CriDWECK&iADÖpGED.GnonD5IAG vöÖRÖIZUID-H0ainZEEUW3CtiE EILAnDEÜ
TEMPO
TEMPO
BEL NU 47951
N.V. Uitgeversmaatschapij „EILANDEN-NIEUWS"
Uit het Kijkvenster.
Buitenland
De Hemelsche landman.
Th. Hoofdsteeg NU Stationssingel 4
„De specialist voor Uw garderobe"
13e Jaargang
ZATERDAG 22 MAART 1941
No. 1228
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Brinkman Zoon
DEVULPEN
WAARIN SEDERT 1 NO V EM B ER 19 35 OPGENOMEN HET BLAD ONZE EILANDEN" - 18E JAARGANG
UITGAtE VAN
Posl^kanl-oor Galerij
A22 Coolsingd ,V
hel: 57973 i^
I Alle sframofoonplaten
GEHOOR-APPARATEN
en BATTERIJEN levert zonder ha
pering uit voorraad:
SCHOONENBERG
MAGAZIJN „RIO"
niEuws
GcTCftifd te Middelbamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 x Postbox 8 Tel. 17,
Abonnementsprijs 90 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling.
Verschijnt iederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke nummers 5 ceat Buitenland 8 gulden per jaar.
Biykantoor voor Zeeland: St. Maartensdyk Markt, Telef. 69.
Advertentie-prijs- 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dlenst-
aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boekaan-
kondiglng 10 cent per regel Contracten belangrijk lager.
(Jesaja 38 34^28.)
II.
Lezer, waarop zullen wij nu eerst onze
aandacht richten?
0,p het eigen volk des Heeren.
Wat heeft de Heere er een moeite aan
besteedt. Wat is op dezen akker een zaad
geworpen. Wiat een teedere zorg is hier
aan ten koste gelegd. Hier gold met recht
wat er staat in Jesaja 5: Nu dan, gij in
woners van Jeruzalem en gij mannen van
Juda, oordeelt toch tusschen mij en tus-
schen mijn hof; wat is er meer te doen aan
mijn wijngaard? 'Of wilt ge de gelijkenis,
door den Heere er Zelf voor gegeven, van
den vijgeboom, waarvan na jaren werken
nog geen vrucht was geplukt en rond den-
welken nog eens opnieuw mest was ge
legd.
Geldt dit van Israël, wat zou mogen en
moeten te boek gesteld van de Kerk van
heden? Is des Heeren zorg daaromtrent
iets minder'geweest? Of hebben Zijn vin
geren niet gezaaid het volle zaad met han
den vol? Wat een bizondere zorgsn. Hier
de Koninklijke tarwe en daar de uitgelezen
gerst; hier wikke en komijn, daar weer
spelt. Elk zaad op zijne eigene plaats.
Daar blijft maar één ding ovei^ dat de
naam van den hemelschen Landman wordt
uitgeroepen op de meest uitnemende wijs.
We kunnen ons in het algemeen verlie
zen en zeggen: de Heere maakte hef wél.
We moeten voor onszelven de vraag niet
ontwijken: wat heeft die zaadzaaiende
hand mij geleverdT Wij noemden u straks
een gelijkenis omtrent het oude volk; zou
deze ook niet kunnen en moeten worden
uitgebreid? Waar is al dat zaad bij ons ge
bleven? Is er op onzen akker ook vrucht?
Is in een verbrijzeld hart ook een enkele
korrel weggezonken? Op ons pad streek
ook zoo telkens neder een vogelenkoor in
groeten getale. Al was het zaad nog zoo
edel, al was het uitgelezen gerst of van de
beste tarwe, het was vaak weggepikt vóór
dat het in de aarde kon worden opgevan
gen. Het moet in een toebereiden bodem
vallsn niet alleen, maar ook den regen en
zonneschijn indrinken van boven. Het goe
de zaad moet vallen in een goede aarde
en dan onder de zorgende hand des Hee
ren ontkiemen en vrucht voortbrengen.
Zonder de dauwdrop van Boven en zon
der de koesterende warmte en den milden
regen komt van alles niets terecht.
Een persoonlijke vraag. We zgn van on
ze prille jeugd afaan wellicht onder de be
ademing des Evangelies geweest. Daar zijn
er, die daarbg reeds grijs zijn geworden.
We zouden kunnen zeggen: voor alle zaden
werd hier gelegenheid geboden. Is er ook
iets wat tot wasdom kwam? Wel zaad en
geen zegen? Wel arbeid en geen loon? Be
denkt, dit is het grootste kwaad onder de
zon: wel Gods akkerland, niet anders gele
verd dan doom en distel. Schrikkelijk, daar
mee te verschijnen voor den hoogen God.
Daar is één punt, waarop, om erger te
voorkomen, nog even moet gewezen. De
hand, die het hemelsche zaad strooit, wordt
bestuurd met een groote' nauwgezetheid.
Daar wordt precies genoeg geworpen, niets
te veel en niets te weinig. Waar ik voor
waarschuwen moej, het is niet overal het
zelfde; daar zijn wikken en daar is ook
gerst. De koninklijke tarwe, af zooals het
onze Staten-vertaling weergeeft: „de beste
tarwe" beroeme zich niet, tegen de lichte
komijn. Zij zijn beiden zaden Gods en ko
men straks binnen in één schuur. Het een
Is teerder dan het andere, maar alles komt
op Zïjn eigen plaats.
Weest daarom voorzichtig met uw oor
deel omtrent u zelve, kleiasn. Als de hemel
het u veroorlooft dezelfde zonnestralen in
te drinken en dezelfde regen u verkwikt
en gij wortelt in Gods vrije gunst, zoo
wacht u dezelfde hemel als waarin de bi
zonder bedeelden eenmaal zullen worden
binnengehaald. Gelijk uit alle deelen van
Egypteland eenmaal de konsnschuren van
Jozef werden gevuld, alzoo zullen ook
worden ingedragen van heel den akker van
Gods Kerk de vrijgekochten des Heeren.
Hiervan geldt, wat de Dichter zong:
tXw hoop, uw kudde woonde daar;
Uit vrije goedheid waart gij haar
Een vriendelgk beschermer;
En hebt ellendigen dat land
Bereid door Uwe sterke hand,
O, Israels Ontfermer!
De Heer' gaf rijke juichensstof.
Om Zijne wond'ren en Zyn lof,
Met hart en mond te melden;
Men zag welhaast een groote schaar.
Met klanken van de blijdste maar,
■Vervullen berg en velden.
De Hemelsche Landman spaart Zichzel-
ven go3n moeite. Het eerste wat Hij doet
is de bodem geschikt maken. Hg zet er de
ploegschaar *in. Doorwoeld, doorwerkt,
gansch murw gestooten is de bodem, waar
in hèt zaad van Zijn hand wordt neder
gelegd. Hij ploegt niet den geheelen dag.
Hij legt de vore niet open om niet anders
te doen. De opmerking is hier wel vlak
voor de hand liggende: wat zoudt ge zeg
gen van zulk een landman, die nooit verder
kwam dan ploegen? "Zijn naam verdiende
te zijn een dwaas. Nu, wat dunkt u, zou een
dienaar des Woords, die in naam van den
hemelschen Landman wordt uitgezonden op
den akker, niet denzeifden naam moeten
dragen, als hij niet anders deed dan maar
open rijten, met de schaar van het Woord,
het teederè hart van Gods kinderen?
Neen, in het verbrijzelde gemoed moet het
zaad nedergelegd, wederom met de groot
ste nauwgezetheid. Hier is nu het meest
persoonlijk onderricht noodig van dan He
melschen Landman Zelven. Het werk tocli
is zoo teedër en het geldt zulk een heerlijk
werk. Er is geen schooner, maar ook geen
teerder arbeid dan vruchten in te zamelen
in de hemelschuren. Uit zichzelven is nie
mand hiertoe bekwaam: van God geleerd,
kan het evenwel de minste der broederen.
Ploegen en zaaien waren de beide pun-»
ten, waarop nu het licht viel.
Het laatste vraagt thans uw aandacht.
Er is ook nog een dorschen door dés
Hoogsten hand. Het ploegen, waarmede
het werk begon, wordt straks beëndigd, de
eg wordt eveneens weer opgeborgen als zij
haar arbeid heeft verricht. Het zaad wordt
oogenschijnlijk weggeworpen, zóó maar;
toch zit hierbij enkel de bedoeling voor,
dat hierdoor nieuw zaad zalworden ge-
'■^oiöien.- Hét is i53H landrSan niét orii ver^'
lies, maar om winst begonnen.
Zoo is het precies met den arbeid en de
bedoeling van den hemelschen Landman
ook. Ge hebt wel eens gezongen:
De velden zijn bedekt met kudden,
De dalen zijn bekleed
Met halmen, die van zwaarte schudden,
En loonen 's landmans zweet.
Elke zaadkorrel heeft deze bedoeUng.
Daardoor moet nieuw zaad gewonnen wor
den. Nu, des landmans moeite wordt be
loond. Hij ziet* de dalen bekleed. Wat
wordt nu gedaan? De zeis wordt geslagen
in 't rijpe koren. De schoven worden bijeen
geplaatst. De oogst is begonnen, 't Peest
des oogstes luidt in. Maar nu? Wie bij de
oppervlakte der dingen blijft staan, vindt
het zoo vreemd wellicht niet, maar, denkt
u nu eens het koren zelf. Daar verlaat
gean enkele korrel haar eigene plaats of
zij moet er worden uitgeslagen. Als deze
haar bestemming heeft bereikt, kunt ge er
zeker van zijn, daar is een dorschende
hand gekomen, welke haar arbeid aan haar
heeft verricht. Niet gedragen in de schuur,
dan na &3n weg van lijden.
We komen hierop in een slotstuk terug.
Uit:
„Genade voor Genade."
Ds. G.
MAGAZIJN „HOLLANDIA"
v.h. GO-ÜDSCHEWEG, thans:
HEBLA£RSTKAAX 28 b
(Noordsingel, t.o. Gerechtsgebouw)
ROTTERDAM
Een keureollectie Wajsdunachines,
Wringinachines, Stofeuigvrs enz.
De pei-ykelen van den kranteninan
Verkeerd begrip Tusschen twee vu
ren De gebreken 'van Gods volk
De splinter en de balk.
Het vak van krantenschrijver is ten allen
tijde een mooi vak geweest. De kranten-
man immers, helpt de openbare meening
bij het publiek vastleggen. Hij heeft daarbij
ook een bijzonder verantwoordelijke taak.
Hi^ moet medewerken aan de vorming van
de juistheid van gedachte in bepaalde pro
blemen die zich vooi?doen; hij moet voor
lichten en om zoo te zegg3n hetvolk helpen
opvoeden. Vanzelfsprekend moet h'ij een
diep-ernstige studie maken van de onder
werpen die hij aansngdt en dat onderwerp
ook volkomen beheerschen.
De doorsnee-lezer imnaers oriënteert zich
op zijn krant, hij gaat er op af, hij stelt er
vertrouwen in.
Het vak van krantenschrijver is echter,
vooral in dezen tijd, een bijzonder moeilijke
taak. Immers hebben schokkende gebeur
tenissen om ons heen plaats gegrepen; een
omwenteling in geheel Europa, waarin ook
Holland is begrepen. Het is alles anders
dan anders geworden. Nuvjs het zoo, dat
het publiek tegsnover het nieuwe dat zich
voordoet, geheel vreemd staat. Evenzoo
ook de krantenmenschen, fle mannen van de
pers. Uit het gewone, het alledaagsche,
uit de betrekkelijke rust ,waarin we waren
ingedommeld zijn- we- wakker geschud en
opeens geplaatst voor het onbekende en on
verwachte. De groote moeilijkheid is nu,
dat het publiek daar niet aan wil en de
journalist die de kra!nt verzorgt niet aan
de kant kan blij\»3n staan toekijken en alles
langs hèm heen laten stroomen. Hij moet,
omdat ^tj voorlichtet^ is, zich midden in
dien stfoom wer]pén,%lch Tdagelrjks'reksn-
schap geven van de werkelijkheid en daar
naar zijn houding bepalen. Hij is, zooals
laatst iemand terecht opmerkte, „hét pu
bliek altijd twee stappen vooruit." Dit
leidt, hoe voorzichtig de krantenman ook
zijn pen hanteert, wel eens tot botsingen,
omdat de publieke opinie zichhet oude
droomt en het nieuwe aanstonds veirwerpt.
Vandaar het moeilijke: de krant zit tus
schen twee vuren, de werkelijkheid en het
algemeen gevoelen van het publiek. Laat
men er echter rekening mee houden, dat
de wijze man Salomo reeds gezegd heeft
„wat niet is, kan niet geteld worden." Het
oude is er niet meer; of we willen of niet,
we zullen ons meer en meer op de wer
kelijkheid moeten oriënteeren-.
Newton heeft eens gezegd: ik lees de
krant om te zien,' hoe God de wereld re
geert.. Doe dat ook. Leg uw krantje niet op
zij, omdat er dingen in voorkomen, die naar
uw meening anders moeten zijn. Wij als
Christelijk blad, hebben de dingen te zien
bü het zuivere licht van Gods Woord. Zijn
Albestuur gaat over alle dingen, ook over
de groote wereld-problemen, die zich vol
trekken. In dat Wjoord lezen we dat er
oorlogen zullen zijn en geruchten van oor
logen dat het eene volk over het ande
re zal heerschen. Daarmede voert God Zijn
Raad uit. Hij doet met de volkeren der aar
de wat Hg wil. En zooals we verleden
Het stoomgemaal te Muiden, dat door de afsluiting van het IJsel-
meer overbodig is geworden, wordt gesloopt. De groote loozings-
I buizen worden gedemonteerd.
k_v'i-*~..a,uJ,i_ jiL. (Foto Polygoon)
week schreven, wij vermogen niet tegen
God te strijden. Wat ons en ons volk is
overkomen, wat ons verder zal geworden,
het is alles naar Zijn eeuwig Raadsbesluit.
Is er een kwaad in de stad, dat de Heere
niet doet? Hoe hard ons vele dingen ook
mogen vallen, dat wij er onder mochten
leeren buktoan en buigen. Zij het in uitwen-
digen zin, het zal ons van allen op- en te
genstand bewaren en ons~rtist géveri."
Buiten Gods Voorzienig bestel gaat het
dus niet om, dat wij in de toestand zijn ge
raakt, waar we nu in zitten. Als men ech
ter onder de christenheid in ons land zijn
oor te luisteren legt, wil men van een al-
gemeene volksschuld niet veel weten. Men
schuift het van zich af, óf men steekt den
schuld op Gods volk. Die zijn niet op hun
plaats, zegt men dan. Eilieve, waarom
steekt ge niet uw hand in eigen boezem?
Ze zal er gewis melaats uitkomen. Dat
volk erkent het gereedelijk dat hun de
schuld is, om der zonden wil. Ik vind de
schiplieden die Jona naar Tarsis vervoerden
dan eon veel eerlijker slag van menschen,
want, ofschoon Jona zei, werp mij over
boord, het is om mij dat ulieden deze storm
overkomt, roeiden ze nog wat ze konden
om schuit en passagier aan den wal te
brengen.
Men kruipt achter het volk van God weg,
om zelf vrijuit te gaan en men laat daar
bij niet na om hun gebreken ten voeten uit
te meten. Het laatste vooral is een zeer
verfoeilijke en af te keuren daad.
Lees ik daar in Lucas van Lazarus de
bedelaar, die begeerde verzadigd te wor
den van de kruimkens "die van de tafel
des rijken vielen. Hij zat vol zweeren: de
honden kwamen en lekten ze. jMeen nu niet,
dat die hondian dat deden om de pijn van
den armen Lazarus te verzachten. Integen-
I-kans gcvcshgci i
m MUZIEKHANDEI - MUZIEKSCHOOL
y D. P. RTJXJTENBERG
D Grootste sorteering
II Instrumenten en Bladmuzleik
g B^jerlandschelaan 163
H Telef. 73466 Rotterdam Zuid
niiiSSIiillirSiilfSlSliSHOliS!!!!^
reinigt Uw kleeding op wetenschappelijke
wijze met de allerbeste chemische vloei
stoffen zonder aantasting van den vezel
of verlies van apprêt en model.
OOK VOOR REPARATIE, STOPPAGE,
ONTGLANZEN, ENZ.
Wacht niet langer. De aanwezige grond
stoffen garandeeren NU nog een perfecte
behandeling.
Alle goederen worden gratis aan huls ge.
haald en bezorgd en zgn tegen MOLEST
VERZEKERD!!
deel. ze hadden er smaak in. Treffend
beeld voor zulken, die de gebreken van
Gods volk zoo luide aan de kaak stellen.
Het is niet om die wonden hunner zonden,
hun groote of kleine gebreken te verzach-
t>3n, veeleer wordt het erger gemaakt.
't Zal toch met dat volk goed uitkomen.
De misdaad Zijns volks heeft Hij wegge
nomen en al hun zonden bedekt. Sela. Hun
wacht, na'de stfga en moeite die zëTilêf
op aarde hebben een heerlijke erfenis. Even
als Lazarus, de verachte, niet geziene, met
zweeren besmette bedelaar, zullen ze van
de engelen gedragen en in heerlijkheid wor
den opgenomen.
Torsen we daarom meer aan den balk
van ons eigen verdorven bestaan, dan dat
we ons wagen aan de splinter in het oog
van onzen naaste.
WAARNEMER.
voorheen Hoofdsteeg
Nu WALENBURGERWEG 26
ROTTERDAM TELÉF. 47737
Beijerlandschelaan 61
ROTTERDAM Z. TELEF. 72227
Ruim gesorteerd in Pendules en
Wekkers, Gero - Zllmeta, Glas en
Forcelein.
Hoe de toestand zich op den
Balkan
ontwikkelen zal, en hoe deze momenteel is,
is voor ons duister.
De politieke staatslieden onderhandelen
druk, doch naar buiten lekt niets uit.
Een speciale koerier is 1^ dagen geleden
door Duitschland naar Turkije gezonden
op welke boodschap de afgeloopen week
is geantwoord. Te Berlijn wordt erkend
dat uit Ankara bericht is ontvangen en het
antwoord wordt bestudeerd.
Voor zoover op het oogenblik bekend,
heeft het Duitsche leger hetwelk in Bulga-
rge is toegelaten, de
Grieksche grens
nog niet overschreden.
Wanneer Duitschland Griekenland zou
binnenrukken, komt dan Turkije dit laatste
land te hulp? En zou een Duitsch-Turk-
schen strijd weer verwikkelingen geven met
Rusland
Joegoslavië zou volgens d& laatste be
richten zich van iedere inmenging onthou
den en alleen dan in actie komen, als het
zelf werd aangevallen.
De diplomatieke motor draait op volle
toeren, om op iedere gebeurtenis niet al
leen te zijn voorbereid, maar ook te trach
ten nu reeds de moeilijkheden door bespre
kingen te overwinnen. Mogelijk dat eerst