CKRWECK&l/^SpGED.GD0ni]l5IA6 v^SRSIZlilD-HOUInZEE^^ EHAMDEn
N.V. Uitgeversmaatsciiapiiji „EILANDEN-NiEUWS"
Buitenland
STICHTELIJKE
OVERDENKING
14* Jaargang
ZATERDAG 24 JANUARI 1942
No. 1312
Genade en een
Uit het
Kijkvenster
Xa^ plicht
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 19 35 OPGENOMËNHET B4.AD ,0 N Z E E I L A N D E N" - 1 8E JAARGANG
iniGAVE VAN
Gevestigd te MfcCdelIiMif Filns Hendükstr. 122 Q i Giro 167930 FiOStb^Q^ 8 n Tel, 17.
Bykamtoor voor ZeeUnd: St. Maartenadyk TOsabt, Telet. 69.
Adverteatle-prtjs 20 cent per regel. Reclames 40 Cjeat
Hoofdredacteur:
K1783
lAriDEtf-niEUWS
Abonnementsprgs 93 cent per 3 maanden btJ vooruitbetaling.
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Aizonderltike manmcrs 5 cent Buitenland 8 gulden por Jaar.
TH. DE WAAIi MIDDEUïARNlS C 122:
0IT NUMMER BESTAAT PIT 2 BIAPEN
-
Do Hesre zal gemaide en eei' geven.
(Psalm 84 12m.)
Het is in hetzelfde verband waarin een
vorige overdenking voorkwam: Want God
de Heere is een Zon en Schild, waar deze
korte volzin aan toegeV/Oegd wordt: De
Heere zal genade en eer geven. Het volk
waaraan Hij dat geeft is dus hetzelfde volk
waarvoor God de-Heesre een Zon en Schild
was. Het ia hetzelfde volk, voor wie het he
ter was aan den dorpel in het huis des
Heeren dan in de tjsnten der godeloosheid.
'n Volk dus die buiten God niet kunnen, die
aan."Zijnen dienst met hart en nieren ver
bonden, zijn. Geen vreemdelingen iiijn ze
in Godes huis en bij Zijnen diisnst omdat
ze geen vreemdeling bij God zijn. Ze zijn
- innerlijk Verbonden aan Zijn volk die* als
één van hart en ziel In die voorhoven ver-
keeren. Het is datzelfde volk waair Mozes
liever kwalijk mee gehandeld wilde wor
den dan de genietingen der zonde te heb
ben. Datzelfde volk waar Ruth van getuig
de tegen Naomi: XJw volk is mijn volk.
Voor dat volk is de Heere een Zon en
Schild. En zooals deze tekst verder luidt:
De Heere zal genade en eer geven. Dat
volk krijgt van den Heere genade: Ze
hebben het zichzelf niet gegeven, zooals ve
len van het tegenwoordig Christendom zeg
gen: ik ben een zondaar ze zijn dat al
leen in beschouwing en toestemming ^e
Heeré heeft voor zondairen Zijn Zoon ge
zonden en nu neem ik dien Zoon aan en
heb genade van God ontvangen.
Neen vrienden, zóó werkt de Heere niet.
Hij geeft genade als een vrij geschenk uit
Zijne groote barmhartigiheid waarmede Hij
Zijn volk heeft liefgehad (Bf. 2 4.*JkMaar
Hij verspilt die genade niet; Hij laat die
niet willekeurig nemen van een schep
sel die meent genade noadlg te hebben,
maar Hij geeft genade, nadat Hij Zelf voor
die groote weldaad uit het Genade verbond
plasjts gemaakt heeft in de ziele. En als
de ziele voor. en toebeffeid is voor die wel
daad heeft Hij het als een vrij geschenk
dat door niemand té nemen of naar eigen
goeddunken te gebruiken is.
En hoe de Heere de zondaar 4fe,arvoor
toebereidt? Dat doet Hij zoo, dat het woord
,,ge*iade" in zijn volle beteekenis tot zijn
recht kan komen: Genade beteekent zoo
veel ala pa-tdon of gratie. Nu, gratie of par
don wordt alleen gegeven aan zulken, die
volgens recht en georechtigheid is veroor
deeld. Liggende onder het rechtvaardig
vonnis van Gods heilige wet en de vsrreken-
de gerechtigheid van een Geduchte Maje
steit, kan de zondaar niet anders dan zijn
eeuwig oordeel inwachten. Dit zondaars
schap wordt niet door beschouwing- oZ na-'
praten geleer(^;, het wordt niet geboren uit
dè kennisneming van de letter van Gods
heilige Wiet, maar de zondaaa: komt alleen
daarmee in kennis door het ontdekkend
Ucht van God den Heiligen Geest. Die Geest
.ontdekt de ziele van zonde van zonde in
haar natuur-als zijnde zonde tegen de Hoog
ste Majesteit Gods. Zonde tegen een Goed-
dcand Wezen, Dat hem droeg van de baar
moeder af als op de armen van lankmoedig
heid. Die Geest ontdekt de zonden van
hart en natuur tot in deszelfs diepste schuil
hoeken.' De zonden van bedrijf ,en nalatig
heid, erf- en dadelijke zonden. Zonden on
der verzwarende omstandigheden begaan:
onder de roepstemmen en dreigementen
van het Woord, onder kloppingeh ,van de
consciëntie, onder beloften soms wel van
beterschap enz; En als die dierbare Geest
Zïjn werk doet aan den zondaar overtuigt
Hij hem tevens van gerechtlghweid, n.l. dat
de heilige en rechtvaardige Rechter nu niet
anders kan doen dan met eeuwige straffen
aan lichaam en ziele dieh. zondaar straffen
Wat zaï hij, die nu niet anders dan schuld
en recht heeft overgehouden, nu anders
uitroepen dan: Uw doen is rein. Uw vonnis
gansch rechtvaardig?
Wij zi,en dus dat pardon of gratie niet op
zijn plaats is bij iemand die vrq over de
aarde loopt en zich van geen misdaad be
wust is, dan dat hij in algemeene beschou-
wing toestemt osn zondaar te zijn, maar
alleen daar waar alle hoop van redding en
verlossing aan 's menschen zgde geheel
verloren is. Deze zondaar die met zijn
zondigen aard nu mede is bekend
gemaakt en zich als een mesthoop van on-
reinigheid heeft leeren 'kennen, js, een
gansch onverbeterlijk schepsel geworden
is, raakt er nu verre vandaan om tot zij-
ni3n Heere te zeggen: Wees lankmoedig
over mij en ik z%l U alles betalen. O neen,
al zou hij een feeks van jaren leven dan zou
hij inplaats van verbeteren de schuld nog
dagelijks meerder maken en slechts rijpen
voor de eeuwige rampzaligheid. Trouwens,
wij onderstellen dat deze ziele de verbete-
ringsschool nu achter zich heeft sn iets van
des apostels verklaring geleerd heeft: In-
die* het door genade is .zoo is het niet
meer uit" de weirken, anderszins is de gena
de geen genade meer... of het werk geen
'werk meer. Werk en genaée vermengen
zich nooit, 't Is één van tweeën, óf genade,
óf werk.
Maar nu geeft de Heere zulk een ver
oordeelde ziel genade. Hij pardoneert die en
,brengt het vloekvonnis ds^t hij 'waardig was
niet over hem. Hij laat hem in het verderf
Biet nederdalen ofschoon dat niet anders
dan de rechtvaardige uitvoering van het
groote strafgericht over hem geweest ware.
Maar hoe doet de Heere dat? Ziet Hij den
zondaar zoo wij dat noemen door de
vingers? O neen, het recht heeft zijn loop
ovejr alle menschen. Deze genade die de
Heere geeft heeft haar oorsprong in het
rommelend ingewand van eeuwigheid,
waarin de Vader Zelf door de deugd van
Zijne eeuwige Wijsheid het middel te voor
schijn riep om den uitverkoren zondaar
te kunnen pardonêereh. Dat deed Hij door
een verdirag, een verbondssluiting aan te
gaan met den Zoon van Zijn eeuwig welbe
hagen, Die Zicti daalrin bereid verklaarde
om de hitte van Gods eeuwigtsn toorn voor
dat volk te~ dragen en Zichzelf t^ geVen
om in gelijke natuur als dat volk eenmaal
stond in hun verbondshoofd Adam, hunne
gansche zaak te beslechten en een rantsoen
van eeuwige waardij aan Zijn "Vader op te
brengen, die dan aan dat volk zou geschon
ken en toegerekisnd worden als' hadden aij
zelf in eigen persoon alles geleden en Gode
voor hunne zonden genoeggedaan.
M. Ds. H.
(Wiordt vervolgd.)
Hamsteren In de 16e eeuw Sar
lomo's spreuk; 'Vondels gedlcbt
Vloefc voor den O.-^ VP.-er; zegen
voor den\yerkoóper.
"Wie koren inhoudt vloekt het volk! Al
dus Salomo, In zijn tijd maakte men bij
schaarschte van levensmiddeltsn er ook al
gebruik van om" van den nood van anderen
te profiteeren. Daar is ten dezen niets
nieuws onder de- zon. Wat geweest is, dat
is nu.
„Hamsteren" mag sinds de laatste decen
nia een nieuw weïkwoord zijn, onze voor
ouders wisten er ook al van. In»zijn boek:
„Den Haag in den Geuzentijd" (verschensn
1922) geeft de auteur J. Smit daar een
aardige beschrijving over. Tijdens het beleg
van Leiden kreeg dé levensmiddelen-voor
ziening in den Haag met vele moeilijkheden
te kampen. Door de duurte en gebrek aan
koiten werd de uitvoer van tarwe den
18en November 1573 verboden. De maat
regel hielp niet. De toestand werd nijpen,^
der, doordat men de voorraden opkocht om
ze met woekerwinst van de hand te kunnen
doen. Er werd blijkbaar ook flink „geham
sterd" waarom den 2en Depember 1573 een
verordening verscheen, waaa-in werd be
paald, dat niemand van de burgers „voor
koop van tarruwe, rogge, gerst, erwttten,
bo'onen, haver ofte andere rontsaet doen
en zal dan voor hemzelven tot nooddruft
van hein en zijn gezin voor den tijd van een
half jaer." Men was nogal vrijgevig. "Voor
raadvorming was dus toegestaan. Later
haalde men den teugel wat strakker aan.
De kooplieden mochten hun goederen ter
markte brengen tegen den Vastgestelden
prijs en de consuitient mocht alleen koopen
naar zijn „gerijff", dat wil zeggisn, zooveel
hij voor zijn provisie noodig, had „ende
verder nyet."
Uitvoerverboden, overdreven voorraad
vorming, maximumprijzen had men in tijd
van oorlog dus ook- al in de zestiende eeuw.
Precies als in onzen tijd.
Den 27sten Februari 1574 stelde de ma
gistraat zelfs een algemeene inventari
satie vast, daar men vreesde, dat er voor
raden verduisterd zouden wordpn. Zoowel
de boeren, de kooplieden in koren, de bak;-
kers en zoetelaars moesten hun voorraden
ten stadhuize opgeven. Tóendertijd was
echter het gezag zoo slap, en de tijden zoo
troebel, dat de zwarte handel van dien tijd
niet volledig de kop kon worden ingedrukt.
Hoe dan ook, tegen de snoodaards, die door
het opkoopen en tpelijk achterhouden van
voorraden zich ten koste hunner medebur
gers trachtten te verrijken,werd echter
iflink opgetreden.
Wie konsn inhoudt, vloekt het volk!
Vondel werd door die spreuk van Salomo
geïnspireerd. Hij dichtte er van:
,,Die 't koren zoldert,
[heeft zijn vloekers en benijders,
,,Maar die het mild verkoopt
[heeft veel gebenedijders
„Graankoopers, u vrij schaamt
[als gij u niet verkloekt,
,,En'met uw schade aldus
['t gemeene beste zoekt.
„Wanneer gij gierig om
[een hooge markt te verwerven
„Uw korenzolders sluit
[en laat hét 'graan bederven".
De distributie is een zegen! De^rijabe-
heerschlng ïs een zegen! U moogt er dan
al £i3ns tegen foeteren, maar waar moest
het heen, als er in tijd<^n van schaarschte
geen eerlijke verdeeling was? En als er
niet prijsregelend werd opgetreden? De
zwarte handel zou vrij spel hebben. Dan
zoudt -U eens zien, hoe „dik" wij alles moes
ten betalen! De boeten, die tegen het zon
digen van het prijsbeheerschiiigsbesluit
an de distributie-voorschriften worden ge
heven zijn hoog. Ze hebben tevens eén pre
ventieve werking. Men schrikt .er van
terug.
De vloek voor dien, die het koren inhoudt!
Daarmee wordt niet énkel koren, maar alle
levensbehoefte bedoeld. Als in het volmaak,
te gebed met de woordsn ,,ons dagelijksch
brood": alle nooddruft des lichaams.
Wat Is. er van de O. W.-ers, (Oorlogs-
Winstmakers) van den vorigen oorlog te
rechtgekomen? Waar zijn hun rijkdommen
gebleven? Als niet kwam tot iet, kende
iet zichzelve niet. Ik ken er velen die
weer tot den bedelstaf zijn vervallen. Ar
mer dan ooit tevonsn.
Maar zegening zal ey zijn op het hoofd
des yerkoopers! Dat ''staat in 't zelfde
vers*). Ja, maar dan moet er te verkoo-
pen zijn, zeit de winkelier, 't Is alles distri
butie. Accoord. Maar hier en daar zit er
nog wel wat. Kleinigheden. Wlat doét gij er
mee? "Tegen verdubbelde of nog hoogere
prijs verkoopen? Of veilrast ge er uw
klanten mee tegen normaten prijs? Zege
ning op Uw hoofd!
En wat doen wij, die soms wat meer
hebben van 't eén of 't ander, waarag,n on
zen naaste gebrek heeft? Kunnen we er
nog Wat van missen?,. Die twee rokken
heeft, deel.e er een van mede aan dien, die
er geian heeft. Dat is ook nu en juist nu
noodig. Wie dat na-komt, zegening zij
op zijn hoofd!
WAARNEM'ER.
Spreuken 11 26.
MARGARINE OF BOTER OP DE
VETBONNEN.
Van 1 Februari af.
De secretaris-generaaj van landbouw en
visscherij maakt bekend, dat met ingang
van 1 Februari a.s. opde bonnen van de
vetkaart naar keuze boter zonder re
ductie of margarine beschikbaar zal wor
den gesteld. Het ligt voorts in de bedoeling,
binnenkort op de bepaalde bonnen van de
vetkaart behalve boter en margarine, te
vens bakj. en braadvet naar keuze beschik
baar - te stellen. Ter vermijding van mis
verstand wordt erop gewezen, dat de vo
renbedoelde distributie van maa-garine en
van bak- en braadvet geen verband houdt
met de .distributie van rundvet, zooals dit
in de afgéloopen maanden eenige malen
op bonnen van de vetkaart heeft plaats ge
vonden. De voor margarine of voor mar--
garine en bak- en braadvet aan te wijzen
bonnsn zullen derhalve niet Van tevoren
door het publiek behoeven te worden inge.
leverd, doch de aflevering van die bonnen
zal op de norinale vwjze, dit is dus direct
bij de aanbieding van de bonnen, bg ,den
winkelier geschieden.
De bonnen van de vetkaart, welke voor
het tijdvak van Zondag 1 Februari a.s. tot
en met Maandag 9 Februari a.s. zullen
worden aangewezen, .zullen naar keuze
recht geven op het koopen van 125 gram
boter zonder reductie, of 125 gram mar-
gairine. Wellicht ten overvloede wordt er
nog op gewezen, dat, aangeöen_ personen
van vier jaar en ouder in het bezit zijn van
tweee kaarten, de beschikbare, hoeveelheid
voor een tgdvak van negen dagen derhalve
250 gram per persoon bedraagt.
Voor kinderen beneden vier jaar, die in
het bezit zign van een kaart, is deze hoe
veelheid derhalve 125 g;ram per persoon.
Voor de gedragslijn, welke de handelin
verband met dén vorm omschreven maatre,
gel dient te volgen, wordt verwezen naar
de ofificleele publicatie terzake, welke de.
zer dagen zal verschijnen
AANHOUDEN VAN OSSEN.
Krachtens het Rundveebesluit 1941 is het-
aanhouden van manneljjk Rundvee, waar
toe ook ossisn behooren, verboden, tenzij
daarvoor een identiteitsbewijs is uitgereikt.
Voor ossen wordt alïeen een identiteits-
be-wijs uitgereikt, indien ze als_trekdier wor
den gebruikt. Volgens bo-vengenoemd be
sluit moeten stieren en osDan, niet gedekt
door een identiteitsbe-vrtjs, vóór l'Februari
1942 aan de Ned. Veehoudferijcentrale wor
den geleverd. Aangezien deze regeling,
vooral voor de Flakkeesche Veehouders,
groote moeilijkheden medebrengt, is ,de ge
legenheid opengesteld, om voor ossen, ge-
bonsn vóór 1 December 1941 en minstens
100 ikg. wegende, contracten af te sluiten.
Aanvragen daartoe moeten vóór 25 Januari
a.s. in ona bezit zijn. Bijzondere eischen,
betreffende prijsklasse en gewicht, wor-
,den niet gesteld. De uiterste leveringsda;
turn is op 1 December 1943 bepaald. Ossen,
minder dan 100 kg wegende en niet ge
dekt door een identiteitsbewijs, moeten
vóór 1 Februari 1942 geleverd worden. De
ze regeling moet geheel als overgangs-
maatreg^el worden beschouwd. Het na 3. De
cember 1.1. geboren mannelijk rundvee, niet
gedekt doar een identiteitsbewijs, mag in
geen geval worden aangehouden.
De Plaatselijke Bureauhouder,
H. VAN HEEST.
De Engelsche minister
Churchill
is vail zijn reis naar Amerika en Canada
teruggekeerd. Hij is een maand afwezig
geweest. Reeds heeft hij een bezoek bij den
Koning afgelegd, doch hierover zijn geen
mededeelingen gedaan.
In het Lagerhuis hebben enkele afgevaar
digdi3n de r^eering verkocht, besprekingen
te houden over den ernstigen toestand in
Oost-Azië.
Hierop werd medegedeeld dat de regee.
ring nog geea antwoord geven kon, doch
dat binnenkort drie dagen zouden worden
uitgetrokken voor het hguden van debat
ten. Churchill zou dan aanwezig zijn en
het Lagerhuis zoo volledig mogelijk inlich
ten. Al is het te begrijpen dat de Engel-
schen zeer nieuwsgierig zijn naar hetgeen
de minister-perisdent zal mede deelen, toch
echter verbaasd ons deze gang van zaken
zeer.
Wanneer b.v. in Oost Azië de Engelschen
bij machte w%ren de Japanners tegen té
houden, dan zou zulk een daad, bij het volk
al veel meer zeggsn: dan 'al die redevoe
ringen. "Wjat baten woorden, beloften en toe
spelingisn, als de practijk anders uitloopt?
Want dit moeten wij niet uit het oog
verliezen, de zuivere juiste inhoud van de
besprekingen in Amerika worden toch niet
medegedeeld. Dit kan ook niet,' want dan
zouden militaire geheimen in het openbaar
komen, en dit kan van geen oorlogvoerend
land worden verwacht. Daarom zeggen re
devoeringen ons HoUandelrs zoo weinig.
Wel neemt men aan, dat Churchill het
niet makkelijk zal krijgen. Èr wordt nu
reeds gemompeld dat wanneer de vesting
Singapore in Japansche handen, zou vallen
dit tot gevolg zou hebben, dat het kabinet
Ohurchill zou moeten aftreden.
Als dit laatste waar zou .zijn, dan zou
het weleens kunnen gebeuren, dat er spoe
dig een nieuwe Engelsche regeering'kwam,
want de zeevesting
Si-ngapore
wordt ernstig bedreigd. De Japanners heb
ben zeer succesvol geopereerd en zijn snel
naar de vesting opgerukt.
Zij hebben vooral gebruik gemaakt van
kleine afdeeling'en, welke in den rug der
Engelschen wejrden neergelaten. De En
gelschen hadden dan voor zich het aanval
lend Japansche front en achter zich, kle|ne
vijandelijke afdeelingen, die de toevoer af
sneden, ja zelfs door in den irug aan te
vallen, zulk een verwarring teweeg brach
ten, dat op zul^e plaatsen het front wan
kelde, met gevolg dat er een bres ontstond,
en de Engelschen moesten terug trekken.
De Japanners zfln zeer behendig, goed
afgericht en uitgerust. Deze voofsprong
maakt, dat al is de verdediger in het voor
deel, ,zij toch overwinning op overwinning-
behalen.
Singapore is een eiland, met de vaste
wal door een. dam verbonden 'waarover een
spoorlijn loopt. Bovendien liggen over de
zen dam ook de buizen der waterleiding.
Moet nu de dam worden opgeblazen, dan
wordt ook de watertoevoer afgesneden.Er
zijn op het eiland echter groote installaties
gemaakt voor het -opvangen van regenwa
ter. Enkele vliegvelden bieden gelegen
heid om tijdens luchtaanvallen ook van ja-'
gers gebruik te maki3n.
Volgens de laatste berichten moet Japan
behalve door luchtbombardementen ook
door beschieting van uit zee Singapore zeer
teisteren. i
Met spfening wordt tegemoet gezien hoe
de strijd daar verloopt. Zal Singapore zich
heroïek verdedigen, of zullen nadat eeni
ge ifelle aanvallen zijn gedaan, de -vferde-
digers de moed op geven? Zal' Engeland
of \Amerika~nog tijdig zulke versterkingen
sturen, dat Japan een harde .sl^-ijd moet
voeren orxi de vesting .in bezit te krijgen?
Wij zullen D.V. zien hoe het verloop is.
,Dat er met de. val .van Singapore, reke
ning -wordt gehouden, blijkt uit het feit,
dat
Soeriabaja
is gekozen als internationale borlogshaven,
en de verschillende bureaux aldaar reeds
zijn, gevestigd. Documenten worden vai)
Singapore per vliegtuig naar Soerabaja
overgebracht.
Bijzonder opvallend is de rede welke de
Japansche minister, van buitenlandsche za
ken y
Togo
gehouden heeft in den Japanschen Rijks
dag.
Vanzelfsprekend wees hij op de groote
successeri van leger en vloot, en sprak zijjJ:
wenschen uit voor verdere overwinningen.
Ve(rvolgens deed hij mededeelingen om-
tn3nt de nauwe samenwerking met Duitsch
land en Italië.
'Wjat betreft de oorlog met China zeide
hij, dat wanneer de regeering van Tsoeng-
king het verzoek deed om besprekingen te
houden, Japan bereid was tot-onderhande
len- Hij, deed het eenigszins voorkomen a.ls
of er in de Chineesche kringen personen
\fraren, die verlangden naar beëindiging van
het conflict. Om deze personen in het ge
vlei te komen en daardoor de partij die
tegenstand vril blijven bieden te verzwak
ken, was het min of meer, als oif hij wilde
zeggen, dat een poging om tot vergelijk te
komen, veel kans van slagen zou hebben.
In Afrika hebben de ingesloten garnii.
zoenisn
Solloem
en Halfaya den strijd moeten opgeven. Zon
der ophouden werden zij vanuit de lucht
bestookt en bovendien door veld en
scheepsgesohut van elk kaliber beschoten..
Reeds gedurende enkele dagen walren zij
geheel van drinkwater verstoken. Zelfs
voor de gewonden was geen water aanwe
zig. Om deze redenen, was verder verzet
nutteloos, temeer waar alle munitie was
opgebruikt.
De commandant heeft voor de overgave
alle wapenen laten vernietigen, opdat de
Engelschen daairvan geen voordeel zouden
hebben. -
De Führer heeft generaal Rommel on
derscheiden en begiftigd met
het eikenloof tmet de zwiaiarden.
Generaal Rommel is de zesde ofificier
der Duitschen weermacht aan wien deze
hooge onderscheiding wordt verleend. Niet
tegenstaande de gtroote verliezen blijft hij
verzet bieden en heeft hij opnieuw kans
gezien eisn nieuw verdedigings front te vor,
men.
H
In de
Sovjet-Unle
duren de gevechten, niettegenstaande de
felle koude voort.
Over het geheele front wordt gevochten.
Op' het schiereiland de Krim hebben de
Duitschers de stadTeodosia, op de Sovjets
heroverd.
Hieruit blijkt dat de Sovjets dus kans
hadden gezien, ,deze stad weer terug te
winnen. Voor de t-weede maal is het, dat
de Duitscheirs haar thans hebben ingeno
men.
Voor dat het weer omslaat, zullen op het
Oostfront zeer waarschijnlijk geen opera
ties op groote schaal plaats hebben. Daar
om is thans het wachten hierop, tenzij bij
zondere gebeurtenisasn hierin verandering
zouden brengen.»
Als weggebruiker dient u de verkeers.
teekens in acht te nemen, dat is Uw -wet
telijke plicht.
Als Nederlander behoort u a.s. Vrijdag
en Zaterdag een verkeersteeken te koopen
van Winterhulpi ten bate van uw nooddruf-
tige landgenooten, dat is uw moreele plicht,