ChmVEEKBIADöpGED.GR0n[)51A6 v^R^ZUID-HOairiZEEllWJC^^ EIIAnDEII NJ. Uitgeversmaatschappü „ËiLANDËN'NIËUWS" A60NEERT U HEDEN!! Buitenland De donkere dagen voor Kerstfeest. H. Adverteerders II en Woeasdag24 December 14e Jaargang ZATERDAG 20 DECEMBER 1941 No, 1304 STICHTELIJKE OVERDENKING Uit het Kijkvenster GRATIS WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 19 35 OPQENOMEN HET BLAD ,0_N Z E E IL A N D E N" 18E JAARGANG U ontvangt dan tot het nieuwe kwar taal 1 Januari a.s. de ktant MET DUITSCHLAND VOOR EEN VRIJ NEDERLAND K1783 IMIlllVlilil»! Abonnementsprijs 93 cent per 3 maanden btj vooruitbetaling. Verschtjnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzondermke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per Jaar. Gevestigd te MiddeSuoods Prins Hendrikstr. 122 G a Giro 167930 i Fosibox 8 Td. 17, Bpsantoor voor Zeeland: St, Bfafurtenadyk Markt, Telef. 69. Advertentle-prfjs 20 cent per regel. Reclames 40 csnt Hoofdredacteur: TH. DE WAAL MIDDELHARNIS C 122. DIT NUMMER BESTAAT UIT 3 BLADEN Met welke ons bezocht heeift de Op- Igiamg uit de hoogte, om te verschij nen denjgenen, die gezeten zijn in duis- teamis en schafliuw des doods; om onze voeten te richten op den weg des vi*- Idles. (Lukas 1 78b, 79.) Donker waren de dagen vóór Christus' komst op aarde. Het koninklijk huis van David heeft ge schitterd in grootheid, zoodat men kwam van de einden der aarde om de wijsheid van Salomo te hooren.' In de dagen vóór den Kerstnacht was het geworden één groo- te'ontluistering. Er was niets overgebleven dan een afgehouwen tronk.- Keizer Augus- tus was de wereldheerscher en koning He- 'rodes zat op Davids troon. Donker waren die dagen inzonderheid voor degenen, die verwachtten de yertroos. ting Israels. Psalm 74 werd beleefd: „Niet één profeet is ons tot troost gebleven. Geen ste'ry'ling weet, hoe lang dit duren zal." Donkere dagen werden ook innerlijk doorleefid. Zacharias en Elisabeth hadden laiig vurig gebe&n om een kind. Nu zijn zij hoog op jaren gekomen. Alle verwachting is afgesneden. Donkere dagen worden doorleeifd, als God door Zijn-Woord en Geest een zondaar be arbeidt tot de kennis van de zaligheid in Christus geopenbaard. Aan het zaligmakend werk gaat altijd het voorbereidend werk des Geestes vooraf. En dat voorbereidend werk des Geestes eindigt met alles in den dood en in het zaligmatend werk wordt de doode levend. Ia sobere taal, in weinig woorden maar vol huiveringwekkenden. ernst wordt ons in drie trekken geteekend, wat het voor bereidend werk des Geestes ontdekt, y Buiten God in Christus zijn wij gezeten in duisternis" en schaduw des doods. Het is niet de duisternis van den nacht waarop volgt het morgenrood. Die düisteVnis is de schaduw des doods. Op dien nacht volgt geen morgisn maar de buitenste duisternis, de eeuwige nacht, waar weening der oogen en knersing der tanden is. En zij zijn gezeten in die duisternis en s schaduw, des doods. Gezeten, juist als de genen, die geen weg meer weten. Zoo wordt het beleefd- in den- weg der ontdekkende genade, in het voorbereidend werk van den Heiligen Geest.' Geen weg meer. Geen uitkomst meer. Daar alle hoop mij gansch ontviel en nie- mafid zorgde voor mijn ziel. De DecemtoBrmaand is de laatste van het burgerlijk jaar maar de eerste van het kerlcelijk jaar. In de natuur wordt de prediking gehoord „Het einde is daar." Tn de kerk van Chris tus wórdt geboodschapt: „Het begin des Evangelies van Jezus Christus, den Zoon van God." Markus 1:1. Rondom ons en in ons spreekt alles van sterven en dood. En in deze dagen worden wij opgeroepen om straks bij Bethleljems „kribbe te vernemen: „Het leven is geopen baard." De teederheid, die het Opperwezen be toont aan dengene, die het leven zijner hand vindt, die nederzit in duisternis en schaduw dés doods, is nooit in woorden uit te drukken. De Heere helpt al wat zichzelf niet hel pen kan en redt uit al wie zich in verlegeh. heid tot Hem wendt. Maar ook laat Hij aan zichzelf over al wie op zichzelf meent te kunnen vertrouwen. Zacharias en EUsabetK zijn uitgebeden. En dan komt de boodschap van den he mel: „Uw gebed is verhoord." De Heere heeft wel acht geslagen op hun gebed en nu het aan 's menschen zijde is afgesneden, komt de boodschap: „Uw gebed is ver hoord." Zacharias kan het niet gelooven en dat ongeloof brengt nieuwe donkerheid over zijn ziel. Hij is maandenlang stom. Dat alles staat echter den Heere niet in den weg..Het kind wordt geboren. Johan nes is zijn naam en die beteekent:_ God is genadig. Het licht breekt door, zijn tong wordt losgemaakt en dan moet hij zingen van dé genadewonderen des Allerhoogsten. Eerst zingt hij van zijn kind en daarna van het Kind, van den' Zaligmaker en het" heil, door Hem bereid. „Gij kindeke,'' zoo spreekt hij tot zijn kind, „gij zult voor het aangezicht des Heeren- henengaan om Zijne wegen te be reiden. Gij zult voor Hem henengaan om Zijn volk kennis der zaligheid te geven. En die zaligheid zal bestaan ifl de verge ving der zonden. Die weldaad wordt ge schonken door de innerlijke bewegingen der barmhartigheid onzes Gods, -waarmee ons bezocht heeft de Opgang uit de hoogte om te verschijnen dengenen, die gezeten zijn in duisternis en schaduw des doods; om onze voeten te richten op den des vredes." Rijke zaken zijn in den lofzang van Za charias op te merken. Wat leef&n de stillen in den lande te verv/achtten de vervulling van Gods be loften in Christus, in die donkere dagen dicht bij Gods Woord! Dat blijkt uit/de lofzangen. Ook die van Zachafias is als het ware doorweven met aanhalingen uit het Oude "Testament. Wat hebben zij het profetisch Woord^dat zeer vast is, naar stig onderzocht! Wat leefden zij dicht bij des Heeren Woord! En wat zien zij en bezingen in alles de vervulling- van Gods onfeilbaar Woord! In VS. 78 haalt Zacharias de profetie van Maleachie aan: „Ulieden, die Mijn Naam vreest, zal de Zonne der gerechtigheid op gaan." En in VS. 79 haalt hij aam Jes. 9:1: „Het volk, dat in duisternis wandelt, zal een groot Licht zien; degenen, die wonen in het land van de schaduwen des doods, over dezelve zal een Licht schijnen." Het tweede, wat valt op te merken, is dit: Zacharias hsialt niet alleen de profetie aan, maar zet die om in' den eersten per soon. Malèachi spreekt in den 2deu persoon: „Ulieden, die Mijn Naam vreest, zegt de Heere, zal de Zonne der gerechtigheid op- gaan."- Jesaja spreekt in den Sden persoon:'..Het volk, dat in duisternis wandelt, zal een groot Licht zien. Degenen, die wonen in »Het land van de schaduwen des doods, over dezelve zal een licht opgaan." Zacharias, vervuld met den -Heiligen Ge.est, zet dit alles om in den eersten per soon. Ons heeft bezocht de Opgang uit de hoogte, om onze voeten te richten op den weg des vredes. Op dat_ persoonlijke komt het aan. Dan wordt de- tong losgemaakt en het wordt feest, Christusfeest. Heft den lofzang aan, zingt Zijn wonderdaan. Hoe rijk wordt dat heilgeheim bezongen in Ps. 89. Zij wand'len Heer'', in 't licht van 't Goddelijk aanschijn voort; Zij ziiUen in Uw Naam zich al den dag verblijden; Uw goedheid straalt hun toe. Welk een heerlijk getuigenis mag de apostel Paulus daarvan geven! Want God, Die gezegd heeft, dat het Licht uit de duis ternis zou schijnen, is Degene, Die in on ze hart en geschenen heeft om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in bet aangezicht van Je zus Christus, Laten de dagen donker zijn, dat Licht zal rijzen. Laat in de natuur alles versterven, in de genade is het leven. Labsn de hemelen met een gedruisch voorbijgaanen de elementen brandende versmelten. Laat de aarde en de werken, die daarin zijn, vergaan! Naar Zijn belofte verwacht Gods kerk een nieuwen hemel en een nieuwe- aarde, waarop gerechtigheid woont. Laat uw hart, dat nergens vrede viiKjt, aan het einde komen van al dat tob- ban, zuchten, -werken; dan komt het be gin. Het begin des Evangelies. Het begin der genade In Christus -Jezus. Laten wij dan naar het>^wenidge ver dorven worden, als wij naar het inwendi ge maar vernieuwd worden van dag tot dag. Dewijl wij niet aanmerken ,de dingen, die men ziet maar de dingen,, die men niet ziej^; want de dingen, die men ziet, zijn tijdelijk, maar de ,ding3n die men niet ziet, zijn eeuwig. Ds. H A. L. Een postze,gel saet Vreemden tekst De H. Schrift als reclame-materi aal? 'Verzet tegen löie Ohr. feest dagen De feestdagen «n de Zon dag. Daar is een nieuwe postzegel op de markt gekomen: dg nieuwe serie postze gels en prentbriefkaarten voor het kind.' Aan het einde van elk jaar is dat zoo de gewoont^;, de bijslagen op de frankeer- waarden komen ten goede van de kleinen, die bescherming en hulp behoeven. Waarnemer is geen philatelist; hij schenkt in ''t algemeen weinig aandacht aan post zegels, maar ditmaal heeft die kinderpost zegel zulk een bijzondere opschrift, dat het zijn aandacht trok en hij er iets van -wil ze'ggen. De afbeelding zelf stelt een meisjeskopje voor met lange haarvlecht, waarnaar twee handen, die licht het hoofdje raken, zich uitstrekken, als met een gewijd ge baar ter bescherming. Het ontwerp van de- zeii zegel is van Aart van Dobtenburg, die als-motieif koos het in 1665 door Rem brandt geschilderde portret van zijn èoon- tje Titus, naar de schilderij, die zich in Museum Boymans bevindt. Er is van verschillende zijden op deze afbeelding critiek uitgebracht, als zou^ het geen écht Nederlandsch meisje voorstellen.. Zoo lazen we in zeker blad daarover het volgende: „Men kan haar type terug vinden op een „der voor eenige jaren uitgegeven Suri- „naamsche zegel^. Men lette eens op den „broeden neus, tf'e halverwegen naar de „oogej} to«-. zjj-n'in.'^usworteir^ verliest en „voorts op de wijd uitstaande, „malei- „sche" oogen. Dit is een tjrpisch ,.,kolo- „niaal" gezicht en. is volkomen vreemd „aan elke voorstelling welke wij ons onwillekeurig of willekeurig van een ,,Neiü«(ilaiMlsch meisje maken." Wi) gaan dit voorbij. Waarnemer is geen kunstcriticus. Waar wij wèl op wilfen wijzen is het opschrift: „W|ant derzulken •is het Hemelrijk", Matth. 19 14. Dat doet toch vreemd aan, als men zoo'n bijbeltekst ^p een affiche ziet. -Is men in Nederland opeens zoo Christelijk geworden, dat Bijbel spreuken zelfs op onze postzegels voorkomen? Men zei toch altijd: godsdienst is privaatzaak, een zaak voor de binnenkamer? En ziedaar, nu worden uitspratosn uit de Heilige Schrift door de Nederlandsche Posterijen gebruikt als re^ c!am-e-materiaal! Eerlijk gezegd, ik kan er •)3e beteekenis niet van vatten. Zeker, de Heere Jezus was liefderijk en barmhartig, het moet dus een „liefda- digheidsmotieif" zijn. Men kent de geschie denis: Toen de kinderkens tot den Hteere Jezus werden gebracht, opdat Hij de han den hun zou opleggen en bidden, bestraften de discipelen dezfelven. En dan staat er van in de Statenvertahng: „Maar Jezus zeide: Laat af van de kinderkens en ver hindert hen niet, want derzulken is het Kq- 'ninkrijk der Hemelen." Dies zal het dus moeten - beteekénisn, dat de Heere Chris tus de kinderen niet van Zich afstiet en dat wij zulks ook niet moeteii doen, maar veel postzegels moeten koopsn om de gelde lijke baten voor het kind zoo hoog moge lijk op te voeren.- Op zichzelf genomen is dat goed, maar men voelt, dat er hier iets wringt. Ik ga geen volledige exegese -van dit" Bijbelwoord geven: de beteekenis van den tekst is een geheel andere. De jiadruk moet hier ge-, legd op' het Koninkrijk der henielen". Niemand ma.g men daar verre van houden, allerminst de kindensn. Men leze hetzelfde verhaal eens naar de beschrijving van Mar cus", waar Christus zegt: „'Voorwaar zeg Ik u, zoo wie het koninkrijk .Gods niet ontvangt gelijk een -kindeken, die zal in hetzelve geenszins ingaan". Wat beteekent het? Kort gezegd dit: er moet een punt van overeenkomst tusschen ons en de kin deren liggen. Niet in hun onschuld, want dié bestaat niet.' Maar iii hun eenvoudig geloovig vertrouwend ontyangan en aan vaarden van de dingen, zelfs van die, die hun begrip- te boven gaan. Om deel te heb ben aan dat Go.dsrijk is wedergeboorte noodig; 'wle als een rijke van geest" te genover Gods Koninkrijk staat en blijft staan, zal het nooit ingaan. Genoeg men voelt dat het opschrift op de kinderpostzegel er daarom naast is. Op z'n zachtst gezegd.is het een ontkrach ting van het Woord Gods. 'Van deze plaats hebben we'al meer ge zegd, laten we geen aanloopjes nemen met bijbelteksten en zeker niet als leidmotief voor reclame. Het doel heiligt de middelen niet hier wordt het middel ontheiligt. Wij naderen nu' het Kerstfeest. De vol gende week zal het D.'V. dus een korte werkweek zijn twee feestdagen ^aan er af. Kort na de Hervorming was er een zeer sterke actie tegen die feestdagen. Cal- -vijn b.v. was er ook teg3n. Als Kerstfeest in de week .viel, was er wel kerk, maar dan preekte Calvijn opzettelijk niet over' de blijde boodschap', maar eerst op den Zondag daarop herdacht hij Christus'- ge boorte. De Hervormers verzetten zich tegen deze feestdagen om drie redenen: ten eerste om dat ze menschelijke instellingen waren, den Zondag dreigden te verdringen en ten der de aanleiding gaven tot losbandigheid en heidensche feesten. Al spoedig, geen hon derd jaar later, waren de feestdagen in eere hersteld. De synode van 1574 ver klaarde zich er nog tegen en achtte de 2e feestdagen geheel overbodig, maar de vol- g3nde Synode van 1578 verklaarde Kerst feest tot een officieelen feestdag en de sy node van 1581 te Middelburg voegde He melvaartsdag er bij. Ook de Synode van 1618-1© bevestigde deze uitspraak, zoodat het officieel zoo is gebleven, hoewel er tegen de tweede feestdagen meermalen ver zet is gerezen. Twee factoren oefenden op de synodale besluiten een krachtieisn invloed uit, n.l. de aandrang uit het volk, dat de feestda gen wilde maa^ daarnaast drong ook de Overheid aan op het offiöieel efkennen dier dagen door de kerk, om daardoor los bandigheid en ledigheid te voorkomen. De tweede feestdagen zijn echter uiter aard een zeer willekeurige toevoeging ge weest, meri wilde nu eenmaal graag een tweeden feestdag. Immers, de tweede dag .is in rang en beteekenis sterk achterge steld bij den eersten, waarop de eigenlijke herdenking van het heilsfeit plaats vind! Nooit moet men de Chr. feestdagen ech ter op één lijn stellen met den Zondag, de Dag des Heeren. En dat wel daarom, om dat de rustdag is ingesteld in het Paradijs bij de Schepping. De Rustdag is Schep pingsordening en daarna in de Wet Gods voorgeschreven, zoodat de feestdagen, die louter menschelijke instellingen zijn, nooit met de van -God gegeven dag op een lijn mogen worden gesteld. WAARNEMER. "Vorige week Donderdagmiddag 11 Dec. 1941 heeft de Führer zijn groote^ RSjksdagrede gehouden, -waarvan wij nog kort melding konden maken. De Führer wees er allereerst op dat een jaar van grpote historische gebeurtenissen en einde neigt (1941) en een, jaar van de grootste beslissingen te wachten staat (1942.) - Nadat de EngelsChe minister Churchill in de herfst, van 1940 het vredesaanbod van den Führer' had afgewezen, was het duidelijk dat deze oorlog alleen met de wa penen moet worden uitgevochten.. "Vanaf het Noorden van Noorwegen tot aan de Spaansche grens zijn tallooze vlieg velden aangelegd, onkwetsbare bescher mingen voor duikbooten op de vlootbases gebouwd en meer dan 1500 nieuwe batte- rijsn in stelling gebracht. Het onwrikba re besluit 'is, dit Europeesche front zoo te maken, dat het door geen enkelen vij and kan worden aangevallen. Wat betreft Italië wees de Führer erop, dat dit land langen tijd de druk van Engeland a;ileen op moest vangen. Tengevolge van het overwicht 'aan zware tanks, slaagden de Engelschen er in tijde lijk een crisis in Noord Afrika te weeg te bpsngen. Op 24 Maart j.l. ging een kleine gemeenschap van.Duitsche en Italiaansche formaties tot den tegenaanval over on- Zooals wij reeds hebben meiejge- deeld verschijnt ons Bliaifli in de Kerst, week slechts één niaal, n.l. U gelieve Uw advertentie voor vol gende week,dps vroegtijdig op te ge- 'Ven en te zorgen, dat deze uiterlijk Dinsdag in ons bezit ïfijn. H. H. Oorrespondenten gelieven cjveneeiis te zoggen dat Dinsidag hun copy bimnen is.. Redactie en Administratie. der leiding va» generaal Rommel, met ge- 'volg dat het veroverde terrein werd terug gewonnen. Breedvoerig schetste de Führer het ont staan van den strijd tegen de Sovjet-Unie en vestigde vooral de aandacht op de ge- -weldige' macht welke de Sovjets haddeq ver zameld. Had deze macht via Duitschland zich in 'beweging kunnen stellen, Europa ware verloren geweest. Op 1 December 1941 'bedroeg het aantal Sovjet gevangenen 3.806.865 buitgemaakte vechtwagens 21.391 stukken geschut' - 32.541 vliegtuigen 17.322 Engelsche vliegtuigen 2.191 tot zinkisn gebracht 6.516.791 ton De Duitsche verliezen bedroegen van 22 Juni tot 1 December 162.314 dooden 571.767 -gewonden 33.334 vermisten Daarna ging de Führer in den breede na de verhouding tot Amerika, en hoe pre sident Roosevelt reeds jaren zich zoo in de Europeesche politiek gemengd' heeft, dat hij als een der hoofdschuldigen aan dezen oorlog is aan te merken. Ook werd de verhouding van Amerika tot Japan duidelijk uiteengezet, waaraan de Führer het beslissende woord vastknoopte dat Duitschland ook heden den Amerikaan- schen zaakgelastigde z^jn paspoort had overhandigd, aangezien Duitschland en Italië zich over eenkomstig de bepalingen van het Drieanogendhedenpact 37 Sept. 1940, eveneens in oorlog miet de Vereenigde Staten bevonden Schouder aan schouder zouden Duitsch land, Italië en Japan nu den strijd tegen Engeland en Amerika voeren. Zonder volledige wederzijdsche -toestem ming zullen noch Duitschland, noch Italië, noch Japan hetzij met Amerika of hetzij met Engeland een afzonderlijken vrede of wapenstilstand sluiten. Met de volgende woorden werd deze re de beslotan: Onze tegenstanders moeten zich niet ver gissen. In de tweeduizend jaar van de ons bekende Duitsche geschiedenis is ons volk nooit meer aaneengesloten en eensgezind geweest dan thans. De Heer der wereld heeft de laatste jaren zooveel grootsoh aan ons gewrocht, dat wij ons dankbaar buigen voor een "Voorzienigheid, die ons' bedacht heeft met de eer leden van een zoo groot volk te .mogen ,zijn. Te Rome hield Mussolini op de Piazza "Venezia voor een reusachtige menigte een rede, waarin hij mededeelde dat ook Italië in samenwerking met Duitschland aan Amerika den oorlog hadden verklaard. Zoo is dan tegelijk met de Japansche oorlogsverklaring het militaire gedeelte van het driemogendhedenpact in werking getre. den. De Duce zeide dat het Pact van Drie 250 millioen menschen om zgn vaandel ver zameld had, _die alles voor de overwinning wllten doen. Wat betreft Zuid-Amerika hebben de lan. den Brazilië, Bolivia, Venezuela, Paraguay,,

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1941 | | pagina 1