CriDWECK&LADÖpGED.GD0nDSIA6 vööÖDcZUID-HOLLEriZÉCUWSCHC EILAHDEn N.V. üitgeversmaatschapcij „EILANDEN-NIEÜWS" „De LepsGhe Poort" Rheumatische pijnen. I Kunsthandel v. Munster 13e Jaargang ZATERDAG 17 MEI 1941 No. 1243 STICHTELIJKE OVERDENKING Nauwe ijks zalig DEVÜLPEN/' Uit het Kijk ven ster m. Pos^kan^oorQa[e^j kil Coolsingel //x^ hel: 57975 y^ ------ MAGAZIJN „RIO" Voor STOFFEN en JAPONNEN mnmRnmffliiiHiminninuniiiflcm^^^^ H Alle Sfracnofoonplaten g niEuws Abonnementsprijs 90 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling:. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlgke nummers 5 ce-at Buitenland 8 gulden per jaar. Gtvesögd te Middelhamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 TeL 17. Bijkantoor voor Zeeland: St. Maartensdijk Markt, Telef. 59. Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 cent Hoofdredacteur TH. DE WAAL MIDDELHARNIS C 122. En indien de rechtvaaröige niaw- welijfcs zalig wordt, waar aal de god- delooze en de zondaar verscliijaen (1 Petrus 4 18.) 1. Wflrdt e.3n rechtvaardige nauwelijks, bezwaarlijk en als met groote moeite en arbeid zaüg, aan de zijde van God die hem zalig maakt, 't Is waar, wanneer wij acht geven op de almacht en de volmaaktheid van God, zoo kunnen wij niet zeggen, dat iets moeiHjk of onmogelijk bij Hem is, maar integendeel dat alles voor Hem zeer licht en gemakkelijk is, zoodat Hij maar heeft te spreken en het is er, maar te gebieden en het staat er. Maar evenwel, slaan wij het oog op het groo^'e werk van het zalig ma- kan van doode en doemwaardige zondaren, zoo moeten wij bekennen, dat God daarom trent al Zijne kracht en almachtige mogend heid, om zoo te spreken, als tegelijk aan heeft ten koste gelegd, en dat er geen groo- ter noch gewichtiger werk dan dit ooit van Hem gewrocht is. Immers God heeft er Zijnen eigen eeniggeboren Zone, die ne vens Hem waarachtig God was en het af- schijnsel van Zijne heerlijkheid, en het uit gedrukte beeld Zijner zelfstandigheid, toe moeten overgeven en als voor opofferen, om door Hem die zaligheid van den zon daar uit te werken, zonder er meer ot min der in te hebben kunnen doen. •Waarlijk, kwam dat niet nauw aan en heeft het wei nauwer kunnen komen? De eigen Zoon van God, een van de drie hoog waardige en aanbiddelijke Goddeiyke Per sonen, heeft Zichzelve voor de zaligheid van dan zondaar moeten opofferen, zonder dat er meer of minder heeft kunnen geschieden, wie hier recht met zijne beschouwing wordt ingeleid, o! die moet wegzinken in helMge verwondering, en bekennen, dat het zaligen van een zondaar, zelfs voor den alvermo genden God, een allergrootst werk geweest is, waar Zijne aanbiddelijke wijsheid en al macht niet meer dan een enkel middel toe overig had, zijnde Zijn eigen Goddelijke sn eeniggeborene Zone, zonder Wiens opoffe ring geen zondaar In eeuwigheid, van de zonden had kunnen verlost en zalig worden. Daarbenevens beschouwen wij hier mede £<3ns het werk van dien Zone Gods, dat Hij heeft moeten ondernemen en uitvoeren voor de zaligheid van den zondaar. O, wat wor den wij al wederom niet genoodzaakt te be kennen, dat het een allergrootst en moei lijkst werk geweest is, en dat er de recht vaardige zondaar maar nauwelijks door be houden en zalig wordt. Het heeft wat te zeggen wat van den Apostel Paulus geschreven wordt, Philipp. 2 6 enz, waar hij van den Zone Gods dit volgende getuigt: Die in de gestaltenisse Gods zijnde, geenen roof geacht heeft Gode evengelijk te zijn, maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenisse eens dienst- knechts aangenomen hebbende, en is den menschen gelijk gewordan; en in gedaante gevonden als een mensoh, heeft Hij Zich zelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja tot den dood des kruises. In die weinige woorden Ugt de gansche arbeid en al het moeilijke werk van den Zone Gods vervat, dat Hij tot za ligheid van zondaren heeft moeten volbren. gi3n. En wat is dat niet een. alierzwaarste en moeilijkste arbeid geweest Immers al de Engelen in den Hemel tegelijk konden met elkander er niets in doen. Het was alleen het werk van den groo- ten en aanbiddelijken Zone Gods. Het was en moest alleen zijn een arbeid van Zijne Ziele of Goddelijke geest, om welke Hij het zaad, dat Hij zaligen wilde, moest zien, Jes. 53 11. Hij heeft hier de gansche wijn pers alleen getreden, -en daar was nie mand van de volkeren met Hem, Jes. 63 3. En hoe zwaar en moeilijk Hem dezen ar beid gevallen heeft, ofschoon Hij er door Zijne Goddelijke almacht in ondersteund werd, getuigt Hijzelf, Jes. 43 24, waar Hy dus tot Zijn volk en verlost erfdeel spreekt: maar gij hebt Mij arbeid gemaakt met uwe zonden, gij hebt Mij vermoeid met uwe ongerechtigheden. Wat dunkt u. Geliefden! is het zaligen van den dooden doemwaardigen zondaar .niet zelfs een gansch zware en moei'ijke ar. beid geweest aan de zijde van God en den Heere Christus, zoodat die, als het ware, al hunne Goddelijke kracht en alvermogen de sterkte daaraan tegelijk hebben moeten besteden? Voorzeker ja, en dus blijkt, dat een rechtvaardige, zelfs aan de zijde van God, met recht gezegd kan worden niet an ders dan nauwelijks, en door een groot en zwaar, ja een alleszins Goddelijk werk za lig te worden. 2. Doch beschouwen wij dit werk der za ligheid nu mede eens lijdende, aan de zijde der ge^oovigen, het zal niet minder open baar worden, dat zij niet anders dan nau welijks en zeer bezwaarlijk en moeilijk be houden en zalig worden. De Heere Jezus heeft het den Zijnen meermalen zeer k'aar trachten te leereni;, gelijk als onder apderen Matth. 7 13 en 14, waar Hij hen ver maant: Gaat in door de enge poort want wijd is de poort en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve i'^gaan. Want de poort is eng en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er die denzelven vinden; en Mat*h. 11 12, waar Hij !eert, dat het ko. ninkrijk der Hemelen geweld wordt aan gedaan en dat de geweldigers hetzelve met gewe'd nemen. En zien wij de zaken zelve eens in, o wat is het zalig worden van eenen zondaar niet nauw, bezwaarlijk en moeilijk voor allen, die tot dat groote heil van God geroepen en verkoren v/orden, zoodat al hun ne eindige krachten er geheel onder weg zinken, en zij daartoe eene GoddeMjke kracht en sterkte van boven moeten ,ont- vangen! Laat a",s het werk eens onderschei den in zijn beginsel of aanvang, zooals het eerst door eene Goddelijke en alvermogen de hand aa,n de ziel gewrocht wordt, en in deszelfs vervolg en voortgang tot den ein de toe, wat zal het niet alleszins blijken, dat het een allerzwaarst en moeilijkst werk is voor den in zichzelve geheel dooden en machteloozen zondaar, zoodat hij er onder moet wegzinken, en zelfs aanstonds, op het eerste gezicht van zijne onmacht en van de grootheid van het werk der zalig heid, met Paulus moet uitroepen, uit 2 Corinth. 2 16, wie is tot deze dingen be kwaam? Zien wti op het werk (1) in zijn beginsel, o geliefden! daar is zooveel toe noodig; de rechtvaardige wordt zoo rauwe lijks zalig. Het eerste (a) dat tot zaligheid noodzakelijk in hem vereischt wordt, en zonder hetwelk hij in den genadestaat on mogelijk kan komen, is dat hij moet hebben een klaar, levendig en overtuigd gezicht van zijne zonden, ellende, dood en doem waardige onmacht, met deszelfs rampzalige eigenschappen en gevolgen. Maar hoe be zwaarlijk, hoe nauwelijks komt de zondaar daartoe? Want van nature is hij hlér ge heel en al verduisterd in het verstand; de satan, de vorst der duisternis, in wiens macht hij is, verblindt hem de zinnen, en zijn eigen arglistig hart verleidt hem, zoo dat hij tot dat klare gezicht en die kennis van zichzelve onmogelijk kan komen, zoo God zelf niet, door een wonderwerk van genade, hem de blinde oogen zijner ziele opent, en hem door middel van de krach tige oogenzalf Zijns Geestes ziende komt te maken. Ziet eens, hoe bezwaarlijk wordt de blinde zondaar tot zaligheid ziende. Hij moet het licht eerst van God in zijn ziele ontvangen, of hfl blijft blind tot in alle eeuwigheid, en gaat er in ver'oren. Maar als God dat Ucht van overtuigende zelfken nis nu al eens komt te scheppen, en in het gemoed van den duisteren en blinden zon daar doet schijnen, wat blijft er, desniette genstaande, nog al zware en dikke duis ternis in hem over. Dan ziet de zondaar, die zalig worden zal, zelf eerst recht hoe verblind en duister hij is; dan ziet hij, bjj het licht des Geestes, hoe er eene meer dan Egyptische duisternis en donkerheid in en op zijne ziele ligt, waar hij zichzelve onmo gelijk van bevrijden kan, omdat er geen het ml"s'-e licht, maar niets dan duisternis in hemzelve is. Dan worden hem zijne zonden, onmacht, dood en doemwaardige ellenden, die daar aan verknocht zijn, eerst recht onder het oog gebracht, en zoo aan hem geopenbaard, dat hij die niet alleen Waarlijk ziet, maar derzelver smartende en drukkende pijn meer of min zwaar gevoelt. Dan wordt hrj menigmaal in dien tijd van alle kan'en met zoo groote droefheid, angst, en smartelijke benauwdheid aangegrepen, en zijne zonden en doemwaardige onmacht worden hem dan zoo zwaar op het hart gedrukt, dat hij ze niet dragen kan, maar er onder verbrijzeld en verbroken van hart en verslagen van geest wordt, en moet uitroepan, dat er nie'^s geheels aan zijn vleesch is, en dat er geen vrede is in zijne beenderen. Hoe bezwaarlijk en gansch moeielijk, ja ondragelijk va't niet deze overtuiging den zondaar. O! wie la^gs de2Jen weg zalig geworden zijn, en dus de smart hunner zonden gedragen hebben, zul- fen er best van weten te spreken. De ver beelding er van alleen komt ons wel eens vei'schrlkkelijk voor, en doet ons de vrije genade Gods groot maken, dat Hij er ons voor heeft believen te bewaren. De eerste gewassen groeien in den Noord- Oostpolder. Een landbouwer te Blokzijl, de heer J. Nyland, is er toe overgegaan een strook van den Noord-Oostpolder, die op sommige p''aatsen voor de Overijselsche kust is drooggevallen, in cultuur te brengen. Dit jaar zullen er aardappelen, erwten, bieten en haver op geteeld worden. De gron den van dezen boer worden zorgvuldig, zij het op primitieve wijze, uitgezet. (Foto Polygoon.) I-hans gtve»Hgd Beijerlandschelaan 61 ROTTERDAM Z. TELEF. 72227 Ruim gesorteerd in Pendules en Weidiers, Oero - Zilmeta, Glas en Forcelein. alleen BERGWEG 31»b ROTTERDAM v/h Korte Hoogstraat Uit een preek van Ds. Th. V. d. Groe. (1764.) (Wordt vervolgd.) Over de taalk der Pers De kranten- man „openbaiar functioi-arls" De ibriet uit Amerika Een groote te kortkoming. „Ik" is een raar woord om mee te begin nen. Als er een vrij opstel op school was en er was een jongen, die met „ik" begon, zei de schoolmeester afijd: „Ik" zei de gek! Dan wisten we wel, wat hij bedoelde. Waarnemer wil nu toch eens met „ik" beginnen en het over zichzelf en over de krant hebben. Dezer dagen is n.l. het be sluit gepubliceerd, waarbij het beroep van den journalist wordt geregeld. Met journa listen worden bedoeld de menschen, die ge regeld voor dag- weekbladen of tijdschrif ten schrijven. Zij moeten voor het einde de zer maand toelating vragen tot het Ver bond van Nederlandsche journalisten. Wie geen lid van dezen bond is, zal in de toe komst geen journalistiek werk mogen ver richten. Het besluit is niet alleen voor de dagbla. den, maar het betreft ook de bladen die één of meerdere malen per week verschij nen. Uitgezonderd zijn die bladen, waarvan de verkrijging „tot een bepaalden kirng van personen beperkt is." Zuivere vereenigings- organen vallen er dus buiten. Aangezien Waarnemer van week tot week zijn artikel geeft, heeft hij ook tot toelating van dit Verbond verzocht. Hij wil toch gaarne door zijn venster blijven kijken. Blijkens de toelichting, welke in een ver gadering van het Verbond van Nederland sche Journalisten is gegeven door Dr. Goe- dewagen, secretaris-generaal van het de partement van volksvoorlichti"g en kun sten, den directeur van het perswezen, de heer N. Oosterbaan en den voorzitter van het verbond, P. J. van Megchelen, wordt de journalist een „openbaar functio- n a r i s." Het besluit bindt den journalist voor alles aan het welzijn van het volk „zooals dit door den staat wettelijk en reglementair wordt geïnterpreteerd." Volgens redevoeringen, die over dit Jour nalisten-besluit zijn gehouden, zullen zij, die door hun geschrijf getoond hebben vijanden van het volk te zijn, uit het verbond wor den geweerd. Volksvreemde elementen even eens. De journalist, die in dezen tijd bepaal de onderwerpen, welke van belang zijn voor de volksgemeenschap, stelselmatig uit zijn blad weert, wordt een vijand van het volk geacht en voldoet niet aan de eischen, wel ke hem worden ges'.eld. Zaterdagavond heeft Dr. Goedewagen voor de radio over dit besluit een rede uit gesproken. Hij heeft daarin o.m. gezegd, hoe de pers vroeger meer gebonden was dan nu. De kapitalistische macht van de groote couranten-concerns, de partij-bestu ren, zelfs groote en machtige adverteerders regelden wat er al en wat er niet en hoè het in de krant zou komen. Er was wel vrijheid, maar het was een gebondenheid tegelijk. Nu is - aldus Dr. Goedewagen - de pers ook gebonden, maar niet meer aan den ad verteerder, partij of aandee'houder, doch aan het we.zijn van ons volk. Dit bindt haar, dit maakt haar tot dienaresse. Inder daad: ook nu mag de Journalist niet naeer schrijven wat hij wil de Overheid zal hem scherp controleèren en zal maatrege len tegen hem nemen als hij zich verstout de volksgemeenschap in gevaar te brengen, door berichten of artikelsn, die van een geest getuigen dat ze volksgevaarlijk is, zooals b.v. het aanstoken van haatgevoe lens van vo-ksgroepen tegen elkaar, het krenken van godsdienstige gevoe.ens van anderen, het aantasten van de eer van volksgenooten, zooals art. Ï3 van het Jour- nalistenbesluit duidelijk formuleert. Gebon den is de pers ook nu, maar niet het parti culier belang geeft hier de maatstaif aan noch ook het partij-belang doch alleen het belang des volks in zijn geheel. Dr. Goedewagen wees er verder op, dat de journalist vrij bujft in zijn werkzaam heid. Dat is zijn recht en ook zijn plicht. Door hun pijnuitdrijvende werking he.pen hierbij altijd veilig en vlug als geen ander een poeder of cachet van Mijn- hardt te Zeist. Mij^Jiardt's Poeders per stuk 8 et. Doos 45 et. Cachets, genaamd „MSjn- hairdtjes^' Doos 10 en 50 et. 1 STATIONSINGEL 20 i BLIJDORP ROTTERDAM i Alléén werken van begaaifde schil- 1 ders kunnen uw verlangen bevredigen s iiiiiiiiiuiiiiiiiiuiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiyiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiü ll)^!!^^lillm!!yulfl^U!iyulllUP|:a^ll^|^lf;B^q)^u^iSU]l|lua^ &i D M MUZIEKHANDEL - MUZIEKSCHOOL y D. P. RUIJTENBERG S Grootste sorteering Ij Instrumenten en Bladmuziek M Beijerlandschelaan 163 H Telef. 73466 Rotterdam Zuid g l)iSSrrni!)i!!!!(rinii3tii1IB^ De Nederlandsche pers aldus spreker, zal in de toekomst, meer dan ooit, zich er van moeten overtuigen dat zij een veel- kleuirg geheel is, dat niets doodender is, dan eentonigheid en gelijkschakeling. Ons volk is afwisselend, het heeft zijn confes sies, zijn landstreken, elk met eigen volk- schen aard, zijn plaatselijke belangen, be paald door woonruimte en werkvorm. Vrij heid van de pers beteekent dat zij een veelvormig geheel wordt, dat binnen het geheel de bijzonderheden naar voren ko men. Vrijheid beteekent dat er critiek mag zijn, voor zoover deze opbouwend is en geen gevaar oplevert voor de volkschge- meenschap. Ook deze vrijheid is dus maar voorwaardelijk, maar de voorwaarden, liler bedoeld, worden niet meer, zooals voor heen dooi: particulieren, maar door de in stantie van den staat bepaald. Tenslotte zei Dr. Goedewagen, dat de journalist wordt gebonden aan plichten, maar dat ook zijn rechten worden gewaar borgd. Zijn titel wordt beschermd: niemand mag zich journalist noemen, dan wie in het be roepsregister is ingeschreven. Ook zijn rechten tegenover den uitgever worden be schermd. Wel mag deze algemeene richt lijnen voor zijn blad stellen, waaraan de journalist zich moet houden, maar ander zijds verstrekt het journalistenbesluit zijn rechtspositie met de bedoeling, aan zijn stand de beroepseer, te geven, die hem krachtens de belangrijkheid van zijn functie toekomt. ïN Wij hebben in dit bestek deze toelichting gegeven met de woorden zooals ze door de sprekers, volgens de dagblad-pers, gebruikt zijn. Daarmede krijgsn onze lezers en leze ressen eenigszins een inzicht, wat er van ons, krantenmenschen wordt verlangd en verwacht. Gerekend bij de groote Dagblad pers zijn wij als streekblad weliswaar maar klein, maar wij hebben evengoed toe te zien hoe wij onze taak uitvoeren. Tendentieuze berichten verspreiden is al-

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1941 | | pagina 1