CniUi/CEK&lADopGED.GQ0ni]l5IAG vöoRDlZUID-HOainZCC^^ EILAHDEn
NJ. DitgeTersmaatschappü „EILANDEN-NIEUWS"
Buitenland
Koop eerst een andere tandpasta
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Knnsthandel v. Manster
Onrustig?
13e Jaargang
ZATERDAG 14 JUNI 1941
No. 1250
Uit het
Kijkvenster
„De LetJilSGlie Poort"
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 19 3 5 OPQENOMEN HET BLAD ,0 N Z E E I L A N D E N" - 18B JAAR@ANG
UITGAVE VAN
De bekeering van den Stokbewaarder.
Op bon K bij
----- MAGAZIJN „RIO"
Alle gramofoonplaten l
PosrkanKoór.Qalerij/
A21 Coolshgèl///^
GEHOOR-APPARATEN
SCHOONENBERG
niEuws
Gevestigd te Middellianilis m Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Fostbox 8 Td. 17.
Abonaementspr^js 90 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling.
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per Jaar.
BQkantooT voor Zeeland: St. Maiaxtensdgb Alarkt, Telef. 69.
Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 cent
Hoofdredacteur
TH. DE WAAL MIDDELHARNIS C 122.
VERVOLG EN SLOT.
En hen 'buiten gebracht hebbende,
zeide hy: Lieve Heeren wat moet ik
doen, opdat Jk zalig worde? pi zij
zeiden: Geloof in den Heere Jezus
Christus, en gij zult zalig worden,
'gilj en L'w huis.
(HamdeUngen 16 30-81.)
II. De vraag der bezorgdheid.
Het is indrukweklosnd, wrat de stokbe
waarder waarneemt, nu hij komt in het ge-
vangenhuis.
a. De deuren staan open, en niemand
weg.
b. De gesjpleten stok aan de voeten der
discipelen.
c. De afgevallen ketenen op den vloer.
d. De medegevangenen in bedwang, ma
jesteit des geloofs.
Een uur om nooit te vergeten voor den
stokbewaarder. Hij gevoelt, dat dit iets bxii.
tengewoons is.
Eerst een wonderlijke aardbeving, die zoo
wijs als een levende han^d was om deuren
te openen en ketenen van de polsen te vij
len. En thans, deze redelijke grootheid, het
overwicht van twee mannen, die als gemee-
ne oproerkraaiers, het zwaarst geboeid ge
weest waren over een donker hol, vol mis
dadigers, Er vlijmt iets door zijn ziel, hij
weet niet, wat het is, het is:
a. De hand Gods, stokbewaarder, de
Hand des Almachtlgen.
En wat deze waarzegster achter deze
mannen geroepen heeft, dat schiet als een
weerlicht door zijn ziel. Hij heeft uitwendig
gehoord, maar nu hoort hij het van bin
nen uit. Deze menschen zijn dienstknechten
Gods, die ons den weg der zaligheid ver
kondigen. Zij weten wat zaligheid is. Hij
leidt de Apostelen buiten het kerkerhol en
valt zeer bevende voor hen neder, met een
a. ootmoedige, b. bezorgde, c. heilbe-
geerige vraag: „Wat moet ik doen om zalig
te worden?" Laten wij hier eens even stil
staan. Indien Gods aardbeving ons nog niet
uit onze valsche rust heeft uitgestooten be
kommeren wij ons weinig over onze staat
voor de eeuwigheid." Het woord „zaligheid"
is maar een redeloos roepen eener bezeten
maa;gd, het is ons een dwepende klank zon
der diepe beteekenis, en wij gevoelen niet
de minste lust om zalig te worden.
Wel vraagt de mensch:
a. Wat moet ik doen om rijk te worden,
b. Wat moet ik doen om geëerd, be
wierookt te wordsn
c. Wat moet ik doen om alles vafi het
leven te genieten.
Dat zijn allemaal vragen van het hart,
dat verkeert in de slaap der zonden.
Maar als God een mensch door Zijne aard
bevingen bewerkt, dan rijst de vraag op uit
het hart: „Wat moet ik doen?"
Zaligheid bevat een vrijspraak van schuld
en straf, van een onbetaalde schuld, van
zondsn als scharlaken zoo rood, het bevat
rechtvaardigmaking, een beginsel der ge
hoorzaamheid, genade voor den levensstrijd,
genade in stervensnood, een uitzicht op den
hemel. En ziet nu eens, wat God doet voor
den rampzaligen stokbewaarder.
1. Hij haalde de Apostelen uit een ander
werelddeel
2. Hij laat een tierende waarzegster ach
ter ban roepen
3. Hy laat de Apostelen in de gevange
nis werpen
4. Hij doet de aarde voor hem be^ven.
Dan ligt voor zoo iemand de troost in
Gods Woord.
Hl. De prediking des geloofs.
Er is zelden een predikatie gehouden voor
zulk een klein gehoor. De Apostelen staan
niet voor een volle of halfvolle kerk, doch
voor osn enkele verslagene van geest, wien
het om genade te doen is, en dit .niet eens
in een huis des gebeds, maar vermoedelijk
in het voorportaal der gevangenis. Waren
er meer zulke onder de bediening des
Woords, er zou van de prediking meer
kracht uitgaan.
De predikers droegeh de litteekenen van
Christus, dan ook alleen heeft hun woord
hoe zwak ook gesproken, groote macht.
De predikers beantwoordden zijn vraag.
Doen: wat kunnen wij aan of voor onze za
ligheid doen, immers niets. Christus heeft
alles gedaan, wat tot de zaligheid noodig is,
sn nu is het geloof het eenige middel, om
in Zijn volbracht Middelaarswerk te leeren
rusten. Dit is de eenige weg der zaligheid,
die u het Evangelie aan,wijst, want er is
onder den hemel geen anderen Naam gege
ven, waardoor vrij moeten zalig worden. Dat
is de koninklijke weg, en voor den stokbe
waarder en voor de A,postelen. De predi
king, die het zwaartepunt legt, niet in des
msnschen gerechtigheid, maar in Christus'
verdiensten, niet in ons doen, maar in het
gelooven.
Het is een eenvoudige prediking, zonder
omhaal van woorden, een kind kan het be
grijpen.
De armen van geest en de verslagenen
komen niet, om de gave van den prediker
te bewonderen, maar om Gods Woord te
hooren. Zij wachten op de boodschap van
genade en verzoening.
Het antwoord klopt met de vraag, zoo
moet een goede prediking zijn.
Maar het is ook een bemoedigende predi
king. Gij zult zalig worden.
Deze prediking snijdt alle bedenken af.
A. Als uw geloof nu eens zwak is.
B. Als uw berouw niet diep genoeg is.
C. Als uw schuldbesef te oppervlakkig
Is.
Bemerk, dat de zaligheid ,niet aifhangt
van de kenteekens, maar van het persoon
lijk geloof. Het is niet de vraag, wie gij
zijt, maar wie Christus is.
De vraag van dan stokbewaarder is en
kelvoudig, het antwoord is meervoudig. In
dit antwoord ligt een grond voor uw gebed
om daarop te pleiten, al gaat de souverei-~
niteit door heel het menschelijk geslacht.
Dat geloof bezitten wij van nature niet,
maar werkt Gods Geest in het hart van elk
levendgemaakte. Dat geloof is en blijft een
gave Gods. Waar het wezen des geloofs is,
daar blijft het. Het gelooven is geen daad
van het schepsel, maar door de kracht des
H. Geestes. Het geloof aanschouwt Christus
Die door Zijn dadelijke gehoorzaamheid de
wet volkomen heeft vervuld, sn haar straf
gedragen en daarom de wet van haar vloek
ontwapend. Wanneer nu die kracht van
Christus in ons werkt dan wordt het Evan
gelie ontsloten en ondervinden wij de vrij
makende kracht door het geloof in Chris
tus. Dat strekt tot heerlijkheid des Vaders
en tot zaligheid van zondaren. Dan niet in
ons doen, maar in Christus arbeid ligt de
zaligheid voor verloren schepselen, Dat
mocht de stokbewaarder ervansn.
IV. De vruchten der dankbaarheid.
Midden in den nacht leidt hij de Aposte
len binnen zijn woning. Hij vraagt niet of
het mag, hij deed het. Hij wilde meer hoo
ren van de zaligheid, die in Christus is, en
het heeft vrucht afgeworpen ook voor zijn
huisgezin, want zij werden gedoopt.
Maar ook openbaarde hij zijn geloof door
de dienende liefde. Niet alleen gelooven
maar ook komt het doen als een vrucht van
het geloof. Hij neemt de Apostelen mee en
wascht hun van de striemen. Stel dit too-
neel in den nacht eens levendig voor. Is dat
nu diezelfde man van zoo even? O welk
een omkeer bewerkt de genade toch in e>3n
menschenhart. Daar staat nu die wreede
ci,pier als een teedere verpleegster de open
ruggen van die beide Godsmannen te bet
ten. Niemand zou geloofd hebben, dat
zijn groote handen met die rinkelende sleu.
tels daartoe in staat waren. De genade Gods
is toch wel een wonderlijke zaak, zij be
gint met &sa aardbeving, maar zij eindigt
in het stille Zuiden der liefde. En dan wordt
de maaltijd aangericht, een feestmaal in
het midden van den nacht, en dat deed hij
met groote vreugde, zijnde de geestelijke
blijdschap des geloofs. Merk dat een geloof
zonder de werken een dood geloof is. En
die Christus door een waar geloof zijn in.
geplant moeten voortbrengen vruchten der
dankbaarheid. O, dat in de kerk geschiedsn
mocht, wat plaats vond in de gevangenis
te Filippi. Die gevangenis was een heiUg-
dom. Er werd gebeden en lofzangen gezon
gen. Er werd gepredikt van Christus, Een
groot zondaar leerde roepen om genade.
Ds. A. Verhagen. Middelburg.
ZOMEB JAPONNEN en
ZOMERSTOFFEN
BERGWEG 213b ROTTERDAM
v/h Korte Hoogstraat
STATIONSINGKL 30
BLIJDORP ROTTERDAM
Alléén werken van begaafde schil
ders kvmnen uw verlangen bevredigen
Gedachten-wisseling: in de kramt
De autoritaire Ötaatsldee in het licht
der Christelijke i religie Prof. Dr.
Huigo Visscher en „De StandEiard"
De preek met een verkeerd doel.
Daar wordt veel gesproken van de ge
bondenheid der pers, maar er wordt toch
nog aardig gebakeleid; In de kranten. Daar
sta ik eigenlijk versteld van. Nu is het zbo,
dat de nieuwe orde geenszins een doode een
vormigheid wil, verscheidenheid immers
brengt leven, een volkjjmen gelijkgeschakel
de pers is oninterssaijit en stellig onge-
wenscht. Als men zijn pen maar zoo weet te
besturen, dat men in de gedeeldheid van op
vattingen die ongetwijfeld is, niet een groo
tere verdeeldheid teweeg brengt. Want het
streven is, dat er een eenheid wordt ge
smeed, die opbouwend werkt. En het zou
toch heusch te wenschen zijn, dat er méér
eenheid was.
Principieel wordt het toegestaan met el
kander te schermutseisn, met inachtneming
echter, van het algemeene volksbelang.
Om een voorbeeld te geven: zoo lazen wij,
dat Prof. Dr. H. Visscher te Arnhem voor
den Waagkrinig „Arnhem en Omstreken"
onlangs een rede heeft gehouden over ,,De
autoritaire Staatsidee in het Licht der
Christelijke Religie."
BeiQerlandschalaan 61
ROTTERDAM Z. TXS^EF. 72287
Ruim gesorteenl In Pendnlas
Wefafeers, Gero - Zilmeta, Olaa
Porceleln.
en
en
brengen zelfbeheersching en rust Buisje 75ct
,,De Standaard" veroorloofde zich, ge
zien den persoon van den spreker, en de
beteekenis van het onderwerp, eenige op
merkingen over deze voordracht te maken.
Nadat Prof. Visscher in zijn rede be
handelde Christus de waarachtige mensch
als .norm voor het menschelijk leven, gaf
hij een beschouwing over Christus en de
Staatsmacht. Christus verschijnt niet „als
een politicus, die een nieuwen staatsvorm
verkondigt, niet als een sociale profeet, die
op groote volksvergaderingen de massa op
zweept tot revolutionnaire actie. Hij han
delt niet over politieke bevrijding, roept
.ndet op tot een afschudden van het Ro-
meinsche juk. Zijne prediking is van andere
orde: Als de Zoon u zal hebben vrijge
maakt, dan zult gij waarlijk vrij zijn
vrij in een geestelijk zedelijke orde." Chris
tus brengt „geen nieuwen Staatsvorm, aan
vaardt de machtsvormen die er zijn. Daar
om kan Hij onder alle vormen van Staats
instellingen en onder alle volken, in alle tij
den en aan alle plaatsen onder al wat
mensch is als Middelaar en Verlosser ver
schijnen, en is Hij kenbaar aan allen. De
Christelijke religie past zich onder alle po
litieke levensvormen aan en doet onder die
alle haar heiligende werking uitgaan."
Daarna behandelde hij den Katholieken
Staat en de Katholieke Kerk om als laat
ste punt zijn aandacht te wijden aan de
Christelijke religie en de hedendaagsche au
toritaire Staat.
Het zou natuurlijk te ver voeren de rede
van Z. Hooggeleerde geheel weer te geven,
hoewel het bijzonder interessant zou zijn.
„De Standaard" ontleedde verschillende din
gen en kwam tot de conclusie dat er wat
vreemd omgesprongen is met de feiten.
Inuners, zoo zegt het Blad, ons land is be
zet gebied, doch heeft geen verandering
van staatsvorm ondergaan. Maar zelfs al
zou dit feit juist zijn, dan kan hiervan nog
geenerlei invloed uitgaan op de normen, die
de Christelijke religie voor het Staatsieven
stelt.
Mr. E. V., de schrijver van het artikel
in „De Standaard" zegt tenslotte, dat Prof.
V. over deze normen volstandig en vol
strekt heeft gezwegen en zich heeft verge
noegd mee te deelen, dat hij zich neerlegt
bij de feiten, die plaatsgrepen. En hij besluit
dat dit belangrijke onderwer,p in de lezing
van den hoogleeraar geen principieele be
handeling ontving.
Wjij onthouden ons van commentaar, dan
zouden we in de eerste plaats in dè weer
gave veel uitgebreider moeten zijn. Het is
slechts onze bedoeling te laten zien dat er
in de blacfen nog wel terdege met elkander
van. gedachte gewisseld wordt. En critiek
in opbouwenden zin, kan zeer zeker ver
helderend werken.
H: Hi
De krant mag en gelukkig nog va
riatie genoeg blijven bieden. Als bij de bon
te verscheidenheid die wordt gebracht, het
In de haven van Volendam heerscht op het oogenblik een bedrijvig
heid van belang in verband met de aalvangst.
(Foto Polygoon)
heil der volksgemeenschap maar in het
oog wordt gehouden. Het christelijk karak
ter van ons blad mag zoo blijven; wij ge
ven immers nog ledere week onze Stichte
lijke Overdenking, beschouwingisn in ons
Kijkvenster enzoovoorts. Men moet de za
ken echter juist weten te stellen; indien
men er b.v. toe over zou gaan om achter
een christelijk mom de bezettende overheid
te diskwalificeeren dan weet men zeker
dat daaraan paal en perk zou worden ge
steld. Maar dan is het ook niet christelijk
meer.
Dat is precies eender als die dominé die
een preek in elkaar zette om een van zijn
kerkeraadsleden eens fijntjes te raken. De
gemeente voelde het drommels goedi;, de
groep vóór verkneukelde zich en de andere
groep werd niet gesticht. Dat is het Woord
van God misbruiken tot een zeker doel. Ze
gen ging er niet van uit, 't resultaat was
een ho,peloaze verwarring. In alle opzichten
en altijd is het daarom noodig, maar nü ze
ker, om het woord van den Heiland te be
trachten, oprecht te zijn als de duiven en
voorzichtig gelijk de slangen.
WAARNEMER.
ltllll^^!a^llll^u^g!allll^!!gMalWigufllllllB^lllm«gullllll^
MUZIEKHANDEL MUZIEKSCHOOL
D. P. BUIJTENBERG
Grootste sorteering
Instnunenten en Bladmuziek
Be^rlandschelaan 163
Telef. 73466 Rotterdam Zuid
iiiiuïRinuiinBffliaiBEffllliffinilint^ninisitniuniSSiiiii
>el: 57975, F
en BATTERIJEN levert zonder ha
pering uit voorraad:
voorheen Hoofdsteeg
Nu WALENBURGERWEG 26
ROTTERDAM TELEF. 47737
Het conflict, dat reeds geruimen tijd
tusschen Engeland en
Franki^
dreigde uit te breken, heeft de afgeloopen
week tot een breuk geleid.
Zondagmorgen vroeg zijn Engelsche strijd
krachten in samenwerking met de Fransche
troepen onder de Generaals de Gaulle en
Catrouw de Fransche kolonie Syrië aan de
Zuidzijde binnengerukt.
Aanvankelijk boekten zij esnige succes
sen omdat zij numeriek sterk In de meer
derheid zijn en van goede uitrusting voor
zien, doch terwijl wij dit overzicht schrij
ven, luiden de binnenkomende berichten, dat
de Franschen sterk tegenstand bieden.
Franschen en Engelsohen strijden hier t&-
gen Fi^schen.
Omtrent den uitslag van den strijd valt
nu nog weinig te zeggen, vooral niet, om
dat nog niets kan worden medegedeeld
omtrent een mogelijk ingrijpen door Duitsch
land.
Om de beteekenis van dezen strijd eenigs-
zins te begrijpen, moeten wij de positie van
Syrië nagaan.
De Balkan is geheel bezet door Duitsch-
land en Italië.
Om nu Oost-Afrika of Voor-Azië binnen
te rukken, zou Duitschland óf door Rusland
óf door Turkije moeten. De verhouding van
beide genoemde landen tegenover Duitsch
land is de laatste weken goed te noemen.
Of echter deze kwestie al of niet ter sprake
is geweest, vermogen wij niet te zeggen. In
tegenstelling tot deze beschouvringen, werd
Vooral na den val van Kreta, gewezen op
een geheel andere route.
Het eiland
Cypms
in het Oosten der Middellandsche Zee ligt
tegenover de Syrische kust. Zou dit eiland
ook door de Duitschers kunnen worden ge
nomen, dan worden Alexandrië, de groot
ste Engelsche vloothaven alsmede het Suez-
kanaal ernstig bedreigd.
De positie der Engelschen in Noord-Afri
ka zou dan in een zeer critiek stadium ge
komen zijn.
Syrië, het Fransche mandaat-gebied, dat
de Engelschen willen bezetten, wordt be
grensd door de Middellandsche Zee, Turkije,
Irak en Palestina.
Gevreesd werd nu, dat als gevolg van de
Fransch-Duitsche toenaderiiig de Duit
schers van Syrië zouden gebruik maken,
daar per vliegtuig troepen zouden heenstu-
ren, welke dan de verschillende Duitsche
en liefst de duurste die er is en probeer daarna Ivorol. Dan neemt U waar hoe Ivorol in
reinigend-, vritmakend- en schuimend vermogen alle andere verre overtreft. Tub»
60, 40 en 25 cent.