CHRWEEKBIADÖpGED.GD0nD5lA6vöÖRDlZUID-H0aEnZCEUW3ai EHATIDEn V Victorie N.r. UitgeTersmaatschappiJ „EILANDEN-NIEUWS" Over Vliegmachines. DDITSCHUND STRIJDT VOOR EHROPA. Verscbillende berichten 14e Jaargang WOENSDAG 17 SEPTEMBER 19^1 No. 1277 Duitschland wint voor Europa op alle fronten. Verduister op tijd WAARIN SEDERT 1 N O V EM B ER 19 35 OPGENOMEN HET BLAD .ONZEEILANDEN" - 18E JAARGAN@ uhgavx van VföSCHERIU - HOLLAND'S WIEM AIS ¥0aöHiEI1 om U aan geen strafver volging bloot te stellen KI783 iiahdeu ('i Abonnementsprga 93 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Verschoot lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlflke nummers 6 cent Buitenland 8 gulden per Jaar. Gevestlgil te Middelliaiiin!s Frfau Hcndiikstr. 122 C Giro 167930 i Foistbojc 8 TeL 17< B^kxuitooT TOOT Zeeland: St. MaiartensdQk markt, Telef. 69. Advertentie-prgs 20 cent per regel. Reclames 40 Hoofdredacteur: TH. DE WAAL AODDBJIHARl^IS O 122. De huidige oorlog, die thans reeds 2 jaar aan de gang is, heeft onder meer dit overtuigend bewezen, dat de luchtmachten der groote mogendheden een zeer voorna me rol spelen in de krijgsverrichtingen en dat zij zeer waarschijnlijk van' doorslagge vende beteekenis zullen zijn voor de afloop ervan. Veel meer dan in de Wereldoorlog,- toen de luchtstrijd nog slechts in een be ginstadium verkeerde, is thans de inzet der luchtvloten van overwegend belang voor de oorlogvoering. Het is daarom wel de moei te waard, deze zijde van de krijgsverrich- tingen eens wat nader te bezien. De Gebroeders Wright waren in 1903 de eersti3n, die erin slaagden een vliegtuig met motor te oonstrueeren, dat bruikbaar was. De ontwikkelde snelheid bedroeg toen nog slechts 60 K.M. per uur. Dit werd ver oorzaakt door de ginringe kracht van- de motor (50 P.K.) en de nog primitieve vliegtuigconstructie. Spoedig echter werd de techniek opgevoerd en zoo vloog de Franschman Blériot in 1909 over het Ka naal, wat toen een g(roote prestatie werd geacht. In het volgend jaar slaagde de Ho'lander Wijnmalen erin het hoogterecord op 2780 M. te brengen, terwijl in 1912 een snelheid werd bereikt van 160 K.M. Het was echter de Wereldoorlog, die de techni sche vervolmaking der vliegtuigen ban zeer. ste bevorderde, daar de militaire luchtvaart tot groote ontwikkeling moest worden ge bracht. De financiën, die tot dusver rem mend hadden gewerkt, mochten nu geen rol meer spelen en zoo zien we in de Wereld oorlog een verbazingwekkende evolutie in het -vliegwezen. In het begin van die oor log ging alles nog zeer primitief. Engeland b.v. had in 1914 nog slechts 179 vliegtuigen .3n 7 luchtschepen, doch op het eind van de oorlog liep het aa:ital ver over de 10.000 vliegmachines. De aanvankelijk gebruikte toestellen hadden motoren van 100 P.K.^ konden slechts benzine meenemen voor 4 uur, hadden als maximum-hoogte 2000 M., een snelheid van 160 K.M. per uur en ze moesten er 20 minuten over doen om op 2000 M. hoogte te komen. In het laatste jaar van de oorlog was dat anders. Tosn was de maximum hoogte 7000 M., klom men in 4 minuten 2000 M. en was de snel heid opgevoerd tot 250 K.M. per uur. De voojrnaamste eischen, die toen aan de vlieg machines werden gesteld waren: steeds grooter snelheid en stijgvermogen en steeds grooter laadvermogen van benzine en bom. msn. Men ging daarom toestellen bouwen met meer dan één motor. Aanvankelijk had men eigenlijk slechts één type vliegtuig, dat uitsluitend voor ver. kenningsdoeleinden werd gebezigd. Zelfs vochten de vliegers in den beginne niet eens tegen elkaar. Dit veranderde echter al spoe dig en zoo bleek het noodig de toestellen te bewapenen met mitrailleurs. Op deze wijze kwam het jacht, of gevechtsvliegtuig op het tooneel, dat diende om de verken ners te verjagen en de tlroepen op de grond te bestoken. Een mooie uitvinding was de mitrailleur, die tusschen de propeller door kon schieten door middel van een vernuftig mechanisme, dat een synchronistische wer king tot stand bracht tusschen machinege weer en schroef. Doordat men ook toen al speciaal afweergeschut*ging gebruiken, werd 'het noodig steeds meer het stijgver mogen te vefrgrootisn. Op het eind van de Wereldoorlog waren er op deze w^jze 3 hoofdtypen gekomen: verkenningsvliegtui. gen, jachtvliegtuigen en bommenwerpers. Engeland - heeft ook toen luchtaanvallen te doorstaan gehad, met name Londen, al waren ze uiteraard niet zoo intensief als nu. Zeppelins >3n Gotha.vliegtuigen deden dusdanige aanvallen, dat de Engelschen voortdurend tenminste 700 toestellen ge reed moesten houden vpoir de verdediging en voorts een groot aantal afweerbatterijen. In 't geheel hebben de Zeppeltas 200 toch ten naar Engeland gemaakt, doch meer dan de helft ervan (26) is daarbij verloren ge gaan. De Verkenners moebsn een groote actie radius hebben, d.w,z. een groote aifstand heen en terug in één vlucht kunnen afleg gen, een groote snelheid, een doeltreffende bewapening en bovendien moeten ze meer dan één persoon meenemen, daar behalve het besturen van het toestel ook de ver dediging of aanval moet worden verzorgd en een waarnemer de noodige opnamen moet kunnen maken en de radio bedienen, waa]rdoor het contact met de aarde be waard kan blijven. De phototechniek is thans zóó opgevoerd, dat het mogelijk is zelfs op groote hoogte duidelijke photo's te nemen, hetgeen geschiedt met automatisch werkende filmcamera's. De bombardementsvliegtuigen, ook bom- menv^erpers of bombardeurs genoemd, .die nen om militaire doelen, hetzij ter zee of te land, met bommen te bestoken en zoo mo gelijk te vernielen, om het moreel der bur gerbevolking te ondermijnen en de storm- aanval der troepen tegen de vijand te onder, steunen. Door kunstige richtkijkers en af- werpinstrumenten is men erin geslaagd, zoo wel bij dag als bij nacht, wanneqr licht- kogels alles in een helle gloed zetten, een tamelijk groote tref kans, te bereiken. Zoo is de bommenwerper in deze oorlog een aan valswapen van de eerste orde geworden. Ze nemen projeceielan van 1 ton mee, die door dikke pantserplaten dringen en ont zaglijke verwoestingen aanrichten. Niet al le brisant, (ontplofbare) bommen zijn ech ter gelijk. Br zijn er, die pas explodeeren, als het doel doorboord is. Andere ontplof fen direct bij het treffen en verspreiden een g.toot aantal scherven. Deze soort is het best te gebruiken bij het bombardeeren van troepenconcentraties. Ook zijn er bom men met vertraagde ontsteking, die ge bruikt worden bij aanvallen op schepen en steden daar deze eerste door de dekken of verdiepingen heendringen. Door een vei- ligheidsinrichting kan elke brisantbom pas ontploffen, nadat hij het vliegtuig verla ten heeft. Op deze wijze kan niet de heele bommenlading bij een noodlanding of val explodeeren. Verder zijn er ook brandbom men; die met een hoeveelheid thermiet ge laden zijn, welke zóó sterk brandt, dat een temperatuur van wel 2000 gr. C. kan wor den ontwikkelt en dat het zelfs in water niet wordt gebluscht, maar dit direct doet koken, zoodat deze bommen slechts ge bluscht kunnen worden met zand. Ze zijn slechts klein, ,wegen maar enkele kilo's en daarom kunnen de vliegtuigen er honder den tegelijk meenemen en bij geheele rese- voirs gelijk .uitwerpen. De derde soort bom men zijn die, welke met gifgas zijn ge-vuld, meest mosterdgas, die echter gelukkig in deze oorlog nog niet zijn gebruikt, evenmin als de bommen, welke met bacteriën kun nen worden geladen." Een dergelijke oor logvoering vindt men blijkbaar algemeen toch wel wat te kras. Een bijzonder soort bombardementsvlieg tuig is de duikbommenwerper, door de Duit sobers Stuka genoemd. Deze naam is de afkorting van het Duitsohe woord Sturz- teampf, dat duikstrijd beteekent. Deze reeds in de Spaansche burgeroorlog ge bruikte bommenwerper stort zich in duik- vluoht op zijn doel en laat rechtuit zijn bom men vallen, zoodat de trefkans grooter is en bovendien de psychologische uitwerking zoodanig, dat zij dikwijls onder de aange vallen troepen een paniek veroorzaakt. Bij de oorlog in Polen, op het Westfront en thans weer in Rusland hebban de Stuka's zeer veel bijgedragen tot een bliksemsnelle breking van het verzet. De jachtvliegtuigen of jagers moeten de bommenwerpers beschermen, doch zijn hier toe op lange vluchten niet in staat. Zij moe ten ontzaglijk snel kunnen vliegen en kun nen daarom niet te veel benzine meenemen, zoodat ze niet zulk een groote actie-radius hebben. Engeland bezit de bekende „Spit fire's,'' wat letterlijk beteekent -vuurspu- wejrs. Ze hebben een snelheid van 600 K.M. p«r uur en hebben 8 machinegeweren aan boord, die 10.000 kogels per minuut kunnen afvuren. De beroemdste Duitsche jager is de „Messerschmidt 109" zoo genoemd naar dan constructeur proif. Messerschmidt. Verde(r zijn er nog de troepentransport vliegtuigen, a.a. de Junkers 52, ,die heele regimenten soldaten' overbrengen gelijk naar Noorwegen. Voorts de zoogenaamde catapultvliegtuigen, die van een schip wor den weggeschoten door middel van een hoo. gedruklnstallatle. Ze zijn. te zwaar om zelf te stijgen, doch door het vermlndörde ge wicht tijdens de vlucht kunnen ze zelfstan dig dalen. En tenslotte zijn er ook de ma rinevliegtuigen, terwijl tevens de aandacht nog moet worden gevestigd op het gebruik van de vUegtuigmoederschepen, die een flink aantal toestellen kunnen meevoeren op een zeer groot stalan dek, zoodat deze midden op zee kunnen starten en dalen. Het zijn dus eigenlijk drijvende vliegvelden. Door hun girootte zijn ze nogal kwetsbaar en daarom moeten ze terdege beschermd wórden door andere oorlogsschepen. De ontwikkeling van de luchtvaart heeft ook geleid tot de invoering van de para chute, of valschermtroepen. Deze heeft het eerst plaats gehad in Sovjet-Rusland, waar men volgens de opgaven beschikt over 300.000 getrainde parachutespringers. In an ,dere landen, met name in Duitschland, vor men ze ^eveneens een afdeeling van de weermacht en we weten, dat er op het Westfront en .met name bij de verovering van Kreta een doelmatig gebmiik van is gemaakt. De Russen schijman ze meest te gebruiken om in massa neergelaten te wor. den en aanvallen in de' rug van de -vijand te doen, terwijl de Duitschers ze meer ge bruiken om nmnitie-depots, bruggen, we gen, spoorlijnen etc. op te blazen, dus vi tale, militaire punten onbruikbaar te ma- Foto Frpductieslag. Visscherij. Holland's roem als voorheen, (Foto Polygoon-v. Bilsen) ■ste ken. Ze sp(ringen op tamelijk groote hoog te uit het toestel en openen pas op 200 M. hoogte hun parachute. De directe valsnel- heid is 50 M. per seconde; gaat het val scherm open, dan is zij 5 M. per seconde, dus nog altijd een vaart als van een snelle fietser. De parachutist krijgt een flinke schok, die des te grooter is bij meer wind. De uitrusting wordt hun in Rusland ook aan parachutes aohternageworpen. De Duitschers hebben alles bij zich. Het sprin gen moet snel achter elkaar geschieden om zoo dicht mogelijk bij elkander neer te ko men. Deden aanvankelijk de parachuten al leen dienst om de vliegeniers te redden, thans hebben ze daarbij "een positieve taak gekregen in de oorlogvoering. Uit dit alles blijkt wel, welk een buiten gewone beteekenis in de huidige oorlog aan het optreden der luchtmachten moet wor den toegetoand. Het is misschien zelfs niet gewaagd te beweren dat zij de beslissende rol zullen spelen bij de afloop van deze oorlog. Het af weergeschut wordt tegenwoordig Flak genoemd. Deze naai-n is afkomstig van de beginletters van het Duitsche woord „Flugzegabwehrikanone." PRIJZEN VAN FOTO'S VOOR PERSOONSBEWIJZEN. Reeds eenige maanden geleden heeft de Gemachtigde voor de Prijzen er voor ge waarschuwd, dat fotografen voor pasfoto's geen prijs mogen vragen, die hooger is dan de prijs op 9 Mei 1940. Het blijkt nu nood zakelijk te zijn, deze waarschuwing te her halen, in het bijzonder ban aanzien van •foto's voor persoonsbewijzen. Sommigen meenden n.l., dat de prijs voor (foto's voor de persoonsbewijzen wel hoo ger mag zijn dan die voor pasfoto's. Deze opvatting is niet juist. Persoonsbewijsfo to's moeten worden gelijk gesteld met pas foto's, zoodat er ook geen hoogere prijs voor mag worden gevraagd dan voor pas foto's. BOETEN WEGENS HUTJROPDRIJVING. Herhaaldelijk doen zich nog gevallen van huuropdirijving voor_ waartegen echter door de instanties der Prijsbeheersching met kracht wordt opgetreden. De Inspec teur voor de Prijsbeheersching te 's-Gra- venhage legde in de laatste weken eenige sprekende boeten op. De boomkweeka(r B. te Boskoop verhuur de in Januari een woning f 15.pet- week. Gp 9 Mei 1940 bedroeg de huurprijs dezer woning echter slechts f 10.zoodat volgens het Huurprijsbesluit 1940 in Ja nuari ook niet meer dan f 10.per week bedongen mocht worden. Deze ernstige ove)i'treding werd met f 500.beboet. V. N. te Rotterdam verhuurde eveneens in Januari een benedenwonlng if 12.per week. Op 9 Mei 1940 bedroeg de huur hier van slechts f 35.per maand. Wel was nog een bedrag van f 100.uitgegeven voor reëele verbeteringen aan de woning. De huur mocht volgen^ het Huurprijsbe sluit per jaar met 10% Van de kosten dezer verbetering worden verhoogd, maar dus toch niet hoogejr worden dan f 8.27 per week. V. N. zag zich tot f 100.boete ver oordeeld en moest den huurder het teveel betaalde restitueeren. Door A. S., eveneens te Rotterdam, wer den op 1 Juni j.l. 2 pakhuizen verhuurd voor f 26.en f 65.per maand. Deze pakhuizen waren op 9 Mei 1940 niet ver huurd geweest. S. had f 630.aan de ge bouwen ten koste gelegd, die echter slechts als kosten van herstel en onderhoud kon den worden aangemerkt, niet als kosten van verbeteringen. De huurprijs per jaar mocht in dit geval dus niet met 10% de zer kosten verhoogd worden. Tusschen 1 Januari 1935 en 9 Mei 1940 was de huur laatstelijk f 21.67 en f 47. S. had door het vragen van hoogere bedra gen het Huurprijsbesluit overtreden en de InS;pecteur voor de Prijsbeheersching ver oordeelde hem tot f 150.boete en tot te rugbetaling van het teveel ontvangene. DE ECONOMISCHE RECHTER VAN f^ ROTTERDAM. Clandestine slachters én hum klanten. Voor den Economischen Rechter heeft terecht gestaan de 50-jarlge landbouwer C. A. V. P. te Dirksland, wegens overtre ding der VleesohdistributiebescShikking en het slachtverbod. Hij had 3 varkens beschik baar gesteld, die door den 51-jarig3n E. B. Z. te Düiksland in een paardenstal van v. P. deskundig werd geslacht. Er volgden meer slachtingen, in totaal werden 10 varkens frauduleus geslacht. Het vleesch werd door V- P- en Z. aan verschillende inwoners van Dirksland ver kocht. Het heeft eenige maanden geduurd voor 't den controledienst gelukte de hoofd daders te grijpen. De officier eisohte tegen v. P. 7 maanden gevangenisstraf. De economische rechter vonniste conform. De tweede verdachte Z., die reeds was veroordeeld tot 2 maanden gevangenisstraf wegens het verkoopen van varkenwvleesch buiten de distributie om, werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van 6 maanden. Daarna stonden een twintigtal personen, die vleesch van v. P. en Z. haddan gekocht zond^V bonnen, terecht. Een van hen, de 29-jarige A. v. B. die 200 kilo had gekocht. werd veroordeeld tot 6 weken gevangenis straf, de anderen tot geldboeten van f 25. tot f 75.subsidiair 10 tot 30 dagen hech:. tenis. MANIPULATIES MET PAARDEN- PRIJZEN BEBOET. De bedrijfsleider van een exportslachterö te Gieten, R. D., bood op 9 Juli j.l. op de paardenmarkt te Winschoten 7 paarden te koop aan. De handel in paarden is evenw»l aan zekere banden gel«gd, ook voor wat betreft de daarbij te betalen prijzen. Geen paard mag verhandeld worden tegen een hoogeren prijs dan daarvoojr door een ta xatie-commissie is vastgesteld. D. hid dan ook zijn 7 paarden laten taxeeren en de waarde ervan was bepaald pp ongeveer f 1100.^ per stuk. Voor dit bedrag •wilde hig nu de paarden van de hand doen, maar vroeg van den koopelr een bedrag van f 500.per paard, dat h^ latajr verlaagde tot f 425.voor het recht van .koop. Daar het echter niet geoorloofd is, om, in welken vorm ook, bij verkoop van paarden meer te bedingen dan de taxatie-waarde bedraagt, werden hier de prijsvoorBchriften overtreden. Tegen D. is procesverbaal Q|». gemaakt en hij stond de4er dagen voor dea Inspecteur voor de Prijsbeheersching to Leeuwarden terecht. Te zijner verontschuldiging voerde D. Mfl. dat hij geenszins het voornemen kad gehad zijn paarden te verkoopen maar slecjits om ze te laten taxeeren. Verschillend* ban, delaren hadden hem voor de paaïden ech ter steeds meer geld geboden en daardoor was hij tot den door hémi. gevraagden prys gekomen. Dit verweer verminderde vol gens den Inspecteur in geen enkel opzicht de ernst van het feit, dat D. de paarden had te koop aangeboden voor de taxatie waarde plus f 425.^ per paard, voor het recht van cessie.- Deswege werd hij wegens overtreding van het Paardenbesluit 1941 (handel èn prijzen) veroordeeld tot f 2000.- boete en werden zijn paarden verbeurdver- klaard. DUITSCH WEERMACHTBERICHT. GROOTE AANVALS-OPERATIES IN HET OOSTEN. Siuccesvol iverloopj. Leningrad nauwer omsfnigeld. Hoofdkwartier van den Führer 15 Sept. (D.N.B.) Het opperbevel der weermacht maakt bekend: In het Oosten hebben groote aanvalsope- raties een succesvol verloop. De omsinge ling van Leningrad werd in een taai ge. vecht om de rnodem versterkte verdedi gingsinstallaties toegehaald. lïerhaalde te genaanvallen van den vijand, welke ge steund werden door zware pantserwagens, stortten ineen. Voor de Britsche Oostkust hebben ge vechtsvliegtuigen in den afgeloopen nacht uit een konvooi een vrachtboot van 10.000 bjr.t. tot zinken gebracht. In Noord-Afrika hebben Duitsche duik» bommenwerpers tenbankampen alsmede con centraties van pantserwagens en auto's der Brittem bij Solloem met bommen -^^ zwaar kaliber bestookt. Bij den aanval van een Duitsche formatie gevechtsvliegers in den nacht van 13 op 14 September op de havengebieden rondom Suez en Port Tew- fik werden olieopslagplaataan in brand ge worpen. Boven Duitsch gebied heeft ,de vijand overdag noch des nachts militaire act<W uitgevoerd.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1941 | | pagina 1