CHDWEEKfilADÖpGED.GnonD51A6 vöÖRolZUID-H0ll»iZCElJW3CI1E EUAHDEn N.V. UitgeTersmaatschappü „EILANDEN-NIEUWS" Buitenland STICHTELIJKE OVERDENKING De Kananeesche Vrouw. 14e Jaargang ZATERDAG 26 JULI 1941 No. 1262 Uit het Kijkvenster Gratis Advies Duitschland strijdt voor Europa WAARIN SEDERT 1 NOV EMBER 19 35 OPGENOMEN HET BLAD,ONZE E ILAND EN" - 18E JAARGANG UITGAVE VAN ffl OPERATIES VERLOOPEN VOL GENS VASTGESTELDE PLANNEN MOSKOU WEDEROM BESTOOKT. GevesHgd te Mlddelhanüs Prins Hendrikstr, 122 C Giro 167930 t Postbox 8 Tel. 17, Abonnementsprijs 93 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling, Verschflnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week, Afzonderlijke nummers 5 eeat Buitenland 8 gulden per jaar. Bijkantoor voor Zeeland: St. Maartensdijk Marlrt, Telef. 69. Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 cent Hoofdredacteur: TH. DE WAAL. MIDDELHARNIS C 122. (Mattheus 15 22—28). 4. De Heere Christus spreekt over de ver loren schapen van het huis Israels. Wie zijn dat? Worden alléén bedoeld degsnen, die zich als verloren kenden of althans de verkorenen? Neen, dat Is de bedoeling niet. Ma-ar laat Calvijn het mogen zeggen, wat de beteekenis is: Hiermede omvat Hij niet slechts de uitverkorenen, maar allen, die van de heilige vaderen afstamden, omdat de Heere aüen in het verbond begrepen en allen zonder onderscheid den Verlosser be loofd had, gelijk Hij zich ook aan allen zonder uitzondering geopenbaard en aan geboden heeft. De verlorene schapen van het huis Is raels. Het was een begenadigd volk en toch een verloren volk in ziohzelven. Red ding was voor ieder persoonlijk noodig en wie de redding verwerpt, toont slechts zijne verloionheid niet te kennen en geen geken de te zijn. Gelukkig, vrte een verloren schaap wordt om gezocht te worden door dien eenigen herder, die het verlorene zoekt en het weggedrevene wederbrengt. Lezer, ksnt gij de blijdschap van dezen her der bij het vinden van het verloren schaap en de vreugde van het schaap als het op den schouder van den herder Ugt, het hoofd rustend op zijn borst, gedragen naar huis? Zalig, dezen oversten herder der schapen ten leidsman te hebben. Het antwoord des Heeicn scheen afstoo tend. Toch mag niemand zoo onbeschaamd zijn. Hem van hardheid te verdenken je gens eene ziel, die tot Hem roept met sterk verlangen. Mogen wij niet aanmoedigen de genen, in wie vrij eenige teekerssn van Christus openbaar zien worden? De recht vaardige zal ook daarin tijd en wijze weten. Al is het, dat wij zoo gaarne aanmoedigen degenen, wier hart trekt naar Jezus, toch kan het wezen, dat wij verplicht zijn harde dingen te ,zeggen, die wonden slaan, even pijnlijk als heilzaam. Het kan zijn, dat wij er op moeten wijzen, dat de weg naar den Zoon voert langs den rechterstoel des Vaders. Dan kan die ziel schokken en toch is het een woord der liefde, hoewel het hard moge klinken. Er vloeit niet steeds honig van de lippsn der liefde. De men- schen hebben ook nog wat anders noodig dan bemoediging. Ons herderswerk leidt ons niet slechts naar liefelijke weiden, maar ook naar de plaats, waar de schapen worden geschoren en de waschstede. De waarheid moet heerschappij hebban in onze liefde tot heil der schapen, opdat zij recht geleid en geweid mogen worden. Doch is het ook mogelijk de bedoeling te vatten van het schijnbaar harde handelen van den Heere Jezus? Het kan toch niet worden ontkend, dat het geen versterking kon bieden aan het geloof der vrouw, noch hare hope opwekken. Als zij hoort wat Je zus tot de discipelen zegt en wat haar rechtstreeks geldt, dan is geen antwoord nog niet zoo zwaar als deze les. Schrikt Htj haar niet af door de leer der verkie zing Niet gezonden voor u. Ja, maar zegt er een, wij zijn in het verbond, ons geldt de belofte. Goed, maar hebt gij geloofd in Christus, zijt gij als een verlorene gered? Hebt grj doorleefd, dat gij niet Jacob, maar Ezau kunt zijn; niet Izaak, maar Ismaël? Ik ben niet gezonden dan tot de verlo rene schapen van het huis Israels. Dat is verkiezing, dat is vrijmacht, dat is on derscheiding buiten het schepsel. Kon dit woord haar niet allen moed ontnemen? Haar wanhopig maken en het roepen doen staken? Wees niet te haastig met uw oor deel, maar let op de bedoeling des Heeren. De vrouw zal zeker van deze waarheid hooren en daarom zegt Jezus het haarzelf. Hij is niet gezonden naar Tyrus en Sidon of Phenicië. Gij kunt de ,zielen niet in een broelkast bewaren op weg naar Jezus. Ik kan ze niet vrijwansn tegen den Noorden vrind, noch tegen het oordeel Gods. Het kan soms zijn, dat een rijke zegen neder- daalde, zoodat vrijmoedig werd gewaagd van des Heeren daden enge voelt in uw hart wat zal het weldra weer an ders met hen worden. De waarheid Gods moet in haar ganschen omvang over ons heerschen. Dan worden wij nedergeslag3n om te worden opgericht, verbrijzeld om op de schijf te worden gezet en gevormd te worden tot een vat ter eere. Waarom zouden vrij trachten de zielen met bepaal de waarheden niet in kennis te stellen? Het is niet altijd wijs om de waarheid te verbergen. De vrije genade is de staf van mijn manlijken leeftijd, zij kan de heerlijk heid zijn van mijn grijsheid en ouderdom. Vrije genade, verkiezende liefde. Wie van Gods kinderen komt niet te staan voor de vrijmacht Gods om hem te verwerpen en zich voor eeuwig van hem te ontdoen. Nooit zullen wij weten wat genade in haar wezen" is, indien wij niet leeren, dat Hij ons rechtvaardig kan verdoemen. Welnu, deze les moet aan deze vrouw on derwezen worden in dezen bepaalden vorm, dien de Heere Jezus kiest. Haar geheele wezen ging uit naar Jezus. Christus' lief de is mild, maar wordt met smeekingen gezocht. Christus' liefde is wijs, maar Hij maakt krank van liefde naar Hem en Hij weet, dat uitstel de waardeering en den prijs van Christus verhoogt. Denk maar weer aan Jacob in Pniël. Als die man zich wil terugtrekken en als oorzaak aangeeft: de dageraad is opgegaan, dan wordt de spankracht in Jacobs ziel des te grooter. Ik laat U niet los, tenzij Gij mij zegent. Wij onderschatten alles, wat voor het grijpen is. De benauwde atmosfeer doet ons ifrissche lucht begeeren en waardeeren. Opschorting Zijner tegenwoordigheid smeert de raderen der liefde, sterkt het geloof in zijn worsteling, want de Heilige Geest ondersteunt in het verborgene der ,ziel, anders toch zouden zij bezwijken. Christus zocht deze vrouw en scheen haar toch te ontloopen. Maar wie Zijn uitgan gen der liefde kent, weet dat Hij een vluch teling is, die gaarne een vervolger heeft. Het geloof schouwt de vriendelijke trekken van Zijn gelaat onder het masker der ge strengheid. Hij bedroeft om' den kus der liefde te drukken op het bedroefde gelaat. Hij wondt om te heelen met genezende balsem. Hij laat het graf voor uwe oogen graven, maar laat u niet begraven. Gij moet recht leeren onwaardig te zijn, den dood te hebben verdiend, rriaar zoo baant Hij den weg tot het leven en den vrede. Hij blaast den rook en de hitte der hel soms in het aangezicht, terwijl vrede, ge nade en de hemel in Zijn hart is. Toch is Zijne bediening vlekkeloos, onschuldig en blank. Zijn doen is enkel majesteit en aan- biddelijke heerlijkheid. Christus is echter voor het geloof niet geheel verborgen, al is het waar: als Hij Zijn aangezicht verbergt, wie zal Hem dan zien. Maar het geloof is als een bekende roofvogel, die in het donker het best kan zien. Het geloof maakt licht, omdat het uit het licht stamt. Het is een vonk des le vens, daarom doorboort het de duisternis. Zie de Kananeesche, de heidensche, de doch ter van Cham, in hare worsteling om het behoud van haar kind. B. Ds. K. Wordt vervolgd. Versobering Zuinig met gas en electriciteit De kookleerares De jon,ge öokter en de oude baiker. Het valt velen menschen nog dagelijks maar zwaar op de maag als zij tot een zui nig gebruik van allerlei levensmiddelen vermaand worden'. Onder levensmiddelen versta ik al die zaken, welke vrij tot het instandhouden van ons leven noodig heb ban. Niet alleen dus ons voedsel en klee ding, maar ook onze liggingsstukken, ver warming en verlichting. Het ligt toch voor de hand, dat een oorlog, en dan nog wel een van een hevig heid en omvang als vrij thans doormaken, soberheid, zuinigheid, ja gebrek aan vele bijna onontbeerlijke zaken medebrengt. Het doet er niet toe, wat de naastbijliggende oorzaak van het tekort is, maar oorlog bnsngt met zich opoCfering, afscheid nemen van tal van zaken, die wij tot ons onder houd, onze verkwikking of ons vermaak hebben gekend. En vergeleken met die duizenden families, die een geliefden zoon, broeder, vader of verloofde zagen uittrek ken en zijn terugkomst nog steeds ver geefs beiden, ja, die weten, dat hij niet wederkeert, wat beteekent daarbij het ge mis van een kop thee ,een paar dagen :qonder vleesch of spek? Zuinig met gas en electriciteit! Dat is de vermaning die weder door alle bladen tot ons gericht wordt. Hoe druk wordt het onderwerp besproken in den huiselijksn kring. Hoe onmogelijk schijnt het om aan dét bevel te voldoen. Toch zijn er nog heel wat gezinnen in Nederland, die nim mer het genot van gas en electriciteit ge kend hebben. Die zich altijd met petroleum hebben geholpen die.er nu ook niet meer is. Daar mogen de gasgebruikers en de ge- zinnsn mèt electriciteit óók wel eens even aan denken. Dan moet ons gepruttel een beetje bedaren. Ik'geloof, dat wij het bezuinigen moeten gaan leeren. We krijgen er nu les in, gratis les. 'k Zeg niet, dat het leuk is, maar we zitten er nu eenmaal in. Maar die opdracht tot versobering raakt ons koningschap ons ik van binnen. Wie belet mij, als 'k licht wil hebban, een ruk aan den schake laar te geven? Ik wil licht en wat 't kost, kan me niet verschelen! We zetten een ketel water op het gasstel misschien een halven liter meer dan noodig is, maar, dat gaat toch zeker mij aan, hoeveel wa ter ik kook? „Ik" die groote ik, daar van binnen, wil doen wat hij wenscht afgeloopen! En daar wordt nu een stokje voor ge stoken. Omdat het algemeen welzijn abso luut vordert dat wij óók wat voor den naaste overlaten. Oorlog belet aanvoer, dat wil dus zeggen, dat 'vrij allen over minder kolen beschikking hebben en dan is het plicht, ook Christenplicht, om aller welzijn in het oog te houden. Ja, ik ga nog verder. De Overheid beveelt ons deze versobering en wie heeft het recht om haar niet ge hoorzaam te zijn? Het schijnt wel eens dat de menschen wel accepteeren Rom. 1 vers 1, dat alle ziel den machten over haar gesteld onderworpen moet zijn, maar dat .zij daar bijdenkan: voor zoover ik die macht meen te moeten erkennen. En dat bij-denksel vindt ge in Romeinen 13 juist niet. Het is ook puur-revolutionnair. En zoo is er niet anders te doen dan ons steeds weer af te vragen of het licht niet wat later kan worden ontstoken of wat zwakker branden en of het met het gasverbruik niet wat minder kan. En dan doet een mansch soms nog verrassende ontdekkingen. Ja, we hebben zoo in de weelde geleefd, nu gaan wij de jaren der versobering in. Als zoovele geslachten vóór ons, die devetschrikkingen van den krijg nog meer aan" hen Igve hébben on dervonden dan wij. Zoo zou het kunnen zijn, dat we genood zaakt worden toch ook eens in de krant te kijkan, wat de kookleerares schrijft over het zuinig koken. Niet te veel water in de pan, de gasvlam niet te hoog, of de electricicteit wat eerder op „half" gescha keld. En twee pannen boven op elkander. O, dat mensch, met al die kunsten. Ja zeker, maar dat heeft ze ook niet zoo maar verzonnen, dat toerust op theorie, getoetst aan de praktijk Wianneer we nu op die wijze onze spijs kunnen blijven genieten en toch het rantsoen niet overschrijden, dan is er toch iets voor te .zeggen om eians naar haar te luisteren Zeker, zeker, grootmama heeft van al die fratsen nooit gehoord en mama zelve heeft er ook nooit ooren naar gehad. Maar Oma leefde zoo'n halve eeuw geleden, toen er amper gas en zeker geen electriciteit was. En ma heeft immer over een te groote por- temonnaie beschikt, dan dat ze op een gul den zou kijken. Onze weeldezucht krijgt in deze tijdian een gevoelige knak. 't Is een tijd om tot onszelf in te keeren. Met de vraag, hoe vrij het vele, dat wij hadden, hebben besteed. In al die jaren die ons nu van den vorigen oorlog scheiden. Onze huizen gebouwd en met goederen vervuld, genoten van al wat redelijkerwijs te genie ten viel, de portemonnaie getrokken om te koopen wat ik, die ontembare „ik" daar binnen, wehschte te bezitten. Is het tot Gods eere geweest, ons eten en drinken, on ze visite-middagen en -avonden, toen 'wij het beste uit het beste aan onze gasten hebben voorgezet? Heeft Gods Kerk ook profijt van onzen voorspoed gehad? We hebban, elk voor zich, ook hierin onze we gen wel te onderzoeken. Want er gaat een ziftend gericht over Euro,pa, over heel de wereld. En dat gericht trekt ook over ons huisgezin, gaat over ons hart en ons leven. Zoo Gij in 't recht wilt treden, o Heer' en gadeslaan onz' ongerechtigheden, ach, vrie zal dan bestaan? De tijd schrijdt voort en met hem onze ervaring en inzicht. Elk nieuw geslacht komt voor nieuwe feiten te staan. Het oude was in vele opzichten voortreffelijk, toch is het verweven met het nieuwe, met steeds wisselende tijden. Niet al wat vroe ger in ons maatschappelijk leven was, moest behouden worden in het tegenwoor dige. De kookleerares was er toen niet om in breede kringen de resultaten der we tenschap te verbreiden. De wijkverpleeg- ster ging niet rond om met o zulke een voudige middelen zoo groote verlichting aan den zieke te brengen. En de gediplomeerde baker had nog niet de plaats ingenomen Van het station Hollandsche Spoor is een extra trein vertrokken met kinderen, welke hun vacantie in Duitschland zullen doorbrengen. (Foto Pol.veoon) van de dienstbereide buurvrouw, die zelve tien kinderen had grootgebracht en uw jonggeborene zoo warmpjes in het pak speldde. Met de vuurmand naast zich, waar op de kinderkleertjes gewarmd werden.. Het valt niet tegan te spreken dat de al om verrezen Groene Krulsvereenigingen een grooten zegen verspreid hebben en on- schatbaren dienst hebben bewezen en nog bewijaan aan zieken en aan zuigelingen. De waardeering hiervoor begint zich baan te breken. Ook mag niet onvermeld blijven dat de medische wetenschap op hoog peil gekomen is. De oude dokter heeft natuur lijk een schat van ervaring opgedaan; hij ziet met één oogopslag wat zijn jongere collega na een paar bezsoeken eerst ont dekt. Maar als hij het ontdekt heeft, dan komt hem de wetenschap der laatste jaren met nieuwe middelen ter zijde om het heil van den zieke ten dichtste te benaderen. De jonge dokter en de oude baker. Zet die twee nu bij elkander. Dat gaat goed zoolang het den kleine goed gaat. Maar o, wee, als het tobben wordt. Dan ontstaat er strijd tusschen 1880 en het jaar 1941. Dat moest ik nu zoo goed niet weten! Daar zat de baker met den kleine op haar schoot. Zelf had ze er elf gehad, ze wist er alles van. En ze had er al meer dan honderd gebakerd. Je doet er dan wat mede af, als je 67 geworden bent. De klei ne wil de flesch maar niet. Dat gaat ver keerd. De dokter zegt: houd hem warm onder 't drinken. Hier, de thermometer in de vrieg, zoovéél moet het zijn dan moet-ie 't doen! Maar jawel, wat thermometer zegt de baker, ik vat 'm op m'n schoot, warmpjes ingerold. De zuigeling ,,doet" het niet. Dokter komt terug, nog geen re sultaat. Warm houden, denk er om, en nog eens probeeren, luidt zijn advies. En krui ken in de wieg leggen. De baker zegt ja, maar zij meent neen. Doktertje is ook niet mis en komt precies op het drinkuur terug. Zie je wel, net zoo 'k dacht, zegt hij, 't wordt zoo niets. In de vrieg gekeken, thermometer er bij, 't is tekoud. Wel heb ik van m'n leven, zegt de arts, maak twee warme kruiken en geef hier dat kind. En als de kruikan dan warm zijn, ziet ge den jongen arts met het zui- gelingetje op zijn knieën, gewikkeld in wollen dekens, met de kruiken opgevuld, en ja, daar drinkt de nieuwgeborene zijn ifleschje smakelijk leeg. Baker, zegt hij, neem dat nu van mij aan, een kindje dat koud is, drinkt niet. En daar hangt het leven van den zuigeling van af. Zoo zijn we nooit te oud om wat te lee ren en moeten we ons maar wachban om steeds zoo critisch te zijn tegenover de inzichten der latere wetenschap. De erva ring der ouden en de kennis der jongeren moeten tot gelukkige samenwerking ko men, beiden goede gaven ons van den Al behoeder toekomende. WAARNEMER. Abonné's van „Eilanden-Nleuws" hebben het recht vragen te stellen inzake: Be drijfsorganisatie, Belastingzaken enz., wel ke uitsluitend schriftelijk gericht moeten worden aan W. A. DE BAKKER, Adminis tratie on Makelaarskantoor te Ouddorp (retourport byvoegen). Deze inlichtingsdienst is voor onze abon né's geheel kosteloos. 54 Engelschen neergeschoten aan Het Kanaial. Uit het Hoofdkwartier van den Pührer, 24 Juli. Het opperbevel van de weermacht maakt bekend: Aan het geheele Oostelijke front verloopen de operaties der Duitsche weermacht en haar bondgenooten, ondanks krachtigen plaatselijken te genstand en den moeilijken toestand der wegen, volgens de vastgestelde plannen. Sterke formaties gevechtsvliegtui gen bestookten ook in den afgeloopan nacht militair-economische en mili taire installaties der stad Moskou met bommen van alle kaliber. Het Britsche luchtwapen leed gis teren overdag bij pogingen om de Kanaalkust aan te vallen een van zijn zwaarste nederlagen. Jagers schoten 46, luchtdoelartillerie .an pa trouillebooten ieder drie, marine-ar tillerie twee Britsche vliegtuigen neer. Daardoor verloor de vijand bin nen enkele uren 54 vliegtuigen; bij deze luchtgevechten gingen drie 'eigen toestellen verloren. In den strijd tegen Groot-Brittan- nië bombardeerde het luchtwapen in den afgeloopen nacht havens en mi litaire installaties aan de West- en Oostkust van Engeland. Britsche gevechtsvliegtuigen wier pen in den afgeloopen nacht op eeni ge plaatsen in Zuidwest-Duitschland brisant- en brandbommen. De bur gerbevolking leed geringe verliezen. De aangerichte schade is onbeteeke- nend. Het derde kabinet Kono je heeft in Japan zijn intrede gedaan. Dat hierdoor een nieuwe koers zou word»an in geslagen en daardoor verandering komen in Japans houding, is niet te verwachten. Prins Konoje is opnieuw formateur, wat er duidelijk op wijst, d^t zijn beleid door het nieuwe kabinet wordt goedgekeurd en voortgezet. De vorming van het nieuwe ka binet heeft meer ten doel gehad, een nau were samenwerking, tusschen de regeering, het leger en de vloot te bewerkstelligen. De zoo bekende minister van buitenlandsche zaken Matsoeoka heeft geen zitting in het nieuwe kabinet. De nieuwe regeering heeft echter reeds doen weten, dat zij streeift naar een nauwere samenwerking met de andere as-mogendheden, en op den reeds ingeslagen weg, zeer zeker zal doorgaan. Ook de daden van het nieuwe kabinet wijzen er op, dat het in niets wenscht toe te geven, ja .zelfs, groote risico's, dat het in den oorlog betrokken zal worden, durft trotseeren.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1941 | | pagina 1