CriDWECK&LADÖpGED.GD0nDSIA6 vööÖDcZUID-HOLLEriZÉCUWSCHC EILAHDEn
N.V. üitgeversmaatschapcij „EILANDEN-NIEÜWS"
„De LepsGhe Poort"
Rheumatische pijnen.
I Kunsthandel v. Munster
13e Jaargang
ZATERDAG 17 MEI 1941
No. 1243
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Nauwe ijks zalig
DEVÜLPEN/'
Uit het
Kijk ven ster
m.
Pos^kan^oorQa[e^j
kil Coolsingel //x^
hel: 57975 y^
------ MAGAZIJN „RIO"
Voor STOFFEN en JAPONNEN
mnmRnmffliiiHiminninuniiiflcm^^^^
H Alle Sfracnofoonplaten g
niEuws
Abonnementsprijs 90 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling:.
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlgke nummers 5 ce-at Buitenland 8 gulden per jaar.
Gtvesögd te Middelhamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 TeL 17.
Bijkantoor voor Zeeland: St. Maartensdijk Markt, Telef. 59.
Advertentie-prijs 20 cent per regel.
Reclames 40 cent
Hoofdredacteur
TH. DE WAAL MIDDELHARNIS C 122.
En indien de rechtvaaröige niaw-
welijfcs zalig wordt, waar aal de god-
delooze en de zondaar verscliijaen
(1 Petrus 4 18.)
1. Wflrdt e.3n rechtvaardige nauwelijks,
bezwaarlijk en als met groote moeite en
arbeid zaüg, aan de zijde van God die hem
zalig maakt, 't Is waar, wanneer wij acht
geven op de almacht en de volmaaktheid
van God, zoo kunnen wij niet zeggen, dat
iets moeiHjk of onmogelijk bij Hem is, maar
integendeel dat alles voor Hem zeer licht en
gemakkelijk is, zoodat Hij maar heeft te
spreken en het is er, maar te gebieden en
het staat er. Maar evenwel, slaan wij het
oog op het groo^'e werk van het zalig ma-
kan van doode en doemwaardige zondaren,
zoo moeten wij bekennen, dat God daarom
trent al Zijne kracht en almachtige mogend
heid, om zoo te spreken, als tegelijk aan
heeft ten koste gelegd, en dat er geen groo-
ter noch gewichtiger werk dan dit ooit van
Hem gewrocht is. Immers God heeft er
Zijnen eigen eeniggeboren Zone, die ne
vens Hem waarachtig God was en het af-
schijnsel van Zijne heerlijkheid, en het uit
gedrukte beeld Zijner zelfstandigheid, toe
moeten overgeven en als voor opofferen,
om door Hem die zaligheid van den zon
daar uit te werken, zonder er meer ot min
der in te hebben kunnen doen.
•Waarlijk, kwam dat niet nauw aan en
heeft het wei nauwer kunnen komen? De
eigen Zoon van God, een van de drie hoog
waardige en aanbiddelijke Goddeiyke Per
sonen, heeft Zichzelve voor de zaligheid van
dan zondaar moeten opofferen, zonder dat
er meer of minder heeft kunnen geschieden,
wie hier recht met zijne beschouwing wordt
ingeleid, o! die moet wegzinken in helMge
verwondering, en bekennen, dat het zaligen
van een zondaar, zelfs voor den alvermo
genden God, een allergrootst werk geweest
is, waar Zijne aanbiddelijke wijsheid en al
macht niet meer dan een enkel middel toe
overig had, zijnde Zijn eigen Goddelijke sn
eeniggeborene Zone, zonder Wiens opoffe
ring geen zondaar In eeuwigheid, van de
zonden had kunnen verlost en zalig worden.
Daarbenevens beschouwen wij hier mede
£<3ns het werk van dien Zone Gods, dat Hij
heeft moeten ondernemen en uitvoeren voor
de zaligheid van den zondaar. O, wat wor
den wij al wederom niet genoodzaakt te be
kennen, dat het een allergrootst en moei
lijkst werk geweest is, en dat er de recht
vaardige zondaar maar nauwelijks door be
houden en zalig wordt.
Het heeft wat te zeggen wat van den
Apostel Paulus geschreven wordt, Philipp.
2 6 enz, waar hij van den Zone Gods dit
volgende getuigt: Die in de gestaltenisse
Gods zijnde, geenen roof geacht heeft Gode
evengelijk te zijn, maar heeft Zichzelven
vernietigd, de gestaltenisse eens dienst-
knechts aangenomen hebbende, en is den
menschen gelijk gewordan; en in gedaante
gevonden als een mensoh, heeft Hij Zich
zelven vernederd, gehoorzaam geworden
zijnde tot den dood, ja tot den dood des
kruises. In die weinige woorden Ugt de
gansche arbeid en al het moeilijke werk
van den Zone Gods vervat, dat Hij tot za
ligheid van zondaren heeft moeten volbren.
gi3n. En wat is dat niet een. alierzwaarste
en moeilijkste arbeid geweest Immers al
de Engelen in den Hemel tegelijk konden
met elkander er niets in doen.
Het was alleen het werk van den groo-
ten en aanbiddelijken Zone Gods. Het was
en moest alleen zijn een arbeid van Zijne
Ziele of Goddelijke geest, om welke Hij het
zaad, dat Hij zaligen wilde, moest zien,
Jes. 53 11. Hij heeft hier de gansche wijn
pers alleen getreden, -en daar was nie
mand van de volkeren met Hem, Jes. 63
3. En hoe zwaar en moeilijk Hem dezen ar
beid gevallen heeft, ofschoon Hij er door
Zijne Goddelijke almacht in ondersteund
werd, getuigt Hijzelf, Jes. 43 24, waar
Hy dus tot Zijn volk en verlost erfdeel
spreekt: maar gij hebt Mij arbeid gemaakt
met uwe zonden, gij hebt Mij vermoeid
met uwe ongerechtigheden.
Wat dunkt u. Geliefden! is het zaligen
van den dooden doemwaardigen zondaar
.niet zelfs een gansch zware en moei'ijke ar.
beid geweest aan de zijde van God en den
Heere Christus, zoodat die, als het ware,
al hunne Goddelijke kracht en alvermogen
de sterkte daaraan tegelijk hebben moeten
besteden? Voorzeker ja, en dus blijkt, dat
een rechtvaardige, zelfs aan de zijde van
God, met recht gezegd kan worden niet an
ders dan nauwelijks, en door een groot en
zwaar, ja een alleszins Goddelijk werk za
lig te worden.
2. Doch beschouwen wij dit werk der za
ligheid nu mede eens lijdende, aan de zijde
der ge^oovigen, het zal niet minder open
baar worden, dat zij niet anders dan nau
welijks en zeer bezwaarlijk en moeilijk be
houden en zalig worden. De Heere Jezus
heeft het den Zijnen meermalen zeer k'aar
trachten te leereni;, gelijk als onder apderen
Matth. 7 13 en 14, waar Hij hen ver
maant: Gaat in door de enge poort want
wijd is de poort en breed is de weg, die tot
het verderf leidt, en velen zijn er, die door
dezelve i'^gaan. Want de poort is eng en
de weg is nauw, die tot het leven leidt, en
weinigen zijn er die denzelven vinden; en
Mat*h. 11 12, waar Hij !eert, dat het ko.
ninkrijk der Hemelen geweld wordt aan
gedaan en dat de geweldigers hetzelve met
gewe'd nemen. En zien wij de zaken zelve
eens in, o wat is het zalig worden van eenen
zondaar niet nauw, bezwaarlijk en moeilijk
voor allen, die tot dat groote heil van God
geroepen en verkoren v/orden, zoodat al hun
ne eindige krachten er geheel onder weg
zinken, en zij daartoe eene GoddeMjke
kracht en sterkte van boven moeten ,ont-
vangen! Laat a",s het werk eens onderschei
den in zijn beginsel of aanvang, zooals het
eerst door eene Goddelijke en alvermogen
de hand aa,n de ziel gewrocht wordt, en in
deszelfs vervolg en voortgang tot den ein
de toe, wat zal het niet alleszins blijken,
dat het een allerzwaarst en moeilijkst werk
is voor den in zichzelve geheel dooden en
machteloozen zondaar, zoodat hij er onder
moet wegzinken, en zelfs aanstonds, op
het eerste gezicht van zijne onmacht en
van de grootheid van het werk der zalig
heid, met Paulus moet uitroepen, uit 2
Corinth. 2 16, wie is tot deze dingen be
kwaam? Zien wti op het werk (1) in zijn
beginsel, o geliefden! daar is zooveel toe
noodig; de rechtvaardige wordt zoo rauwe
lijks zalig. Het eerste (a) dat tot zaligheid
noodzakelijk in hem vereischt wordt, en
zonder hetwelk hij in den genadestaat on
mogelijk kan komen, is dat hij moet hebben
een klaar, levendig en overtuigd gezicht
van zijne zonden, ellende, dood en doem
waardige onmacht, met deszelfs rampzalige
eigenschappen en gevolgen. Maar hoe be
zwaarlijk, hoe nauwelijks komt de zondaar
daartoe? Want van nature is hij hlér ge
heel en al verduisterd in het verstand; de
satan, de vorst der duisternis, in wiens
macht hij is, verblindt hem de zinnen, en
zijn eigen arglistig hart verleidt hem, zoo
dat hij tot dat klare gezicht en die kennis
van zichzelve onmogelijk kan komen, zoo
God zelf niet, door een wonderwerk van
genade, hem de blinde oogen zijner ziele
opent, en hem door middel van de krach
tige oogenzalf Zijns Geestes ziende komt
te maken. Ziet eens, hoe bezwaarlijk wordt
de blinde zondaar tot zaligheid ziende. Hij
moet het licht eerst van God in zijn ziele
ontvangen, of hfl blijft blind tot in alle
eeuwigheid, en gaat er in ver'oren. Maar
als God dat Ucht van overtuigende zelfken
nis nu al eens komt te scheppen, en in het
gemoed van den duisteren en blinden zon
daar doet schijnen, wat blijft er, desniette
genstaande, nog al zware en dikke duis
ternis in hem over. Dan ziet de zondaar,
die zalig worden zal, zelf eerst recht hoe
verblind en duister hij is; dan ziet hij, bjj
het licht des Geestes, hoe er eene meer dan
Egyptische duisternis en donkerheid in en
op zijne ziele ligt, waar hij zichzelve onmo
gelijk van bevrijden kan, omdat er geen
het ml"s'-e licht, maar niets dan duisternis
in hemzelve is.
Dan worden hem zijne zonden, onmacht,
dood en doemwaardige ellenden, die daar
aan verknocht zijn, eerst recht onder het
oog gebracht, en zoo aan hem geopenbaard,
dat hij die niet alleen Waarlijk ziet, maar
derzelver smartende en drukkende pijn
meer of min zwaar gevoelt. Dan wordt hrj
menigmaal in dien tijd van alle kan'en met
zoo groote droefheid, angst, en smartelijke
benauwdheid aangegrepen, en zijne zonden
en doemwaardige onmacht worden hem dan
zoo zwaar op het hart gedrukt, dat hij ze
niet dragen kan, maar er onder verbrijzeld
en verbroken van hart en verslagen van
geest wordt, en moet uitroepan, dat er nie'^s
geheels aan zijn vleesch is, en dat er geen
vrede is in zijne beenderen. Hoe bezwaarlijk
en gansch moeielijk, ja ondragelijk va't niet
deze overtuiging den zondaar. O! wie la^gs
de2Jen weg zalig geworden zijn, en dus de
smart hunner zonden gedragen hebben, zul-
fen er best van weten te spreken. De ver
beelding er van alleen komt ons wel eens
vei'schrlkkelijk voor, en doet ons de vrije
genade Gods groot maken, dat Hij er ons
voor heeft believen te bewaren.
De eerste gewassen groeien in den Noord- Oostpolder. Een landbouwer te Blokzijl, de
heer J. Nyland, is er toe overgegaan een strook van den Noord-Oostpolder, die op
sommige p''aatsen voor de Overijselsche kust is drooggevallen, in cultuur te brengen.
Dit jaar zullen er aardappelen, erwten, bieten en haver op geteeld worden. De gron
den van dezen boer worden zorgvuldig, zij het op primitieve wijze, uitgezet.
(Foto Polygoon.)
I-hans gtve»Hgd
Beijerlandschelaan 61
ROTTERDAM Z. TELEF. 72227
Ruim gesorteerd in Pendules en
Weidiers, Oero - Zilmeta, Glas en
Forcelein.
alleen BERGWEG 31»b
ROTTERDAM
v/h Korte Hoogstraat
Uit een preek van
Ds. Th. V. d. Groe. (1764.)
(Wordt vervolgd.)
Over de taalk der Pers De kranten-
man „openbaiar functioi-arls" De
ibriet uit Amerika Een groote te
kortkoming.
„Ik" is een raar woord om mee te begin
nen. Als er een vrij opstel op school was
en er was een jongen, die met „ik" begon,
zei de schoolmeester afijd: „Ik" zei de gek!
Dan wisten we wel, wat hij bedoelde.
Waarnemer wil nu toch eens met „ik"
beginnen en het over zichzelf en over de
krant hebben. Dezer dagen is n.l. het be
sluit gepubliceerd, waarbij het beroep van
den journalist wordt geregeld. Met journa
listen worden bedoeld de menschen, die ge
regeld voor dag- weekbladen of tijdschrif
ten schrijven. Zij moeten voor het einde de
zer maand toelating vragen tot het Ver
bond van Nederlandsche journalisten. Wie
geen lid van dezen bond is, zal in de toe
komst geen journalistiek werk mogen ver
richten.
Het besluit is niet alleen voor de dagbla.
den, maar het betreft ook de bladen die
één of meerdere malen per week verschij
nen. Uitgezonderd zijn die bladen, waarvan
de verkrijging „tot een bepaalden kirng van
personen beperkt is." Zuivere vereenigings-
organen vallen er dus buiten.
Aangezien Waarnemer van week tot
week zijn artikel geeft, heeft hij ook tot
toelating van dit Verbond verzocht. Hij wil
toch gaarne door zijn venster blijven kijken.
Blijkens de toelichting, welke in een ver
gadering van het Verbond van Nederland
sche Journalisten is gegeven door Dr. Goe-
dewagen, secretaris-generaal van het de
partement van volksvoorlichti"g en kun
sten, den directeur van het perswezen, de
heer N. Oosterbaan en den voorzitter van
het verbond, P. J. van Megchelen, wordt de
journalist een „openbaar functio-
n a r i s." Het besluit bindt den journalist
voor alles aan het welzijn van het volk
„zooals dit door den staat wettelijk en
reglementair wordt geïnterpreteerd."
Volgens redevoeringen, die over dit Jour
nalisten-besluit zijn gehouden, zullen zij, die
door hun geschrijf getoond hebben vijanden
van het volk te zijn, uit het verbond wor
den geweerd. Volksvreemde elementen even
eens. De journalist, die in dezen tijd bepaal
de onderwerpen, welke van belang zijn voor
de volksgemeenschap, stelselmatig uit zijn
blad weert, wordt een vijand van het volk
geacht en voldoet niet aan de eischen, wel
ke hem worden ges'.eld.
Zaterdagavond heeft Dr. Goedewagen
voor de radio over dit besluit een rede uit
gesproken. Hij heeft daarin o.m. gezegd,
hoe de pers vroeger meer gebonden was
dan nu. De kapitalistische macht van de
groote couranten-concerns, de partij-bestu
ren, zelfs groote en machtige adverteerders
regelden wat er al en wat er niet en hoè het
in de krant zou komen. Er was wel vrijheid,
maar het was een gebondenheid tegelijk.
Nu is - aldus Dr. Goedewagen - de pers
ook gebonden, maar niet meer aan den ad
verteerder, partij of aandee'houder, doch
aan het we.zijn van ons volk. Dit bindt
haar, dit maakt haar tot dienaresse. Inder
daad: ook nu mag de Journalist niet naeer
schrijven wat hij wil de Overheid zal
hem scherp controleèren en zal maatrege
len tegen hem nemen als hij zich verstout
de volksgemeenschap in gevaar te brengen,
door berichten of artikelsn, die van een
geest getuigen dat ze volksgevaarlijk is,
zooals b.v. het aanstoken van haatgevoe
lens van vo-ksgroepen tegen elkaar, het
krenken van godsdienstige gevoe.ens van
anderen, het aantasten van de eer van
volksgenooten, zooals art. Ï3 van het Jour-
nalistenbesluit duidelijk formuleert. Gebon
den is de pers ook nu, maar niet het parti
culier belang geeft hier de maatstaif aan
noch ook het partij-belang doch alleen het
belang des volks in zijn geheel.
Dr. Goedewagen wees er verder op, dat
de journalist vrij bujft in zijn werkzaam
heid. Dat is zijn recht en ook zijn plicht.
Door hun pijnuitdrijvende werking
he.pen hierbij altijd veilig en vlug als
geen ander een poeder of cachet van Mijn-
hardt te Zeist. Mij^Jiardt's Poeders per stuk
8 et. Doos 45 et. Cachets, genaamd „MSjn-
hairdtjes^' Doos 10 en 50 et.
1 STATIONSINGEL 20
i BLIJDORP ROTTERDAM i
Alléén werken van begaaifde schil-
1 ders kunnen uw verlangen bevredigen s
iiiiiiiiiuiiiiiiiiuiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiyiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiü
ll)^!!^^lillm!!yulfl^U!iyulllUP|:a^ll^|^lf;B^q)^u^iSU]l|lua^
&i D
M MUZIEKHANDEL - MUZIEKSCHOOL
y D. P. RUIJTENBERG
S Grootste sorteering
Ij Instrumenten en Bladmuziek
M Beijerlandschelaan 163
H Telef. 73466 Rotterdam Zuid g
l)iSSrrni!)i!!!!(rinii3tii1IB^
De Nederlandsche pers aldus spreker,
zal in de toekomst, meer dan ooit, zich er
van moeten overtuigen dat zij een veel-
kleuirg geheel is, dat niets doodender is,
dan eentonigheid en gelijkschakeling. Ons
volk is afwisselend, het heeft zijn confes
sies, zijn landstreken, elk met eigen volk-
schen aard, zijn plaatselijke belangen, be
paald door woonruimte en werkvorm. Vrij
heid van de pers beteekent dat zij een
veelvormig geheel wordt, dat binnen het
geheel de bijzonderheden naar voren ko
men. Vrijheid beteekent dat er critiek mag
zijn, voor zoover deze opbouwend is en
geen gevaar oplevert voor de volkschge-
meenschap. Ook deze vrijheid is dus maar
voorwaardelijk, maar de voorwaarden, liler
bedoeld, worden niet meer, zooals voor
heen dooi: particulieren, maar door de in
stantie van den staat bepaald.
Tenslotte zei Dr. Goedewagen, dat de
journalist wordt gebonden aan plichten,
maar dat ook zijn rechten worden gewaar
borgd.
Zijn titel wordt beschermd: niemand mag
zich journalist noemen, dan wie in het be
roepsregister is ingeschreven. Ook zijn
rechten tegenover den uitgever worden be
schermd. Wel mag deze algemeene richt
lijnen voor zijn blad stellen, waaraan de
journalist zich moet houden, maar ander
zijds verstrekt het journalistenbesluit zijn
rechtspositie met de bedoeling, aan zijn
stand de beroepseer, te geven, die hem
krachtens de belangrijkheid van zijn functie
toekomt.
ïN
Wij hebben in dit bestek deze toelichting
gegeven met de woorden zooals ze door de
sprekers, volgens de dagblad-pers, gebruikt
zijn. Daarmede krijgsn onze lezers en leze
ressen eenigszins een inzicht, wat er van
ons, krantenmenschen wordt verlangd en
verwacht. Gerekend bij de groote Dagblad
pers zijn wij als streekblad weliswaar maar
klein, maar wij hebben evengoed toe te zien
hoe wij onze taak uitvoeren.
Tendentieuze berichten verspreiden is al-