CHPWEEKMAD5pGED.6P0nD5IA6 vööfiDËZUID-HOainZEEUWSCHE EIHOIDEn
N.V. üitgeyersmaatscliapDii JILANDEN-NIEÜWS"
Kerkeraad of Kiescollege
Verschillende berichteo
14e Jaargang
WOENSDAG 21 JANUARI 1942
No. 1311
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 19 35 OPGENOMEN HET BLAD .QNZE EILANDEN" - 18E JAARGANG
EEN EI VOOR JEUGDIGE PERSONEN.
STERFGEVALEN TEN, GEVOLGE
VAN DE KOUDE.
K1783
IIAHDEn-tllEU1tfS
UITGAVE VAN
Gevestigd te Middelhamis a Prins Hendrikstt. 122 C Giro 167930 Fostbox 8 <XeL 17.
Abonnementsprijs 93 cent per 3 maanden bfl vooruitbetaling.
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
AJtzonderltJke nummers 6 cent Buitenland 8 gulden per Jaar.
BUkantoor voor Seeloiul: St. NaartnniidJSk Markt. Telef. SS.
AdvertenOe-prfls 20 cent per regel. Reclame» 48 cent
Hoofdredactetir:
TH. DE WAAL MIDDE2LHAKNIS C 122.
Vóór 1 Maart van dit jaar zal liï alle
gemeenbsn der Ned. Hervormde Kerk de
tienjaarlijksche stemming moeten plaats
hebben, die bekend staat onder den naam
„kerkeraad of kiescollege." Eigenlijk had
dit in 1941 moeten geschieden, doch in ver
band met de tijdsomstandigheden is het
toen door de Synode een jaar uitgesteld.
Waar deze kwestie dus thans overal ac
tueel is en vele gemeenteleden er niet vol
doende mee op de hoogte zijn, lijkt het ons
gewenscht, er in ons blad osn uiteenzetting
van te geven, die gebaseeird zal zijn op de
toestanden en verhoudingen in onze platte
landsgemeenten.
ledere gemeente heeft een kerkeraad,
bestaande uit een predikant an meerdere
ouderlingen eifc* diakenen, welk college de
kerkelijke gemeente bestuurt. De vraag
doét zich' daarbij direct op, hoe deze ker
keraad gekozen wordt, waarvoor uiter
aard verschillende mogelijkheden bestaan.
De kerken, geboren uit de Calvinistische
Reformatie, staan' alle principieel op het
standpunt, dat deze verkiezing dient te
geschieden door de lidmaten der gemeen
te. Dit is volgens de Schrift én volgens de
Belijdenis.
De keuze moet bij de gemeente berus
ten, die in deze belangrijke zaait niet als
onmondig mag worden uitgeschakeld: In
dit opzicht geeft de Schrift onsduidelijke
aanwijzingen. Voor den Apostel, die Ju-
da's plaats zou innemen ,vulde niet het
overgebleven elftal zichzelf aan, doch een
tweetal werd gesteld i3n na loting werü
de approbatie (goedkeuring) der gemeente
gevraagd. De 7 diakenen (Hand. 6) wer
den niet gekozen door de apostelen, doch
door de gemeente. En op zijn zen dings-
-reiten liet Paulus overal ouderlingen ver
kiezen met opsteken der handen. De Ned.
Geloofsbelijdems wijst in art. 31 even
eens in deze richting. Ook Calvijn vond
deze verkieziezingsmethode verre verkies--
lijk boven de oligarchische, die tot aller
lei ongeestelijke practgken aanleiding
geeft.
Zelfs de op dominodratische èeest ge
schoeide reglementen der Ned. Herv. Kerk
stellen dit principieel vast. Art. 23 van het
Alg. Regl. immers luidt: „Het recht tot
benoeming van ouderlingen en diakenei.
en tot beroeping van predikanten berust
bg de gemeente. Deze zJCl dit zelf uitoefe
nen of door hen, die zij daartoe bepaalde
lijk machtigt, doen uitoefenen." Het blijkt
dus, dat zelfs de conservatief-llberale ker
kelijke regent3n in beginsel het verkie-
zingsreoht der gemeenteleden niet durfden
ontkennen. Van 1816 tot 1868 dus gedu
rende de eerste 50 jaren van het bestaan
der Synodgi.le Organisatie, werd het echter
aan de gemeente onthouden, Tot 1852 wil
de de Koning het niet en daarna hSd, de
Synode nog 14 jaar werk om het, /principi
eel recht in de practijk om te zetten. Op" 1
Maart 1867 trad een reglement in wer
king, waarbij de stemgerechtigde leden het
recht van benoeming en beroeping kregen;
er zou echter om de 10 jaar een stem
ming worden gehouden om te beslissen, ol
de gemeente dit recht zelf zou uitoefenen,
dan wel of zij de kerkeraad tot benoeming
en beroeping zou machtigen. Indien de ge
meente bedoeld recht aan zichzelf wensch-
te te houden, dan moet de verkiezing in
gemeenten van minder dan 100 stemge
rechtigde Udmaten (waartoe sedert 1923
ook de vrouwen worden gerekend) door de
leden zelf gesohiedsü. In zulke kleine ge
meenten kan dit ook gevoeglijk recht
streeks, doch in groote plaatsen met veel
lidmaten achtte men het wenschelijk een
tusschencollege te scheppen, een instantie,
die als de gemachtigde der leden konwor.
den beschouwd. Dit nu is het kiescollege.
Mqjnenteel is de toestand zóó: In ge
meenten met minder dan lÓO mann. en vr.
leden wordt, indien de leden besluiten het
recht aan zichzelf te houden, telkens door
alle leden gestemd. In gemeenten tusschen
100 en 200 mann. en vr. leden moet in
dat geval nog een tweede stemming plaats
hebben, n.l. of men alle leden-telkens wil
laten^ stemmen bij een vacature of dat een
kiescollege zal worden ingesteld, terwijl in
gemeenten met meer dan 200 mann. en vr.
lidmaten een kiescollege verplicht is, in.
dien de gemeente besluit, zelf haar recht
uit te oefenen. In onze plattelandsgemeen-
fean beteekent de a.s. stemming dus, dat
de gemeente óf de kerkeraad voor 10 jaar
machtigt zonder invloed der leden te re-
geeren óf dat alle leden dan wel een kies
college elk jaa(r en, ook tusschentijds in de
vacatures zullen voorzien.
Het kiescollege bestaat uit de kerkeraad
^alus tweemaal zooveel lidmaten (die ge-
machtigdien worden genoemd) als de ker
keraad leden moet tellen. Dit vrtl dus zeg
gen, dat in een gemeente met één predi
kant en acht kerkeraadsleden naast de
kerkeraad nog 18 jaren moeten worden
gekozen door de Udmaten, die_ samen het
kiescollege vormen, dat derhalve in zulk
een gemeente uit 27 personen bestaat. De
kel-keraad staat dus niet naast het kies
college, maar maakt er zelf deel van uit.
De predikant, is ambtshalve voorzitter.
Hieruit b'ijkt, dat de Invloed van de ker.
keraad ook in het kiescollege groot is. Hij
heeft in een dergelijke gemeente sleoiits 5.
gemachtigden noodig om ook in het Ides-
college de meerderheid te hebben.
Het werk van dit kiescollege bestaat uit
twee voorname dingen: de benoeming der
aftredende en der nieuwe kerkeraadsleden
en het beroepen der predikanten. Minstens
tweederd'sn der leden, moet aanwezig zijn
voof een wettige vergadering. In een tijd
van beroeplngswerk .wijst het kiescollege
uit zijn midden sonis wel personen aan,
die als hoorcommissie de naar voren ge
brachte predikanten gaan beluisteren. Uit
deze dingen blijkt, dat van de samenstel
ling van dit college veel afhangt, want de
meerderheid ervan bepaalt de samenstel
ling van de kerkeraad en de richting va.n
de te beroepen predikanten.
De leiding van de a.s. stemming berust
bij de kerkeraad, die alle stemgerechtigde
lidmaten oproept volgens de geldende kie
zerslijst. Dit moet tenminste 8 dagen te
voren plaats vinder^; de meerderheid be
slist over „kerkeraad oif kiescollege." Bij
staking van stemmen blijft de toestand,
zooals hij nu is. Komt er'verandering, dan
treedt deze pas op 1 Nov. a.s. in werking.
In dit najaar worden dan de gemachtig
den gekozen, die om de 4 jaar volgens
rooster aftreden, doch herkiesbaair zijn.
Over het algemeen worden de kiesooUe-.
ges zéér verschillend beoordeeld. Toen in
1867 voor het eerst gestemd werd, was er
veel Iferoering. Vooral de modernen zagen
ar een gevaar in voor hun positie. En in-
derdaad; de kiescolleges hebben In ge
meenten, die belijdend waren, doch noj
ste'eds met een moderne kerkeraad zaten^
groote opruiming gehouden onder de mo
dernen. Sinds de toestanden zich echter in
dit opzicht meer hebben- geconsolideerd,
kwamen er onder de orthodoxe groepen
nogal .meeningsverschillen over het al of
niet wenschelijke van kiescolleges. In de
groote steden werden ze ingeschakeld in
de kerkelijke strijd en de kerkelijke kies-
vereenigingen voerden voortdurend hefti
ge acties om de meerderheid te krijgen.
Als zoodanig werden ze een soort slag
veld der richtingen en demonstreerde zich
ook in hun boezem de ongezonde kerke
lijke toestand!* Geen wonder is het dus,
dat de kiescolleges geen verheffende in
druk maakten. Doch dit was in de steden
eveneens het geval met de kerkeraden.
Daarom kan men gevoeglijk de richtings
kwestie hierbuiten houden. Het vóór of
tegen heeft niets te maken met gerefor
meerd, confessioneel, ethisch of modern.
Naar onze meening g^at het bij de beoor
deeling slechts om twee dingen; ten eer
ste: hoe staan we op grond van onze
kerkrechtelijke beginselen ertegenover en
ten tweede: wét is in verbant^ met plaat
selijke verhoudingen het meest gewenscht.
De ongeveer 500 gemeenten, waar de
kerkeraad alleen regeert, behooren tot al
lerlei richting. Dit is ook het geval met
die gemeente, waar een kiescollege is of
alle leden stemmen. Zoo is er een flink
aantal gereformeerde gemeenten, waar een
kiescollege is. Men aegge niet, dat dit
ongereformeerd is. Wel zouden in esn
Hervormde kerk, die zich geheel in gere
formeerde zin kon organiseenan, "geen
kiescolleges voorkomen, omdat daar over
al alle leden stemrecht hadden en gerap
te verkiezingen niet rheer bestaan. Maar
nu de Herv. Kerk eenmaal met haar <S-
ganisatie zit, .dienen ook de gereformeer
den die verkiezingswijze voor te staan,
die het dichtst hun beginsel van de mon
digheid der gemeente benadert. Alle. be
zwaren, die men vooiral van de zijde der
predikanten tegen de kiescolleges in
brengt, moeten we dan ook voor het over-
groote deel van de hand wijzen. Als Ds.
Stigter in zijn „Geschiedenis der Vader-
landsche Kerk" ze revolutionair noemt,
anwoorden we, dat een college, hetwelk
den leden invloed op de gang van zaken
geeft, meer in overeenstemming Is met
Schrift en Belijdenis dan een systeem,
waarbij de lidmaten slechts ter kerke mo
gen komen en hun bijdrag.3n inbrengen,
doch verder onmondig -wórden verklaard.
Zegt men, dat het kiescollege de partij
strijd in de hand werkt, dan kan geant
woord, dat deze partijen er tóch zijn en
men door een kiescollege een soort "veilig
heidsklep aanbrengt, waardfflir de gemoe
deren in kalmer banen Jordan geleid.
Als men ons de vraag stelt, hoe we over
deze kwestie denken, is ons antwoord niet
twijfelachtig. De beste regeervorm der
kerk is die, W9.arbr| alle-leden stemrecht
hebben voor kerkeraad en beroeplngs
werk. Is dit wegens de grootte ,der ge
meente niet mogelijk, dan geven wij verre
de voorkeur aan een kiescollege boven
het zelf-aanvuUingssy.steem van de ker
keraden (het z.g. coop.-tatiestelsel). Hier
voor pleiten vele argumenten, terwijl er
slechts één bezwaar 'kan zijn, dat we
straks nader onder hét oog hopen te zien.
Vóór het kiescollege pleit het beginsel
van de mondigheid der gemeenteleden.
Voorts, datde heele gemeente geïnteres
seerd wordt bij het benoemings- en beroe
plngswerk, hetgeen aan .de belangstelling
voor het kerkelijk leven, die toch bij velen
al gering is, niet anders dan tsn goede kaï^
komen. Wanneer dit werk uitsluitend een
kerkeraadszaak Is wordt er onverschilUg-
heid en lauwheid gekweekt, wat niet be
vorderlijk is voor een gezond kerkelijk le
ven. Verder is een ziqhzelf-aanvallende
kerkeraad eigpsnlijk een instelling, die
thuis hoorde in de oude regententijd, toen
de burgerij 'onbekwaam werd geacht in
vloed uit te oefenen, maar niet in een pe-
riodCj die zich kenmerkt door. een goede
volksontvrtkkeling. Daarbij kan een alleen
heersohende kerkeraad in een gemeente
wantrouwen kweeken en verzet opwekkan,
zonder dat correctie mogelijk is dan pas
na 10 jaar. Dergelijke colleges krijgen het
karakter van een geheime raad, waarin
alles bedisseld wordt buiten de gemeente
om. Zij worden licht een clubje, een onder
onsje, dat vrienden benoemt en personen,
die hem niet sympathiek zijn, eruit houdt
of eruit stemt. Met name de Intellectuee-
len v/orden in sommige gemeenten syste
matisch genegeerd. Kerkeraad en gemeen
te loopen dan gevaar steeds verder van
elkaar af te gaan staan, terwijl brj ge-
me.3nteinvloed er veel meer kans is, dat
de kerkeraadsleden, die gekozen worden
en de predikant, die beroepen wordt, het
vertrouwen der gemeente hebben, omdat
deze dan -zeK ook 'veiantwoordelijklieid
draagt.
Het van boven-af regeerèn der Kerk is
Roomsch. Verwerpt men het Roomsche
systeem principieel, dan moet men het
niet practisch gaan toepassen. In de Pro-
testantsche kerksn 'mag geen cleirus zijn,
die regeert en een leekenelement, dat
slechts „ecclesia audeus" (hoorende kerk)
is.
Ten laatste wijzen we er nog op, dat in
beheerszatosn, waarvooi: kerkvoogden en
notabelen zorgen, de lidmaten wel stem
recht hebben. Het zou toch inderdaad een
scheeve toestand zijn, wanneer de gemeen
teleden wel de stoffelijke belangen de^
kerk mogen helpen behartigen, doch op
het terrein der* geestelijke dingen, waar
mede de kerkeraad te maken heeft, wor
den uitgeschakeld. Men gevoeltj dat dit
toch niet mag.
Wij kormen dus tot de conclusie, dat in
het algemeen gesproken de gemeeente wijs
doet, het recht tot benoeming en beroe
ping aan zich te houden, hetzij door alle
leden te doen stemmen, hetzij door de in
stelling van een kiescollege in grootere
gemeenten. 'Wlij «hebben het -altijd het top
punt van onmondigheid gevonden, wan
néér een gemeente zichzelf onmondig ver-
kiaairt door haar recht uit handen te ge
ven. Zulk een gemaente bewijst daarmee,
dat zij op haar elementaire rechten geen
prijs stelt en is ook inderdaad niet waard
ze te bezitten of uit te oefenen.
Dit alles beteekent nu echter niet, dat
er geen gevallen zijn, waarin een „kerke-
raadsregeering" de voorkeur verdient. In.
dien in een gemeente Öe kerkejraad het
volledige vertrouwen heeft, is er 'geen be
zwaar de rechten der leden aan hem te de-
legeeren, ofschoon de periode van 10 jaai
lang genoeg is om onaangename verande
ringen op te leveren. Er kunnen ook ge
meenten zijn, "waar de verhoudingian van
dien aard zijn, dat een kiescollege gevaar
lijk is voor de blijvende verkondiging der
Gereformeerde waarheid. Wanneer er een
sterke nlet-gereformeerde groep in opposi
tie is en de kans bestaat, dat deze in een
kiescollege de meerderheid zou krijgen,
gaat vanzelfsprekend het behoud van een
Schriftuurlijke prediking boven een ker-
rechtelijk beginsel. En indiien een kiescol
lege gebruikt zou worden om persoonlijke
.antipathieën »W^te vechten of verwarring
te stichten, kOThet beter achterwege blij
ven.
Alles bijeen genomen kan worden vast
gesteld, dat op principieële gronden een
verkiezing, waarbij de gemeenteinvloed toi
haar -recht komt, de voorkeur ^rdiejit,
doch dat overal plaatselijk moet worden
beoordeeld, of dit beginsel'in verband met
bijzondere omstandigheden, vooral rich
tingskwesties, ook practisch kan worden
doorgevoerd.
DE VERPLICHTE gTIERENKEtiÏMNGBN
IN ZÜED-HOLLAND.
In verband met verschillende vragen die
ons thans bereiken aangaande deze keu
ringen, achten wij het gewenscht hierover
het een en ander nog nader uitéén.te zet
ten.
Op deze keuringen moeten verschijnen
alle stieren van acht maanden en ouder,
die voor ,dcn. openbaren dekdienst worden
gebruikt, d.w.z. stieren bij welke behalve
het vee van den eigenaar ook dieren van
anderen ter dekking worden toegelaten.
Ook vallen onder deze bepalingen stieren
die aan meer dan één eigenaar toebehoo-
ren.
Defee stieren moeten zijn volbloed; hier.
onder wordt verstaan volbloed N. R. Stam
boek of volbloed Pokvereeniging. Vrijstel
ling van deze keuringen hebben stieren die
voorloopig in het Stamboek zijn ingeschre
ven, zoolang deze inschrijving van kracht^
is en stieren die definitief in hetStam
boek zijn opgenomen.
Bovendien moeten de moeders dezer stie
ren aan de productie-eischen voldoen die
zijn gesteld voor opname in het stamboek,
hetgeen gelijk staat met stieren die krach
tens ,de bepaling van de Ned. Veehouderij
Centrale als boventallig mogen worden aan.
gehouden.
Aan iedere premie-keuring, de gewone
keuringen dus, die jaarlijks worden gehou
den, gaat een verplichte keuring vooraf.
Stieren die voor een verplichte keuring
worden goedgekeurd, kunnen niet worden
gebezigd met het doel hier naderhand bo
ventallige stierkalveren van aan te hou
den.
Ten slotte zij vermeld, dat tot de ver
plichte keuringen alleen stieren worden
toegelaten van het zwartbonte. en zwart-
blaar veeslag.
Stieren van andere haarkleur worden dus
niet tot de keuringen toegelaten, zoodat
deze ook niet mogen worden gebruikt voor
den openbaren dekdienst.
Zie voor verdere mededeelingen de aan
plakbiljetten in Uw gemeente en de adver
tentie in dit Blad.
LOUTER.
In het tijdvak van Maandag 19 Janu
ari tot en met Zaterdag 7 Februari a.s.
zal voor personen in den leeftijd tot en
met 20 jaar één ei wordsn beschikbaar
gesteld.
In genoemd tijdvak zullen de met 04D,
04G en 04B gemerkte bonijen van de bon-
kaart-reserve elk recht geven op het koo-
pen van één ei.
De genoemde bonnen moeten worden In
geleverd in de periode van Maandag 12
Jan. tot en met Zaterdag 17 Jan. De le
verancier is verplicht om, op. verzoek van
dengene, die bonnen heeft afgegeven, hier
voor een ontvangstbewijs te verstrekken.
De aflevering van dceieren .zal eerst mo
gen geschieden met ingang van Maandag
10 Januari a.s. Zulks za,l evenwel in ver
band met varvóersmoeilijkheden niet i» al
le gemeenten reeds op 19 Januari a.s. mo
gelijk zijn. In verband daarmede is be
paald, dat de bonnen geldig bleven tot en
met Zaterdag 7 Februari a.s.
MOSSELHANDEL, LIGT STIL DOOR
DE VORST.
Het^Centraal Verkoopkantoor voor Mos
selen (Cevemos te Bergen op Zoom heeft
bepaald, dat de geheele mosselvisscherij en
mosselhandel wegens de vorst wordt stil
gelegd.
Loopende orders moeten worden opge.
schort en zullen eerst later worden uit.
gevoerd. Ook de visscherij op schardijn
en bliek, die de laatste weken voor de vis-
schers zeer loonend was, ligt tengevolge
van de weersomstandigheden stil.
Door de koude wordt er ook haast niet
gevangen.
't. Is te hopen dat de vorst spoedig af
neemt, daar de visscherij-producten momen
tel zeer gevraagd en goed loonend zijn.
DE RiESULTATEN DER PRUSBE-
HEERSCHING IN 1941.
Eenige dagen geleden werd in een over.
zicht van de resultaten der prijsbeheer-
sching 1941 vermeld, dat in totaal voor f
276.743.385 aan goederen in beslag zou
zijn genomen. Zooals men wel-*eeds begre
pen zal hebben, is dit bedrag aanmerkelijk
laget en wel t 276,743.38%.
PRIJSREGELING TWEEDEHANDS
VATEN.
Naai'.de Gemachtigde voor de Prijzen
mededeelt is binnen korten tijd e^n maxi
mum prijsregeling voor de eerste soort
tweedehands eiken vaten te verwachten.
Naar het zich laat aanzien zullen de prij
zen van deze vaten op circa 70 pet. der
prijzen van nieuwe eiken vaten van een
overeenkomstige kwaliteit worden vastge
steld. Haringvaten zullen vermoedelijk
van deze regeling worden uitgezonderd.
Hiervoor zal het prijspeil van 9 Mei 1940
gehandhaafd blijven. Prijsovertreders aul-
len worden vervolgd.
WENKEN VOOR DEN
VLEESCHVERBRUIKER.
Nu de nieuwe vleeschprijzen met het be
gin van ,dit jaar van kracht zijn gewor
den, wordt nogmaals met nadruk gewezen
op da bepaling, dat het verkoopen van
andere vleeschsoorten dan die, welke in
de publicatie van 2 Januari 1942 worden
genofemd, is verboden. Op tal van manie
ren wordt, zeer ten ongerieve van het pu
bliek, in vele slagerswinkels getracht de
voorschriften van de nieuwe vleeschpr^-
zenbeschikking te ontduiken, zoodat het
zijn nut heeft op de voornaamste van de
ze overtredingen de aandacht te vestigen.
Dikwijls komt het voor, dat gehakt
vleesch onder den" naam van „Duitsche
biefstuk" voor een hoogeren prjjs dan die
voor gewoon gehakt te koop wordt aange
boden. Bij een bestelling van roastbeef of
lenden gebeurt het vaak, dat de slager zi^n
klanten vraagt of het vleesch bewerkt óf
onbewerkt moet worden geleverd. De be
werking bestaat dan in het afhalen van
een vlies of het wegsnijden van een zeen,»
waarvoor dé slager meent 20 cent extra
te mogen'vragen .Dit Is in strijd met de
voorschriften, want alle vleesch moet voor
den v£istgestelden pirijs .panklaar worden
geleverd. Dat vele slagers nog schenkel
met vleesch te koop aanbieden, is evenmin
geoorloofd, want het schenkelvleesch be
hoort onder het soepvleesch thuis en moet
dan zonder been tegen dsn vastgestelden
prijs worden verkocht. Het been mag al
leen stukgehakt tezamen met andere been
deren worden verkocht. Zoo mogen ook
naergpijpen niet per stuk worden verkocht,
doch slechts tezamen met andere beende
ren (knoesten en hakken) stukgehakt te
gen den vastgestelden kg.-prijs.
Een nader veel voorkomend geval is het
aanbieden van zg. „kalfscarbonade". Dit Is
eveneens verboden, want kalfsvleesch mag
alleen als lappen worden verkocht, dus
zonder been, tegen den vastgestelden prijs
KERKVERNIELINGEN DOOR DE
BOLSJEWISTEN.
HELSINKI, 16 Jan. Naar de Finsche
pers meldt zijn er ran de in totaal 42
Evangelische kerken In de heroverde ge
bieden 35 door de bolsjewlsten volkomen
verwoest. Van de 40 Grieksch-katholieke
kerken zijn er 18 volkomen vernield, de ore
rige zijn grootendeels beschadigd. Van de,
75 bedehuizen zijn er 40 onbruikbaaj- ge
maakt. De godsdienstoefeningen wórden op
het oogenblik gehouden in de gemeente
huizen, volksscholen en andere voorloopig
daartoe ingerichte lokaliteiten.
BUSSUM, 17 Jan. Te Bussum reed
een 69-jarige vdelrijder in de Spiegelstraat.
Hij kwam te vallen en bleef dood liggen.
Een ontboden geneesheer constateerde hart
veirlamming, vermoedelQk tengevolge van
dftjkoude. I
Élenige uren later reed een 56-jarige
wielrijder met zijn flets op den Bussummer
Grintweg. Bij het zoogenaamde Leidsche
Boschje kwam hij ook te vallen en bleef
aan hartverlamming ten gevolge van fle
vorst te zijn overleden.
POSTVERTRAGING.
Door de weersomstandigheden kon de
post naa:r buiten het eiland niet op tijd zijn.
Onze abonné's tn Zeeland en die elders
buiten het eiland wonen, zullen daardoor
ons Blad waarschijnlijk niet op ,de gevssbne-
tijd ontvangen.
H.H. Adverteerders en Correspondenten,
gelieven hier ook rekening mee te houden
en hun copy voor het Vrijdagnummer zoo
spoedig mogelijk in te zenden.
DE ADMINISTRATIE.