J
CtimVECK&LADÖp(iED.GD0nDSlA6 vöÖRHZUID-H0ainZCEUW3CHC EHAnDETl
Tailleur-Stoffen
f7.50
Zi
N.V. üitgeversmaatschapDii „EILANDEN-NIEÜWS"
Uit het Kijkvenster.
Buitenland
De Hemelsche landman.
4> Rhenmatisohe ppen
13e Jaargang
ZATERDAG 15 MAART 1941
No. 1226
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Het Zuiderstoffenhuis
Brinkman Zoon
WAARIN SEDERT 1 N O V EM B ER 19 3 5 O P Q E N OM E N H E T B LA D .O N Z E E L A N D E N" 1 8E JAARQANQ
brengt U deze wieek een bijzondere aanbieding in
De grote mode 1941
per Meter
Let op onze adressen
BEIJERLANDSCHELAAN 165 PLEINWEG 175.
Onze zaak Beijerlandschelaan 165 is 's Maandags tot
1 uur gesloten.
Onze zaak Pleinweg 175 is Vrijdags tot 1 uur gesloten.
I Alle gramofoonplaten
DE VULPEN
PosI'kanhoorQalerij/
A 22 Coolsingel
l-el: 57973 .4^
----- MAGAZIJN „RIO"
EUWS
UITGAVE VAN ^^^^^tmmmmm^^^^^Êm
Gevestigd te Middelhamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17.
Bykautoor voor Zeeland: St. Maartensdyu Markt, Xelef. 59.
Abonaementsprijs 90 cent per 3 maanden bö voorultbetaUng.
Verschrint lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar.
Advertentie-prijs- 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dienst-
aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boekaan-
kondiging 10 cent per regel Contracten belangrtjk lager.
Ploegt de ploeger den geheelen dag
om te zaaien? Opent en egt h^ zijn
tand den geheelen dag?
Is het niet alzoo? Wanneer hJj het
bovenste ■vari hetzelve effen gemaakt
heeft, dan strooit h^ wikke en
spreidt kondjm, of hfl werpt er van
d» beste tarwe in, of uitgelezen gerst
of spelt, elk in zijne plaats.
Xïn zijn God onderricht hem van de
wijze. Hij leert liem.
Want men dorscht de wikke niet
met den dorschwagen, en men laat
het wagenrad piet rondom over de
komdju gaian, maar de wikke slaat
men uit met eenen staf en de Ikoman
met eenen stok.
Het broodkoren moet verbrijzeld wor
den, maar hij dorscht het niet ge-
stadiig öorschende, en hij breekt het
niet met het wiel zijns wagens, en
hij verbrijzelt het niet met zijne
paarden.
(Jesaja 28 34—28.)
't Is de altijd terugkeerende verzuchting,
welke wegtrilt van de lippen der profeten:
hoort, gij hemelen, en neemt ter oore, gij
aarde, want deHeere spreekt: Ik heb kin
deren groot gemaakt en verhoogd, maar zij
hebben tegen Mij overtreden.
't Is een Vader, die zich gekrenkt voelt
in Zijn eigen kroost. Zij speken Hem kwijt
te worden an Hij laat niet los. Elk oogen-
bllk zendt Hij Zijn profeten met eene waar.
schuwing, ieder moment laat Hij gevoelen:
om uws levens vril houdt Ik Mijn rechter
hand gestrekt. Ik zal u tuchtigen en blijven
tuchtigen, niettemin het weiiiige resultaat.
Israels geschiedenis is een toonbeeld van
Godes sparende goedheid en van Zijn nim
mer aflatende trouw. Eerst geeft Hij het
rflk der tien stammen aan de ballingschap
prijs, opdat er voor zijn Juda en Jeruzalem
nog een waarschuwende prediking in be
luisterd zou worden. Het mocht evenwel
niet ijaten. Volk en koning scheen tot den
ondergang besloten. Zij spotten er nog mee:
„het zal tot ons niet genaken. Wat anderen
treft, behoeft daarom ons deel nog niet
te worden. Dat zal best meevallen."
't Is toch wel eigenaardig, hoe gemakke
lijk de Booze weet te overwinnen; van de
lankmoedigheden des Heeren weet hij nog
strikken te weven, waarmede hij den zon
daar achter zich aan weet te trekken.
De Profeet krijgt een nieuwe opdracht.
Zeg het hun nog eens aan, dat zij zich
toch niet aan deze inbeelding schuldig
maken, dat er iemand Is buiten Mij, die hen
zou kunnen verlossen.
Drijft den spot niet, opdat uwe banden
niet vaster gemaakt worden, want Ik
zoo luidt des profeten waarschuwende pre
diking heb van den Heere der heirscha-
ren gehoord eene verdelging, ja een die
vast besloten is over het gansche land.
Neemt ter oore en hoort mijne stem,
merkt op en hoort mijne rede: ploegt de
ploeger den ganschen dag?
Hierop volgt ons tekstvers. Wij leggen
dit profetenwoord voor ons en zien daarin
(ten gang des Heeren geteekend door deze
wereld. Onze rustpunten zijn hierbij drie:
Ten Ie: de ploegschaar wordt getrokken
over het aardrijk);
ten 2e: er wordt gezaaid met hemelsche
wijsheid;
ten 3e: er wordt gedorscht naar wat elk
zaad van noode heeft.
We hebben het alzoo over:
het ploegen,
het zaaien,
en het dorschen van den hemelschen
Landman.
't Is hier een beeldspraak, niet al te
moeilijk om ze te verstaan. Wlat zoudt ge
denken, zegft de Profeet, zou een ploeger
maar altijd doorgaan met ploegen? Zou hij
nooit denken aan zaaien zelf?
Natuurlijk, zegt ge.
Ploegen gaat vooraf. Dat moet gebeu
ren. Als er niet geploegd is, kan er ook
niet worden gezaaid. En als er niet gezaaid
Is, kan er ook niet worden gemaaid. En
als er niet gemaaid is, komt er niets in de
schuur. Het eene is onlosmakelijk aan het
andere verbonden. Zoo gaat het ploegen
voorop. Hij ploegt niet altijd door onafge
broken. Als het veld klaar is, wordt het
.maar niet opnieuw onderstboven gewoeld.
Neen, daar is een ploegen met mate.
Wat de leering hieruit zij? Het oogmerk
dat de profeet er mede voorhad was dit:
het volk te verstaan te geven dat Gfod voor
al Zrjne werken bijzondere tijden en oogen-
bllkken heeft. Wanneer het 'aardrijk wordt
doortrokksn met Zijn ploegijzer, zoo heb
ben zij te bedenken, wat er met deze veel
zeggende handeling door hen zal worden
gedaan. Het ploegijzer verscheurt het aar
drijk, de voren worden lang getogen. Diep
gaat deze ploeg des Heeren er door. 't
Binnenste van het aardrijk wordt als 't
ware naar buiten gekeerd. Het waren de
meest harde handelingisn, waaraan het volk
van Israël was blootgesteld. Hier werd
een scheur aanschouwd en daar een breuk.
Van de eenheid van weleer, van den schoo-
nen aanblik uit het verleden, was niets
meer overig.
Nu hebben zij in dit alles niet te zien
een toevallige samenloop der dingen, ook
niet iets, hun door den een of anderen vij
and aangedaan, maar de directe bemoeienis
sen des Heeren.
Hij werkte door deze pijnlijke behande
ling aan hun heil. Hij wilde hen nog vrucht
baar maken, nog als een akker toebereiden.
Ook deze handeling gaat nog weer voor
bij. Daar komt strakseen tijd, dat het
ploegijzer rusten zal. Voor de ploegschaar
komt de eg in de plaats. Dan worden de
bfeuken weer geheeld. Het aardrijk wordt
zoo gemaakt, dat het zaad daaraan mag
wordisn toevertrouwd. Want daarom is het
alles begonnen.
Wij zullsn ons niet te lang bij het onge-
zeglijke, onverbroken volk van Israël op
houden. Het ploegijzer gfing er zoo diep
door, het werk der verscheuring, der ver
brijzeling had de Heere nu een tijdlang
aan hen gedaan. Machtig kon de uitwer
king wezen. Zij schenen er niet op te let
ten. Het was alsof er niets bijzonders was
gebeurd.
Denkt er om, zegt de Profeet, ook aan
deze bezoekingen komt een einde. Zal het
uw hart nu niet treffen? Zult ge niet ziJn
gelijk een zaailand, gereed om het zaad
te ontvangen? Het gaat maar niet altijd
op deze vrijze voort. Ploegt de ploeger den
geheelen dag om te zaaien
Is de sprake van des Hoogsten lippen tot
ons wel doorgedrongen? De sprake van
allerlei verschijnselen, welke benauwen?
Alles wat er plaats heeft, inzonderheid
ook op wat met het maatschappelijk en
kerkelijk leven samenhangt, geldt toch de
Gemeente des Heeren.
Is er een opmerken te speuren? Wordt
men klein onder de gunstbewijzen en be
nauwd onder de beproevingen?
Wij zullen eens heel dichtbg komen.
Hebt ge over uw eigen levenspad uw oog
ai eens laten gaan, bezien in het licht van
onzen tekst.
Is omgewoeld en het veld is daarvoor ge
schikt gemaakt, zoo nadert Hij Zelf met
alle mogelijke zaden. Hij zoekt precies uit
dit zaad zal daar passen, en dat andere
moet hier aan den bodem toebetrouwd.
Hier moet zoo gehandeld, en daar weer
anders.
We zullen ons niet in een naderen uitleg
van deze zaden verliezen. Daarom is 't im
mers niet begonnen.
Waarop al onze aandacht dient te wor
den saamgetrokken is dit: voor eiken bo
dem bestaat er een bijzonder zaad. Geldt
voor dezen akker de Koninklijke tarwe en
eigent zich de uitgelezen gerst of spelt bij
zonder voor dlén bodem, daar zijn ook ge
deelten van het aardrijk dat deze zaden
niet kan dragen. Hiervoor is een teedere
beplanting. Wat ieder opvalt is dit, dat de
hemelsche Landman altijd alles weet en 't
Hem immer de moeite waard is Zijn arbeid
te verrichten.
Uit: (Wordt vervolgd)
„Genade voor Genade." Ds. G.
Door hun pijnuitdrijvende werking
helpen hierbij altijd veilig en vlug
als geen ander een poeder of cachet van
Mijnhardt te Zeist. Mijnhardt's Poeders per
stuk 8 et. Doos 45 et. Cachets, genaamd
„M^jnhardtjes" Doos 10 en 50 et.
Zoo neen, laat 't ons tezamen eens doen.
Hebt ge niet opgemerkt hoeveel er reeds
werd afgebroken, van wat uwe hand op
bouwde? Hoe velerlei breuke werd er ge
slagen In uw leven Zijn er geen momenten
in, zelfs groote brokstukken, waarvan ge
zeggen moet: het stond niet stil. Slagen op
slagen.
Wat kan daarvan de bedoeling gewee.st
zijn? Dit, dat de hand des Heeren bezig
was met uw heil. Hij was begonnen om het
zaad te strooien in uw hart.
De hemelsche landman bedoelt niet an
ders en is daarom bezig te werken aan uw
heil. Laat dit geen oogenblik zich aan uw
waarneming onttrekken. Hij ploegt niet om
te ploegen: Hij egt niet om te eggen. Luis
tert maar: Is het niet alzoo: wanneer Hij
het bovenste van hetzelve effen gemaakt
heeft, dan strooit hij vsdkke en spreidt ko
mijn, of hij werpt er van de beste tarwe
in, 0f uitgelezen gerst of spelt elk aan zijne
plaats.
Merkt er eens op, zegt de Profeet, met
hoeveel nauwkeurigheid een gewoon land
man dit alles doet. Hij heeft dit van God
geleerd. Ziet, daarom Is ook des Hoog
sten gang precies dezelfde. Als de bodem
Boet. en bededagen noodzakelijke
Ds. Theodorus vian der Groe Een
profetie uit een preek van 200 jaar
geleden bewa^^heid Rust in on
derwerping; i
Het is nu in den tiJd dat. In onze kerken
de algemeene Biddag: wordt gehouden. De
tweede Woensdag in Maart is daartoe de
eigisnlljk gestelde dag, waarvan echter door
allerlei omètandigheden, vacante gemeen
ten enz., nogal eens wordt afgeweken, hoe
wel er b.v. in de provincie Zeeland zooveel
mogelijk de hand aan wordt gehouden. He
laas is er ook op dit gebied een groote ver
slapping Ingetreden: sommige kerken hou
den den biddag heelemaal niet, anderen
bepalen, zich tot een bidstond voor het
gewas des Zondags - avonds. Een geheele
dag af te zonderen voor den dienst van
God kan er niet meer af.
Gelukkig Is dat niet overal zoo, In vele
plaatsen werken de Kerkbesturen der ver
schillende kerkgroepen samisn, om dezen
dag gezamenlijk, zij het ieder In zijn kerk
verband, te vieren.
Als het ooit een tijd is, om een boet- en
bededag te houden, dan is het wel nn. Wij
leven in den schrikkelijken druk der tijden
en de slaande hand Gods is zwaar over ons
Dat wij ons verootmoedigen mochten voor
Gods aangezicht!
De rijpwording van de zondeschuld van
Neerlands volk, is oorzaak, dat het met
ons en ons volk zoover gekomen Is. En
het Is niet, dat het ons niet is aangezegd!
Zoovele getrouwe getuigen In Gods Kerk,
wachters op Sions muren, hebben het luide
toegeroepen, indien Nederlands onbekeerlijk.
held zoo bleef, dat er dan zwaren tijden
aanstaande waren.
Wanneer men de Biddags-predicatlën van
T^eodorus van der Groe, predikant in de
Hervormde Gemeente te Krahngen in het
jaar 1740, (4ie hij dus nu 200 ja.ar geleden
gepredikt heeft) nauwlettend leest, staat
men verbaasd, op hoe bijzondere wiJze de
Heere Zijn knechten in den mond heeft ge
geven, wat ons zondige Land en Kerk tref
fen zou.
De nieuwste dessins
160 cM. breed
Bij aankoop van Stof voor Tailleur, IWantel of
Japon, een goed passend Knippatroon gratis.
Men moet daartoe de biddags-predicatle
over Amos 8 1 en 2, blz. 211 envervolgens
maar eens met groote aandacht lezen. Ds.
van der Groe, die zoo gemeenzaam met den
Heere placht om te gaan, werd zoo door
Gods Geest bearbeidt, dat hij levendig en
klaar kreeg te zien, welk oordeel ons volk
treffen zou. Zelfs staat er In die preek ,dat
het zoover komen zou, dat Hij ons land zou
overgeven en brengen onder de macht van
anderen. Dat Is dus een profetie, die nu be
waarheid is geworden. In vijf dagen tijds
zijn wü een overwonnen volk geworden, dat
valt niet te loochenen.
Dan beschrijft hij ook In diezelfde preek
hoe het volk van God dan zal zuchten en
treuren over eigen schuld en over die van
het gansche land; „die volkom>3n met den
„Heere en Zijne gerechtigheid zullen ver-
„eenigd worden en daar niet langer tegen
„bidden zullen; maar die zichzelven en
„Land en Kerk en Volk duizendmaal voor
„God verbeurd en verloren zullen achten;
„die door Zijne almachtige genade daar
„met hun gemoed zoo staan zullen en ge-
„houden zullen worden; die het alles dan
„ook zoo, op genade en ongenade ,in Gods
,,hand volkomen zullen mogen overgeven
„en er Hem mede zullen laten doen, naar
„Zijn heilig welgevallen, zonder daarin iets
„te zeggen te vrillen hebben."
Ziedaar, dat Is dan een volk, dat zich
volkomen onderwerpt, zonder tegenspraak.
En die onderwerping geeft hun rust. Ze
zien meer op de eerste oorzaak en zoeken
die in de eerste plaats bij hunzelf. Zij
zullen veeleer ook hun naaste aanmanen, te
bukken en. te buigen onder hetge.3n Gods
voorzienig bestel over ons besloten heeft.
De voorbeelden daarvan staan ons be
schreven in Gods Woord. Het is een volk,
dat zijn betrouwen en sterkte niet meer
stelt op iets dat in het schepsel is, maar
in onderwerping aan 's Heeren rechtvaar
dige oordeelen alleen pleit op Zijne barm
hartigheden, want Die zijn vele. Hij heeft
maar te spreken en het Is, er te gebieden
en het staat er.
Indien een niet correcte houding tegen
over de bezetters wordt aangenomen, we
ten wij, dat strenge vergeldingsmaatrege
len worden genomen. Dat hebben wij kunnen
zien, in hetgeisn te Amsterdam gebeurd is.
In zijn rede, die de Rijkscommissaris j.I.
Woensdag tot het Nederlandsche volk heeft
gehouden, heeft hij gezegd dat deze periode
in de geschiedenis der bezetting is afge
sloten. De toestand zooals die voorheen was
Is weer Ingetreden en hij hoopte, dat er
een les uit geleerd zou zgn.
In onze naaste omgeving hebben wij ook
kunnen zien, dat streng wordt opgetreden,
indien tegtan de openbare orde 'wordt Inge
gaan. Door het vergrijp van een enkeling
kan een geheele stad of dorp moeten boe
ten Laat men dit vooral niet vergeten. De
goedwilligen worden er mede de dupe van.
Het doet ons goed en wij onderschrijven
het ten volle, dat vele predikanten op Plak-
kee Zondag na de preek hun hoorders met
klem op het hart hebben gedrukt, de open
bare orde te helpen bevorderen en kalm
en rustig huns weegs te gaan. Laat ieder
gewoon en normaal zijn werk doen; een vij
andelijke houding aannemen, op welke wij
ze dan ook, kan er toe lelden, dat ons en
onze gezinnen In 't verderf worden gestort.
Een onzer mede-redacteuren schreef in
de eerste nummers nö. den lOen Mei, hoe
de profeet Jeremia aan de gevankelijke
weggevoerden naar Babel een brief richtte
dat zij zich niet zouden verzetten, maar
den vrede der stad zouden zoeken, waarin
zij woonden. En in haren vrede zouden ziJ
vrede hebben. (Jer. 29.)
Hij haalde dit schriftwoord als voorbeeld
aan, om te laten zien, wat ons te doen
stond. Wij staan nog op hetzelfde stand
punt.
God de Heere staat boven alles, ook
boven het rumoer der volkeren. HiJ voert
Zijn Raad uit en doet al wat Hem behaagt.
Wij zullen niet vermogen tegen God te strij
den; zooals Hü het beschikt, zal het zeker
zön. De volkomen onderwerping aan Zijn
Albestuur .zal ons rust geven.
WAARNEMER.
iiiwamiiiUBSMUii«iisuiiiiiH!awin|ii)jgti]i||fUjffqiiiiiiii^
m MUZIEKHANDEL MUZIEKSCHOOL
g D. P. RUIJTENBERG
Grootste sorteering
y. Instrumenten en Bladïniuzlek
Beijerlandschelaam 163
1^ Telef. 73466 Rotterdam Zuid
Het accoord tusschen Thailand en
Indo-Cühima
waarover vorige week nog eenlge onge
rustheid bestond, is thans definitief ge
sloten.
Indo-China heeft de Japansche voorstel
len in hoofdzaak aanvaard. Over enkele
onderdeelen en wijzigingen in den tekst zal
nader worden onderhandeld. Het accoord
komt hierop neer, dat enkele gebiedsdeelen
l-lians gcvcsl-ïgd P
MAGAZIJN „HOLLANDIA"
v.h. GOtTDSCHEWEG, thans:
HERLAERSXRAAT 28 b
(Noordsingel, t.o. Gerechtsgebouw)
ROTTERDAM
Een keurcollectie Wascbma^diines,
Wringmachines, Stofzuigers enz.
Be^erlandschelaan 61
ROTTERDAM Z. TELEF. 73227
Ruim gesorteerd in Pendules en
WeKkers, Gero - Zilmeta, Glas en
Porceleln.
welke Thailand Indertijd heeft moeten af
staan en. jKaajM^ het zeer gesteld waa, nu
door Frankrijk zullen worden teruggegeven.
A.s. Zaterdag 15 Maart zal de Japansche
Rijksdag samenkomen om van de Regee
ring een rapport te vernemen over de Ja
pansche bemiddeling.
Japan is met dit succes zeer ingenomen.
Een oogenblik scheen het dat Thailand in
samenwerking met Engeland, de gebieds
afstand met geweld zou eischen, doch Thai
land dat voorheen met Japan bevriend was,
heeft zich daarna weer van Engeland af
gekeerd. Door bemiddeling van Japan Is
nu zonder wapengeweld een overeenkomst
bereikt.
De invloed van Japan is daar ter plaatse
zeer toegenomen, waartegenover Engeland
zijn mlUtaire haven
Sintgapore
aeer heeft versterkt.
Hf 4>
Verder is deze week de Amerikaansche
Leen en iPachtwet
door den Senaat aangenomen met 60 tegen
31 stemmen. De wet is geldig tot 1 Juli
1943.
Volgens Amerikaansch recht moest deze
wet weer terug naar het Huis van afge
vaardigden, dat de wet heeft aangenomen
met 317 tegen 71 stemmen.
Direct daarop heeft president Roosevelt
de wet onderteekend waardoor ze van
kracht geworden is.
De beteekenis dezer wet is als volg^t.
Zoolang de meerderheid van het Congres
de wet niet buiten werking stelt mag presi
dent Roosevelt aan landen die "hij voor de
verdediging van Amerika „belangrijk" acht,
oorlogsmateriaal leenen, wat hij hetzij in
particuliere of in staatsbedrijven kan laten
aanmaken.
Ook mag hü oorlogsschepen, vliegtuigen
enz. van een in oorlog zijnd land, in Ameri
ka laten repareeren.
Dertien honderd mllUoen dollar
mag de president direct leenen, terwijl over
het verdere bedrag beraadslaagd zal wor
den. President Roosevelt is voornemens ze-
vi3n duizend millioen dollar 7.000.000.000)
aan te vragen.
De Amerikaansche minister van Marine
Knox heeft te New Orleans een rede gehou.
den waarin hij iedere Amerikaan nu op
wekte aan de uitvoering dezer wet mede
te werken. Deze wet was de eerste stap
ter verzekering van den vrede.
Persoonlijk was de minister van meening
dat de Vereenigde iStaten „zeer zorgelijke
tijden" tegemoet gingen. HiJ beschouwde
de toestand als „zeer critieik."
De hulp aan
Xhigeland
kan dus nu voortgang hebben, mogelijk nog
in veel sterkere mate.