CHnWEEKBLADSp6ED.6nom5lA6vö^olZyiD-HOLLÊn2fflJWJCMECIL^ N.V. üitBeversmaatsciirtiJ „E1LANDEN-NIEÜW8" STICHTELIJKE OVERDENKING David's innerlijk geioofsvertronwen. m m m m Kunsthandel „De Protector" 1 m I Kunsthandel v. Munster 13e Jaargang ZATERDAG 26 APRIL 1941 No. 1237 O <0 imtnfimdtteó Uit het Kijkvenster MEENT 124 ROTTERDAM i GOOISCHE SCHILDERS DE VULPEN Brinkman Zoon Onze Rijks Hoogere Burger School. WAARIN SEDERT 1 NOV EMBER 19 35 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 18^ JAARGANG tniGAvi VAN Hoe rijk aan. troost is het lied, dat wij lezen in Psalm 138. Daarin drukt David zijn innerlijk geloofsvertrou wen uit, zeggende: „De Heere zal het voor mij voleinden", en daarin beluis teren wij de kracht van het zaligma kend geloof. - Vanaf Psalm 138, tot 145 vinden wij de laatste Psalmen van Israels dich- terskoning, en dit mogen wij zeer te recht noemen, „een nalezing van het vruchtbare ilichtersveld, waarmede de rijke oogst der liederen geëindigd wordt. Die laatste Psalihen zijn als een profetisch testament, waaruit al 's- Heeren volk die rijke troost mogen ontvangen. In 2 Sam. 7 vindt U de historische grondslag van dezen Psalm. En daar leest men, hoe Da vid's troon van alle kanten werd be dreigd, maar dat God Zelf hem be looft in vers 12: „Wanneer Uwe da gen zullen vervuld zijn, en gij met Uwe vaderen zult ontslapen zijn, zoo zal Ik Uw zaad na U doen opstaan, dat uit Uw üjf voortkomen zal, en Ik -aaKisiJH Koninkrgk bevestigen." -- Hoe rijk was deze belofte, welke in Christus Ja en Amen is. En dit voor recht genoot David niet alleen, maar het is de troost voor Gods Kerk en van ieder geloovige. Bij Davids ko ningschap bemerken wij een Godsbe- gin, die volgens Psalm 89 uit het volk verhoogd, ja uitverkoren was, vandaar dat ook de voortgang en de bevestiging het werk des Heeren was. Hoe zwak en schuldig David zich kende, en groote macht aan de zijde van den vijand was, zijn getrouwen Verbonds God zal het voor hem vol einden. Wat toch vermag het geloof, als Gods volk in de dadelijke oefeningen mogen deelen, dan kon het nooit te veel verwachten, hetgeen een zinken en zakken op den Hèere is, dat Hij het maken zal. Maar bemerk in dit geloofsvertrouwen ook de heerlijk heid der hoop, die toch het anker der ziele is, welke gesterkt wordt uit de bron van alle genade weldaden, na- meUjk de goedertierenheid Gods. Im mers daarin ontsluit de Heere Zijn vrije en souvereine liefde, welke van eeuwigheid is, waardoor zij uitverko ren zijn in Christus, van voor de grondlegging der wereld. Uit die lief de toch vloeit de belofte, en de ver vulling zal in en door Christus ver kregen worden. De hoop der volhar ding is gegrond op de volharding der geloovigen God Zelf. Gods werk is blijvend, omdat Gods goedertieren heid blyvend is. Zulk een hoop be schaamt nooit, omdat zij gegrond is op den Heere Zelf, en op Zijne goe dertierenheid, die blijvend is. Hoe menigmaal heeft 's-Heeren volk dat mogen ervaren in den weg, die de Heere met hen gehouden heeft. Daar moeten zij toch door leven, wijl zij alle recht in zich zelf verloren heb ben. Maar welk een onderscheid als U let, dat, wat de natuur spint, ontra felt in den tijd, maar God maakt Zijn werk af in de harten Zijner gunstge- nooten. Dat toch is de heerlijkheid der hoop, welke nooit beschaamt. Hoe diep ook de wegen mogen zijn, het werk door Hem begonnen zal Hij voleinden tot op den dag van Jezus Christus. Filipp. 1 6. Maar dat geloofsvertrouwen doet 's-Heeren volk niet leven zonder ge bed, integendeel, want het gebed is de voedster van het geloof. Het zijn tweeling zusters, wel onderscheiden, maar kunnen nooit van elkander wor den afgescheiden. Juist door het ge loofsvertrouwen worden zij bemoe digd, tot overvloedig en aanhoudend gebed. Dan is het met recht volgens 1 Thess. 5 17: „Bidt zonder ophou den." Immers deze leer maakt niet zorgeloos, o neen, het geeft een smee kend leven om niet verlaten te wor den. Maar zou het kunnen, dat God Zijn werk varen liet? Dat is onmoge lijk, want als God een werk begint, doet Hij dat om het te voleinden. Hij toch is de Rotssteen, Wiens werk vol- kom.en is. Deut. 32 4. Immers Gods eer staat in het allernauwst verband omtrent het volkomen maken van Zijn werk, v/ant Christus is toch een volkomen Zaligmaker, voor alle die door Hem tot God gaan. Geen Satans macht of zondenkracht kon zulks verhinderen, maar alle dingen zullen ook daaraan moeten medewerken voor degenen die naar Zijn voorne men geroepen zijn. Daarom bemoe digt Hij Zijn volk, hun toeroepend: „Vrees niet, gij klein kuddeke, want het is Uws Vaders welbehagea-Uhe- den het koninkrijk te geven, o^ om trent de volmaking daarvan^in Hunne harten. En dat geloofsvertrouwen leefde in het hart van den dichter en ook in al Gods volk die dit woord als hun stok en staf mogen hebben, waar door zij in alle wederwaardigheden gesterkt zullen worden om het pad door hun Verbonds-God uitgestippeld, tot den einde toe te bewandelen. Ds. V. M. Hoofdpijn- Migraine WOENSDAG 30 APEIL a.s. OPENT v/h WITTE DE WITHSTRAAT haar nieuwe expositieruimte aan den (Beursgebouw) Gedurende de maand Mei in de bovenzalen tentoon stelling van werken van Geopend van 96 uur. ^^^^M^^^^^ MM Pos^kan^oor Galerij A22 Coolsinger/y M: 57975 i^ GEHOOR-APPARATEN en BATTERIJEN levert zonder ha pering uit voorraad: SCHOONENBERG ----- MAGAZIJN „RIO" I Alle gramofoonplaten m uia Gevestigd te Middelhamis Prins Hendrikst?. :|22 C Giro 167938 Postbox 8 Tel. 17. Abonaementsprils 90 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Verschijnt ledaren Woensdag en Zaterdag 2 maal per week^ Afzonderlflke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden,per jaar. Bykant«or voor Zeeland: St.'Maartensdyk Markt, Telef. 50. Advertentie-pr^js- 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dlenst- aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boekaan- kondlglng 10 cent per regel Contracten belangrijk lager. De Heere zal het voor mij voleinden; üwe goedertierenheid, Heere! is ia eeuwliglieid; en laat niet varen de werken Uwer handen. Ps. 138 8. helpen veilig en vlug. Doos 10 en 50ct. The Mar row-men; de mergmenschon In Schotland De Spelonlde-men- schen. Er restte mij nog een enkele mededee- ling over de Marrow-men, de „Mergmen- schen" in Scho'^land. Deze aanduiding was op kerkelijk terrein in zwang in de 16e en 17e eeuw in Schotland. Jacobus II en Karel I hadden in de kerk der reformatie bisschoppen aangesteld. De ze waren doorgaans Arminianen, Remon stranten dus. Maar helaas drong ook een venfijnd Arminiaansch gevoelen door tot op de kansels, waar de gereformeerde waar heid sedert de Reformatie zoo heerlijk had- geschitterd. Dr. Baxter onder anderen week af in de leer van de rechtvaardlgmaking en in de leer van de twee^^verbonden, n.l. het Verbond der werken en dat der Genade. Er ontstond nu een geweldige strijd in de Schotsche kerk. De diepe slaap had nog niet allen bevangen, ver van dat. De ge trouwe leeraars riepen uit de keel toen zij de gevaren onderkenden. Dat niet alleen, maar, wèl geleerd als zij waren, grepen zij ook naar de pen om door geschrift het zuiver gevoelen des Geestes te vertolken. Daarmede hebben z\j én hun tgdgenooten en de talrijke nageslachten anschatbaren disnst bewezen. In het voorbijgaan merk ik op, dat als de Waarheid in heftigen kamp verdedigd moest worden het immer god zalige, maar ook geleerde ma',men waren, die in geschriften het vo'k in en buiten hun land bereikten en voorlichtten. Dit geschil in de Engelsche kerk Au leidde eenige God geleerden er toe in 1646 te laten drukksn het boek getite'd: „TIk Marrow of Modern Divinity" het Merg der Nieuwe Godge leerdheid, waarin de Gereformeerde Waar heid, de voile Raad Gods als ten voe*en uit geteekend en te^n de dwaalgeesten verdedigd werd. In da'dagen der Erskine's nu lieten de aanhangiers der zuivere leer et mas,kte onder de eid grooten opgang, aaruit schatten wer- arsenaal, waaruit halen om de Armi- te bekampen. Sma- dit boek herdrukken. beminnaars der waar het was de goudmijn ^i den opgedolven en hi een Ieder wapenen ko niaansehe nieuwUchte; lend werd toen gesproken over de marrow- men, de merg-mensohin. Dese scheldnaam was hun echter een aerenaam; z\j konden met dankbaarheid enjtrots wijzen op hun vermaarde en teedera voorgangers, wien zulk een heerlijk llchtjin Gods gangen met Zijn Kerk geschankenjwas. Thomas Boston v/as de man die den Iferdruk van het boek op zich ham en het vffli een voorrede voor zag. Zekere Ds. Brismme gaf een schoone predikatie uit over Rwn. 6 14: Want de zonde zal over U nieti heerschen, want gij zijt niet onder de wet |naar onder de gena de. f Ook Ds. Hamilton jvan Stirling gaf de Catechismus opnieuw i uit, al welke wer ken door het Gereformeerde volk met graagte werden gelezen en herlezen. Na eeuwen zijn zij nog 3n zegening! Maar, evenals in Nederland, iat de Engelsche Sy node ,"iet stil en voerde een censuur in over alle werken die predikanten in het licht ga ven en beschermde de dtvaalleeraars. Ook ge bood de Synode van Five tegen het Mar- -row-boek te waarschiajwen. De uitwerking daarvan was averechti, want nu greep een ieder naar dat merkwakrdig boek en steeds meerderen kwamen er; do or tot het l"Zicht dat het een somma d^r ware Godgeleerd heid bevatte. De Synodale heere^ waren deerlijk van 't pad. Zij •.ve!"kondig^|p nota bene dat het zeggen, dat'de ïtieere geeri zonde zïet in Jacob en geen overtreding in Israël, een anti-nomiaansch gevoelen der merg-men- schsn was. Alsof die merglieden zonder afkeer van de zonde zouden zij.ni! Geen wonder dat Boston, de Erskine's en vele anderen heftig protesteerden, maar ten laatste wi'de de Synode de verweer schriften niet eens meer lezen. Te midden van dezen strijd verscheen in 1720 Boston's werk. De Viervoudige Staat des menschen, welk heerlijk werk de kerk van Schotland tot grooten zegen was. Er schij.nt in die geschriften der Schotsche dominé's zooveel onvergankelijke tarwe te zijn, dat zij nu nog, meer dan twee eeuwen later, met graagte ginds en in Holland gelezen wor den. Van de werken der Synodale drijver.s echter is nu geen heugenis meer over, het kaf is verstoven, ofschoon de dwaling niet is uitgeroeid. Wie nu, aldus eenigermate ingelicht, Erskine's preekeri leest, proeft er nog don krijgslust uit om de vertrapte Waarheid te verdedigen. Hoe hebben zij als mannen ge streden, geen gevaar of verlies van tracte- ment achtendeVreesachtigen zijn er even wel onder Erskine's collega's wel geweest. In een zijner predikaties beklaagt hij zich met Debora's woorden, dat niet allen ge komen zijn tot de hulpe des Heeren met de hel63n. Juist deze week sprak ik een dame uit Schotland, die mij bevestigde wat ik van E. Erskine wist en zeide, dat zijn naam er nog in dankbare herinnering is onder het waarheidlievend volk en zijn geschriften in hooge eere. Zijn leven is er nog in vele bij zonderheden bekend. Zoo, bijvoorbeeld, dat hy zijne vrouw als uit de dooden weder- kreeg, nadat men haar juist ter aarde had besteld. Merg-menschen. 't Waren blijkbaar Spe- lonkie-menschjes, met dit verschil, dat de Schotten meer in de Waarheid onderlegd waren en haar in het publieke leven verde digden. In de spelonkjes vertoefden zij niet langer dan strikt noodig was en het wil De Rijksstraatweg Leeuwarden-Harlingen Is, behalve eenige kilo meters nog niet voorzien van een behoorlijk fietspad. Thans wordt hierin op radicale wüze voorzien. Achter de bestaande boomenrü wordt de sloot gedempt, terwijl er vlak naast een breedere en diepere sloot zal komen. De aarde hiervan wordt gcbrwikt voor ophoogring van het pad. De onlangs weggebroken tramlijn wordt nu nog toegevoegd aan de verbreeding van den weg, zoodat binnen afzienbaren tijd deze weg een der mooiste en breedste zal zUn in het Noorden des lands. (Foto Polygoon) mij voorkomen dat de Spelonkie-menschen van 1940 in hun spelonkje wel eens meer bahagen scheppen dan te verdedigen is. Maar, ik mag de kerk van 1700 niet vergelijken met die van 1940. Toen was zij nog aangevoerd door ware Godgeleerden, mannen die onder Gods zegen de Kerk hulp toebrachten nu is zij in ons land door- eengenomen, van- dezen verlaten. Daar is een scheur gescheurd die niet licht geheeld kan worden, tenzij God nog eens wonderen In Neerlands kerk werkt. Jan was het spelonkje maar eens ont vlucht, 't Wjas er dor zei hij. De werke lijkheid was echter, dat Jan zelf dor was. Dat bleek. Dat vertelde hij mij ook eer lijk. Aangeloopen bij zijn vrouw's broer. Deze zet de radio aan. En daar klinkt een zeer toepasselijk lied, over zekeren Jan, die van alle markten thuis is. Jan in de kerk. Jan op 't verjaarfeestje, Jan bij de kame raden, Jan bij zijn vrome grootmoeder, Jan kan 't overal nogal vinden enzoovoort. Geen wonder, dat dit onzen vriend danig aanpakt. Hij weet niet hoe gauw hij de koffie visite moet ontvluchten om maar thuis te zijn. Daar had-je 't nu: Jan precies geteekend; was er ooit wel een beginseltje van genade in hem gelegd? Volgens de radio: neen. En toch en toch. In de „wereld" kon hij ook niet leven. En zoo was hij 's-avonds weer in het spelonkje bij de herderloozen om met hen te zingen: bij U mfln Ka'ilng en mijn God, Verwacht mijn ziel een heil rijk lot! Gelukkige keuze! Gelukkig dat de Heere nooit laat varen de werken Zijner handen! WAARNEMER. I-Kans gcvcshigd I voorheen Hoofdsteeg Nu WALENBURGERWEG 26 ROTTERDAM TELEF. 47737 Beyerlandschelaan 61 ROTTERDAM Z. TK1.EF. 73237 Ruim gesorteerd in Pendules en WeKkers, Gero - Zilmeta, Giaa en Porcelein. iii))iajMi^iiwaw]iiitfeyuiiiiue!Miiiniii)giiii|i[iiHgsilf|iii^ m MUZIEKHANOEL - MUZIEKSCHOOL M y D. P. RTHJTENBERG B Grootste sorteering H Instrumenten en Bladmuzl^ Beijerlandschelaan 163 1^ Telef. 73466 Rotterdam Zuid Iifi3iiK!!!!ïifï!>!!iTniii^^ fiiiiiiiiiiiiiifiiiinniHiiiiiiniiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin I STATIONSINGEL 20 I BLHDORP ROTTERDAM i Alléén werken van begaaifde schil- 3 s ders kunnen uw verlangen bevredigen s liiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiityiiiiiiiiiiiHiiiHiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiu MAGAZIJN „HOLLANDIA" v.h. GOUDSCHEWEG, thans: HERLAERSTRAAT 28 b (Noordsingel, t.o. Gerechtsgebouw) ROTTERDAM Een keurcoUectie Waschmachines, Wringmachines, Stofzuigers enz. 20 Jaar Eindexamen W^at is er van onze jongens en meisjes ge worden? Waar z^n ze gebleven? Men schrgft ons: Volkomen eilanden, zooals Texel en Ter schelling, Schouwen en Duiveland, en der-, halve ook het onze, vonnen uit hunnen aard eenigermate zelfstandige gebieden, meer dan andere streken of gouwen. Ze ztjn, van oudsher, van de buitenwereld af gesloten, en zoodoende meer op zichzelf aangewezen. Ze hebben daardoor, tegen over het gemis aan nauwe aanraking met de groote-stadscultuur een gemis, het welk niet altijd zwaar gevoeld wordt! een inniger, althans in zich zelif beslotener, soms ook op menig punt dieper, eigen le ven. Wat voor Walcheren het Middelburgsche gymnasium, voor Schouwen-Duiveland de Zierikzeesche, en voor ons eila"4 de Mid- delhamissche hoogere burger school betee- kent: de grootstedeUng, die zijn onderwijs inrichtingen van kleuter- tot hoogeschool binr.en de eigen veste heeft, zal het niet licht begrijpen. Maar w^j, plattelanders, be seffen en waardeeren het in dit verband ten volle! Het eerste eindexamen der Flakkeesche R.H.B.S. werd in 1921 gehouden. De gege vens over 20 jaren resultaat van dit M.O.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1941 | | pagina 1