CrinWEEKBIADopGED.GI)0nDSlA6 vöönöEZUID-HOLLEnZEEUWSaiE EIIAnOCn
N.T. DitgeversmaatscbapDÜ „EILANDEN-NIEUWS"
MET PASCHEN!
N. Binnenweg 252 - Rotterdam
13e Jaargang
ZATERDAG 5 APRTL 1941
No. 1232
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Gethsemané
Uit het
Kijkvenster
Brinkman Zoon
Z> Zi Z> Tm/nlia/zdtjeó
Bekendmaking
Een wónder-middel
tegen PRIKKEL-hoest!
AKKER'S Abdijsiroop
WAARIN SEDERT 1 N O V EM B ER 19 35 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 18E JAARGANG
UITGAVE VAN
Alle gratnofoonplaten m
DEYUSJPEN
PosI'kanI'oorGalénj,
A22 Coolsingel
I-el: 57973
GEHOOR-APPARATEN
en BATTERIJEN levert zonder ha
pering uit voorraad:
SCHOONENBERG
Hoofdpijn-Kiespijn?
•n NIEUWE PARAPLU
uit 't speciaalhuis in paraplu's
Telefoon 33208
Nog 'steeds leuke Transparant Paraplu's
voor de oude prijzen.
----- MAGAZIJN „RIO"
het beproefde hoest-geneesmiddel!
EIIAHDEI1-I1IEIJUS
Abonaementsprgs 90 cent per 3 maanden bti vooruitbetaling.
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke nummers 5 cent Biütenland 8 gulden per jaar.
Gerestigd te Middelhamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17.
Bijkantoor voor Zeeland: St. Maartensdyk Markt, Telef. 69.
Advertentie-prijs- 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dlenst-
aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boekaan-
kondiglng 10 cent per regel Contracten belangpr^k lager.
En in zwaren strijd z\jnde, bad Hij
te ernstiger. En Zga zweet werd ge
lijk ,groote droppelen bloed, die op de
aarde afliepen.
(Lucas 33 44.)
Trek uwe schoenen uit van uwe voe
ten, want de plaats waar gij op staat is
heilig land, zoo klonk tot Mozes eenmaal
het woord des Heeren van uit het bran
dende braambosch.
Zoo wordt ook ons toegeroepen bij de
overdenking van 's Heeren worsteling in
Gethsemané's hof.
De lijdende Verlosser laat bij den in
gang van den hof acht discipelen achter
met het woord: „Zit hier neder totdat Ik
henenga en aldaar zal gebeden hebben."
W/at is de Heere onuitsprekelijk goed voor
Zijn gunstvolk. Zij nederzitten en Hij he
nengaan en volbrengen voor hen het gan-
sche werk;
Wij hebben één ding noodig te leeren:
zien op den biddenden en werkenden Hoo-
gepriester, stil te zitten en te zien het heil
des Heeren.
De Heere Jezus schenkt door Zijn Mid-
delaarswerk de ware rust, die alleen ge
noten wordt door een zien op het Lam
Gods, dat de zonde der wereld wegneemt.
De hof van Gethsemané doet ons denken
aan een anderen hof, den hof van Eden,
waar de Heere eenmaal den mensch, ge
plaatst heeft in de staat der rechtheid. De
hof van Eden en de hof van Gethsema
né welk een tegenstelling. De eerste
Adam in Edens hof, de tweede Adam In
Gethsemané's hof. De eerste Adam had in
Edens hof alles mee en liet zijn God los.
De tweede Adam had in Gethsemané alles
tegen. Hij werd tot zonde gemaakt. De
gansche macht der hel rukte op Hem aan.
De toorn Gods drukte Hem neer. Alle ba
ren en golven van Gods toom gingen over
Zijn hoofd en .^chtans hield Hij Zijn God
vast.
In Edens hof stond de eerste Adam, ge
schapen naar Gods beeld, in Gethsemané
lag de tweede Adam als een worm en geen
man in het stof.
In Edens hof strekte de eerste Adam de
hand uit naar de vrucht van den verboden
boom in Gethsemané smaakte de twee
de Adam de bittere vrucht der zonde en on
gerechtigheid Zijns, volks.
In Edens haf zocht Adam een hooger
leven en -^ond den dood in Gethsemané
stortte de Borg Zich vrijwillig in den dood,
opdat Hij geestelijk doode zondaren zou
schenken het leven tot in eeuwigheid.
In Edens hof overwon satan den eersten
Adam in Gfethsemané braqht de tweede
Adam satan de nederlaag toe.
In de Paaschzaal te Jeruzalem is de
Heere Jezus vol van het lijden, dat komt.
Vol zielerust kondigt Christus alles Zijne
jongeren aan. Hoe rustig klinken aldaar
des Heeren woorAsn: „Uw hart worde niet
ontroerd. Gijlieden gelooft in God, gelooft
ook in MiJ."
Nauwelijks is de Heere Jezus den hel in
getreden, of wi) lezen bij Mattheus: Hij be
gon droevig en zeer beangst te worden; bij
Marcus: Hij begon verbaasd en zeer be
angst te worden: bij Mattheus en Marcus:
dat Hij op Zijn aangezicht ter aarde viel;
bö Lucas: in zwaren strijd werd Zijn zweet
gelijk groote druppelen bloeds, die op de
aarde afliepen. Tot driemaal toe breekt de
Borg uit in de bede: Mijn Vader indien het
mogelijk is, laat deze drinkbeker van Mij
voorbijgaan. De Borg werd bedroefd tot
den dood toe, opdat Hü treurenden Slons
zou vertroosten, dat hen gegeven zou wor
den sieraad voor asch, vreugdeolie voor
treurigheid, het gewaad des lofs voor een
benauwden geest.
De Borg werd verbaasd en zeer geangst.
De dood naderde, maar niet door genade
verzoet. De dood naderde als vloek, als de
bezoldiging der zonde. De Heere heeft alle
ongerechtigheden op Hem doen aanloopen,
•alle ongerechtigheden als beleediging van
esn goeddoend God en als opstand tegen de
hoogste Majesteit. De Heilige staat als
Borg midden in het verderf van ZiJn volk,
opdat Hij voor hen zou zijn de Zaligma
ker, de .Doorbreker.
De Borg valt in dien hooggaanden angst
en ziele droefheid voorover ter aarde,
kruipt als een worm in het stof. In het
leven der ontdekkende genade verstaat
Gods kind bij oogenblikken, dat hem maar
één plaats past en wel om met het aange
zicht voor God in het stof te liggen. Hij,
Die het geen roof geacht heeft Gode even
gelijk te zijn, ligt op het aangezicht In het
stof, neergedrukt door dsn vollen last van
Gods toorn, ontstoken tegen de zonde van
het gansche menschelijke geslacht, opdat
die In het stof ligt neergebogen door Hem
worde opgericht.
In zrwaren strijd zijnde werd Zijn zweet
gelijk groote droppelen bloeds, die op de
aiarde aifliepen. De strijd was zoo zwaar,
de angst zoo groot, dat het zweet werd tot
groote dru,ppelen bloeds.
De Borg zweette bloed in den killen
nacht; dat bloed liep op de koude aarde
af, toen de drinkbeker door den Vader
Hem aan de lippen werd gezet.
En waartoe? Opdat Zijn volk de beker
der verlossing zou opheffen en die beker
overvloeiende zou zijn.
Gethsemané brengt een ontzaggelijke pre
diking. De hof boodschapt wat de zonde
beduidt in het oog van een heilig en recht,
vaardig God.
De drinkbeker kon niet voorbijgaan toen
de Borg Zich stelde voor Zijn volk. Hoe zal
dan de beker van Gods toorn voorbijgaan,
zoo wij op zoo groot een zaligheid geen
acht leeren geven en voqr eigen rekening
vallen in de handen van den levenden God?
Wij -zullen die eeuwig moeten drinken.
Wat Christus gedurende eenige uren ge-
leiisn heeft, dat zullen wij dan een lange
eeuwigheid moeten lijden.
Gethsemané roept ons toe: Wee u bui
ten Christus.'
Gij zult a e k e r ellendig zijn. Gij zult
haastig ellendig zijn. Er is toch maar
één schrede tusschen ons" en den dood. Gij
zult eeuwig en dubbel ellendig zijn?
want die den weg geweten en niet bewan
deld heeft, zal met dubbele slagen geslai-
gen worden.
Mochten wij in den hof bij het ontdek
kend licht van den Heihgen Geest onze
staat en toestand voor de eeuwigheid leeren
kennen.
Gethsemané werpt rijke vruchten af voor
Gods Kerk. Hij werd bedroefd tot den dood
toe, opdat treurenden Slons zouden worden
vertroost. Hij werd tot een vloek, opdat Hij
vloekwaardlgfen met Zijne tijdelijke, gees
telijke en eeuwige zegeningen zou kronen.
Hij zweette bloed, opdat in dat Middelaars-
bloed vrijspraak, vrede, gerechtigheid zou
liggen voor vijanden, goddeloozen.
Is die vrucht uw gehemelte zoet?
Wie zal uitdrukken dat bange wee der
ziel, wanneer een zondaar tot de erkenning
komt dat degenen, die zulke dingisn doen,
des doods 'waardig zijn.
Dat is de weg, waarin dat nederzitten
geleerd wordt en het zien op Jezus.
m
E.
H. A. L.
MAGAZIJN „HOLLANDIA"
v.h. GOUDSCHEWEG, thans:
HERLAERSTKAAT 28 b
(Noordsingel, t.o. Gerechtsgebouw)
ROTTERDAM
Een keurcollectie Wascluuachines,
Wringmachines, Stofzuigers enz.
ii)i)»siiiiuiijyii|jiiiaiaiiiiiiBa^||niiiggwiiu^^
MUZIEKHANDEl MUZIEKSCHOOL 1
D. P. BUIJTENBERG g
H Grootste sorteering p
U Instrumenten en Bladmuziek n
Beijerlandschelaan 163 g
Telef. 73466 Rotterdam Zuid g
voorheen Hoofdsteeg
Nu WALENBURGERWEG 26
ROTTERDAM TELEF. 47737
Van nieuwe boeken en schiijivers
Vermoeiïng^ des vlee^ïhes Een
recht begrip-van keriielijk H^uisbe-
zoete Een blameerende bladzijde
in een nieuw boek Wordt „de
blaemi" op God gelegd.
Daar komt den.laatstèn tijd een stroom
van nieuwe boeken van 'de pers. Heeft het
op het gebied van uitgeven de eerste oor
logsdagen een weinig geha,perd, momen
teel is er geen stilstand. De recensent van
ons Blad krijgt er zoodoende ook verschei
dene te beoordeelen, althans die boeken, die
in de lijn van ons Blad liggen. Christelijke
boeken dus. Dat wil niet zeggen, dat hij
het overal mee eens is, wat er onder chris
telijke vlag uitkomt. Men is tegenwoordig
al zoo ver in de christelijke literatuur, dat
de zwoelste liefdesgeschiedenissen er op door
kun-.en. 't Is dikwijls op 't kantje af. Men
lijmt en likt er een christelijk tintjei aan en
zoo hebben ook wij onze prikkelende, zin-
nsnstreelende romans. Praat me. daar de
jeugd niet van, want daar willen ze niets
van hooren. 't Is toch een christelijk boek
zeggen ze dan. Ik herinner mij, dat vnjlen
mijn goede vader nauwkeurig controleerde
welke boeken wij als kinderen lazen. Ik
hoor het he«n nog zeggen: „Wat lees je,
m'n jongen? Laat mij dat boek eens zien."
En dan gebeurde het wel, wanneer het den
toets niet doorstaan kon, dat er ook nog
een ernstige bestraffing aan vé,st zat. Nu
mag de jeugd die dit leest, zeggen, dat dit
een hardnekkig vader was, maar ik voor
mij ben er blij mee, zulk een vader gehad
te hebben. Hij wist welk een invloed een
boek had op den ^eest van zijn kind; een
goed boek een goiïdt^n, maar een niet-goed
boek een kwaden'^iiivlo'ed. Zooveel in zijn-
vermogen was, trachtte hij ook hier goede
leiding te geven. Ik zou willen, dat er nog
veel van zulke vaders waren, die een der
gelijke boeken-controle toepasten. Dat zou
groot nut hebben.
Helpen veilig en vlug. Doos WenSOct.
Van vele boeken te maken is geen ein
de, zei de Wijze Man reeds. Toen was de
boekdrukkunst nog niet eens uitgevonden!
Wat moet het dus nu wel zijn? En hij zegt
ook, dat veel lezens vermoeiïng des vlee-
sches is! Let wel „des vleesches", niet ver
moeiïng van den geest! Het vleesch mag
moe worden, maar dè geest daar is geen
verzadigen aan. Laat dan de persen maar
draaien en de verscheidenheid van boeken
en geschriften in allerlei creaties en vari
aties op ons aifkomen, hoe meer hoe liever!
Als wij onzen geest dan maar niet voeden
met asch, maar in het labyrinth van boek
werken den juisten weg weten te vinden
om ons te laven aan datgene, wat voor
ons eeuwig zieleheil ten zegen strekken
kan. En gelukkig is er op dat gebied
ook nog al wat.
Ik ben nu wel geen recensent, maar ik
wil toch van een pas uitgekomen boek eens
wat zeggen. Bij den bekenden uitgever J.
H. Kok te Kampen heeft zoo juist de pers
verlaten een werk van (Jan Geref. Predi
kant Ds. C. Vonk, getiteld: „Huisbezoek in
Gods Gemeente." In, zeer populairen vorm
wordt hier meegedeeld wat kerkelijk hulsbe
zoek is en beteekent en hoe men de ambts
dragers die als zoodanig bij ons op bezoek
komen, dient te ontvangen. Dat wordt in
derdaad wel eens wat onderschat. Maar al
te vaak wordt de ouderling, die in zijn da
gelijks beroep bakker is voor de bakker,
of wanneer hij slootgraver is, voor een ge
wone slootgraver aangezien. Maar als zoo
danig komen de ouderlingen niet bij ons
op bezoek. Zij komen als ambtsdragers en
opzieners uit de kerk van God. Zij komen
gezantenwerk doen van Christuswege. En
de Koninklijke Majesteit van den Koning
der kerk staat achter eiken ouderling.
In losse tafereelen, waarin echter het ver
band niet wordt gemist, wordt ons niet
alleen over het huisbezoek, maar ook over
de ambten zelf, de roeping daartoe, veel
wetenswaardigs meegedeeld. De auteur
blijft daar echter niet bij, maar poogt ook
richtlijnen te geven, in welken zin de ouder
lingen hun taak zullen opvatten en hoe
zij zich van hun taaie staande in hun
ambt, zullen kwijbsn. Hier is het, dat de
I
meening van Uwen Waarnemer wel een
béétje anders is als van Ds. Vonk. Het ont
breekt niet aan bewijsmateriaal uit de H.
Schrift voor de argumenten die de schrijver
aanvoert, maar het is alles in voorwerpelijke
zin. Het onderwerpelijke ontbreekt er aan,
hij daalt niet af naar de diepte. Och, dat
zelfonderzoek ook! Niet twijfelen maar,
niet-disputabel-stellen, de Verbandsbelofte
is er, doop en avondmaal, wat al rijkdom
men! maar van armoede lees ik niet. Zóó
4s het, het staat er zoo, u hebt het maar
aan te nem»3n.
Nu is er in dit boek nog iets, dat ik
niet zoo kan voorbijgaan. De Gereformeer
de Gemeenten wordt er een trap in gegeven
Er wordt wel over één Geref. Gem. ge
sproken, maar de voorstelling is, alsof al
dus in de Geref. Gem. geleerd wordt. Ik
wil u het verhaal hier zelf geven.
Hij ging niet meer naar „Hoedjesker
ke." Hij had er geen „zinne" meer in.
Hij deed er niet meer aan mee „op
God de' blaem te legge."
Dat verhaal zal ik niet licht verge
ten (aJdus de schr.) Van dien ronden
Zeeuw die vanuit een naburig dorp lang
te Hoedekenskerke gekerkt had. En tot
eer van de Gereformeerde Gemeente al
daar, moet gezegd, dat hij trouw kerkte.
Driemaal per Zondag. Maar onze arme
zoeker schoot er toch maar niets mee
op. Of hij al wachtte tot „het" eens ge
beurde, „hef gebeurde maar niet. De
Heere moest „het" doen, maar de Heere
deed „het" maar niet. En toch werd het
hem eiken Zondag maar weer voorge
houden, driemaal, dat het allemaal niets
met hem gedaan was, alvorens de Heere
„het" deed Dat hij geen recht had op het
avondmaal, laat staan op de belofte der
vergeving van zonden in Christus bloed,
noch op de belofte van de eeuwige zalig
heid, alvorens God „het" had gedaan.
Eindelijk is die systematische beroo-
ving der kinderen des Koninkrijks van.
hun rechten en van hun eer hem echter
danig gaan verdrieten. Hij kon er zich
tenslotte niet langer meer in vind>3n. Niet
dat hij daar nu In een breed pleidooi re-
k'enschap^ van kon geven. Hij kon het
maar in een paar woorden zeggen. Maar
duidelijke woorden waren het.
Hij wenschte er niet meer aan mee te
doen „op God de blaem te legge."
Nu zal ik op dit stukje niet veel commen
taar geven.
Binnen mijn bereik ligt een ander zoo
juist van de pers gekomen boek, n.l. Korte
lessen over Kort Begrip door Ds. G. H.
Kersten, een der vooraanstaandste figuren
in de Geref. Gemeenten. Wanneer hij het
heeft over de in. en uitwendige roeping
lees Ik:
„De uitwendige roeping is niet licht
te achten. Zij is Gods boodschap aan ons.
Dat zij gOisn vrucht draagt ter zaligheid,
daarvan is de schuld niet in het Evan-
geUe, noch in God, die door het Evange
lie roept, en zelfs dien Hij roept verschei
den gaven mededeelt; maar in degenen
die geroepen zijn. Leest eens aandachtig
de artikelen 9 en 10 van Hoofdstuk Hl
en rv van de vijif artikefen tegen de Re-
monstranten.
Het zal eigen schuld zijn, zoo het
Woordi miet tot onze bekeering dient.
(Biz. 112.)
Eigen schuld! Dat is wat anders dan
de „blaem op God legge". De schrijver geeft
een geheel verkeerde voorstelling van za
ken.
Op een andere plaats zegt Ds. K. In het
zelfde boekje:
„Geeft er toch nauwkeurig aclit op, dat
bevindelijke kennis omnlsbaar is
om welgetroost te leven en te sterven. Ve
len willen van die kennis niet weten. Zij
roemen een Jezus van Wien zij gehoord en
gelezen hebben, doch Die nimmer in hen Is
geopenbaard. Zij zijn nooit aan hun zonden
en ellenden ontdekt. Over dat eerste stuk,
dat der ellende, springen zij heen. Maar
wat zullen zij dan met Jezus doen? Hun
loven en prijzen van God is lippenwerk en
een stank in de neusgaten des Almachti-
gen. De Heere beware ons voor zelfbedrog."
Ik geef nu den lezer zelf te oordeelen.
Het gaat niet om een bepaalde Kerk maar
om de juistheid der Leer.
WAARNEMER.
Beijerlandschelaan 61
ROTTERDAM Z. TELEF. 72237
Ruim gesorteerd In Pendules en
Wekkers, Gero - Zilmeta, Glas en
Porcelein.
De Burgemeester van Middelharnis maakt
bekend, dat bij uitzondering afwijking toe
gestaan kan worden van de gestelde eischen
waaraan de twee foto's voor het Persoons
bewijs moeten voldoen en wel voor hen die
uitsluitend folkloristische kleeding dragen.
De aifwijking kau worden toegestaan on
der d'e volgende voorwaarden:
a. de afwijking geldt slechts voor haar,
die uitsluitend folkloristische kleeding
draagt en zich niet anders dan in deze klee-,
ding in het openbaar vertoont; de vrouw,
die, zij het slechts bij uitzondering, zich ook
in gewone burgerkleeding pleegt te^ ver-
toonen, moet foto's Inleveren, welke vol
doen aan de In artikel 15 gestelde eischen;
b. de vrouw, die, hoewel zij uitsluitend
folkloristische kleeding draagt, nochthans
geen bezwaar heeft of geacht kan worden
geen bezwaar te hebben, tegen het doen
maken van foto's welke haar zonder hoofd
bedekking weergeven, moet foto's inleve
ren, welke voldoen aan de in artikel 15
gestelde eischen;
c. de hoofdbedekking moet, xoo eenigs-
ziiiïs m<^elijk, tijdens het (fotografeeren zoo
danig worden gedragen of teruggeschoven,
dat het linkeroor zichtbaar i^;
d. tijdens het fotografeeren moet die
hoofdbedekking (ondermuts huismuts, groo
te muts of kap) worden gedragen, welke
van het gelaat het grootste deel vrij laat;
e. de foto moet, zoo eenigszins mogelijk
en inlts de duidelijkheid daaronder niet
heeft te lijden, de afgebeelde persoon half
„en face" en „half profil" (zoogenaamd
driekwart) naar rechts toonen, althans zoo
veel naar rechts, dat het gelaat, voor zoo
ver niet bedekt geheel en duidelijk zicht
baar is;
f. de hoofdbedekking mag geen scha
duw over het gelaat werpen;
g. bij verandering van kleederdracht
moet het Persoonsbewijs worden vervan
gen.
Met nadruk vestig ik er nogmaals de
aandacht op dat het gewenscht Is spoedig
te zorgen voor photo's die aan de 14 da
gen geleden gepubliceerde eischen voldoen.
U kunt voor de oproeping Uw foto's
reeds ter secretarie laten keuren.
Daar photo's die niet volkomen aan de
gestelde eischen voldoen onvoorwaardelijk
worden geweigerd, kunt U door deze keu
ring vooraf, veel ongerief voorkomen.
MIDDELHARNIS, 2 April 1941.
De Burgemeester voornoemd,
L. J. DEN HOLANDER.
is de vanouds beproefde Akker's Abdij
siroop, daar de werkmg in hoofdzaak
berust op de geneeskracht van reeds m
oude lijden bekende „genees-kruyden".
Apotheker Dumont heeft daaraan nu toe
gevoegd de resultaten der hedendaagsche
wetenschap. Nóg meer dan vroeger is nu
Overal verkrijgbaar.
Moe groots. Aacoit, hoe voordeeliger het gebruik.