I CHQWEEKBIADÖpGED.GDQnD5IA6 wÖRolZUID-HOLlifiZECUWJCriC EIIAnDEn 1 N.V. UitgeTersmaatscbappü „EILANDËN-NIEDWS;' Proclamatie» STICHTELIJKE I OVERDENKING 14e Jaargang ZATERDAG 1 NOVEMBER 1941 No 1290 Uit het^ Kijkvenster Belooning. .vm- 1 8E JA A-R GANG WAARIN SEDERT 1 N O V EMBER 19 35 O P G E KO M E N HET BLAD .ONZE EILANDEN" UITGAVE VAN 1--------------------------------------- BEHOEFTE AAN LIEFDE-UITLATING. ffl GEPOOGD EEN KOE IN DE WEIDE TE SLACHTEN. Zoek de advertentie's eens door. Er is iets voor U bij. 1 Staat Uw advertentie er ook 1 1 inr K1783 Gevestigd fe MiddeUiarals Fiins Hendtikstr. 122 C Giro 167930 t Fostboz 8 TeL 17, I^SS^IHBi Abonnementsprijs 93 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling:. V'e'rschgat lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week, Afzonderlflke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar. ^kantoor voor Zeeland: St Maartensdytc Markt, Telet 69. Advertentle-prös 20 cent per regel. Reclames 40 cent Hoofdredacteur TH. DE WAAL MTDDBUïARNIS C 122. t DIT NUMMER BKSTAAT TJIT 3 BLADEN Hü kusse mij met de kuissen ziijins monldls (HiM^gl. 1:2.) Wat vreemdsoortig vangt ,dit „hooge- liecl" aan! Heelemaal niet logisch! Dan zou den wij eerst even een omschrijving hebben gekregen over wie Su'ammlth, de Gemeente des Heeren, het heeft. Ik ben blij met dit „vreemdsoortig" schijnbaar „onlogische" want hierin scliit- tert de schoone logica, n.l. die der liefde. Waarmede het hart vervult is, daarvan spreekt de mond. „Hij',, de Bruidegom, .de Heere Jezus Christus, neemt zulk een plaats in haar hart en hoofd in, dat het de meest vanzelf sprekende vanzelf held is, dat als haar mond zich opent, het gaat over „Hem." Hierin spreekt zich uit het groote werk Gods, dat in Sulammith verheerlijkt werd. Waarmede zijn on2;e gedachten van na ture vervuld, waarnaar strekken zich onze genegenheden uit? Wiij kunnen dit samen vatten met dit eene woord: ijdelheid, tot oneer Gods, schade van onzen naaste," be- leediging van onszelf. Het eind van dezen weg is de dood in al zijn verschrikking. Onvergelijkelijk groot als een zondaar, ijie niet anders-geleerd heeft, dan kwaad té bedenken, te begearen en te doen, bran dende gener;cnheden krijgt naar demHeere en Zijnen Christus. „Hij kusse-mij," dit woord spreekt van intieme kennismaking. Zij, die hier spreekt heeft reeds eerder van deze liefde geproefd; geen leed kan de wetenschap daarvan uit- wisscbsn. Doch hoe groot het moge zijn, te weten in de liefde van den hemelschen Bruidegom gedeeld te hebben, daadwerke lijk erin te deelen,' geeft verzadiging van vreugd. Daar staat Gods kind naar, daar strekt zich heel zijn hart naar uit. Wat een weldaad als de behoefte naar des Bruidegoms liefdeuitlating er is. Tijden kunnen er voorbij gaan dat .de liefde niet lieft, het geloof niet gelooft, de begeerte niet begeert. Dit zijn de winter tijden in het geestelijke leven. Nooit heeft de nieuw-geboome kunnen vermoeden, dat hij zulke tijden in zijn leven zou beleven. Hij loopt over de aarde, tusscïien zijn me- de-lotgenooten, en vraagt zich af, wat on derscheid is er tusschen den mensch, die zonder Grod in de wereld is en mij, waa|r- aan als ik mij niet bedrieg een wonder Gods is verheerlijkt. Uit de aarde aardsch. Niets uit den mensch in betrekking tot Gods eer en eigen zaligheid. Smartelijke er. varingen noodzakelijke lessen. „Uit vrije goedheid waart Gij haar, een vriendelijk Ontfermer." Wat gaat Gods kind een band krijgen aan deze Bijbelheiligen, wist het zijn harte, vrinden, hunne taal zijn zieletolk. Zelf de behoefte aan liefdeJuiy^ating Wekt de Heere! Is dit geen eenzijdig werk? „Hij kusse mij met de kussen Zijns monds.'' Wat moeten wij hierdoor, verbaan? De randteekenaren van onzen Statenbijbel ge ven ons een heerlijk licht hierover, n.l. ..Christus kust Zijn bruid. Zijn gemeente, als Hij haar bewijst en laat gevoelen de groote liefde, die Hij haar toedraagt deze lieifde openbaart Hij door Zijn woord." Wat snijden onze vaderen alle gezichten, droomen en visioenen, waaruit zooveel vreemdsoortige gevolgtrekkingen gemaakt worden, radicaal af. Zoo onderwijst de Heere Zijn volk niet meer. i Hij doet dit door Zijn Geest en Woord. De Geest deö Heeren ontsluit het hart voor het Wooïd en Zijn Woord voor het hart en geeft in daf' Getuigenis te aan schouwen ,den Christus Gods, als den van den Vader gegeven Zaligmaker, Die Zich zelf uitermate diep heeft vernederd tot in den .dood des Kruises. Dé ziel mag de zoe te vrucht smaken van de liefde Gods des Vaders, Die gaf; de liefde des Zoons, Die zich overgaf; de liefde des Geestes, Die dit wegschenkt en toepast aan het hart van Zijn bruid. Hier ontsluit zich de volle beek van gees telijke wellust. Vi^at spceekt de Bruidgemeente het naar haar ervaren uit, „kussen' 'in het meer voud, volhedep aanschouwt het zielsoog, daar is geen „af" kijken aan, eeuwigheden zijn noodig om deze Uefde te beleven. Als een enkele bes uit Eskols druiventros al zoo zoet is, hoe zullen dan de wijngaarden ■zijn Maakten wij met deze liefde" kennis Laten wij elkander er heilig jaloersch. naar maken, daar is genoeg, eeuwig ge- noeg, er is geen opkomen aan! LAJMAN. 31 00*01)61 Henvormingsdlag Luthier, de held door God verkoren Een aamgrijpeniö. gebed Een ze- Igenrijbe overwlniiing. 31 October Hervormingsdag. Wie onzer weet niet, wat dat betee- kent? Hervormen, laten wij dat woord eens goed bekijken, maar dan van achteren af. Vorm)3n, oif vornüng geven wil zéggen: aan iets een vorm, een gedaante geven. Ver-vormen, zou .dan beteekenen iets een anderen vorm geven, dan het oorspron kelijk had. Zoo laten wij tegenwoordig wel eens een hoed vervormen, vooral nu, nu ze zoo duur zijn. Vermaken. En zoo'n ver maakte hoed ziet er heel anders uit, dan een o nvermaakte. Maar her-vormen wil zeggen: iets dat zijn oorspronkelijke vorm verloren heeft, weer tot dien vroegeren vorm t e r u g b r e n ,g en. Men kan zoo een oud ^huis hervormen, tot zijn vroegeren staat terugbrengen en b.v. ook oude, leelijk ge maakte kerken hun oorspronkelijke gedaan, te teruggeven. Kerkhervorming, daaronder ver staan we echer .de Kerk met een hoofd letter, de Kerk van Christus, op den Pink sterdag zelf door den Heere gesticht, zoo- als we daarvan in Handelingen 2 kunnen lezen. Hoe schoon was die eerste, jeugdige Christenkerk! IWat hadden zij, die er toe behoorden een groote lust en ijver, het werk van hun Heere en Meester voort te zgtten, van Hem te getuigen, met een zoeken om velen tot Hem te brengen. De eer van hun Koning stond boven hun eigen eer en voordeel, zij verheugden zich dat ze waar dig geacht waren, voor Zijn Naam smaad- heid te lijden en gingen zelfs blijnioedig den marteldood tegsn. Hoe jammerlijk is echter de Kerk in ver val gekomen. Hoe werd ze door de leer van Rome m i svormd. Zoo 2elfs, dat ze onkenbaar was- geworden. Men gevoelde in 1414 dat ér toch iets zou moeten gebeuren, omde Kerk weer in 't reine te brengen, een Algemeene Kerkvergadering werd be legd het Concilie van Constanz waar bijna elf duizend kerkelijke en wereldlijke gfooten, paus on keizer incluis bijeen waren. Maar het Wo(jrd van God had men niet tot grondslag, het liep op niets uit. Twee mannen, die ook hervorming predik ten, Johannes Hus en Hieronymus van Praa^, werden er verbrand ....i. Met het Concilie van Bazel, dat 12 jaar duurde,ging het al evenzoo. Toch liet God Zijn Kerk niet aan haar lot over. Het licht des Evangelies sche merde zoo hier en daar door. Wij herinne ren aan Petrus Waldus (1160) en de zegen, rijke invloed die van de Waldenaan is uitgegaan. En dan gebeurde er, door de trouwe zorg des Heeren nóg iets, ,dat voor het Hervormingswerk onmisbaar was het uitvinden van de boekdrukkunst in 1423. Door ,die prachtige uitvinding konden later de geschriften der Hervormers, en vooral de Bijbel, in menigte exemplai'en worden verspreid en het eeuwig evangelie alom bekend gemaakt. In Zijn wijsheid be reidde de Heere alles voor, om op Zijn tij,d het heerlijke werk der Kerkhervorming tot stand te brengen. Door de mensch was de Kerk in diepe .duisternis gedompeld; door de genade Gods zou er een nieuw licht uit de duisternis opgaan. De poorten der hel zouden Zijn gemeente niet overweldigen Hervormingsdag! Dat is de gedenkdag, dat op 31 October van het jaar onzes Hee ren 1517 de monnik Maarten Luther zijn 95 stellingen aan .de slotkapel te Witten berg sloeg, om den aflaat te bestrijden en het eeuwigblijvend Woord van God weer op d'sn voorgrond te. stellen tegenover .de menschelijke leeringen van Rome, die dat Woord verdonkerden en het volk van de heilige Schriften vervreemdden. Hij was de held, dóór God uitverkoren, om dat Woord weer te doen schitteren in al zijn luister. Te midden van groote po litieke en sociale beroeringen .vond de Re formatie haar' weg, werden de hartisn door Ihet levende Wpord Gods gegrépen en had door de werking .des Heiligen Geestes een massale omkeer plaats onder de natiën. Door de werken der wet zal geenvleesch gerechtvaardigd worden voor God. DaJ was één van de stellingen van Lather, eerst in 't Latijn geschreven, maar onmiddellijk'in 't Duitsch vertaald en in nog geen veertien dagen door heel Duitschlar.d verspreid. Machtige werking des Geestes! De Hee re wrocht mede! Die 95 stellingen, ze wer-i den afgesciireven, in andere talen overge- bracht,bij duizenden gedrukt en verkocht. Naar paleizen, studeervertrekken, kloos tercellen, zelfs naar het Va^ticaan vonden ze hun weg. 't Was of de SngeLsn uitge zonden waren om ze wijd en zijd over de aarde te verkondigen, zei een tijdgenoot van Luther. Onder öods Voorzienig bestel is het aanslaan dier stellingen de beslissende stoot geweest tot het groote en gezegende werk der Kerkhervorming. Al woedde daartegen de gansche hellemacht, het werk der Reforrriatie had voortgang, niet om Lu ther, maar omdat God het zoo wilde. Het was Gods eigen werk. De Hervormer, die ook dichter was bij de gratie Gods, zong er van in zijn onsterfelijk lied: „Gods Woord houdt stand ,in eeuwigheid. En zal geen duimbreed wijkisny Beef satan! Hij, die ons geleidt Zal u .de vlag doen strijken." Het was, zoo zei ik, niet Luthers werk, maar Gotls werk. In die geloofskracht kon hij zeggen, toen men hem fer wille van zijn lev'en afraadde naar den Rijksdag te Worms te gaan: Al-ware de gansche weg van Wit tenberg naar Worms één vuur, met vlam men tot aan den hemel, ik' zal er tóch heenwandelen om Christus te belijden. En aan zijn vriend Spalatin zei hij: Al waren er zooveel duivels als panned op de daken, ik zal tóch naar Worm."! ij«jin. En hij is gegaan en hij heeft voor de Naam en de zaak des Heeren getuigt ten aanhoore van Keizer Karel V en een on noemelijk aantal kerkelijke grooten, keur vorsten, hertogen, graven en andere voor name heenan. Zelfs de vreeselijke hertog van Alva pras er bij. Luther was in het volle besef van het gewichtige van deze zaak. O, wat had het hem daags te voren aangegrepen. Wat was op het laatste moment de bestrij.ding van satan hem zwaar, en wat moest hij kracht zoeken in het gebed. „Almachtig God!" riep hfl uit, „hoe, ver schrikkelijk is de wereld! .Wïat heb ik wei nig vertrotiwen op U! Hoe zwak is het vleesch ,en hoe machtig is de Satarf!O God! mijn God! help mij! Het is niet mijn werk, maar het Uwe! Gij moet het doen... Gij alleen... Ik heb hier niets te dcen..Ik heb niet te twisten met die .groote heeren van de wereld! Het is Uw zaak.^ en zij is rechtvaardig!... Getrouwe God, wees mijn hulp! Ik verlaat mij niet op eenig mensch... O Heere, hoort Qij niet? Mijn God! zijt Gij dood?... Neen, Gij kunt niet sterven! Gij verbergt u; slechts, Gij hebt mij tot dit werk verkozen. Ik weet het... O Heere! wees mij nabij om dan wil van Uw lieven Zoon Jezus Christus, die mijn hulp, mijn schild en mijn sterkte is!... En een weinig later bad hij: O Heere, mijn. God! waar zijt Gij!... Kom! kom! ik ben bereid!... Ik ben bereid om mijn leven voor Uw waarheid te laten. Ik zal niet van U scheiden; noph heden, noch in alle eeuwigheid.''Al ware de wereld vol duivels en al werd mijn lichaam gedood, ja, tot asch verbrand mij, mijn ziel is Uwe! Zij zal eeuwig bij U blijven... Amen!... O God, help mij... Amen!" Hartroerend, zulk een gebed. In een blij moedige «temming kon hij voor de groote vergadering verschijnen. Vier uren lang, sprak hij Wer den inhoud van zijn ge schriften en toen men hem vroeg te herroe pen, antwoordde hij in kernachtige taal: Ik kan mijn geloof niet onderwerpen aan het oordeel van den paus en de kerkvergade ringen, daar het zoo klaar is als de dag, dat zij .dikwijls gedwaald en zichzelve weer. sproken hebben. Word ik niet door de H. Schrift van dwaling overtuigd, zoo kan en wil ik niet herroepen; want het is niet raadzaam, iets tegen het geweten te doen. Hier sta ik! Ik kan niet anders! God helpe mij!.Amen!» De Waarheid maakte Luther vrij. De Heere stond voor Zijn eigen werk in. Zooals Hij dat nog doet voor al de Zijnen, door alle eeuwen, door alle omstandigheden henen., X)e Hervormingsdag zij daartoe een ge denkdag wat God voor de Zijnen wrocht. De Hervorming begon in Duitschland, be gon ze ook in ons hart Heeft er ook in NEDERLANDERS! Het welzijn van het Nederlandsche volk eiScht, dat een ieder op de hem gewezen plaats .zijn plicht vervult. Daarbij zullen de in het bezette Nederlandsche gebied geldende wetten en voorschriften onvoorwaardelijk moeten worden nageleefd. De oorlogsomstandigheden plaatsen ons voor vele harde feiten, welke aanvaard moeten warden. Wanbegrip voor het geen deze tijdeii ook van ons, Nederlanders, eischen, leidt alleen tot verderf. Helaas zijn ef nog landgenooten, die blijk geven, den ernst van den toestand niet te beseffen. In hun verblinding rneenen zij door sabotage- handelingen de bezettende macht te kunnen schaden, terwijl zij in werke lijkheid slechts het Nederlandsche volksbelang benadeelen. Wie gelooft, dóór het in brand steken van voorraden, van landbouwpro ducten of door het vernietigen van landbouwwerktuigen een daad te ver- ■i richten, waardoor eenig Nederlandsch belang gediend wordt, is het slacht, of'fer van een verderfelijke dwaling, Elk verlies, dat op dit gebied wordt toegebracht, treft ons eigen volk, onze eigen volkshuishouding. Elke over. treding van de distributiebepalingen, als clandestiene slachtingen, verval- sching van distributiekaarten, prijsopdrijving en dergelijke, zijn sabo tagedaden, gericht tegen het Nederlandsche volk. Deze kunnen niet toegelaten worden. Het is ons aller belang, dat aan het bedrijf der elementen, die deze praktijken uitoefenen, zoo spoedig mogelijk een einde worde gemaakt. Schaadt bij sabotage van de voedselvoorziening het Nederlandsche volk in izijn geheel rechtstreeks zichzelf, zoo hebben aanslagen die zich richten tegen de bezettende overheid, overeenkomstig de krijgswetten, de scherpste maatregelen ten gevolge en treffen zij zoodoende indirect onze landge nooten. Aanslagen op goederen der weermacht, het verborgen houden van neer geschoten vliegers hebben reeds de terechtstelling der schuldigen en de gevangenneirung van eisn aantal gijzelaars ten gevolge gehad. Tracht dezen tijd te verstaan; begrijpt, dat de Duitsche overheid een verkeerde houding van het Nederlandsche volk niet kan dulden en besaft vóór alles, dat door één enkele onbezonnen daad veler leVen in groot gevaar wordt gebracht. Vandaar ons dringend beroep op u allen: Helpt mede, opdat ons volk niet benadeeld wordt door de daden van on- bezormen en misdadige elementen. Brengt anderen zoo min als uzelf niet in te overziene moeilijkheden. Wij kunnen niet gelooven, .dat men dit woord onopgemerkt aan zich voorbij zal labsn gaan. Wij blijven vertrouwen op het gezonde verstand van ons volk. De overheid maakt aanspraak op uw aller niêcléwërking! De Secretaris-Generaal van het Departement van Justitie, J. J. SCHRIEKE. De Secretaris-Genera.al van de Departementen van Handel, Nijverheid en Scheepvaart en van Landbouw en Visscherrj, H. M. HIRSCHPELD. De Secretaris-Generaal van het Departement van Binnen- landsche Zaken, K. J. PREDERIKS. 's-GRAVENHAGE, 28 Oct. De directeur-generaal van Politie looft een belooning van f 1000.voor lederen Nederlander, die omtrent ern stige vergrijpen tegen de belangen van de voedselvoorziening of .de Duit sche weermacht zoodanige aanwijzingen geeft, dat deze tot arrestatie van de (n) schuldige (n) leiden. Deze premie wordt uitgeloofd om te verhinderen, dat onschuldige landgenooten door de misdadige dwaling van een enkeling geschaad zouden worden. De directeur-generaal doet een dringend beroep op alle Nederlandsche staatsburgers, om er toe mede te werken, .deze schadelijke elerirenten te doen arresteeren. ons hart een her-(vorming plaats-gegrepen? Of is alles nog, zooals we geboren zijn? De tijd gaat door,... de dag is voorts kort. Ziet ik kom haaStiglijk, zegWChristus. Het naam.christendom heeft geen wezen. En als Hij komt, zal Hij dan nog geloof vinden op de aarde? j WAARNEMER. ACHTIENHOVEN, 29 Oct. Een er gerlijk geval heeft zich voorgedaan on. der de gemeente Achtienhoven, waar een in dè> weide loopende koe door eenige on verlaten ernstig is mishandeld. De mannen het moeten er minstens twee geweest zijn hebben zich toegang verschaft tot het weiland van den veehou der V. I, gelegen in den polder Roosendaal, met het doel een koe te slachten. Zij bon den het dier en hebben toen getracht het beest de keel door te snij.den. Mogelijk heeft het dier zich toen weten op te richten of de daders bemerkten- onraad. Althans zij vertrokk>3n zonder hun lugubere daad te hebben uitgevoerd. De koe bleef echter met een gapende halswonde achter. Den volgen den morgen vond de eigenaar het dier vrij wel .doodgebloed. In de Vecht- en veenstreek kwamen veehouders dé laatste dagen des morgerya tot de onaangename ontdekking., dat onbe voegden een s'tuk vee in hetweiland hadden geslacht. De politie heeft de daders nog niet kunnen opsporen. De laatste dagen werden vijf schapen door onbevoegden geslacht en medegenomen. VERPLICHT VERZEKEREN. Geen aanbrengprenües. 's-GRAVENHAGE, 29 Oct. Het is gebleken, dat onderscheidene, ziekenfondsen die zich toeleggen op het inschrijven van ingevolge de Ziektewet verplicht verzeker den, er naar streven hun werfkracht te vergrooten door het toekennen van aan- brengpremies. Om verschillende redenen moet dit minder gewenscht worden geoor deeld. De commissaris, belast met het toe- .zicht op het ziekenifondswezen, heeft daar om het toekennen van dergelijke premies, voor wat betreft .de categorie der verplicht verzekerden, verboden. (A.N.P.)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1941 | | pagina 1