ChmVEEKBIADöpGED.GR0n[)51A6 v^R^ZUID-HOairiZEEllWJC^^ EIIAnDEII
NJ. Uitgeversmaatschappü „ËiLANDËN'NIËUWS"
A60NEERT U HEDEN!!
Buitenland
De donkere dagen voor
Kerstfeest.
H. Adverteerders
II
en
Woeasdag24 December
14e Jaargang
ZATERDAG 20 DECEMBER 1941
No, 1304
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Uit het
Kijkvenster
GRATIS
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 19 35 OPQENOMEN HET BLAD ,0_N Z E E IL A N D E N" 18E JAARGANG
U ontvangt dan tot het nieuwe kwar
taal 1 Januari a.s. de ktant
MET DUITSCHLAND
VOOR EEN
VRIJ NEDERLAND
K1783
IMIlllVlilil»!
Abonnementsprijs 93 cent per 3 maanden btj vooruitbetaling.
Verschtjnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzondermke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per Jaar.
Gevestigd te MiddeSuoods Prins Hendrikstr. 122 G a Giro 167930 i Fosibox 8 Td. 17,
Bpsantoor voor Zeeland: St, Bfafurtenadyk Markt, Telef. 69.
Advertentle-prfjs 20 cent per regel. Reclames 40 csnt
Hoofdredacteur:
TH. DE WAAL MIDDELHARNIS C 122.
DIT NUMMER BESTAAT UIT 3 BLADEN
Met welke ons bezocht heeift de Op-
Igiamg uit de hoogte, om te verschij
nen denjgenen, die gezeten zijn in duis-
teamis en schafliuw des doods; om onze
voeten te richten op den weg des vi*-
Idles.
(Lukas 1 78b, 79.)
Donker waren de dagen vóór Christus'
komst op aarde.
Het koninklijk huis van David heeft ge
schitterd in grootheid, zoodat men kwam
van de einden der aarde om de wijsheid
van Salomo te hooren.' In de dagen vóór
den Kerstnacht was het geworden één groo-
te'ontluistering. Er was niets overgebleven
dan een afgehouwen tronk.- Keizer Augus-
tus was de wereldheerscher en koning He-
'rodes zat op Davids troon.
Donker waren die dagen inzonderheid
voor degenen, die verwachtten de yertroos.
ting Israels.
Psalm 74 werd beleefd: „Niet één profeet
is ons tot troost gebleven. Geen ste'ry'ling
weet, hoe lang dit duren zal."
Donkere dagen werden ook innerlijk
doorleefid.
Zacharias en Elisabeth hadden laiig
vurig gebe&n om een kind. Nu zijn zij
hoog op jaren gekomen. Alle verwachting
is afgesneden.
Donkere dagen worden doorleeifd, als God
door Zijn-Woord en Geest een zondaar be
arbeidt tot de kennis van de zaligheid in
Christus geopenbaard.
Aan het zaligmakend werk gaat altijd
het voorbereidend werk des Geestes vooraf.
En dat voorbereidend werk des Geestes
eindigt met alles in den dood en in het
zaligmatend werk wordt de doode levend.
Ia sobere taal, in weinig woorden maar
vol huiveringwekkenden. ernst wordt ons
in drie trekken geteekend, wat het voor
bereidend werk des Geestes ontdekt,
y Buiten God in Christus zijn wij gezeten
in duisternis" en schaduw des doods. Het is
niet de duisternis van den nacht waarop
volgt het morgenrood. Die düisteVnis is de
schaduw des doods. Op dien nacht volgt
geen morgisn maar de buitenste duisternis,
de eeuwige nacht, waar weening der oogen
en knersing der tanden is.
En zij zijn gezeten in die duisternis en
s schaduw, des doods. Gezeten, juist als de
genen, die geen weg meer weten.
Zoo wordt het beleefd- in den- weg der
ontdekkende genade, in het voorbereidend
werk van den Heiligen Geest.'
Geen weg meer. Geen uitkomst meer.
Daar alle hoop mij gansch ontviel en nie-
mafid zorgde voor mijn ziel.
De DecemtoBrmaand is de laatste van het
burgerlijk jaar maar de eerste van het
kerlcelijk jaar.
In de natuur wordt de prediking gehoord
„Het einde is daar." Tn de kerk van Chris
tus wórdt geboodschapt: „Het begin des
Evangelies van Jezus Christus, den Zoon
van God." Markus 1:1.
Rondom ons en in ons spreekt alles van
sterven en dood. En in deze dagen worden
wij opgeroepen om straks bij Bethleljems
„kribbe te vernemen: „Het leven is geopen
baard."
De teederheid, die het Opperwezen be
toont aan dengene, die het leven zijner
hand vindt, die nederzit in duisternis en
schaduw dés doods, is nooit in woorden
uit te drukken.
De Heere helpt al wat zichzelf niet hel
pen kan en redt uit al wie zich in verlegeh.
heid tot Hem wendt. Maar ook laat Hij
aan zichzelf over al wie op zichzelf meent
te kunnen vertrouwen.
Zacharias en EUsabetK zijn uitgebeden.
En dan komt de boodschap van den he
mel: „Uw gebed is verhoord." De Heere
heeft wel acht geslagen op hun gebed en
nu het aan 's menschen zijde is afgesneden,
komt de boodschap: „Uw gebed is ver
hoord." Zacharias kan het niet gelooven
en dat ongeloof brengt nieuwe donkerheid
over zijn ziel. Hij is maandenlang stom.
Dat alles staat echter den Heere niet in
den weg..Het kind wordt geboren. Johan
nes is zijn naam en die beteekent:_ God is
genadig. Het licht breekt door, zijn tong
wordt losgemaakt en dan moet hij zingen
van dé genadewonderen des Allerhoogsten.
Eerst zingt hij van zijn kind en daarna
van het Kind, van den' Zaligmaker en het"
heil, door Hem bereid.
„Gij kindeke,'' zoo spreekt hij tot zijn
kind, „gij zult voor het aangezicht des
Heeren- henengaan om Zijne wegen te be
reiden. Gij zult voor Hem henengaan om
Zijn volk kennis der zaligheid te geven.
En die zaligheid zal bestaan ifl de verge
ving der zonden. Die weldaad wordt ge
schonken door de innerlijke bewegingen
der barmhartigheid onzes Gods, -waarmee
ons bezocht heeft de Opgang uit de hoogte
om te verschijnen dengenen, die gezeten
zijn in duisternis en schaduw des doods;
om onze voeten te richten op den des
vredes."
Rijke zaken zijn in den lofzang van Za
charias op te merken.
Wat leef&n de stillen in den lande te
verv/achtten de vervulling van Gods be
loften in Christus, in die donkere dagen
dicht bij Gods Woord! Dat blijkt uit/de
lofzangen. Ook die van Zachafias is als
het ware doorweven met aanhalingen uit
het Oude "Testament. Wat hebben zij het
profetisch Woord^dat zeer vast is, naar
stig onderzocht! Wat leefden zij dicht bij
des Heeren Woord! En wat zien zij en
bezingen in alles de vervulling- van Gods
onfeilbaar Woord!
In VS. 78 haalt Zacharias de profetie van
Maleachie aan: „Ulieden, die Mijn Naam
vreest, zal de Zonne der gerechtigheid op
gaan."
En in VS. 79 haalt hij aam Jes. 9:1:
„Het volk, dat in duisternis wandelt, zal
een groot Licht zien; degenen, die wonen
in het land van de schaduwen des doods,
over dezelve zal een Licht schijnen."
Het tweede, wat valt op te merken, is
dit: Zacharias hsialt niet alleen de profetie
aan, maar zet die om in' den eersten per
soon.
Malèachi spreekt in den 2deu persoon:
„Ulieden, die Mijn Naam vreest, zegt de
Heere, zal de Zonne der gerechtigheid op-
gaan."-
Jesaja spreekt in den Sden persoon:'..Het
volk, dat in duisternis wandelt, zal een
groot Licht zien. Degenen, die wonen in
»Het land van de schaduwen des doods, over
dezelve zal een licht opgaan."
Zacharias, vervuld met den -Heiligen
Ge.est, zet dit alles om in den eersten per
soon. Ons heeft bezocht de Opgang uit
de hoogte, om onze voeten te richten
op den weg des vredes.
Op dat_ persoonlijke komt het aan. Dan
wordt de- tong losgemaakt en het wordt
feest, Christusfeest. Heft den lofzang aan,
zingt Zijn wonderdaan.
Hoe rijk wordt dat heilgeheim bezongen
in Ps. 89.
Zij wand'len Heer'', in 't licht van
't Goddelijk aanschijn voort;
Zij ziiUen in Uw Naam zich al den
dag verblijden;
Uw goedheid straalt hun toe.
Welk een heerlijk getuigenis mag de
apostel Paulus daarvan geven! Want God,
Die gezegd heeft, dat het Licht uit de duis
ternis zou schijnen, is Degene, Die in on
ze hart en geschenen heeft om te
geven verlichting der kennis der
heerlijkheid Gods in bet aangezicht van Je
zus Christus,
Laten de dagen donker zijn, dat Licht
zal rijzen.
Laat in de natuur alles versterven, in de
genade is het leven.
Labsn de hemelen met een gedruisch
voorbijgaanen de elementen brandende
versmelten. Laat de aarde en de werken,
die daarin zijn, vergaan! Naar Zijn belofte
verwacht Gods kerk een nieuwen hemel en
een nieuwe- aarde, waarop gerechtigheid
woont. Laat uw hart, dat nergens vrede
viiKjt, aan het einde komen van al dat tob-
ban, zuchten, -werken; dan komt het be
gin. Het begin des Evangelies. Het begin
der genade In Christus -Jezus.
Laten wij dan naar het>^wenidge ver
dorven worden, als wij naar het inwendi
ge maar vernieuwd worden van dag tot
dag. Dewijl wij niet aanmerken ,de dingen,
die men ziet maar de dingen,, die men niet
ziej^; want de dingen, die men ziet, zijn
tijdelijk, maar de ,ding3n die men niet ziet,
zijn eeuwig.
Ds. H A. L.
Een postze,gel saet Vreemden tekst
De H. Schrift als reclame-materi
aal? 'Verzet tegen löie Ohr. feest
dagen De feestdagen «n de Zon
dag.
Daar is een nieuwe postzegel op de
markt gekomen: dg nieuwe serie postze
gels en prentbriefkaarten voor het kind.'
Aan het einde van elk jaar is dat zoo de
gewoont^;, de bijslagen op de frankeer-
waarden komen ten goede van de kleinen,
die bescherming en hulp behoeven.
Waarnemer is geen philatelist; hij schenkt
in ''t algemeen weinig aandacht aan post
zegels, maar ditmaal heeft die kinderpost
zegel zulk een bijzondere opschrift, dat het
zijn aandacht trok en hij er iets van -wil
ze'ggen.
De afbeelding zelf stelt een meisjeskopje
voor met lange haarvlecht, waarnaar
twee handen, die licht het hoofdje raken,
zich uitstrekken, als met een gewijd ge
baar ter bescherming. Het ontwerp van de-
zeii zegel is van Aart van Dobtenburg,
die als-motieif koos het in 1665 door Rem
brandt geschilderde portret van zijn èoon-
tje Titus, naar de schilderij, die zich in
Museum Boymans bevindt.
Er is van verschillende zijden op deze
afbeelding critiek uitgebracht, als zou^ het
geen écht Nederlandsch meisje voorstellen..
Zoo lazen we in zeker blad daarover het
volgende:
„Men kan haar type terug vinden op een
„der voor eenige jaren uitgegeven Suri-
„naamsche zegel^. Men lette eens op den
„broeden neus, tf'e halverwegen naar de
„oogej} to«-. zjj-n'in.'^usworteir^ verliest en
„voorts op de wijd uitstaande, „malei-
„sche" oogen. Dit is een tjrpisch ,.,kolo-
„niaal" gezicht en. is volkomen vreemd
„aan elke voorstelling welke wij ons
onwillekeurig of willekeurig van een
,,Neiü«(ilaiMlsch meisje maken."
Wi) gaan dit voorbij. Waarnemer is geen
kunstcriticus. Waar wij wèl op wilfen
wijzen is het opschrift: „W|ant derzulken
•is het Hemelrijk", Matth. 19 14.
Dat doet toch vreemd aan, als men
zoo'n bijbeltekst ^p een affiche ziet. -Is
men in Nederland opeens zoo Christelijk
geworden, dat Bijbel spreuken zelfs op onze
postzegels voorkomen? Men zei toch altijd:
godsdienst is privaatzaak, een zaak voor
de binnenkamer? En ziedaar, nu worden
uitspratosn uit de Heilige Schrift door de
Nederlandsche Posterijen gebruikt als re^
c!am-e-materiaal! Eerlijk gezegd, ik kan er
•)3e beteekenis niet van vatten.
Zeker, de Heere Jezus was liefderijk
en barmhartig, het moet dus een „liefda-
digheidsmotieif" zijn. Men kent de geschie
denis: Toen de kinderkens tot den Hteere
Jezus werden gebracht, opdat Hij de han
den hun zou opleggen en bidden, bestraften
de discipelen dezfelven. En dan staat er
van in de Statenvertahng: „Maar Jezus
zeide: Laat af van de kinderkens en ver
hindert hen niet, want derzulken is het Kq-
'ninkrijk der Hemelen." Dies zal het dus
moeten - beteekénisn, dat de Heere Chris
tus de kinderen niet van Zich afstiet en
dat wij zulks ook niet moeteii doen, maar
veel postzegels moeten koopsn om de gelde
lijke baten voor het kind zoo hoog moge
lijk op te voeren.-
Op zichzelf genomen is dat goed, maar
men voelt, dat er hier iets wringt. Ik ga
geen volledige exegese -van dit" Bijbelwoord
geven: de beteekenis van den tekst is een
geheel andere. De jiadruk moet hier ge-,
legd op' het Koninkrijk der henielen".
Niemand ma.g men daar verre van houden,
allerminst de kindensn. Men leze hetzelfde
verhaal eens naar de beschrijving van Mar
cus", waar Christus zegt: „'Voorwaar zeg
Ik u, zoo wie het koninkrijk .Gods niet
ontvangt gelijk een -kindeken, die zal in
hetzelve geenszins ingaan". Wat beteekent
het? Kort gezegd dit: er moet een punt
van overeenkomst tusschen ons en de kin
deren liggen. Niet in hun onschuld, want
dié bestaat niet.' Maar iii hun eenvoudig
geloovig vertrouwend ontyangan en aan
vaarden van de dingen, zelfs van die, die
hun begrip- te boven gaan. Om deel te heb
ben aan dat Go.dsrijk is wedergeboorte
noodig; 'wle als een rijke van geest" te
genover Gods Koninkrijk staat en blijft
staan, zal het nooit ingaan.
Genoeg men voelt dat het opschrift
op de kinderpostzegel er daarom naast is.
Op z'n zachtst gezegd.is het een ontkrach
ting van het Woord Gods.
'Van deze plaats hebben we'al meer ge
zegd, laten we geen aanloopjes nemen met
bijbelteksten en zeker niet als leidmotief
voor reclame. Het doel heiligt de middelen
niet hier wordt het middel ontheiligt.
Wij naderen nu' het Kerstfeest. De vol
gende week zal het D.'V. dus een korte
werkweek zijn twee feestdagen ^aan er
af.
Kort na de Hervorming was er een
zeer sterke actie tegen die feestdagen. Cal-
-vijn b.v. was er ook teg3n. Als Kerstfeest
in de week .viel, was er wel kerk, maar
dan preekte Calvijn opzettelijk niet over'
de blijde boodschap', maar eerst op den
Zondag daarop herdacht hij Christus'- ge
boorte.
De Hervormers verzetten zich tegen deze
feestdagen om drie redenen: ten eerste om
dat ze menschelijke instellingen waren, den
Zondag dreigden te verdringen en ten der
de aanleiding gaven tot losbandigheid en
heidensche feesten. Al spoedig, geen hon
derd jaar later, waren de feestdagen in
eere hersteld. De synode van 1574 ver
klaarde zich er nog tegen en achtte de 2e
feestdagen geheel overbodig, maar de vol-
g3nde Synode van 1578 verklaarde Kerst
feest tot een officieelen feestdag en de sy
node van 1581 te Middelburg voegde He
melvaartsdag er bij. Ook de Synode van
1618-1© bevestigde deze uitspraak, zoodat
het officieel zoo is gebleven, hoewel er
tegen de tweede feestdagen meermalen ver
zet is gerezen.
Twee factoren oefenden op de synodale
besluiten een krachtieisn invloed uit, n.l.
de aandrang uit het volk, dat de feestda
gen wilde maa^ daarnaast drong ook de
Overheid aan op het offiöieel efkennen dier
dagen door de kerk, om daardoor los
bandigheid en ledigheid te voorkomen.
De tweede feestdagen zijn echter uiter
aard een zeer willekeurige toevoeging ge
weest, meri wilde nu eenmaal graag een
tweeden feestdag. Immers, de tweede dag
.is in rang en beteekenis sterk achterge
steld bij den eersten, waarop de eigenlijke
herdenking van het heilsfeit plaats vind!
Nooit moet men de Chr. feestdagen ech
ter op één lijn stellen met den Zondag, de
Dag des Heeren. En dat wel daarom, om
dat de rustdag is ingesteld in het Paradijs
bij de Schepping. De Rustdag is Schep
pingsordening en daarna in de Wet Gods
voorgeschreven, zoodat de feestdagen, die
louter menschelijke instellingen zijn, nooit
met de van -God gegeven dag op een lijn
mogen worden gesteld.
WAARNEMER.
"Vorige week Donderdagmiddag 11 Dec.
1941 heeft de Führer zijn groote^
RSjksdagrede
gehouden, -waarvan wij nog kort melding
konden maken.
De Führer wees er allereerst op dat een
jaar van grpote historische gebeurtenissen
en einde neigt (1941) en een, jaar van de
grootste beslissingen te wachten staat
(1942.) -
Nadat de EngelsChe minister Churchill
in de herfst, van 1940 het vredesaanbod
van den Führer' had afgewezen, was het
duidelijk dat deze oorlog alleen met de wa
penen moet worden uitgevochten..
"Vanaf het Noorden van Noorwegen tot
aan de Spaansche grens zijn tallooze vlieg
velden aangelegd, onkwetsbare bescher
mingen voor duikbooten op de vlootbases
gebouwd en meer dan 1500 nieuwe batte-
rijsn in stelling gebracht. Het onwrikba
re besluit 'is, dit Europeesche front zoo
te maken, dat het door geen enkelen vij
and kan worden aangevallen.
Wat betreft
Italië
wees de Führer erop, dat dit land langen
tijd de druk van Engeland a;ileen op moest
vangen.
Tengevolge van het overwicht 'aan zware
tanks, slaagden de Engelschen er in tijde
lijk een crisis in Noord Afrika te weeg te
bpsngen. Op 24 Maart j.l. ging een kleine
gemeenschap van.Duitsche en Italiaansche
formaties tot den tegenaanval over on-
Zooals wij reeds hebben meiejge-
deeld verschijnt ons Bliaifli in de Kerst,
week slechts één niaal, n.l.
U gelieve Uw advertentie voor vol
gende week,dps vroegtijdig op te ge-
'Ven en te zorgen, dat deze uiterlijk
Dinsdag in ons bezit ïfijn.
H. H. Oorrespondenten gelieven
cjveneeiis te zoggen dat Dinsidag hun
copy bimnen is..
Redactie en Administratie.
der leiding va» generaal Rommel, met ge-
'volg dat het veroverde terrein werd terug
gewonnen.
Breedvoerig schetste de Führer het ont
staan van den strijd tegen de
Sovjet-Unie
en vestigde vooral de aandacht op de ge-
-weldige' macht welke de Sovjets haddeq ver
zameld. Had deze macht via Duitschland
zich in 'beweging kunnen stellen, Europa
ware verloren geweest.
Op 1 December 1941 'bedroeg het aantal
Sovjet gevangenen 3.806.865
buitgemaakte vechtwagens 21.391
stukken geschut' - 32.541
vliegtuigen 17.322
Engelsche vliegtuigen 2.191
tot zinkisn gebracht 6.516.791 ton
De Duitsche verliezen bedroegen van 22
Juni tot 1 December
162.314 dooden
571.767 -gewonden
33.334 vermisten
Daarna ging de Führer in den breede na
de verhouding tot Amerika, en hoe pre
sident Roosevelt reeds jaren zich zoo in de
Europeesche politiek gemengd' heeft, dat
hij als een der hoofdschuldigen aan dezen
oorlog is aan te merken.
Ook werd de verhouding van Amerika
tot
Japan
duidelijk uiteengezet, waaraan de Führer
het beslissende woord vastknoopte dat
Duitschland ook heden den Amerikaan-
schen zaakgelastigde z^jn paspoort had
overhandigd, aangezien
Duitschland en Italië zich over
eenkomstig de bepalingen van het
Drieanogendhedenpact 37 Sept.
1940, eveneens in oorlog miet de
Vereenigde Staten bevonden
Schouder aan schouder zouden Duitsch
land, Italië en Japan nu den strijd tegen
Engeland en Amerika voeren.
Zonder volledige wederzijdsche -toestem
ming zullen noch Duitschland, noch Italië,
noch Japan hetzij met Amerika of hetzij
met Engeland een afzonderlijken vrede of
wapenstilstand sluiten.
Met de volgende woorden werd deze re
de beslotan:
Onze tegenstanders moeten zich niet ver
gissen. In de tweeduizend jaar van de ons
bekende Duitsche geschiedenis is ons volk
nooit meer aaneengesloten en eensgezind
geweest dan thans. De Heer der wereld
heeft de laatste jaren zooveel grootsoh aan
ons gewrocht, dat wij ons dankbaar buigen
voor een "Voorzienigheid, die ons' bedacht
heeft met de eer leden van een zoo groot
volk te .mogen ,zijn.
Te Rome hield Mussolini op de Piazza
"Venezia voor een reusachtige menigte een
rede, waarin hij mededeelde dat ook Italië
in samenwerking met Duitschland aan
Amerika den oorlog hadden verklaard.
Zoo is dan tegelijk met de Japansche
oorlogsverklaring het militaire gedeelte van
het driemogendhedenpact in werking getre.
den. De Duce zeide dat het Pact van Drie
250 millioen menschen om zgn vaandel ver
zameld had, _die alles voor de overwinning
wllten doen.
Wat betreft Zuid-Amerika hebben de lan.
den Brazilië, Bolivia, Venezuela, Paraguay,,