V. Victorie CHQWECK&lADopGCD.GR0nD5IAG vöönolZUID-HOLLIriZECUWSCliE EILAflDEn N J. Uitgeversmaatschappij „EIIANDEN-NIEUWS" Buitenland STICHTELIJKE OVERDENKING De KananeeFche Vrouw. 14e Jaargang ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1941 No, 1268 Uit het Kijkvenster Duitschland strijdt voor Europa Duitschland wint voor Europa op alle fronten. WAARIN SEDERT 1 N O V EM B ER 19 35 OPGENOMEN HET BLAD ONZE Ei LA ND E,N" - 18= JAARGANG UITGAVE VAN niEuws Gevestigd te Middelliaimjs Fiins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 i Fostboz 8 TcL 17i Abonnementsprijs 93 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per Jaar. K 1783 Bykmitoor voor Zeeland: St. Maartensd^k Markt, Telef. Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 cent Hoofdredacteur TH. DE WAAL. MIDDEUHARNIS C 122. (Matth. 15 22—28.) Zal de Heere Christus nog niet antwoor den? Onze tekst zegt het ons. Wat erover Zijne gezegende lippen kwam, schokt ons echter. Luister maar. Doch Hij antwoordde en zelde: Het is niet betamelijk het brood der kinderen te nemen en diSn hondekens voor te werpen. De Evangelist Marcus zegt: laat eerst de Idnderkens verzadigd worden. Hieruit bltjkt, dat de Heere Jezus meer tot haar gesproken heeft, dan we bij Mattheüs ver nemen. Trouwens, dit zal wel .dikwöls het geval zijn geweest, want de Heilige Geest heeft alléén laten te boek stellen, hetgeen wtj noodlg hadden te weten. Dat nu de evangelist>3n elkander aanvullen, stelt ons voor de taak rekening te houden met alle gegevens, die de Schrift biedt om hare leering te verstaan. De Schrift is de schat der Kerk, maar zij heeft tevens de taak haar te onderzoeken en hare schatten als op te delvön. Uit de opmerking van Mlarcus blijkt ons nu, dat de heidenen niet voor altoos worden bui tengesloten. Maar tot Pinksteren had het volk Israël kinderrecht en voorkeursrecht. Recht der genade dan wel te verstaan, want Israël was niet beter dan andere na ties, die de Heere in hunne wegen liet wan delen. Israël was het bondsvolk, de Heere gedacht den eed aan Izaak en het verbond met Abraham Zijn vriend. Hij kwam tot het Zijne en tot de Zijnen. Dochde Zijnen hebben Hem niet aangenom.3n. Nie mand? Enkelen, in vergelijking met de massa des volks. De massa verwierp Hem, die de Middelaar was des verbonds, mee- nende, dat zij genoeg hadden aan hun uit wendige voorrechten. Maar een overblijfsel naar de verkiezing der genade was er ook toen en zoovelen als Hem aangenomen hebban, .die heeift Hg macht gegeven Inn- deren Gods genaamd te worden, namelijk die in Zijnen naam gelooven. Het 'brood der ikjnderen. Ik ben het brood dat uit den hemel is nedergedaald. Dit ge zegend voedsel is door God bereid. Jezus is het brood, het brood des levens. Die spijze kan alleen een hongerende ziel verzadigen •3n bevrijden van den hongerdood. Ik verga van honger. Tot het brood der kinderen behoorde dus ook, blijkens het verband, de oefening van de wondermacht van Jezus. Dit waren weldaden des verbonds, dat Je zus hunne kranken genas, dooven deed hooren en hunne dooden opwekte. Het wa ren weldaden des verbonds, dat Hij duive len uitwierp en aan anderen de zondenver- gaf. Jezus is het brood der kinderen, het brood des levens. Het geestelijk leven kan alléén worden gevoed door Hem. Zijn er verloren zonen en dochteren, die leerden kermen: ik verga van honger? Hier is brood, levend brood. Brood is voedsel voor levsnde menschen en heeft geen waarde in het graf. De zondaar gaat bewust leven door Hem te eten. Hij voorziet in alle be hoeften des nieuwen levens. Hij verzadigt den honger der ziel. Israël dacht, dat het manna het wonderbrood b\j uitnemendheid was, en toch, hunne vaders waren gestor ven in de woestijn. En zg spraken van „dit lichte brood". Het smolt als de zon erop scheen en de menschen die ervan aten, stierven op hun tijd. Toch was het he- melsch brood, dat smaakte naar ieders smaak, zeiden de oude rabbijnen. Het werd niet gezaaid, noch gebakken, maar viel van den hemel. Maar dit graan moet sterven om vrucht te dragen. De vrucht der aarde zal tot voortreffelijkheid zijn; bereid met bloed des verbonds. Zoo is Jezus het brood der kinderen met alles wat Hij is en heeft. Wie enkel leefde van dit brood ,zou volko men zalig en h'eilig zijn. Maar helaas, hoe menigmaal geven wij ons geld uit voor hetgeen geen brood is en onzen arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan. De zure vruchten der aarde en der zon de verwoesten het ingewand der ziel. Za lig, wie dit brood der kinderen als kind mag eten, gezeten aan de ronde tafel, waar na,rdus haren reuk geeft. Dit brood stelt in staat tot zwaren ziele-arbeid, tot den strijd tegen de zonde ten bloede toe, tot worstelen om menschenzielen voor den Koning. Tot den kamp met satan en we reld. In Jezus is zoetheid enkracht tot levensversterking genoeg. - Dit brood is goed voor de wildernis der aarde en het paradijs des hemels. Maar brood kan ons niet baten of het moet worden gegeten. Een brood onder uw arm kan wel uw bezit zijn, maar niet de bron van kracht als gij het niet eet en opneemt in uw bloed. De Kananeesche had honger, want in haar worstelen en aanhouden was hare gansche ziel betrokken en zocht zij genade voor eigen hart en niet alleen genezing van haar kind. Zij zou geholpen worden in de genezing van haar kind, want dan bleek Zijn hart tot haar gekeerd. Zult gij sterven bij dezen overvloed? De weerhouding, die de Heere Jezus in acht nam naar den aard van de bedeeling des verbonds heeft opge houden. De middelmuur des afscheidsels is verbroken. Gij leeft in het verbond onder de genadige aanbieding van dit hemelsche brood. Misschien zijt gij druk met het on derzoek naai; de samenstelling van dit brood, maar hebt er zelf geen behoefte aan omdat gij geen waren honger kent. Die Mij eet, zal leven door Mij. Dit brood is gege ven brood van den levenden Vader. In Hem zijn de innerlijke bewegingen der barmhar tigheid. O, hoe gelukkig is toch dat volk, hetwelk op dit brood leeft en sterft. Het zal u wellicht gaan als deze vrouw, die een brokske onder de tafel mocht opeten als een hondeke. Het smaakt er niet minder goed om en de gunst ds dezelfde als voor de kinderen aan de tafel. Het brood der kinderen, voor de kinderen voor het zaad Abrahams bestemd aller eerst. Maar gij weet, de kinderen des Ko- ninkrijks zijn buitengeworpen en velen van Oosten en Westen zullen aanzitten aan den maaltijd van dit levende brood en degenen die er toe geroepen waren, zullen buitan blijven en dat waren nog welkinderen des Koninkrijks. Maar helaas, de massa had geen honger naar dit brood. Integen deel, zij waren als hongerende avondwol- ven en wilden Jezus verslinden. Hoe gansch anders is het gesteld met de Kananeesche. Zij heeft honger, honger naar dit brood, dochhet is niet voor haar bestemd. Zij behoort tot de hondekens Jezus spreekt van de hondekens, dat zijn schoothondjes, huishondjes. Wie moeten dan ook wel niet denken aan de verachte rond zwervende wilde honden ,die weerzin wek ken. Zeker, zoo was wel de waardeering van de Joden voor de heidenen, maar hun oordeel is nog niet dat van den Heere Je zus. Zoo groot als de. Joden maakt Jezus den afstand niet. Hij weet, dat de heidenen menschen zijn. Uit éénen bloede heeft God het gansche menschelgke geslacht ge maakt. Er is bij alle verschil, gesteld door de onderscheidende genade Gods, ook reeds eenige betrekking tusschen Israël en de heidensn, die tot Jezus gaan, die zoeken naar inlijving in Israël. Het is als met de huishondjes die verkeeren met de men schen. Het is niet betamelijk, het brood der kin deren te nemen en den hondekens voor te werpen. Het gaat niet, het past niet. Het is niet onmogelijk, maar het is verboden, omdat eerst moet worden gedacht aan de kinderen. Al wil de Heere Jezus niet iets verachtelijks zeggen, toch is er een diepe tegenstelling. Het brood is allereerst voor de kinderen én dan pas komen de honde kens in aanmerking. De tegenstelling Wn- deren - hondelkens is veelzeggend genoeg, ook al is het een vergelijking. B. Ds. K. (Wordt vervolgd). Over droomen Zijn ae be|3rog? Jezus Slnach en Joost van den Von del Godsopenbaring en het ge openbaarde Woord. In deze rubriek heb ik er wel eens op gewezen, dat ik aan droomen niet veel waarde hecht. Al wil dat niet zeggen, dat zekere droomen niet uitkomen, of dat God ze gebruikt tot een zeker einde, b.v. om den mensch te waarschuwen of af te ma nen van het ,pad der zonde. De catastrophale gebeurtenissen van de zen tijd bnsngen de geest des menschen vaak in beroering; misschien is het daar om dat er thans meer wordt gedroomd dan anders. Waarnemer heeft, omdat hij veel onder de menschen verkeerd in de periode van dezen oorlog nog al eens een droom moeten aanhooren, die dan, vooral omdat hij van een geestelijke strekking was, met zekere extase als een godsopenbaring werd verteld en .zéker zou uitkomen. Het is daar. om dat hij er nog eens op terug komt om na te pluizen in welke verhouding de droom staat, tot de Gods-openbaring. Alvorens we deze urgente vraag beant woorden, bekijken we eerst eens, wat er eigenlijk in ons denken gebeurd, wanneer we droomen. In den slaap denken we niet, de werking van onze hersenen zijn tijdelijk onderbroken. De werking van ons zenuw stelsel staat bij den zoogenaamden diepen slaap geheel stil; in dé tijdruimte echter die aan dien diepen slaap vooraf gaat of er o,p volgt, rust het zieleleven niet geheel, maar werken de zenuwen weer en laten ook de hersenen zich gelden. Door die werk zaamheden ontstaan voorstellingen die we verbeelding noemen en zoo komen we tot droomen. In dien niet diepen slaap dus in die onvolkomen rust werken vaag de 11- chaams-organen, men hoort b.v. stappen op straat, geruisch in de kamer en, mede door de stemmingen en, belevenissen van den vongen dag, worden de meest wonder lijke dingen gecombineerd. Zoo vormt zich het droombeeld. Zoo zijn er dan droomen, die letterlijk .zoo verward zijn, dat het totalen onzin kan worden genoemd, maar er zijn er ook die meer afgerond zijn en waarin zich een compleet verhaal o!f gebeurtenis afspeelt. Zulke droomen kunnen voor onze zelfken nis waarde hebben. De beelden uit den droom komen uit ons onderbewustzijn op, ze zijn een product van ons zieleleven en als zoodanig kunnen ze in sommige geval len een onderwijzende beteekenis hebben. Men zij echter bij de „beoordeeling" zeer voorzichtig. Het spreekwoord zegt: droomen zijn be drog, wat op ervaring is gegrond. In het Apocriefe Boek van Jezus Sirach (kapittel 34 3-7 staat over de droom: „Wat men in de droomen ziet is dit na dat, evenals de gelijkheid van het aangezicht tegen het aangezicht over. Waarzeggerij en vogelge- schrei en droomen zijn ijdele dingen, waar van Uw hart inbeeldingen krijgt. Indien ze door den Allerhoogste ?U niet zijn toege zonden om U te bezoeken, zoo geef Uw hart daartoe niet. Want de droomen heb ben velen verleid en die daarop hoopten zijn gevallen." In oud-SederlandscH' heette het: „droemeTdat zijn 'bedroghen dinghen!" En het oordeel van Joost van den Vondel was: de droomen grenzen dicht aan ijdel heid en leugen! Dat een droom een waarschuwende be teekenis kan hebben, wil ik met het vol gende voorbeeld verduidelijken. Ik las eens het moet historisch zijn dat een man tot driemaal .droomde, dat hij een vreenad gekleeden man zag. Kort daarna moest hij ergens van een lift gebruik maken. Plot seling zag hij in de lift dien vreemden man, die precies gekleed was, zooals hij in zijn droom gezien had. Hij was zoo ver bouwereerd, dat hij niet instapte en de lift liet gaan Wat gebeurd? De lift stortte om. laag en allen verongelukten. Was die droom nu uitgekomen? Weineen! De man had van de lift en het ongeluk immers heel niet ge- .droomd. Maar God had dien droom ge bruikt om dien man te waarschuwen. Kan er nu van Gods openbaring sprake zijn in den droom? Oudtijds openbaarde God zich vaak wat Hij ging doen met personen, met steden en volken, zooals we dat in de H. Schrift lezen kunnen. Hij openbaarde Zich daarbij niet alleen aan Zijn kinderen, maar ook aan de heidenen die alleen van de Gods openbaring in de natuur wisten, zooals b.v. bij Farao en NebucadneZar. De voornaamste openbaring was door de profetie, die de uitnemendste was boven alle andere; dan was er het spreken Gods door de Urim en Thummim, en tenslotte door de droom. Omdat dit een door God herhaaldelijk gebruikt middel was om Zijn wil bekend te maken, meenen wij, kortzich tige menschen en bovendien bijgeloovig van aard, dat het droomlevisn nog iets inhoud van het vroegere, dat God Zich door droo men openbaarde. Maar die bijzondere open baring is ïJgesloten! Wij hebben nu de volle openbaring in Jezus Christus, Die ons den Vader volkomen heeft verklaard. Er worden aan die openbaring geen nieuwe elementen toegevoegd. Niet onze droomen en visioenen, maar het levende en krach tige Woord Gods, dat moet het zijn wat ons leven richt en bestiert, het maar op, naarmate de voltooiing der H. Schrift na derde, naar die mate nam de onmidde- lijke toespraak Gods af en van de Apos telen lezen we niet meer dat ze droomden. Laat ons de Schriften onderzoeken, want die getuigen van God en Zijnen Christus en niet onze droomen en inbeeldingen! Voor wie b ij dat Woord Gods leeft en er uit leeft, is dat Woord volkomen en al- genoegzaam. Er wordt in dezen tijd met het oog op de toekomst, aan zooveel beuzelachtige dingen waarde gehecht. Ook aan de droom. Het is daarom, dat we eenigszins breed voerig op deze materie zijn ingegaan. WAARNEMER. Productieslag 1941. In de Wieriugermeerpolder wordt reeds jaren koolzaad verbouwd, en is men met de oogst hiervan begonnen. (Foto Polygoon-Kuiper} DUITSCH WEERMACHTSBEBICHT. ZWARTE ZEE BEREIKT TUSSCHEN ODESSA EN MONDING DER BOEG. Sovjet-tramsportschepen door vleigers bestookt. Bommen op Sunderland. Hoofdkwartier van den Pührer, 14 Aug. Het o.pperbevel van de weermacht maakt bekend: In de Oekraïne is bij de verdere, ruste, looze achtervolging door Duitsche en Roe. meensche troepen de kust van de Zwarte Zee tusschsn Odessa en de monding van de Boeg bereikt. Ook aan de rest van het front verloopen de operaties volgens de plannen. Het luchtwapen heeft gisteren zware slagen toegebracht aan de voor de vlucht der Sovjet-troepen in gereedheid gehouden transportschepen in het kustgebied van Odessa en Nikolajef. Het heeft twee trans portschepen van te zamen 14.000 ton in. houd vernield en nog vijf groote schepen, .zwaar bescha,digd. Aan de Britsche Oostkust hebben giste ren vliegtuigen, die gestart waren voor ge wapende verkenningen, in scheervluchten bomtreffers geplaatst op een staalfabriek ten Zuiden van W|hitby en op ravitaillee- ringsbedrijven in de stad Sunderland. Mari ne-artillerie heeft twee, een patrouilleboot één, Britsch gevechtsvlieg neergeschoten. In Noord-Aifrika hebben gevechtsvliegtui gen groote deelen v\n een Britsch muni tiedepot bij Tobroek vernield. Aan het Suez-kanaal hebben Duitsche ge. vechtsvliegtuigen in den afgeloopen nacht Britsche luchtsteunpunten aangevallen. Gevechtshandelingen van den vijand bo- visn rijksgebied zijn overdag noch des nachts voorgekomen. SOVJET-TEGENSTAND IN W. OEKRAÏNE. INEENSTORTING NABIJ. Odessa omsingeld. Extna Bericht van Opperbevel. Hoofdkwartier van den Pührer, 14 Aug. (D.N.B.) Het opperbevel deelt mede: Onder den druk der Duitsche, Roemeen- sche, Hongaarsche en Italiaansche afdeelin gen, die, den vijand zonder ophouden ach tervolgend, tusschen Dnjestr en Dnjepr naar het Zuiden oprukken, staat de verde- diging der Westelijke Oekraïne door de Sovjet-weermacht op het punt geheel ineen te storten. Odessa is door Roemeensche troepen om singeld. Nikolajef is door Duitsch-Hon- gaarsche afdeelingen aan West- en Oostzij de ingesloten. Ten Westen van de Boeg gaan sterke vijandelijke afdeelingen haar vernietigrlng tegemoet. Diegenen onder onze lezers, welke eeni ge studie maken van het oorlogsfront, zul len hebban gezien, dat de Dnltschers de aanvalsrichtingen drie en vier hebben gecombineerd. Aanvalsrichting drie, richtte zich naar Kiew, welke plaats hardnekkig verdedigd werd door de Sovjets. Naar het schijnt heb ben de Duitschers nu in het Zuiden groote versterkingen aangevoerd, en is een nieuw Zuidelijk offensief ingezet. Tusschen Kiew en .de Zwarte Zee maakt de rivier de Dnjepr een groote bocht, en volgens de be richten van de Duitsche Wehrmacht is de ze bocht door de Sovjets niet te houden. De bedoeling der Duitschers schijnt te zijn, de Dnjepr linie geheel te bezetten tot aan de Zwarte Zee, en het leger dat nu nog rondom Odessa en daar in het Zuiden strijdt, geheel in te sluiten. De Engelsche pers, welke ook met aan dacht de operaties aan het Oostelijk front volgt, stemt toe dat de positie der Sovjets daar in dien sector zeer critiek is. Het blijkt dat de Duitschers bij hun strijdmethode blijven. Op bepaalde plaat sen, krachtig doorstooten en dan omsin gelen. Daardoor doen zij den vijand ernstig afbreuk, niet alleen aan manschappen, maar ook aan materiaal. Op dit afbreuk doen hebben zij het juist gezet, om te trachten, de vijandelijke verdediging te des- organiseeren en ineen te doen storten. Al; is terrein verlies erijstig, toch zoolang de Sovjets kunnen terug trekken en een front bezet kunnen houden, is Duitschland ver plicht een front ertegenover te stellen,, en blijven de handen voor een .zeer groot ge deelte gebonden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1941 | | pagina 1