jr
CHQWEEKEUADÖpGED.GR0nD5IAG vöÖRnZUID-HOUIriZEEUWSCHC EHAHDEn
N.T. nitgeTersmaatschapDÜ „EILANDEN-NIEUWS"
STICHTELIJKE
OVERDENKING
De Heere doet het welbe
hagen dergenen die
Hem vreezen.
1 Kunsthandel t. Munster
13e Jaargang
ZATERDAG 19 APRIL 1941
No. 1235
DE VULPEN^
:r i^-
Uit het
Kijkvenster
Brinkman Zoon
WAARIN SEDERT 1 N O V EMBER 19 35 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 18E JAARGANG
UITGAVE VAN
Wij behoeven hier niet te gissen
van wien deze psalm afkomstig is. Er
staat als inleiding: ,,Een lofzang Da
vids". Dat geeft tevens de zielsge
stalte van den dichter te kennen. Im
mers wij hebben ook andere liederen
van hem, zooals klaag, en boetpsal
men en nog meer andéren. Hierin is
het een lied, waarin de dichter op de
hoogte van waar zielsgeluk den weg,
dien de Heere met hem gehouden had
bij Geesteslicht mocht overzien. En
als wij mogen aannemen dat dit lied,
zooals sommige verklaard efs getui
gen, eene is in den ouderdom zijns le
vens vervaardigd, weten wij ook dat
hij den blik mocht vestigen op een
langen weg met rijke levenservaring.
Wij weten immers, dat David kon zeg
gen: Vele zijn de tegenspoeden les
rechtvaardigen, maar uit die alle redt
hem de Heere. Hij had dit zelf steeds
ondervonden. Hachelijke omstandig
heden waren hem niet vreemd. Aan
vervolging, smaad en hoon had hij
groote kennis. Het toUliaken én zin
ken ieder oogenblik gereed te zijn had
hij door ontdekkende genade geleerd.
Hij v;ist bij ervaring, als de Heere
hem niet bewaarde, waartoe hij in
staat was. Hij had er goed kennis
mee gemaakt, dat genade hem
niet waarborgde tegen de zonde,
maar wel de vreeze Gods. Hij kende
ook bij ondervinding de getrouwheid
des Heeren, die hem telkens verloste
uit bang gevaar en dat slechts uit
vrije genade om het eeuwig«welbeha-
gen Gods, op kosten van het beloofde
heil in zijn Messias. Het werd nu te
meer een instrument in de hand des
Heeren óm den ellendige te troosten,
den moedelooze op te beuren, den
afwijker van de paden des rechts te
vermanen en te waarschuwen, maar
ook de wiare Godvreezenden aan te
zeggen, wat zij door genade van den
God des Eeds en des Verbonds te
verwachten hadden.
Zoo is hij onder de inspiratie des
Heihgen Geestes geworden een onder
wijzend vader voor zijne kinderen,
voor allen tenslotte die tot in verre,
ja tot het allerlaatste geslacht den
Heere door Woord en Geest leereh
vreezen. En nu zegt David in onzen
tekst wat de Heere aan dezulken
doet, n.l. het welbehagen. Dat wil niet
zeggen, dat Hij alles geeft wat men in
zyn bidden begeert. Onze natuur wil
daar steeds heen. Wanneer dan ook
de Heere ons niet doet naar onze
wenschen, zoo is dat ook niet naar
ons welgevallen. Het kind des Heeren
is er gedurig op uit, om van 's
Heeren wege idealen bereütt te zien,
verlangens vervuld, het streven naar
een bepaald doel met goed resultaat
bekroond. Ook alle tegenspoed ge
weerd, voortdurend grootere voor
spoed ontvangen en zooveel van dien
aard meer. Zie, dat is zoo ons wel
behagen. Gods volk verschilt in dien
zm, wat de begeerten des harten be
treft, van nature niets van de wereld.
De wereld streeft naar het bovenge
noemde zonder God en Gods volk
tracht het te ontvangen van den Hee
re. Doch het kan dan vele teleurstel-
hngen boeken. Op veel tegenslag
heeft het zich voor te bereiden. Als
dan ook ons welbehagen met het wel
behagen des Heeren niet strookt,
komt er m 't hart botsing, dat wil
zeggen: vijandschap, opstand tegen
God vanwege de onvereeniging met
de wegen des Heeren.
Wij hebben derhalve te letten op
het woord „vreezen". Hier is bedoeld
de kinderlijke vreeze, in tegenstelling
met de slaafsche. De slaafsche vrees
bedoelt in allerlei vorm zichzelf. De
kinderlijke vrees bedoelt de eere Gods
Wanneer deze hét hart vervult, zijn
de een rijke genadegift, een dierbaar
werk des Heiligen Geestes in het hart
een vrucht van het borgwerk van
Christus, is men in alles kind in den
volsten zin des woords. Dat wil dus
zeggen: onderworpen, volgzaam. Men
is vereenigd met den wdl des Heeren.
Des Heeren welbehagen en het on
ze zijn nu één. Men heeft dan in alles
uit zuivere liefde tot God Zijn eer
op het oog. Dit brengt in de practijk,
dat is hier die der Godzaligheid, veel
strijd en tegenstand van buiten met
zich. Want die alzoo willen leven, zul
len vervolgd worden. Dat zegt ons
de HeiUge Schrift uitdrukkelijk. Daar
om volgt in onzen tekst hierop: Hij
hoort hun geroep. Dat is hier in ds
i)eteekenis van hulpgeroep. Éen be
wijs dat nood en ellende den Godvree-
zende niet ontgaan. Integendeel, 'hij
krijgt er in den regel een groot deel
van.
Maar dit heeft hij meé, dat hij in
de gestalte van kinderlijke vrees heel
dicht leeft bij zijn God. Hij is immers
nabij de gebrokenen van hart en de
verslagenen van geest. Dit is het be
wijs van de vreeze des Heeren. Zoo
iemand heeft alle verwachting buiten
God in Christus verloren en wOrdt nu
verwaardigd zijn vertrouwen alleen
te stellen op den Heere. Het roepen
om hulp in tijd van nood is in dagen
van beoefende vreeze Gods een van
zelf sheid. David zegt elders, dat hij
gewoon was in bange dagen tot den
Heere zijn toevlucht te nemen. Het is
vrucht van de trekkende liefde
Gods en zoo des Heeren eigen werk,
dat Hij nimmer varen laat; maar
kroont met Zijn heerlijke daden..
Hooren wil dan ook zeggen: ver-
hooren. Immers, daar gaat het in
nood om. Met een hoorenden God
zonder verhooring is men niet gehol
pen. Er komen genoeg tijden alsof
het bij een heoren zonder verhooring
schijnt te blijven. Dubbele ellende
wordt dan doorleefd. De vijand
smeedt hier wapens uit ter bestrij
ding en bespotting. Machteloos moet
het worden aangehoord. Het komt
dus op de verhooring aan, om den
smader van antwoord te dienen om
zich wegens Zijn heerlijke daden te
verlustigen in zijnen God.
Wij zouden dat het liefst m tijden
van nood plotseling willen hebben.
Een soort wondergeloof speelt na
.ontvangen genade niet zelden parten.
Men was dan ook inééns uit alle moei
te bevrijd. Naar zulke daden des Hee
ren ziet men veelal in wegen van druk
en moeiten uit. Zie, daar hebt ge weer
iets van ons welbehagen. Men krijgt
het in teleurstelling te leeren, daar
aan te moeten gespeend worden. Des
Heeren weg is vaak zoo geheel an
ders. Voor ons veelal onbegrijpehjk.
Zijn doen is enkel majesteit en gaat
tegen ons uitzien geheel in. Alweer
een bewijs dat er toe noodig is om
kinderhjk onderworpen te zijn, maar
ook te blijven. Daar is voortdurende,
bijblijvende en indalende en omringen
de genade toe noodig.
In onzen tekst lezen wij verder: „én
verlost ze." Het woord verlossen
wordt in het Hebreeuwsch met ver
schillende woorden genoemd, dus ook
met verschillende beteekenissen in
zake de. wijze van verlossen. Wij heb
ben b.v. ook een woord verlossen, dat
vrijkoopen beteekent, d.i. een slaaf
uit krijgsgevangenschap, of een, die
door schulden, welke hij niet betalen
kon, in slavernij is geraakt, of ook
soms in geboren. Maar dit woord
hebben wij in onzen tekst niet. Wij
hebben hier een woord, waarvan ook
de naam Jozua is afgeleid, d.i. heil-
aanbrengen in den leidelijken zin. Dus
geleidelijk verlossen. Hier zou men op
kunnen toepassen de belofte:„Niet
door kracht noch door geweld, maar
door Mijnen Geest zal het geschie-
I den."
Daar is dus aan verbonden zich
onder allerlei omstandigheden in kin
derlijke onderworpenheid te laten
leiden. Geen ijdele zorgen dus maken
maar het oog op den Heere. Hem
vertrouwen, hoe het ook ga. De uit
komst aan Hem overlaten. Zalig, die
het te beurt valt. Het kindschap
wordt er door versterkt. De zalige
vertroostingen ivorden er in ge
smaakt. Het geloofsleven wordt er in
geoefend. Een vreedzame vrucht der
gerechtigheid wordt er uit verkregen.
De verlossing wordt zeker ontvangen.
God wordt zoo in Zijn eigen doen en
handelingen verheerlijkt. En de God-
vreezende ontvangt de rijke^ stof ter
aanbidding en bewondering.
Ds. Gr.
Alle gramofoonplaten
MAGAZIJN „RIO"
intuflmuoMiiiiiiflmBiitiiHiniiigHiittiiiiiHinBniiiiyiiiiHi^^^^
OEHOOR-APPARATEN
SCHOONENBERG
EUWS
AbonBementspiTJs 90 cent per 3 maand^ bij vooniltbetallng.
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar.
Gercsti^d te Middel&amis Friiu Hendrikstr. 122 C Giro 167930 PosilMx 8 Tel. 17.
Bykantoor voor Zeeland: St. Maaitensdyk Markt, Xelef. 59.
Advertentie-prijs- 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst-
aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boekaan-
kondiging 10 cent per regel Ck>ntracten belangrijk lager.
Hij doei het welbehagen dergenen
die Hem vreezen, en HÜ hoort hun
geroep en verlost |ze.
(Psalm 145 19.)
Het tweede gemaal voor de droogmaking van d.3n Noord-Oostpolder te VoUenhove
zal binnenkort in werking worden gesteld. (Foto Polygoon)
\\\an% gcvecFigd
PosI'kanhoorQalerij/
A22 Coolsingei/A^
Hel: 57975 'V-
De Lente Het voorjaar to de
.beenen Spek en 'vet Opoe en
de raven.
Na de koude weken en dagen is het nu
opeens Lente geworden. Liefelijk straalt de
zon door mijn venster en ik zie in de verte
op de velden nieuw leven ontluiken. Het
gelaat des aardrijks wordt vernieuwd.
De invloed daarvan gaat niet buiten ons
lichaam om De milde zonnestralen doen ons
,n,a een langen winter goed en ook onzen
geest wordt er door opgewekt. De Som
berste dingen zien wij bij het lente-zonnetje
een i:eetje anders.
Nu moet ik ook zeggen, dat er veel m.&a.-
schen zijn, die in het voorjaar geremd wor
den door een zekere matheid. Loodzwaar
kunnen de beenen wegen, men voelt zich
niet prettig en men is prikkelbaar.
De oorzaak daarvan schrijven de medici
toe aan een tekort a,an bepaalde voedings
stoffen. It), den winter hebben wij ons zoo
anders gevoed dan in dan zomer, met al
lerlei inmaak enzoovoorts waardoor een te.
kort aan vitamine C. is ontstaan. Vandaar
dat er zoo vaak gewaarschuwd wordt om
steeds wat rauws te eten: worteltjes, ra
dijs, appels als ze er nog zijn. Men kan
om die „nieuwerwetsche" ideeën lachen,
maar een juiste voeding is in verband met
onze gezondheid toch aan te raden.
Ik hoor het U al zeggen: een juiste voe.
ding en dat In dezen tijd! Waarnemer
heeft het maar voor het zeggen! Ik moet
toegeven dat het moeilijk is, maar aan wat
rauws Is nog altijd wel te komen en dat is
nog niet duur ook. Ander.» in het met spek
en vet, het eerste is er niet en het tweede
is schaarsch. Waarnemer denkt nogal eens
aarv de tijd, dat er met het spek gemorst
werd. De advertenties stonden in ons eigen
Blad: Vier tot zes pond spek voor één gul
den en de slager kon_ het nog niet kwijt.
,,Eten jullie nog spek?" was het dan. Spek
stond in 't veracht, en nu het^ er niet is
komt het in, eere. Wij hebben op dat punt
in brooddronkenheid geleefd en nu komt de
Heere ons in en om onze eigene zonden te
slaan. Zie maar Jioe onze veestapel eertijds-
werd afgeslacht, i.n,geblikt, er was teveel.
Te veel aan aardappelen: denatureeren; te
veel aan groisnten en fruit: doordraaien en
op de mesthoop. Op de gevoeligste punten
worden we nu juist geslagen. Al hebben
we het zelf anders gewild als Blad heb
ben we vaak een stem van protest laten
hooren we hebben het nu samen te dra
gen. De schuld die er is ligt is een natio.
nale, een Volksschuia, we deelen er allen in.
MJaar indien we opmerken kunnen we er
toch wat uit leeren.
Wij moeten ons wel steeds meer en meer
bekrimpen, maar ons Nederlandsche volk
staat tot op heden nög ,n,iet in het ongun
stigste geval. Dat kan niet ontksnt. Uit
zeer goede bron weten we dat het ten op
zichte van de voeding b.v. in België en
Frankrijk veel hachelijker is. Als wij daarop
zien hebb3n wij nog reden tot dankbaarheid.
Velen zullen moeten zeggen het heeft ons
nog aan niets ontbroken en anderenals we
het zoo houden zijn we zeer tevreden.
Dat gaf dien middag wel een beetje dis
cussie op de Knapen-vereeniging! Daar liet
de Leider zich ontvallen, dat de raven van
Elia niet meer bestonden! U weet wel, de
raven die Elia brood brachtian aan de beek
Krith, toen er in gansch Israël groote hon
gersnood was. Lees 1 Kon. 17 1-7. Op
zulk een wijze, zooals die raven bij Elia,
onderhield God Zijn volk niet meer.
Met dit gezegde kwam hij er echter niet
zoo malsch af. Een knaap van 12 jaar, ver
telde het zijn leider anders. Hij had nog
wei niet de gave der welsprekendheid, maar
op -jangens-achtige manier wist hij duide
lijk te maken, dat hij het met die redenee
ring heel niet eens was.
Natuurlijli; zijn die raven dood zei de jon
gen, evenals Elia dood is. Maar de God van
EUa- leeft nog en heeft dula3nd middelen en
wegen om zijn volk te onderhouden.
De Leider wilde nu bewijzen hebben. „Kijk
maar 's naar m'n Grootmoe, zei de knaap,"
nog .niet zoo lang geleden had ze geen stui
ver in huis. Niet eens kerkcenten. En bijna
geen eten. Maar ze had haar noodisn en be
hoeften den Heere voorgelegd en gezegd:
zooals U nu Elia spijzigde door gulzige ra
ven, zoo kunt U Uw arm kind ook voeden
en onderhouden. U is toch nog dezelfde God.
En wat gebeurd? Een paar uur nadien
komt een dienstmeisje van een rijke me
neer uit het dorp met een mand met bood
schappen en een briefje van tien gulden. En
dat van een meneer, die nooit %e,&a. cent
voor een arm mensch missen kon. 't Was
vreemd,' maar het meisje zei, ik moet het
hier brengen.
Dat was nu een, van de raven van Elia
had opoe gezegd.
Ik zal nu hier over de verdere discussie
van'dien middag niet uitwel(i3n. De Leider
vond opoe wel een beetje vroom en niet ge
zond Gereformeerd. Dat laten Vv^e zoo.
Maar zij.n volk heeft hij beloofd, dat Hij
hun kost rijkelijk zal zegenen, 't Bestaat
niet altijd in het vele, maar hun brood is
zeker en hun water gewis. In dunan tijd
en hongersnood zal Hij er voor instaan.
Immers is God nog altijd de kassier der
armen. Houdt Hij Zijn gaven in. Hij wordt
er niet rijker en geeft Hij, Hrj wordt er
niet armer van. 't Is een steeds overvloeien
de fontein van alle goed de rivier Gods
is vol water.
't Komt er nu maar opaan, hoe dat volk
gesteld is. Of- üe waarlijk arm zijn en be
hoefte hebben. De Heere ziet het harte aan.
Krijgen ze niets is 't hun eigen schuld. Dan
zijn ze niet de rechte bedelaars. Misschien
nog min of meer een rechthebbend schep
sel. Maar Hij wend zich altijd tot het gebed
desgenen die gansch ontbloot is. Ontbloote
bidders moet God wat geven. Die laat Hij
nooit ledig staan.
Wonderlijk volk, maar ook wonderdoend
God. Armen heeft Hij met goederen ver
vuld en rijken, heeft hij ledig weggezonden.
WAARNEMER.
mag!«lliuijgwi|ttiiffinfl|u^gpi||niiiJia!CTni^
MUZIEKHANDEL MUZIEKSCHOOL
D. P. RUIJTENBEBG
Grootste sorteering
Instrumenten en Bladmuziek
Beöerlandschelaau 163
Telef. 78466 Rotterdam Zuid
llint^liiiiisAiiiDlioillSmninisHniiiihssiiiiiiiKS?^
BeQerUutdsakelaan 61
BOTTBBDAAI Z. TKLEF. tl^l
Ruim gesorteard in PraidHies en
WeKkers, Gero - KUmeto, Glaa en
Foreelein.
g
STATIONSINGEL 30
BLIJDOBP ROTTERDAM
g Alléén werken van begaafde schil-
g ders kunnen uw verlangen bevredigen
MAGAZIJN „HOLLANDIA"
vJi. GOXIDSCHEWEG, thans:
HERLASRSTIIAAT 28 b
(Noordsingel, t.o. Gereehtsgebouw)
ROTTERDAM
Een keurcoUeetie Waschmat^nes,
Wriiigmachines, Sto&uigers enai.
en BATTERIJEN levert zonder ha
pering uit voorraad:
voorheen Hoofdsteeg
Nu WALENBURGERWEG 26
ROTTERDAM TELEF. 47737