CHnWEEKBLADSp6ED.6nom5lA6vö^olZyiD-HOLLÊn2fflJWJCMECIL^
N.V. üitBeversmaatsciirtiJ „E1LANDEN-NIEÜW8"
STICHTELIJKE
OVERDENKING
David's innerlijk
geioofsvertronwen.
m
m
m
m
Kunsthandel „De Protector" 1
m
I Kunsthandel v. Munster
13e Jaargang
ZATERDAG 26 APRIL 1941
No. 1237
O <0 imtnfimdtteó
Uit het
Kijkvenster
MEENT 124 ROTTERDAM i
GOOISCHE SCHILDERS
DE VULPEN
Brinkman Zoon
Onze Rijks Hoogere
Burger School.
WAARIN SEDERT 1 NOV EMBER 19 35 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 18^ JAARGANG
tniGAvi VAN
Hoe rijk aan. troost is het lied, dat
wij lezen in Psalm 138. Daarin drukt
David zijn innerlijk geloofsvertrou
wen uit, zeggende: „De Heere zal het
voor mij voleinden", en daarin beluis
teren wij de kracht van het zaligma
kend geloof. -
Vanaf Psalm 138, tot 145 vinden wij
de laatste Psalmen van Israels dich-
terskoning, en dit mogen wij zeer te
recht noemen, „een nalezing van het
vruchtbare ilichtersveld, waarmede
de rijke oogst der liederen geëindigd
wordt.
Die laatste Psalihen zijn als een
profetisch testament, waaruit al 's-
Heeren volk die rijke troost mogen
ontvangen. In 2 Sam. 7 vindt U de
historische grondslag van dezen
Psalm. En daar leest men, hoe Da
vid's troon van alle kanten werd be
dreigd, maar dat God Zelf hem be
looft in vers 12: „Wanneer Uwe da
gen zullen vervuld zijn, en gij met
Uwe vaderen zult ontslapen zijn, zoo
zal Ik Uw zaad na U doen opstaan,
dat uit Uw üjf voortkomen zal, en Ik
-aaKisiJH Koninkrgk bevestigen." --
Hoe rijk was deze belofte, welke in
Christus Ja en Amen is. En dit voor
recht genoot David niet alleen, maar
het is de troost voor Gods Kerk en
van ieder geloovige. Bij Davids ko
ningschap bemerken wij een Godsbe-
gin, die volgens Psalm 89 uit het
volk verhoogd, ja uitverkoren was,
vandaar dat ook de voortgang en de
bevestiging het werk des Heeren was.
Hoe zwak en schuldig David zich
kende, en groote macht aan de zijde
van den vijand was, zijn getrouwen
Verbonds God zal het voor hem vol
einden.
Wat toch vermag het geloof, als
Gods volk in de dadelijke oefeningen
mogen deelen, dan kon het nooit te
veel verwachten, hetgeen een zinken
en zakken op den Hèere is, dat Hij
het maken zal. Maar bemerk in dit
geloofsvertrouwen ook de heerlijk
heid der hoop, die toch het anker der
ziele is, welke gesterkt wordt uit de
bron van alle genade weldaden, na-
meUjk de goedertierenheid Gods. Im
mers daarin ontsluit de Heere Zijn
vrije en souvereine liefde, welke van
eeuwigheid is, waardoor zij uitverko
ren zijn in Christus, van voor de
grondlegging der wereld. Uit die lief
de toch vloeit de belofte, en de ver
vulling zal in en door Christus ver
kregen worden. De hoop der volhar
ding is gegrond op de volharding der
geloovigen God Zelf. Gods werk is
blijvend, omdat Gods goedertieren
heid blyvend is. Zulk een hoop be
schaamt nooit, omdat zij gegrond is
op den Heere Zelf, en op Zijne goe
dertierenheid, die blijvend is.
Hoe menigmaal heeft 's-Heeren
volk dat mogen ervaren in den weg,
die de Heere met hen gehouden heeft.
Daar moeten zij toch door leven, wijl
zij alle recht in zich zelf verloren heb
ben. Maar welk een onderscheid als U
let, dat, wat de natuur spint, ontra
felt in den tijd, maar God maakt Zijn
werk af in de harten Zijner gunstge-
nooten. Dat toch is de heerlijkheid
der hoop, welke nooit beschaamt.
Hoe diep ook de wegen mogen zijn,
het werk door Hem begonnen zal Hij
voleinden tot op den dag van Jezus
Christus. Filipp. 1 6.
Maar dat geloofsvertrouwen doet
's-Heeren volk niet leven zonder ge
bed, integendeel, want het gebed is de
voedster van het geloof. Het zijn
tweeling zusters, wel onderscheiden,
maar kunnen nooit van elkander wor
den afgescheiden. Juist door het ge
loofsvertrouwen worden zij bemoe
digd, tot overvloedig en aanhoudend
gebed. Dan is het met recht volgens
1 Thess. 5 17: „Bidt zonder ophou
den." Immers deze leer maakt niet
zorgeloos, o neen, het geeft een smee
kend leven om niet verlaten te wor
den. Maar zou het kunnen, dat God
Zijn werk varen liet? Dat is onmoge
lijk, want als God een werk begint,
doet Hij dat om het te voleinden. Hij
toch is de Rotssteen, Wiens werk vol-
kom.en is. Deut. 32 4. Immers Gods
eer staat in het allernauwst verband
omtrent het volkomen maken van
Zijn werk, v/ant Christus is toch een
volkomen Zaligmaker, voor alle die
door Hem tot God gaan. Geen Satans
macht of zondenkracht kon zulks
verhinderen, maar alle dingen zullen
ook daaraan moeten medewerken
voor degenen die naar Zijn voorne
men geroepen zijn. Daarom bemoe
digt Hij Zijn volk, hun toeroepend:
„Vrees niet, gij klein kuddeke, want
het is Uws Vaders welbehagea-Uhe-
den het koninkrijk te geven, o^ om
trent de volmaking daarvan^in Hunne
harten. En dat geloofsvertrouwen
leefde in het hart van den dichter en
ook in al Gods volk die dit woord als
hun stok en staf mogen hebben, waar
door zij in alle wederwaardigheden
gesterkt zullen worden om het pad
door hun Verbonds-God uitgestippeld,
tot den einde toe te bewandelen.
Ds. V.
M.
Hoofdpijn- Migraine
WOENSDAG 30 APEIL a.s. OPENT
v/h WITTE DE WITHSTRAAT
haar nieuwe expositieruimte aan den
(Beursgebouw)
Gedurende de maand Mei in de bovenzalen tentoon
stelling van werken van
Geopend van 96 uur.
^^^^M^^^^^
MM
Pos^kan^oor Galerij
A22 Coolsinger/y
M: 57975 i^
GEHOOR-APPARATEN
en BATTERIJEN levert zonder ha
pering uit voorraad:
SCHOONENBERG
----- MAGAZIJN „RIO"
I Alle gramofoonplaten m
uia
Gevestigd te Middelhamis Prins Hendrikst?. :|22 C Giro 167938 Postbox 8 Tel. 17.
Abonaementsprils 90 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling.
Verschijnt ledaren Woensdag en Zaterdag 2 maal per week^
Afzonderlflke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden,per jaar.
Bykant«or voor Zeeland: St.'Maartensdyk Markt, Telef. 50.
Advertentie-pr^js- 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dlenst-
aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boekaan-
kondlglng 10 cent per regel Contracten belangrijk lager.
De Heere zal het voor mij voleinden;
üwe goedertierenheid, Heere! is ia
eeuwliglieid; en laat niet varen de
werken Uwer handen.
Ps. 138 8.
helpen veilig en vlug. Doos 10 en 50ct.
The Mar row-men; de mergmenschon
In Schotland De Spelonlde-men-
schen.
Er restte mij nog een enkele mededee-
ling over de Marrow-men, de „Mergmen-
schen" in Scho'^land. Deze aanduiding was
op kerkelijk terrein in zwang in de 16e en
17e eeuw in Schotland.
Jacobus II en Karel I hadden in de kerk
der reformatie bisschoppen aangesteld. De
ze waren doorgaans Arminianen, Remon
stranten dus. Maar helaas drong ook een
venfijnd Arminiaansch gevoelen door tot op
de kansels, waar de gereformeerde waar
heid sedert de Reformatie zoo heerlijk had-
geschitterd. Dr. Baxter onder anderen week
af in de leer van de rechtvaardlgmaking
en in de leer van de twee^^verbonden, n.l.
het Verbond der werken en dat der Genade.
Er ontstond nu een geweldige strijd in
de Schotsche kerk. De diepe slaap had nog
niet allen bevangen, ver van dat. De ge
trouwe leeraars riepen uit de keel toen
zij de gevaren onderkenden. Dat niet alleen,
maar, wèl geleerd als zij waren, grepen
zij ook naar de pen om door geschrift het
zuiver gevoelen des Geestes te vertolken.
Daarmede hebben z\j én hun tgdgenooten
en de talrijke nageslachten anschatbaren
disnst bewezen. In het voorbijgaan merk ik
op, dat als de Waarheid in heftigen kamp
verdedigd moest worden het immer god
zalige, maar ook geleerde ma',men waren,
die in geschriften het vo'k in en buiten hun
land bereikten en voorlichtten. Dit geschil
in de Engelsche kerk Au leidde eenige God
geleerden er toe in 1646 te laten drukksn
het boek getite'd: „TIk Marrow of Modern
Divinity" het Merg der Nieuwe Godge
leerdheid, waarin de Gereformeerde Waar
heid, de voile Raad Gods als ten voe*en
uit geteekend en te^n de dwaalgeesten
verdedigd werd. In da'dagen der Erskine's
nu lieten de aanhangiers der zuivere leer
et mas,kte onder de
eid grooten opgang,
aaruit schatten wer-
arsenaal, waaruit
halen om de Armi-
te bekampen. Sma-
dit boek herdrukken.
beminnaars der waar
het was de goudmijn ^i
den opgedolven en hi
een Ieder wapenen ko
niaansehe nieuwUchte;
lend werd toen gesproken over de marrow-
men, de merg-mensohin. Dese scheldnaam
was hun echter een aerenaam; z\j konden
met dankbaarheid enjtrots wijzen op hun
vermaarde en teedera voorgangers, wien
zulk een heerlijk llchtjin Gods gangen met
Zijn Kerk geschankenjwas. Thomas Boston
v/as de man die den Iferdruk van het boek
op zich ham en het vffli een voorrede voor
zag. Zekere Ds. Brismme gaf een schoone
predikatie uit over Rwn. 6 14: Want de
zonde zal over U nieti heerschen, want gij
zijt niet onder de wet |naar onder de gena
de. f
Ook Ds. Hamilton jvan Stirling gaf de
Catechismus opnieuw i uit, al welke wer
ken door het Gereformeerde volk met
graagte werden gelezen en herlezen. Na
eeuwen zijn zij nog 3n zegening! Maar,
evenals in Nederland, iat de Engelsche Sy
node ,"iet stil en voerde een censuur in over
alle werken die predikanten in het licht ga
ven en beschermde de dtvaalleeraars. Ook ge
bood de Synode van Five tegen het Mar-
-row-boek te waarschiajwen. De uitwerking
daarvan was averechti, want nu greep een
ieder naar dat merkwakrdig boek en steeds
meerderen kwamen er; do or tot het l"Zicht
dat het een somma d^r ware Godgeleerd
heid bevatte.
De Synodale heere^ waren deerlijk van
't pad. Zij •.ve!"kondig^|p nota bene dat het
zeggen, dat'de ïtieere geeri zonde zïet in
Jacob en geen overtreding in Israël, een
anti-nomiaansch gevoelen der merg-men-
schsn was. Alsof die merglieden zonder
afkeer van de zonde zouden zij.ni!
Geen wonder dat Boston, de Erskine's en
vele anderen heftig protesteerden, maar
ten laatste wi'de de Synode de verweer
schriften niet eens meer lezen. Te midden
van dezen strijd verscheen in 1720 Boston's
werk. De Viervoudige Staat des menschen,
welk heerlijk werk de kerk van Schotland
tot grooten zegen was. Er schij.nt in die
geschriften der Schotsche dominé's zooveel
onvergankelijke tarwe te zijn, dat zij nu
nog, meer dan twee eeuwen later, met
graagte ginds en in Holland gelezen wor
den. Van de werken der Synodale drijver.s
echter is nu geen heugenis meer over, het
kaf is verstoven, ofschoon de dwaling niet
is uitgeroeid.
Wie nu, aldus eenigermate ingelicht,
Erskine's preekeri leest, proeft er nog don
krijgslust uit om de vertrapte Waarheid te
verdedigen. Hoe hebben zij als mannen ge
streden, geen gevaar of verlies van tracte-
ment achtendeVreesachtigen zijn er even
wel onder Erskine's collega's wel geweest.
In een zijner predikaties beklaagt hij zich
met Debora's woorden, dat niet allen ge
komen zijn tot de hulpe des Heeren met de
hel63n.
Juist deze week sprak ik een dame uit
Schotland, die mij bevestigde wat ik van
E. Erskine wist en zeide, dat zijn naam er
nog in dankbare herinnering is onder het
waarheidlievend volk en zijn geschriften in
hooge eere. Zijn leven is er nog in vele bij
zonderheden bekend. Zoo, bijvoorbeeld, dat
hy zijne vrouw als uit de dooden weder-
kreeg, nadat men haar juist ter aarde had
besteld.
Merg-menschen. 't Waren blijkbaar Spe-
lonkie-menschjes, met dit verschil, dat de
Schotten meer in de Waarheid onderlegd
waren en haar in het publieke leven verde
digden. In de spelonkjes vertoefden zij niet
langer dan strikt noodig was en het wil
De Rijksstraatweg Leeuwarden-Harlingen Is, behalve eenige kilo
meters nog niet voorzien van een behoorlijk fietspad. Thans wordt
hierin op radicale wüze voorzien. Achter de bestaande boomenrü
wordt de sloot gedempt, terwijl er vlak naast een breedere en
diepere sloot zal komen. De aarde hiervan wordt gcbrwikt voor
ophoogring van het pad. De onlangs weggebroken tramlijn wordt
nu nog toegevoegd aan de verbreeding van den weg, zoodat binnen
afzienbaren tijd deze weg een der mooiste en breedste zal zUn in
het Noorden des lands.
(Foto Polygoon)
mij voorkomen dat de Spelonkie-menschen
van 1940 in hun spelonkje wel eens meer
bahagen scheppen dan te verdedigen is.
Maar, ik mag de kerk van 1700 niet
vergelijken met die van 1940. Toen was zij
nog aangevoerd door ware Godgeleerden,
mannen die onder Gods zegen de Kerk hulp
toebrachten nu is zij in ons land door-
eengenomen, van- dezen verlaten. Daar is
een scheur gescheurd die niet licht geheeld
kan worden, tenzij God nog eens wonderen
In Neerlands kerk werkt.
Jan was het spelonkje maar eens ont
vlucht, 't Wjas er dor zei hij. De werke
lijkheid was echter, dat Jan zelf dor was.
Dat bleek. Dat vertelde hij mij ook eer
lijk. Aangeloopen bij zijn vrouw's broer.
Deze zet de radio aan. En daar klinkt een
zeer toepasselijk lied, over zekeren Jan, die
van alle markten thuis is. Jan in de kerk.
Jan op 't verjaarfeestje, Jan bij de kame
raden, Jan bij zijn vrome grootmoeder, Jan
kan 't overal nogal vinden enzoovoort.
Geen wonder, dat dit onzen vriend danig
aanpakt. Hij weet niet hoe gauw hij de
koffie visite moet ontvluchten om maar
thuis te zijn.
Daar had-je 't nu: Jan precies geteekend;
was er ooit wel een beginseltje van genade
in hem gelegd? Volgens de radio: neen.
En toch en toch. In de „wereld" kon hij
ook niet leven. En zoo was hij 's-avonds
weer in het spelonkje bij de herderloozen
om met hen te zingen: bij U mfln Ka'ilng
en mijn God, Verwacht mijn ziel een heil
rijk lot! Gelukkige keuze! Gelukkig dat de
Heere nooit laat varen de werken Zijner
handen!
WAARNEMER.
I-Kans gcvcshigd I
voorheen Hoofdsteeg
Nu WALENBURGERWEG 26
ROTTERDAM TELEF. 47737
Beyerlandschelaan 61
ROTTERDAM Z. TK1.EF. 73237
Ruim gesorteerd in Pendules en
WeKkers, Gero - Zilmeta, Giaa en
Porcelein.
iii))iajMi^iiwaw]iiitfeyuiiiiue!Miiiniii)giiii|i[iiHgsilf|iii^
m MUZIEKHANOEL - MUZIEKSCHOOL M
y D. P. RTHJTENBERG
B Grootste sorteering
H Instrumenten en Bladmuzl^
Beijerlandschelaan 163
1^ Telef. 73466 Rotterdam Zuid
Iifi3iiK!!!!ïifï!>!!iTniii^^
fiiiiiiiiiiiiiifiiiinniHiiiiiiniiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
I STATIONSINGEL 20
I BLHDORP ROTTERDAM
i Alléén werken van begaaifde schil- 3
s ders kunnen uw verlangen bevredigen s
liiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiityiiiiiiiiiiiHiiiHiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiu
MAGAZIJN „HOLLANDIA"
v.h. GOUDSCHEWEG, thans:
HERLAERSTRAAT 28 b
(Noordsingel, t.o. Gerechtsgebouw)
ROTTERDAM
Een keurcoUectie Waschmachines,
Wringmachines, Stofzuigers enz.
20 Jaar Eindexamen W^at is er
van onze jongens en meisjes ge
worden? Waar z^n ze gebleven?
Men schrgft ons:
Volkomen eilanden, zooals Texel en Ter
schelling, Schouwen en Duiveland, en der-,
halve ook het onze, vonnen uit hunnen
aard eenigermate zelfstandige gebieden,
meer dan andere streken of gouwen. Ze
ztjn, van oudsher, van de buitenwereld af
gesloten, en zoodoende meer op zichzelf
aangewezen. Ze hebben daardoor, tegen
over het gemis aan nauwe aanraking met
de groote-stadscultuur een gemis, het
welk niet altijd zwaar gevoeld wordt!
een inniger, althans in zich zelif beslotener,
soms ook op menig punt dieper, eigen le
ven.
Wat voor Walcheren het Middelburgsche
gymnasium, voor Schouwen-Duiveland de
Zierikzeesche, en voor ons eila"4 de Mid-
delhamissche hoogere burger school betee-
kent: de grootstedeUng, die zijn onderwijs
inrichtingen van kleuter- tot hoogeschool
binr.en de eigen veste heeft, zal het niet
licht begrijpen. Maar w^j, plattelanders, be
seffen en waardeeren het in dit verband ten
volle!
Het eerste eindexamen der Flakkeesche
R.H.B.S. werd in 1921 gehouden. De gege
vens over 20 jaren resultaat van dit M.O.