ChDWEEKBI/^ÖpGED.GnonBSIAG vooRÖEZUD-HOainZEClWCHC EILAHDEn N.V. üiïGEVERSMAATSCHAPPU „EIUNDEN-NIEÜWS" Uit het Kijkvenster. 13e Jaargang ZATERDAG iVJANUARri941 No. 1208 STICHTELIJKE OVERDENKING Zoon der Vertroosting Ook in 1941 WAARIN S E DËRT 1 N O V EM B ER 19 35 OPGENOMEN HET BLAD O N2E EILANDEN" - 18E JAARGANG UTTGAVB VAN Liefelijk bloeide de eerste Christe lijke gemeente als een roos van Sa- ron, als een lelie der dalen. De menigte van degenen, die geloof den, was één hart en één ziel. De lief de tot Christus snoerde allen saam. Woord en Sacramenten stonden in hooge eer. De lichtzijde was groot, al verheelt Gods Woord ook de scha duwzijde niet. Denk aan Ananias en Saffira, die door geldzucht verleid, logen tegen den Heiligen Geest en het smeulend vuur van oneenigheid der "^jv Griekschen tegen de Hebreërs, toen de eersten klaagden, dat hunne wedu wen in de dagelijksche bediening ver zuimd werden. Wij kennen al de na men niet van de drie, straks vijfdui zend, die zijn toegebracht. Van een enkele staat de naam opgeteekend, zoo ook van een zekeren Joses. Deze Joses was geboren op het eiland Cy prus uit Joodsche ouders. Vandaar was hij naar Jeruzalem gegaan. Gods Woord getuigt van hem, dat hij was een goed man, vol des Heili gen Geestes en des geloofs. Men gaf hem den bijnaam Barnabas, d.i. een zoon der vertroosting. Op vijf plaatsen in de Handelingen der Apostelen lezen wij van hem. In Hand. 4 36, 37 lezen wij: „En Joses, van de Apostelen toegenaamd Barnabas, hetwelk is overgezet zijn de een zoon der vertroosting, een Le viet, van geboorte uit Cyprus, alzoo hij een akker had, verkocht dien en bracht het geld en leidde het aan de voeten der Apostelen." Joses zag de armen te Jeruzalem in hun tijdelijken nood en verkocht zijn akker om met de opbrengst daarvan de behoeftigen te verkwikken. Uit 1 Cor. 9 6 blijkt, dat hij, na het verkoopen van zijn akker even als Paulus later voor zijn dagelijks onderhoud moest arbeiden. Heerlijke vrucht van het vol zijn van den HeiUgen Geest. Geen wonder, dat de armen te Jeruzalem Joses noemden Bamabas, zoon der ver troosting. In Hand. 9 wordt ons verhaald van Saulus bekeering op den weg naar Damascus. De vrome Saulus is in eigen oog de voornaamste der zondaren gewor den. De vijand van vrije genade een smeekeling aan de genadetroon. de verharde een gewaterde hof, de grij pende wolf een lam, de vervolger een volgeling. Saulus poogt zich bij de discipelen te Jeruzalem te voegen, doch zij vree zen hem allen. Zij gelooven niet, dat hfl een discipel geworden is. Wat doet nu. Joses? We lezen in vers 27: „Maar Barna bas hem tot zich nemende, leidde hem tot de Apostelen en verhaalde hun, hoe hij op den weg den Heere gezien had en dat Hij tot hem gesproken had en hoe hij te Damascus vrijmoe- «^glijk gesproken had in den naam van Jezus." De Romeinen, noemden hun priester Pontifex, dat beteekent bruggenbouwer. Zij spraken daarin een diepe en gewichtige waarheid uit. Priesters zullen menschen zijn, die bruggen slaan. Christus, de eenige Hoögepriester heeft in den weg van Zijn lijden en eterven niet alleen de weg gebaand tusschen God en den gevallen mensch maar Hij is de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot den Va der dan door Hem. Barnabas, gezalfd met den Heili gen Geest is in geestelijken zin een bruggenbouwer. Hij is in de hand des Heeren het middel om saam te bren gen, wat saam behoort. Joses neemt Saulus, leidt hem in den Apostelkring. Hij verhaalt aldaar de rijke genade Gods verheerlijkt in dieii zoo gevreesden man en brengt de discipelen en Saulus saam. En hij (nl. Paulus) was met hen in gaande en uitgaande te Jeruzalem en sprak vrijmoediglijk in den naam. van den Heere Jezus (vs. 28, 29.) Geen wonder, dat ook Saulus Joses noemde Barnabas, zoon der vertroos ting. In Hand. 11 lezen wij hoe eenige Cyprische en Cyreneïsche mannen te Antiochië komen en in die groote ha venstad den Heere Jezus verkondi gen. De hand des Heeren was met hen en een groot getal geloofde en bekeerde zich tot den Heere (vs. 20, 21). Als nu het gerucht aangaande de groote daden des Heeren te An tiochië komt tot de ooren der ge meente te Jeruzalem, besluit zij eeh uit haar midden derwaarts te zenden De keus valt op Barnabas, want o heerlijk getuigenis! hij was een goed man en vol des Heiligen Gees tes en des geloofs (vs. 24.) Joses aanvaardt de lange en moei lijke reis. Te Antiochië gekomen zijn de en ziende de genade Gods, wordt hij verblijd en vermaant hen allen, dat zij met een voornemen des harten bij den Heere zouden blijven (vs. 23.) De Heere stelt hem aldaar voor ve len tot een rijken zegen. Een groote schare wordt te Antiochië den Heere toegevoegd. Vandaar reist hij naar Tarsen om Saulus te zoeken en als hij hem ge vonden had welk een wederzien zal dat na langen tijd geweest zijn! brengt hij hem te Antiochië. Samen arbeiden zij aldaar een geheel jaar, leeren een groote schare en de disci pelen werden te Antiochië het eerst Christenen genaamd. In onze dagen is het vol van een roepen: „Wij Christenen" en doen van de werken der duisternis. Te Antiochië noemden zij zichzelf geen Christenen, maar werden aldus genoemd. Welk een heerlijk getuigenis! Uit hun leven bleek dat de gekruiste en daarna verheerlijkte Christus hun le ven was en dat zij hadden de zalving van den Heilige. Geen wonder, dat ook de gemeente te Antiochië Joses gaarne noemde Barnabas, zoon der vertroosting. In Hand. 13 lezen wij, hoe Saulus en Barnabas door den Heere worden geroepen tot het zendingswerk. De Heilige Geest getuigt: „Zondert Mij af beide Barnabas en Saulus tot het werk, waartoe Ik ze geroepen heb" (VS. 2.) Zij gaan uit en Johannes Marcus reist mee. Er komen moeilijkheden op de reis en Johannes Marcus scheidt van hen, keert weder naar Jeruza lem. Straks zijn Saulus en Bamabas te Antiochië terug. Een tweede zendingsreis wordt on dernomen. Er ontstaat evenwel ver schil. Saulus wil Johannes Marcus niet meenemen. Bamabas echter wel. Dan reist Paulus met Silas af en Bar nabas gaat met Marcus. Geen wonder, dat ook Johannes Marcus Joses noemde Barnabas, zoon der vertroosting. In Hand. 15 lezen wij het loffelijk getuigenis van de Jeruzalemsche ge meente omtrent Barnabas en Paulus „Menschen, die hunne zielen overge geven hebben voor den naam van on zen Heere Jezus Christus" (vs. 26.) Aan de vrucht wordt de boom ge kend. De vereeniging van stof en vorm maakt een lichaam. De vereeniging van ziel en lich?,am maakt een mensch. De vereeniging van Christus en een mensch ma^kt een Christen. Zoolang die verefmigin|f door den Heiligen Geest niet heeft plaats ge had, zijn wij buiten Christus en geen Christen. Wat is een lichaaii zonder hoofd? een monster, dcfod! Wat zijn wij anders zonder Christus het Hoofd Zij ner gemeente dan dood door de mis daden! Jacob stond eenmaal aan het bed van zijn ouden blinden vader in de vermomming van Ézau, zeggende: „Ik ben Ezau." Izaai moet betuigen: „de stem is Jacobs stem, de handen zijn Ezau's handen. Zonder de zalvinf van den Heili gen Geest moge onze stem zijn die van een Christen (mondchristen) maar de handen zijn Ezau's handen. De vruchten des Geestes in Barnabas verheerlijkt, worden gemist. Onze werken zijn „Christelijke" vrome wer ken der duisternis. Jacob bedroog zijn vader, ook wij kunnen menschen JDedriegen maar den Heere nooit. In de Handelingen .worden ons niet alleen de heerlijke vruchten des Heili gen Geestes geteekend maar ook de weg gewezen, waarin zij zijn ontvan gen. We lezen telkens: „Als zij gebeden hadden, werd de plaats, waar zij ver gaderd waren, bewogen en zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest.' De ontlediging doo^ den Heiligen Geest gaat aan de v-iïrvulling voo;-af De vernedering gaat Vóór de eer.* Ontwaak Noordenwind en kom Zui. denwind des Geestes, op dat het waar achtig gebed worde geleerd en de vruchten des Geestes gezien, waarin de Heere verheerlijkt wordt! Ds. H. A. L. KERKBOEKEN Muziekhandel C. W. H. SNOEK v/h J. Q. Vlieger - Kaasmarkt 7, thans; Postkantoor Galerij ----- MAGAZIJN „RIO" niEuia Abonneinentaprtla 90 cent per 3 maandenbS vooruitbetaling. Veischynt Icdcica Wecnsdaf en ZatercUg 2 maal per wede. Afaonderlyfcc summeia S cent Buitenland 8 gulden per ]aar Gcv«tigd (e NUddelbanit Frins Hendrikstr. 1^ G Giro 167930 i Postboz S a Td. 17. Bykaatoor toot Zeeland: St. AJtaarteuMmk Marlet, Telet SS. Advertenücpi^ 20 cent per regcL Reclames 40 et: Dienst' aanvragen en aanbiedinxen van 16 regels 80 et.; Boek>aan koadlglng 10 cent per regel Contracten belangrijk lager Joses, van de Apostelen toegenaamd Bamabas, hetwelk is overgezet zijn de een zoon der vertroosting. (Hand. 4 S6a.) Uw oude vertrouwde adres was eerst Hang b/d Zeevischmarict, en nu GOUDSCHE SINGEL D 1 D. B O L L E ROTTERDAM Een „ScWaigier" De Grebl>eberg een reclame-object Gebrek aan piëteit O. en O. kwinkslagen en een och- en ach-roeper Ver trouwd worden met de dood Een geluttkig volk. Ik moet het deze keer eens hebben over een „Schlager." Misschien weten velen on zer lezers niet wat dit woord beteekent. Waarschijnlijk zal men op den klank af gaande direct denken aan een slager, een vleeschhouwer, vooral nu, omdat een slager tegenwoordig zoo geweldig in de belang stelling staat. Men kijkt als 't ware naar z'n oogen om. Maar zulk een slager wordt met dit woord niet bedoeld. Het woord „schlager" is een Duitsch woord, een zuiver germanisme, wat betee. kent: glanspunt, iets dat trekt, dat inslaat, een goede zet. Men spreekt van„ schlagers" in een advertentie, d.w.z. van vetgedrukte zinnen of pakkende afbeeldingen, die de aandacht moeten trekken. Of van: „de nieuwste schlager" als er een of ander po pulair lied de wereld wordt ingebracht. Zoo stond er laatst in een van de dagbla den een advertentie van een muziekhandel van den volgenden Inhoud: „Koopt voor de feestdagen een gramo- „ifoonplaat. WiUy Derby zingt voor U „Op deGrebbeberg»" De nieuwste „Schlager! Een schlager dus van de Grebbeberg, waar de graven liggen van de Hollanders en Duitschers die beiden hun plicht de den, voor Volk en Vaderland streden en met eere vielen. Gaat het U zooals mij, dan wekt dit de ergernis op, dat men op deze manier met een „schlager" op een heldengraf reclame maakt om zoo op het gevoel van het pu bliek te werken. Hoe moet het die vrouwen! en moeders Een detacfaement Italiaansche alpenjagers aan den voet van den Cervlno. (Foto Zander). te moede zijn, die er hun mannen en zo nen hebben liggen en nu zien dat de Greb-' beberg met al de droeve herinneringen een object wordt van liedjeszangers en muziek- handelaars om er winst uit te slaan. In een der bladen kwam er dan ook pro test in den vorm van een ingezonden stuk, om dit lied te verbieden voor openbare ge legenheden. Als er iets is, dat diende ver boden te worden, dan is het wel dit. Het is on-Nederlandsch en pleit niet van piëteit die men én voor de dooden èn voor de ver wanten aan den dag dient "te leggen. Met alleen de aanstoot die men er aan neemt, maar bovendien geeft het getuigenis dat wij zoo diep zijn weggezakt, dat volkszan gers over de gesneuvelden een liedje maken en uit dit droeve drama geM uit de zak ken der burgers zien te kloppen. Of, pla ten afdraaien in openbare gelegenheden om voor een of ander goed doel gelden in te zamelen. Gelukkig verschijnsel, dat hier althans stelling tegen genomen wordt. Ik herinner mij de ramp van Borculo, waar een windhoos groote verwoestingen aanrichtte. Naderhand werden in cabaret en danszaal stukken opgevoerd om onder mu ziek en zang inzameUngen te houden om de schade te dekken. Dat is zoo langzaam-aan een afschuwelijke gewoonte geworden in ons land, om bij nationale rampen op deze wijze de milddadigheid op te wekken. En nog is men daarvan niet bekeerd. Meerma len hebben wij er op gewezen. Wij willen ik bedoel dat als volk in z'n geheel ^- niet leeren. Wij willen de slaande Hand Gods over ons niet voe'en. En als nu, naar luidt der Schrift van ons moet worden ge tuigt: ge zijt geslagen, maar ge hebt geen pijn gevoeld, wat ziet het er dan droevig met ons uit. Dan is er nog een zwaarder oordeel dat ons wacht. Het is misschien hard om te zeggen, maar in spel en vermaak zijn we onderge gaan. De avonden van O. en O. voor onze soldaten, waarin door de radio ook in on ze huiskamers kon worden „genoten" be-^ hoeven ,we maar even in herinnering te roepen. Maar ook, hoe met'aschgrauwe ge zichten van 1014: Mei de voorste linies moesten worden betrokken. Er konden bij O. en O. kwinkslagen gemaakt zijn op een eventueelen oorlog en mogelijk ook op de dood zelf, maar toen werd het realiteit, werkelijkheid. Ik weet van een soldaat, die vaak die avonden van vermaak had meege maakt, maar in de stelUng geplaatst werd voor het aangezicht van den dood. Hij kreeg te zien, dat hij nu voor Gods rech terstoel zou wprden gedaagd en dat met zulk een schrikkelijk schuldregister! Moe ten sterven en niet te kimnen sterven! Het heeft den Heere behaagd hem in de ure des gevaars in het hart te grepen en als een vuurbrand uit het vuur te rukken. Hij heeft het leven er afgebracht en is ook een an der leven gaan leiden. Inplaats van O. en O. is het nu een och- en ach-roeper ge worden, een zuchter aan den genadetroon Gods. De dood moet maar een beetje verdoezeld worden. Sterven, het is zoo eng, praat mij daar niet over. Zoq is de opvatting van den modeme.n mensch wat zeg ik? ook van den godsdienstigen mensch. Vraag eens aan den kerkelijken godsdienstigen mensch, óf liever, laten we het ons-zelf vragen hoe we er bij staan, wanneer wij plots zouden moeten sterven en God ont moeten. Ja, daar heb je 't. Mg dunkt, in de meeste gevallen staat de wagen stil. En toch is dat altijd maar weer het kardinale punt: een tijd om geboren te worden en een tijd om te sterven, zooals de Prediker zegt. Een tijd om te leven noemt hij niet eens, omdat het leven zoo vluchtig, een door gang, een schaduw is. Kijk, wij zouden in ons leven met de dood vertrouwd moeten raken. Niet, zooals de moderne dichter Willem Kloos, de pan theïst in een zijner sonnetten schreef: „Men moet niet van het lieve-dood-zijn ijzen," want zoo' Hef zal de dood zulken niet zijix;, ik ijs van zulk een uitdrukking. Werkelijk met de dood vertrouwd raken geschiedt op gansch andere wijze, het wordt geleerd op de school van Hem, die dood en graf heeft overwonnen. Paulus was er een sprekend voorbeeld van, hij stierf alle dagen en kon zeggen: dood, waar is Uw prikkel? Hel, waar is Uw overwinning? Hij tartte de dood, omdat die voor hem door Hem, ver slonden was tot overwinning. In een brief, die Waarnemer van oud op nieuw ontving, van een predikant op dit el- land welbekend, mocht ook dien klank wor den beluisterd. Hij schreef: „Het vooruitzicht Hem eeuwig te zullen verheerlijken, doet mijn ziel wel eens met bevende vreugde uit zien naar den dag mijns doods, die beter zal zijn dan den dag toen ik geboren werd." Gelukkig volk, die aldus de dood ver beidt! WAARNEMER. Coolsingel A 17 Telef. S7874 van Heusdestnaat 5 Rotterdam Weer alle Muziek leverbaar. Beijerlandschelaan 61 ROTTERDAM Z. TELEF. 72327 Ruim gesorteerd in Pendules en Wekkers, Gero - Zilmeta, Glas en Forcelein. li-hanslgev^iiKigel. i Posfkdnhópr(aal«*ij/ A22 Qbolsingel/7 M: 57975 S^ zullen er weer kinderen geboren, hu- weUjken voltrokken en jubilea ge vierd worden. Lezers en lezeressen, denk bij blijde en droeve familie-omstandigheden aan Uw mede-burgers. Houdt het door middel van Uw FAMILIE-ADVERTENTIES op de hoogte met wat er aan be langrijks in Uw familieleven voorvalt Moge het veel vreugde en weinig Bmartelöks zgn

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1941 | | pagina 1