CHRWEEKBlADopGED.GD0nD5IAG N.T. UitgeTersmaatschapii „EILANDËN-NIEUWS" STICHTELIJKE OVERDENKING I Ennsthandel v. Mnnster 13e Jaargang ZATERDAG 7 JUNI 1941 No. 1248 Uit het Kijkveaster ÖiVÜPlEN WAARIN SEDERT 1 N O V EM B ER 1935 OPGENOMEN HET BLAD .ONZEEILANDEN" - 18B JAARGANG UITGAVE VAN De bekeeriog van den Stokbewaarder. iamd wüiVw duid A22 Coöisihgel >e!: -57975 --,#^ Alle gramofoonplaten ----- MAGAZIJN „RIO" GEHOOR-APPARATEN SCHOONENBERG niEuws Gevestigd te MiddeliamSs Prins Hendiilsstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17, Abonnementsprijs 90 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Verschflnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per v/eek. Afzonderlijke nummers 5 ceat Buitenland 8 gulden per jaar. BQkantoor vooi Zeelamd: St. MajartensdJöb Markt, Telef. S9. Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 cent Hoofdredacteur TH. DE WAAL MIDDELHAENIS C 122. I. En hen 'buiten gebracht hebbende, zeide hijLieve Heeren wat moet ik doen, opdat ilt zalig worde? En zij zeiden: Geloof in den Heei« Jezus Christus, en gij zult ^.alig woraen, !glj en ïj'w huls. (Hamdelingen 16 80-31.) Het tekstverband brengt ons te Filippi, waar Paulus het Evangelie heeft verkon digd. In een nachtgezicht was een Macedo- nisch man hem te Troas verschenen om hem toe te roepen „Kom over en help ons." En toen de Apostel aan deze roepstem ge hoor gegeven had, werd zijn bediening te Filippi reeds spoedig bekroond door de be keering van Lydia. Zij kwam onder de pre diking tot de kennis der waarheid, haar hart werd geopend en voor Christus gewon nen, naar den regel dat het geloof uit het gehoor is, en het gehoor door liet gepredik te Woord Gods. Doch de Heere is bij Zijn genadeweriï. niet aan ten weg gebonden. Er is in den grond slechts één weg tot zaligheid, namelijk Christus. Maar deze ééne weg heeft wel een geheel ander aanzien, al -laar gelang gij U plaatst .naast een Lydia of naast den stok bewaarder. Zij leeren beiden in Christus ge- looven, zij worden beiden bekeerd, maar zi) wandelen allen een afzonderlijk pad .naar het doel. Lydia bereikt het zonder buitengewone schokksn, maar de stokbewaarder wordt op een buitengewone wijze in het hart gre pen. Hij heeft een heel andere aanleg, want men barwDemde in dien wreeden tijd a. geen weekhartig man tot cipier b. hij was een hardvochtig mensch. De Overheid gelastte hem Paulus en Silas „zekerlijk" te bewaren, hij grijpt de apos telen met zijn ruwe handen en werpt hen in den binnensten kerker en sluit bovendien hun voeten in den stok, zoo zijn zij toch wel zeker bewaard. Daarenboven had hij een hartstochtelijk karakter, dat licht van het eene uiterste in het andere overslaat. Als hij na de aard beving vreest, dat de gevangenen gevlucht zijn, wil hij zich zoo maar in zijn zwaard storten. Wordt nu zulk een ruw, en wreed zondaar bekeerd, dan spreekt het toch van zelf, dat dit, op andere en meer in het oog vallende wijze geschieden moet dan bij een bedachtzame Lydia. Dit vooropgesteld hebbende, willen wij ons heden bezighouden met: „De bekeering van den Stokbewaarder." 1. De wekstem der genade, 2. De vraag der bezorgdheid, 3. De prediking des geloofs. 4. De vruchten der dankbaarheid. 1. De wekstem der genade. Waar deze wekstem ons altijd treft onder de prediking van wet en Evangelie, daar moest zij wel op een andere wijze tot den stokbewaarder komen, omdat hij naar men- schelijk oordeel geheel buiten het bereik der genade scheen te staan. Maar al zien wij geen weg naar het zondaarshart, de Heere volgt toch vaak allerlei slingerpaden, die tenslotte tegen alle verwachting in, naar haar doel voeren. Op het eerste gezicht is er weinig ver band tusschen onze geschiedenis en wat er in dit hoofdstuk onmiddellijk aan vooraf gaat. Paulus en Silas hebben te Filippi bui ten de stad het Evangelie verkondigd en als een loopend vuur heeft het bericht van, de bekeering van Lydia zich verbreid en de inwoners ongerust gemaakt. Dit werd niet minder toen een maagd, die een waarzeg gende geest had, de predikers op straat achter na liep, om met haar anders leugen- sprekende mond ditmaal door Gods beschik king de waarheid te verkondigen. „Deze menschen zijn dienstknechten Gods des Al- lerhoogsten, die ons den weg der zaligheid verkondigien." Dagen achtereen ging dit door. Een ieder moest het wel hooren. Tot zelfs in de gevangenis drong het door, ook in het geheugen van den stokbewaarder bleef het onbegrepen hangen: Zalig, zalig heid." Paulus begeert echter voor zijn Evangelie geen steun uit het rijk der duisternis. Hij vjrerpt in den Naam van Christus de waar zeggende geest uit, en nu klagen de heeren dezer waarzeggende geest, zoodat Paulus en Silas worden gegeeseld, en aan den stok bewaarder overgeleverd. Hij sluit de beide Godsgezanten in den binnensten kerker, die vermoedelijk onder .zijn woning lag. Zoo lig gen zij daar met fel gegeeselde rug, geke- tsnd op den .naakten grond. Hun hart is echter van de vrede Gods vervuld. Te mid dernacht stortten zij het uit jn gebed en lofgezangen. De medegevangenen hooren het met groote verbaasdheid, jnaar de stok bewaarder slaapt er doorheen. Hij is de man niet om tot inkeer te komen door bid den en zingen der Godvreezenden. Maar dan geschiedt er snellijk een groote aardbeving. De kerker wordt tot in haar fundamenten bewogen, de deuren springen open en de ketenen vallen rinkelend ter aarde. Nu wordt hij wakker, nu vliegt hij met het zwaard aan de heup naar de ge vangenis toe. lïaar wat hij daar ziet, zet zijn innerlijk wezen in beroering. Neen, het is niet de aardbeving zelf, die zijn ziel doet schokken, want aardbevingen komen wel meer voor. Maar hier staat ach ter die aardbeving een onzichtbare macht, die wonderen doet, of is het zoo niet? a. Wie vernam ooit van een aardbeving, die de nmren deed staa.i, maar al de deu ren uit het slot deed vliegen alsoif een vaste hand hen geopend had? b. En wie hoorde ooit van een aardbe ving, die de wanden deed scheuren juist op de onderscheidene plaatsen waar de ringen met ijzeren ringvsn ingeklonken waren en alle gevangenen hun, banden zagen vallen? Gods Hand, stokbewaarder! Hij voelt onzichtbare machten om zich heen, die het hem onbeschrijfelijk angstig" m.aken. Wat het is, weet hij niet. Maar hij voelt zich benauwd, zielsbenauwd. En dan daarbij de oneer, die hem zal treffen, als de hem toebetrouwde gevange- ,nen ontsnapt zijn. Dat zal hem het hoofd kosten o,p het schavot. Maar die schande wil hij niet dragen. Dan springt hij er lie ver uit en met één sprong de eeuwigheid jn, en dan is hij van alles af naar heldensche begrippen. Eén greep, en het zwaard vliegt uit de scheede. De punt van zij.n zwaard raakt reeds zijn hart. Maar plotseling klinkt uit het donkere hol een stem op ge biedende toon: „Doe uzelven geen kwaad, want wij zijn allen hier." Zie, hoe die wek stem der genade tot den stokbewaarder ge komen is, om hem uit zijn zorgeloosheid te doen opwaken. Die man kon zalig worden. a. Door een geweldig ingrijpen Gods, op den rand der wanhoo.p gebracht, om zich- Zielf in zijn schuld en Christus in Zijn gena de te leeren kennen. b. Voor teedere roepstemmen had hij geen oor, maar God heeft ook aardbevingen tot Zijn beschikking Ds. A. Verhagen. Middelburg. (Wordt vervolgd.) zuivert, geneesb en verfraait 0005 50-60.TUBE ^5CT m De verplichte Arbeidsdienst Do- miné en de karreman Adel zal nu ook moeten arbeiden Willem Teel- lincik. Zooals verleden week in ons Venster werd geschreven, doen ,zlch zoovele dingen ver nieuwd voor en voltrekken zich de veran deringen zoo snel, dat we het haast niet kunnen bijhouden. Zoo is ook de verplichte Arbeidsdienst afgekondigd voor jonge menschen van „bei derlei kunne." Het is dus zoowel voor jon gens en meisjes; artikel 3 van de verorde ning houdt in, dat de dienstplicht in den Nederlandschen Arbeidsdienst begint op zijn vroegst bij het bereiken van den leef tijd van achttien jaar en eindigt op zijn laatst bij het bereiken vajn, den leeftijd van vijf en twintig jaar. Alle jongens en meis jes dus, zonder aniderscheid van rang en ■stand, zullen, nadat zij daartoe zijn goedge keurd, verplicht zijn ons land door het pres- teeren van arbeid te dienen. Wat voor arbeid dat zijn zal? Daarnaar zijn velen benieuwd. Het is nog wel ,niet precies in kannen en kruiken maar voor de jongens zal het terrein van den arbeid grootendeels liggen in de land- en tuinbouw, op scheepswerven en in ifabrieken, of, bij het uitvoeren van werken tot algemeen nut. Voor de meisjes denkt men in de eer ste plaats aan hulp in de huishouding, b.v. in groote gezinnen, hulp bij zwakke en zie ke vrouwen, werk op boerderijen en ook wel op het land. Het principe van vrijwilliger staat voor op; op. het oogenblik beschikt men reeds over 4500 vrijvrtlligers, die in 24 afdeelin- gen zijn ondergebracht. Hiervan zijn 15 af- deelingen met 200 man compleet, vier co lonnes leder van 50 man. Bij dezen Ar- Door het zonnige weer der laatste dagen kon het eerste zomergras reeds gemaaid worden; het wordt voor den komenden winter ingekuild. (Foto Polygoon) beidsdienst zullen vieristaven worden inge richt >3n wel in Den Haag, 's-Hertogen- bosch, in A,peldoorn en Groningen. Vanaf 1 Juni zullen zeven nieuwe afdeelingen wor den opgericht, ieder Van 200 man. Op 15 Augustus weer 15 afdeelingen en op 1 Sept. opnieuw .20 afdeeUngen. Tegen het einde van het jaar zal de arbeidsdienst dan be schikken over 75 afdeelingen ieder van 200 man, dus in totaal liJ.OOO man. Het plan bestaat om de deelnenèng op een sterkte te brengen van 50.000 man in 160 afdeelingen. Dat is dvis heel wat. De plaatsing zal voor- loopig afhankelijk zijn van de huisvesting, daar op dit punt nog moeilijkheden bestaan. Op het oogenblik moet er, naar wordt ge meld, groote animo bestaan om bij den Ar beidsdienst geplaatst te worden en de aan vragen .zijn zoo talrijk, dat voorloopig geen oproep voor dienstneming noodig .zal zijn. Niettemin heeft men zich er op voor te bereiden dat onze jongens en meisjes een half, jaar zullen moeten dienst nemen. Voor de jongens doet de deelneming in de ar beidsdienst niet zoo vreemd aan, daar men er b.v. een vervanging van den militairen disnstplioht in zou kunnen zienj;, voor de meisjes is het iets dat geheel nieuw is, en zal het zeker wel eenigen tijd noodig heb ben, eer het algemeen is ingeburgerd. Wat is nu eigenlijk de bedoeling van de zen Arbeidsdienst? Artikel 2 van de ver ordening werpt daar nader het licht op; het is om a. öïn eereplicht te vervullen jegens het Nederlandsche volk; b. werkzaam te zijn in den geest eener ware volksgemeenschap; c. de Nederlandsche jeugd te doordrin gen van de ethische waarde van den arbeid in het algemeen; d. bijzonder de vereischte waardeering bij te brengen voor den handen-ar.beid. Nu is arbeiden onze plicht. Wij zij.n tot arbeid geroepen, in welken zin dan ook. En welken arbeid wij uitrichten het is onze dure plicht, die arbeid zoo goed moge lijk te doen. Ieder beroep dat wij hebben is ons van God op de hand gezet. De dominé van zeker dorp in onze om geving had op straat een gemoedelijk praatje met den karreman, dat is de man, die de vuilnis langs de huizen ophaalt. De karreman vond dat hij maar een min baan tje had en U zoo zei hij tegen den pre dikant hebt een Goddelijk beroep, werk, rechtstreeks in den dienst van God. „Maar man," zei de dominé, terwijl hij hem op de schouder sloeg," jij hebt evengoed een „Goddelijk beroep als ik! God heeft de ge- meenscha,p geschapen en .nu heeft God U de taak gegeven om die gemeenschap te hel pen voltooien." En zoo stapte hij weg. Die dominé had gelijk. Of wij nu al in de modder ploeteren, of met een kraakhel der glad gesteven boordje om ons werk kunnen doen, lederen eerlijken arbeid heb ben wij te waardeeren. Het eene beroep mo gen we dan liever hebben dan het andere, maar dat neemt niet weg, dat de Voorzie nigheid ze'if ieders lot en leven bepaalt. Het is er mee als met de rijken en de armen, de Heere heeft ze beiden gemaakt. Het is oen van de doelstellingen van den Arbeidsdienst, om voor den arbeid in het algemeen en voor den handen-arbeid in 't bijzonder méér waardeering bij te bren gen. Er is een oud-Hollandsch spreekwoord dat luidt: Arbeid adelt." Men draait het wel eens om en zegt: „Adel arbeidt niet." Maar hier zal de meest verwende fat en het meest mondaine nufje evengoed de han den uit de mouwen moeten steken! "'t Is te hopen, waimeer het zoover is, dat onze jongens en meisjes in grooten getale aan deze arbeidsdienst zullen moeten deel nemen, dat ook aan hun geestelijke verzor ging gedacht wordt. Kost en inwoning, be zoldiging, geneeskundige behandeling, dienstkleeding enzoovoort dat alles is ge regeld naar wij lazen; vrtj spreken hier den wensch uit, dat met de godsdienstige ge voelens der betrokkenen ook rekening zal worden gehouden. Wij denken in de eerste plaats aan de betrachting der Zondags rust, kerkbezoek en catechisaties. Mogelijk 'zal dit, al vinden we er niets over'in de verordening, door den organiseerenden com mandant die met de opvoeding is belast nader worden geregeld. Wij ho,pen het van harte. Het leven is meer dan het voedsel en het lichaam dan de kleeding, zei de Heere Christus in Zijn omwandeling op -aarde, toen Hij het over de bezorgdheid der men schen had. En een weinig verder (in Lucas 12) wees de Heere er op, dat het zoeksn van het Koninkrijk Gods het voornaamste is. Doen wij dat, dan zullen naar het Woord Gods, ons alle andere dingen toegeworpen worden. In de opvoeding van onze kinderen zou daar méér van moeten blijken. Dat zou steun en richting geven in het leven, bij al le omstandigheden die zich voordoen. Kort geleden las ik van Willem Teellinck de kampvechter voor onze zuivere Gerefor meerde Waarheid, hoe die met zij.n gezin leefde. Ds. Wiillem Teellinck werd in 1579 te Zierlkzee geboren en was zestien jaar lang in Zeeland's hoofdstad werkzaam. Nauw g-af hij acht op zijn gemeente maar ook .zijn gezin, verwaarloosde hij niet. Hij stichtte door zijn voorbeeld. In huisraad kleeding en spijzen kenmerkte zich stren gen eenvoud, die echter geen mildheid bui tensloot. In de week maar vooral des Zon dags had hij, telkens twee andere, arme vromen aan zijn disch. Logeergasten waren altijd welkom, als zij het eenvoudigste maar voor lief wilden nemen. In alles heerschte bij hem orde en regel; reeds tijdig zat men aan de ontbijttafel waarin hij zelf voor ging in gebed. Tijdens de maaltijden, die .niet onnoodig gerekt werden liepen de ge sprekken doorgaans over stichtelijke zaken,; ijdel geklap werd er niet geduld. lederen avond kon men vader Teellinck in den hui- selijken kring bezig vinden om te catechi- seeren; hij deed dit vóór dat er in den Bij- ,bel was gelezen. En ééns ,per week hield hij repetitie. De Zaterdag was voor hem en zijn gezin een voorbereiding van den sabbath, dan heerschte er een opvallende rust. De ouderlijke tucht werd door vader Teellinck krachtig gehandhaafd. Ernstige vergrijpen zijner jongens behandelde hij onder vier oogen. Met vereischte kalmte en bedacht zaamheid ging hij te werk, als het .noodig was ontzag hij echter de roede niet. Zijn opmerkzaam oog lette op al de gedragingen van zijn huisgenooten, om in alles het goe de voor de zijnen te zoeken. Wie, die kinderen heeft, moet bij zulk een voorbeeld niet beschaamd staan? U kunt het een weinig Puriteinsch vindisn, maar menschen, menschen, wat komen we veel maken U weldadig kalm. Buisje 75ct. aan zulk een opvoeding tekort! De verant woordelijkheid van ouders ten opzichte der kinderen is toch zoo groot! Zulk een opvoe ding als hierboven genoemd, zet een stem pel voor het leven. In de vreeze des Heeren onderwezen, zij het met zwakke kracht, daarvan zullen zij straks, wanneer zij het ouderlijk huis verlaten en in de wijde we reld op eigen beeiisn moeten staan, de bate ondervinden. De godzaligheid is tot alle dingen nut. Daarom: Leert den jongen de eerste be ginselen naar den eisch zijns wegs; als hij ook oud zal geworden zij.n, zal hij daarvan niet afwijken. Maar wie is tot deze dingen bekwaam WAARNEMER. 'r\.: II■■';-'■- r MUZIEKHANDEL - MUZIEKSCHOOL D. P. RtnjTENBERG S Grootst» sorteering H lustrumenten en Bladmuziek M Beijerlandschelaaa 163 H Telef. 7S466 Rotterdam Zuid iiiii»j(miid!l!<mliiiitidfiiléi>i>;»iiiailB!IUillM Beijerlaadschelaan 61 ROTTERDAM Z. TELEF. 73^7 Ruim gesorteerd in Pendules en Wekkers, Gero - ZUmeta, Glas en FoToelein. g STAXIONSINGEL 30 J BLIJDOBP ROTTERDAM I Alléén werken van begaafde schil- g ders kunnen uw verlangen bevredigen en BATTERIJEN levert zonder ha pering uit voorraad: voorheen Hoofdsteeg Nu WALENBURGEBWEG 26 ROTTERDAM TELEF. 4Ï73Ï

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1941 | | pagina 1