CrinWEEKBIADopGED.GI)0nDSlA6 vöönöEZUID-HOLLEnZEEUWSaiE EIIAnOCn N.T. DitgeversmaatscbapDÜ „EILANDEN-NIEUWS" MET PASCHEN! N. Binnenweg 252 - Rotterdam 13e Jaargang ZATERDAG 5 APRTL 1941 No. 1232 STICHTELIJKE OVERDENKING Gethsemané Uit het Kijkvenster Brinkman Zoon Z> Zi Z> Tm/nlia/zdtjeó Bekendmaking Een wónder-middel tegen PRIKKEL-hoest! AKKER'S Abdijsiroop WAARIN SEDERT 1 N O V EM B ER 19 35 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 18E JAARGANG UITGAVE VAN Alle gratnofoonplaten m DEYUSJPEN PosI'kanI'oorGalénj, A22 Coolsingel I-el: 57973 GEHOOR-APPARATEN en BATTERIJEN levert zonder ha pering uit voorraad: SCHOONENBERG Hoofdpijn-Kiespijn? •n NIEUWE PARAPLU uit 't speciaalhuis in paraplu's Telefoon 33208 Nog 'steeds leuke Transparant Paraplu's voor de oude prijzen. ----- MAGAZIJN „RIO" het beproefde hoest-geneesmiddel! EIIAHDEI1-I1IEIJUS Abonaementsprgs 90 cent per 3 maanden bti vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent Biütenland 8 gulden per jaar. Gerestigd te Middelhamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17. Bijkantoor voor Zeeland: St. Maartensdyk Markt, Telef. 69. Advertentie-prijs- 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dlenst- aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boekaan- kondiglng 10 cent per regel Contracten belangpr^k lager. En in zwaren strijd z\jnde, bad Hij te ernstiger. En Zga zweet werd ge lijk ,groote droppelen bloed, die op de aarde afliepen. (Lucas 33 44.) Trek uwe schoenen uit van uwe voe ten, want de plaats waar gij op staat is heilig land, zoo klonk tot Mozes eenmaal het woord des Heeren van uit het bran dende braambosch. Zoo wordt ook ons toegeroepen bij de overdenking van 's Heeren worsteling in Gethsemané's hof. De lijdende Verlosser laat bij den in gang van den hof acht discipelen achter met het woord: „Zit hier neder totdat Ik henenga en aldaar zal gebeden hebben." W/at is de Heere onuitsprekelijk goed voor Zijn gunstvolk. Zij nederzitten en Hij he nengaan en volbrengen voor hen het gan- sche werk; Wij hebben één ding noodig te leeren: zien op den biddenden en werkenden Hoo- gepriester, stil te zitten en te zien het heil des Heeren. De Heere Jezus schenkt door Zijn Mid- delaarswerk de ware rust, die alleen ge noten wordt door een zien op het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. De hof van Gethsemané doet ons denken aan een anderen hof, den hof van Eden, waar de Heere eenmaal den mensch, ge plaatst heeft in de staat der rechtheid. De hof van Eden en de hof van Gethsema né welk een tegenstelling. De eerste Adam in Edens hof, de tweede Adam In Gethsemané's hof. De eerste Adam had in Edens hof alles mee en liet zijn God los. De tweede Adam had in Gethsemané alles tegen. Hij werd tot zonde gemaakt. De gansche macht der hel rukte op Hem aan. De toorn Gods drukte Hem neer. Alle ba ren en golven van Gods toom gingen over Zijn hoofd en .^chtans hield Hij Zijn God vast. In Edens hof stond de eerste Adam, ge schapen naar Gods beeld, in Gethsemané lag de tweede Adam als een worm en geen man in het stof. In Edens hof strekte de eerste Adam de hand uit naar de vrucht van den verboden boom in Gethsemané smaakte de twee de Adam de bittere vrucht der zonde en on gerechtigheid Zijns, volks. In Edens haf zocht Adam een hooger leven en -^ond den dood in Gethsemané stortte de Borg Zich vrijwillig in den dood, opdat Hij geestelijk doode zondaren zou schenken het leven tot in eeuwigheid. In Edens hof overwon satan den eersten Adam in Gfethsemané braqht de tweede Adam satan de nederlaag toe. In de Paaschzaal te Jeruzalem is de Heere Jezus vol van het lijden, dat komt. Vol zielerust kondigt Christus alles Zijne jongeren aan. Hoe rustig klinken aldaar des Heeren woorAsn: „Uw hart worde niet ontroerd. Gijlieden gelooft in God, gelooft ook in MiJ." Nauwelijks is de Heere Jezus den hel in getreden, of wi) lezen bij Mattheus: Hij be gon droevig en zeer beangst te worden; bij Marcus: Hij begon verbaasd en zeer be angst te worden: bij Mattheus en Marcus: dat Hij op Zijn aangezicht ter aarde viel; bö Lucas: in zwaren strijd werd Zijn zweet gelijk groote druppelen bloeds, die op de aarde afliepen. Tot driemaal toe breekt de Borg uit in de bede: Mijn Vader indien het mogelijk is, laat deze drinkbeker van Mij voorbijgaan. De Borg werd bedroefd tot den dood toe, opdat Hü treurenden Slons zou vertroosten, dat hen gegeven zou wor den sieraad voor asch, vreugdeolie voor treurigheid, het gewaad des lofs voor een benauwden geest. De Borg werd verbaasd en zeer geangst. De dood naderde, maar niet door genade verzoet. De dood naderde als vloek, als de bezoldiging der zonde. De Heere heeft alle ongerechtigheden op Hem doen aanloopen, •alle ongerechtigheden als beleediging van esn goeddoend God en als opstand tegen de hoogste Majesteit. De Heilige staat als Borg midden in het verderf van ZiJn volk, opdat Hij voor hen zou zijn de Zaligma ker, de .Doorbreker. De Borg valt in dien hooggaanden angst en ziele droefheid voorover ter aarde, kruipt als een worm in het stof. In het leven der ontdekkende genade verstaat Gods kind bij oogenblikken, dat hem maar één plaats past en wel om met het aange zicht voor God in het stof te liggen. Hij, Die het geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn, ligt op het aangezicht In het stof, neergedrukt door dsn vollen last van Gods toorn, ontstoken tegen de zonde van het gansche menschelijke geslacht, opdat die In het stof ligt neergebogen door Hem worde opgericht. In zrwaren strijd zijnde werd Zijn zweet gelijk groote droppelen bloeds, die op de aiarde aifliepen. De strijd was zoo zwaar, de angst zoo groot, dat het zweet werd tot groote dru,ppelen bloeds. De Borg zweette bloed in den killen nacht; dat bloed liep op de koude aarde af, toen de drinkbeker door den Vader Hem aan de lippen werd gezet. En waartoe? Opdat Zijn volk de beker der verlossing zou opheffen en die beker overvloeiende zou zijn. Gethsemané brengt een ontzaggelijke pre diking. De hof boodschapt wat de zonde beduidt in het oog van een heilig en recht, vaardig God. De drinkbeker kon niet voorbijgaan toen de Borg Zich stelde voor Zijn volk. Hoe zal dan de beker van Gods toorn voorbijgaan, zoo wij op zoo groot een zaligheid geen acht leeren geven en voqr eigen rekening vallen in de handen van den levenden God? Wij -zullen die eeuwig moeten drinken. Wat Christus gedurende eenige uren ge- leiisn heeft, dat zullen wij dan een lange eeuwigheid moeten lijden. Gethsemané roept ons toe: Wee u bui ten Christus.' Gij zult a e k e r ellendig zijn. Gij zult haastig ellendig zijn. Er is toch maar één schrede tusschen ons" en den dood. Gij zult eeuwig en dubbel ellendig zijn? want die den weg geweten en niet bewan deld heeft, zal met dubbele slagen geslai- gen worden. Mochten wij in den hof bij het ontdek kend licht van den Heihgen Geest onze staat en toestand voor de eeuwigheid leeren kennen. Gethsemané werpt rijke vruchten af voor Gods Kerk. Hij werd bedroefd tot den dood toe, opdat treurenden Slons zouden worden vertroost. Hij werd tot een vloek, opdat Hij vloekwaardlgfen met Zijne tijdelijke, gees telijke en eeuwige zegeningen zou kronen. Hij zweette bloed, opdat in dat Middelaars- bloed vrijspraak, vrede, gerechtigheid zou liggen voor vijanden, goddeloozen. Is die vrucht uw gehemelte zoet? Wie zal uitdrukken dat bange wee der ziel, wanneer een zondaar tot de erkenning komt dat degenen, die zulke dingisn doen, des doods 'waardig zijn. Dat is de weg, waarin dat nederzitten geleerd wordt en het zien op Jezus. m E. H. A. L. MAGAZIJN „HOLLANDIA" v.h. GOUDSCHEWEG, thans: HERLAERSTKAAT 28 b (Noordsingel, t.o. Gerechtsgebouw) ROTTERDAM Een keurcollectie Wascluuachines, Wringmachines, Stofzuigers enz. ii)i)»siiiiuiijyii|jiiiaiaiiiiiiBa^||niiiggwiiu^^ MUZIEKHANDEl MUZIEKSCHOOL 1 D. P. BUIJTENBERG g H Grootste sorteering p U Instrumenten en Bladmuziek n Beijerlandschelaan 163 g Telef. 73466 Rotterdam Zuid g voorheen Hoofdsteeg Nu WALENBURGERWEG 26 ROTTERDAM TELEF. 47737 Van nieuwe boeken en schiijivers Vermoeiïng^ des vlee^ïhes Een recht begrip-van keriielijk H^uisbe- zoete Een blameerende bladzijde in een nieuw boek Wordt „de blaemi" op God gelegd. Daar komt den.laatstèn tijd een stroom van nieuwe boeken van 'de pers. Heeft het op het gebied van uitgeven de eerste oor logsdagen een weinig geha,perd, momen teel is er geen stilstand. De recensent van ons Blad krijgt er zoodoende ook verschei dene te beoordeelen, althans die boeken, die in de lijn van ons Blad liggen. Christelijke boeken dus. Dat wil niet zeggen, dat hij het overal mee eens is, wat er onder chris telijke vlag uitkomt. Men is tegenwoordig al zoo ver in de christelijke literatuur, dat de zwoelste liefdesgeschiedenissen er op door kun-.en. 't Is dikwijls op 't kantje af. Men lijmt en likt er een christelijk tintjei aan en zoo hebben ook wij onze prikkelende, zin- nsnstreelende romans. Praat me. daar de jeugd niet van, want daar willen ze niets van hooren. 't Is toch een christelijk boek zeggen ze dan. Ik herinner mij, dat vnjlen mijn goede vader nauwkeurig controleerde welke boeken wij als kinderen lazen. Ik hoor het he«n nog zeggen: „Wat lees je, m'n jongen? Laat mij dat boek eens zien." En dan gebeurde het wel, wanneer het den toets niet doorstaan kon, dat er ook nog een ernstige bestraffing aan vé,st zat. Nu mag de jeugd die dit leest, zeggen, dat dit een hardnekkig vader was, maar ik voor mij ben er blij mee, zulk een vader gehad te hebben. Hij wist welk een invloed een boek had op den ^eest van zijn kind; een goed boek een goiïdt^n, maar een niet-goed boek een kwaden'^iiivlo'ed. Zooveel in zijn- vermogen was, trachtte hij ook hier goede leiding te geven. Ik zou willen, dat er nog veel van zulke vaders waren, die een der gelijke boeken-controle toepasten. Dat zou groot nut hebben. Helpen veilig en vlug. Doos WenSOct. Van vele boeken te maken is geen ein de, zei de Wijze Man reeds. Toen was de boekdrukkunst nog niet eens uitgevonden! Wat moet het dus nu wel zijn? En hij zegt ook, dat veel lezens vermoeiïng des vlee- sches is! Let wel „des vleesches", niet ver moeiïng van den geest! Het vleesch mag moe worden, maar dè geest daar is geen verzadigen aan. Laat dan de persen maar draaien en de verscheidenheid van boeken en geschriften in allerlei creaties en vari aties op ons aifkomen, hoe meer hoe liever! Als wij onzen geest dan maar niet voeden met asch, maar in het labyrinth van boek werken den juisten weg weten te vinden om ons te laven aan datgene, wat voor ons eeuwig zieleheil ten zegen strekken kan. En gelukkig is er op dat gebied ook nog al wat. Ik ben nu wel geen recensent, maar ik wil toch van een pas uitgekomen boek eens wat zeggen. Bij den bekenden uitgever J. H. Kok te Kampen heeft zoo juist de pers verlaten een werk van (Jan Geref. Predi kant Ds. C. Vonk, getiteld: „Huisbezoek in Gods Gemeente." In, zeer populairen vorm wordt hier meegedeeld wat kerkelijk hulsbe zoek is en beteekent en hoe men de ambts dragers die als zoodanig bij ons op bezoek komen, dient te ontvangen. Dat wordt in derdaad wel eens wat onderschat. Maar al te vaak wordt de ouderling, die in zijn da gelijks beroep bakker is voor de bakker, of wanneer hij slootgraver is, voor een ge wone slootgraver aangezien. Maar als zoo danig komen de ouderlingen niet bij ons op bezoek. Zij komen als ambtsdragers en opzieners uit de kerk van God. Zij komen gezantenwerk doen van Christuswege. En de Koninklijke Majesteit van den Koning der kerk staat achter eiken ouderling. In losse tafereelen, waarin echter het ver band niet wordt gemist, wordt ons niet alleen over het huisbezoek, maar ook over de ambten zelf, de roeping daartoe, veel wetenswaardigs meegedeeld. De auteur blijft daar echter niet bij, maar poogt ook richtlijnen te geven, in welken zin de ouder lingen hun taak zullen opvatten en hoe zij zich van hun taaie staande in hun ambt, zullen kwijbsn. Hier is het, dat de I meening van Uwen Waarnemer wel een béétje anders is als van Ds. Vonk. Het ont breekt niet aan bewijsmateriaal uit de H. Schrift voor de argumenten die de schrijver aanvoert, maar het is alles in voorwerpelijke zin. Het onderwerpelijke ontbreekt er aan, hij daalt niet af naar de diepte. Och, dat zelfonderzoek ook! Niet twijfelen maar, niet-disputabel-stellen, de Verbandsbelofte is er, doop en avondmaal, wat al rijkdom men! maar van armoede lees ik niet. Zóó 4s het, het staat er zoo, u hebt het maar aan te nem»3n. Nu is er in dit boek nog iets, dat ik niet zoo kan voorbijgaan. De Gereformeer de Gemeenten wordt er een trap in gegeven Er wordt wel over één Geref. Gem. ge sproken, maar de voorstelling is, alsof al dus in de Geref. Gem. geleerd wordt. Ik wil u het verhaal hier zelf geven. Hij ging niet meer naar „Hoedjesker ke." Hij had er geen „zinne" meer in. Hij deed er niet meer aan mee „op God de' blaem te legge." Dat verhaal zal ik niet licht verge ten (aJdus de schr.) Van dien ronden Zeeuw die vanuit een naburig dorp lang te Hoedekenskerke gekerkt had. En tot eer van de Gereformeerde Gemeente al daar, moet gezegd, dat hij trouw kerkte. Driemaal per Zondag. Maar onze arme zoeker schoot er toch maar niets mee op. Of hij al wachtte tot „het" eens ge beurde, „hef gebeurde maar niet. De Heere moest „het" doen, maar de Heere deed „het" maar niet. En toch werd het hem eiken Zondag maar weer voorge houden, driemaal, dat het allemaal niets met hem gedaan was, alvorens de Heere „het" deed Dat hij geen recht had op het avondmaal, laat staan op de belofte der vergeving van zonden in Christus bloed, noch op de belofte van de eeuwige zalig heid, alvorens God „het" had gedaan. Eindelijk is die systematische beroo- ving der kinderen des Koninkrijks van. hun rechten en van hun eer hem echter danig gaan verdrieten. Hij kon er zich tenslotte niet langer meer in vind>3n. Niet dat hij daar nu In een breed pleidooi re- k'enschap^ van kon geven. Hij kon het maar in een paar woorden zeggen. Maar duidelijke woorden waren het. Hij wenschte er niet meer aan mee te doen „op God de blaem te legge." Nu zal ik op dit stukje niet veel commen taar geven. Binnen mijn bereik ligt een ander zoo juist van de pers gekomen boek, n.l. Korte lessen over Kort Begrip door Ds. G. H. Kersten, een der vooraanstaandste figuren in de Geref. Gemeenten. Wanneer hij het heeft over de in. en uitwendige roeping lees Ik: „De uitwendige roeping is niet licht te achten. Zij is Gods boodschap aan ons. Dat zij gOisn vrucht draagt ter zaligheid, daarvan is de schuld niet in het Evan- geUe, noch in God, die door het Evange lie roept, en zelfs dien Hij roept verschei den gaven mededeelt; maar in degenen die geroepen zijn. Leest eens aandachtig de artikelen 9 en 10 van Hoofdstuk Hl en rv van de vijif artikefen tegen de Re- monstranten. Het zal eigen schuld zijn, zoo het Woordi miet tot onze bekeering dient. (Biz. 112.) Eigen schuld! Dat is wat anders dan de „blaem op God legge". De schrijver geeft een geheel verkeerde voorstelling van za ken. Op een andere plaats zegt Ds. K. In het zelfde boekje: „Geeft er toch nauwkeurig aclit op, dat bevindelijke kennis omnlsbaar is om welgetroost te leven en te sterven. Ve len willen van die kennis niet weten. Zij roemen een Jezus van Wien zij gehoord en gelezen hebben, doch Die nimmer in hen Is geopenbaard. Zij zijn nooit aan hun zonden en ellenden ontdekt. Over dat eerste stuk, dat der ellende, springen zij heen. Maar wat zullen zij dan met Jezus doen? Hun loven en prijzen van God is lippenwerk en een stank in de neusgaten des Almachti- gen. De Heere beware ons voor zelfbedrog." Ik geef nu den lezer zelf te oordeelen. Het gaat niet om een bepaalde Kerk maar om de juistheid der Leer. WAARNEMER. Beijerlandschelaan 61 ROTTERDAM Z. TELEF. 72237 Ruim gesorteerd In Pendules en Wekkers, Gero - Zilmeta, Glas en Porcelein. De Burgemeester van Middelharnis maakt bekend, dat bij uitzondering afwijking toe gestaan kan worden van de gestelde eischen waaraan de twee foto's voor het Persoons bewijs moeten voldoen en wel voor hen die uitsluitend folkloristische kleeding dragen. De aifwijking kau worden toegestaan on der d'e volgende voorwaarden: a. de afwijking geldt slechts voor haar, die uitsluitend folkloristische kleeding draagt en zich niet anders dan in deze klee-, ding in het openbaar vertoont; de vrouw, die, zij het slechts bij uitzondering, zich ook in gewone burgerkleeding pleegt te^ ver- toonen, moet foto's Inleveren, welke vol doen aan de In artikel 15 gestelde eischen; b. de vrouw, die, hoewel zij uitsluitend folkloristische kleeding draagt, nochthans geen bezwaar heeft of geacht kan worden geen bezwaar te hebben, tegen het doen maken van foto's welke haar zonder hoofd bedekking weergeven, moet foto's inleve ren, welke voldoen aan de in artikel 15 gestelde eischen; c. de hoofdbedekking moet, xoo eenigs- ziiiïs m<^elijk, tijdens het (fotografeeren zoo danig worden gedragen of teruggeschoven, dat het linkeroor zichtbaar i^; d. tijdens het fotografeeren moet die hoofdbedekking (ondermuts huismuts, groo te muts of kap) worden gedragen, welke van het gelaat het grootste deel vrij laat; e. de foto moet, zoo eenigszins mogelijk en inlts de duidelijkheid daaronder niet heeft te lijden, de afgebeelde persoon half „en face" en „half profil" (zoogenaamd driekwart) naar rechts toonen, althans zoo veel naar rechts, dat het gelaat, voor zoo ver niet bedekt geheel en duidelijk zicht baar is; f. de hoofdbedekking mag geen scha duw over het gelaat werpen; g. bij verandering van kleederdracht moet het Persoonsbewijs worden vervan gen. Met nadruk vestig ik er nogmaals de aandacht op dat het gewenscht Is spoedig te zorgen voor photo's die aan de 14 da gen geleden gepubliceerde eischen voldoen. U kunt voor de oproeping Uw foto's reeds ter secretarie laten keuren. Daar photo's die niet volkomen aan de gestelde eischen voldoen onvoorwaardelijk worden geweigerd, kunt U door deze keu ring vooraf, veel ongerief voorkomen. MIDDELHARNIS, 2 April 1941. De Burgemeester voornoemd, L. J. DEN HOLANDER. is de vanouds beproefde Akker's Abdij siroop, daar de werkmg in hoofdzaak berust op de geneeskracht van reeds m oude lijden bekende „genees-kruyden". Apotheker Dumont heeft daaraan nu toe gevoegd de resultaten der hedendaagsche wetenschap. Nóg meer dan vroeger is nu Overal verkrijgbaar. Moe groots. Aacoit, hoe voordeeliger het gebruik.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1941 | | pagina 1