hulp heeft geroepen. De Evening News schrijft, dat dezie aangelegenheid nog groote gevolgen kan hebben. Volgens een bericht van United Press uit New York heeft de tijding van het zee gevecht in het Kanaal en het Wjesten der Noordzee de grootste verbazing b ijhet Ame rikaansche publiek teweeg gebracht. Aan vankelijk wilde men dit bericht ain,per ge- looven, daar van Britsche zijde herhaalde lijk was gemeld, dat de Duitsche slagsche- pen Schamhorst en Gneisenau niet meer capabel waren tot den strijd. De wederver schijning van deze Duitsche oorlogsschei)en heeft nog bijgedragen tot de neerslachtlg- stemming onder het Amerikaansche publiek GENERAAL WAVELL TERUG NAAR JAVA. De Londensche correspondent van Nya Dagligt Allehanda meldt dat generaal Wa- vell na ïïlijn bezoek aan het ifront van Bir ma teruggevlogen is naar zijn hoofdkwar tier op Java. DE BENOEMING VAN ADMIRAAL HELFBICH. Radio Mundial meldtuit Londen: De benoeming van admiraal Helfrich tot opperbevelhebber van de geallieerde Pacific vloot heeft in Londen eenige verrassing verwekt. Van geen enkele zijde was tevo ren ook maar aangeduid, dat er een wijzi ging in het oppercommando der geallieer den ophanden was en dat een Nederlandsch Indische Admiraal in de plaats van den Amerikaanscljksn admiraal zou treden. De bladen, die alle den levensloop van admi raal Helfrich publiceeren, en zxjn verdien sten naar voren brengen, geven in hun commentaren van een zekere terughouding bl\jk. QUISLING BIJ HITLER. Het D.N.B. meldt uit Berlijn: De Führer heeft Vrijdag in de nieuwe Rijkskanselarij in het bijzijn van den Rijks minister en chef der Rijkskanselarij, den leider der partijkanselarij en den Rijkscom- mlssaris voor de bezette Noorsche gebie den, den Noorschen minister~president Vld. kun Quisling voor een lang onderhoud ont vangen. Vervolgisns was Quisling de gast van den Führer. Het noitmiale rantsoen zal worden verstrekt De vorige week is medegedeeld dat het tengevolge van de heerscbande zeer moei lijke omstandigheden noodzakelijk was met de bij de groote bevolkingscentra opgesla gen reserve-voorraden aardappelen zuinig om te gaan, daar hieruit reeds vier tot vijf weken was geput. Daarom werd be paald, dat de thans geldige bon van de aardappelkaart niet één, doch twee weken geldig zou zijn. Het door de tijdelijke hal veering van het rantsoen veroorzaakte te kort zou worden gecompenseerd door het beschikbaar stellen van 750 gram peul vruchten op een bon van de aardappelkaart Dit beteekende echter niet, dat van over heidswege niets werd gedaan om voor vol doende aarda,ppelen in de steden te .ziorgen. Met man en macht is gewerkt om het aardappelenvervoer, ondanks de vrijwel on gewijzigde omstandigheden, voortgang te doen vinden. Dank zij deze goede zorgen, is het Rijks bureau voor de Voedselvoorziening in Oor logstijd thans in staat de verheugende mee- deeling te doen, dat de aanvoeren weer zoodanig zijn, dat het normale rantsoen aardappelen kan worden verstrekt. Er is Vrijdagavond op de gebruikelijke vrtjze een bon van de aardappelkaart aangew^ezen, waarop het normale weekrantsoen verkrijg baar is. Daar men op de thans geldige bon dus het normale rantso3n van 3% kg per week kan verkrijgen en derhalve de tijde lijke halveering van het aardappelrantsoen geen dooiigang zal vinden, ,2al de aangekon digde extra bon voor 750 gram peulvruch- t>3n deze week nog niet worden aangewezen LANDSTANDSBESCHOUWINGEN OVER DE VEEMARKTEN. - c De omzet van ons gebruiks- en slachtvee heeift weer in sterke mate geleden door de weersomstandigheden. Het verloop was in zijn geheel nog slechter dan de week er voor.Rotterdam had weer een tamelijk aan. bod, n.l.een 500 stuks. Ook Groningen had geen ruime aanvoer, echter was kalf- en melkvee maar kort aangeboden. Te Rotter-^ dam was er juist heel wat meer versch melkvee aangeboden, hetgeen nu niet ge heel en voor de rest maar zeer moeilijk ge. plaatst is geworden. De ^rijs kon ook niet geheel behouden blijven, ook te Groningen was dit het ge val. De teruggang, zoowel in aanbod als vraag, was wel het sterkst te zien op de Bossche markt: er werd wat handelsvee en wat vee aan de Bedrijfsorganisatie aan geboden, maar het mocht haast geen naam hebben. Leeuwarden, Zwolle en Utrecht brachten het er weer wat beter af, wel was het aanbod ook nog zeer kort, piaar er was toch wat omzet. Te Zwolle en te Leeu- wardsn was het bezoek van handelaarszijde weer even ruimer vanuit midden-Nederland Hoewel op deze markten het verloop in zijn geheel ook flauw was, kon nu een goede versche melkkoe toch weer gemak kelijk geplaatst worden; de handel waagde weer wat. De vraag en daardoor ook het verloop in het magere vee was minder dan de voorgaande week,; de prijs bleef niet geheel behouden. Over het geheel kon het versche melk vee te Utrecht slecht geplaatst worden, oorzaak hiervan was ook wel, dat heel wat versch melkvee werd aangeboden, waar de fleur al af was; het had n.l. voor eenige dagen gekalfd, het slechte vervoer was oorzaak, dat dit vee niet tijdig aanwezig, was. Onze vee-omzet laat momenteel zeer veel te wenséhen over. Hoewel dit nu voor een zeer groot aandeel toe te schrijven is aan de zeer slechte vervoersgelegenheid, méenen we toch, dat er ook meerdere fac toren aanwezig zijn, welke zoowel de vraag als het aanbod op de veemarkt zullen gaan beïnvloeden. In dit verband willen we erop wijzen, dat de voorraad vee o.i. grooter is dan dat er volgens de berekening opgestald kon worden. Er zjjn over het geheele land contracten afgesloten, zoowel van mest-, opzet., als van kalfvee. Dit laatste was be stemd voor den export naar Duitsohland, hetwelk In 1941 vanaf 10 Januari heel wa,t kalfvee heeft afgenomen. Ook nu was de

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1942 | | pagina 1