J CtimVECK&LADÖp(iED.GD0nDSlA6 vöÖRHZUID-H0ainZCEUW3CHC EHAnDETl Tailleur-Stoffen f7.50 Zi N.V. üitgeversmaatschapDii „EILANDEN-NIEÜWS" Uit het Kijkvenster. Buitenland De Hemelsche landman. 4> Rhenmatisohe ppen 13e Jaargang ZATERDAG 15 MAART 1941 No. 1226 STICHTELIJKE OVERDENKING Het Zuiderstoffenhuis Brinkman Zoon WAARIN SEDERT 1 N O V EM B ER 19 3 5 O P Q E N OM E N H E T B LA D .O N Z E E L A N D E N" 1 8E JAARQANQ brengt U deze wieek een bijzondere aanbieding in De grote mode 1941 per Meter Let op onze adressen BEIJERLANDSCHELAAN 165 PLEINWEG 175. Onze zaak Beijerlandschelaan 165 is 's Maandags tot 1 uur gesloten. Onze zaak Pleinweg 175 is Vrijdags tot 1 uur gesloten. I Alle gramofoonplaten DE VULPEN PosI'kanhoorQalerij/ A 22 Coolsingel l-el: 57973 .4^ ----- MAGAZIJN „RIO" EUWS UITGAVE VAN ^^^^^tmmmmm^^^^^Êm Gevestigd te Middelhamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17. Bykautoor voor Zeeland: St. Maartensdyu Markt, Xelef. 59. Abonaementsprijs 90 cent per 3 maanden bö voorultbetaUng. Verschrint lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar. Advertentie-prijs- 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dienst- aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boekaan- kondiging 10 cent per regel Contracten belangrtjk lager. Ploegt de ploeger den geheelen dag om te zaaien? Opent en egt h^ zijn tand den geheelen dag? Is het niet alzoo? Wanneer hJj het bovenste ■vari hetzelve effen gemaakt heeft, dan strooit h^ wikke en spreidt kondjm, of hfl werpt er van d» beste tarwe in, of uitgelezen gerst of spelt, elk in zijne plaats. Xïn zijn God onderricht hem van de wijze. Hij leert liem. Want men dorscht de wikke niet met den dorschwagen, en men laat het wagenrad piet rondom over de komdju gaian, maar de wikke slaat men uit met eenen staf en de Ikoman met eenen stok. Het broodkoren moet verbrijzeld wor den, maar hij dorscht het niet ge- stadiig öorschende, en hij breekt het niet met het wiel zijns wagens, en hij verbrijzelt het niet met zijne paarden. (Jesaja 28 34—28.) 't Is de altijd terugkeerende verzuchting, welke wegtrilt van de lippen der profeten: hoort, gij hemelen, en neemt ter oore, gij aarde, want deHeere spreekt: Ik heb kin deren groot gemaakt en verhoogd, maar zij hebben tegen Mij overtreden. 't Is een Vader, die zich gekrenkt voelt in Zijn eigen kroost. Zij speken Hem kwijt te worden an Hij laat niet los. Elk oogen- bllk zendt Hij Zijn profeten met eene waar. schuwing, ieder moment laat Hij gevoelen: om uws levens vril houdt Ik Mijn rechter hand gestrekt. Ik zal u tuchtigen en blijven tuchtigen, niettemin het weiiiige resultaat. Israels geschiedenis is een toonbeeld van Godes sparende goedheid en van Zijn nim mer aflatende trouw. Eerst geeft Hij het rflk der tien stammen aan de ballingschap prijs, opdat er voor zijn Juda en Jeruzalem nog een waarschuwende prediking in be luisterd zou worden. Het mocht evenwel niet ijaten. Volk en koning scheen tot den ondergang besloten. Zij spotten er nog mee: „het zal tot ons niet genaken. Wat anderen treft, behoeft daarom ons deel nog niet te worden. Dat zal best meevallen." 't Is toch wel eigenaardig, hoe gemakke lijk de Booze weet te overwinnen; van de lankmoedigheden des Heeren weet hij nog strikken te weven, waarmede hij den zon daar achter zich aan weet te trekken. De Profeet krijgt een nieuwe opdracht. Zeg het hun nog eens aan, dat zij zich toch niet aan deze inbeelding schuldig maken, dat er iemand Is buiten Mij, die hen zou kunnen verlossen. Drijft den spot niet, opdat uwe banden niet vaster gemaakt worden, want Ik zoo luidt des profeten waarschuwende pre diking heb van den Heere der heirscha- ren gehoord eene verdelging, ja een die vast besloten is over het gansche land. Neemt ter oore en hoort mijne stem, merkt op en hoort mijne rede: ploegt de ploeger den ganschen dag? Hierop volgt ons tekstvers. Wij leggen dit profetenwoord voor ons en zien daarin (ten gang des Heeren geteekend door deze wereld. Onze rustpunten zijn hierbij drie: Ten Ie: de ploegschaar wordt getrokken over het aardrijk); ten 2e: er wordt gezaaid met hemelsche wijsheid; ten 3e: er wordt gedorscht naar wat elk zaad van noode heeft. We hebben het alzoo over: het ploegen, het zaaien, en het dorschen van den hemelschen Landman. 't Is hier een beeldspraak, niet al te moeilijk om ze te verstaan. Wlat zoudt ge denken, zegft de Profeet, zou een ploeger maar altijd doorgaan met ploegen? Zou hij nooit denken aan zaaien zelf? Natuurlijk, zegt ge. Ploegen gaat vooraf. Dat moet gebeu ren. Als er niet geploegd is, kan er ook niet worden gezaaid. En als er niet gezaaid Is, kan er ook niet worden gemaaid. En als er niet gemaaid is, komt er niets in de schuur. Het eene is onlosmakelijk aan het andere verbonden. Zoo gaat het ploegen voorop. Hij ploegt niet altijd door onafge broken. Als het veld klaar is, wordt het .maar niet opnieuw onderstboven gewoeld. Neen, daar is een ploegen met mate. Wat de leering hieruit zij? Het oogmerk dat de profeet er mede voorhad was dit: het volk te verstaan te geven dat Gfod voor al Zrjne werken bijzondere tijden en oogen- bllkken heeft. Wanneer het 'aardrijk wordt doortrokksn met Zijn ploegijzer, zoo heb ben zij te bedenken, wat er met deze veel zeggende handeling door hen zal worden gedaan. Het ploegijzer verscheurt het aar drijk, de voren worden lang getogen. Diep gaat deze ploeg des Heeren er door. 't Binnenste van het aardrijk wordt als 't ware naar buiten gekeerd. Het waren de meest harde handelingisn, waaraan het volk van Israël was blootgesteld. Hier werd een scheur aanschouwd en daar een breuk. Van de eenheid van weleer, van den schoo- nen aanblik uit het verleden, was niets meer overig. Nu hebben zij in dit alles niet te zien een toevallige samenloop der dingen, ook niet iets, hun door den een of anderen vij and aangedaan, maar de directe bemoeienis sen des Heeren. Hij werkte door deze pijnlijke behande ling aan hun heil. Hij wilde hen nog vrucht baar maken, nog als een akker toebereiden. Ook deze handeling gaat nog weer voor bij. Daar komt strakseen tijd, dat het ploegijzer rusten zal. Voor de ploegschaar komt de eg in de plaats. Dan worden de bfeuken weer geheeld. Het aardrijk wordt zoo gemaakt, dat het zaad daaraan mag wordisn toevertrouwd. Want daarom is het alles begonnen. Wij zullsn ons niet te lang bij het onge- zeglijke, onverbroken volk van Israël op houden. Het ploegijzer gfing er zoo diep door, het werk der verscheuring, der ver brijzeling had de Heere nu een tijdlang aan hen gedaan. Machtig kon de uitwer king wezen. Zij schenen er niet op te let ten. Het was alsof er niets bijzonders was gebeurd. Denkt er om, zegt de Profeet, ook aan deze bezoekingen komt een einde. Zal het uw hart nu niet treffen? Zult ge niet ziJn gelijk een zaailand, gereed om het zaad te ontvangen? Het gaat maar niet altijd op deze vrijze voort. Ploegt de ploeger den geheelen dag om te zaaien Is de sprake van des Hoogsten lippen tot ons wel doorgedrongen? De sprake van allerlei verschijnselen, welke benauwen? Alles wat er plaats heeft, inzonderheid ook op wat met het maatschappelijk en kerkelijk leven samenhangt, geldt toch de Gemeente des Heeren. Is er een opmerken te speuren? Wordt men klein onder de gunstbewijzen en be nauwd onder de beproevingen? Wij zullen eens heel dichtbg komen. Hebt ge over uw eigen levenspad uw oog ai eens laten gaan, bezien in het licht van onzen tekst. Is omgewoeld en het veld is daarvoor ge schikt gemaakt, zoo nadert Hij Zelf met alle mogelijke zaden. Hij zoekt precies uit dit zaad zal daar passen, en dat andere moet hier aan den bodem toebetrouwd. Hier moet zoo gehandeld, en daar weer anders. We zullen ons niet in een naderen uitleg van deze zaden verliezen. Daarom is 't im mers niet begonnen. Waarop al onze aandacht dient te wor den saamgetrokken is dit: voor eiken bo dem bestaat er een bijzonder zaad. Geldt voor dezen akker de Koninklijke tarwe en eigent zich de uitgelezen gerst of spelt bij zonder voor dlén bodem, daar zijn ook ge deelten van het aardrijk dat deze zaden niet kan dragen. Hiervoor is een teedere beplanting. Wat ieder opvalt is dit, dat de hemelsche Landman altijd alles weet en 't Hem immer de moeite waard is Zijn arbeid te verrichten. Uit: (Wordt vervolgd) „Genade voor Genade." Ds. G. Door hun pijnuitdrijvende werking helpen hierbij altijd veilig en vlug als geen ander een poeder of cachet van Mijnhardt te Zeist. Mijnhardt's Poeders per stuk 8 et. Doos 45 et. Cachets, genaamd „M^jnhardtjes" Doos 10 en 50 et. Zoo neen, laat 't ons tezamen eens doen. Hebt ge niet opgemerkt hoeveel er reeds werd afgebroken, van wat uwe hand op bouwde? Hoe velerlei breuke werd er ge slagen In uw leven Zijn er geen momenten in, zelfs groote brokstukken, waarvan ge zeggen moet: het stond niet stil. Slagen op slagen. Wat kan daarvan de bedoeling gewee.st zijn? Dit, dat de hand des Heeren bezig was met uw heil. Hij was begonnen om het zaad te strooien in uw hart. De hemelsche landman bedoelt niet an ders en is daarom bezig te werken aan uw heil. Laat dit geen oogenblik zich aan uw waarneming onttrekken. Hij ploegt niet om te ploegen: Hij egt niet om te eggen. Luis tert maar: Is het niet alzoo: wanneer Hij het bovenste van hetzelve effen gemaakt heeft, dan strooit hij vsdkke en spreidt ko mijn, of hij werpt er van de beste tarwe in, 0f uitgelezen gerst of spelt elk aan zijne plaats. Merkt er eens op, zegt de Profeet, met hoeveel nauwkeurigheid een gewoon land man dit alles doet. Hij heeft dit van God geleerd. Ziet, daarom Is ook des Hoog sten gang precies dezelfde. Als de bodem Boet. en bededagen noodzakelijke Ds. Theodorus vian der Groe Een profetie uit een preek van 200 jaar geleden bewa^^heid Rust in on derwerping; i Het is nu in den tiJd dat. In onze kerken de algemeene Biddag: wordt gehouden. De tweede Woensdag in Maart is daartoe de eigisnlljk gestelde dag, waarvan echter door allerlei omètandigheden, vacante gemeen ten enz., nogal eens wordt afgeweken, hoe wel er b.v. in de provincie Zeeland zooveel mogelijk de hand aan wordt gehouden. He laas is er ook op dit gebied een groote ver slapping Ingetreden: sommige kerken hou den den biddag heelemaal niet, anderen bepalen, zich tot een bidstond voor het gewas des Zondags - avonds. Een geheele dag af te zonderen voor den dienst van God kan er niet meer af. Gelukkig Is dat niet overal zoo, In vele plaatsen werken de Kerkbesturen der ver schillende kerkgroepen samisn, om dezen dag gezamenlijk, zij het ieder In zijn kerk verband, te vieren. Als het ooit een tijd is, om een boet- en bededag te houden, dan is het wel nn. Wij leven in den schrikkelijken druk der tijden en de slaande hand Gods is zwaar over ons Dat wij ons verootmoedigen mochten voor Gods aangezicht! De rijpwording van de zondeschuld van Neerlands volk, is oorzaak, dat het met ons en ons volk zoover gekomen Is. En het Is niet, dat het ons niet is aangezegd! Zoovele getrouwe getuigen In Gods Kerk, wachters op Sions muren, hebben het luide toegeroepen, indien Nederlands onbekeerlijk. held zoo bleef, dat er dan zwaren tijden aanstaande waren. Wanneer men de Biddags-predicatlën van T^eodorus van der Groe, predikant in de Hervormde Gemeente te Krahngen in het jaar 1740, (4ie hij dus nu 200 ja.ar geleden gepredikt heeft) nauwlettend leest, staat men verbaasd, op hoe bijzondere wiJze de Heere Zijn knechten in den mond heeft ge geven, wat ons zondige Land en Kerk tref fen zou. De nieuwste dessins 160 cM. breed Bij aankoop van Stof voor Tailleur, IWantel of Japon, een goed passend Knippatroon gratis. Men moet daartoe de biddags-predicatle over Amos 8 1 en 2, blz. 211 envervolgens maar eens met groote aandacht lezen. Ds. van der Groe, die zoo gemeenzaam met den Heere placht om te gaan, werd zoo door Gods Geest bearbeidt, dat hij levendig en klaar kreeg te zien, welk oordeel ons volk treffen zou. Zelfs staat er In die preek ,dat het zoover komen zou, dat Hij ons land zou overgeven en brengen onder de macht van anderen. Dat Is dus een profetie, die nu be waarheid is geworden. In vijf dagen tijds zijn wü een overwonnen volk geworden, dat valt niet te loochenen. Dan beschrijft hij ook In diezelfde preek hoe het volk van God dan zal zuchten en treuren over eigen schuld en over die van het gansche land; „die volkom>3n met den „Heere en Zijne gerechtigheid zullen ver- „eenigd worden en daar niet langer tegen „bidden zullen; maar die zichzelven en „Land en Kerk en Volk duizendmaal voor „God verbeurd en verloren zullen achten; „die door Zijne almachtige genade daar „met hun gemoed zoo staan zullen en ge- „houden zullen worden; die het alles dan „ook zoo, op genade en ongenade ,in Gods ,,hand volkomen zullen mogen overgeven „en er Hem mede zullen laten doen, naar „Zijn heilig welgevallen, zonder daarin iets „te zeggen te vrillen hebben." Ziedaar, dat Is dan een volk, dat zich volkomen onderwerpt, zonder tegenspraak. En die onderwerping geeft hun rust. Ze zien meer op de eerste oorzaak en zoeken die in de eerste plaats bij hunzelf. Zij zullen veeleer ook hun naaste aanmanen, te bukken en. te buigen onder hetge.3n Gods voorzienig bestel over ons besloten heeft. De voorbeelden daarvan staan ons be schreven in Gods Woord. Het is een volk, dat zijn betrouwen en sterkte niet meer stelt op iets dat in het schepsel is, maar in onderwerping aan 's Heeren rechtvaar dige oordeelen alleen pleit op Zijne barm hartigheden, want Die zijn vele. Hij heeft maar te spreken en het Is, er te gebieden en het staat er. Indien een niet correcte houding tegen over de bezetters wordt aangenomen, we ten wij, dat strenge vergeldingsmaatrege len worden genomen. Dat hebben wij kunnen zien, in hetgeisn te Amsterdam gebeurd is. In zijn rede, die de Rijkscommissaris j.I. Woensdag tot het Nederlandsche volk heeft gehouden, heeft hij gezegd dat deze periode in de geschiedenis der bezetting is afge sloten. De toestand zooals die voorheen was Is weer Ingetreden en hij hoopte, dat er een les uit geleerd zou zgn. In onze naaste omgeving hebben wij ook kunnen zien, dat streng wordt opgetreden, indien tegtan de openbare orde 'wordt Inge gaan. Door het vergrijp van een enkeling kan een geheele stad of dorp moeten boe ten Laat men dit vooral niet vergeten. De goedwilligen worden er mede de dupe van. Het doet ons goed en wij onderschrijven het ten volle, dat vele predikanten op Plak- kee Zondag na de preek hun hoorders met klem op het hart hebben gedrukt, de open bare orde te helpen bevorderen en kalm en rustig huns weegs te gaan. Laat ieder gewoon en normaal zijn werk doen; een vij andelijke houding aannemen, op welke wij ze dan ook, kan er toe lelden, dat ons en onze gezinnen In 't verderf worden gestort. Een onzer mede-redacteuren schreef in de eerste nummers nö. den lOen Mei, hoe de profeet Jeremia aan de gevankelijke weggevoerden naar Babel een brief richtte dat zij zich niet zouden verzetten, maar den vrede der stad zouden zoeken, waarin zij woonden. En in haren vrede zouden ziJ vrede hebben. (Jer. 29.) Hij haalde dit schriftwoord als voorbeeld aan, om te laten zien, wat ons te doen stond. Wij staan nog op hetzelfde stand punt. God de Heere staat boven alles, ook boven het rumoer der volkeren. HiJ voert Zijn Raad uit en doet al wat Hem behaagt. Wij zullen niet vermogen tegen God te strij den; zooals Hü het beschikt, zal het zeker zön. De volkomen onderwerping aan Zijn Albestuur .zal ons rust geven. WAARNEMER. iiiwamiiiUBSMUii«iisuiiiiiH!awin|ii)jgti]i||fUjffqiiiiiiii^ m MUZIEKHANDEL MUZIEKSCHOOL g D. P. RUIJTENBERG Grootste sorteering y. Instrumenten en Bladïniuzlek Beijerlandschelaam 163 1^ Telef. 73466 Rotterdam Zuid Het accoord tusschen Thailand en Indo-Cühima waarover vorige week nog eenlge onge rustheid bestond, is thans definitief ge sloten. Indo-China heeft de Japansche voorstel len in hoofdzaak aanvaard. Over enkele onderdeelen en wijzigingen in den tekst zal nader worden onderhandeld. Het accoord komt hierop neer, dat enkele gebiedsdeelen l-lians gcvcsl-ïgd P MAGAZIJN „HOLLANDIA" v.h. GOtTDSCHEWEG, thans: HERLAERSXRAAT 28 b (Noordsingel, t.o. Gerechtsgebouw) ROTTERDAM Een keurcollectie Wascbma^diines, Wringmachines, Stofzuigers enz. Be^erlandschelaan 61 ROTTERDAM Z. TELEF. 73227 Ruim gesorteerd in Pendules en WeKkers, Gero - Zilmeta, Glas en Porceleln. welke Thailand Indertijd heeft moeten af staan en. jKaajM^ het zeer gesteld waa, nu door Frankrijk zullen worden teruggegeven. A.s. Zaterdag 15 Maart zal de Japansche Rijksdag samenkomen om van de Regee ring een rapport te vernemen over de Ja pansche bemiddeling. Japan is met dit succes zeer ingenomen. Een oogenblik scheen het dat Thailand in samenwerking met Engeland, de gebieds afstand met geweld zou eischen, doch Thai land dat voorheen met Japan bevriend was, heeft zich daarna weer van Engeland af gekeerd. Door bemiddeling van Japan Is nu zonder wapengeweld een overeenkomst bereikt. De invloed van Japan is daar ter plaatse zeer toegenomen, waartegenover Engeland zijn mlUtaire haven Sintgapore aeer heeft versterkt. Hf 4> Verder is deze week de Amerikaansche Leen en iPachtwet door den Senaat aangenomen met 60 tegen 31 stemmen. De wet is geldig tot 1 Juli 1943. Volgens Amerikaansch recht moest deze wet weer terug naar het Huis van afge vaardigden, dat de wet heeft aangenomen met 317 tegen 71 stemmen. Direct daarop heeft president Roosevelt de wet onderteekend waardoor ze van kracht geworden is. De beteekenis dezer wet is als volg^t. Zoolang de meerderheid van het Congres de wet niet buiten werking stelt mag presi dent Roosevelt aan landen die "hij voor de verdediging van Amerika „belangrijk" acht, oorlogsmateriaal leenen, wat hij hetzij in particuliere of in staatsbedrijven kan laten aanmaken. Ook mag hü oorlogsschepen, vliegtuigen enz. van een in oorlog zijnd land, in Ameri ka laten repareeren. Dertien honderd mllUoen dollar mag de president direct leenen, terwijl over het verdere bedrag beraadslaagd zal wor den. President Roosevelt is voornemens ze- vi3n duizend millioen dollar 7.000.000.000) aan te vragen. De Amerikaansche minister van Marine Knox heeft te New Orleans een rede gehou. den waarin hij iedere Amerikaan nu op wekte aan de uitvoering dezer wet mede te werken. Deze wet was de eerste stap ter verzekering van den vrede. Persoonlijk was de minister van meening dat de Vereenigde iStaten „zeer zorgelijke tijden" tegemoet gingen. HiJ beschouwde de toestand als „zeer critieik." De hulp aan Xhigeland kan dus nu voortgang hebben, mogelijk nog in veel sterkere mate.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1941 | | pagina 1