jr CHQWEEKEUADÖpGED.GR0nD5IAG vöÖRnZUID-HOUIriZEEUWSCHC EHAHDEn N.T. nitgeTersmaatschapDÜ „EILANDEN-NIEUWS" STICHTELIJKE OVERDENKING De Heere doet het welbe hagen dergenen die Hem vreezen. 1 Kunsthandel t. Munster 13e Jaargang ZATERDAG 19 APRIL 1941 No. 1235 DE VULPEN^ :r i^- Uit het Kijkvenster Brinkman Zoon WAARIN SEDERT 1 N O V EMBER 19 35 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 18E JAARGANG UITGAVE VAN Wij behoeven hier niet te gissen van wien deze psalm afkomstig is. Er staat als inleiding: ,,Een lofzang Da vids". Dat geeft tevens de zielsge stalte van den dichter te kennen. Im mers wij hebben ook andere liederen van hem, zooals klaag, en boetpsal men en nog meer andéren. Hierin is het een lied, waarin de dichter op de hoogte van waar zielsgeluk den weg, dien de Heere met hem gehouden had bij Geesteslicht mocht overzien. En als wij mogen aannemen dat dit lied, zooals sommige verklaard efs getui gen, eene is in den ouderdom zijns le vens vervaardigd, weten wij ook dat hij den blik mocht vestigen op een langen weg met rijke levenservaring. Wij weten immers, dat David kon zeg gen: Vele zijn de tegenspoeden les rechtvaardigen, maar uit die alle redt hem de Heere. Hij had dit zelf steeds ondervonden. Hachelijke omstandig heden waren hem niet vreemd. Aan vervolging, smaad en hoon had hij groote kennis. Het toUliaken én zin ken ieder oogenblik gereed te zijn had hij door ontdekkende genade geleerd. Hij v;ist bij ervaring, als de Heere hem niet bewaarde, waartoe hij in staat was. Hij had er goed kennis mee gemaakt, dat genade hem niet waarborgde tegen de zonde, maar wel de vreeze Gods. Hij kende ook bij ondervinding de getrouwheid des Heeren, die hem telkens verloste uit bang gevaar en dat slechts uit vrije genade om het eeuwig«welbeha- gen Gods, op kosten van het beloofde heil in zijn Messias. Het werd nu te meer een instrument in de hand des Heeren óm den ellendige te troosten, den moedelooze op te beuren, den afwijker van de paden des rechts te vermanen en te waarschuwen, maar ook de wiare Godvreezenden aan te zeggen, wat zij door genade van den God des Eeds en des Verbonds te verwachten hadden. Zoo is hij onder de inspiratie des Heihgen Geestes geworden een onder wijzend vader voor zijne kinderen, voor allen tenslotte die tot in verre, ja tot het allerlaatste geslacht den Heere door Woord en Geest leereh vreezen. En nu zegt David in onzen tekst wat de Heere aan dezulken doet, n.l. het welbehagen. Dat wil niet zeggen, dat Hij alles geeft wat men in zyn bidden begeert. Onze natuur wil daar steeds heen. Wanneer dan ook de Heere ons niet doet naar onze wenschen, zoo is dat ook niet naar ons welgevallen. Het kind des Heeren is er gedurig op uit, om van 's Heeren wege idealen bereütt te zien, verlangens vervuld, het streven naar een bepaald doel met goed resultaat bekroond. Ook alle tegenspoed ge weerd, voortdurend grootere voor spoed ontvangen en zooveel van dien aard meer. Zie, dat is zoo ons wel behagen. Gods volk verschilt in dien zm, wat de begeerten des harten be treft, van nature niets van de wereld. De wereld streeft naar het bovenge noemde zonder God en Gods volk tracht het te ontvangen van den Hee re. Doch het kan dan vele teleurstel- hngen boeken. Op veel tegenslag heeft het zich voor te bereiden. Als dan ook ons welbehagen met het wel behagen des Heeren niet strookt, komt er m 't hart botsing, dat wil zeggen: vijandschap, opstand tegen God vanwege de onvereeniging met de wegen des Heeren. Wij hebben derhalve te letten op het woord „vreezen". Hier is bedoeld de kinderlijke vreeze, in tegenstelling met de slaafsche. De slaafsche vrees bedoelt in allerlei vorm zichzelf. De kinderlijke vrees bedoelt de eere Gods Wanneer deze hét hart vervult, zijn de een rijke genadegift, een dierbaar werk des Heiligen Geestes in het hart een vrucht van het borgwerk van Christus, is men in alles kind in den volsten zin des woords. Dat wil dus zeggen: onderworpen, volgzaam. Men is vereenigd met den wdl des Heeren. Des Heeren welbehagen en het on ze zijn nu één. Men heeft dan in alles uit zuivere liefde tot God Zijn eer op het oog. Dit brengt in de practijk, dat is hier die der Godzaligheid, veel strijd en tegenstand van buiten met zich. Want die alzoo willen leven, zul len vervolgd worden. Dat zegt ons de HeiUge Schrift uitdrukkelijk. Daar om volgt in onzen tekst hierop: Hij hoort hun geroep. Dat is hier in ds i)eteekenis van hulpgeroep. Éen be wijs dat nood en ellende den Godvree- zende niet ontgaan. Integendeel, 'hij krijgt er in den regel een groot deel van. Maar dit heeft hij meé, dat hij in de gestalte van kinderlijke vrees heel dicht leeft bij zijn God. Hij is immers nabij de gebrokenen van hart en de verslagenen van geest. Dit is het be wijs van de vreeze des Heeren. Zoo iemand heeft alle verwachting buiten God in Christus verloren en wOrdt nu verwaardigd zijn vertrouwen alleen te stellen op den Heere. Het roepen om hulp in tijd van nood is in dagen van beoefende vreeze Gods een van zelf sheid. David zegt elders, dat hij gewoon was in bange dagen tot den Heere zijn toevlucht te nemen. Het is vrucht van de trekkende liefde Gods en zoo des Heeren eigen werk, dat Hij nimmer varen laat; maar kroont met Zijn heerlijke daden.. Hooren wil dan ook zeggen: ver- hooren. Immers, daar gaat het in nood om. Met een hoorenden God zonder verhooring is men niet gehol pen. Er komen genoeg tijden alsof het bij een heoren zonder verhooring schijnt te blijven. Dubbele ellende wordt dan doorleefd. De vijand smeedt hier wapens uit ter bestrij ding en bespotting. Machteloos moet het worden aangehoord. Het komt dus op de verhooring aan, om den smader van antwoord te dienen om zich wegens Zijn heerlijke daden te verlustigen in zijnen God. Wij zouden dat het liefst m tijden van nood plotseling willen hebben. Een soort wondergeloof speelt na .ontvangen genade niet zelden parten. Men was dan ook inééns uit alle moei te bevrijd. Naar zulke daden des Hee ren ziet men veelal in wegen van druk en moeiten uit. Zie, daar hebt ge weer iets van ons welbehagen. Men krijgt het in teleurstelling te leeren, daar aan te moeten gespeend worden. Des Heeren weg is vaak zoo geheel an ders. Voor ons veelal onbegrijpehjk. Zijn doen is enkel majesteit en gaat tegen ons uitzien geheel in. Alweer een bewijs dat er toe noodig is om kinderhjk onderworpen te zijn, maar ook te blijven. Daar is voortdurende, bijblijvende en indalende en omringen de genade toe noodig. In onzen tekst lezen wij verder: „én verlost ze." Het woord verlossen wordt in het Hebreeuwsch met ver schillende woorden genoemd, dus ook met verschillende beteekenissen in zake de. wijze van verlossen. Wij heb ben b.v. ook een woord verlossen, dat vrijkoopen beteekent, d.i. een slaaf uit krijgsgevangenschap, of een, die door schulden, welke hij niet betalen kon, in slavernij is geraakt, of ook soms in geboren. Maar dit woord hebben wij in onzen tekst niet. Wij hebben hier een woord, waarvan ook de naam Jozua is afgeleid, d.i. heil- aanbrengen in den leidelijken zin. Dus geleidelijk verlossen. Hier zou men op kunnen toepassen de belofte:„Niet door kracht noch door geweld, maar door Mijnen Geest zal het geschie- I den." Daar is dus aan verbonden zich onder allerlei omstandigheden in kin derlijke onderworpenheid te laten leiden. Geen ijdele zorgen dus maken maar het oog op den Heere. Hem vertrouwen, hoe het ook ga. De uit komst aan Hem overlaten. Zalig, die het te beurt valt. Het kindschap wordt er door versterkt. De zalige vertroostingen ivorden er in ge smaakt. Het geloofsleven wordt er in geoefend. Een vreedzame vrucht der gerechtigheid wordt er uit verkregen. De verlossing wordt zeker ontvangen. God wordt zoo in Zijn eigen doen en handelingen verheerlijkt. En de God- vreezende ontvangt de rijke^ stof ter aanbidding en bewondering. Ds. Gr. Alle gramofoonplaten MAGAZIJN „RIO" intuflmuoMiiiiiiflmBiitiiHiniiigHiittiiiiiHinBniiiiyiiiiHi^^^^ OEHOOR-APPARATEN SCHOONENBERG EUWS AbonBementspiTJs 90 cent per 3 maand^ bij vooniltbetallng. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar. Gercsti^d te Middel&amis Friiu Hendrikstr. 122 C Giro 167930 PosilMx 8 Tel. 17. Bykantoor voor Zeeland: St. Maaitensdyk Markt, Xelef. 59. Advertentie-prijs- 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst- aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boekaan- kondiging 10 cent per regel Ck>ntracten belangrijk lager. Hij doei het welbehagen dergenen die Hem vreezen, en HÜ hoort hun geroep en verlost |ze. (Psalm 145 19.) Het tweede gemaal voor de droogmaking van d.3n Noord-Oostpolder te VoUenhove zal binnenkort in werking worden gesteld. (Foto Polygoon) \\\an% gcvecFigd PosI'kanhoorQalerij/ A22 Coolsingei/A^ Hel: 57975 'V- De Lente Het voorjaar to de .beenen Spek en 'vet Opoe en de raven. Na de koude weken en dagen is het nu opeens Lente geworden. Liefelijk straalt de zon door mijn venster en ik zie in de verte op de velden nieuw leven ontluiken. Het gelaat des aardrijks wordt vernieuwd. De invloed daarvan gaat niet buiten ons lichaam om De milde zonnestralen doen ons ,n,a een langen winter goed en ook onzen geest wordt er door opgewekt. De Som berste dingen zien wij bij het lente-zonnetje een i:eetje anders. Nu moet ik ook zeggen, dat er veel m.&a.- schen zijn, die in het voorjaar geremd wor den door een zekere matheid. Loodzwaar kunnen de beenen wegen, men voelt zich niet prettig en men is prikkelbaar. De oorzaak daarvan schrijven de medici toe aan een tekort a,an bepaalde voedings stoffen. It), den winter hebben wij ons zoo anders gevoed dan in dan zomer, met al lerlei inmaak enzoovoorts waardoor een te. kort aan vitamine C. is ontstaan. Vandaar dat er zoo vaak gewaarschuwd wordt om steeds wat rauws te eten: worteltjes, ra dijs, appels als ze er nog zijn. Men kan om die „nieuwerwetsche" ideeën lachen, maar een juiste voeding is in verband met onze gezondheid toch aan te raden. Ik hoor het U al zeggen: een juiste voe. ding en dat In dezen tijd! Waarnemer heeft het maar voor het zeggen! Ik moet toegeven dat het moeilijk is, maar aan wat rauws Is nog altijd wel te komen en dat is nog niet duur ook. Ander.» in het met spek en vet, het eerste is er niet en het tweede is schaarsch. Waarnemer denkt nogal eens aarv de tijd, dat er met het spek gemorst werd. De advertenties stonden in ons eigen Blad: Vier tot zes pond spek voor één gul den en de slager kon_ het nog niet kwijt. ,,Eten jullie nog spek?" was het dan. Spek stond in 't veracht, en nu het^ er niet is komt het in, eere. Wij hebben op dat punt in brooddronkenheid geleefd en nu komt de Heere ons in en om onze eigene zonden te slaan. Zie maar Jioe onze veestapel eertijds- werd afgeslacht, i.n,geblikt, er was teveel. Te veel aan aardappelen: denatureeren; te veel aan groisnten en fruit: doordraaien en op de mesthoop. Op de gevoeligste punten worden we nu juist geslagen. Al hebben we het zelf anders gewild als Blad heb ben we vaak een stem van protest laten hooren we hebben het nu samen te dra gen. De schuld die er is ligt is een natio. nale, een Volksschuia, we deelen er allen in. MJaar indien we opmerken kunnen we er toch wat uit leeren. Wij moeten ons wel steeds meer en meer bekrimpen, maar ons Nederlandsche volk staat tot op heden nög ,n,iet in het ongun stigste geval. Dat kan niet ontksnt. Uit zeer goede bron weten we dat het ten op zichte van de voeding b.v. in België en Frankrijk veel hachelijker is. Als wij daarop zien hebb3n wij nog reden tot dankbaarheid. Velen zullen moeten zeggen het heeft ons nog aan niets ontbroken en anderenals we het zoo houden zijn we zeer tevreden. Dat gaf dien middag wel een beetje dis cussie op de Knapen-vereeniging! Daar liet de Leider zich ontvallen, dat de raven van Elia niet meer bestonden! U weet wel, de raven die Elia brood brachtian aan de beek Krith, toen er in gansch Israël groote hon gersnood was. Lees 1 Kon. 17 1-7. Op zulk een wijze, zooals die raven bij Elia, onderhield God Zijn volk niet meer. Met dit gezegde kwam hij er echter niet zoo malsch af. Een knaap van 12 jaar, ver telde het zijn leider anders. Hij had nog wei niet de gave der welsprekendheid, maar op -jangens-achtige manier wist hij duide lijk te maken, dat hij het met die redenee ring heel niet eens was. Natuurlijli; zijn die raven dood zei de jon gen, evenals Elia dood is. Maar de God van EUa- leeft nog en heeft dula3nd middelen en wegen om zijn volk te onderhouden. De Leider wilde nu bewijzen hebben. „Kijk maar 's naar m'n Grootmoe, zei de knaap," nog .niet zoo lang geleden had ze geen stui ver in huis. Niet eens kerkcenten. En bijna geen eten. Maar ze had haar noodisn en be hoeften den Heere voorgelegd en gezegd: zooals U nu Elia spijzigde door gulzige ra ven, zoo kunt U Uw arm kind ook voeden en onderhouden. U is toch nog dezelfde God. En wat gebeurd? Een paar uur nadien komt een dienstmeisje van een rijke me neer uit het dorp met een mand met bood schappen en een briefje van tien gulden. En dat van een meneer, die nooit %e,&a. cent voor een arm mensch missen kon. 't Was vreemd,' maar het meisje zei, ik moet het hier brengen. Dat was nu een, van de raven van Elia had opoe gezegd. Ik zal nu hier over de verdere discussie van'dien middag niet uitwel(i3n. De Leider vond opoe wel een beetje vroom en niet ge zond Gereformeerd. Dat laten Vv^e zoo. Maar zij.n volk heeft hij beloofd, dat Hij hun kost rijkelijk zal zegenen, 't Bestaat niet altijd in het vele, maar hun brood is zeker en hun water gewis. In dunan tijd en hongersnood zal Hij er voor instaan. Immers is God nog altijd de kassier der armen. Houdt Hij Zijn gaven in. Hij wordt er niet rijker en geeft Hij, Hrj wordt er niet armer van. 't Is een steeds overvloeien de fontein van alle goed de rivier Gods is vol water. 't Komt er nu maar opaan, hoe dat volk gesteld is. Of- üe waarlijk arm zijn en be hoefte hebben. De Heere ziet het harte aan. Krijgen ze niets is 't hun eigen schuld. Dan zijn ze niet de rechte bedelaars. Misschien nog min of meer een rechthebbend schep sel. Maar Hij wend zich altijd tot het gebed desgenen die gansch ontbloot is. Ontbloote bidders moet God wat geven. Die laat Hij nooit ledig staan. Wonderlijk volk, maar ook wonderdoend God. Armen heeft Hij met goederen ver vuld en rijken, heeft hij ledig weggezonden. WAARNEMER. mag!«lliuijgwi|ttiiffinfl|u^gpi||niiiJia!CTni^ MUZIEKHANDEL MUZIEKSCHOOL D. P. RUIJTENBEBG Grootste sorteering Instrumenten en Bladmuziek Beöerlandschelaau 163 Telef. 78466 Rotterdam Zuid llint^liiiiisAiiiDlioillSmninisHniiiihssiiiiiiiKS?^ BeQerUutdsakelaan 61 BOTTBBDAAI Z. TKLEF. tl^l Ruim gesorteard in PraidHies en WeKkers, Gero - KUmeto, Glaa en Foreelein. g STATIONSINGEL 30 BLIJDOBP ROTTERDAM g Alléén werken van begaafde schil- g ders kunnen uw verlangen bevredigen MAGAZIJN „HOLLANDIA" vJi. GOXIDSCHEWEG, thans: HERLASRSTIIAAT 28 b (Noordsingel, t.o. Gereehtsgebouw) ROTTERDAM Een keurcoUeetie Waschmat^nes, Wriiigmachines, Sto&uigers enai. en BATTERIJEN levert zonder ha pering uit voorraad: voorheen Hoofdsteeg Nu WALENBURGERWEG 26 ROTTERDAM TELEF. 47737

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1941 | | pagina 1