CHRWEEKBlADopGED.GD0nD5IAG
N.T. UitgeTersmaatschapii „EILANDËN-NIEUWS"
STICHTELIJKE
OVERDENKING
I Ennsthandel v. Mnnster
13e Jaargang
ZATERDAG 7 JUNI 1941
No. 1248
Uit het
Kijkveaster
ÖiVÜPlEN
WAARIN SEDERT 1 N O V EM B ER 1935 OPGENOMEN HET BLAD .ONZEEILANDEN" - 18B JAARGANG
UITGAVE VAN
De bekeeriog van den Stokbewaarder.
iamd wüiVw duid
A22 Coöisihgel
>e!: -57975 --,#^
Alle gramofoonplaten
----- MAGAZIJN „RIO"
GEHOOR-APPARATEN
SCHOONENBERG
niEuws
Gevestigd te MiddeliamSs Prins Hendiilsstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17,
Abonnementsprijs 90 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling.
Verschflnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per v/eek.
Afzonderlijke nummers 5 ceat Buitenland 8 gulden per jaar.
BQkantoor vooi Zeelamd: St. MajartensdJöb Markt, Telef. S9.
Advertentie-prijs 20 cent per regel.
Reclames 40 cent
Hoofdredacteur
TH. DE WAAL MIDDELHAENIS C 122.
I.
En hen 'buiten gebracht hebbende,
zeide hijLieve Heeren wat moet ik
doen, opdat ilt zalig worde? En zij
zeiden: Geloof in den Heei« Jezus
Christus, en gij zult ^.alig woraen,
!glj en ïj'w huls.
(Hamdelingen 16 80-31.)
Het tekstverband brengt ons te Filippi,
waar Paulus het Evangelie heeft verkon
digd. In een nachtgezicht was een Macedo-
nisch man hem te Troas verschenen om
hem toe te roepen „Kom over en help ons."
En toen de Apostel aan deze roepstem ge
hoor gegeven had, werd zijn bediening te
Filippi reeds spoedig bekroond door de be
keering van Lydia. Zij kwam onder de pre
diking tot de kennis der waarheid, haar
hart werd geopend en voor Christus gewon
nen, naar den regel dat het geloof uit het
gehoor is, en het gehoor door liet gepredik
te Woord Gods.
Doch de Heere is bij Zijn genadeweriï. niet
aan ten weg gebonden. Er is in den grond
slechts één weg tot zaligheid, namelijk
Christus. Maar deze ééne weg heeft wel een
geheel ander aanzien, al -laar gelang gij U
plaatst .naast een Lydia of naast den stok
bewaarder. Zij leeren beiden in Christus ge-
looven, zij worden beiden bekeerd, maar zi)
wandelen allen een afzonderlijk pad .naar
het doel.
Lydia bereikt het zonder buitengewone
schokksn, maar de stokbewaarder wordt op
een buitengewone wijze in het hart gre
pen. Hij heeft een heel andere aanleg, want
men barwDemde in dien wreeden tijd
a. geen weekhartig man tot cipier
b. hij was een hardvochtig mensch.
De Overheid gelastte hem Paulus en Silas
„zekerlijk" te bewaren, hij grijpt de apos
telen met zijn ruwe handen en werpt hen
in den binnensten kerker en sluit bovendien
hun voeten in den stok, zoo zijn zij toch
wel zeker bewaard.
Daarenboven had hij een hartstochtelijk
karakter, dat licht van het eene uiterste
in het andere overslaat. Als hij na de aard
beving vreest, dat de gevangenen gevlucht
zijn, wil hij zich zoo maar in zijn zwaard
storten. Wordt nu zulk een ruw, en wreed
zondaar bekeerd, dan spreekt het toch van
zelf, dat dit, op andere en meer in het oog
vallende wijze geschieden moet dan bij een
bedachtzame Lydia.
Dit vooropgesteld hebbende, willen wij
ons heden bezighouden met:
„De bekeering van den Stokbewaarder."
1. De wekstem der genade,
2. De vraag der bezorgdheid,
3. De prediking des geloofs.
4. De vruchten der dankbaarheid.
1. De wekstem der genade.
Waar deze wekstem ons altijd treft onder
de prediking van wet en Evangelie, daar
moest zij wel op een andere wijze tot den
stokbewaarder komen, omdat hij naar men-
schelijk oordeel geheel buiten het bereik
der genade scheen te staan. Maar al zien
wij geen weg naar het zondaarshart, de
Heere volgt toch vaak allerlei slingerpaden,
die tenslotte tegen alle verwachting in,
naar haar doel voeren.
Op het eerste gezicht is er weinig ver
band tusschen onze geschiedenis en wat er
in dit hoofdstuk onmiddellijk aan vooraf
gaat. Paulus en Silas hebben te Filippi bui
ten de stad het Evangelie verkondigd en als
een loopend vuur heeft het bericht van, de
bekeering van Lydia zich verbreid en de
inwoners ongerust gemaakt. Dit werd niet
minder toen een maagd, die een waarzeg
gende geest had, de predikers op straat
achter na liep, om met haar anders leugen-
sprekende mond ditmaal door Gods beschik
king de waarheid te verkondigen. „Deze
menschen zijn dienstknechten Gods des Al-
lerhoogsten, die ons den weg der zaligheid
verkondigien." Dagen achtereen ging dit
door. Een ieder moest het wel hooren. Tot
zelfs in de gevangenis drong het door, ook
in het geheugen van den stokbewaarder
bleef het onbegrepen hangen: Zalig, zalig
heid."
Paulus begeert echter voor zijn Evangelie
geen steun uit het rijk der duisternis. Hij
vjrerpt in den Naam van Christus de waar
zeggende geest uit, en nu klagen de heeren
dezer waarzeggende geest, zoodat Paulus
en Silas worden gegeeseld, en aan den stok
bewaarder overgeleverd. Hij sluit de beide
Godsgezanten in den binnensten kerker, die
vermoedelijk onder .zijn woning lag. Zoo lig
gen zij daar met fel gegeeselde rug, geke-
tsnd op den .naakten grond. Hun hart is
echter van de vrede Gods vervuld. Te mid
dernacht stortten zij het uit jn gebed en
lofgezangen. De medegevangenen hooren
het met groote verbaasdheid, jnaar de stok
bewaarder slaapt er doorheen. Hij is de
man niet om tot inkeer te komen door bid
den en zingen der Godvreezenden.
Maar dan geschiedt er snellijk een groote
aardbeving. De kerker wordt tot in haar
fundamenten bewogen, de deuren springen
open en de ketenen vallen rinkelend ter
aarde. Nu wordt hij wakker, nu vliegt hij
met het zwaard aan de heup naar de ge
vangenis toe. lïaar wat hij daar ziet, zet
zijn innerlijk wezen in beroering.
Neen, het is niet de aardbeving zelf, die
zijn ziel doet schokken, want aardbevingen
komen wel meer voor. Maar hier staat ach
ter die aardbeving een onzichtbare macht,
die wonderen doet, of is het zoo niet?
a. Wie vernam ooit van een aardbeving,
die de nmren deed staa.i, maar al de deu
ren uit het slot deed vliegen alsoif een vaste
hand hen geopend had?
b. En wie hoorde ooit van een aardbe
ving, die de wanden deed scheuren juist op
de onderscheidene plaatsen waar de ringen
met ijzeren ringvsn ingeklonken waren en
alle gevangenen hun, banden zagen vallen?
Gods Hand, stokbewaarder!
Hij voelt onzichtbare machten om zich
heen, die het hem onbeschrijfelijk angstig"
m.aken. Wat het is, weet hij niet. Maar hij
voelt zich benauwd, zielsbenauwd.
En dan daarbij de oneer, die hem zal
treffen, als de hem toebetrouwde gevange-
,nen ontsnapt zijn. Dat zal hem het hoofd
kosten o,p het schavot. Maar die schande
wil hij niet dragen. Dan springt hij er lie
ver uit en met één sprong de eeuwigheid jn,
en dan is hij van alles af naar heldensche
begrippen. Eén greep, en het zwaard vliegt
uit de scheede. De punt van zij.n zwaard
raakt reeds zijn hart. Maar plotseling
klinkt uit het donkere hol een stem op ge
biedende toon: „Doe uzelven geen kwaad,
want wij zijn allen hier." Zie, hoe die wek
stem der genade tot den stokbewaarder ge
komen is, om hem uit zijn zorgeloosheid te
doen opwaken. Die man kon zalig worden.
a. Door een geweldig ingrijpen Gods, op
den rand der wanhoo.p gebracht, om zich-
Zielf in zijn schuld en Christus in Zijn gena
de te leeren kennen.
b. Voor teedere roepstemmen had hij
geen oor, maar God heeft ook aardbevingen
tot Zijn beschikking
Ds. A. Verhagen. Middelburg.
(Wordt vervolgd.)
zuivert, geneesb en verfraait
0005 50-60.TUBE ^5CT
m
De verplichte Arbeidsdienst Do-
miné en de karreman Adel zal nu
ook moeten arbeiden Willem Teel-
lincik.
Zooals verleden week in ons Venster werd
geschreven, doen ,zlch zoovele dingen ver
nieuwd voor en voltrekken zich de veran
deringen zoo snel, dat we het haast niet
kunnen bijhouden.
Zoo is ook de verplichte Arbeidsdienst
afgekondigd voor jonge menschen van „bei
derlei kunne." Het is dus zoowel voor jon
gens en meisjes; artikel 3 van de verorde
ning houdt in, dat de dienstplicht in den
Nederlandschen Arbeidsdienst begint op
zijn vroegst bij het bereiken van den leef
tijd van achttien jaar en eindigt op zijn
laatst bij het bereiken vajn, den leeftijd van
vijf en twintig jaar. Alle jongens en meis
jes dus, zonder aniderscheid van rang en
■stand, zullen, nadat zij daartoe zijn goedge
keurd, verplicht zijn ons land door het pres-
teeren van arbeid te dienen.
Wat voor arbeid dat zijn zal? Daarnaar
zijn velen benieuwd. Het is nog wel ,niet
precies in kannen en kruiken maar voor de
jongens zal het terrein van den arbeid
grootendeels liggen in de land- en tuinbouw,
op scheepswerven en in ifabrieken, of, bij
het uitvoeren van werken tot algemeen
nut. Voor de meisjes denkt men in de eer
ste plaats aan hulp in de huishouding, b.v.
in groote gezinnen, hulp bij zwakke en zie
ke vrouwen, werk op boerderijen en ook
wel op het land.
Het principe van vrijwilliger staat voor
op; op. het oogenblik beschikt men reeds
over 4500 vrijvrtlligers, die in 24 afdeelin-
gen zijn ondergebracht. Hiervan zijn 15 af-
deelingen met 200 man compleet, vier co
lonnes leder van 50 man. Bij dezen Ar-
Door het zonnige weer der laatste dagen kon het eerste zomergras reeds gemaaid
worden; het wordt voor den komenden winter ingekuild. (Foto Polygoon)
beidsdienst zullen vieristaven worden inge
richt >3n wel in Den Haag, 's-Hertogen-
bosch, in A,peldoorn en Groningen. Vanaf 1
Juni zullen zeven nieuwe afdeelingen wor
den opgericht, ieder Van 200 man. Op 15
Augustus weer 15 afdeelingen en op 1 Sept.
opnieuw .20 afdeeUngen. Tegen het einde
van het jaar zal de arbeidsdienst dan be
schikken over 75 afdeelingen ieder van 200
man, dus in totaal liJ.OOO man. Het plan
bestaat om de deelnenèng op een sterkte te
brengen van 50.000 man in 160 afdeelingen.
Dat is dvis heel wat. De plaatsing zal voor-
loopig afhankelijk zijn van de huisvesting,
daar op dit punt nog moeilijkheden bestaan.
Op het oogenblik moet er, naar wordt ge
meld, groote animo bestaan om bij den Ar
beidsdienst geplaatst te worden en de aan
vragen .zijn zoo talrijk, dat voorloopig geen
oproep voor dienstneming noodig .zal zijn.
Niettemin heeft men zich er op voor te
bereiden dat onze jongens en meisjes een
half, jaar zullen moeten dienst nemen. Voor
de jongens doet de deelneming in de ar
beidsdienst niet zoo vreemd aan, daar men
er b.v. een vervanging van den militairen
disnstplioht in zou kunnen zienj;, voor de
meisjes is het iets dat geheel nieuw is, en
zal het zeker wel eenigen tijd noodig heb
ben, eer het algemeen is ingeburgerd.
Wat is nu eigenlijk de bedoeling van de
zen Arbeidsdienst? Artikel 2 van de ver
ordening werpt daar nader het licht op;
het is om
a. öïn eereplicht te vervullen jegens het
Nederlandsche volk;
b. werkzaam te zijn in den geest eener
ware volksgemeenschap;
c. de Nederlandsche jeugd te doordrin
gen van de ethische waarde van den arbeid
in het algemeen;
d. bijzonder de vereischte waardeering
bij te brengen voor den handen-ar.beid.
Nu is arbeiden onze plicht. Wij zij.n tot
arbeid geroepen, in welken zin dan ook. En
welken arbeid wij uitrichten het is onze
dure plicht, die arbeid zoo goed moge
lijk te doen. Ieder beroep dat wij hebben is
ons van God op de hand gezet.
De dominé van zeker dorp in onze om
geving had op straat een gemoedelijk
praatje met den karreman, dat is de man,
die de vuilnis langs de huizen ophaalt. De
karreman vond dat hij maar een min baan
tje had en U zoo zei hij tegen den pre
dikant hebt een Goddelijk beroep, werk,
rechtstreeks in den dienst van God. „Maar
man," zei de dominé, terwijl hij hem op
de schouder sloeg," jij hebt evengoed een
„Goddelijk beroep als ik! God heeft de ge-
meenscha,p geschapen en .nu heeft God U de
taak gegeven om die gemeenschap te hel
pen voltooien." En zoo stapte hij weg.
Die dominé had gelijk. Of wij nu al in
de modder ploeteren, of met een kraakhel
der glad gesteven boordje om ons werk
kunnen doen, lederen eerlijken arbeid heb
ben wij te waardeeren. Het eene beroep mo
gen we dan liever hebben dan het andere,
maar dat neemt niet weg, dat de Voorzie
nigheid ze'if ieders lot en leven bepaalt. Het
is er mee als met de rijken en de armen,
de Heere heeft ze beiden gemaakt.
Het is oen van de doelstellingen van den
Arbeidsdienst, om voor den arbeid in het
algemeen en voor den handen-arbeid in 't
bijzonder méér waardeering bij te bren
gen.
Er is een oud-Hollandsch spreekwoord
dat luidt: Arbeid adelt." Men draait het
wel eens om en zegt: „Adel arbeidt niet."
Maar hier zal de meest verwende fat en
het meest mondaine nufje evengoed de han
den uit de mouwen moeten steken!
"'t Is te hopen, waimeer het zoover is, dat
onze jongens en meisjes in grooten getale
aan deze arbeidsdienst zullen moeten deel
nemen, dat ook aan hun geestelijke verzor
ging gedacht wordt. Kost en inwoning, be
zoldiging, geneeskundige behandeling,
dienstkleeding enzoovoort dat alles is ge
regeld naar wij lazen; vrtj spreken hier den
wensch uit, dat met de godsdienstige ge
voelens der betrokkenen ook rekening zal
worden gehouden. Wij denken in de eerste
plaats aan de betrachting der Zondags
rust, kerkbezoek en catechisaties. Mogelijk
'zal dit, al vinden we er niets over'in de
verordening, door den organiseerenden com
mandant die met de opvoeding is belast
nader worden geregeld. Wij ho,pen het van
harte.
Het leven is meer dan het voedsel en het
lichaam dan de kleeding, zei de Heere
Christus in Zijn omwandeling op -aarde,
toen Hij het over de bezorgdheid der men
schen had. En een weinig verder (in Lucas
12) wees de Heere er op, dat het zoeksn
van het Koninkrijk Gods het voornaamste
is. Doen wij dat, dan zullen naar het Woord
Gods, ons alle andere dingen toegeworpen
worden. In de opvoeding van onze kinderen
zou daar méér van moeten blijken. Dat zou
steun en richting geven in het leven, bij al
le omstandigheden die zich voordoen.
Kort geleden las ik van Willem Teellinck
de kampvechter voor onze zuivere Gerefor
meerde Waarheid, hoe die met zij.n gezin
leefde. Ds. Wiillem Teellinck werd in 1579
te Zierlkzee geboren en was zestien jaar
lang in Zeeland's hoofdstad werkzaam.
Nauw g-af hij acht op zijn gemeente maar
ook .zijn gezin, verwaarloosde hij niet. Hij
stichtte door zijn voorbeeld. In huisraad
kleeding en spijzen kenmerkte zich stren
gen eenvoud, die echter geen mildheid bui
tensloot. In de week maar vooral des Zon
dags had hij, telkens twee andere, arme
vromen aan zijn disch. Logeergasten waren
altijd welkom, als zij het eenvoudigste maar
voor lief wilden nemen. In alles heerschte
bij hem orde en regel; reeds tijdig zat men
aan de ontbijttafel waarin hij zelf voor
ging in gebed. Tijdens de maaltijden, die
.niet onnoodig gerekt werden liepen de ge
sprekken doorgaans over stichtelijke zaken,;
ijdel geklap werd er niet geduld. lederen
avond kon men vader Teellinck in den hui-
selijken kring bezig vinden om te catechi-
seeren; hij deed dit vóór dat er in den Bij-
,bel was gelezen. En ééns ,per week hield hij
repetitie. De Zaterdag was voor hem en zijn
gezin een voorbereiding van den sabbath,
dan heerschte er een opvallende rust. De
ouderlijke tucht werd door vader Teellinck
krachtig gehandhaafd. Ernstige vergrijpen
zijner jongens behandelde hij onder vier
oogen. Met vereischte kalmte en bedacht
zaamheid ging hij te werk, als het .noodig
was ontzag hij echter de roede niet. Zijn
opmerkzaam oog lette op al de gedragingen
van zijn huisgenooten, om in alles het goe
de voor de zijnen te zoeken.
Wie, die kinderen heeft, moet bij zulk een
voorbeeld niet beschaamd staan? U kunt
het een weinig Puriteinsch vindisn, maar
menschen, menschen, wat komen we veel
maken U weldadig kalm. Buisje 75ct.
aan zulk een opvoeding tekort! De verant
woordelijkheid van ouders ten opzichte der
kinderen is toch zoo groot! Zulk een opvoe
ding als hierboven genoemd, zet een stem
pel voor het leven. In de vreeze des Heeren
onderwezen, zij het met zwakke kracht,
daarvan zullen zij straks, wanneer zij het
ouderlijk huis verlaten en in de wijde we
reld op eigen beeiisn moeten staan, de bate
ondervinden.
De godzaligheid is tot alle dingen nut.
Daarom: Leert den jongen de eerste be
ginselen naar den eisch zijns wegs; als hij
ook oud zal geworden zij.n, zal hij daarvan
niet afwijken. Maar wie is tot deze dingen
bekwaam
WAARNEMER.
'r\.: II■■';-'■- r
MUZIEKHANDEL - MUZIEKSCHOOL
D. P. RtnjTENBERG
S Grootst» sorteering
H lustrumenten en Bladmuziek
M Beijerlandschelaaa 163
H Telef. 7S466 Rotterdam Zuid
iiiii»j(miid!l!<mliiiitidfiiléi>i>;»iiiailB!IUillM
Beijerlaadschelaan 61
ROTTERDAM Z. TELEF. 73^7
Ruim gesorteerd in Pendules en
Wekkers, Gero - ZUmeta, Glas en
FoToelein.
g STAXIONSINGEL 30
J BLIJDOBP ROTTERDAM
I Alléén werken van begaafde schil-
g ders kunnen uw verlangen bevredigen
en BATTERIJEN levert zonder ha
pering uit voorraad:
voorheen Hoofdsteeg
Nu WALENBURGEBWEG 26
ROTTERDAM TELEF. 4Ï73Ï