CriDWECK&iADÖpGED.GnonD5IAG vöÖRÖIZUID-H0ainZEEUW3CtiE EILAnDEÜ TEMPO TEMPO BEL NU 47951 N.V. Uitgeversmaatschapij „EILANDEN-NIEUWS" Uit het Kijkvenster. Buitenland De Hemelsche landman. Th. Hoofdsteeg NU Stationssingel 4 „De specialist voor Uw garderobe" 13e Jaargang ZATERDAG 22 MAART 1941 No. 1228 STICHTELIJKE OVERDENKING Brinkman Zoon DEVULPEN WAARIN SEDERT 1 NO V EM B ER 19 35 OPGENOMEN HET BLAD ONZE EILANDEN" - 18E JAARGANG UITGAtE VAN Posl^kanl-oor Galerij A22 Coolsingd ,V hel: 57973 i^ I Alle sframofoonplaten GEHOOR-APPARATEN en BATTERIJEN levert zonder ha pering uit voorraad: SCHOONENBERG MAGAZIJN „RIO" niEuws GcTCftifd te Middelbamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 x Postbox 8 Tel. 17, Abonnementsprijs 90 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Verschijnt iederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 ceat Buitenland 8 gulden per jaar. Biykantoor voor Zeeland: St. Maartensdyk Markt, Telef. 69. Advertentie-prijs- 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dlenst- aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boekaan- kondiglng 10 cent per regel Contracten belangrijk lager. (Jesaja 38 34^28.) II. Lezer, waarop zullen wij nu eerst onze aandacht richten? 0,p het eigen volk des Heeren. Wat heeft de Heere er een moeite aan besteedt. Wat is op dezen akker een zaad geworpen. Wiat een teedere zorg is hier aan ten koste gelegd. Hier gold met recht wat er staat in Jesaja 5: Nu dan, gij in woners van Jeruzalem en gij mannen van Juda, oordeelt toch tusschen mij en tus- schen mijn hof; wat is er meer te doen aan mijn wijngaard? 'Of wilt ge de gelijkenis, door den Heere er Zelf voor gegeven, van den vijgeboom, waarvan na jaren werken nog geen vrucht was geplukt en rond den- welken nog eens opnieuw mest was ge legd. Geldt dit van Israël, wat zou mogen en moeten te boek gesteld van de Kerk van heden? Is des Heeren zorg daaromtrent iets minder'geweest? Of hebben Zijn vin geren niet gezaaid het volle zaad met han den vol? Wat een bizondere zorgsn. Hier de Koninklijke tarwe en daar de uitgelezen gerst; hier wikke en komijn, daar weer spelt. Elk zaad op zijne eigene plaats. Daar blijft maar één ding ovei^ dat de naam van den hemelschen Landman wordt uitgeroepen op de meest uitnemende wijs. We kunnen ons in het algemeen verlie zen en zeggen: de Heere maakte hef wél. We moeten voor onszelven de vraag niet ontwijken: wat heeft die zaadzaaiende hand mij geleverdT Wij noemden u straks een gelijkenis omtrent het oude volk; zou deze ook niet kunnen en moeten worden uitgebreid? Waar is al dat zaad bij ons ge bleven? Is er op onzen akker ook vrucht? Is in een verbrijzeld hart ook een enkele korrel weggezonken? Op ons pad streek ook zoo telkens neder een vogelenkoor in groeten getale. Al was het zaad nog zoo edel, al was het uitgelezen gerst of van de beste tarwe, het was vaak weggepikt vóór dat het in de aarde kon worden opgevan gen. Het moet in een toebereiden bodem vallsn niet alleen, maar ook den regen en zonneschijn indrinken van boven. Het goe de zaad moet vallen in een goede aarde en dan onder de zorgende hand des Hee ren ontkiemen en vrucht voortbrengen. Zonder de dauwdrop van Boven en zon der de koesterende warmte en den milden regen komt van alles niets terecht. Een persoonlijke vraag. We zgn van on ze prille jeugd afaan wellicht onder de be ademing des Evangelies geweest. Daar zijn er, die daarbg reeds grijs zijn geworden. We zouden kunnen zeggen: voor alle zaden werd hier gelegenheid geboden. Is er ook iets wat tot wasdom kwam? Wel zaad en geen zegen? Wel arbeid en geen loon? Be denkt, dit is het grootste kwaad onder de zon: wel Gods akkerland, niet anders gele verd dan doom en distel. Schrikkelijk, daar mee te verschijnen voor den hoogen God. Daar is één punt, waarop, om erger te voorkomen, nog even moet gewezen. De hand, die het hemelsche zaad strooit, wordt bestuurd met een groote' nauwgezetheid. Daar wordt precies genoeg geworpen, niets te veel en niets te weinig. Waar ik voor waarschuwen moej, het is niet overal het zelfde; daar zijn wikken en daar is ook gerst. De koninklijke tarwe, af zooals het onze Staten-vertaling weergeeft: „de beste tarwe" beroeme zich niet, tegen de lichte komijn. Zij zijn beiden zaden Gods en ko men straks binnen in één schuur. Het een Is teerder dan het andere, maar alles komt op Zïjn eigen plaats. Weest daarom voorzichtig met uw oor deel omtrent u zelve, kleiasn. Als de hemel het u veroorlooft dezelfde zonnestralen in te drinken en dezelfde regen u verkwikt en gij wortelt in Gods vrije gunst, zoo wacht u dezelfde hemel als waarin de bi zonder bedeelden eenmaal zullen worden binnengehaald. Gelijk uit alle deelen van Egypteland eenmaal de konsnschuren van Jozef werden gevuld, alzoo zullen ook worden ingedragen van heel den akker van Gods Kerk de vrijgekochten des Heeren. Hiervan geldt, wat de Dichter zong: tXw hoop, uw kudde woonde daar; Uit vrije goedheid waart gij haar Een vriendelgk beschermer; En hebt ellendigen dat land Bereid door Uwe sterke hand, O, Israels Ontfermer! De Heer' gaf rijke juichensstof. Om Zijne wond'ren en Zyn lof, Met hart en mond te melden; Men zag welhaast een groote schaar. Met klanken van de blijdste maar, ■Vervullen berg en velden. De Hemelsche Landman spaart Zichzel- ven go3n moeite. Het eerste wat Hij doet is de bodem geschikt maken. Hg zet er de ploegschaar *in. Doorwoeld, doorwerkt, gansch murw gestooten is de bodem, waar in hèt zaad van Zijn hand wordt neder gelegd. Hij ploegt niet den geheelen dag. Hij legt de vore niet open om niet anders te doen. De opmerking is hier wel vlak voor de hand liggende: wat zoudt ge zeg gen van zulk een landman, die nooit verder kwam dan ploegen? "Zijn naam verdiende te zijn een dwaas. Nu, wat dunkt u, zou een dienaar des Woords, die in naam van den hemelschen Landman wordt uitgezonden op den akker, niet denzeifden naam moeten dragen, als hij niet anders deed dan maar open rijten, met de schaar van het Woord, het teederè hart van Gods kinderen? Neen, in het verbrijzelde gemoed moet het zaad nedergelegd, wederom met de groot ste nauwgezetheid. Hier is nu het meest persoonlijk onderricht noodig van dan He melschen Landman Zelven. Het werk tocli is zoo teedër en het geldt zulk een heerlijk werk. Er is geen schooner, maar ook geen teerder arbeid dan vruchten in te zamelen in de hemelschuren. Uit zichzelven is nie mand hiertoe bekwaam: van God geleerd, kan het evenwel de minste der broederen. Ploegen en zaaien waren de beide pun-» ten, waarop nu het licht viel. Het laatste vraagt thans uw aandacht. Er is ook nog een dorschen door dés Hoogsten hand. Het ploegen, waarmede het werk begon, wordt straks beëndigd, de eg wordt eveneens weer opgeborgen als zij haar arbeid heeft verricht. Het zaad wordt oogenschijnlijk weggeworpen, zóó maar; toch zit hierbij enkel de bedoeling voor, dat hierdoor nieuw zaad zalworden ge- '■^oiöien.- Hét is i53H landrSan niét orii ver^' lies, maar om winst begonnen. Zoo is het precies met den arbeid en de bedoeling van den hemelschen Landman ook. Ge hebt wel eens gezongen: De velden zijn bedekt met kudden, De dalen zijn bekleed Met halmen, die van zwaarte schudden, En loonen 's landmans zweet. Elke zaadkorrel heeft deze bedoeUng. Daardoor moet nieuw zaad gewonnen wor den. Nu, des landmans moeite wordt be loond. Hij ziet* de dalen bekleed. Wat wordt nu gedaan? De zeis wordt geslagen in 't rijpe koren. De schoven worden bijeen geplaatst. De oogst is begonnen, 't Peest des oogstes luidt in. Maar nu? Wie bij de oppervlakte der dingen blijft staan, vindt het zoo vreemd wellicht niet, maar, denkt u nu eens het koren zelf. Daar verlaat gean enkele korrel haar eigene plaats of zij moet er worden uitgeslagen. Als deze haar bestemming heeft bereikt, kunt ge er zeker van zijn, daar is een dorschende hand gekomen, welke haar arbeid aan haar heeft verricht. Niet gedragen in de schuur, dan na &3n weg van lijden. We komen hierop in een slotstuk terug. Uit: „Genade voor Genade." Ds. G. MAGAZIJN „HOLLANDIA" v.h. GO-ÜDSCHEWEG, thans: HEBLA£RSTKAAX 28 b (Noordsingel, t.o. Gerechtsgebouw) ROTTERDAM Een keureollectie Wajsdunachines, Wringinachines, Stofeuigvrs enz. De pei-ykelen van den kranteninan Verkeerd begrip Tusschen twee vu ren De gebreken 'van Gods volk De splinter en de balk. Het vak van krantenschrijver is ten allen tijde een mooi vak geweest. De kranten- man immers, helpt de openbare meening bij het publiek vastleggen. Hij heeft daarbij ook een bijzonder verantwoordelijke taak. Hi^ moet medewerken aan de vorming van de juistheid van gedachte in bepaalde pro blemen die zich vooi?doen; hij moet voor lichten en om zoo te zegg3n hetvolk helpen opvoeden. Vanzelfsprekend moet h'ij een diep-ernstige studie maken van de onder werpen die hij aansngdt en dat onderwerp ook volkomen beheerschen. De doorsnee-lezer imnaers oriënteert zich op zijn krant, hij gaat er op af, hij stelt er vertrouwen in. Het vak van krantenschrijver is echter, vooral in dezen tijd, een bijzonder moeilijke taak. Immers hebben schokkende gebeur tenissen om ons heen plaats gegrepen; een omwenteling in geheel Europa, waarin ook Holland is begrepen. Het is alles anders dan anders geworden. Nuvjs het zoo, dat het publiek tegsnover het nieuwe dat zich voordoet, geheel vreemd staat. Evenzoo ook de krantenmenschen, fle mannen van de pers. Uit het gewone, het alledaagsche, uit de betrekkelijke rust ,waarin we waren ingedommeld zijn- we- wakker geschud en opeens geplaatst voor het onbekende en on verwachte. De groote moeilijkheid is nu, dat het publiek daar niet aan wil en de journalist die de kra!nt verzorgt niet aan de kant kan blij\»3n staan toekijken en alles langs hèm heen laten stroomen. Hij moet, omdat ^tj voorlichtet^ is, zich midden in dien stfoom wer]pén,%lch Tdagelrjks'reksn- schap geven van de werkelijkheid en daar naar zijn houding bepalen. Hij is, zooals laatst iemand terecht opmerkte, „hét pu bliek altijd twee stappen vooruit." Dit leidt, hoe voorzichtig de krantenman ook zijn pen hanteert, wel eens tot botsingen, omdat de publieke opinie zichhet oude droomt en het nieuwe aanstonds veirwerpt. Vandaar het moeilijke: de krant zit tus schen twee vuren, de werkelijkheid en het algemeen gevoelen van het publiek. Laat men er echter rekening mee houden, dat de wijze man Salomo reeds gezegd heeft „wat niet is, kan niet geteld worden." Het oude is er niet meer; of we willen of niet, we zullen ons meer en meer op de wer kelijkheid moeten oriënteeren-. Newton heeft eens gezegd: ik lees de krant om te zien,' hoe God de wereld re geert.. Doe dat ook. Leg uw krantje niet op zij, omdat er dingen in voorkomen, die naar uw meening anders moeten zijn. Wij als Christelijk blad, hebben de dingen te zien bü het zuivere licht van Gods Woord. Zijn Albestuur gaat over alle dingen, ook over de groote wereld-problemen, die zich vol trekken. In dat Wjoord lezen we dat er oorlogen zullen zijn en geruchten van oor logen dat het eene volk over het ande re zal heerschen. Daarmede voert God Zijn Raad uit. Hij doet met de volkeren der aar de wat Hg wil. En zooals we verleden Het stoomgemaal te Muiden, dat door de afsluiting van het IJsel- meer overbodig is geworden, wordt gesloopt. De groote loozings- I buizen worden gedemonteerd. k_v'i-*~..a,uJ,i_ jiL. (Foto Polygoon) week schreven, wij vermogen niet tegen God te strijden. Wat ons en ons volk is overkomen, wat ons verder zal geworden, het is alles naar Zijn eeuwig Raadsbesluit. Is er een kwaad in de stad, dat de Heere niet doet? Hoe hard ons vele dingen ook mogen vallen, dat wij er onder mochten leeren buktoan en buigen. Zij het in uitwen- digen zin, het zal ons van allen op- en te genstand bewaren en ons~rtist géveri." Buiten Gods Voorzienig bestel gaat het dus niet om, dat wij in de toestand zijn ge raakt, waar we nu in zitten. Als men ech ter onder de christenheid in ons land zijn oor te luisteren legt, wil men van een al- gemeene volksschuld niet veel weten. Men schuift het van zich af, óf men steekt den schuld op Gods volk. Die zijn niet op hun plaats, zegt men dan. Eilieve, waarom steekt ge niet uw hand in eigen boezem? Ze zal er gewis melaats uitkomen. Dat volk erkent het gereedelijk dat hun de schuld is, om der zonden wil. Ik vind de schiplieden die Jona naar Tarsis vervoerden dan eon veel eerlijker slag van menschen, want, ofschoon Jona zei, werp mij over boord, het is om mij dat ulieden deze storm overkomt, roeiden ze nog wat ze konden om schuit en passagier aan den wal te brengen. Men kruipt achter het volk van God weg, om zelf vrijuit te gaan en men laat daar bij niet na om hun gebreken ten voeten uit te meten. Het laatste vooral is een zeer verfoeilijke en af te keuren daad. Lees ik daar in Lucas van Lazarus de bedelaar, die begeerde verzadigd te wor den van de kruimkens "die van de tafel des rijken vielen. Hij zat vol zweeren: de honden kwamen en lekten ze. jMeen nu niet, dat die hondian dat deden om de pijn van den armen Lazarus te verzachten. Integen- I-kans gcvcshgci i m MUZIEKHANDEI - MUZIEKSCHOOL y D. P. RTJXJTENBERG D Grootste sorteering II Instrumenten en Bladmuzleik g B^jerlandschelaan 163 H Telef. 73466 Rotterdam Zuid niiiSSIiillirSiilfSlSliSHOliS!!!!^ reinigt Uw kleeding op wetenschappelijke wijze met de allerbeste chemische vloei stoffen zonder aantasting van den vezel of verlies van apprêt en model. OOK VOOR REPARATIE, STOPPAGE, ONTGLANZEN, ENZ. Wacht niet langer. De aanwezige grond stoffen garandeeren NU nog een perfecte behandeling. Alle goederen worden gratis aan huls ge. haald en bezorgd en zgn tegen MOLEST VERZEKERD!! deel. ze hadden er smaak in. Treffend beeld voor zulken, die de gebreken van Gods volk zoo luide aan de kaak stellen. Het is niet om die wonden hunner zonden, hun groote of kleine gebreken te verzach- t>3n, veeleer wordt het erger gemaakt. 't Zal toch met dat volk goed uitkomen. De misdaad Zijns volks heeft Hij wegge nomen en al hun zonden bedekt. Sela. Hun wacht, na'de stfga en moeite die zëTilêf op aarde hebben een heerlijke erfenis. Even als Lazarus, de verachte, niet geziene, met zweeren besmette bedelaar, zullen ze van de engelen gedragen en in heerlijkheid wor den opgenomen. Torsen we daarom meer aan den balk van ons eigen verdorven bestaan, dan dat we ons wagen aan de splinter in het oog van onzen naaste. WAARNEMER. voorheen Hoofdsteeg Nu WALENBURGERWEG 26 ROTTERDAM TELÉF. 47737 Beijerlandschelaan 61 ROTTERDAM Z. TELEF. 72227 Ruim gesorteerd in Pendules en Wekkers, Gero - Zllmeta, Glas en Forcelein. Hoe de toestand zich op den Balkan ontwikkelen zal, en hoe deze momenteel is, is voor ons duister. De politieke staatslieden onderhandelen druk, doch naar buiten lekt niets uit. Een speciale koerier is 1^ dagen geleden door Duitschland naar Turkije gezonden op welke boodschap de afgeloopen week is geantwoord. Te Berlijn wordt erkend dat uit Ankara bericht is ontvangen en het antwoord wordt bestudeerd. Voor zoover op het oogenblik bekend, heeft het Duitsche leger hetwelk in Bulga- rge is toegelaten, de Grieksche grens nog niet overschreden. Wanneer Duitschland Griekenland zou binnenrukken, komt dan Turkije dit laatste land te hulp? En zou een Duitsch-Turk- schen strijd weer verwikkelingen geven met Rusland Joegoslavië zou volgens d& laatste be richten zich van iedere inmenging onthou den en alleen dan in actie komen, als het zelf werd aangevallen. De diplomatieke motor draait op volle toeren, om op iedere gebeurtenis niet al leen te zijn voorbereid, maar ook te trach ten nu reeds de moeilijkheden door bespre kingen te overwinnen. Mogelijk dat eerst

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1941 | | pagina 1