CHQWEEKBLADÖpGED.Gnoni]filA6vöÖRciZIJID-HOainZEElJW^ N.V. UitgeTersmaatscliapiiiJ „EILANDEN-NIEUWS" Uit het Kijkvenster. 7 STICHTELIJKE OVERDENKING 13e Jaargang ZATERDAG 8 MAART 1941 No. 1224 Die GRIEI^aanval wordt gestuit! AKKER'S Abdijsiroop Brinkman Zoon WAARIN SEDERT 1 NOV EMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE BIL AN DEN" - 18E JAARGANG UITGAVE VAN Zoowel de werken van den vorst des levens, als van den vorst des doods zullen openbaar worden. Dit zien wij als de Zone Gods Zijn plaats- bekleedend werk gaat verrichten, het welk de Vader op Zijn hand gezet had om te doen. Nauwelijks heeft Hij op vele plaatsen zijn zondaarsliefde te genover diepgezonkenen betoond of, de vijandschap wordt openbaar, om dat het slangenzaad niet kan dragen het werk van het Vrouwenzaad „Je- zu." Doch hoe meer de Zone Gods zich ontfermde over ellendigen, des te meer spanden de duivelskinderen saam om te verderven hetgeen hun in den weg staat. Zoo zal elke ziel het doorleven, als de Heere een hand van genade aan dezulken ge legd heeft, dat de macht der helle saamspant ter vernietiging, wat door Christus is gewrocht. Doch hoe ook dezulken bestreden, hoeveel hsten en lagen gelegd, de ziel die door den hemel wordt bearbeid, vlucht schreiend, onder de mokersla gen van hun zielstyran, in het ver borgen tot den troon der Genade. Welnu, omdat nu de Zoon des Va ders Zijn werk ten volle ontplooide, werden de dienaren van den tempel xüSit haar vervuld, omdat Jezus' werk lijnrecht indruischte tegenover hun goddeloos werk. Vandaar dat zij in den tempel, dus in Gods huis vergaderd zijn om te bespreken, hoe men dien Nazarener zou dooden. Dus zij openbaren door hun doen dat onder hun tong adder vergif wordt gevonden en alzoo wa ren zij ten volle dienende den engel uit den afgrond. Maar als dezen vergadert zijn, dan worden wij gewezen op een andere bijeenkomst, nml. in het huis van Si mon den melaatsche, d.w.z., die van Zijn melaatschheid gereinigd was. Bethanië een plaats alwaar Jezus meermalen geweest was en wonde ren verricht, daar Zijn bijeen Hij, over wiens leven en dood in den tem pel beraadslaagd werd, met Zijn dis cipelen. Maar als zij daar te saam zijn, nadert een vrouw, die eertijds veel van den Heere had ontvangen. Zij had persoonlijk 's Heeren onuitputte lijke liefde ervaren en die weldaad was voor haar „onvergetelijk." Hoe dierbaar had zij 't ervaren, eertijds in het moeras van zonde zich verlus tigend, nu gebracht op den smallen weg ten leven. Hoe groot is het voorrecht voor elke ziele, die daarvan mag en kan getui gen, waar de Heere zulken vandaan gehaald heeft en welk een binnen- vverk zij mogen ervaren. Wehiu, ge lijk des satans werk gezien en ge hoord wordt, zal 't alzoo zijn met het werk des AUerhoogsten, Die zonder aanzien des persoons, opwekt uit den dood ten leven. De lijdensweg Was door het Lam k)ds aangekondigd en nu ontsloten. Maar op dien weg zou de Zoon Gods ervaren, dat zijn Goddelijk erbarmen door wederliefde werd beantwoord. Want voor Maria was het een ziels- geheim, dat zij het goede gesmaakt had, uit de hand desgenen, Die Zijn genade aan haar had bewezen. Doch hoe, wanneer zal zij haar ..ederhefde openbaren en w-aar zal ZIJ haar geheim ontsluieren? Zij ver nam, waar haar-Weldoener met de Zijnen was en nu wordt zij door des Heeren Geest naar Hem toegedreven opdat zij m tegenstelling der geveins den haar liefde zou ontsluiten. Want als het gezelschap des Heeren bijeen is, dan trad zij vrijmoedig in dat nuis en haar geschenk heeft ze mee gebracht, n.l. een albasten flesch, ge vuld met kostbare zalf. Niets is te veel voor Hem, Die zich aan haar ziel dierbaar geopenbaard had, van daar, als zij Jezus ziet aanliggen, dan wil zij niet spaarzamelijk, doch ten volle haar zielsgeheim ontsluieren, want ze breekt die flesch en giet die zeer kostelijke nardus over het hoofd harer geliefde. Zij beantwoordt ten volle hetgeen zij persoonlijk uitgena had ontvangen. Zie, dat was nu de wfare liefde van die geloovige maagd, als zij Hem zalft van wien zij de zal ving des Geestes had ontvangen. Uwen Naam is als olie, die uitgestort wordt daarom hebben U de maagden lief; ziedaar, hier vloeit de nardus als de Bloedbruidegom aan de rbnde tafel zit en dezelve ver spreidt haar geur. O, indien zij ge kund had, zij had haar hart gebro ken, zooals zij de flesch had gebro ken, doch die gebroken flesch met nardus is het beeld van het hart dier begenadigde. Hoe wonderlijk, niet waar, eertijds de wereld met volle teugen genoten, nadien door den he mel bevoorrecht en nu ontsloot zij voor haar Zielsvriend en de Zijnen hetgeen in haar hart woonde en door haar doen werd beantwoord. „Za lig voorrecht die ziel, die daar ken nis aan heeft." Doch als die bevoorrechte ziel haar wederliefde ontsloot, dan verstaat de Heere, waarom zij dat deed; daarom was het voor Jezus tot dierbare blijd schap, dat Zijn werk, op Zijn lijdens weg, zoo dierbaar werd beantwoord. Doch als Mada zulks gedaan heeft en de zaal met geurenden nardus vervuld was en allen gezien hebben wat die vrouw gedaan heeft, dan zien wij in den geest hoe dat de slang zich kronkelt .om dien disch. Want haar werk Wordt bestreden, emdat zij doar haar daad den levenden Christus ver heerlijkt, daar de vijand niet kan dul den dat het Lam Godö op zulk een wijze vereerd werd. Doch ook, omdat die vrouw eer tijds in de vang des tyrans lag, maar door Christus daaruit verlost, daar om kon satan zulk een lofprijzing niet dulden en blies met zijn geest als vergift in de harten van eenige dischgenooten. Waartoe dit verlies? O hier vernemen wij het schuifelen der slang, want door die uitspraak ontsluit men dat niets verstaan werd, hetgeen Maria gedaan had, want zij beschouwden die zalf als verloren. Daar verheft zich de stem van Ju das. „Deze zalf had duur verkocht kun nen worden en het geld den armen gegeven." Hoe klonk de stemme des duivels, den armen gegeven, terwijl Judas een dief was en die zalving beschouwde als een verlies, in schijn voor de ar men, doch in werkelijkheid voor zich zelf. Zwijgend luistert Maria naar de ze bestrijding. Zij heeft niets anders gedaan dan beantwoordt de liefde van haar zielsbruidegom. Doch nu treedt de Zone Gods als beschermer op, tegenover allen die het bestreden, maar in 't bijzonder tegenover den duivel in menschenge- daante, Judas. Laat af van haar, zoo klinkt de stem des gezalfden, want Ik weet, dat zij aan mij een goed werk ge wrocht heeft. Weet dat gij die zoo beschermend optrad voor de armen, dezen zult gij altijd bij u hebben, maar mij hebt ge niet altijd, want de vijand maakt zich gereed om mij te verslinden. Mijn kruis zie Ik al in de verte, doch ook zie Ik dat mijn werk voor eeuwig nut zal zijn voor Mijn kruis kerk. Maar de Heere gaat verder en spreekt, wijzende op haar, die haar zielsgeheim had ontsluierd en haar daad wordt bestreden, Zij heeft Mijn lichaam gezalfd, ter voorbereiding mijner begrafenis. Hoe beantwoordt de Gezalfde de taal uit den afgrond, maar ook het doen der zwijgende Maria. En nu wordt het werk van Maria bekroond, ten spijt van den gevallen engel, want overal alwaar dit reine Evan gelie verkondigd wordt, zal tot ge dachtenis van haar gesproken wor den, dus altoos als het levende Woord wordt uitgedragen, zal gewaagd worden van het werk des ifeeren ge wrocht aan in zichzelf verlorenen, en ook de wederliefde van de Bruid des Heeren. Zoo bekroonde Jezus het v/erk van haar, die haar zielsgeheim had ont sluierd, bestreden door de vijand, ter verheerlijking Zijns Vaders, tot troost van allen, die met Maria kimnen ge tuigen, wat zij be\findelijk doorleefd hebben. j Zoo zal ook hêt'werk, hetwelk de Heere aan Uwe zible gedaan heeft, o levend gemaakt |volk, wel bestre den worden, doch 'weet dat, hoe de 'djand Uw ziel benauwe, gij zijt en blijft in 's Heeren liand." Want Maria en 8|l 't verkoren volk vveet wat dien eeuwiggezalfden tot hun ziele gesproken heeft. Ik heb U in Mijnjbeide handpalmen gegraveerd. Het vferk des drieëeni- gen zal altijd bestr^en worden, maar 's Konings kindren^ voorwien Hij de pers heeft gestreden, zullen eeuwig gekroond worden, j want hun kruis blijft hier. Daarom] zullen alle maag den, geloovigen, m der eeuwigheid hun wederliefde met MIaria in des Koningspaleis openbaren, om als eeuwig gezalfden des Geestes met den Gezalfden altoos één te zijn. Zoo zal de toekomst zijn voor de Bruidskerk des Heeren, altoos duren de vrede, om Hend te verheerlijken vanwege de w'eldaafi hun geschiedt. L. V. het beproefde hoest-geneesmiddell MAGAZIJN „RIO" PosH^antoor Qalcrij A22 Coölsingir irifiPitiniM n imimi ii iiahdeii-iiieuws GcYMÖsd te Middelhaxnis Priru Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17. BybantooT voor Zeeland: St. Maartensdijk Markt, Telef. 59. Abonnementsprtjs 90 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderltjke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar, Advertentie-prijs- %<i cent per regel. Reclames 40 et.; Dlenst- aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boekaan- kondiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager. Haar zielsgeheim ontsluierd bestreden doch dierbaar bekroond. (Mathh. 26 6—7.) Duizenden hebben reeds vroeger de ver rassende werking van Akker's Abdijsiroop bij griep-aanvallen ondervonden. Door haar hoest-siillende werkmg, haar ziektekiem- doodende eigenschappen, haar gunstigen invloed op de borst, keel en ademhahngs- organen is de bekende, vanouds geprezen Humoer rondom een boek uit 1740 Schortinghuls en mjn ivljf dier bare nieten Eerherstel Scherpe onderscheiding noodzakelijk. Daar is nog altijd groot rumoer rondom het boek van Schortinghuls, „Het Innige Christendom." Twee eeuwen geleden, in 1740 is het al geschreven en nü, in 1941, „redenkavelt" men er altijd nog over. In onze lezerskring zullen er ongetwij feld velen zijn, die „Het Innige Christen dom" van Schortinghuls kennisn^ anderen weer niet; waarom het zijn nut kan heb ben, dat ook wij ons zoeklicht daar eens op zetten. Wilhelmus Schortinghuls werd 23 Febr. 1700 te Winschoten geboren. Hij bezocht de Latynsche school, later studeerde hij aan de Groninger Hoogeschool. In 1723 werd hij predikant te Weener in Oost- Friesland. Van de „fijnen" moest hij toen niet veel hebben, maar door Gods Voor zienig bestel werd zijn ambtgenoot Henri- cus Klugkist het middel tot zijn bekeering. Schold hfl eerst op de gezelschappen, later dichtte hij er een bundel „Geestelijke ge- sangen," voor om op de bijeenkomsten der vromen te zingen. Ook heeft hij nog een bundel „Bevindeiyke gesangen" uitgege ven, welke beide meermalen zijn herdrukt. Zijn „gesangen" kregen echter niet die ver maardheid, die het hierboven genoemde werk „Het Innige Christendom" ten deel viel. Het lijvige werk van 600 blz. bevat 25 samenspraken tusschen een geoefende, een begenadigde, een kleingeloovige en een onbegenadigde. Dit boek van Schortinghuls wordt ook wel genoemd het boek der dierbare vijf nieten. De oorzaak daarvan ligt in een passage in de veertiende samenspraak van het boels, waar de schrijver de Begenadigde laat zeggen: „Ootmoet was mij een weer- galose cieraat, wenschende niet anders als ootmoedig te wandelen en mij te bukken voor den Hoogen Godt. Mich. 6 6. Nu leerde Ik die dierbare vtjf Nieten bij eige- Yoor den landman is het voorjaar reeds begonnen. De stoere paarden trekken de ploeg door de vette klei. -.. (Foto Polygoon), ne bevinding enigsinds kennen en practl- zeren: ik wil niet, ik kan niet ik weet niet ik heb niet en ik deuge niet. Daar had je 't lieve leven gaande, toen Schortinghuls daarmee voor den dag kwam!. De Proffessores Theologiae der Academie van Stad en Lande, meenden, indien deze uitdrukking niet rechtzinnig verklaard werd, dat ze aanleiding kon ge ven tot heillooze dwalingen. Ze legden Z.Eerw. twaalf vragen voor, Schortinghuls antwoordde er aldus op: „dat hij niets wist, als hij niet geleerd werd; ni^t wilde, naar den vleesche; niet kon uit zichzelf; niets goeds had in zichzelf en niet deugde in zichzelf, zoover hij vleeschelijk was. Dit erkennen de onbekeerden in waar heid niet, maar begenadigden zien het door het licht des Geestes." - Ergens anders beroep Schortinghuls zich in zijn verdediging op de teksten als Openb. 3:17; Matth. 5:3; Ps. 72:12,; 2 Kron. 20 12 en zegt, dat de geloovigen: „so verre sy in Christo sijn, konmsn en mo gen seggen, door Hem, die haar ligt, ge rechtigheid, leven en kragt is, ik weet alles, ik wil alles, ik kan alles, ik vermag alles, ik hebbe alles en ik ben Hem in alles weerdig, Die mij weerdig maakt, maar er- erkenne ook niet minder, «dat sy in haar selve, so verre sy nog een bijblijvende ver- dorvenheyd hebben, moeten seggen, ik weet niet, ik wil niet, ik hebbe niet, ik kan niet en ik deuge niet." De Professoren waren met dit ant woord tevreden. Zij approbeerden het werk en verklaarden den auteur voor rechtzinnig Eén der hoogleeraren, Prof. van Velzen, gaf aan dit boek zelfs een aanbeveling in dichtvorm mee en noemde het: een nuttig werk in geestelooze dagen. De verdenking is echter al de jaren door tegen Schortinghuls gebleven. Spottend sprak en spreekt men nog van het boek der dierbare vijf nieten. We hebben eens een boekje gelezen van Ds. van Helsdingisn te H.I. Ambacht, waar in hij poogt de valsche mystiek aan te toonen en daarbij herhaaldelijk dominé Schortinghuls kwalificeert. Dit boekje wordt aanbevolen door Gereformeerde, Her vormde en Chr. Geref. collega's, o.m. ds. van Grieken en de Chr. Ger. predikant ds. Jansen. Bij het lezen van deze brochure, moet njpn wel tot de conclusie komen, dat er een groote spraakverwarring bestaat om het juiste verschil te constateeren tusschen de ware, Christelijke niystiek en de ver scheidenheid van valsche mystiek buiten Christus om. In de discussie over Schor tinghuls moet men juist over het begrip mystiek en mysticisme op zijn hoede zijn. In de Groninger Kerkbode" was er een tijd geleden een zekere „Marnix", die in zijn „Groninger brieven"' ook schreef over mystiek en mysticisme en in dat verband ook Schortinghuls noemt. Hij zegt daar; De mensch is „niets," maar in het bevin delijk schouwen en leven alles." Alle gren zen worden vervaagd. Het gaat om de toestanden der ziel. Er komt een „innig Christendom." Naar aanleiding van een ingekomen brief MAGAZIJN „HOLLANDIA" v.lj. GOUDSCHEWEG, thans: HERLAERSTRAAT 28 b (Noordsingel, t.o. Gerechtsgebouw) ROTTERDAM Een kenrcollectie Waschmaohines, Wringmachines, Stofzuigers enz. Beijerlandschelaan 61 ROTTERDAM Z. TELEF. 72227 Ruim gesorteerd in Pendules en Wekkers, Gero - Zllmeta, Glas en Porcelein. Fbans gcvcsf igd gaat „Marnix" later breedvoerig Schorting. huis en zijn boek be (ver) oordeélen. In de Halve-Guldens-Editie van Mazijk's Uitg. bureau te Rotterdam is echter kort geleden een „Eerherstel voor Schorting- huis" verschenen. Marnix c.s. krijgt er ge ducht van langs! De schrijver is J. T. Meesters inderdaad een meester in de polemiek! Grondig heeft hij Schorting huls' werken bestudeerd en ook hetgeen zijn tegenstanders schreven. Hij geeft een scherpe definitie van de zaken, waar het vooral bij de discussie over Schortinghuis om gaat: piëtisme, mysticisme, mystiek, rationalisme, conventikels, geloof, bevin ding letterkennis en dergelijke. Ik zou wel willen dat ieder onzer lezers dit mooie boek je voor een halve gulden kocht, er is veel uit te leeren en er wordt een juist licht op Schortinghuis' werken geworpen. Men koo- pe het en leze dan ook het „Innige Chris tendom" eens grondig na. De negende sa menspraak is, gezien den pennestrijd, die Schortinghuis in zijn leven zelf en die men na zijn dood over hem gevoerd heeft al bij zonder leerzaam. Daar zegt hij onder meer; Zoo komt het voor, dat leeraren van Gods Kerk prediken Van Christus en van geloof en békeering, maar als zij een mensch ontmoeten, in wien Christus waar lijk een gestalte heeft en die van al deze dingen bevindelijk en naar het leven spreekt, dan zegt de een, dat het f emelarij, de ander, dat het gekheid is. Zij spreken hun eigen belijdenis met woordsn en daden tegen. O arm Christendom, roept Schor tinghuis tenslotte uit, waartoe geraken 'wij door de letter zonder Geest! Hij citeert in dit verband van Lodensteyn O Heer, bewaar ons voor de letter, Die duisenden vermoord, of set'er Het stempelop van Uwen Geest! Schortinghuis was niet volmaakt, en had zijn feilen, zooals ieder kind van God die

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1941 | | pagina 1