CniUi/CEK&lADopGED.GQ0ni]l5IAG vöoRDlZUID-HOainZCC^^ EILAHDEn NJ. DitgeTersmaatschappü „EILANDEN-NIEUWS" Buitenland Koop eerst een andere tandpasta STICHTELIJKE OVERDENKING Knnsthandel v. Manster Onrustig? 13e Jaargang ZATERDAG 14 JUNI 1941 No. 1250 Uit het Kijkvenster „De LetJilSGlie Poort" WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 19 3 5 OPQENOMEN HET BLAD ,0 N Z E E I L A N D E N" - 18B JAAR@ANG UITGAVE VAN De bekeering van den Stokbewaarder. Op bon K bij ----- MAGAZIJN „RIO" Alle gramofoonplaten l PosrkanKoór.Qalerij/ A21 Coolshgèl///^ GEHOOR-APPARATEN SCHOONENBERG niEuws Gevestigd te Middellianilis m Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Fostbox 8 Td. 17. Abonaementspr^js 90 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per Jaar. BQkantooT voor Zeeland: St. Maiaxtensdgb Alarkt, Telef. 69. Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 cent Hoofdredacteur TH. DE WAAL MIDDELHARNIS C 122. VERVOLG EN SLOT. En hen 'buiten gebracht hebbende, zeide hy: Lieve Heeren wat moet ik doen, opdat Jk zalig worde? pi zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, 'gilj en L'w huis. (HamdeUngen 16 30-81.) II. De vraag der bezorgdheid. Het is indrukweklosnd, wrat de stokbe waarder waarneemt, nu hij komt in het ge- vangenhuis. a. De deuren staan open, en niemand weg. b. De gesjpleten stok aan de voeten der discipelen. c. De afgevallen ketenen op den vloer. d. De medegevangenen in bedwang, ma jesteit des geloofs. Een uur om nooit te vergeten voor den stokbewaarder. Hij gevoelt, dat dit iets bxii. tengewoons is. Eerst een wonderlijke aardbeving, die zoo wijs als een levende han^d was om deuren te openen en ketenen van de polsen te vij len. En thans, deze redelijke grootheid, het overwicht van twee mannen, die als gemee- ne oproerkraaiers, het zwaarst geboeid ge weest waren over een donker hol, vol mis dadigers, Er vlijmt iets door zijn ziel, hij weet niet, wat het is, het is: a. De hand Gods, stokbewaarder, de Hand des Almachtlgen. En wat deze waarzegster achter deze mannen geroepen heeft, dat schiet als een weerlicht door zijn ziel. Hij heeft uitwendig gehoord, maar nu hoort hij het van bin nen uit. Deze menschen zijn dienstknechten Gods, die ons den weg der zaligheid ver kondigen. Zij weten wat zaligheid is. Hij leidt de Apostelen buiten het kerkerhol en valt zeer bevende voor hen neder, met een a. ootmoedige, b. bezorgde, c. heilbe- geerige vraag: „Wat moet ik doen om zalig te worden?" Laten wij hier eens even stil staan. Indien Gods aardbeving ons nog niet uit onze valsche rust heeft uitgestooten be kommeren wij ons weinig over onze staat voor de eeuwigheid." Het woord „zaligheid" is maar een redeloos roepen eener bezeten maa;gd, het is ons een dwepende klank zon der diepe beteekenis, en wij gevoelen niet de minste lust om zalig te worden. Wel vraagt de mensch: a. Wat moet ik doen om rijk te worden, b. Wat moet ik doen om geëerd, be wierookt te wordsn c. Wat moet ik doen om alles vafi het leven te genieten. Dat zijn allemaal vragen van het hart, dat verkeert in de slaap der zonden. Maar als God een mensch door Zijne aard bevingen bewerkt, dan rijst de vraag op uit het hart: „Wat moet ik doen?" Zaligheid bevat een vrijspraak van schuld en straf, van een onbetaalde schuld, van zondsn als scharlaken zoo rood, het bevat rechtvaardigmaking, een beginsel der ge hoorzaamheid, genade voor den levensstrijd, genade in stervensnood, een uitzicht op den hemel. En ziet nu eens, wat God doet voor den rampzaligen stokbewaarder. 1. Hij haalde de Apostelen uit een ander werelddeel 2. Hij laat een tierende waarzegster ach ter ban roepen 3. Hy laat de Apostelen in de gevange nis werpen 4. Hij doet de aarde voor hem be^ven. Dan ligt voor zoo iemand de troost in Gods Woord. Hl. De prediking des geloofs. Er is zelden een predikatie gehouden voor zulk een klein gehoor. De Apostelen staan niet voor een volle of halfvolle kerk, doch voor osn enkele verslagene van geest, wien het om genade te doen is, en dit .niet eens in een huis des gebeds, maar vermoedelijk in het voorportaal der gevangenis. Waren er meer zulke onder de bediening des Woords, er zou van de prediking meer kracht uitgaan. De predikers droegeh de litteekenen van Christus, dan ook alleen heeft hun woord hoe zwak ook gesproken, groote macht. De predikers beantwoordden zijn vraag. Doen: wat kunnen wij aan of voor onze za ligheid doen, immers niets. Christus heeft alles gedaan, wat tot de zaligheid noodig is, sn nu is het geloof het eenige middel, om in Zijn volbracht Middelaarswerk te leeren rusten. Dit is de eenige weg der zaligheid, die u het Evangelie aan,wijst, want er is onder den hemel geen anderen Naam gege ven, waardoor vrij moeten zalig worden. Dat is de koninklijke weg, en voor den stokbe waarder en voor de A,postelen. De predi king, die het zwaartepunt legt, niet in des msnschen gerechtigheid, maar in Christus' verdiensten, niet in ons doen, maar in het gelooven. Het is een eenvoudige prediking, zonder omhaal van woorden, een kind kan het be grijpen. De armen van geest en de verslagenen komen niet, om de gave van den prediker te bewonderen, maar om Gods Woord te hooren. Zij wachten op de boodschap van genade en verzoening. Het antwoord klopt met de vraag, zoo moet een goede prediking zijn. Maar het is ook een bemoedigende predi king. Gij zult zalig worden. Deze prediking snijdt alle bedenken af. A. Als uw geloof nu eens zwak is. B. Als uw berouw niet diep genoeg is. C. Als uw schuldbesef te oppervlakkig Is. Bemerk, dat de zaligheid ,niet aifhangt van de kenteekens, maar van het persoon lijk geloof. Het is niet de vraag, wie gij zijt, maar wie Christus is. De vraag van dan stokbewaarder is en kelvoudig, het antwoord is meervoudig. In dit antwoord ligt een grond voor uw gebed om daarop te pleiten, al gaat de souverei-~ niteit door heel het menschelijk geslacht. Dat geloof bezitten wij van nature niet, maar werkt Gods Geest in het hart van elk levendgemaakte. Dat geloof is en blijft een gave Gods. Waar het wezen des geloofs is, daar blijft het. Het gelooven is geen daad van het schepsel, maar door de kracht des H. Geestes. Het geloof aanschouwt Christus Die door Zijn dadelijke gehoorzaamheid de wet volkomen heeft vervuld, sn haar straf gedragen en daarom de wet van haar vloek ontwapend. Wanneer nu die kracht van Christus in ons werkt dan wordt het Evan gelie ontsloten en ondervinden wij de vrij makende kracht door het geloof in Chris tus. Dat strekt tot heerlijkheid des Vaders en tot zaligheid van zondaren. Dan niet in ons doen, maar in Christus arbeid ligt de zaligheid voor verloren schepselen, Dat mocht de stokbewaarder ervansn. IV. De vruchten der dankbaarheid. Midden in den nacht leidt hij de Aposte len binnen zijn woning. Hij vraagt niet of het mag, hij deed het. Hij wilde meer hoo ren van de zaligheid, die in Christus is, en het heeft vrucht afgeworpen ook voor zijn huisgezin, want zij werden gedoopt. Maar ook openbaarde hij zijn geloof door de dienende liefde. Niet alleen gelooven maar ook komt het doen als een vrucht van het geloof. Hij neemt de Apostelen mee en wascht hun van de striemen. Stel dit too- neel in den nacht eens levendig voor. Is dat nu diezelfde man van zoo even? O welk een omkeer bewerkt de genade toch in e>3n menschenhart. Daar staat nu die wreede ci,pier als een teedere verpleegster de open ruggen van die beide Godsmannen te bet ten. Niemand zou geloofd hebben, dat zijn groote handen met die rinkelende sleu. tels daartoe in staat waren. De genade Gods is toch wel een wonderlijke zaak, zij be gint met &sa aardbeving, maar zij eindigt in het stille Zuiden der liefde. En dan wordt de maaltijd aangericht, een feestmaal in het midden van den nacht, en dat deed hij met groote vreugde, zijnde de geestelijke blijdschap des geloofs. Merk dat een geloof zonder de werken een dood geloof is. En die Christus door een waar geloof zijn in. geplant moeten voortbrengen vruchten der dankbaarheid. O, dat in de kerk geschiedsn mocht, wat plaats vond in de gevangenis te Filippi. Die gevangenis was een heiUg- dom. Er werd gebeden en lofzangen gezon gen. Er werd gepredikt van Christus, Een groot zondaar leerde roepen om genade. Ds. A. Verhagen. Middelburg. ZOMEB JAPONNEN en ZOMERSTOFFEN BERGWEG 213b ROTTERDAM v/h Korte Hoogstraat STATIONSINGKL 30 BLIJDORP ROTTERDAM Alléén werken van begaafde schil ders kvmnen uw verlangen bevredigen Gedachten-wisseling: in de kramt De autoritaire Ötaatsldee in het licht der Christelijke i religie Prof. Dr. Huigo Visscher en „De StandEiard" De preek met een verkeerd doel. Daar wordt veel gesproken van de ge bondenheid der pers, maar er wordt toch nog aardig gebakeleid; In de kranten. Daar sta ik eigenlijk versteld van. Nu is het zbo, dat de nieuwe orde geenszins een doode een vormigheid wil, verscheidenheid immers brengt leven, een volkjjmen gelijkgeschakel de pers is oninterssaijit en stellig onge- wenscht. Als men zijn pen maar zoo weet te besturen, dat men in de gedeeldheid van op vattingen die ongetwijfeld is, niet een groo tere verdeeldheid teweeg brengt. Want het streven is, dat er een eenheid wordt ge smeed, die opbouwend werkt. En het zou toch heusch te wenschen zijn, dat er méér eenheid was. Principieel wordt het toegestaan met el kander te schermutseisn, met inachtneming echter, van het algemeene volksbelang. Om een voorbeeld te geven: zoo lazen wij, dat Prof. Dr. H. Visscher te Arnhem voor den Waagkrinig „Arnhem en Omstreken" onlangs een rede heeft gehouden over ,,De autoritaire Staatsidee in het Licht der Christelijke Religie." BeiQerlandschalaan 61 ROTTERDAM Z. TXS^EF. 72287 Ruim gesorteenl In Pendnlas Wefafeers, Gero - Zilmeta, Olaa Porceleln. en en brengen zelfbeheersching en rust Buisje 75ct ,,De Standaard" veroorloofde zich, ge zien den persoon van den spreker, en de beteekenis van het onderwerp, eenige op merkingen over deze voordracht te maken. Nadat Prof. Visscher in zijn rede be handelde Christus de waarachtige mensch als .norm voor het menschelijk leven, gaf hij een beschouwing over Christus en de Staatsmacht. Christus verschijnt niet „als een politicus, die een nieuwen staatsvorm verkondigt, niet als een sociale profeet, die op groote volksvergaderingen de massa op zweept tot revolutionnaire actie. Hij han delt niet over politieke bevrijding, roept .ndet op tot een afschudden van het Ro- meinsche juk. Zijne prediking is van andere orde: Als de Zoon u zal hebben vrijge maakt, dan zult gij waarlijk vrij zijn vrij in een geestelijk zedelijke orde." Chris tus brengt „geen nieuwen Staatsvorm, aan vaardt de machtsvormen die er zijn. Daar om kan Hij onder alle vormen van Staats instellingen en onder alle volken, in alle tij den en aan alle plaatsen onder al wat mensch is als Middelaar en Verlosser ver schijnen, en is Hij kenbaar aan allen. De Christelijke religie past zich onder alle po litieke levensvormen aan en doet onder die alle haar heiligende werking uitgaan." Daarna behandelde hij den Katholieken Staat en de Katholieke Kerk om als laat ste punt zijn aandacht te wijden aan de Christelijke religie en de hedendaagsche au toritaire Staat. Het zou natuurlijk te ver voeren de rede van Z. Hooggeleerde geheel weer te geven, hoewel het bijzonder interessant zou zijn. „De Standaard" ontleedde verschillende din gen en kwam tot de conclusie dat er wat vreemd omgesprongen is met de feiten. Inuners, zoo zegt het Blad, ons land is be zet gebied, doch heeft geen verandering van staatsvorm ondergaan. Maar zelfs al zou dit feit juist zijn, dan kan hiervan nog geenerlei invloed uitgaan op de normen, die de Christelijke religie voor het Staatsieven stelt. Mr. E. V., de schrijver van het artikel in „De Standaard" zegt tenslotte, dat Prof. V. over deze normen volstandig en vol strekt heeft gezwegen en zich heeft verge noegd mee te deelen, dat hij zich neerlegt bij de feiten, die plaatsgrepen. En hij besluit dat dit belangrijke onderwer,p in de lezing van den hoogleeraar geen principieele be handeling ontving. Wjij onthouden ons van commentaar, dan zouden we in de eerste plaats in dè weer gave veel uitgebreider moeten zijn. Het is slechts onze bedoeling te laten zien dat er in de blacfen nog wel terdege met elkander van. gedachte gewisseld wordt. En critiek in opbouwenden zin, kan zeer zeker ver helderend werken. H: Hi De krant mag en gelukkig nog va riatie genoeg blijven bieden. Als bij de bon te verscheidenheid die wordt gebracht, het In de haven van Volendam heerscht op het oogenblik een bedrijvig heid van belang in verband met de aalvangst. (Foto Polygoon) heil der volksgemeenschap maar in het oog wordt gehouden. Het christelijk karak ter van ons blad mag zoo blijven; wij ge ven immers nog ledere week onze Stichte lijke Overdenking, beschouwingisn in ons Kijkvenster enzoovoorts. Men moet de za ken echter juist weten te stellen; indien men er b.v. toe over zou gaan om achter een christelijk mom de bezettende overheid te diskwalificeeren dan weet men zeker dat daaraan paal en perk zou worden ge steld. Maar dan is het ook niet christelijk meer. Dat is precies eender als die dominé die een preek in elkaar zette om een van zijn kerkeraadsleden eens fijntjes te raken. De gemeente voelde het drommels goedi;, de groep vóór verkneukelde zich en de andere groep werd niet gesticht. Dat is het Woord van God misbruiken tot een zeker doel. Ze gen ging er niet van uit, 't resultaat was een ho,peloaze verwarring. In alle opzichten en altijd is het daarom noodig, maar nü ze ker, om het woord van den Heiland te be trachten, oprecht te zijn als de duiven en voorzichtig gelijk de slangen. WAARNEMER. ltllll^^!a^llll^u^g!allll^!!gMalWigufllllllB^lllm«gullllll^ MUZIEKHANDEL MUZIEKSCHOOL D. P. BUIJTENBERG Grootste sorteering Instnunenten en Bladmuziek Be^rlandschelaan 163 Telef. 73466 Rotterdam Zuid iiiiuïRinuiinBffliaiBEffllliffinilint^ninisitniuniSSiiiii >el: 57975, F en BATTERIJEN levert zonder ha pering uit voorraad: voorheen Hoofdsteeg Nu WALENBURGERWEG 26 ROTTERDAM TELEF. 47737 Het conflict, dat reeds geruimen tijd tusschen Engeland en Franki^ dreigde uit te breken, heeft de afgeloopen week tot een breuk geleid. Zondagmorgen vroeg zijn Engelsche strijd krachten in samenwerking met de Fransche troepen onder de Generaals de Gaulle en Catrouw de Fransche kolonie Syrië aan de Zuidzijde binnengerukt. Aanvankelijk boekten zij esnige succes sen omdat zij numeriek sterk In de meer derheid zijn en van goede uitrusting voor zien, doch terwijl wij dit overzicht schrij ven, luiden de binnenkomende berichten, dat de Franschen sterk tegenstand bieden. Franschen en Engelsohen strijden hier t&- gen Fi^schen. Omtrent den uitslag van den strijd valt nu nog weinig te zeggen, vooral niet, om dat nog niets kan worden medegedeeld omtrent een mogelijk ingrijpen door Duitsch land. Om de beteekenis van dezen strijd eenigs- zins te begrijpen, moeten wij de positie van Syrië nagaan. De Balkan is geheel bezet door Duitsch- land en Italië. Om nu Oost-Afrika of Voor-Azië binnen te rukken, zou Duitschland óf door Rusland óf door Turkije moeten. De verhouding van beide genoemde landen tegenover Duitsch land is de laatste weken goed te noemen. Of echter deze kwestie al of niet ter sprake is geweest, vermogen wij niet te zeggen. In tegenstelling tot deze beschouvringen, werd Vooral na den val van Kreta, gewezen op een geheel andere route. Het eiland Cypms in het Oosten der Middellandsche Zee ligt tegenover de Syrische kust. Zou dit eiland ook door de Duitschers kunnen worden ge nomen, dan worden Alexandrië, de groot ste Engelsche vloothaven alsmede het Suez- kanaal ernstig bedreigd. De positie der Engelschen in Noord-Afri ka zou dan in een zeer critiek stadium ge komen zijn. Syrië, het Fransche mandaat-gebied, dat de Engelschen willen bezetten, wordt be grensd door de Middellandsche Zee, Turkije, Irak en Palestina. Gevreesd werd nu, dat als gevolg van de Fransch-Duitsche toenaderiiig de Duit schers van Syrië zouden gebruik maken, daar per vliegtuig troepen zouden heenstu- ren, welke dan de verschillende Duitsche en liefst de duurste die er is en probeer daarna Ivorol. Dan neemt U waar hoe Ivorol in reinigend-, vritmakend- en schuimend vermogen alle andere verre overtreft. Tub» 60, 40 en 25 cent.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1941 | | pagina 1